Erfzonde (3)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde (3)

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 11:29
Gaitema schreef:
19 feb 2020, 11:09
Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 10:16
Gaitema schreef:
19 feb 2020, 10:09
Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 09:53

Waar zeg ik dat ons gedrag alleen maar op instincten is gebaseerd? Maar dat wij onze instincten op den duur niet opzij kunnen schuiven zien we overal in de wereld: oorlogen, seksueel misbruik, achterstelling van vrouwen, mishandeling en discriminatie, grote arm-rijk-verschillen in de wereld, noem maar op.
Ja wij zeggen dan, dat dat komt omdat ze God niet kennen. Mijn therapeut zegt dan: ze hebben niet de juiste motivatie om anderen zo te willen behandelen, als ze zelf behandeld willen worden.
Ik denk niet dat het een kwestie van motivatie is. Mensen zijn soms zeer gemotiveerd. Maar uiteindelijk lukt het dan toch niet.
Het zal altijd wel wat helpen hoor. Perfect is niemand, maar je wordt ook zo nog geen crimineel of dictator
De vraag is: zijn mensen als Holleeder en Ridouan Taghi geboren misdadigers of zijn ze het slachtoffer van hun milieu en opvoeding? Ofte wel: hebben ze een aangeboren gewetenstoornis, of zijn ze zo door hun opvoeding gevormd. Over het algemeen gaat men uit van nature (DNA) en nurture. Maar bij Holleeder speelt nature toch een grotere rol. Van Ridouan Taghi weet ik dat niet zo.
Van alles speelt mee denk ik. Als je als kind het verkeerde voorbeeld krijgt en geen echte liefde ontmoet hebt, doet dat rare dingen met je. Persoonlijkheden speelt ook mee. Joop Gottmers zat ook in de wereld. Hard opgevoed. Zijn vader sloeg zijn moeder een keer met een asbak het ziekenhuis in (schedelbreuk). Maar volgens een politieagent met wie er een getuigenis gedeeld wordt op YouTube, was Joop ook te zacht en te aardig voor die wereld. Joop bekeerde halverwege de 30 en is nu actief met voorlichtingen geven op scholen, spreken in kerken en jeugdsamenkomsten, en heeft een boxschool.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

peda

Bericht door peda »

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 15:14
peda schreef:
19 feb 2020, 14:43
Gaitema schreef:
18 feb 2020, 21:34

Kijk je naar ervaringen van mensen buiten de bijbel om, dan komt er interessante dingen bij die door veel christenen niet aangenomen wordt, omdat de bijbel er niks over zegt. Ik las eens in een bijna dood ervaringsverhaal van een christen, dat ze van Jezus daarin mee kreeg dat onze geest vele malen ouder is dan ons lichaam. Het was er al, voor we hier op aarde in de baarmoeder van onze moeders door God geweven werden. Kijk je dan naar wat mystici met openbaringen middels de gave van profetie daarover mee kregen, dan spreken ze daar ook over en zo meen ik dat ook Jacob Lorber en Bertha Dudde spreken van een zondeval die we ieders zelf in navolging van satan hadden, voor we hier op aarde kwamen. Maar de bijbel zegt daar niks over.
Hallo Gaitema,

In het christendom '' jongleerde "' reeds Origines met de gedachte van de pre-existentie van de ziel, wat ook de gedachte was van Plato. Tijdens het 2e Concilie van Constantinopel ( 553 n C ) werd afscheid genomen van deze leerstelling en deze tot "' ketterij "' verklaard.
Dan hebben ze vast in het rood gereageerd. Wie in emotie handeld, doet extreme dingen 😳
Waarop baseer jij dan jouw conclusie dat (met de christelijke bril op het hoofd) de ziel een pre-existentie kent in de Goddelijke Omgeving. Een platonische opvatting derhalve, die goede opgang vond in de latere gnostiek.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
19 feb 2020, 09:15

Er zit in jouw gedachte iets van goed denken over God: hij zal ons toch niet een wet geven die we niet kunnen houden? Een gelovige gaat altijd uit van de goodwill van de goden. Of denk je dat orthodoxe Joden dat niet doen? Is het werkelijk zo dat orthodoxe Joden God in de tang hebben, en dat hij niet anders kan dan hun verzoeken te honoreren?
Het lijkt me lastig dat je een volk een wet geeft die ze niet kunnen houden. Ook Jezus geeft aan dat te wet te houden is, op sommige punten scherpt hij het zelfs nog aan.
Het jodendom kent een positievere blik op de mens: men kan het wel, maar doet men het ook ?
Tegenover het christendom: we kunnen het niet, het zal nooit lukken, we zullen altijd tekort schieten.
Daarbij stel ik het jodendom niet boven het christendom, er is alleen sprake van een andere zienswijze op de mens.
Het jodendom karakteriseert zich daarentegen ook best sterk als een welvaartsgeloof, althans in de Tenach:
als er een oorlog werd gewonnen: wij hebben het goed gedaan, God is met ons.
wordt er een oorlog verloren: we hebben iets fout gedaan, dit is onze straf.
God in de Tenach is niet zo zoetsappig, dus de laatste zin lijkt mij niet van toepassing.
Misschien is de weg van de volmaaktheid voor de mens niet begaanbaar? Misschien dat alleen God mensen zo kan maken dat ze volmaakt zijn?
Afgescheiden van het goddelijke lijkt mij volmaaktheid niet haalbaar. In hereniging met het goddelijke zal wellicht blijken dat we altijd al volmaakt waren, maar dat we het vergeten waren.
Dus of God ons zo kan maken, of dat we het ons kunnen herinneren....dat is de weg. Het principe is dan gelijk: het kan dus blijkbaar.
Vraag is dan: hoe bereiken we dat.
Maar christenen zeggen dat alles al geschied is. De wet was een profetie van Jezus en Jezus is gekomen. Hebreeën zegt dan ook over de wet: het is een schaduw, van wat komen ging en wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.
Jezus geeft aan dat de aarde en de hemel toch zullen vergaan voordat alles is geschied ? Tot de hemel en aarde voorbijgaan (Mattheus 5 vers 18).
Dat is nog niet gebeurd.
Heb jij de Heilige Geest? Want wie niet wedergeboren is, kan het Koninkrijk niet zien, volgens Jezus.
Nee, die heb ik niet. Ik noem mijzelf ook niet wedergeboren.
Mijn punt is dat er veel christenen zich wedergeboren noemen, maar die zijn niet anders dan anderen.
De rijke jongeling had een zekere gearriveerdheid. Ik denk niet dat ik die vraag aan Jezus zal stellen.
Het voorval is ook een les. Zijn we bereid alles op te geven?
Ben je daartoe bereid ?
Eerst is mijn eigen wil zo krachtig dat ik mijn eigen strijd voer. Pas als ik door mijn energie heen ben, is er rust waarin Jezus spreekt. Het leven is een leerschool. Twee kleine kinderen leren mij wat het is om echt te dienen. Om geduldig te zijn. Om andere prioriteiten te stellen. Wie weet waar ik met Jezus kom. Maar nu is mijn plek hier.
Dat lijkt me ook een goede insteek.
Als je zelf het verbond niet houdt, kan je moeilijk God wel aan het verbond houden. Als je zelf de wetten overtreedt, kan je moeilijk neerkijken op andere overtreders
Wie zegt dat ik dat doe ?
Ik kijk neer op niemand. Doe althans mijn best.

Jij mist deze confrontatie omdat je pragmatisch opereert. Daar is, zeker in de christelijke leer, niets op tegen, maar m.i. mis je dan het punt waarom er volgens christenen een oud en een nieuw verbond is, een oude mens en een nieuwe mens, het leven verliezen om het te vinden. Er moet wel iets sterven om het weer op te wekken. Jezus bewijst het tekort schieten van de wet, want hij stierf als onschuldige. Paulus zet uiteen hoe hij stierf, toen het goede gebod in hem ging leven. Hoe kan een goede wet tot de dood leiden, dat is het vraagstuk waarop het NT een antwoord geeft. Een antwoord waarin ook het OT volledig tot zijn recht kan en mag komen.
Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal geopend worden, bidt en u zal gegeven worden.
Hoe combineer je dat met de laatste zin van je eerste deel ?
Heb je hiermee dan God ook niet in de tang ?

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
19 feb 2020, 10:24
Het oude leven is het leven waarin je je zaakjes op orde hebt, waar jou niets te verwijten valt, het leven waarin jezelf god bent die bepaalt wat goed en kwaad is.
Het nieuwe leven is worden als een kind, het oordeel uit handen geven, niet bang zijn voor het verlies van je eigen positie, de ander uitnemender achten en zelfs je vijanden liefhebben.
Het is niet een switch van oud naar nieuw, in sommige opzichten kan dat zo zijn, maar mensen veranderen niet zomaar. Bij een bekering - dat gaat over gedrag - kan je een moment aanwijzen; maar bij een wedergeboorte - God schept de nieuwe mens - is een dag misschien wel duizend jaar.
Helder. Dank voor je toelichting.
Ik zou het vreemd vinden om je er als christen op voor te laten staan wedergeboren te zijn
Er is een verschil om je ergens op voor te laten staan, of ergens naar te leven.
Jezus bedaarde de storm, vermenigvuldigde vis/brood, genas elke ziekte.
Toch liet hij zich daar niet op voorstaan.
Hij roept ons op om hetzelfde te doen en dan zie ik iedereen afhaken.
Is dat het geloof wat hij denkt niet meer te vinden als hij terugkomt ?
Het verhaal van de talenten is dan van toepassing ?
De wedergeboren christen zou dan degene zijn met 5 talenten. Wat doet hij/zij ermee ?
Begraven omdat hij/zij zich er niet op voor wil laten staan ?
Ik kan van mezelf zeggen dat ik wedergeboren ben, maar dat zal je aan mij niet zien
Dat is jammer. Zou de wereld er geen behoefte aan hebben ? Zet je je licht dan niet onder de korenmaat ?
Niet om je te bekritiseren, maar ben benieuwd waarom je zo denkt en handelt.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
19 feb 2020, 15:23
Gaitema schreef:
peda schreef:
Gaitema schreef:
18 feb 2020, 21:34

Kijk je naar ervaringen van mensen buiten de bijbel om, dan komt er interessante dingen bij die door veel christenen niet aangenomen wordt, omdat de bijbel er niks over zegt. Ik las eens in een bijna dood ervaringsverhaal van een christen, dat ze van Jezus daarin mee kreeg dat onze geest vele malen ouder is dan ons lichaam. Het was er al, voor we hier op aarde in de baarmoeder van onze moeders door God geweven werden. Kijk je dan naar wat mystici met openbaringen middels de gave van profetie daarover mee kregen, dan spreken ze daar ook over en zo meen ik dat ook Jacob Lorber en Bertha Dudde spreken van een zondeval die we ieders zelf in navolging van satan hadden, voor we hier op aarde kwamen. Maar de bijbel zegt daar niks over.
Hallo Gaitema,

In het christendom '' jongleerde "' reeds Origines met de gedachte van de pre-existentie van de ziel, wat ook de gedachte was van Plato. Tijdens het 2e Concilie van Constantinopel ( 553 n C ) werd afscheid genomen van deze leerstelling en deze tot "' ketterij "' verklaard.
Dan hebben ze vast in het rood gereageerd. Wie in emotie handeld, doet extreme dingen 😳
Waarop baseer jij dan jouw conclusie dat (met de christelijke bril op het hoofd) de ziel een pre-existentie kent in de Goddelijke Omgeving. Een platonische opvatting derhalve, die goede opgang vond in de latere gnostiek.
Dat had ik al toe gelicht. Het begon met een bijna dood ervaringsverhaal en een paar mensen met de gave van profetie die het alle drie van God door kregen. Maar zoals ik ook aangaf, zegt de bijbel er niks over. Niet dat het klopt en ook niet dat het niet klopt. Het is voor mij aan de hand van de bijbel niet te toetsen en daarmee een bijzaak. Deze mensen hebben het van God mee gekregen en dan is het voor mij de vraag of ik hen geloof of niet. Nou, ik kan alleen zeggen dat de inhoud van de bijbel er niet over gaat.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef:
19 feb 2020, 10:24
HJW schreef:
18 feb 2020, 21:04
Peter79 schreef:
18 feb 2020, 20:29
We kennen Jezus alleen via de evangeliën. Als jij Jezus steeds wil interpreteren als orthodoxde Jood, dan blijkt hier dat jouw Jezus een andere Jezus is dan die in wie christenen geloven.
Ik vind het leven van Jezus veel inspirerender dan de orthodox joodse visie op het geloof.
Ik vind het bij tijden wel erg lastig om de historische Jezus te kunnen combineren met de kerkelijke Christus. Dat wel.
Je vindt het leven pas door het te verliezen. Nicodemus kan het Koninkrijk niet zien als hij niet opnieuw geboren wordt. Je kan niet van twee walletjes eten. Je moet je oude leven achter je laten als je Jezus volgt.
Wat is het oude leven ?
Wat is opnieuw geboren worden ?
Ik zie wel veel christenen die beweren wedergeboren te zijn, maar ik zie geen verschil met andere mensen.

Benieuwd naar jouw gedachten daarover.
Het oude leven is het leven waarin je je zaakjes op orde hebt, waar jou niets te verwijten valt, het leven waarin jezelf god bent die bepaalt wat goed en kwaad is.
Het nieuwe leven is worden als een kind, het oordeel uit handen geven, niet bang zijn voor het verlies van je eigen positie, de ander uitnemender achten en zelfs je vijanden liefhebben.
Het is niet een switch van oud naar nieuw, in sommige opzichten kan dat zo zijn, maar mensen veranderen niet zomaar. Bij een bekering - dat gaat over gedrag - kan je een moment aanwijzen; maar bij een wedergeboorte - God schept de nieuwe mens - is een dag misschien wel duizend jaar.
Zou je dit willen onderbouwen? Ik heb an sich deze opvatting ook, maar toen ik laatst op Refoweb onder de loep werd genomen, kon ik niet echt helder bijbelgedeeltes ervoor vinden. Wel vond ik ergens dat we als Christenen wedergeboren zijn. Wellicht in een andere context gezegd?

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 16:26
peda schreef:
Gaitema schreef:
peda schreef:
Hallo Gaitema,

Dat had ik al toe gelicht. Het begon met een bijna dood ervaringsverhaal en een paar mensen met de gave van profetie die het alle drie van God door kregen. Maar zoals ik ook aangaf, zegt de bijbel er niks over. Niet dat het klopt en ook niet dat het niet klopt. Het is voor mij aan de hand van de bijbel niet te toetsen en daarmee een bijzaak. Deze mensen hebben het van God mee gekregen en dan is het voor mij de vraag of ik hen geloof of niet. Nou, ik kan alleen zeggen dat de inhoud van de bijbel er niet over gaat.
Bij de uittreding kun je een soort eeuwigheidservaring krijgen. Een gevoel van: "ik ben er altijd al geweest en ik zal er altijd zijn". Dat is dan niet iets wat je van God meekrijgt. Het is gewoon een ervaring.
Omdat tijd feitelijk niet bestaat, maar het verloop van de tijd eigenlijk een illusie is, spreekt het ook voor zich.
Only dead fish go with the flow

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
19 feb 2020, 16:14
Peter79 schreef:
19 feb 2020, 09:15

Er zit in jouw gedachte iets van goed denken over God: hij zal ons toch niet een wet geven die we niet kunnen houden? Een gelovige gaat altijd uit van de goodwill van de goden. Of denk je dat orthodoxe Joden dat niet doen? Is het werkelijk zo dat orthodoxe Joden God in de tang hebben, en dat hij niet anders kan dan hun verzoeken te honoreren?
Het lijkt me lastig dat je een volk een wet geeft die ze niet kunnen houden.
Die blikrichting is bepalend voor jouw denkwijze. Dat is niet erg, het is jouw denkwijze. Mijn denkwijze is anders. Ik ga erin mee dat Jezus' aanscherping van de wet zijn toehoorders tot de wanhopige vraag leidt: wie kan dan behouden worden. Jezus slaat elke menselijke mogelijkheid uit handen.

Vervolgens kan ik met die onmogelijke wet teruggaan naar het Oude Testament. Wat was dat voor een wet? Hoe kwam die tot stand? Er wordt gezegd door bemiddeling. De ene keer wordt Mozes genoemd, een andere keer de engelen. Er wordt gezegd dat het volk Mozes smeekte om God niet direct tot hen te laten spreken. Er was dus een indirect spreken. Er was een vertaalslag. Mozes moest de tabernakel maken zoals hem op de berg was getoond. Wat hem getoond was, was het origineel, de tabernakel was een afbeelding of uitwerking daarvan, evenzo de eredienst in de tempel. Dat roept vragen op over de rest van die wet. Waar was die wet eigenlijk voor? Wat geeft die wet weer? Waarom overdenkt die psalmenschrijver van psalm 119 de wet dag en nacht? En als christen ken ik natuurlijk die zinsnede uit Romeinen 9 (:31 HSV): Maar Israël dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.
Ook Jezus geeft aan dat te wet te houden is, op sommige punten scherpt hij het zelfs nog aan.
Jezus geeft niet aan dat de wet te houden is, hij geeft aanwijzingen wat je moet doen, om die wet te houden, bijvoorbeeld je oog uit te rukken, als die je tot zonde verleidt. De wet als weg ten leven is een uiterst smal weggetje, in tegenstelling tot de brede weg die ten verderve leidt. Weinigen zijn er die hem vinden. De Farizeeën trekken het hele land door voor één bekeerling, maar ook zelf gaan ze er niet binnen.
Het jodendom kent een positievere blik op de mens: men kan het wel, maar doet men het ook ?
Tegenover het christendom: we kunnen het niet, het zal nooit lukken, we zullen altijd tekort schieten.
Daarbij stel ik het jodendom niet boven het christendom, er is alleen sprake van een andere zienswijze op de mens.
Het jodendom karakteriseert zich daarentegen ook best sterk als een welvaartsgeloof, althans in de Tenach:
als er een oorlog werd gewonnen: wij hebben het goed gedaan, God is met ons.
wordt er een oorlog verloren: we hebben iets fout gedaan, dit is onze straf.
God in de Tenach is niet zo zoetsappig, dus de laatste zin lijkt mij niet van toepassing.
Dan kunnen we het er volgens mij over eens zijn dat een ieder die gelooft in elk geval aanneemt dat God een beloner is van wie hem ernstig zoeken en dat God dat zoeken beloont, ook als dat een onvolmaakt, dat wil zeggen tekortschietend zoeken is.
Misschien is de weg van de volmaaktheid voor de mens niet begaanbaar? Misschien dat alleen God mensen zo kan maken dat ze volmaakt zijn?
Afgescheiden van het goddelijke lijkt mij volmaaktheid niet haalbaar. In hereniging met het goddelijke zal wellicht blijken dat we altijd al volmaakt waren, maar dat we het vergeten waren.
Dus of God ons zo kan maken, of dat we het ons kunnen herinneren....dat is de weg. Het principe is dan gelijk: het kan dus blijkbaar.
Vraag is dan: hoe bereiken we dat.
Maar christenen zeggen dat alles al geschied is. De wet was een profetie van Jezus en Jezus is gekomen. Hebreeën zegt dan ook over de wet: het is een schaduw, van wat komen ging en wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning.
Jezus geeft aan dat de aarde en de hemel toch zullen vergaan voordat alles is geschied ? Tot de hemel en aarde voorbijgaan (Mattheus 5 vers 18).
Dat is nog niet gebeurd.
Velen lezen een =teken tussen zolang de hemel en aarde bestaan en totdat alles zal zijn geschied. Maar waarom zou Jezus hier simpelweg een dubbeling geven van dezelfde informatie? De wet staat zo vast als de aarde, dat is wat Jezus zegt. Maar hij zegt ook dat de wet er is totdat alles zal zijn geschied. En dat is ook het geval als hij uitroept "het is volbracht". Dat is ook de gedachte in Openbaring: wie is waardig de boekrol te openen? Gelukkig het lam uit de stam Juda, die is waardig de boekrol te openen en de zegels te verbreken. De zegels die dan verbroken worden, verwijzen weer naar de plagen die worden genoemd in de Thora.
Heb jij de Heilige Geest? Want wie niet wedergeboren is, kan het Koninkrijk niet zien, volgens Jezus.
Nee, die heb ik niet. Ik noem mijzelf ook niet wedergeboren.
Mijn punt is dat er veel christenen zich wedergeboren noemen, maar die zijn niet anders dan anderen.
De rijke jongeling had een zekere gearriveerdheid. Ik denk niet dat ik die vraag aan Jezus zal stellen.
Het voorval is ook een les. Zijn we bereid alles op te geven?
Ben je daartoe bereid ?
Eerst is mijn eigen wil zo krachtig dat ik mijn eigen strijd voer. Pas als ik door mijn energie heen ben, is er rust waarin Jezus spreekt. Het leven is een leerschool. Twee kleine kinderen leren mij wat het is om echt te dienen. Om geduldig te zijn. Om andere prioriteiten te stellen. Wie weet waar ik met Jezus kom. Maar nu is mijn plek hier.
Dat lijkt me ook een goede insteek.
Als je zelf het verbond niet houdt, kan je moeilijk God wel aan het verbond houden. Als je zelf de wetten overtreedt, kan je moeilijk neerkijken op andere overtreders
Wie zegt dat ik dat doe ?
Ik kijk neer op niemand. Doe althans mijn best.
Nee, ik heb jou niet op het oog, ik had beter "men" kunnen gebruiken. Paulus' betoog in Romeinen gaat over Joden die neerkijken op anderen maar hetzelfde doen: de wet breken.
Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal geopend worden, bidt en u zal gegeven worden.
Hoe combineer je dat met de laatste zin van je eerste deel ?
Heb je hiermee dan God ook niet in de tang ?
Wie gelooft, moet aannemen dat God een beloner is voor wie hem ernstig zoeken. Dat betekent dat zoeken, kloppen en bidden zin heeft. Ik heb God niet in de tang dat ik hem vastpin op wat ik denk dat hij eens gezegd zou hebben. Er is geen enkele manier waarop ik tegenover God in mijn recht zou staan. Alles is genade en dat is het altijd al geweest.

HJW

Bericht door HJW »

Peter,

dank voor je toelichting.
Ik snap je gedachtengangen.
Op sommige punten raken we elkaar bijna, op andere punten denken we redelijk anders.
Niets mis mee.
Voor dit topic lijkt me dit even genoeg, anders wordt het een herhaling van zetten.
Mooi om te lezen hoe jij er mee omgaat.

peda

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Ik weet dat het jouw vaste overtuiging is dat Jezus woordelijk spreekt tot ( sommige ) gelovigen. Dat is een ander ervaren als waar Zolderworm naar verwijst. Zelf doe ik het met tweede hands kennis. Ik ervaar persoonlijk nooit iets Van of Uit een Hogere Kom-af; wat betekent dat ik het moet hebben van berichten van anderen daarover, de zg tweede hands kennis. Als Jezus zelve spreekt, ben je natuurlijk snel uitgepraat, want hij weet wel of er al of niet in de hemel pre-existente zielen bestaan. Ik refereerde aan de conclusie van het bekende Concilie. Een Concilie wordt ook gezien als een Goddelijk Kanaal. Daar doe je vervolgens wat mee of je doet er niets mee. :flower1:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
19 feb 2020, 17:02
Hallo Gaitema,

Ik weet dat het jouw vaste overtuiging is dat Jezus woordelijk spreekt tot ( sommige ) gelovigen. Dat is een ander ervaren als waar Zolderworm naar verwijst. Zelf doe ik het met tweede hands kennis. Ik ervaar persoonlijk nooit iets Van of Uit een Hogere Kom-af; wat betekent dat ik het moet hebben van berichten van anderen daarover, de zg tweede hands kennis. Als Jezus zelve spreekt, ben je natuurlijk snel uitgepraat, want hij weet wel of er al of niet in de hemel pre-existente zielen bestaan. Ik refereerde aan de conclusie van het bekende Concilie. Een Concilie wordt ook gezien als een Goddelijk Kanaal. Daar doe je vervolgens wat mee of je doet er niets mee. :flower1:
Ja, zo werkt dat. Maar toch ook niet helemaal, want sommige mensen waarvan ik gelezen heb dat God hen (door Jezus) wat (of veel) gezegd heeft, zijn met elkaar weer in tegenspraak. Pak je dan weer de bijbel bij om het te toetsen, stuit je weer op conteksten en verschillende interpretaties. Maakt het niet allemaal simpel 😐

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 16:34
Gaitema schreef:
peda schreef:
Gaitema schreef:
peda schreef:
Hallo Gaitema,

Bij de uittreding kun je een soort eeuwigheidservaring krijgen. Een gevoel van: "ik ben er altijd al geweest en ik zal er altijd zijn". Dat is dan niet iets wat je van God meekrijgt. Het is gewoon een ervaring.
Omdat tijd feitelijk niet bestaat, maar het verloop van de tijd eigenlijk een illusie is, spreekt het ook voor zich.
Oké. Maar dat is ook weer anders met mensen die God horen en Jezus mogelijk zien.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
19 feb 2020, 16:19
Ik zou het vreemd vinden om je er als christen op voor te laten staan wedergeboren te zijn
Er is een verschil om je ergens op voor te laten staan, of ergens naar te leven.
Heb je Jezus wel een storm zien bedaren en brood vermenigvuldigen?
Ik vind dat wel belangrijk, want ik heb eigenlijk geen idee hoe ik me deze verhalen zou moeten voorstellen.
Er staat ook ergens dat Jezus weinig tekenen deed vanwege het ongeloof van de mensen. En hij begon ook nog eens in gelijkenissen te spreken.
Ik ben ook nieuwsgierig naar tekenen en wonderen, maar Jezus' eerste prioriteit is dat wij leerlingen worden.

Ook het schapen- en bokkenoordeel wijst niet op het doen van grootse dingen. Het is in het schijnbaar onbetekenende dat we hem dienen.
Dus niet zien betekent misschien wel: niet zien wat je verwachtte.
De wedergeboren christen zou dan degene zijn met 5 talenten. Wat doet hij/zij ermee ?
Wat zijn talenten? Zijn dat wonderkrachten?
Ik kan van mezelf zeggen dat ik wedergeboren ben, maar dat zal je aan mij niet zien
Dat is jammer. Zou de wereld er geen behoefte aan hebben ? Zet je je licht dan niet onder de korenmaat ?
Ik steek mijn geloof niet onder stoelen of banken. Het is echter niet aan mij om een ander het geloof te geven. Ik kan slechts een leesbare brief zijn. En net als met de Bijbel is het aan de lezer om conclusies te trekken.

Jij ook bedankt, HJW :flower1:

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

Ik weet het niet met die erfzonde. Misschien omdat het zo vaak verkeerd gebruikt werd. Erfelijke ziektes die daar aan gelinkt werden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

peda

Bericht door peda »

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 17:06
peda schreef:
Hallo Gaitema,

Ja, zo werkt dat. Maar toch ook niet helemaal, want sommige mensen waarvan ik gelezen heb dat God hen (door Jezus) wat (of veel) gezegd heeft, zijn met elkaar weer in tegenspraak. Pak je dan weer de bijbel bij om het te toetsen, stuit je weer op conteksten en verschillende interpretaties. Maakt het niet allemaal simpel 😐
Geweldig, Gaitema

Als het zo simpel was dan bestonden er ook geen fora waar tienduizenden pagina's aan inbreng plaats vinden over hoe het nu wel of niet in elkaar zit.

Zolderworm

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 17:09
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
peda schreef:
Gaitema schreef:

Oké. Maar dat is ook weer anders met mensen die God horen en Jezus mogelijk zien.
Soms neemt informatie vanuit de geestelijke wereld de gedaante van God of Jezus aan. Die informatie bewoont dan die vorm, om het voor de ontvanger wat aannemelijker te maken.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 17:34
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
peda schreef:

Soms neemt informatie vanuit de geestelijke wereld de gedaante van God of Jezus aan. Die informatie bewoont dan die vorm, om het voor de ontvanger wat aannemelijker te maken.
Ja, dat past wel in de lijn daarvan. God kan je niet zien, evenmin Jezus, maar Jezus neemt zich wel een gedaante aan om ons dit te bieden. Echter noem jij het "informatie", aangezien je niet geloofd dat Hij in een zekere Jezus op aarde onder ons was. Maar dat ter zijde.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
19 feb 2020, 17:21
Gaitema schreef:
19 feb 2020, 17:06
peda schreef:
Hallo Gaitema,

Geweldig, Gaitema

Als het zo simpel was dan bestonden er ook geen fora waar tienduizenden pagina's aan inbreng plaats vinden over hoe het nu wel of niet in elkaar zit.
Dat wel weer 😊

Zolderworm

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 17:37
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Ja, dat past wel in de lijn daarvan. God kan je niet zien, evenmin Jezus, maar Jezus neemt zich wel een gedaante aan om ons dit te bieden. Echter noem jij het "informatie", aangezien je niet geloofd dat Hij in een zekere Jezus op aarde onder ons was. Maar dat ter zijde.
Nee, ik denk dat informatie de gedaante aanneemt van de God waarin je gelooft.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 18:38
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Oké, maar nu klinkt Hij toch als een sprekende God met een Persoonlijkheid 🤔

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Storm schreef:
19 feb 2020, 17:19
Ik weet het niet met die erfzonde. Misschien omdat het zo vaak verkeerd gebruikt werd. Erfelijke ziektes die daar aan gelinkt werden.
Het idee daar achter is dat het er in het paradijs er nog niet was en ook in de hemel er niet is. Niet dat de persoon er iets aan kan doen.
Neem mijn ASS. Dat is erfelijk. Kan ik niks aan doen. Wat ik wel op een autisme-site las is dat het (vaak) komt van overmatig alcoholgebruik van voor familie in het verleden. Dat kan maar zo. Ik stam van textielarbeiders af en die mannen dronken vroeger veel in de kroegen. Zeker waar ik vandaan kom.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef:
19 feb 2020, 17:12
HJW schreef:
19 feb 2020, 16:19
Heb je Jezus wel een storm zien bedaren en brood vermenigvuldigen?
Ik vind dat wel belangrijk, want ik heb eigenlijk geen idee hoe ik me deze verhalen zou moeten voorstellen.
Er staat ook ergens dat Jezus weinig tekenen deed vanwege het ongeloof van de mensen. En hij begon ook nog eens in gelijkenissen te spreken.
Ik ben ook nieuwsgierig naar tekenen en wonderen, maar Jezus' eerste prioriteit is dat wij leerlingen worden.

Ook het schapen- en bokkenoordeel wijst niet op het doen van grootse dingen. Het is in het schijnbaar onbetekenende dat we hem dienen.
Dus niet zien betekent misschien wel: niet zien wat je verwachtte.
Wat zijn talenten? Zijn dat wonderkrachten?
Ik steek mijn geloof niet onder stoelen of banken. Het is echter niet aan mij om een ander het geloof te geven. Ik kan slechts een leesbare brief zijn. En net als met de Bijbel is het aan de lezer om conclusies te trekken.

Jij ook bedankt, HJW :flower1:
Kunnen we over wedergeboorte een topic starten? Ik worstel met dat onderwerp. Wel laat ik me trouwens dopen met Pasen in onze kerk, als teken van toewijding en overgave.

Nic

Bericht door Nic »

Wat ik inmiddels begrijp is dat Genesis 1 - 11 geen algemene geschiedenis is van de mens om daarna van Genesis 12 met geschiedenis van Israël (Abraham) te beginnen.
Nee de hele ‘geschiedenis’ wordt hier al verteld.

Israël ziet zich als ‘uitverkoren’ volk wonend in het land dat ze gegeven is.
Ze hebben de geboden die ze zien als ontvangen van God om het goede leven mogelijke maken.
Maar wat gebeurt er, ze worden aangevallen en in gedeeltes weggevoerd naar Babel.
Hoe kan dat nu, denken ze dan bij de ‘rivers of Babylon’.

Dat is het verhaal dat zich ook in Genesis 2:4 - 3:24 zich afspeelt.
Het is de ouverture van de bijbel die hier al klinkt.

Het gaat van de droge aarde, naar de bevochtigde akker en dan in de weelderige tuin.
Kain zal straks vanuit de tuin weer de akker ingaan en dan verdwijnen op de aarde.
(Jezus als de nieuwe Adam ontmoet zijn nieuwe Eva weer in de tuin....)
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Zolderworm

Gaitema schreef:
19 feb 2020, 20:14
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:

Je zou hem kunnen beschouwen als een afgezant van God. Maar omdat God zelf geen vorm heeft, neemt hij de gedaante aan volgens de verwachtingen van de gelovige. Maar zeker kan het soms ook enkel een stem zijn.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
19 feb 2020, 20:39
Gaitema schreef:
19 feb 2020, 20:14
Zolderworm schreef:
Gaitema schreef:
Zolderworm schreef:

Je zou hem kunnen beschouwen als een afgezant van God. Maar omdat God zelf geen vorm heeft, neemt hij de gedaante aan volgens de verwachtingen van de gelovige. Maar zeker kan het soms ook enkel een stem zijn.
Bijzonder, maar dan moet Hij toch ook een God met een eigen karakter en identiteit zijn? Niet iedereen kan gelijk hebben toch?

Plaats reactie