Eisegese over Christus als stille getuige

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
hopper
Man/Vrouw: M

Eisegese over Christus als stille getuige

Bericht door hopper »

Om tot een zelfverwerkelijking te komen welke zowel innerlijk verwezenlijkt wordt als filosofisch begrepen kan worden kunnen we de 'eisegese' gebruiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eisegese
Eisegese (inlegkunde) is het interpreteren van een tekst door het projecteren van eigen vooronderstellingen.
In deze interpretatie kan men de Christus als een steeds aanwezige, stille toeschouwer in zichzelf toe laten zonder deze te bepalen in bewoordingen.
Leidraad is het bijbelse verhaal over de niet-oordelende, voetwassende Christus. In de projectie van de eigen vooronderstellingen mag ook een geprojecteerd beeld bestaan. Met het geprojecteerde beeld maken we een persoonlijke interpretatie van de Christus zoals we dat zelf (aan)voelen.
Vragen of het geprojecteerde beeld waar of onwaar is doen er dan niet toe. Het beeld kan een 'vriendelijke aanwezigheid' zijn die rustig toekijkt wat we allemaal doen in ons dagelijks leven. Jezus riep immers op om niet te oordelen, dus dan zal hij dat zeker niet doen over jou!

In deze zelfverwerkelijking keren we als vanzelf in onszelf. Want wat betekent zelfverwerkelijking eigenlijk? Dat is een tot-stand-koming van je zelf. Dan kun je zeggen: "Maar ik ben toch al tot stand gekomen? Ik ben Klaas, ik ben vader, echtgenoot en ik werk in de ICT, wat moet ik nog meer zijn?"
Dat is prima, dan is dit niet voor jou bedoeld. Zij die zichzelf beter willen leren kennen dan alleen in de vorm van alles wat achter 'ik-ben' komt, kunnen overwegen om Christus als stille getuige toe te laten in het leven. Deze stille getuige is soepel in de omgang, het enige wat hij doet is 'zijn' ogen lenen om jóu door te laten kijken. Ben je bereid om met andere ogen te kijken en van de plat betreden paden te wijken dan volgt het intellect vanzelf met deze wijze van bekijken.
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Eisegese over Christus als stille getuige

Bericht door Gaitema »

:flower1:
In Jezus komen wij inderdaad uit bij wie we in het diepst van ons wezen zijn. De maskers gaan af. Rollen vervagen, op de schoot van God door Hem gedragen.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Plaats reactie