Wij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Wij?

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
08 mar 2020, 17:31
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 17:23

Ik zie het nu zo, als ik God wil zien, heb ik daarvoor een beeld nodig. In andere oude Godsdiensten maakte men daar een beeld van dat van een metaal, steen of hout was gemaakt. God zelf maakte daar echter zelf een beeld voor. Namelijk de mens. Als ik naar de mens kijk, zal ik in hem God zien, als die in de Goddelijke natuur wandelt en handeld.
Hallo Gaitema,

In sublieme vorm tref je dat in het christendom aan in de Incarnatie. Kijk naar Jezus en je ziet quasi ( een deel van ) God in menselijke gestalte. God niet Boven ons, maar God Met ons. Het christendom bewandelt wel een speciaal pad, fors verschillend van andere spirituele paden.
Ja, dat is inderdaad de Mens, zoals God het bedoeld heeft. Het Beeld van God. Wie Hem heeft gezien, heeft de Vader gezien
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
08 mar 2020, 17:37
Gaitema schreef:

Ik lees het toch nu weer anders:

"En God schiep de mens als zijn beeld; als het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen."

Ik zie het nu zo, als ik God wil zien, heb ik daarvoor een beeld nodig. In andere oude Godsdiensten maakte men daar een beeld van dat van een metaal, steen of hout was gemaakt. God zelf maakte daar echter zelf een beeld voor. Namelijk de mens. Als ik naar de mens kijk, zal ik in hem God zien, als die in de Goddelijke natuur wandelt en handeld.
Ik kan met je mee gaan als je in deze situatie God ziet als Liefde. Dat is geen objectief beeld, maar dat is de mens die uit liefde belangeloos handelt jegens zijn medemens.
Of: in de liefde tussen man en vrouw is er de seksuele liefde of verliefdheid. Ik ben ca 25 jaar lang verliefd geweest op mijn eigen vrouw en ik heb dat altijd als een geschenk gezien, als iets wat niet van mij was.
Mooi Hans, zo is het geloof ik ook :flower1:

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 17:42
peda schreef:
Gaitema schreef:

Hallo Gaitema,

In sublieme vorm tref je dat in het christendom aan in de Incarnatie. Kijk naar Jezus en je ziet quasi ( een deel van ) God in menselijke gestalte. God niet Boven ons, maar God Met ons. Het christendom bewandelt wel een speciaal pad, fors verschillend van andere spirituele paden.
Ja, dat is inderdaad de Mens, zoals God het bedoeld heeft. Het Beeld van God. Wie Hem heeft gezien, heeft de Vader gezien
God is alomtegenwoordig. God is niet specifiek mens.

Herken God daarom zowel in een mug als in een olifant, in de zonsopgang en de zonsondergang, in een varken, grasspriet, bloembed, in een virus, in een bacterie, in elke prooi en in elke jager.

Er is niets anders dan God.

Al het leven is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God.
Denk aan de 8 kenmerken die elk Goddelijk deel gemeen heeft (en door alle religies wel wordt onderschreven):
Echte liefde, almacht, alwetendheid, alziendheid, alomtegenwoordigheid, volmaaktheid, onkwetsbaarheid, behoefteloos zijn.

Elk Goddelijk deel/wezen is drieledig: het lichaam als voertuig/instrument, de blanco geest (de uitvoerder/het ego, verstand) en de ziel (de Architect/Vormgever).

In de essentie/kern is elk deel precies als God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
08 mar 2020, 17:11
Een werkelijk vrij geestelijk leven kan slechts bestaan als we eerst afgescheiden worden van de Bron, vervolgens op zoek gaan naar de Bron en dan uit vrije wil ons verenigen met de Bron.
Ook dat is een geloof. Je stelt het als een absolute waarheid, maar het is gewoon een geloof.
Net zoals alles wat ik hier neerzet een geloof is.
De vrijheid bestaat er dan uit dat we niet afhankelijk meer zijn van een schepper, maar zelf de schepper zijn.
Dat kan blasfemistisch klinken in de oren van gelovigen, want het klinkt hoogmoedig.
Dat denk ik ook. We zouden dan onlosmakelijk onderdeel van de schepper zijn.
Liefde welke alleen te verwezenlijken is door wezens vanuit een vrije wil.
En het goddelijke heeft in de basis geen vrije wil ?
Nee! Nadrukkelijk nee. Dan zou het een zinloze exercitie zijn. Er dient een inbreng van de mens zelf te zijn. Er dient naar gezocht te worden.
Omdat jij graag zoekt ?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
08 mar 2020, 18:03
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 17:42
peda schreef:
Gaitema schreef:

Hallo Gaitema,

God is alomtegenwoordig. God is niet specifiek mens.

Herken God daarom zowel in een mug als in een olifant, in de zonsopgang en de zonsondergang, in een varken, grasspriet, bloembed, in een virus, in een bacterie, in elke prooi en in elke jager.

Er is niets anders dan God.

Al het leven is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God.
Denk aan de 8 kenmerken die elk Goddelijk deel gemeen heeft (en door alle religies wel wordt onderschreven):
Echte liefde, almacht, alwetendheid, alziendheid, alomtegenwoordigheid, volmaaktheid, onkwetsbaarheid, behoefteloos zijn.

Elk Goddelijk deel/wezen is drieledig: het lichaam als voertuig/instrument, de blanco geest (de uitvoerder/het ego, verstand) en de ziel (de Architect/Vormgever).

In de essentie/kern is elk deel precies als God.
Echte liefde richt geen schade aan en breekt iets moois niet af. Ook rooft het niet van het bestaande en laat de ander niet in illusies geloven. Bijvoorbeeld dat geld je gelukkig maakt of diefstal je rijk. Verkrachtingen geven je ook niet een Walhalla ervaring en moord ruimt niemand uit de weg.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
08 mar 2020, 18:10

En het goddelijke heeft in de basis geen vrije wil ?
Dat is niet wat ik stel. Ik stel dat liefde alleen te verwezenlijken is middels een vrije wil.
Dat is gelegen in het feit dat liefde onvoorwaardelijk is. Is liefde voorwaardelijk (Lees: zou God voorwaarden stellen) dan is het geen liefde, maar knechtschap aan God. Ik weet dat er gelovigen leven in knechtschap voor God. Maar ik ben geen gelovige. Ik ben een wezen wat vrij is en wat zoekt door zijn eigen onvrijheid te kennen en deze achterwege te laten.

Het is niet omdat ik graag zoek. Zoeken hoeft zich niet te verklaren.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 19:15
Echte liefde richt geen schade aan en breekt iets moois niet af. Ook rooft het niet van het bestaande en laat de ander niet in illusies geloven. Bijvoorbeeld dat geld je gelukkig maakt of diefstal je rijk. Verkrachtingen geven je ook niet een Walhalla ervaring en moord ruimt niemand uit de weg.
Dat klopt. Elke individuatie, elk deel van God, is in essentie échte liefde.

Nu is het zo dat je, zonder te herinneren dat je God bent omdat je het leven empirisch wilde ervaren, daardoor de verbinding met jouw eigen Goddelijkheid vergeten bent. Mogelijk denk je zelfs dat je een schepsel bent in plaats van schepper.

Zo ontstaat de mogelijkheid dat je uit vrije wil kiest voor hetgeen je bent, namelijk echte liefde, of dat je kiest voor hetgeen je niet bent, namelijk angst.

Op deze manier is dit fysieke relatieve rijk ontstaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
08 mar 2020, 20:20
Ik stel dat liefde alleen te verwezenlijken is middels een vrije wil... Zoeken hoeft zich niet te verklaren.
Voor iemand die suggereert geen ego te hebben, ben je nogal veel aan het spreken over jezelf en bijbehorende dogmas: verlichting bestaat niet; als Hopper stopt met denken is hij een heilige drie-eenheid; het lichaam heeft geen vaste grond, maar trekt de ziel naar beneden; emanatie verwijst naar 'het stromende' dat zich laat kennen als 'stromend gevoel' als men Nirwana bereikt; karma is een Kosmische Wet en als men de creatie van de persoon verlaat, treedt er zonder wat te doen inzicht in de Kosmische Wetten die geen creatie van een God zijn; er valt niets te geloven; niet-theïsten creëren zichzelf telkens weer opnieuw in hun aversie jegens theïsten en dat is niet jouw mening, maar goddelijke waarheid. Etc.
Laatst gewijzigd door Mart op 08 mar 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

hopper

Bericht door hopper »

Mart schreef:
08 mar 2020, 20:56
hopper schreef:
Ik stel dat liefde alleen te verwezenlijken is middels een vrije wil... Zoeken hoeft zich niet te verklaren.
Voor iemand die suggereert geen ego te hebben, ben je nogal veel aan het spreken over jezelf en bijbehorende dogmas: verlichting bestaat niet; als Hopper stopt met denken is hij een heilige drie-eenheid; het lichaam heeft geen vaste grond, maar trekt de ziel naar beneden; emanatie verwijst naar 'het stromende' wat zich laat kennen als 'stromend gevoel' als men Nirwana bereikt; karma is een Kosmische Wet en als men de creatie van de persoon verlaat, treedt er zonder wat te doen inzicht in, in de Kosmische Wetten die geen creatie van een God zijn; er valt niets te geloven; niet-theïsten creëren zichzelf telkens weer opnieuw in hun aversie jegens theïsten en dat is niet jouw mening, maar goddelijke waarheid. Etc.
Dag Mart, ik stel serieuze reacties op prijs. Maar hier ga ik niet op in.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
08 mar 2020, 20:58
Mart schreef:
08 mar 2020, 20:56
hopper schreef:
Voor iemand die suggereert geen ego te hebben, ben je nogal veel aan het spreken over jezelf en bijbehorende dogmas: verlichting bestaat niet; als Hopper stopt met denken is hij een heilige drie-eenheid; het lichaam heeft geen vaste grond, maar trekt de ziel naar beneden; emanatie verwijst naar 'het stromende' wat zich laat kennen als 'stromend gevoel' als men Nirwana bereikt; karma is een Kosmische Wet en als men de creatie van de persoon verlaat, treedt er zonder wat te doen inzicht in, in de Kosmische Wetten die geen creatie van een God zijn; er valt niets te geloven; niet-theïsten creëren zichzelf telkens weer opnieuw in hun aversie jegens theïsten en dat is niet jouw mening, maar goddelijke waarheid. Etc.
Dag Mart, ik stel serieuze reacties op prijs. Maar hier ga ik niet op in.
Dag Hopper. Het zijn allemaal zaken die je stelt. Is dat omdat je ze gelooft of omdat het zo is en de rest daar blind voor is?
Laatst gewijzigd door Mart op 08 mar 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
08 mar 2020, 20:41
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 19:15
Dat klopt. Elke individuatie, elk deel van God, is in essentie échte liefde.

Nu is het zo dat je, zonder te herinneren dat je God bent omdat je het leven empirisch wilde ervaren, daardoor de verbinding met jouw eigen Goddelijkheid vergeten bent. Mogelijk denk je zelfs dat je een schepsel bent in plaats van schepper.

Zo ontstaat de mogelijkheid dat je uit vrije wil kiest voor hetgeen je bent, namelijk echte liefde, of dat je kiest voor hetgeen je niet bent, namelijk angst.

Op deze manier is dit fysieke relatieve rijk ontstaan.
Maar nu maak je toch onderscheid tussen "waarheid" en "illusie", "Licht" en "Duisternis", "Goed" en "Fout", "Klopt" en "Klopt niet", "Leven" en "Dood".
Wat Jezus bracht hier op aarde.
Maar ik zeg je, je bent geschapen.

Mart

Bericht door Mart »

De monotheïstische T'NaCH heeft aannemelijkerwijs een polytheïstische oorsprong, hetgeen eveneens de moderne archeologie zegt. Naast de vondst van beeldjes van de godin Asjerah - de voormalige echtgenote van JHWH - vallen er ook nog sporen in de T'NaCH te vinden van het vroegere polytheïsme: Jozua 24:19 noemt elohiem bijvoorbeeld enkelvoudig ''hij''/''het'' (הוא) en gebruikt zoals gewoonlijk een enkelvoudig bijvoeglijk naamwoord קנוא (jaloers) en een enkelvoudig werkwoord ישא (hij vergeeft), maar heeft plots een meervoudige verbuiging van het bijvoeglijke naamwoord אלהים קדשים (= heilige goden) in plaats van אלהים קדוש (= heilige God), wat een vrijwel onmogelijke anomalie is bij een oorspronkelijk enkelvoud. Hetzelfde vindt eveneens elders plaats, zoals in Jeremia 10:10: אלהים חיים (levende goden) in plaats van אלהים חי (levende God), of 2 Samuel 7:23: הלכו אלהים (= goden gingen) in plaats van הָלַך אלהים (God ging), of Psalm 58:12: אלהים שפטים (goden berechten) in plaats van אלהים שפט (God berecht), etc.
Wees realistisch

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:07
En ik zeg je dat je scheppend deel van God bent.

Mart

Bericht door Mart »

Messenger schreef:
08 mar 2020, 21:20
Gaitema schreef:
En ik zou niet weten wie gelijk heeft. Het geloof in JHWH en Asjerah is een tijd lang aantoonbaar polytheïstisch geweest.
Laatst gewijzigd door Mart op 08 mar 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
Gaitema schreef:
Dat wat je schept, daar heb jij jouw Vader voor nodig die jou uit liefde geschapen heeft.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
08 mar 2020, 21:13
De monotheïstische T'NaCH heeft aannemelijkerwijs een polytheïstische oorsprong, hetgeen eveneens de moderne archeologie zegt. Naast de vondst van beeldjes van de godin Asjerah - de voormalige echtgenote van JHWH - vallen er ook nog sporen in de T'NaCH te vinden van het vroegere polytheïsme: Jozua 24:19 noemt elohiem bijvoorbeeld enkelvoudig ''hij''/''het'' (הוא) en gebruikt zoals gewoonlijk een enkelvoudig bijvoeglijk naamwoord קנוא (jaloers) en een enkelvoudig werkwoord ישא (hij vergeeft), maar heeft plots een meervoudige verbuiging van het bijvoeglijke naamwoord אלהים קדשים (= heilige goden) in plaats van אלהים קדוש (= heilige God), wat een vrijwel onmogelijke anomalie is bij een oorspronkelijk enkelvoud. Hetzelfde vindt eveneens elders plaats, zoals in Jeremia 10:10: אלהים חיים (levende goden) in plaats van אלהים חי (levende God), of 2 Samuel 7:23: הלכו אלהים (= goden gingen) in plaats van הָלַך אלהים (God ging), of Psalm 58:12: אלהים שפטים (goden berechten) in plaats van אלהים שפט (God berecht), etc.
Daar zit ik dan niet in, maar de bijbel zoals ik die lees geeft ook aanwijzingen. Dat God staat in de vergadering van de goden en dat engelen en mensen ook goden of godenzonen/ Gods kinderen worden genoemd.

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:31
Mart schreef:
Daar zit ik dan niet in, maar de bijbel zoals ik die lees geeft ook aanwijzingen. Dat God staat in de vergadering van de goden en dat engelen en mensen ook goden of godenzonen/ Gods kinderen worden genoemd.
Ja, in het boek van Job staat JHWH in de vergadering van de goden, en in de psalmen worden de mensen - net als JHWH - eveneens ''elohiem'' genoemd en nakomelingen van het Allerhoogste. Ook Mozes en Samuel worden letterlijk ''elohiem'' genoemd, net zoals de goden van de andere volkeren.
Wees realistisch

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
08 mar 2020, 21:42
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:31
Mart schreef:
Ja, in het boek van Job staat JHWH in de vergadering van de goden, en in de psalmen worden de mensen - net als JHWH - eveneens ''elohiem'' genoemd en nakomelingen van het Allerhoogste. Ook Mozes en Samuel worden letterlijk ''elohiem'' genoemd, net zoals de goden van de andere volkeren.
Ja, in wezen zijn we gevallen goden die de oorsprong terug zoeken.

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:45
Al geloof ik niet in God, vind ik het een interessante interpretatie die me doet denken aan Rumi's ''Whoever brought me here will have to take me home''.
Wees realistisch

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:27
Messenger schreef:
Gaitema schreef:
Dat wat je schept, daar heb jij jouw Vader voor nodig die jou uit liefde geschapen heeft.
Alle zielen, die tezamen God vormen, werken nauw met elkaar samen om het leven vorm te geven.
De keuzes die we maken met onze geest en ons lichaam, worden mede gerealiseerd door onze zielen.
Scheppen doen we via gedachte, woord en daad.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
08 mar 2020, 21:52
Gaitema schreef:
Al geloof ik niet in God, vind ik het een interessante interpretatie die me doet denken aan Rumi's ''Whoever brought me here will have to take me home''.
Direct even gegoogled. Lijkt me interessant om meer van te lezen. Ik geloof namelijk dat elke levensbeschouwing van uit goede wil en intentie het goede van God in zich heeft zitten, ondanks de onderlinge verschillen. Zoals elke plant er anders uit ziet, maar allemaal het zelfde water in zich heeft zitten.

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
08 mar 2020, 22:30
Mart schreef:
Gaitema schreef:
Direct even gegoogled. Lijkt me interessant om meer van te lezen. Ik geloof namelijk dat elke levensbeschouwing van uit goede wil en intentie het goede van God in zich heeft zitten, ondanks de onderlinge verschillen. Zoals elke plant er anders uit ziet, maar allemaal het zelfde water in zich heeft zitten.
Peda heeft het vaak over een rijk geschakeerd bloemenveld (of in die strekking).

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
08 mar 2020, 22:29
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 21:27
Messenger schreef:
Gaitema schreef:
Alle zielen, die tezamen God vormen, werken nauw met elkaar samen om het leven vorm te geven.
De keuzes die we maken met onze geest en ons lichaam, worden mede gerealiseerd door onze zielen.
Scheppen doen we via gedachte, woord en daad.
De bijbel schept het beeld van het lichaam waarvan wij allen ledematen zijn en Christus het hoofd, in verbondenheid en aangestuurd door Hem. De hand kan niet tegen de voet zeggen: ik heb jou niet nodig

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
08 mar 2020, 22:32
Gaitema schreef:
08 mar 2020, 22:30
Mart schreef:
Gaitema schreef:
Peda heeft het vaak over een rijk geschakeerd bloemenveld (of in die strekking).
Ook een mooie.

Vandaag hoorde ik in een "preek": " we zaaien gerechtigheid, oogsten liefde en nemen het land in"

Plaats reactie