Waar is God in deze pandemie?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Bericht door hopper »

De verwarring voor gelovigen zit vervat in wat wel het ‘inconsistente drietal’ wordt genoemd. Dat laat zich als volgt samenvatten: God is almachtig, en daardoor kan God lijden voorkomen. Maar God voorkomt het lijden niet. Daarom is God óf niet almachtig óf niet liefdevol.
Ik wil het niet over corona hebben (daar is al een ander draadje voor).
Maar waarom laat die 'liefhebbende' God ons zo lijden? Of is hij toch niet zo almachtig?

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b910d4a3/
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

callista
Man/Vrouw: V

Re: Waar is God in deze pandemie?

Bericht door callista »

Misschien is God in quarantaine?

HJW

Bericht door HJW »

Dominee Agteresch heeft het antwoord: het is de straf van God.

https://frontpage.fok.nl/nieuws/831021/ ... chuld.html

Ook kinderen zijn schuldig aan het virus.

Zoals de knechten van de koning vooruit worden gestuurd, heeft Jezus volgens hem het coronavirus vooruitgestuurd om ons te straffen: "Dan zal Jezus vragen hoe jij naar de bijbelvertellingen en de preken hebt geluisterd. Maar vóórdat Jezus komt, stuurt Hij zoals de koning eerst zijn knechten stuurt, éérst het coronavirus om ons te straffen. Waarom? De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer. De Heere vraagt jouw hele hart. Het is een groot wonder als je al een nieuw hart mag hebben. Dan mag je de Heere liefhebben. Heb jij nog geen nieuw hart? Dat is heel erg."

dingo

Bericht door dingo »

Pfff. Duidelijk te lang in quarantaine gezeten.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Storm

Bericht door Storm »

Ja, ik las het op Cip, als leek heb ik mij er even mee bemoeit.

Storm schreef:

Misschien had er beter naar die kinderen geschreven kunnen worden dat de grote mensen er een zooitje van maken en de aarde verpesten met het kappen van bomen. Met het steeds meer ons zelf willen verrijken zodat het klimaat totaal ontregeld is. Ook de dieren die misschien op een markt verkocht zijn en ziek waren. Als je arm bent moet je soms wat zoals die markt kooplui in Wuhan. Dus ja wij zijn mede-veroorzaker niet de duivel. Ach misschien is dat de duivel wel; de onverschilligheid, de "als ik het maar goed heb" Heeft de dominee al eerder grote epidemieën, hongersnoden, overstromingen in andere landen de zondigheid van ons mensen en kinderen genoemd? Of is dat de ver van mijn bed show ?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Een lezenswaardig essay. Het antwoord van de schrijver: we weten het niet.

Een antwoord zou ook kunnen zijn: God is daar waar Hij altijd is (maar we weten dat natuurljk niet). Waar is God als er niets aan de hand is?

Christenen kijken naar Jezus, die bloed zweette, bad of de beker hem voorbij mocht gaan, maar niet vluchtte voor zijn kruis. Het lijden is een omstandigheid, een dal van diepe duisternis, waar blijkt waar je hart ligt. Prediker zegt: ken God in de dagen dat het je goed gaat, voor de kwade dagen komen.

Voor wie zich afvraagt waar God nu is, helpen deze antwoorden natuurlijk niet. Als de vraag meer behelst dan de vraag van degenen die beneden het kruis stonden ("anderen heeft hij gered, zichzelf redden kan hij niet"), geldt: wie zoekt, zal vinden. Maar ook dat is achteraf gepraat.

peda

Bericht door peda »

Het is het vraagstuk van de niet op te lossen theodicee. Je kunt er honderden pagina's aan inbreng aan wijden, aan het einde weet je evenveel als aan het begin. God is Ondoorgrondelijk vind ik nog de beste oplossing. Het bevredigt de mens weliswaar totaal niet, maar het spaart wel veel tijd aan piekeren. De bijbel als het Woord van God levert niet in een helder, beknopt hoofdstuk de Oplossing van het vraagstuk; integendeel de verschillende schrijvers geven verschillende antwoorden. Niet alleen is het de vraag Waarom God niets doet aan het lijden, maar zeker ook Waarom God het lijden zo lang laat voortduren, terwijl Hij in het laatste bijbel boek wel precies weet te vertellen Hoe Hij er ooit een einde aan zal gaan maken. Bij mijn weten, is de theodicee de voornaamste reden voor geloofsverlating. Theodicee = De God van de bijbel-killer.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
28 mar 2020, 11:07
Een lezenswaardig essay. Het antwoord van de schrijver: we weten het niet.
Dat is het enige juiste antwoord. Denk ik....

Messenger

Bericht door Messenger »

Waar is God? Overal om ons heen. God is alomtegenwoordig, God is in jou en om jou heen.

De vraag : Waarom deze pandemie?
De pandemie is een natuurlijk proces dat de menselijke soort in theorie kan decimeren.
Ik zie het als een creatie van de natuur in reactie op de menselijke soort die met 7 miljard te talrijk geworden is en bovendien complete ECO-systemen verwoest, megastallen voor vleesindustrie opzet, het milieu opoffert voor economisch gewin. Overigens reactie van de natuur zonder aanziens des persoons.

De economie ligt wereldwijd grotendeels stil, wanneer mensen geen afstand houden en geen hygiëne toepassen zal het virus genadeloos toeslaan. Nu zijn er nog mensen met geen of milde klachten, maar het virus muteert snel. Hoe kundig de mens ook is, welk vaccin ook succesvol is, er zullen veel arme mensen op deze planeet niet gevaccineerd worden en een muterend virus bij zich dragen dat later wederom, net als het griepvirus, weer genadeloos zal toeslaan.

Het doet me allemaal denken aan de science fiction film Avatar (met die grote blauwe wezens).
In de film weet de Amerikaanse overheid met veel oorlogsmateriaal en bull-dozers de planeet van de blauwe wezens te vernielen omdat er waardevolle delfstoffen kunnen worden gewonnen.
Dat gaat ten koste van de natuur op die planeet en de blauwe wezens. Die wezens waren prooi voor sommige dinosaurusachtige wezens, maar toen moeder natuur zich ging aanpassen om zichzelf houdbaar te houden waren alle wezens op die planeet verenigd in 1 team tegen de Amerikaanse invasieve menselijke soort. De dinosaurusachtige wezens werden bondgenoten met de blauwe wezens. Roofdieren en prooidieren gingen gezamenlijk hun krachten bundelen en ten strijde tegen de gemeenschappelijke vijand.

https://www.youtube.com/watch?v=6ziBFh3V1aM

Is de pandemie een straf van God? Neen.
God is onvoorwaardelijke liefde die niets gebiedt, niet oordeelt en niet straft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Namaste
Contacteer:

Bericht door Namaste »

Messenger schreef:
28 mar 2020, 12:58
Is de pandemie een straf van God? Neen.
God is onvoorwaardelijke liefde die niets gebiedt, niet oordeelt en niet straft.
Wat me opvalt is dat er ogenschijnlijk geen peil valt te trekken op wat dit virus wel of niet doet. We zijn overigens allemaal voortgekomen uit een zich muterend virus. Ik vraag mij af of het toeval is dat de een dit virus ondergaat als een lichte griep en anderen er aan overlijden. Nu liggen er 2 voorheen gezonde broers op de intensive care:

https://www.ed.nl/de-peel/broers-29-en- ... e-bevatten

Is het overgesprongen van dier op mens en de pandemie die al heel lang verwacht werd of is de volgende alweer in aantocht?

Mensen die zijn "genezen" van corona schijnen niet immuun te zijn. Er is nog veel onbekend, behalve dat het gevaarlijk is.

Een straf van God lijkt me niet, een straf of logisch gevolg van hoe de mensheid met de dierenwereld om gaat, dat wil ik wel geloven.

We zien wel hoe het zich ontwikkelt.

Om wat inspiratie te delen, dit is een hart onder de riem van een inheemse Hopi indiaan:

"Dit moment dat de mensheid doormaakt, kan worden gezien als een opening of als een gat. De beslissing om in het gat te vallen of door de opening te gaan, is aan jou. Als je het corona nieuws 24 uur per dag consumeert, met weinig energie, de hele tijd nerveus, met pessimisme, zul je in het gat vallen.

Maar als je van deze gelegenheid gebruik maakt om naar jezelf te kijken, leven en dood te heroverwegen, voor jezelf en anderen te zorgen, zal je de brug oversteken. Zorg voor je huis, zorg voor je lichaam. Maak verbinding met het binnenste van je spirituele Huis. Maak verbinding met de groepsgeest van je spirituele thuis.

Verlies de spirituele dimensie van deze crisis niet, heb de visie van de adelaar, die van bovenaf het geheel ziet, breder ziet. Er is een sociale vraag in deze crisis, maar er is ook een spirituele vraag. De twee gaan hand in hand. Zonder de sociale dimensie vervallen we in fanatisme. Maar zonder de spirituele dimensie vervallen we in pessimisme en gebrek aan betekenis.

Neem je gereedschapskist en gebruik alle gereedschappen die tot je beschikking staan. Leer over weerstand bij inheemse en Afrikaanse volkeren: we zijn en worden altijd uitgeroeid. Maar we zijn nog steeds niet gestopt met zingen, dansen, een vuur aansteken en plezier maken. Voel je niet schuldig dat je in deze moeilijke tijd gelukkig bent. Je helpt helemaal niet door verdrietig en zonder energie te zijn. Het helpt als er nu goede dingen uit het heelal komen. Door vreugde verzet je je.

Ook als de storm voorbij is, ben je erg belangrijk bij de wederopbouw van deze nieuwe wereld. Je moet goed en sterk zijn. En daarvoor is er geen andere manier dan een mooie, gelukkige en heldere vibratie te behouden. Dit heeft niets te maken met vervreemding. Dit is een verzetsstrategie. In het sjamanisme is er een overgangsrite die de zoektocht naar visie wordt genoemd. Je brengt een paar dagen alleen door in het bos, zonder water, zonder voedsel, zonder bescherming.

Wanneer je door dit portaal gaat, krijg je een nieuwe visie op de wereld, omdat je je angsten, je moeilijkheden onder ogen hebt gezien ... Dit is wat er van je wordt gevraagd. Welke wereld wil je voor jezelf bouwen? Voor nu is dit wat je kunt doen: sereniteit in de storm.

Kalmeer en bid. Elke dag. Stel een routine op om elke dag het heilige te ontmoeten. Goede dingen komen voort uit wat je nu uitstraalt, dat is het belangrijkste. En zing, dans, weersta deze crisis door middel van kunst, vreugde, geloof en liefde.

―White Eagle, inheemse Hopi
het licht in mij groet het licht in jou

Mullog

Bericht door Mullog »

Ach heden, gaan we het theodicee herhalen?

Petra

Bericht door Petra »

Namaste schreef:
28 mar 2020, 16:10
Neem je gereedschapskist en gebruik alle gereedschappen die tot je beschikking staan.

... En zing, dans, weersta deze crisis door middel van kunst, vreugde, geloof en liefde.

Wat een feest dat jij weer wat schreef. :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
28 mar 2020, 09:19
Maar waarom laat die 'liefhebbende' God ons zo lijden? Of is hij toch niet zo almachtig?
Volgens mij is God gewoon te eenzaam en alleen.

Aangezien het gezin de hoeksteen van de samenleving is ... en God de Vader koos voor een éénoudergezin, waarin we het zonder Moeder moeten zien te klaren, heeft dat er misschien wel mee te maken.
We zijn een samenleving uit een gebroken gezin. :(

Misschien probeert God zijn leegte te vullen met het roepen van vele vele menselijke zielen.
Ik hoop dat God snel zijn Godin vindt :flower1:

https://www.youtube.com/watch?v=gpSfm6f3jDY
Seder-Masochism - God-Mother by Nina Paley

https://youtu.be/2nncHdzq7fs
Tribute to the Goddess ( the golden calf ) Woman by Nina Paley
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Petra schreef:
29 mar 2020, 05:55
Die had Hij al, maar is Hem afgepakt door de mensen.
Aserah was haar naam.

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
hopper schreef:

God is per definitie eenzaam en alleen. Als hij niet alleen zou zijn, dan was er naast hem nog een tweede God.
En iets wat in zichzelf alleen is kan noch lief hebben noch lijden. Want lijden doen we altijd aan iets buiten ons zelf. En 'houden van' doen we ook jegens iets of iemand buiten ons zelf.

Vanuit mens-positie is de vraagstelling niet te begrijpen. Vanuit Gods-positie wel. Lijden en liefde zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Maar de mens verkiest alleen de liefde....
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

pyro

Bericht door pyro »

Ik neem als uitgangspunt dat geldzucht de wortel van alle kwaad is. Neem bijvoorbeeld de Braziliaanse president Bolsonaro, die de pandemie afschildert als een onschuldig griepje dat vooral de economie niet mag verstoren. Met z'n reclamespotje om vooral geen enkele maatregel te nemen om besmettingsgevaar te voorkomen. De rechter heeft uitzending van dat spotje verboden.
God is niet met machthebbers die de economie als hoogste waarde stellen ten koste van de menselijkheid.

Waar God wel is: met de arme mensen van deze wereld die zich niet de luxe van quarantaine kunnen veroorloven, die noodgedwongen samengepakt zitten en moeten doorwerken omdat ze anders met hun gezin van de honger omkomen. Hoe ziek ze ook zijn. Die geen medische zorg kunnen betalen. God is met zulke mensen, en ook met jou als je aan die onaanzienlijken denkt en ze liefde bewijst en hen steunt waar mogelijk. God is Liefde en als de Liefde niet in jou is, ga je Hem nergens vinden.
Waarom laat God het lijden toe?
Ik ben het eens met die Jezuiet uit het Trouw interview, dat we het, vanuit filosofisch oogpunt, eerlijk gezegd niet weten. Er zijn dingen verborgen voor wijzen die God aan kinderen heeft geopenbaard. De psalmen staan bol van de waarom vragen onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Die psalmisten getuigen van een persoonlijke geloofsrelatie met God en in die context is de waarom vraag volledig legitiem en gewenst. Daar ligt dus ook het antwoord.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
Jij bent toch al getrouwd? :D
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:

Aangezien het gezin de hoeksteen van de samenleving is ... en God de Vader koos voor een éénoudergezin, waarin we het zonder Moeder moeten zien te klaren, heeft dat er misschien wel mee te maken.
We zijn een samenleving uit een gebroken gezin. :(

Misschien probeert God zijn leegte te vullen met het roepen van vele vele menselijke zielen.
Evenals het vraagstuk van de theodicee is ook het vraagstuk Waarom de Volkomene ooit is overgegaan tot schepping is nooit opgelost. Eeuwig leefde Hij zonder schepping en dan opeens .....
De bijbel geeft nergens een helder, eenduidig antwoord. Uit Goddelijke Liefde, dat kom je als antwoord wel tegen in de literatuur. Ook andere antwoorden circuleren rond, maar wat is juist. Zoals Petra schrijft is God eenzaam. Maar kan de Volkomene wel eenzaam zijn. Kan er bij de Volkomene wel wat ontbreken. Helaas is er in de Openbaring veel aan Essentie niet onthuld. Planken aan literatuur zouden overbodig zijn.

pyro

Bericht door pyro »

peda schreef:
29 mar 2020, 11:54
Planken aan literatuur zouden overbodig zijn.
Dat wil je niet. Denk aan het legertje auteurs van literariteiten die werkloos zouden raken.

Mart

Bericht door Mart »

Namaste schreef:
28 mar 2020, 16:10
En zing, dans, weersta deze crisis door middel van kunst, vreugde, geloof en liefde.

Blij je weer te zien opduiken Namaste! Vanaf eind Januari heb ik je niet meer iets zien schrijven en begon me lichtelijk ongerust te maken.
Op vele plaatsen in de wereld weerstaan we deze crisis reeds door middel van zang, dans, kunst, vreugde en liefde vanaf de balkonnetjes. We hebben steun aan en geloof in elkaar. We kennen hier in Spanje helaas allemaal reeds zieke kennissen, familie en vrienden en een aantal daarvan zal helaas overlijden aan de gevolgen ervan. Waar ik op hoop, is dat de mensheid ervan zal leren en elkaar meer zal gaan zien als medemensen die ertoe doen, in plaats van economische medewerkers.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW »

Mart schreef:
29 mar 2020, 12:14
Waar ik op hoop, is dat de mensheid ervan zal leren en elkaar meer zal gaan zien als medemensen die ertoe doen, in plaats van economische medewerkers.
Ik denk niet dat deze crisis dat voor elkaar gaat krijgen. Hooguit eventjes.

Mart

Bericht door Mart »

HJW schreef:
29 mar 2020, 07:52
Petra schreef:
Die had Hij al,...
Aserah was haar naam.
Klopt. JHWH en zijn echtgenote Asjerah.
maar is Hem afgepakt door de mensen.
Volgens mij pas nadat men hen beiden eerst had verzonnen. De theodicee is voor een atheïst geen issue. Maar goed, wie weet bestaat ze nog.
Wees realistisch

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
"Gen 1:26 'Laat ons mensen maken naar ons beeld en gelijkenis' verwijst mogelijk naar een oude overtuiging. Volgens het vroeg-joodse geloof had Jahweh een echtgenote aan zijn zijde: Asjera. Koning Manasse heeft in de joodse tempel zelfs een beeld voor haar laten oprichten. Pas later toen Jahweh volledig in het middelpunt kwam te staan, werd Asjera gaandeweg uit alle contexten verwijderd. In het boek Hosea richt God een formulering tot Asjera die in het jodendom als de scheidingsformule bekend is geworden...
Van belang blijft dat God zelf relatie is; mannelijk en vrouwelijk. In het christelijk geloof zien we dit terug in de leer van de drie-eenheid..."

Tot zover een citaat uit het zeer lezenswaardige boekje 'God weer vinden (en waarom je Hem niet hoeft te zoeken)' van de benedictijner monnik Zacharias Heyes.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
De verwarring voor gelovigen zit vervat in wat wel het ‘inconsistente drietal’ wordt genoemd. Dat laat zich als volgt samenvatten: God is almachtig, en daardoor kan God lijden voorkomen. Maar God voorkomt het lijden niet. Daarom is God óf niet almachtig óf niet liefdevol.
Begrijpelijke gedachte, maar toch een beetje een non sequitur.

Ik wil het niet over corona hebben (daar is al een ander draadje voor).

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b910d4a3/
We gaan er nu in dit topic dus even uit dat God bestaat.

Als de Almachtige niets doet betekent dat niet dat Hij niet Almachtig is.
Het betekent slechts dat Hij niets doet.
Ja, dat is weleens frustrerend.

Doet God niets?
Vooralsnog stopt Hij het kwaad en het leed niet.
Dat mag duidelijk zijn.
Toch is leed en ellende meestal de drijfveer voor mensen om Hem te zoeken.
Maar voor anderen weer een reden om Hem te verwerpen.
Dit in eerste instantie of uiteindelijk. (het kan dus verkeren)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
29 mar 2020, 07:52
Petra schreef:
Die had Hij al, maar is Hem afgepakt door de mensen.
Aserah was haar naam.
Wat een onzin.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Plaats reactie