Waar is God in deze pandemie?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Waar is God in deze pandemie?

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 12:04
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:19
Messenger schreef:
12 apr 2020, 11:16
Gaitema schreef:
11 apr 2020, 22:18
Kan jij nu een aap of een boom scheppen? Concreet gezegt.
Je hebt alles 'geschapen' dat er is.
Nou, ik zit hier in mijn kamer, en bijna alles wat ik zie komt uit een fabriek.
En de fabriek, en de spullen in jouw kamer, staan los van God volgens jou?
Oh, op die manier.
Ik kan met je mee gaan tot aan: Als God niet zou bestaan zou niets bestaan.
Ik dacht dat je bedoelde iets in de trant van: Ieder individu schept zijn eigen werkelijkheid.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Met die laatste zin ben ik het dan wel weer eens. ;)
Dat ieder individu zijn/haar eigen werkelijkheid schept...
Misschien alleen maar om te overleven.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 12:00
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:55
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 11:47
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:32
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 09:05

Ik vind het zelf uiterst onaangenaam hoe hier het christendom wordt geponeerd als een ouderwetse achterhaalde liefdeloze religie die niet van deze tijd is en mijn geloof sektarisch zou zijn.
God voldoet niet aan de hedendaagse menselijke voorwaarden.
Wat wil je daarmee zeggen Jerommel?
Dat de hedendaagse mens eisen stelt aan God.
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg Jerommel?
Nou, dat de hedendaagse mens het Christelijke geloof verwerpt (en er negatief over is) omdat het niet aan hun eisen voldoet.
Christenen zijn wat dat betreft niet typish hedendaagse mensen.
Zo is het toch wel duidelijk?

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:08
Mart schreef:
12 apr 2020, 13:01
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:14
Mart schreef:
12 apr 2020, 00:44
Deze atheïstische Jood gaat de deur van de onvoorwaardelijke liefde met alle liefde door.
Maar God's aanbod, zijn Huis en de Deur daar naar toe, voldoen niet aan jouw voorwaarden.
Dus wijs je het af.
Onvoorwaardelijke liefde wijs ik niet af. Maar aan de liefde waarover jij spreekt, zijn voorwaarden verbonden, zoals geloof in Jezus, bekeren, gratie van God, niet opstandig zijn, God moeten gaan zoeken en tenslotte de potentiële voorwaarde dat het geloof in God dat je vindt, beproevingen moet doorstaan. Als ik alleen liefde mag ondervinden onder deze voorwaarden, is deze liefde niet onvoorwaardelijk.
Zoals de huidige paus laatst zei dat God's liefde onvoorwaardelijk is en dat God evenveel houdt van de allerslechtste mensen, had hij daar aan toe kunnen voegen : en evenveel van mensen ongeacht hun geloofsovertuiging. Dat laatste deed hij helaas niet, maar wat niet is kan nog komen. :praying1:

Hij had er op moeten wijzen dat de open armen van God er voor iedereen zijn tijdens dit leven , maar dat hij niet weet of na de dood de Goddelijke armen ook nog geopend zijn voor diegenen die onbekeerd het aardse hebben verlaten. Als je na de dood ook nog tot bekering kunt komen ( Alverzoening ) waarom zou bekering ( een ander leven leiden ) tijdens dit leven dan noodzakelijk zijn. Best wel een lastige vraag voor een kerkelijk instituut om te beantwoorden. Blijven bij kerkelijke acceptatie van Alverzoening nog wel bijna 2 miljard rooms-katholieken de gelederen trouw of worden vele honderdduizenden beroepsgelovigen brodeloos? Een ernstig dilemma.

Messenger

Bericht door Messenger »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:14
Ik dacht dat je bedoelde iets in de trant van: Ieder individu schept zijn eigen werkelijkheid.
Dit doe je ook individueel en ook collectief.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
12 apr 2020, 13:16
Ja, het is wel een ding dat soms kan helpen om je geestelijke welbevinden te beschermen.
Ook al betekent dat soms dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.
Maar sommige new agers / gnostici gaan daar veel verder in, en zien het zo dat je geest / bewustzijn daadwerkelijk schept wat je zintuigelijk waar neemt.
Dat wordt alleen onhoudbaar wanneer je er achter komt (normaal gesproken in je 4e levensjaar ongeveer) dat de zintuigelijk waarneembare werklijkheid gemeenschappelijk is.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
12 apr 2020, 13:23
Hij had er op moeten wijzen dat de open armen van God er voor iedereen zijn tijdens dit leven , maar dat hij niet weet of na de dood de Goddelijke armen ook nog geopend zijn voor diegenen die onbekeerd het aardse hebben verlaten. Als je na de dood ook nog tot bekering kunt komen ( Alverzoening ) waarom zou bekering ( een ander leven leiden ) tijdens dit leven dan noodzakelijk zijn. Best wel een lastige vraag voor een kerkelijk instituut om te beantwoorden. Blijven bij kerkelijke acceptatie van Alverzoening nog wel bijna 2 miljard rooms-katholieken de gelederen trouw of worden vele honderdduizenden beroepsgelovigen brodeloos? Een ernstig dilemma.
Ik denk juist dat de kerken vernieuwde belangstelling krijgen en vol zullen stromen, juist wanneer er zelfs geen voorwaarde is voor de wijze waarop je gelooft. Het wordt dan een rooms-katholieke kerk van inclusiviteit in plaats van exclusiviteit.

Een Alverzoening tussen vele gelovigen van diverse overtuigingen die in blijdschap en uit vrije wil geloven, niet omdat het 'moet' maar omdat het 'kan'.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:24
Jerommel schreef:
Ik denk dat dat beperkt is tot beinvloeding.
Die beinvloeding kan collectief evengoed wel ingrijpend zijn, maar we zijn allemaal afhankelijk van dingen als de zon en de natuur.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:30
peda schreef:
12 apr 2020, 13:23
Ik denk juist dat de kerken vernieuwde belangstelling krijgen en vol zullen stromen, juist wanneer er zelfs geen voorwaarde is voor de wijze waarop je gelooft. Het wordt dan een rooms-katholieke kerk van inclusiviteit in plaats van exclusiviteit.

Een Alverzoening tussen vele gelovigen van diverse overtuigingen die in blijdschap en uit vrije wil geloven, niet omdat het 'moet' maar omdat het 'kan'.
Mensen willen alverzoening van God, maar ze willen zich niet verzoenen met God.

Mart

Bericht door Mart »

Messenger schreef:
Zoals de huidige paus laatst zei dat God's liefde onvoorwaardelijk is en dat God evenveel houdt van de allerslechtste mensen, had hij daar aan toe kunnen voegen : en evenveel van mensen ongeacht hun geloofsovertuiging. Dat laatste deed hij helaas niet, maar wat niet is kan nog komen. :praying1:
De Kerk is aan het veranderen en dat is goed nieuws. Ze zullen wel moeten, want dat het onvermijdelijk is, hebben ze zelf eveneens ingezien.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 10:46
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:29
Jij draait het om.
Historisch gezien het meest waarschijnlijk.
Oudste verhalen bestonden nu eenmaal het eerst.
Ik dacht niet dat het Chinese schrift ouder is dan de Bijbelse thema's die er kennelijk in verwerkt zijn.
Ik denk ook niet dat Mozes zich liet insprireren door de Chinezen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 10:49
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:45
By the way, Wat is nu de rode draad in de Bijbel?
Is het dat 'goed zijn' God's genegenheid oplevert, of is het dat vertrouwen in Hem God's genegenheid oplevert?
Maakten de wetten en regels de mens goed, of maakte het vertrouwen God genadig?
Ligt er maar net aan wie je het vraagt.
Het is een vrij simpele en eigenlijk retorische vraag.

peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
12 apr 2020, 13:33
Messenger schreef:
De Kerk is aan het veranderen en dat is goed nieuws. Ze zullen wel moeten, want dat het onvermijdelijk is, hebben ze zelf eveneens ingezien.
Het punt bij de RK Kerk is dat mondiaal het aantal kerkleden nog steeds toeneemt. Afname in onze omstreken, wordt meer dan goedgemaakt door toename elders. De betekenis van de kerk in de armere streken op de wereld is anders als in een omgeving waar financiele en sociale zelfredzaamheid vanzelfsprekend is geworden.

HJW

Bericht door HJW »

callista schreef:
We zijn idd scheppers naar mijn overtuiging.
Zowel individueel als collectief.
De mogelijkheden zijn dan onbegrensd.....en wat er dan allemaal niet mogelijk is.
Dan komen we op interessant terrein.
Op dit bewustzijnsniveau zal dat niet gaan, maar er zijn andere niveaus.
Transformatie zou Zolderworm dat noemen.......waar is hij trouwens ?

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:40
Ik dacht niet dat het Chinese schrift ouder is dan de Bijbelse thema's die er kennelijk in verwerkt zijn.
Het Gilgamesj epos bijvoorbeeld is ouder dan het bijbelverhaal over de zondvloed.
Het is niet mogelijk dat het zondvloedverhaal de basis is geweest van het Gilgamesj epos.
Andersom is het wel heel waarschijnlijk.

HJW

Bericht door HJW »

Mart schreef:
12 apr 2020, 13:33
Dat zal zeer zeer langzaam gaan. Maar wie weet wat er komen gaat.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:18
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 12:00
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:55
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 11:47
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:32
God voldoet niet aan de hedendaagse menselijke voorwaarden.
Wat wil je daarmee zeggen Jerommel?
Dat de hedendaagse mens eisen stelt aan God.
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg Jerommel?
Nou, dat de hedendaagse mens het Christelijke geloof verwerpt (en er negatief over is) omdat het niet aan hun eisen voldoet.
Christenen zijn wat dat betreft niet typish hedendaagse mensen.
Zo is het toch wel duidelijk?
Oké, en dan moeten we ons volledig aan hen aanpassen. Maar weet je, de boog kan niet voortdurend gespannen staan, voor je het weet ontspant die en knalt de speer weg. Een valkuil van mij (Waar voor ik ook in therapie ben) is dat ik mijzelf volledig weg cijfer voor anderen.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

callista

Bericht door callista »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:51
callista schreef:
We zijn idd scheppers naar mijn overtuiging.
Zowel individueel als collectief.
De mogelijkheden zijn dan onbegrensd.....en wat er dan allemaal niet mogelijk is.
Dan komen we op interessant terrein.
Op dit bewustzijnsniveau zal dat niet gaan, maar er zijn andere niveaus.
Transformatie zou Zolderworm dat noemen.......waar is hij trouwens ?
Zolderworm noemt dat Natuuroverstijgende transformatie.
Ja...hij laat zich niet zo vaak meer zien hier.... 8-)

callista

Bericht door callista »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:53
Jerommel schreef:
Het Gilgamesj epos bijvoorbeeld is ouder dan het bijbelverhaal over de zondvloed.
Het is niet mogelijk dat het zondvloedverhaal de basis is geweest van het Gilgamesj epos.
Het ging ook niet om een Zondvloed, wat op de zonde slaat als straf... maar op een Sintvloed....een Grote vloed.
Waarschijnlijk een grote overstroming in de Zwarte Zee of zo.
Zo werd er een andere invulling aan gegeven....

Maar vele verhalen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Laatst gewijzigd door callista op 12 apr 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Mart

Bericht door Mart »

HJW schreef:
Historisch gezien niet houdbaar.
Klopt helemaal. De oorsprong van het jodendom en de oudste boeken van de Torah ligt volgens de huidige historische opvatting in de bronstijd, te midden van polytheïstische oude Semitische religies die zijn voortgekomen uit het oude Kanaänitische polytheïsme en toen naast elkaar bestonden, samen met de Babylonische religie.

Tijdens de ijzertijd splitste de Israëlitische religie zich af van het Kanaänitische polytheïsme van waaruit ze evolueerde met de ontwikkeling van het Jahwisme, dat het bestaan ​​erkende van andere Kanaänitische goden, maar de aanbidding ervan onderdrukte. Later werd dit een strikt monotheïstisch geloof.

Vanaf de 5e eeuw v.Chr ontwikkelde de Israëlitische religie zich naast het hellenistische jodendom in de diaspora tot de verschillende theologische scholen van het tweede tempel-judaisme. De eschatologie van de tweede tempel werd aanzienlijk beïnvloed door het zoroastrianisme. De tekst van de Hebreeuwse Bijbel werd in deze periode geredigeerd tot zijn huidige vorm.
Wees realistisch

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:24
Jerommel schreef:
Maar als je Jezus als een Grootmeester zag, en Hij nu in de hemel is, dan is Hij er toch ook voor ons en is Hij toch in het collectief God Zijn een Meesterbrein om te volgen? Deel van ons wezen, zoals Hij zei: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" (Ik Ben =God die liefde is, dus Liefde is het hoofd)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:53
Jerommel schreef:
Waarschijnlijker is het dat alle zondvloed verhalen zijn gebaseerd op de zelfde gebeurtenis.
De Ark van Genesis is zeewaardig, de ark van Gilgamesh niet.
Verder weet niemand of Israel (het volk) zelf nog oude schrijfselen had, wat er van de 8 mensen is overgeleverd, of in hoeverre God de oude verhalen heeft verduidelijkt aan Mozes.
Volgens de overlevering hebben mensen nog eeuwen stukken van de Ark op Ararat gehaald om er amuletten van te maken.
Meen me te herinneren dat Josephus dat eens geschreven heeft.

callista

Bericht door callista »

De Ark is nooit gevonden
Er is wel veel onderzocht en ook is er bedrog gepleegd door wat stukken nieuw hout te vervalsen...

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
HJW schreef:
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 10:29
Jij draait het om.
Historisch gezien het meest waarschijnlijk.
Oudste verhalen bestonden nu eenmaal het eerst.
Even mijn gedachte: God spreekt door leiders van meerdere religies tot op een zeker binnen het geloof geaccepteerde niveau. Elke religie bouwt zijn eigen metselwerk er om heen en omdat enkel uit het jodendom de Messias op stond, is de leer van de Messias (Messiaans joods/christelijk) de meest complete leer (toch ook een basis), waarop de Heilige Geest verder bouwt, tot waar de mensen mee werken (, want allemaal werken we de Heilige Geest tegen).

Mart

Bericht door Mart »

callista schreef:
12 apr 2020, 14:11
De Ark is nooit gevonden
Er is wel veel onderzocht en ook is er bedrog gepleegd door wat stukken te vervalsen...
Natuurlijk. Maar de gelovigen willen per se het bijbelverhaal als historisch beschouwen. Hier is de wetenschappelijke versie: klik.
Wees realistisch

Plaats reactie