Waar is God in deze pandemie?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Waar is God in deze pandemie?

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:51
callista schreef:
12 apr 2020, 13:16
Met die laatste zin ben ik het dan wel weer eens. ;)
Dat ieder individu zijn/haar eigen werkelijkheid schept...
Misschien alleen maar om te overleven.
We zijn idd scheppers naar mijn overtuiging.
Zowel individueel als collectief.
De mogelijkheden zijn dan onbegrensd.....en wat er dan allemaal niet mogelijk is.
Dan komen we op interessant terrein.
Op dit bewustzijnsniveau zal dat niet gaan, maar er zijn andere niveaus.
Transformatie zou Zolderworm dat noemen.......waar is hij trouwens ?
Ik heb hem gevraagd mee te doen via een berichtje, wie weet komt hij mee doen.

Ps: met je eens.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 13:57
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:18
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 12:00
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:55
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 11:47

Wat wil je daarmee zeggen Jerommel?
Dat de hedendaagse mens eisen stelt aan God.
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg Jerommel?
Nou, dat de hedendaagse mens het Christelijke geloof verwerpt (en er negatief over is) omdat het niet aan hun eisen voldoet.
Christenen zijn wat dat betreft niet typish hedendaagse mensen.
Zo is het toch wel duidelijk?
Oké, en dan moeten we ons volledig aan hen aanpassen.
Nee, maar we moeten er wel rekening mee houden en dus niet verwachten dat de hedendaagse mens de Christelijke overtuiging wel okee vindt.
De hedendaagse mens verdraagt het dikwijls niet. Dat is wat ik tot mijn spijt bemerk.
2 Timotheus 4:3 voorziet dit ook duidelijk.
Daarnaast is er ook actieve ondermijning van de geloofwaardigheid via media, entertainment en onderwijs.
Hoe lang zullen we nog open voor onze overtuigingen uit mogen komen?
Het kan nu al niet overal meer.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:54
Mart schreef:
12 apr 2020, 13:33
De Kerk is aan het veranderen en dat is goed nieuws. Ze zullen wel moeten, want dat het onvermijdelijk is, hebben ze zelf eveneens ingezien.
Dat zal zeer zeer langzaam gaan. Maar wie weet wat er komen gaat.
Het wordt langzaam aan een slappe hap die geen betekenis meer heeft.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 12:57
hopper schreef:
12 apr 2020, 12:44
Messenger schreef:
12 apr 2020, 11:32

En het volledig ontkennen van het bestaan van God is onmogelijk omdat je jezelf niet kunt ontkennen.
Blijkens mijn ervaring is het wel mogelijk om mijzelf te ontkennen. De ontkenning van de ik-ben notie.
Maar ook al ontken je je bestaan, dat verandert aan het bestaan niets.
De laatste voorwaarde voor 'liefde' is het 'er zijn'.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 14:28
HJW schreef:
12 apr 2020, 13:54
Mart schreef:
12 apr 2020, 13:33
De Kerk is aan het veranderen en dat is goed nieuws. Ze zullen wel moeten, want dat het onvermijdelijk is, hebben ze zelf eveneens ingezien.
Dat zal zeer zeer langzaam gaan. Maar wie weet wat er komen gaat.
De katholieke kerk is nog steeds de grootste christelijke fractie. Indien ze zich niet aanpassen aan de tijd, zullen ze ten onder gaan.
Laatst gewijzigd door Mart op 12 apr 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
12 apr 2020, 14:16
callista schreef:
12 apr 2020, 14:11
De Ark is nooit gevonden
Er is wel veel onderzocht en ook is er bedrog gepleegd door wat stukken te vervalsen...
Natuurlijk. Maar de gelovigen willen per se het bijbelverhaal als historisch beschouwen. Hier is de wetenschappelijke versie: klik.
Zelf geloof ik (Ik denk dit), dat God aan de joden in beeldspraak sprak over zaken op basis van bestaande beeltenisverhalen die bestonden. Er was daarnaast mogelijk ook verhalen in de omloop op basis van een oerverhaal. Die pasten ze dan aan, conform hun eigen theologie. Iets wat de RKK en andere vroeg christelijke stromingen met de bron Q van de bijbel deden. Daardoor weet niemand zeker of wat we in de bijbel lezen concreet waar is. Het is dan vaak toch aanvoelen en overwegen. Volgens Jacob Lorber is Johannes 1 niet helemaal waar, maar volgens Bertha Dudde ook niet alles van Lorber waar en kent elke profeet zijn beperkingen in de overdracht van Gods woord. Wat weer zou betekenen dat ook Mozus en Elia die beperkingen moeten hebben gekent. Paulus ook.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:32

Mensen willen alverzoening van God, maar ze willen zich niet verzoenen met God.
Natuurlijk niet! Zelfs Jezus vroeg zich af waar God was in zijn moeilijkste uur.
En dan wil jij je verzoenen met een denkbeeld van je zelf?
Dan heb ik Jezus toch wat hoger zitten.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 14:26
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 13:57
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:18
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 12:00
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:55
Dat de hedendaagse mens eisen stelt aan God.
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg Jerommel?
Nou, dat de hedendaagse mens het Christelijke geloof verwerpt (en er negatief over is) omdat het niet aan hun eisen voldoet.
Christenen zijn wat dat betreft niet typish hedendaagse mensen.
Zo is het toch wel duidelijk?
Oké, en dan moeten we ons volledig aan hen aanpassen.
Nee, maar we moeten er wel rekening mee houden en dus niet verwachten dat de hedendaagse mens de Christelijke overtuiging wel okee vindt.
De hedendaagse mens verdraagt het dikwijls niet. Dat is wat ik tot mijn spijt bemerk.
2 Timotheus 4:3 voorziet dit ook duidelijk.
Daarnaast is er ook actieve ondermijning van de geloofwaardigheid via media, entertainment en onderwijs.
Hoe lang zullen we nog open voor onze overtuigingen uit mogen komen?
Het kan nu al niet overal meer.
Een goede vraag. Maar of het kan of niet kan, we zullen het wel blijven gaan doen, waar God dat van ons verlangt.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
12 apr 2020, 13:51

We zijn idd scheppers naar mijn overtuiging.
Zowel individueel als collectief.
De mogelijkheden zijn dan onbegrensd.....en wat er dan allemaal niet mogelijk is.
Dan komen we op interessant terrein.
Op dit bewustzijnsniveau zal dat niet gaan, maar er zijn andere niveaus.
Transformatie zou Zolderworm dat noemen.......waar is hij trouwens ?
Je onderschat je eigen bewustzijn.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
12 apr 2020, 14:33
Jerommel schreef:

Natuurlijk niet! Zelfs Jezus vroeg zich af waar God was in zijn moeilijkste uur.
Nou nou nou, kort door de bocht hoor. Jezus sprak heel Zijn leven de Woorden van Zijn Vader uit en roept in het uur van zijn dood "Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten" uit doodsangst en daar pak je Hem dan op.

hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 14:36
hopper schreef:
Jerommel schreef:

Nou nou nou, kort door de bocht hoor. Jezus sprak heel Zijn leven de Woorden van Zijn Vader uit en roept in het uur van zijn dood "Mijn God, Mijn God, waarop hebt U Mij verlaten" uit doodsangst en daar pak je Hem dan op.
Nee, ik heb Jezus hoger zitten schrijf ik juist.
Hij verzoende zich niet met God, hij verliet God. Of God verliet hem, wat hetzelfde is.
Dus voor Jezus een dikke :thumb1:

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
Jerommel schreef:

Natuurlijk niet!
Waavan akte..

Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
12 apr 2020, 14:39
Gaitema schreef:
hopper schreef:
Jerommel schreef:

Nou nou nou, kort door de bocht hoor. Jezus sprak heel Zijn leven de Woorden van Zijn Vader uit en roept in het uur van zijn dood "Mijn God, Mijn God, waarop hebt U Mij verlaten" uit doodsangst en daar pak je Hem dan op.
Nee, ik heb Jezus hoger zitten schrijf ik juist.
Hij verzoende zich niet met God, hij verliet God. Of God verliet hem, wat hetzelfde is.
Dus voor Jezus een dikke :thumb1:
God kon niet sterven aan het kruis, maar is ook overal. Zelfs in de Gehenna is God er. Ook in de duivel is God. Gods Geest was niet actief in het sterven van het lichaam van Jezus en dat bemerkte Jezus, maar was wel actief in de opstanding van de Geest van Jezus dwars door de gevangenis uit de dood.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 14:30
Mart schreef:
callista schreef:
De Ark is nooit gevonden
Er is wel veel onderzocht en ook is er bedrog gepleegd door wat stukken te vervalsen...
Natuurlijk. Maar de gelovigen willen per se het bijbelverhaal als historisch beschouwen. Hier is de wetenschappelijke versie: klik.
Zelf geloof ik (Ik denk dit), dat God aan de joden in beeldspraak sprak over zaken op basis van bestaande beeltenisverhalen die bestonden. Er was daarnaast mogelijk ook verhalen in de omloop op basis van een oerverhaal. Die pasten ze dan aan, conform hun eigen theologie. Iets wat de RKK en andere vroeg christelijke stromingen met de bron Q van de bijbel deden. Daardoor weet niemand zeker of wat we in de bijbel lezen concreet waar is. Het is dan vaak toch aanvoelen en overwegen. Volgens Jacob Lorber is Johannes 1 niet helemaal waar, maar volgens Bertha Dudde ook niet alles van Lorber waar en kent elke profeet zijn beperkingen in de overdracht van Gods woord. Wat weer zou betekenen dat ook Mozus en Elia die beperkingen moeten hebben gekent. Paulus ook.
Van Wikipedia:

Antiquity

Further information: Genesis flood narrative, Noah's Ark, and Mountains of Ararat

According to Genesis 8:4, the Ark came to rest "on the mountains of Ararat." Early commentators such as Josephus,[citation needed] and authorities quoted by him, Berossus,[citation needed] Hieronymus the Egyptian,[citation needed] Mnaseas, and Nicolaus of Damascus,[citation needed] record the tradition that these "mountains of Ararat" are to be found in the region then known as Armenia, roughly corresponding to Eastern Anatolia.

According to Jewish Rabbinic tradition, the Ark was looted in antiquity, the remains being used for idol worship, as related in the Talmud tractate Sanhedrin 96a by Sennacherib circa 705 – 681 BC,[8] and as related in the Midrash anthology Yalkut Shimoni by Haman circa 486–465 BC.[9]

Syrian tradition of the early centuries BC had a tradition of the ark landing at Mount Judi, where according to Josephus the remains of the ark were still shown in the 1st century BC. The location of the "Place of Descent" (αποβατηριον, i.e., Nakhchivan) described by Josephus was some 100 km to the southeast of the peak now known as Mount Ararat, in what is today Iraqi Kurdistan.

Sometime in the third century AD, Epiphanius of Salamis is recorded as having asked critics: "Do you seriously suppose that we are unable to prove our point, when even to this day the remains of Noah's ark are shown in the country of the Kurds?"[10] Later, in the fourth century AD, the Archbishop of Constantinople John Chrysostom similarly asked during a sermon, "Do not the mountains of Armenia testify to it, where the ark rested? And are not the remains of the ark preserved there, to this very day, for our admonition?"[10]

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 14:52
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 14:30
Mart schreef:
callista schreef:
De Ark is nooit gevonden
Van Wikipedia:

Antiquity

Further information: Genesis flood narrative, Noah's Ark, and Mountains of Ararat

According to Genesis 8:4, the Ark came to rest "on the mountains of Ararat." Early commentators such as Josephus,[citation needed] and authorities quoted by him, Berossus,[citation needed] Hieronymus the Egyptian,[citation needed] Mnaseas, and Nicolaus of Damascus,[citation needed] record the tradition that these "mountains of Ararat" are to be found in the region then known as Armenia, roughly corresponding to Eastern Anatolia.

According to Jewish Rabbinic tradition, the Ark was looted in antiquity, the remains being used for idol worship, as related in the Talmud tractate Sanhedrin 96a by Sennacherib circa 705 – 681 BC,[8] and as related in the Midrash anthology Yalkut Shimoni by Haman circa 486–465 BC.[9]

Syrian tradition of the early centuries BC had a tradition of the ark landing at Mount Judi, where according to Josephus the remains of the ark were still shown in the 1st century BC. The location of the "Place of Descent" (αποβατηριον, i.e., Nakhchivan) described by Josephus was some 100 km to the southeast of the peak now known as Mount Ararat, in what is today Iraqi Kurdistan.

Sometime in the third century AD, Epiphanius of Salamis is recorded as having asked critics: "Do you seriously suppose that we are unable to prove our point, when even to this day the remains of Noah's ark are shown in the country of the Kurds?"[10] Later, in the fourth century AD, the Archbishop of Constantinople John Chrysostom similarly asked during a sermon, "Do not the mountains of Armenia testify to it, where the ark rested? And are not the remains of the ark preserved there, to this very day, for our admonition?"[10]
Dus strijd om twee plaatsen. Ik geloof dat de bijbelse versie waar is. Met wat ik zei doelde ik ook eigenlijk op de scheppingsverhalen. Ik kan me zo voorstellen dat God sprak in de tijd van Adam tot Seth en dat er toen een algemene ene religie was, naast een occulte wat de toenmalige wereld deed ten onder gaan in haar beschaving. En dat bij Noach een overlevering kwam dat de wereld met verdraaiingen in kwam en middels een profetie van God gereset werdt. Zo kan het zijn dat er verhalen ouder zijn dan dat van de bijbel.

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 14:07
Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:24
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:14
Ik dacht dat je bedoelde iets in de trant van: Ieder individu schept zijn eigen werkelijkheid.
Dit doe je ook individueel en ook collectief.
Maar als je Jezus als een Grootmeester zag, en Hij nu in de hemel is, dan is Hij er toch ook voor ons en is Hij toch in het collectief God Zijn een Meesterbrein om te volgen? Deel van ons wezen, zoals Hij zei: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" (Ik Ben =God die liefde is, dus Liefde is het hoofd)
Voor mij persoonlijk 'leeft' Jezus niet, omdat ik Hem niet in mijn huidige realiteit heb gekend. Bovendien twijfel ik aan de beschrijving van Zijn doen en laten, omdat de schrijvers hun eigen invulling/inkleuring hebben gegeven.

Met historische figuren waarvan tastbare bewijzen zijn en beeldmateriaal ligt dat anders.

Als Jezus zou hebben gezegd: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" lijkt het erop dat hij zich verheft boven de 'jullie'.
Echter is er geen superioriteit en zijn onze zielen, ook die van Jezus, aan elkaar gelijk.
Het is iets anders als hij had gezegd : Wij zijn allen één.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 15:59
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 14:07
Messenger schreef:
12 apr 2020, 13:24
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 13:14
Ik dacht dat je bedoelde iets in de trant van: Ieder individu schept zijn eigen werkelijkheid.
Dit doe je ook individueel en ook collectief.
Maar als je Jezus als een Grootmeester zag, en Hij nu in de hemel is, dan is Hij er toch ook voor ons en is Hij toch in het collectief God Zijn een Meesterbrein om te volgen? Deel van ons wezen, zoals Hij zei: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" (Ik Ben =God die liefde is, dus Liefde is het hoofd)
Voor mij persoonlijk 'leeft' Jezus niet, omdat ik Hem niet in mijn huidige realiteit heb gekend. Bovendien twijfel ik aan de beschrijving van Zijn doen en laten, omdat de schrijvers hun eigen invulling/inkleuring hebben gegeven.

Met historische figuren waarvan tastbare bewijzen zijn en beeldmateriaal ligt dat anders.

Als Jezus zou hebben gezegd: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" lijkt het erop dat hij zich verheft boven de 'jullie'.
Echter is er geen superioriteit en zijn onze zielen, ook die van Jezus, aan elkaar gelijk.
Toch ontwijk je zo mijn vraag eigenlijk. Mijn vraag is of Hij er nu voor ons kan zijn. Om ons te dienen.

Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 16:03
Messenger schreef:
12 apr 2020, 15:59

Toch ontwijk je zo mijn vraag eigenlijk. Mijn vraag is of Hij er nu voor ons kan zijn. Om ons te dienen.
Jazeker kan Hij dat.
En zelf spelen we zelf ook vaak een dienende rol.

De God waar ik in geloof zegt "Gebruik Mij."
Onze zielen zeggen dat ook.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda »

Beter zou het in mijn optiek zijn om de vraag te formuleren als "' waar is MIJN God in deze pandemie"'. Omdat er vele uiteenlopende antwoorden volgen, gaat het over MIJN God en niet over God. Dat vervolgens de nodigen onder ons claimen dat God ook gelijk staat aan MIJN God is een persoonlijke overtuiging, die niet hard gemaakt kan worden. Dus vele MIJN Goden naast elkaar, overigens gaat het juist daarom op G G, de Goden veelkleurigheid. MIJN God is DE God, leeft alleen in de hersenen van diegene die het zo formuleert, maar een deur verder is de formulering reeds vervlogen. C"est la vie.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 14:28
Lees: het kon wel eens wat anders worden dat de letterlijke lezing die jij voorstaat.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:

Dit aardse bewustzijn is een lager bewustzijn.
Er is ook een ander niveau. Dat onderschat ik niet.
Met het aardse heb ik vrij weinig.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Het aardse is een zekerheid.....al het andere moet je nog maar afwachten.
Je kunt je hele leven je blik wel op het z.g. bovenaardse richten maar je weet niet eens wat dat precies behelst...

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
12 apr 2020, 16:24
Beter zou het in mijn optiek zijn om de vraag te formuleren als "' waar is MIJN God in deze pandemie"'.
Hmm...

Forumoverzicht < Geloof < Christelijk, open forum

Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 17:02
peda schreef:
12 apr 2020, 16:24
Beter zou het in mijn optiek zijn om de vraag te formuleren als "' waar is MIJN God in deze pandemie"'.
Hmm...

Forumoverzicht < Geloof < Christelijk, open forum

Forumregels
Richtlijnen subforum

Dat is door de topic starter niet gedaan, dus overbodige opmerking.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
12 apr 2020, 16:43
hopper schreef:

Dit aardse bewustzijn is een lager bewustzijn.
Er is ook een ander niveau. Dat onderschat ik niet.
Met het aardse heb ik vrij weinig.
In mijn optiek is er geen onderscheid tussen 'aards' bewustzijn en ander bewustzijn.
Alleen loopt het 'aards' bewustzijn van gisteren naar morgen.
Lineair dus. Doch datzelfde aardse bewustzijn kent ook andere opties.

Plaats reactie