Waar is God in deze pandemie?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Waar is God in deze pandemie?

Bericht door hopper »

hopper schreef:
28 mar 2020, 09:19

Ik wil het niet over corona hebben (daar is al een ander draadje voor).
Maar waarom laat die 'liefhebbende' God ons zo lijden? Of is hij toch niet zo almachtig?

Ik moet de moderatie tegemoet treden. We (ik ook) zijn afgedwaald van de vraagstelling.

Waarom laat de liefhebbende God ons toch zo lijden? De basis is de bijbel volgens de forumregels.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, het is het vraagstuk of God (van de Bijbel dus) wel liefdevol, almachtig en / of aanwezig is op deze bol, waar sommige mensen zwaar lijden.
En anderen weer niet, dus het is ook niet eerlijk verdeeld.
Leuk is het in ieder geval niet, als je begaan bent met mensen in ellende of zelf in ellende zit.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Namaste schreef:
28 mar 2020, 16:10
We zijn overigens allemaal voortgekomen uit een zich muterend virus.
Nou, jij misschien dan, maar ik niet.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 17:36

Leuk is het in ieder geval niet, als je begaan bent met mensen in ellende of zelf in ellende zit.
Wie begaan is met iedereen is begaan met niemand.
Wie begaan is met iemand is begaan met iedereen.

[Rumi modus off]
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

fries77

Bericht door fries77 »

hopper schreef:
12 apr 2020, 17:19
hopper schreef:

Maar waarom laat die 'liefhebbende' God ons zo lijden? Of is hij toch niet zo almachtig?

Ik moet de moderatie tegemoet treden. We (ik ook) zijn afgedwaald van de vraagstelling.

Waarom laat de liefhebbende God ons toch zo lijden? De basis is de bijbel volgens de forumregels.
Wat is lijden... Het antwoord van God zal vast een stuk anders zin dan het antwoord van de mens.
Effe wachten... Pizza !

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ja...maar dat antwoord blijft gehuld in nevelen...
Resteert ook de vraag of God überhaupt wat met het lijden van de mens van doen heeft..

fries77

Bericht door fries77 »

callista schreef:
12 apr 2020, 17:50
Resteert ook de vraag of God überhaupt wat met het lijden van de mens van doen heeft..
Of God dus wel of niet bestaat, beide keren vind je het antwoord niet op de vraag.
Effe wachten... Pizza !

Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
29 mar 2020, 10:14
Waarom laat God het lijden toe?
Ik ben het eens met die Jezuiet uit het Trouw interview, dat we het, vanuit filosofisch oogpunt, eerlijk gezegd niet weten. Er zijn dingen verborgen voor wijzen die God aan kinderen heeft geopenbaard. De psalmen staan bol van de waarom vragen onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Die psalmisten getuigen van een persoonlijke geloofsrelatie met God en in die context is de waarom vraag volledig legitiem en gewenst. Daar ligt dus ook het antwoord.
In de Psalmen?
Er is ook een terugekerend thema, van een strenge opvoeding en kastijding vanuit God ten bate van zijn kinderen.
Daarom staat ook geschreven dat we dankbaar moeten zijn voor beproevingen (tegenslagen enz..).
Dat lukt meestal pas achteraf, als het al lukt.
Ik zie eigenlijk niet waarom dat niet ook vanuit een filosofisch oogpunt zo kan zijn.
Het is zeker niet onlogisch.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 12 apr 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

fries77 schreef:
12 apr 2020, 17:45
hopper schreef:
hopper schreef:

Wat is lijden... Het antwoord van God zal vast een stuk anders zin dan het antwoord van de mens.

[Rumi modus]

Misschien zoekt God wel net zo wanhopig naar jou als jij naar God?

[Rumi modus off]

callista

Bericht door callista »

Of.....

Gerard Reve

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

^ Mooi.

Engel

Bericht door Engel »

hopper schreef:
08 apr 2020, 17:18
Engel schreef:
08 apr 2020, 17:12

Lijden hoort bij het leven , maar god laat dat toe zonder logisch reden. En God kan lijden voor ons besparen, maar hij doet dat niet.
Nee, dat is onwaar. Het lijden behoort een 'zelf' toe. Het 'zelf' is een creatie van de persoon zelf. Het is dus de persoon zelf die oorzakelijk is aan het lijden. God staat daar buiten. Zou het anders zijn, dan had God Artificiële Intelligentie geschapen. WiLijden is de oorzaak van je eigen keuze! Dat klopt
God staat daar buiten, betekent niet dat hij niet weet waar je doorheen gaat.God is al wetend. Dus hij laat het lijden in je leven toe. Soms om je van je lijden te leren.lloze robotjes zonder zelfbewustzijn. Maar dat is duidelijk niet aan de orde.
Lijden is de oorzaak van je eigen keuze! Dat klopt
God staat daar buiten, betekent niet dat hij niet weet waar je doorheen gaat. God is al wetend. Dus hij laat het lijden in je leven toe. Soms om je van je lijden te leren.

Mart

Bericht door Mart »

callista schreef:
12 apr 2020, 17:56
Of.....

Gerard Reve

zoals ik U.
Rumi's God is niet eenzaam en wanhopig. Rumi's God zingt en danst.
hopper schreef:
12 apr 2020, 17:53
[Rumi modus]

Misschien zoekt God wel net zo wanhopig naar jou als jij naar God?

[Rumi modus off]
In de oorspronkelijke tekst komt geen sprankje wanhoop voor:

ما تبحث عنه يبحث عنك
(''Wat je zoekt, is op zoek naar jou'').
Wees realistisch

callista

Bericht door callista »

@Mart
Ik ga er zeker meer van lezen en me er eens in verdiepen........klinkt heel mooi en positief.
Dank voor de tip...

https://www.paradijsvogelsmagazine.nl/l ... -van-rumi/

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
12 apr 2020, 16:07
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 16:03
Messenger schreef:
12 apr 2020, 15:59
Voor mij persoonlijk 'leeft' Jezus niet, omdat ik Hem niet in mijn huidige realiteit heb gekend. Bovendien twijfel ik aan de beschrijving van Zijn doen en laten, omdat de schrijvers hun eigen invulling/inkleuring hebben gegeven.

Met historische figuren waarvan tastbare bewijzen zijn en beeldmateriaal ligt dat anders.

Als Jezus zou hebben gezegd: "jullie, zijn Mijn Lichaam en Ik Ben het hoofd" lijkt het erop dat hij zich verheft boven de 'jullie'.
Echter is er geen superioriteit en zijn onze zielen, ook die van Jezus, aan elkaar gelijk.
Het is iets anders als hij had gezegd : Wij zijn allen één.
Toch ontwijk je zo mijn vraag eigenlijk. Mijn vraag is of Hij er nu voor ons kan zijn. Om ons te dienen.
Jazeker kan Hij dat.
En zelf spelen we zelf ook vaak een dienende rol.

De God waar ik in geloof zegt "Gebruik Mij."
Onze zielen zeggen dat ook.
Oké, dat schept mogelijkheden ;)
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

pyro

Bericht door pyro »

pyro schreef:
Ik ben het eens met die Jezuiet uit het Trouw interview, dat we het, vanuit filosofisch oogpunt, eerlijk gezegd niet weten. Er zijn dingen verborgen voor wijzen die God aan kinderen heeft geopenbaard. De psalmen staan bol van de waarom vragen onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Die psalmisten getuigen van een persoonlijke geloofsrelatie met God en in die context is de waarom vraag volledig legitiem en gewenst. Daar ligt dus ook het antwoord.
Jerommel schreef:
In de Psalmen?
Er is ook een terugekerend thema, van een strenge opvoeding en kastijding vanuit God ten bate van zijn kinderen.
Daarom staat ook geschreven dat we dankbaar moeten zijn voor beproevingen (tegenslagen enz..).
Ik zie eigenlijk niet waarom dat niet ook vanuit een filosofisch oogpunt zo kan zijn.
Niets ten nadele van filosofie, integendeel, maar die heeft ook zijn grenzen. Er is openbaringskennis die van God komt en die laat zich niet verstandelijk beredeneren. Zie ook Prediker 8:16 e.v.
"16 Ik was vast van plan geweest om wijs te worden. Ik wilde begrijpen wat de mensen allemaal doen. En waarom sommige mensen dag en nacht geen rust hebben. 17 Maar ik heb ontdekt dat de mens niets kan begrijpen van de dingen die God doet onder de zon. Hoe goed een mens ook zoekt, hij kan het niet begrijpen. Een wijs mens kan denken dat hij het begrijpt, maar toch is dat niet waar." (basisbijbel vertaling)
Zo denk ik dat de oorzaak van het lijden in deze wereld, in algemene zin, zich onttrekt aan ons menselijke begripsvermogen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
12 apr 2020, 22:00
pyro schreef:
Jerommel schreef:
In de Psalmen?
Niets ten nadele van filosofie, integendeel, maar die heeft ook zijn grenzen. Er is openbaringskennis die van God komt en die laat zich niet verstandelijk beredeneren. Zie ook Prediker 8:16 e.v.
"16 Ik was vast van plan geweest om wijs te worden. Ik wilde begrijpen wat de mensen allemaal doen. En waarom sommige mensen dag en nacht geen rust hebben. 17 Maar ik heb ontdekt dat de mens niets kan begrijpen van de dingen die God doet onder de zon. Hoe goed een mens ook zoekt, hij kan het niet begrijpen. Een wijs mens kan denken dat hij het begrijpt, maar toch is dat niet waar." (basisbijbel vertaling)
Zo denk ik dat de oorzaak van het lijden in deze wereld, in algemene zin, zich onttrekt aan ons menselijke begripsvermogen.
Nou, dan is het zeker heel byzonder dat ik het wel begrijp.
Of misschien denk ik dus alleen maar dat ik het begrijp... :?
Maar er staat ook geschreven dat God een mens niet meer laat lijden dan ie aan kan.
Ik ben er eigenlijk al mijn hele leven van overtuigd dat ellende en leed een functie heeft.
Ik wens het evengoed niemand toe.
Maar een mens leert meer van ongeluk dan van geluk.
Het helpt ook goed tegen trots.
Het verbindt mensen (lotgenoten) ook dieper dan succes en plezier.
Mensen zoeken God in wanhoop, niet in geluk.

Ik zal wel iets over het hoofd zien dan..

Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
hopper schreef:

De bijbel geeft antwoorden als "laat de vuurgloed die tot beproeving dient je niet bevreemden alsof je iets vreemds overkomt." En "God zal je niet boven je krachten beproeven en geeft met de beproeving ook de uitweg."

Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
12 apr 2020, 17:50
Antwoord: ja. Al het lijden doorstaat Hij zelf, omdat Hij in iedereen te vinden is.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
12 apr 2020, 17:56
Of.....

Gerard Reve

zoals ik U.
Interessante bijdrage :)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Engel schreef:
12 apr 2020, 19:09
hopper schreef:
08 apr 2020, 17:18
Engel schreef:
08 apr 2020, 17:12

Lijden hoort bij het leven , maar god laat dat toe zonder logisch reden. En God kan lijden voor ons besparen, maar hij doet dat niet.
Nee, dat is onwaar. Het lijden behoort een 'zelf' toe. Het 'zelf' is een creatie van de persoon zelf. Het is dus de persoon zelf die oorzakelijk is aan het lijden. God staat daar buiten. Zou het anders zijn, dan had God Artificiële Intelligentie geschapen. WiLijden is de oorzaak van je eigen keuze! Dat klopt
God staat daar buiten, betekent niet dat hij niet weet waar je doorheen gaat.God is al wetend. Dus hij laat het lijden in je leven toe. Soms om je van je lijden te leren.lloze robotjes zonder zelfbewustzijn. Maar dat is duidelijk niet aan de orde.
Lijden is de oorzaak van je eigen keuze! Dat klopt
God staat daar buiten, betekent niet dat hij niet weet waar je doorheen gaat. God is al wetend. Dus hij laat het lijden in je leven toe. Soms om je van je lijden te leren.
Mee eens :flower1:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 22:15
pyro schreef:
12 apr 2020, 22:00
pyro schreef:
Jerommel schreef:
In de Psalmen?
Nou, dan is het zeker heel byzonder dat ik het wel begrijp.
Of misschien denk ik dus alleen maar dat ik het begrijp... :?
Maar er staat ook geschreven dat God een mens niet meer laat lijden dan ie aan kan.
Ik ben er eigenlijk al mijn hele leven van overtuigd dat ellende en leed een functie heeft.
Ik wens het evengoed niemand toe.
Maar een mens leert meer van ongeluk dan van geluk.
Het helpt ook goed tegen trots.
Het verbindt mensen (lotgenoten) ook dieper dan succes en plezier.
Mensen zoeken God in wanhoop, niet in geluk.

Ik zal wel iets over het hoofd zien dan..
Ik begrijp God niet altijd. Mijn leven snap ik nog redelijk, maar waarom moest mijn vrouw het slachtoffer worden van seksueel misbruik door een ex, van stalking door haar ex, seksueel misbruik door haar broer, lichamelijke mishandeling door haar vader en psychische mishandeling door een andere broer en beide ouders? God gaf haar nog een antwoord ook. Hij zei haar: "omdat je dan opgewassen bent tegen jouw man." Nou, misschien dat jij dat snapt? Zo erg ben ik nu toch ook weer niet :(

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 23:43
Ik begrijp God niet altijd. Mijn leven snap ik nog redelijk, maar waarom moest mijn vrouw het slachtoffer worden van seksueel misbruik door een ex, van stalking door haar ex, seksueel misbruik door haar broer, lichamelijke mishandeling door haar vader en psychische mishandeling door een andere broer en beide ouders? God gaf haar nog een antwoord ook. Hij zei haar: "omdat je dan opgewassen bent tegen jouw man." Nou, misschien dat jij dat snapt? Zo erg ben ik nu toch ook weer niet :(
Dit is ook op geen enkele manier te rijmen met een barmhartige liefdevolle Vader die je beschermt.
Als het allemaal lekker gaat mag je danken. Als je een bak met verschrikkingen op je pad vindt.. dan zal er wel een reden voor zijn.

Er zijn vreselijk gevaarlijke psychopathische gestoorde idioten die onschuldige mensen de meest verschrikkelijke dingen aandoen. Er is geen hogere reden.
Tenminste dat hoop ik dan maar. Evolutie met mutaties en helaas gevaarlijke gestoorden is de enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken.
Mocht er een hemelse Vader op een wolkje zitten toekijken hoe kinderen/mensen dit wordt aangedaan, of die het zo regelt om mensen te testen en beproevingen te laten doorstaan...dan is het net zo'n gestoorde gek als haar vader.

Een Godin zou dit nooit of te nimmer laten gebeuren!

viewtopic.php?p=280195#p280195
Petra schreef:
09 apr 2020, 04:22
Ik ben er van overtuigd dat er ergens iets vreselijk mis is gegaan.
Toen MOEDER de Vrouw overboord werd geflikkerd. En de wereld één groot misbruik en gewelds- en oorlogstoneel werd.

Ik ben er tevens van overtuigd dat het miserabele tij enkel te keren is door GODIN en de vrouwelijke waarden terug op het geloofstoneel te krijgen. :!: :!: :!:

Want idd... als dit het is:
Gaitema schreef:
09 apr 2020, 00:30
. God is zichtbaar in alles wat je om je heen ziet,
Ik weet niet wat jij ziet.. maar IK VIND HET NIET FRAAI Vergeleken hierbij is de duivel nog een schatje.

Petra schreef:
09 apr 2020, 06:56
https://nos.nl/artikel/2329645-wereldwi ... virus.html
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft 1 op de 3 vrouwen wereldwijd te maken met fysiek of seksueel geweld, meestal gepleegd door hun partner. Maar door de coronamaatregelen lijkt dat aantal te groeien. "We weten dat lockdowns en quarantaines essentieel zijn om corona te bestrijden, maar daardoor kunnen vrouwen vast komen te zitten met gewelddadige partners", aldus secretaris-generaal Guterres.
1 op de 3 :!:

Daar word je toch helemaal draaierig ziek in je maag hondsberoerd van.

Waar is God in deze pandemie??? Ik heb geen flauw idee, maar...
wordt het niet eens tijd om God in te ruilen voor een GODIN ?!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Engel schreef:
12 apr 2020, 19:09

Lijden is de oorzaak van je eigen keuze!
Dus alle slachtoffers van kanker en verkrachting kiezen er zelf voor?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
13 apr 2020, 02:08
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 23:43
Dit is ook op geen enkele manier te rijmen met een barmhartige liefdevolle Vader die je beschermt.
Als het allemaal lekker gaat mag je danken. Als je een bak met verschrikkingen op je pad vindt.. dan zal er wel een reden voor zijn.
Ik moet eerlijk zijn dat ik mijn driftbuien heb gehad in het begin van onze relatie en in mijn autisme soms hard communiceer. Maar zij is dan echt een leeuwin tegenover mij als leeuw. Ik moet het afleggen en er van leren. Ze is wel een dappere oerdegelijke sterke en liefdevolle vrouw geworden. Haar naam "Maria" doet haar eer aan. Hoewel een betekenis van haar naam "treurende" is. Maar het heeft geloof ik ook mooie betekenissen.
Ik zie haar altijd als een bloeiende roos in de woestijn en de mooiste ster aan de hemel. Dus ik zie wel dat het haar sterk heeft gemaakt en ik heb met therapie er mee leren omgaan. Maar dan nog denk ik: "Mijn God, Mijn God, moest dat nu echt?" En ja, meerdere verklaringen. Haar stalkende ex was zwaar klassiek autist en oversekst. Dat praat niet alles goed. Ik zie hem echt als verstoort door eigen lusten.
Het stalken stopte pas toen ik hem appte dat ik haar nieuwe vriend ben en hem gezegd dat hij haar los moest laten en ik gaf hem ook Gods zegen mee. Daarmee had ik haar van hem gered.

Verder was haar moeder Narcistisch, die haar broer op zijn derde al de vaat in de keukenkast liet pakken. Die haar dan ook later wel eens liet... zeg ik maar niet.

Haar vader was op haar helemaal stuk gelopen in de relatie en reageerde in zijn frustraties zijn woede op mijn vrouw af, die als kind heel normaal niet altijd luisterde. Overal is wel een verklaring voor in een wereld vol beschadigde gewonde mensen. Ze kon het vooral haar ouders wel vergeven en de relatie met haar vader werd op het laatst heel goed. Als een liefdevolle man die verlost was van zijn spoken is hij heen gegaan.

Er zijn vreselijk gevaarlijke psychopathische gestoorde idioten die onschuldige mensen de meest verschrikkelijke dingen aandoen. Er is geen hogere reden.
Tenminste dat hoop ik dan maar. Evolutie met mutaties en helaas gevaarlijke gestoorden is de enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken.
Mocht er een hemelse Vader op een wolkje zitten toekijken hoe kinderen/mensen dit wordt aangedaan, of die het zo regelt om mensen te testen en beproevingen te laten doorstaan...dan is het net zo'n gestoorde gek als haar vader.
Toch is Hij stapel gek op Zijn kinderen.
Een Godin zou dit nooit of te nimmer laten gebeuren!
Mijn God zie ik ook als mijn vrouws God en zij zei me dat Hij een Vader en een Moeder voor haar is, omdat zij aan haar vader en moeder niks had. Alles wat ze toch is geworden, heeft ze van Haar God-Vader/Moeder. Ze noemt Hem haar grootste liefde die altijd boven mij staat. Op de tweede plaats komt onze dochter en net er achter aan kom ik en dan haar kat.
Petra schreef:
09 apr 2020, 04:22
Ik ben er van overtuigd dat er ergens iets vreselijk mis is gegaan.
Toen MOEDER de Vrouw overboord werd geflikkerd. En de wereld één groot misbruik en gewelds- en oorlogstoneel werd.

Ik ben er tevens van overtuigd dat het miserabele tij enkel te keren is door GODIN en de vrouwelijke waarden terug op het geloofstoneel te krijgen. :!: :!: :!:
Want idd... als dit het is:
Gaitema schreef:
09 apr 2020, 00:30
. God is zichtbaar in alles wat je om je heen ziet,
Ik weet niet wat jij ziet.. maar IK VIND HET NIET FRAAI Vergeleken hierbij is de duivel nog een schatje.
Ik zie de liefde in mijn vrouw, de kracht in mijn vrouw, de vogels hoor ik fluiten, de kat hoor ik spinnen, de geur van de natuur is Goddelijk. De stilte is heerlijk en de schoonheid van de natuur is adem benemend. Ik ben dol op bomen en bloemen. Kan goed tekenen en teken dan Gods meesterwerken. De creativiteit die God in de mensen legt. De wolken in de lucht die ik kan zien! Ik kan voelen! Ik kan horen! Ik kan denken! Ik kan proeven. Ik ruik Gods aangename schepping en de winden van mijn vrouw... uhh, ja

Maar ik wil maar zeggen: zie het leven! Ik ben te midden van het universum die God schiep en stand houdt een goede bacterie, tussen andere bacteriën. Gods wonderen.

Petra schreef:
09 apr 2020, 06:56
https://nos.nl/artikel/2329645-wereldwi ... virus.html

1 op de 3 :!:

Daar word je toch helemaal draaierig ziek in je maag hondsberoerd van.

Waar is God in deze pandemie??? Ik heb geen flauw idee, maar...
wordt het niet eens tijd om God in te ruilen voor een GODIN ?!
God is een Vader en een Moeder voor ons.

Plaats reactie