Geschiedenis en interpretatie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Man/Vrouw: M

Geschiedenis en interpretatie

Bericht door HJW »

Hier maar even verder over het onderwerp.
Laat ik er twee uit de bijbel pakken en later gaan vertalen naar deze tijd.

1. De dood van de zoon van David
2. Babylonische ballingschap

Twee historische gebeurtenissen, waarbij ik het daadwerkelijk plaatsvinden niet ter discussie stel.
Ik geloof dat de zoon van David jong is gestorven. Beschrijving van een gebeurtenis. Ik geloof dat het grootste deel van het joodse volk is weggevoerd in ballingschap. Historische gebeurtenis.

In die tijd heeft men een reden gezocht voor die gebeurtenissen. Bij het eerste werd David gestraft. Klopt deze interpretatie (los even van het morele aspect).
Het is geen beschrijving van de gebeurtenis, het is interpretatie. In een tijd dat rampspoed wel van het bovennatuurlijke moest komen, moest er een reden zijn waarom de zoon stierf. Vanuit die tijd een begrijpelijke conclusie.
Maar wat als we dat vertalen naar deze tijd. Jerommel geeft aan dat er weer meer ruimte moet zijn voor het bovennatuurlijke.
Maar wat als een jong kind in deze tijd sterft. Dat is ook de beschrijving van een gebeurtenis. Moeten de ouders dan ook op zoek naar een reden waarom het bovennatuurlijke hen heeft gestraft ? Zo nee, waarom dan in de tijd van David wel.

De babylonische ballingschap. Ook daar dacht men in die tijd dat het volk dat over zichzelf had afgeroepen en dat God er de hand in had. Interpretatie. Wederom in een tijd waarin rampspoed wel van het bovennatuurlijke moest komen.
Vertalen we dat naar deze tijd: Corona.
Het aantal zieken en doden, de werking van het virus en dergelijke......allemaal beschrijvingen. Historische gebeurtenis.
Maar dan de interpretatie. Is het God die de mensen straft ? Want waarom toen wel en nu niet ?
Of is dat een interpretatie waarvan we nu zeggen: zo werkt het niet, het is gewoon een virus.
Met alle gevolgen vandien.

Maar stel nu dat iemand in een boek schrijft: het is de straf van God, voor menselijke misdaden. Dat mensen op het verkeerde pad zijn. En die interpretatie in dat boek is er over 2.500 jaar nog.
Is het dan in die tijd ineens duidelijk dat het goddelijke in het jaar 2020 wel ingreep en de mensen strafte.

Benieuwd naar je gedachten.

Petra
Man/Vrouw: V

Re: Geschiedenis en interpretatie

Bericht door Petra »

Een God die steun en kracht en troost geeft en zo'n beetje de weg wijst enzo. Daar kan ik nog inkomen dat dat iets prettigs is om in te geloven. Maar wat heb je nou aan een God al eeuwenlang niks beters weet te bedenken dan altijd maar straffen uitdelen?

Op een gegeven moment word je toch ook wel een keertje wijzer als je merkt dat al dat gestraf niet zoveel positiefs oplevert, is mijn logische gedachte.
(Nou ja misschien niet alleen van mij, ik denk dat dit ook een reden kan zijn dat er zo'n leegloop is).

Nou snap ik mensen wel.
Een hoop mensen zijn nou eenmaal stapeldol op de wereld van het bestraffen.
Maar God...waarom zou je je in je volmaakte almacht aan zulke banale menselijke gedragingen overgeven en nog wel zo gruwelijk gemeen en extreem ook?
Je een beeeeetje kunnen beheersen is toch wel het minste wat we van God zouden mogen verlangen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
31 mar 2020, 05:37
Een God die steun en kracht en troost geeft en zo'n beetje de weg wijst enzo. Daar kan ik nog inkomen dat dat iets prettigs is om in te geloven. Maar wat heb je nou aan een God al eeuwenlang niks beters weet te bedenken dan altijd maar straffen uitdelen?
Alleen maar?
Nee, het is juist duidelijk dat het de mens is die zich van God af keert en pas weer naar Hem keert als ze daar door in de problemen komen.
En als de mens dan weer naar God terug keert, dan doet God allemaal goede dingen voor de mens.
Dit ondanks dat de mens en moreel corrupt wezen is met een verraderlijk hart.
En dát is wat God wil dat de mens van zichzelf erkent.
De maatstaf is tenslotte God's maatstaf, maar dat wordt op die manier ook duidelijk.
Maar in God's Gratie is er voor die tekortkomingen van de mens een oplossing: Geloof en vertrouw in Hem en Hij zal de mens zijn Herder zijn.
En uiteindelijk, God had de wereld alzo lief, dat Hij zijn unieke Zoon gaf, opdat eenieder die in Hem gelooft niet vergaan zal, maar eeuwig leven hebben.
Op een gegeven moment word je toch ook wel een keertje wijzer als je merkt dat al dat gestraf niet zoveel positiefs oplevert, is mijn logische gedachte.
(Nou ja misschien niet alleen van mij, ik denk dat dit ook een reden kan zijn dat er zo'n leegloop is).
Of misschien is de mens de gezonde leer uit het oog verloren, en zoekt zich oorstrelers bijeen die hun ego nog verder oppompen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
30 mar 2020, 08:29
Hier maar even verder over het onderwerp.
Laat ik er twee uit de bijbel pakken en later gaan vertalen naar deze tijd.

1. De dood van de zoon van David
2. Babylonische ballingschap

Twee historische gebeurtenissen, waarbij ik het daadwerkelijk plaatsvinden niet ter discussie stel.
Ik geloof dat de zoon van David jong is gestorven. Beschrijving van een gebeurtenis. Ik geloof dat het grootste deel van het joodse volk is weggevoerd in ballingschap. Historische gebeurtenis.

In die tijd heeft men een reden gezocht voor die gebeurtenissen. Bij het eerste werd David gestraft. Klopt deze interpretatie (los even van het morele aspect).
Het is geen beschrijving van de gebeurtenis, het is interpretatie. In een tijd dat rampspoed wel van het bovennatuurlijke moest komen, moest er een reden zijn waarom de zoon stierf. Vanuit die tijd een begrijpelijke conclusie.
Maar wat als we dat vertalen naar deze tijd. Jerommel geeft aan dat er weer meer ruimte moet zijn voor het bovennatuurlijke.
Ik vind meer dat je het bovennatuurlijke niet uit mythologie moet halen.
Het is er namelijk een belangrijk deel van.
Daar naast kom ik toch ook weer op het punt dat kennelijk in het verleden de interactie tussen [God, goden / engelen, demonen, wat dies meer zij] en de mens, vaker voor kwam, en zeker in vergelijking met onze cultuur.
Daar naast acht ik de Bijbel als geheel, een verzameling door God geinspireerde schrijfsels, en ook de canonisering acht ik geinspireerd.
Ik zal nu niet (proberen) uiteen (te) zetten waarom ik dat geloof, maar ik zie dat (die inspiratie van God) zelf wel als een soort waarborg dat het meer is dan een achterhaalde interpretatie van gebeurtenissen.
Het is alleen moeilijk te bepalen in hoeverre dat dan alles 'waar' maakt.
Desalniettemin, we hebben het wel over David, die een byzondere relatie met God had.
Maar wat als een jong kind in deze tijd sterft. Dat is ook de beschrijving van een gebeurtenis. Moeten de ouders dan ook op zoek naar een reden waarom het bovennatuurlijke hen heeft gestraft ? Zo nee, waarom dan in de tijd van David wel.
Ik denk dat David een uniek geval was.
Dat de tekst verder niet uit wijdt over waarom de schrijver of David geloofde wat er geschreven staat is jammer, maar betekent niet dat deze gebeurtenis bij gebrek aan verklaring dan maar aan God is toegeschreven.
Maar dat is evengoed ook niet uit te sluiten.

De babylonische ballingschap. Ook daar dacht men in die tijd dat het volk dat over zichzelf had afgeroepen en dat God er de hand in had. Interpretatie. Wederom in een tijd waarin rampspoed wel van het bovennatuurlijke moest komen.
Vertalen we dat naar deze tijd: Corona.
Het aantal zieken en doden, de werking van het virus en dergelijke......allemaal beschrijvingen. Historische gebeurtenis.
Maar dan de interpretatie. Is het God die de mensen straft ? Want waarom toen wel en nu niet ?
Of is dat een interpretatie waarvan we nu zeggen: zo werkt het niet, het is gewoon een virus.
Met alle gevolgen vandien.
Hopelijk wordt er nog wel e.e.a. duidelijk over de Covid-19 toestanden.
Het zou kunnen blijken dat het uit een lab is 'ontsnapt', en dan is het door de mens veroorzaakt.
Maar menselijk handelen kan evengoed ook door God gebruikt worden, of gestuurd.
Maar dat is niet vast te stellen als God daar geen openbaring over doet.
Bij mijn weten hebben we momenteel geen erkende profeet van God rond lopen op aarde die dat dan zou kunnen verkondigen (aangezien God in de Bijbel altijd aan / via mensen zijn woord verkondigt).

Maar stel nu dat iemand in een boek schrijft: het is de straf van God, voor menselijke misdaden. Dat mensen op het verkeerde pad zijn. En die interpretatie in dat boek is er over 2.500 jaar nog.
Is het dan in die tijd ineens duidelijk dat het goddelijke in het jaar 2020 wel ingreep en de mensen strafte.

Benieuwd naar je gedachten.
Het is duidelijk hoe je er over denkt en waarom.
En in principe is het een mogelijke verklaring voor een deel van wat er in de Bijbel staat.
Wordt natuurlijk lastiger als een zichtbare / tastbare / hoorbare verschijning (intrusie) van God wordt beschreven.
Dat zou dan verzonnen moeten zijn.
Daar ga ik iig niet vanuit, maar dat wist je al. :)
Maar omdat ik de intrusies als niet verzonnen beschouw, zie ik ook minder reden om te twijfelen aan het aan God toeschrijven van de dood van David.
Er was immers al een band tussen God en David. Een verstandhouding.
En dat geldt m.i. ook voor de rest van de Bijbel.
Er was een band, een verstandhouding tussen de bekende Bijbelse figuren en God.

Desalniettemin, niemand kan hard bewijzen dat je ongelijk hebt.
Het is een kwestie van inschatten, waarbij vele factoren mee wegen.
Misschien is het zelfs een kwestie van door God het geloof gegeven zijn of niet.
Alleen dat wordt wat lastig als je door onderzoek van relevante zaken tot geloof komt, wat soms zelfs harde lijn atheisten overkomt.
Maar ook daar kan God een hand in hebben.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
01 apr 2020, 00:30
Daar naast kom ik toch ook weer op het punt dat kennelijk in het verleden de interactie tussen [God, goden / engelen, demonen, wat dies meer zij] en de mens, vaker voor kwam, en zeker in vergelijking met onze cultuur.
Is daar een verklaring voor te vinden ? Is God voor interactie afhankelijk van cultuur ?
Dat is inderdaad een punt.
maar betekent niet dat deze gebeurtenis bij gebrek aan verklaring dan maar aan God is toegeschreven.
Dat stel ik ook niet.
Maar wat is dan nu de verklaring als een kind sterft. Kan God daar de hand on gehad hebben om de ouders te straffen ?
Het zou kunnen blijken dat het uit een lab is 'ontsnapt', en dan is het door de mens veroorzaakt.
Bij mijn weten hebben we momenteel geen erkende profeet van God rond lopen op aarde die dat dan zou kunnen verkondigen (aangezien God in de Bijbel altijd aan / via mensen zijn woord verkondigt).
Erkende profeet ? Wie moet dat vaststellen op basis waarvan ?
Waarom zou er nu geen profeet meer zijn terwijl de bijbel er van wemelt ?
Waarom zou God nu geen profeten meer aanstellen ?
Als het nu Gods handelen is, dan gaat dat toch niemand weten wat er aan de hand is als er geen profeet is.
Maar jij acht het mogelijk dat het God is die de Corona heeft geregisseerd.
Misschien is het zelfs een kwestie van door God het geloof gegeven zijn of niet.
Dat kan.
Ik vind je bijdragen als het over geloof en de bijbel gaat een stuk genuanceerder en beter doordacht dan wanneer je het over deze wereld hebt.
Deze bijdragen zijn wat mij betreft veel beter te lezen en hier zoek je de nuance.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Jerommel schreef:
31 mar 2020, 22:56
...................
En als de mens dan weer naar God terug keert, dan doet God allemaal goede dingen voor de mens.
...............
Voorbeelden?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
01 apr 2020, 06:55
Jerommel schreef:
01 apr 2020, 00:30
Is daar een verklaring voor te vinden ? Is God voor interactie afhankelijk van cultuur ?
We doen in onze cultuur geen occulte riten meer.
En wie dat nog wel doen, houden meestal het verborgen.
Misschien is er ook sinds Christus iets veranderd.
Maar er zijn wel vele mythologische schrijfselen uit de oudheid in allerlei culturen.
Kennelijk leerden mensen ook dingen van de goden.
Dat is dus niet het toeschrijven van mensen eigen kennis vergaring aan goden, maar onderwijs van de goden.
Het Griekse 'Demonos' betekent ook "wijze" (als ik het goed heb onthouden).

maar betekent niet dat deze gebeurtenis bij gebrek aan verklaring dan maar aan God is toegeschreven.
Dat stel ik ook niet.
Maar wat is dan nu de verklaring als een kind sterft. Kan God daar de hand on gehad hebben om de ouders te straffen ?
Het zou in principe, theortisch kunnen.
Erkende profeet ? Wie moet dat vaststellen op basis waarvan ?
Goeie vraag.
Waarom zou er nu geen profeet meer zijn terwijl de bijbel er van wemelt ?
Misschien omdat de Ultieme Profeet de Eind profeet was.
Dat is dan God zelf die mens werd.
Waarom zou God nu geen profeten meer aanstellen ?
Als het nu Gods handelen is, dan gaat dat toch niemand weten wat er aan de hand is als er geen profeet is.
Maar jij acht het mogelijk dat het God is die de Corona heeft geregisseerd.
Het is in principe, theoretisch mogelijk.
Dat kan.
Ik vind je bijdragen als het over geloof en de bijbel gaat een stuk genuanceerder en beter doordacht dan wanneer je het over deze wereld hebt.
Deze bijdragen zijn wat mij betreft veel beter te lezen en hier zoek je de nuance.
Misschien kan ik in God wel berusten maar in de wereld niet.
Maar daarom hoef ik de wereld ook niet goed te praten.
Mijn aard is ook zo dat ik eerder focus op wat er mis is, omdat dat aandacht nodig heeft als je naar verbetering verlangt of streeft.
Tegelijk is het ook ontmoedigend..

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
03 apr 2020, 13:33

We doen in onze cultuur geen occulte riten meer.
En wie dat nog wel doen, houden meestal het verborgen.
Ik hou het niet verborgen, ik kom er openlijk voor uit. Een rite is een handeling met betekenis. Occult betekent het 'verborgene'.
Dat is dus een manier (handeling) om het verborgene zichtbaar te maken. Ook helpt het mensen die iets te verwerken hebben.
Dat herinnert me er aan dat ik het Tibetaans dodenboek nog eens moet lezen.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
Dat is dus niet het toeschrijven van mensen eigen kennis vergaring aan goden, maar onderwijs van de goden.
Geloof jij in het bestaan van meerdere goden ?

[Het zou in principe, theortisch kunnen.
Wat ik dan niet snap is dat God in de oudheid allerlei profeten liet opdraven die alles haarfijn uitlegden.
Dan was het tenminste duidelijk waarom er dingen gebeurden.
Maar nu in deze tijd: geen profeten, we tasten volledig in het duister en niemand die even haarfijn uitlegt waarom er dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
Voor een aantal mensen is corona de straf van God, maar over de reden van de straf zijn ze het dan weer niet eens.
Als het echt God is, waarom vertelt Hij dat dan niet ?
Want het heeft toch weinig zin om God zijnde de corona te sturen, als mensen niet doorhebben dat het van Hem komt.
Mijn aard is ook zo dat ik eerder focus op wat er mis is, omdat dat aandacht nodig heeft als je naar verbetering verlangt of streeft.
Je kunt je ook richten op het positieve. Misschien vererger je het wel allemaal door tegen het negatieve te strijden.
Overwin het kwade door het goede.
Niet door er tegen in te gaan, maar door het goede te doen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
03 apr 2020, 15:47
Jerommel schreef:
Ja, zeker.
Volken hebben niet allemaal de zelfde god toebedeeld gekregen.
Lees Psalm 82 eens.
Verklaart ook het pantheon aan goden over de wereld.

[Het zou in principe, theortisch kunnen.
Wat ik dan niet snap is dat God in de oudheid allerlei profeten liet opdraven die alles haarfijn uitlegden.
Dan was het tenminste duidelijk waarom er dingen gebeurden.
Maar nu in deze tijd: geen profeten, we tasten volledig in het duister en niemand die even haarfijn uitlegt waarom er dingen gebeuren zoals ze gebeuren.
We hebben sinds Jezus wel een complete Bijbel die wereldwijd is verspreid en in alle talen.
Ja, ik zou een update na 2000 jaar ook wel aardig vinden.
Maar het is wat het is.
Ben benieuwd wat de 2 getuigen nog zullen verkondigen en of ik dat nog mee zal maken.
Voor een aantal mensen is corona de straf van God, maar over de reden van de straf zijn ze het dan weer niet eens.
Als het echt God is, waarom vertelt Hij dat dan niet ?
Want het heeft toch weinig zin om God zijnde de corona te sturen, als mensen niet doorhebben dat het van Hem komt.
Ik heb daar geen antwoord op.
In mijn opinie laat God met weinig sturing de zaken lopen zoals ze lopen, totdat Jezus terug komt.
Die komt m.i. pas terug als er echt "geen redden meer aan" is.
Je kunt je ook richten op het positieve. Misschien vererger je het wel allemaal door tegen het negatieve te strijden.
Overwin het kwade door het goede.
Niet door er tegen in te gaan, maar door het goede te doen.
Ja, daar zit wat in natuurlijk.
Het richten op het positieve zit er bij mij alleen niet zo in.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
03 apr 2020, 16:02
Ja, zeker.
Lees Psalm 82 eens.
Verklaart ook het pantheon aan goden over de wereld.[/quote]
Je bent geen monotheist. Interessante gedachte.
Hoe verhouden de verschillende goden zich tot elkaar in jouw opinie.
Is er een soort Oppergod die goden toewijst ?
Is de christelijke God dan ook een god die toegewezen is ?
We hebben sinds Jezus wel een complete Bijbel die wereldwijd is verspreid en in alle talen.
Maar het is wat het is.
Dat zou wel wat zijn.
Maar aan de andere kant. Als er een update komt, hoe ga je bepalen dat het inderdaad een update is ?
In mijn opinie laat God met weinig sturing de zaken lopen zoals ze lopen, totdat Jezus terug komt.
Dat zal dan nog wel even duren. Als de pestepidemie in de 14e eeuw niet genoeg was (1/3 van de Europeanen van die tijd kwam om) en de holocaust ook niet.
Dan weet ik niet zo goed wanneer er geen redden meer aan is.
Er zijn momenten dat me dat lukt en er zijn momenten dat me dat niet lukt.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
03 apr 2020, 16:12
Jerommel schreef:
03 apr 2020, 16:02
Ja, zeker.
Lees Psalm 82 eens.
Verklaart ook het pantheon aan goden over de wereld.
Je bent geen monotheist. Interessante gedachte.
Nee, ik ben... dat woord wat ik al eens opgezocht had, maar ben het weer vergeten...
Komt er op neer dat ik erken dat er goden (zonen van God) zijn, maar alleen God is 'aanbiddenswaardig' en is ook God over de goden (zonen van God).
Hoe verhouden de verschillende goden zich tot elkaar in jouw opinie.
Is er een soort Oppergod die goden toewijst ?
Is de christelijke God dan ook een god die toegewezen is ?
Zie vorige.
de goden zijn 'deputy' over de volken.
Dit gebeurde in het Bijbelse verhaal na de spraakverwarring en de dispersie van de volken.
Maar God koos zich Jacob (Israel) als volk, maar dat was later pas.
Maar het is wat het is.
Dat zou wel wat zijn.
Maar aan de andere kant. Als er een update komt, hoe ga je bepalen dat het inderdaad een update is ?
Geen idee. :)
[edit]
Eigenlijk heb ik wel een idee.
De 'update' moet wel in harmonie zijn met de Bijbel.
Als er afwijkende of alternatieve leringen worden verkondigd, dan weet je al genoeg.
Zo vallen de 'profeten' van na Christus ook door de mand.
[/edit]
HEt zou gepaard moeten gaan met onmiskenbare vervullingen van profetieën en / of met grote tekenen.
Maar dan nog...
Want er komt ook de Grote Misleiding, waar, als het mogelijk was, zelfs de uitverkorenen in zouden trappen.
Dat zal dan nog wel even duren. Als de pestepidemie in de 14e eeuw niet genoeg was (1/3 van de Europeanen van die tijd kwam om) en de holocaust ook niet.
Dan weet ik niet zo goed wanneer er geen redden meer aan is.
Als niemand meer en oor voor het Woord heeft, dan is er letterlijk, in Christelijke zin, geen redden meer aan.

Er zijn momenten dat me dat lukt en er zijn momenten dat me dat niet lukt.
Tja, we lijken wel mensen.. ;)

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
03 apr 2020, 16:55
Nee, ik ben... dat woord wat ik al eens opgezocht had, maar ben het weer vergeten...
Komt er op neer dat ik erken dat er goden (zonen van God) zijn, maar alleen God is 'aanbiddenswaardig' en is ook God over de goden (zonen van God).
Ik dacht even henotheist, maar dat is blijkbaar niet zo.
God heeft Allah en Vishnu aangesteld. Moet ik het zo zien ?
Als er afwijkende of alternatieve leringen worden verkondigd, dan weet je al genoeg.
[/edit]
HEt zou gepaard moeten gaan met onmiskenbare vervullingen van profetieën en / of met grote tekenen.
Maar dan nog...
Want er komt ook de Grote Misleiding, waar, als het mogelijk was, zelfs de uitverkorenen in zouden trappen.
In harmonie met de bijbel, geen nieuwe leringen......en toch de grote misleiding waar ook de uitverkorenen in trappen.
Dan ben je me even kwijt.....
Als niemand meer en oor voor het Woord heeft, dan is er letterlijk, in Christelijke zin, geen redden meer aan.
Oke....nou, met 2,2 miljard christenen lijkt mij dat er voorlopig niets aan de hand is.
Tja, we lijken wel mensen.. ;)
Het is wat het is.....

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
31 mar 2020, 22:56
Het is juist duidelijk dat het de mens is die zich van God af keert en pas weer naar Hem keert als ze daar door in de problemen komen.
Zo werkt de menselijke psyche inderdaad. Goden zijn nooit aangetoond, maar men heeft er wereldwijd duizenden bedacht die de gelovige mens in moeilijke tijden hoop geven. Vandaar dat godsdienst soms nog groeit in landen waar men onder een relatief zwaar economisch juk of een hard regime leeft. De financiële consequenties van de corona-crisis zullen goden eveneens weer wat populairder maken.
Wees realistisch

Mullog

Bericht door Mullog »

Laatst gelezen dat er ongeveer 6500 bedacht zijn waarvan er 2870 een God status hebben. Daarmee is feitelijk iedere gelovige een atheïst omdat hij/zij altijd in m eer goden niet geloofd dan waar wel in geloofd wordt :D

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
03 apr 2020, 17:35
Jerommel schreef:
03 apr 2020, 16:55
Ik dacht even henotheist, maar dat is blijkbaar niet zo.
Net als vorige keer vond ik de juiste term door op "henotheisme" te zoeken.
Ik ben een monolatrist, de Bijbel leert monolatrisme.
De definitie van monolatrisme had ik iig wel goed.
God heeft Allah en Vishnu aangesteld. Moet ik het zo zien ?
Daar komt het wel op neer.
Zie Deuteronomium 32:8 en verder (met de kanttekening dat het 'zonen van God' moet zijn (Septuagint en Dode Zee rollen) en niet 'zonen van Israel' (Masoretishe tekst) want dat zou in feite nergens op slaan. De ESV (bijvoorbeeld) heeft het wel juist.)
Zie ook Psalm 82, waar blijkt dat God niet blij is met hun deputy werk en hen ook hun uiteindeljke lot mededeelt.
Verder is in andere Bijbel teksten duidelijk dat God de goden (zonen van God) de baas is.
Maar kennelijk zijn ze nog niet ontheven van hun taak.
Eerder in Genesis 6 gingen er al wat goden (zonen van God) over de schreef.
(In het 'canon twijfelgeval' 1 Enoch wordt daar dieper op in gegaan.)
[/edit]
Maar dan nog...
In harmonie met de bijbel, geen nieuwe leringen......en toch de grote misleiding waar ook de uitverkorenen in trappen.
Dan ben je me even kwijt.....
"als het mogelijk zou zijn" staat er. (weet even niet de tekst plaats).
Impliceert m.i. dat het niet mogelijk is.
Ik vermoed dat er tegen die tijd geen uitverkorenen meer zijn.
Er is dan "geen redden meer aan" op aarde.
Maar misschien zie ik het verkeerd.
Ik krijg niet echt een duidelijk beeld van de eindtijdsvoorzeggingen.
Oke....nou, met 2,2 miljard christenen lijkt mij dat er voorlopig niets aan de hand is.
We zullen het wel zien.
Of niet.

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
03 apr 2020, 21:31
Zie Deuteronomium 32:8 en verder (met de kanttekening dat het 'zonen van God' moet zijn (Septuagint en Dode Zee rollen) en niet 'zonen van Israel' (Masoretishe tekst) want dat zou in feite nergens op slaan.
Je hebt absoluut gelijk dat bij de Israëlieten & Kanaänieten het polytheïsme en henotheïsme aan het latere monotheïsme voorafgingen. Niet slechts de archeologie toont dat, maar er zijn eveneens nog sporen van in de Torah te vinden. Deuteronomium 32:8 is inderdaad eveneens een mogelijk voorbeeld van henotheïsme. Er staat in de oudste Hebreeuwse teksten dat de hoogste God de landpalen van de verschillende volken indeelde naar de hoeveelheid van de kinderen van de goden/kinderen van God. Dit hoeft niet te betekenen dat er naar andere goden wordt verwezen -- het kunnen eveneens gewoon de mensen zijn, die eveneens ''baniem'' genoemd worden: bnej elohiem (kinderen van God).

Het klopt echter niet dat de Septuagint hetzelfde zegt als de Hebreeuwse Dode Zeerollen (klik): de rol 4QDtj zegt בני אלהים ('kinderen van de goden'/'kinderen van God'), 4QDtq zegt בני אל, ('kinderen van God'), terwijl de Septuagint (klik) zegt ἀγγέλων θεοῦ ('Engelen van God'). De Vulgaat (klik) die in 382 n.Chr. werd voltooid, zegt filiorum Israël ('kinderen van Israel'), vergelijkbaar met de Masoretische Tekst (בני ישראל). Er zijn twee mogelijkheden: Jisra'el kan legitiem worden vertaald als ''God, Hij streed'' of ''strijdende God'' (al is het eenvoudiger tot de vertaling ''Hij streed met God'' te komen). In dit geval hebben de oudste Hebreeuwse versies een vergelijkbare betekenis als de latere. Een logischere verklaring lijkt me, dat men iedere mogelijkheid tot een henotheïstische of polytheïstische interpretatie wilde uitsluiten en simpel de tekst aanpaste aan het modernere monotheïstische gedachtengoed. Religie evolueert.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:

Maar waarom dan ?
En waarom zijn ze nog niet ontheven. Ze misleiden immers grote groepen mensen.
En waarom zou God een nieuwe deputy (Allah) benoemen NADAT hij het volk Israël heeft uitverkoren ?
Maar God laat dus toe dat deputy's mensenmassa's misleiden.
Neemt hij dat die mensenmassa's dan ook kwalijk ?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
04 apr 2020, 16:01
Jerommel schreef:

Maar waarom dan ?
En waarom zijn ze nog niet ontheven. Ze misleiden immers grote groepen mensen.
Weet niet precies wat hun taak nog is sinds Christus, eerlijk gezegd.
Verder weet je uit het NT dat het plan is het Woord te verspreiden over de hele wereld.
En waarom zou God een nieuwe deputy (Allah) benoemen NADAT hij het volk Israël heeft uitverkoren ?
Maar Islam is een mengsel van bestaande religies, gekneed tot wat het is.
Ik weet niet welke god daar precies achter zit, of dat er überhaupt een god achter zit.
Maar God laat dus toe dat deputy's mensenmassa's misleiden.
Neemt hij dat die mensenmassa's dan ook kwalijk ?
Dat ligt er aan, lijkt me zo.
Maar dit is eigenlijk al vanaf Genesis 3 een thema.
Het komt van 2 kanten.
Rebellerende god verleid en misleid, maar de mens kiest er ook voor om er in mee te gaan.
Kiest de mens daar niet voor, maar is ie toch misleid, maar oprecht misleid, is de mens dan schuldig?
Lijkt mij van niet.
Weet verder geen Bijbel passages die daar over uitwijden.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
05 apr 2020, 19:28
Lijkt dus erg op jodendom en christendom.
Zoals de bijbel al zegt: er is niets nieuws onder de zon.
Ik weet niet welke god daar precies achter zit, of dat er überhaupt een god achter zit.
Allah ?
Rebellerende god verleid en misleid, maar de mens kiest er ook voor om er in mee te gaan.
Kiest de mens daar niet voor, maar is ie toch misleid, maar oprecht misleid, is de mens dan schuldig?
Lijkt mij van niet.
Dus misleide mensen, die oprecht misleid zijn, valt niets te verwijten ?
Dan komen zij vast en zeker door het oordeel ?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
05 apr 2020, 20:55
Jerommel schreef:
05 apr 2020, 19:28
Lijkt dus erg op jodendom en christendom.
Zoals de bijbel al zegt: er is niets nieuws onder de zon.
Zo'n opmerking geeft doorgans blijk van het geen idee hebben waar je het over hebt.
Maar ik denk dat je wel beter weet.
Maar misschien weet je niet veel van Islam.

Allah ?
"Allah" betekent "de God".
Lijkt mij van niet.
Dus misleide mensen, die oprecht misleid zijn, valt niets te verwijten ?
Dan komen zij vast en zeker door het oordeel ?
God beoordeelt dat op rechtvaardige wijze.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
05 apr 2020, 21:54
Zo'n opmerking geeft doorgans blijk van het geen idee hebben waar je het over hebt.
Maar ik denk dat je wel beter weet.
Maar misschien weet je niet veel van Islam.

Hiermee geef ik aan dat ook het jodendom een samenraapsel is van al bestaande opvattingen en ook het christendom heeft het nodige van andere overtuigingen overgenomen.
Daarmee zijn ze niet inhoudelijk aan elkaar gelijk, maar de wijze van totstandkoming verschilt niet veel.

Engel

Bericht door Engel »

HJW schreef:
30 mar 2020, 08:29

De babylonische ballingschap. Ook daar dacht men in die tijd dat het volk dat over zichzelf had afgeroepen en dat God er de hand in had. Interpretatie. n.
De Babylonische ballingschap was een straf van God voor Israëlieten maar De Babylonische ballingschap was de reden voor de opkomst van veel profeten zoals Daniël en Ezechiel. De nood is de bron van vele uitvindingen.

HJW

Bericht door HJW »

Engel schreef:
18 apr 2020, 20:40
De Babylonische ballingschap was een straf van God voor Israëlieten maar De Babylonische ballingschap was de reden voor de opkomst van veel profeten zoals Daniël en Ezechiel. De nood is de bron van vele uitvindingen.
Zie jij in deze tijden ook nog straffen van God ? Doet Hij dat nog steeds ?
Is corona ook een straf van God ?
Was het God die Israel de zesdaagse oorlog liet winnen ?
Was de holocaust een straf van God ?

Plaats reactie