Geschiedenis en interpretatie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Man/Vrouw: M

Re: Geschiedenis en interpretatie

Bericht door pyro »

.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

HJW

Bericht door HJW »

pyro schreef:
24 apr 2020, 10:13
.
Volgens mij stond hier een heel interessante bijdrage.
Die wilde ik even op me in laten werken om dan te reageren en nu is die weg.
Helaas.

pyro

Bericht door pyro »

HJW schreef:
25 apr 2020, 06:59
pyro schreef:
24 apr 2020, 10:13
.
Volgens mij stond hier een heel interessante bijdrage.
Die wilde ik even op me in laten werken om dan te reageren en nu is die weg.
Helaas.
Ik was niet tevreden over mijn bijdrage in dit geval. Bij uitzondering verwijder ik dan wat ik had geschreven. Ik was er niet op uit je stof tot nadenken te ontnemen, mijn excuses daarvoor.
Het ging om de vraag waar wij naartoe groeien. Die vraag zou ik willen beantwoorden in de sfeer van geestelijke volwassenheid. Verantwoordelijkheid kunnen dragen / durven nemen bij het maken van morele keuzes. Het lijden kunnen dragen in de hoop dat het niet uitzichtloos is, maar dat Gods liefde erboven uit gaat. Dienstbaar worden aan anderen naarmate je zelf beproevingen te boven bent gekomen. Dat soort dingen.

HJW

Bericht door HJW »

pyro schreef:
25 apr 2020, 10:19
Ik was niet tevreden over mijn bijdrage in dit geval. Bij uitzondering verwijder ik dan wat ik had geschreven. Ik was er niet op uit je stof tot nadenken te ontnemen, mijn excuses daarvoor.
Wel grappig om te lezen. Ik ervaar het wel eens andersom. Dan zijn mensen erg tevreden over hun bijdrage en vind ik het wat minder.
Maar het kan dus ook blijkbaar andersom. :flower1:
Het ging om de vraag waar wij naartoe groeien. Die vraag zou ik willen beantwoorden in de sfeer van geestelijke volwassenheid. Verantwoordelijkheid kunnen dragen / durven nemen bij het maken van morele keuzes. Het lijden kunnen dragen in de hoop dat het niet uitzichtloos is, maar dat Gods liefde erboven uit gaat. Dienstbaar worden aan anderen naarmate je zelf beproevingen te boven bent gekomen. Dat soort dingen.
Oke. Helder.
Zelf heb ik weinig met het lijden. Ik ervaar het als on-natuurlijk. Letterlijk. Dat het tegen onze natuur ingaat.
Goddelijke Liefde gaat overal boven uit, daar vinden we elkaar.
Vraag me wel regelmatig af wat de zin van het leven op deze aarde is.
Moeten we hier echt dingen leren of moeten we groeien wat dan in het hemelse niet zou kunnen ?

pyro

Bericht door pyro »

HJW schreef:
25 apr 2020, 10:40
pyro schreef:
25 apr 2020, 10:19
Oke. Helder.
Zelf heb ik weinig met het lijden. Ik ervaar het als on-natuurlijk. Letterlijk. Dat het tegen onze natuur ingaat.
Goddelijke Liefde gaat overal boven uit, daar vinden we elkaar.
Vraag me wel regelmatig af wat de zin van het leven op deze aarde is.
Moeten we hier echt dingen leren of moeten we groeien wat dan in het hemelse niet zou kunnen ?
Voor zover ik kan beoordelen zijn het geestelijke en het materiële domein consistent met elkaar, zijn het a.h.w. twee kanten van dezelfde medaille. Een gevaar van spiritualiteit is, denk ik, dat het een soort vlucht uit de realiteit kan worden. Dat je de aardse ervaring met zijn moeiten en problemen eigenlijk afwijst om in plaats daarvan naar een domein van licht en vrede af te reizen, waar dat allemaal niet meer hoeft.
Zulke spirituele uitweg zie ik als een valkuil omdat je dan niet meer goed kunt verbinden met de mens die je hier en nu op aarde bent. Want dat materiële aspect wat hier te beleven valt heeft ook zijn functie, hoe dan ook. Ook onplezierige werkelijkheid gaat niet buiten de Goddelijke Liefde om. Ongeacht de vraag of het misschien ook anders had gekund, het is niet anders en daar hebben we mee te dealen.

HJW

Bericht door HJW »

Alles wat ik ga zeggen zijn mijn persoonlijke gedachtengangen. Voor wat ze waard zijn.
pyro schreef:
25 apr 2020, 22:11
Een gevaar van spiritualiteit is, denk ik, dat het een soort vlucht uit de realiteit kan worden. Dat je de aardse ervaring met zijn moeiten en problemen eigenlijk afwijst om in plaats daarvan naar een domein van licht en vrede af te reizen, waar dat allemaal niet meer hoeft.
Is het een vlucht UIT de realiteit of IN de realiteit.
Kom ik toch nog een keer met het verhaal van de verloren zoon.
Zie het varkensvoer als metafoor voor deze aarde en Thuis als metafoor voor het hemelse.
De zoon bleef niet in het varkensvoer.
Dat was niet zijn ware plek. Hij ging terug. Hij wees het varkensvoer af, met alle problemen en moeiten.
Koos hij voor de makkelijke weg, door naar een domein van licht en vrede af te reizen ?
Zulke spirituele uitweg zie ik als een valkuil omdat je dan niet meer goed kunt verbinden met de mens die je hier en nu op aarde bent. Want dat materiële aspect wat hier te beleven valt heeft ook zijn functie, hoe dan ook.
Dat vraag ik me dus oprecht af. Heeft een functie ? Ik kan het niet vinden.
Ook onplezierige werkelijkheid gaat niet buiten de Goddelijke Liefde om. Ongeacht de vraag of het misschien ook anders had gekund, het is niet anders en daar hebben we mee te dealen.
Het kan ook zijn dat we onszelf vreselijk te kort doen door er mee te dealen.
Het zou de reis naar huis wel eens veel langer kunnen maken dan nodig.

pyro

Bericht door pyro »

HJW schreef:
26 apr 2020, 14:02
Alles wat ik ga zeggen zijn mijn persoonlijke gedachtengangen. Voor wat ze waard zijn.
pyro schreef:
25 apr 2020, 22:11
Een gevaar van spiritualiteit is, denk ik, dat het een soort vlucht uit de realiteit kan worden. Dat je de aardse ervaring met zijn moeiten en problemen eigenlijk afwijst om in plaats daarvan naar een domein van licht en vrede af te reizen, waar dat allemaal niet meer hoeft.
HJW schreef:Is het een vlucht UIT de realiteit of IN de realiteit.
Kom ik toch nog een keer met het verhaal van de verloren zoon.
Zie het varkensvoer als metafoor voor deze aarde en Thuis als metafoor voor het hemelse.
De zoon bleef niet in het varkensvoer.
Dat was niet zijn ware plek. Hij ging terug. Hij wees het varkensvoer af, met alle problemen en moeiten.
Koos hij voor de makkelijke weg, door naar een domein van licht en vrede af te reizen ?
Een zoon die gewoon lekker even z'n erfdeel opmaakt tot er niets dan varkensvoer over blijft, en is het dan niet leuk meer, nou, dan ga je weer terug naar pappa want die staat toch altijd met open armen op je te wachten. Ik vind dat makkelijk, ja.
pyro schreef:Zulke spirituele uitweg zie ik als een valkuil omdat je dan niet meer goed kunt verbinden met de mens die je hier en nu op aarde bent. Want dat materiële aspect wat hier te beleven valt heeft ook zijn functie, hoe dan ook.
Dat vraag ik me dus oprecht af. Heeft een functie ? Ik kan het niet vinden.
Er is een verbinding, ja. Als je alleen maar de aardse ervaring wilt ontlopen dan denk ik dat het geestelijke domein zich misschien stralend aan je voordoet, maar in wezen iets anders is.
pyro schreef:Ook onplezierige werkelijkheid gaat niet buiten de Goddelijke Liefde om. Ongeacht de vraag of het misschien ook anders had gekund, het is niet anders en daar hebben we mee te dealen.
HJW schreef:Het kan ook zijn dat we onszelf vreselijk te kort doen door er mee te dealen.
Het zou de reis naar huis wel eens veel langer kunnen maken dan nodig.
Omgang met het aardse geeft de gelegenheid ons te ontwikkelen, het geestelijke staat er niet los van. Ook al zien en beseffen we dat nu niet altijd. Als we het allemaal al wel wisten, dan hadden we hier ook niks te leren, denk ik dan.

HJW

Bericht door HJW »

pyro schreef:
26 apr 2020, 14:43
Een zoon die gewoon lekker even z'n erfdeel opmaakt tot er niets dan varkensvoer over blijft, en is het dan niet leuk meer, nou, dan ga je weer terug naar pappa want die staat toch altijd met open armen op je te wachten. Ik vind dat makkelijk, ja.
Dat is een uitleg die je eraan kunt geven.
Voor de vader was het feest dat de zoon terugkwam, ongeacht de reden.
Het is dus mogelijk om in het varkensvoer te blijven of huiswaarts te keren.
Het blijven vertoeven in het varkensvoer is dan geen noodzakelijk iets, het is een keuze.
Vrij om te maken.
Er is een verbinding, ja. Als je alleen maar de aardse ervaring wilt ontlopen dan denk ik dat het geestelijke domein zich misschien stralend aan je voordoet, maar in wezen iets anders is.
Wat zou het dan kunnen zijn ?
Omgang met het aardse geeft de gelegenheid ons te ontwikkelen, het geestelijke staat er niet los van. Ook al zien en beseffen we dat nu niet altijd. Als we het allemaal al wel wisten, dan hadden we hier ook niks te leren, denk ik dan.
Ontwikkelen tot wat ?
Maar wat kunnen we hier dan leren wat in het hemelse niet te leren is ?
Ook deze kan ik niet beantwoorden.
Ik vraag me idd af: als alles zo mooi was in het hemelse, waarom dan vertrekken ?
Mijn gedachten gaan nog verder als ik dit overpeins.
Ben ik wel vertrokken ?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:

Als je het zo samenvat wel, ja.
Ik lees wel meer diepte in, want de zoon vetrok vol met hartelusten en trots en heeft zich in een uitzichtloze sitatie gemanouvreerd en dreigt van de honger om te komen.
Daar heeft hij naast wanhoop ook berouw van tegenover God en zijn vader, en ziet als laatste optie om dan maar met hangende pootjes terug naar zijn vader te gaan en als knecht in dienst te gaan.
De vader bechouwde hem als verloren, dood.
Maar het keren van zijn doodlopende weg en het nederig terugkeren naar de vader was niet alleen zijn redding, maar een feest voor de vader en voor de zoon.
Hij was dood en nu weer levend, aldus de vader.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Jerommel schreef:
26 apr 2020, 17:00
pyro schreef:

Als je het zo samenvat wel, ja.
Ik lees wel meer diepte in, want de zoon vetrok vol met hartelusten en trots en heeft zich in een uitzichtloze sitatie gemanouvreerd en dreigt van de honger om te komen.
Daar heeft hij naast wanhoop ook berouw van tegenover God en zijn vader, en ziet als laatste optie om dan maar met hangende pootjes terug naar zijn vader te gaan en als knecht in dienst te gaan.
De vader bechouwde hem als verloren, dood.
Maar het keren van zijn doodlopende weg en het nederig terugkeren naar de vader was niet alleen zijn redding, maar een feest voor de vader en voor de zoon.
Hij was dood en nu weer levend, aldus de vader.
Deze vader nam zijn kind weer aan zonder dat zijn andere zoon eerst gedood moest worden voor wat hij verkeerd had gedaan, hij was welkom zonder voorwaarden. En zo hoort het ook. Vergeven en klaar zonder schuldoverdracht.

HJW

Bericht door HJW »

twijfelaar schreef:
26 apr 2020, 17:22
Deze vader nam zijn kind weer aan zonder dat zijn andere zoon eerst gedood moest worden voor wat hij verkeerd had gedaan, hij was welkom zonder voorwaarden. En zo hoort het ook. Vergeven en klaar zonder schuldoverdracht.
Weer aannemen ? Had de vader hem verstoten dan ?
Heeft de zoon die wegging iets verkeerds gedaan ?
Vergeven ? Wat moet de zoon vergeven worden ?

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

HJW schreef:
26 apr 2020, 17:29
twijfelaar schreef:
26 apr 2020, 17:22
Weer aannemen ? Had de vader hem verstoten dan ?
Heeft de zoon die wegging iets verkeerds gedaan ?
Vergeven ? Wat moet de zoon vergeven worden ?
Met opnieuw aannemen bedoelde ik dat het tussen hen weer net zo was als vroeger. Je andere vragen zijn dezelfde als waar ongelovigen geen antwoord op krijgen.

pyro

Bericht door pyro »

pyro schreef:
HJW schreef:
26 apr 2020, 15:00
Dat is een uitleg die je eraan kunt geven.
Voor de vader was het feest dat de zoon terugkwam, ongeacht de reden.
Het is dus mogelijk om in het varkensvoer te blijven of huiswaarts te keren.
Het blijven vertoeven in het varkensvoer is dan geen noodzakelijk iets, het is een keuze.
Vrij om te maken.
pyro schreef:Er is een verbinding, ja. Als je alleen maar de aardse ervaring wilt ontlopen dan denk ik dat het geestelijke domein zich misschien stralend aan je voordoet, maar in wezen iets anders is.
JWH schreef:Wat zou het dan kunnen zijn ?
Ik hou er niet zo van zulke dingen te benoemen omdat je het ook kan gaan oproepen. Laten we zeggen dat hetgeen je wilt ontlopen in het aardse, ook een geestelijke pendant heeft. Ook daar kun je te maken krijgen met illusies, imho. Een geestelijke sfeer die in het teken van de ontwijking staat, zeg maar.
pyro schreef:Omgang met het aardse geeft de gelegenheid ons te ontwikkelen, het geestelijke staat er niet los van. Ook al zien en beseffen we dat nu niet altijd. Als we het allemaal al wel wisten, dan hadden we hier ook niks te leren, denk ik dan.
JWH schreef:Ontwikkelen tot wat ?
Maar wat kunnen we hier dan leren wat in het hemelse niet te leren is ?
Ook deze kan ik niet beantwoorden.
Ik vraag me idd af: als alles zo mooi was in het hemelse, waarom dan vertrekken ?
Mijn gedachten gaan nog verder als ik dit overpeins.
Ben ik wel vertrokken ?
Ik heb geen pasklaar antwoord op zulke vragen. Wellicht zul je het boek 'Groeien naar Waarheid' van Paulus Rijntjes interessant vinden. Boek is momenteel alleen tweedehands verkrijgbaar, maar niet zeldzaam :|

Plaats reactie