Geschiedenis en interpretatie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Geschiedenis en interpretatie

Bericht door peda »

Het is duidelijk dat je met de niet-goden-bril een andere wereld kunt zien als met de goden-bril op het hoofd. Het lastige is vervolgens dat er geen uniforme, voor iedereen acceptabele goden-bril bestaat, maar dat er een enorm arsenaal aan goden-brillen beschikbaar is, die allen een ander meta-fysisch (Gods) Beeld laten zien. De goden-bril dragers willen niets weten van de bril van de niet-goden-bril kijkers, maar veelal wordt dat niet willen weten ook nog eens uitgebreid naar de andere goden-brillen in het grote assortiment. Alle argumenten die de verschillende bril dragers opvoeren voor het gelijk van de eigen bril gaan net zo snel het hoofd weer uit als zij het hoofd zijn binnengekomen. Het lijkt op de 1,5 meter afstand van elkaar houden society. Je ziet elkaar wel maar dichterbij elkaar komen, het is quasi gevaarlijk . Maar diegenen die het bij elkaar komen weer wel als uiterst zinvol zien, hebben ook weer een andere bril als anderen op het hoofd. De wereld van de "'slechtzienden"', heeft kennelijk een bril nodig, de vraag is welke bril levert het aller -juiste- beeld. Of zijn de ogen onderling zo verschillend door aanleg en ervaring, dat DE BRIL passend op elk oog gewoon niet mogelijk is.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 12:56
Jullie hebben het allemaal mis. ;)

Alles komt uit God voor.
Alles dat bestaat, bestaat vanwege zijn Plan, en zijn Plan is zijn Wil.
Dat maakt God de Eindverantwoordelijke.
Hij is de alpha en de omega, Hij brengt goed en kwaad voort.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Toch niet uit een door mensen geschreven boek van 2000 jaar geleden?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

twijfelaar schreef:
21 apr 2020, 13:16
Jerommel schreef:

Alles komt uit God voor.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Toch niet uit een door mensen geschreven boek van 2000 jaar geleden?
Dat Boek waar iedereen zich over opwindt.
Geschreven door mensenhanden, die verslag doen van God's interactie de mens (met name zijn volk).
Geschreven door mensenhanden en geïnspreerd door God.
Geschreven door mensenhanden maar soms uitgesproken door God, soms bij monde van een boodschapper.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
21 apr 2020, 12:41
Gaitema schreef:
21 apr 2020, 12:14

Jullie starten in de aanklacht en het wantrouwen, ik in het vertrouwen en in dankbaarheid om de Liefde die God is.
Ik start in het geheel niet vanuit wantrouwen, ik start vanuit consequent denken.
Dus iemand prijzen als die iets doet, maar ook iemand ook verantwoordelijk houden als die iets niet doet (en het wel kan). Ik pak dan het hele plaatje.
Jullie stellen Hem overal verantwoordelijk voor, ik niet.
Nee, dat doe ik niet.
Prijzen als het goed gaat, maar dan ook aanspreken als het niet goed gaat.
De mensheid is verantwoordelijk voor alles. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, dan is toch Gods liefde alles in allen?
Dus als de mensen goede dingen doen, dan prijs je ze. Als ze dingen nalaten, dan spreek je ze daarop aan en is het hun verantwoordelijkheid.
Helemaal terecht.
Jij doet bij God alleen compleet anders.
Het komt ons toe onze levens in te vullen.
Dat klopt. En daarom zijn we blij als mensen goede dingen doen en spreken we ze aan als ze goede dingen nalaten.
Daarbij, ik kan niet meer weten als mens wat ik waarneem. Wat ik niet waarneem, weet ik niet.
Dat is niet correct wat je hier stelt.
Je neemt waar dat er eten komt....en trekt daar een conclusie uit: God alle eer.
Je neemt ook waar als er geen eten komt.......en dan weet je het ineens niet.
Daar zit de discrepantie.
Ik kan het niet mooier maken dat het is. Elke vorm van gissen, is als een complottheorie zonder bewijzen.
En wat deed de vader voor de verloren zoon, toen hij van huis was? Alleen maar kijken en wachten. Maar dan nog iets: hoeveel meer is een vader dan zijn zoon? Stellen wij niet ten onrechte God ver boven ons, terwijl Hij ons als gelijken behandeld? Namelijk als Zijn erfgenamen?

Mijn uitgangspunt is dat God goed is, al begrijp ik Hem niet altijd. Ik snap ook niet waarom mijn vrouw persé 16 trauma's in haar leven moest opdoen door onder andere seksueel misbruik, pesterijen, geestelijke en lichamelijke mishandeling.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
21 apr 2020, 12:47
Gaitema schreef:
21 apr 2020, 12:14
De mensheid is verantwoordelijk voor alles. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, dan is toch Gods liefde alles in allen?
Ja, de mensheid is verantwoordelijk voor alles -- ook voor z'n vele goden. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, waar zijn goden dan nog voor nodig? Vooral op plaatsen waar mensen weinig aardse hoop kunnen verwachten, zijn goden vaak populair. Hoop is het laatste dat de mens verliest, en als de economie weinig toekomstperspectief biedt of als men onder een zwaar bewind moet leven, richt men de blik nog op de hemel. Uit deze existentiële strijd komt prachtige poëzie voort, maar zeg me: waar is God met Zijn almacht die nauwelijks te rijmen valt met Zijn alomtegenwoordige liefde? Zijn goden ergens aangetoond buiten de menselijke psyche?
Ik kan niet meer dan getuigenissen geven en aansporen Hem te zoeken in jouw hart, je verstand en in alles wat er in je te vinden is.

twijfelaar

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 13:54
twijfelaar schreef:
Jerommel schreef:

Alles komt uit God voor.
Geschreven door mensenhanden, die verslag doen van God's interactie de mens (met name zijn volk).
Geschreven door mensenhanden maar soms uitgesproken door God, soms bij monde van een boodschapper.
Allereerst wind ik me niet op over dat boek, ik vind het een heel interessant boek.
Maar ook voor deze reactie van jou geldt weer: Hoe weet je dat allemaal zo zeker?

peda

Bericht door peda »

Gaitema,

Ik denk dat het grote verschil tussen ons beiden is, dat ik God ( wat daaronder ook te verstaan ) nergens bespeur. Ik zie Hem niet en ik ervaar Hem innerlijk ook niet. Voor mij geen relatie, geen Vader, geen gebed, geen contact, geen inspiratie, niets. Bij jou is dat anders. Waar het bij mij totale stilte is, is er bij jou een God-beleving. Een totaal andere vorm van wezenlijke beleving dus bij ons beiden. Of jouw hersenen quasi een niet bestaande God tot een bestaande Entiteit brengen dat weet ik niet. Of mijn hersenen niet functioneren bij het opvangen van signalen uit een Andere Wereld, ik weet het ook niet. Verschil in beleving bij ons beiden, dat weet ik wel. Juist omdat ik het ook niet weet, probeer ik jou niet over te halen tot een andere vorm van beleving, aan de andere kant weet ik ook dat gaan voor een beleving die door mij niet echt beleefd wordt voor mij ook niets is. Iedereen bewandelt die paden die op hem/ haar het beste afgestemd zijn. Desondanks lees ik jouw bijdragen altijd met groot plezier, zoals ik in het verleden de bijdragen van Coby zeer kon waarderen. Ga zo voort, althans vanuit mijn optiek, maar laat je niet verleiden tot een ad-hominem ( zoals recent ) dat is nergens voor nodig. Jouw bijdragen hebben kwaliteit op zich en dat is voldoende. :flower1:

Jerommel

Bericht door Jerommel »

twijfelaar schreef:
21 apr 2020, 17:36
Jerommel schreef:
twijfelaar schreef:
Jerommel schreef:

Alles komt uit God voor.
Allereerst wind ik me niet op over dat boek, ik vind het een heel interessant boek.
Maar ook voor deze reactie van jou geldt weer: Hoe weet je dat allemaal zo zeker?
Onder andere Occam's Razor:
Belangrijke dingen gebeurden (interactie, inspiratie, dictatie) en mensen schreven het op.
Dat is de simpelste en meest voor de hand liggende verklaring.
Het (enorme) protest tegen die verklaring komt zonder overtuigend bewijs.

Maar ook de inhoud:
Ik ken geen ander werk dat de menselijke ervaring (het leven) en de wereld (het toneel) zo treffend verklaart.
Ik ken geen overtuigendere claim op Almachtigheid dan die van God.
Er wordt nog steeds meer gevonden wat de historiciteit van de Bijbelse geschiedenis ondersteunt.
Het is het best bewaard gebleven geschreven werk.

Ook persoonlijk:
Ik zocht vanuit een niet weten en geen idee meer hebben naar de waarheid, en volgde waar de bewijsstukken heen leidden.
Ik kwam na pakweg 2 maanden full time + overuren zoeken bij Jezus uit, ook na een verificatie ronde en ook ondanks het (enorme) protest er tegen wat je dan tegen komt.
En vele zaken vielen toen op hun plaats als nooit tevoren.

Verder is er kennelijk ook een irrationeel component dat mee weegt:
Ik heb voor ik aan mijn zoektocht begon, ernstig en smekend gebeden tot het mij onbekende "hoogste bewustzijn" wat duidelijk niet in mijzelf zat, aangezien ik op dat moment een wandelend vraagteken was, met het verzoek om mij iets van waarheid te laten vinden.
Ik geloof nu dat God toen mijn smeekbede heeft verhoord en waar dat nodig was een beetje geleid heeft.

Was ik er blij mee?
Ja en nee.
Blij dat ik ergens op uit kwam en dat er God is die om ons geeft.
Niet blij met de cognitieve dissonantie met mijn oude kijk op de zaak en die van de wereld om mij heen.
Bij perioden was ik een gelovige tegen wil en dank.
Het er in groeien en vertrouwen in Hem neemt tijd in beslag en kent ups en downs.

twijfelaar

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 18:46
twijfelaar schreef:
Jerommel schreef:
twijfelaar schreef:
Jerommel schreef:

Alles komt uit God voor.
Belangrijke dingen gebeurden (interactie, inspiratie, dictatie) en mensen schreven het op.

Maar ook de inhoud:
Ik ken geen ander werk dat de menselijke ervaring (het leven) en de wereld (het toneel) zo treffend verklaart.
Er wordt nog steeds meer gevonden wat de historiciteit van de Bijbelse geschiedenis ondersteunt.

Ook persoonlijk:
Ik zocht vanuit een niet weten en geen idee meer hebben naar de waarheid, en volgde waar de bewijsstukken heen leidden.
Ik kwam na pakweg 2 maanden full time + overuren zoeken bij Jezus uit, ook na een verificatie ronde en ook ondanks het (enorme) protest er tegen wat je dan tegen komt.

Ik heb voor ik aan mijn zoektocht begon, ernstig en smekend gebeden tot het mij onbekende "hoogste bewustzijn" wat duidelijk niet in mijzelf zat, aangezien ik op dat moment een wandelend vraagteken was, met het verzoek om mij iets van waarheid te laten vinden.
Ik geloof nu dat God toen mijn smeekbede heeft verhoord en waar dat nodig was een beetje geleid heeft.

Was ik er blij mee?
Ja en nee.
Niet blij met de cognitieve dissonantie met mijn oude kijk op de zaak en die van de wereld om mij heen.
Het er in groeien en vertrouwen in Hem neemt tijd in beslag en kent ups en downs.
Dank voor je uitgebreide reactie maar geen reden mijn mening over wat ik tikte bij te stellen.
In t kort je punten al komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer:
Occam razor. Mensen kunnen van alles opschrijven maar is geen bewijs dat er een God achter zit.
Inhoud. Idem, ook al zijn sommige verhalen historisch gedeeltelijk juist, geen enkel bewijs dat er een God achter de beschreven gebeurtenissen zit.
Persoonlijk. Jezus had veel eigenschappen die wat aantrekkingskracht op ons hebben maar zegt niets over zijn goddelijkheid.
Irrationeel. De éen vindt zijn leegtes bij de éen en de ander bij een ander. Zegt ook weer niets over het daadwerkelijke bestaan van die persoon/God.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

twijfelaar schreef:
21 apr 2020, 20:39
Jerommel schreef:
twijfelaar schreef:
Jerommel schreef:
twijfelaar schreef:

Maar ook de inhoud:

Ook persoonlijk:

Was ik er blij mee?
Ja en nee.
Dank je openhartige reactie maar geen reden mijn mening over wat ik tikte bij te stellen.
Dat verwacht ik ook niet.
In t kort je punten:
Occam razor. Mensen kunnen van alles opschrijven maar is geen bewijs dat er een God achter zit.
Nee, maar als ze dingen die niet gebeurd zijn op zouden scrijven alsof ze gebeurd zijn, dan wordt de theorie veel ingewikkelder en geldt Occam's Razor niet meer.
Inhoud. Idem, ook al zijn sommige verhalen historisch gedeeltelijk juist, geen enkel bewijs dat er een God achter de beschreven gebeurtenissen zit.
Persoonlijk. Jezus had veel eigenschappen die wat aantrekkingskracht op ons hebben maar zegt niets over zijn goddelijkheid.
Op zich niet, maar kennelijk overtuigde Hij velen er van, die later vervolgd werden om hun getuigenis.
Dat telt wel mee.
Irrationeel. De éen vindt zijn leegtes bij de éen en de ander bij een ander. Zegt ook weer niets over het daadwerkelijke bestaan van die persoon/God.
Ik bedoelde met irrationeel de mogelijke (maar voor mij onmerkbare) invloed op mijn zoektocht, omdat ik vooraf gebeden heb.
Ik zeg dan 'kennelijk', omdat ik van andere mensen hoor dat ze ergens anders op uit zijn gekomen.
Dus ik koppel het dan achteraf aan het Bijbelse "Zoekt en gij zult vinden" en andere Bijbelteksten die zeggen dat Hij wil dat we Hem zoeken.

Maargoed, twijfelaar, zo werkte het dus bij mij en zonder op de details in te gaan, van alle mogelijkheden scoorde dit de meeste punten op de 'geloofwaardigheidslijst'.
En op een gegeven moment kwam er zo'n moment van beseffen dat het dus (tegen alle verwachtingen in) toch "good old Jesus Christ" was, wiens naam ik voordien alleen als vloekwoord gebruikte..

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 00:04

Volgens mij heb je erg veel drugs en alcohol genuttigd in de afgelopen jaren, want verstand heb je niet.

Stoer hoor. Ik heb in mijn hele leven letterlijk nog nooit drugs gehad, en nooit in mijn handen gehad zelfs. En drank heb ik al jaren niet meer genuttigd. Met mij verstand is overigens niks mis.

Het is gewoon zielig hoe mensen alles wat goed is aan God toescrijven en slechte dingen aan de mens of de duivel. Terwijl ook het goede van mensen komt.
Dat komt er nou eenmaal van als een God onzichtbaar is. Dan kun je achteraf goede dingen toeschrijven aan God. Net als met onzichtbare vriendjes kan gebeuren. Ik denk dat als de Bijbelse God WEL zichtbaar was dat de gelovigen nogal zouden schrikken. Vooral als die God zo is als hij zich in het OT toont.

Een voorbeeld van die God als achteraf goede kracht. Een vrouw was joods en was ondergedoken. De Duitsers deden een huiszoeking. Zij zat in een keukenkastje. Een soldaat kwam in de keuken en opende alle kastjes. Ook haar kastje ging op een kiertje. De Duitser maakte een "sjjj" gebaar (vinger aan de lip) en riep naar de andere soldaten "hier zit niks". Een fanatiekere soldaat ging ook de keuken inspecteren, maar voordat de soldaat bij het kastje kwam riep de redder van de vrouw "daar heb ik al gekeken, ga iets nuttigs doen". Zo is de joodse vrouw gered door een soldaat.
Achteraf beweerde die vrouw "God heeft dit gedaan". Neen, een Duitse soldaat, dus een mens bleek in staat om zo te handelen.
Mensen doen slechte dingen, maar ze doen ook goede dingen. Daar hebben ze geen God voor nodig.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Amen :thumb1:

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef:

Nooit gehoord van propaganda? Waarom zouden zaken als de uittocht uit Egypte waar gebeurd zijn? Wonderen? Israel versloeg zijn tegenstanders? Dat is volgens de bijbel allemaal gebeurd met medewerken van God. Maar er is nul komma nul bewijs voor gevonden. Zelfs niet door mensen die zochten met een kompas in de ene hand en de bijbel in de andere.

Maar ook de inhoud:
Misschien ken je niet genoeg werken? Alle werken uit de oudheid van filosofen en dergelijke leggen hoe de wereld er is uit. En vaak beter dan de Bijbel "God sprak en het was er" "de slang zeide tot de vrouw..."... Boeddhisme bijvoorbeeld.

Tevens is er niks wat de historiciteit van de bijbelse geschiedenis ondersteund. Nooit "de bijbel als mythe" gelezen?

http://www.deatheist.nl/downloads/BijbelseWereld.pdf

Ook een goede link.

Ook persoonlijk:
Maak dat jezelf en medegelovigen wijs. "ik was objectief aan het zoeken" "voordat ik gelovig werd was ik enorm slecht en nu ben ik goed/beter"...
Bin there done that.
Misschien ben je nog maar halverwege? Misschien leidt God jou wel tot atheisme?
Waarom zou je stoppen bij het eerste het beste verhaaltje wat je leuk lijkt? En vervolgens dat geloof in stand houden door complottheorie na complottheorie te geloven?

pyro

Bericht door pyro »

HJW schreef:
19 apr 2020, 15:46
pyro schreef:
19 apr 2020, 14:42
Ik denk dat gebeurtenissen, kleine persoonlijke tragedies en grote crises op nationale of wereldschaal, een geestelijke achtergrond hebben. Ik geloof wel dat het duiden van zulke geestelijk achtergronden niet enkel maar een kwestie van verstandelijk beredeneren is. Het is een vorm van schouwen die ander en ook dieper inzicht vergt. Ten slotte meen ik dat zelfs als je dergelijke inzichten verwerft, het nog niet vanzelfsprekend is dat je ze deelt. Als je publiek je verkeerd begrijpt, strekt het niet tot voordeel of kan het zelfs contraproduktief werken.
Ik ben daarom erg terughoudend met deze materie.
Ik denk ook niet dat de duiding van genoemde bijbelse gebeurtenissen zomaar te vertalen is naar latere die er zo op het eerste gezicht, aan de buitenkant gelijkenis mee vertonen. :|
Dat maakt wel nieuwsgierig.
Welke geestelijke achtergrond zou dat kunnen zijn.
Ik snap dat dat meer is dan alleen beredeneren. Welk inzicht heb jij daarin.
Ik hoop dat je deelt....
Ik vind de reactie van Mart erg mooi: "Elk grassprietje heeft zijn engel die erover buigt en fluistert: 'Groei, groei'." (Midrasj)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef:
21 apr 2020, 21:55
Gaitema schreef:
21 apr 2020, 00:04

Volgens mij heb je erg veel drugs en alcohol genuttigd in de afgelopen jaren, want verstand heb je niet.

Stoer hoor. Ik heb in mijn hele leven letterlijk nog nooit drugs gehad, en nooit in mijn handen gehad zelfs. En drank heb ik al jaren niet meer genuttigd. Met mij verstand is overigens niks mis.

Het is gewoon zielig hoe mensen alles wat goed is aan God toescrijven en slechte dingen aan de mens of de duivel. Terwijl ook het goede van mensen komt.
Dat komt er nou eenmaal van als een God onzichtbaar is. Dan kun je achteraf goede dingen toeschrijven aan God. Net als met onzichtbare vriendjes kan gebeuren. Ik denk dat als de Bijbelse God WEL zichtbaar was dat de gelovigen nogal zouden schrikken. Vooral als die God zo is als hij zich in het OT toont.

Een voorbeeld van die God als achteraf goede kracht. Een vrouw was joods en was ondergedoken. De Duitsers deden een huiszoeking. Zij zat in een keukenkastje. Een soldaat kwam in de keuken en opende alle kastjes. Ook haar kastje ging op een kiertje. De Duitser maakte een "sjjj" gebaar (vinger aan de lip) en riep naar de andere soldaten "hier zit niks". Een fanatiekere soldaat ging ook de keuken inspecteren, maar voordat de soldaat bij het kastje kwam riep de redder van de vrouw "daar heb ik al gekeken, ga iets nuttigs doen". Zo is de joodse vrouw gered door een soldaat.
Achteraf beweerde die vrouw "God heeft dit gedaan". Neen, een Duitse soldaat, dus een mens bleek in staat om zo te handelen.
Mensen doen slechte dingen, maar ze doen ook goede dingen. Daar hebben ze geen God voor nodig.
Ik wil alleen met mensen spreken als ze niet met een diepe walging en minachting kleinerend over gelovigen praten.
Er zijn hier andere atheïsten die respectvol een gesprek kunnen voeren. Jou vertrouw ik mijn energie niet toe op dit moment.
Ik denk dat het gesprek zou ontsporen, als ik er wel energie in steek.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 22 apr 2020, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
21 apr 2020, 22:01
Amen :thumb1:
Laat ik het jou vertellen. Jij houdt rekening met mijn grenzen.

Op de bruiloft van mijn oudste zus kwam een hoog beiaarde joodse man. Hij had als onderduiker bij de opa van haar man ondergedoken gezeten, op de boerderij aan de Collenstaartweg te Hulsen. Trouwens, mijn achternaam is Kollenstaart. De naam betekend "spits toelopend stuk land". Had te maken met een knecht die op een spitse stuk land bij de boer Collen (land) werkte, waar later de boerderij Colnstert naar vernoemd is, waar Collenstart, Collenstaart, Kollenstart en Kollenstaart van verbasterd is (de laatste twee namen bestaan alleen nog, en dus de Collenstaartweg). Mijn familie is de grondlegger van Hulsen.
In de tweede wereldoorlog hadden wat Duitse soldaten die er in Hulsen gestationeerd waren (met een post) wel in de gaten dat Boer Stobbelaar wel erg veel voedsel naar het boerderij mee bracht, maar die deden alsof ze van niets wisten. Als ze toch eens moesten schieten, schoten ze altijd met opzet mis. Uit die tijd stamt ook het verhaal van een andere joodse man in het dorpje die knetter gek moest zijn, want die waagde het om overdag vrolijk flierefluitend door Hulsen heen te gaan banjeren. Die is dan ook bliksemsnel overgeplaatst naar een nieuwe onderduik adres.
Maar op een dag kwam er toch een razzia in het dorp en ja hoor, ook boerderij Stobbelaar aan de Collenstaartweg moest er aan geloven. Maar "toevallig" was de onderduiker op het land aan het werk en kwam pas terug, toen net na het volledig op de kop zetten van het huis de Duitsers weer weg waren. De onderduiker, wiens ouders trouwens ook de oorlog overleefd hebben, bleef altijd een goede vriend van boer Stobbelaar, die ook op de bruiloft van mijn zus was, met zijn vrouw. Twee stokoude heren en dame leefden nog lang en gelukkig.
De geloofsovertuiging van deze boeren zijn Nederlands Hervormd. Kerkende in de Oale Grieze (de dorpskerk) te Hellendoorn.

Wat het is? Volgens jou vast puur mazzel.
Ik zie er de hand van God in.

Maar ja, dat zit natuurlijk allemaal in mijn hoofd hé? Niks van waar te nemen in deze wereld, zo'n God. De God van de joden.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 22 apr 2020, 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
21 apr 2020, 18:07
Gaitema,

Ik denk dat het grote verschil tussen ons beiden is, dat ik God ( wat daaronder ook te verstaan ) nergens bespeur. Ik zie Hem niet en ik ervaar Hem innerlijk ook niet. Voor mij geen relatie, geen Vader, geen gebed, geen contact, geen inspiratie, niets. Bij jou is dat anders. Waar het bij mij totale stilte is, is er bij jou een God-beleving. Een totaal andere vorm van wezenlijke beleving dus bij ons beiden. Of jouw hersenen quasi een niet bestaande God tot een bestaande Entiteit brengen dat weet ik niet. Of mijn hersenen niet functioneren bij het opvangen van signalen uit een Andere Wereld, ik weet het ook niet. Verschil in beleving bij ons beiden, dat weet ik wel. Juist omdat ik het ook niet weet, probeer ik jou niet over te halen tot een andere vorm van beleving, aan de andere kant weet ik ook dat gaan voor een beleving die door mij niet echt beleefd wordt voor mij ook niets is. Iedereen bewandelt die paden die op hem/ haar het beste afgestemd zijn. Desondanks lees ik jouw bijdragen altijd met groot plezier, zoals ik in het verleden de bijdragen van Coby zeer kon waarderen. Ga zo voort, althans vanuit mijn optiek, maar laat je niet verleiden tot een ad-hominem ( zoals recent ) dat is nergens voor nodig. Jouw bijdragen hebben kwaliteit op zich en dat is voldoende. :flower1:
Dank je, ff nog dit omdat het me te binnen schoot, "ik mag jou graag, vind jou een aangenaam persoon." Aangezien ik die waarneming doe met de kacht van God (denk ik), zal God het wel prima vinden :)

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
21 apr 2020, 13:13
Het is duidelijk dat je met de niet-goden-bril een andere wereld kunt zien als met de goden-bril op het hoofd. Het lastige is vervolgens dat er geen uniforme, voor iedereen acceptabele goden-bril bestaat, maar dat er een enorm arsenaal aan goden-brillen beschikbaar is, die allen een ander meta-fysisch (Gods) Beeld laten zien. De goden-bril dragers willen niets weten van de bril van de niet-goden-bril kijkers, maar veelal wordt dat niet willen weten ook nog eens uitgebreid naar de andere goden-brillen in het grote assortiment. Alle argumenten die de verschillende bril dragers opvoeren voor het gelijk van de eigen bril gaan net zo snel het hoofd weer uit als zij het hoofd zijn binnengekomen. Het lijkt op de 1,5 meter afstand van elkaar houden society. Je ziet elkaar wel maar dichterbij elkaar komen, het is quasi gevaarlijk . Maar diegenen die het bij elkaar komen weer wel als uiterst zinvol zien, hebben ook weer een andere bril als anderen op het hoofd. De wereld van de "'slechtzienden"', heeft kennelijk een bril nodig, de vraag is welke bril levert het aller -juiste- beeld. Of zijn de ogen onderling zo verschillend door aanleg en ervaring, dat DE BRIL passend op elk oog gewoon niet mogelijk is.
Over brillen gesproken.
Mijn dochter heeft een bril, vanwege slechte + 6 ogen. Maar ik raakte hem kwijt en vond hem niet meer terug. We hebben van onze zuur verdiende centen weer een nieuwe moeten aanschaffen. Hoewel mijn vrouw de gave van profetie heeft, vertelde de Heere God niet waar ik de bril had kwijt geraakt. Dat vond ik wel frustrerend. Terwijl we het Hem vriendelijk hebben gevraagd. De gedachte dat de Heere God er constant op staat te turen, waar de bril ligt en wij het Hem netjes vragen waar hij dan ligt, zet God niet in beweging om ons te vertellen of op welke manier dan ook te laten zien, waar die bril is.
We hebben ons vervolgens rot gezocht, maar vonden hem niet. Als iemand me zou vragen, waarom de Heere God het dan niet zegt, dan weet ik het niet. Maar ik houd het er op dat Hij me zelfstandigheid wil aanleren, om verantwoord met de bril van mijn dochter om te gaan.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
21 apr 2020, 13:00
Jerommel schreef:

Alles komt uit God voor.
God is het onoplosbare Misschien waarover ieder zijn of haar zegje mag doen. En aan het eind van ieder verhaal zullen we het met elkaar moeten zien te stellen, want het leven is maar al te werkelijk.
Geloof jij trouwens dat ik besta? Je ziet immers alleen maar letters op het scherm. En wie ben ik?

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
22 apr 2020, 00:22
Geloof jij trouwens dat ik besta? Je ziet immers alleen maar letters op het scherm. En wie ben ik?
Allereerst betreft dat een simpele valse analogie, want geloof impliceert geen bestaan. En ten tweede kan uit de mogelijkheid van een bot nergens het bestaan van goden worden afgeleid. Goden zijn buiten de psyche van gelovigen nergens aangetoond en blijven het onoplosbare Misschien waarover ieder zijn of haar zegje doet.
Wees realistisch

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

HJW schreef:
21 apr 2020, 10:54
callista schreef:
21 apr 2020, 10:43

Dat zit er wel in, maar dat wist jij al.... :mrgreen:
Petra, ik heb je godin gevonden !!
Ik had Storm al verkoren.. maar vooruit, er kunnen er mij niet genoeg zijn!
HOEZEEEEEEEEE ! 🥰 🥳
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
22 apr 2020, 02:40
Gaitema schreef:
22 apr 2020, 00:22
Allereerst betreft dat een simpele valse analogie, want geloof impliceert geen bestaan. En ten tweede kan uit de mogelijkheid van een bot nergens het bestaan van goden worden afgeleid. Goden zijn buiten de psyche van gelovigen nergens aangetoond en blijven het onoplosbare Misschien waarover ieder zijn of haar zegje doet.
Ik geloof dat mijn botten en mijn vlees niets meer dan mijn kleding zijn. Wie ik werkelijk ben is mijn geest en wat ik typ komt dan uit mijn vingers, maar mijn geest bedenkt van alles wat ik typten wil. Aan het getypte kan ik opmerken dat jij bestaat. Maar van mijn en jouw geest zijn ook geen bewijzen. Het is mijn geloof dat ik meer ben dan een stel botten, bloed en vlees en dat ik na de dood er nog zal zijn.

Zo zie ik de hele schepping als de botten, bloed en het vlees van Gods Lichaam en terecht zeg je: er zijn geen bewijzen van het bestaan van Gods Heilige Geest, maar dat wil nog niet zeggen dat Hij er niet is. Ik zelf zie in het leven wat daar in is en alles wat daar uit voort komt met de mooie harmonie van de natuur, als Gods typen van Zijn Scheppingsgeest. Dat zie ik en daarom zeg ik (los van de woordelijke waarnemingen van het geen Gods Geest zegt) dat ik God aan het werk zie, dus dat Hij bestaat.
In zaken die jullie toeval of evolutie noemen, kan ik niet anders dan Gods hand zien. Bepaalde zaken zijn veel te toevallig om toeval te kunnen zijn. Ten zij toeval het geen is wat je van boven komt toe vallen.

Engel

Bericht door Engel »

twijfelaar schreef:
20 apr 2020, 08:24
Petra schreef:
20 apr 2020, 07:46

Ohhhh dat vind ik zo'n nare gedachte.
Juist omdat idd corona enorm in gelovige kring verspreid is vanwege groepsbijeenkomsten.
Zo triest.
Denk ik aan al die gelovige mensen die zo hun best hebben gedaan, en samen gingen bidden, voor Gods hulp voor mensen met corona notabene. Daardoor werd het juist onder hen zo enorm verspreid. Alsof God ze dan straft voor het gezamenlijk bidden in een kerk nog wel.

Alleen daarom zeg ik al NEE.
Het kan onmogelijk een straf van God zijn!
Die zou toch echt niet juist Zijn volgelingen zo bestraffen.
Nee, nee en nog eens NEE!
Het is nooit anders geweest. Toen koning David gezondigd had verspreidde God als straf de pest onder zijn volk, er stierven 70.000 mannen. Er staat niet bij dat daar geen gelovigen bij waren. Toen de pest voorbij was kreeg God als dank dat Hij de ziekte gestopt had een aantal runderen aangeboden. Zij werden voor Hem verbrand op hun karren.
David heeft gezondigd en God straft het volk daarvoor, maar in de bijbel staat niet waarom God het volk straft en niet David. En de belangrijk punt is dat David vraagt God om hem te straffen niet het volk. Dus ik lees anders.

Mart

Bericht door Mart »

Engel schreef:
22 apr 2020, 11:02
Dus ik lees anders.
Vervelend dat bijna alle atheïsten hier ooit gelovigen zijn geweest en de bijbel erg goed kennen, niet? ;) De bijbel is voor vele ex-christenen en ex-religieuze Joden soms zefs een voorname reden van hun atheïsme, maar jij buigt en wringt de teksten nog steeds emotioneel in richtingen zodat ze je eigen maatstaven niet overschrijden.
David heeft gezondigd en God straft het volk daarvoor, maar in de bijbel staat niet waarom God het volk straft en niet David. En de belangrijk punt is dat David vraagt God om hem te straffen niet het volk.
Kijk naar de context en je ziet dat JHWH weer kwaad op Israël werd (אף־יהוה לחרות בישראל) en David tegen hen opzette door hem een volkstelling te laten houden (יסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל ואת יהודה). David zondigde omdat JHWH David bewoog (יסת) te zondigen. In 1 Kronieken 21:1 gebruikt JHWH zijn engel haSatan blijkbaar voor dit werkje -- JHWH en haSatan staan weer keurig aan dezelfde kant.

Als zijn commandant Jo'av de strijdbare mannen heeft geteld, blijkt dat er volgens het boek 2 Samuel 24:9 in Israël achthonderd duizend strijdbare mannen waren en in Jehoedah een half miljoen, terwijl er in Israël volgens 1 Kronieken 21 elfhonderd duizend strijdbare mannen waren en in Jehoedah minder dan een half miljoen. En nadat JHWH David had bewogen te zondigen, geeft David toe gezondigd te hebben, als gevolg waarvan er 70.000 mannen de dood vonden. Ben benieuwd hoe je daar een exegetische draai aan geeft die JHWH zodanig flexibel verdedigt dat je verdediging je eigen ethische richtlijnen niet te buiten gaat.
Laatst gewijzigd door Mart op 22 apr 2020, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

twijfelaar

Engel schreef:
22 apr 2020, 11:02
twijfelaar schreef:
20 apr 2020, 08:24
Petra schreef:
20 apr 2020, 07:46

Ohhhh dat vind ik zo'n nare gedachte.
Juist omdat idd corona enorm in gelovige kring verspreid is vanwege groepsbijeenkomsten.
Zo triest.
Denk ik aan al die gelovige mensen die zo hun best hebben gedaan, en samen gingen bidden, voor Gods hulp voor mensen met corona notabene. Daardoor werd het juist onder hen zo enorm verspreid. Alsof God ze dan straft voor het gezamenlijk bidden in een kerk nog wel.

Alleen daarom zeg ik al NEE.
Het kan onmogelijk een straf van God zijn!
Die zou toch echt niet juist Zijn volgelingen zo bestraffen.
Nee, nee en nog eens NEE!
Het is nooit anders geweest. Toen koning David gezondigd had verspreidde God als straf de pest onder zijn volk, er stierven 70.000 mannen. Er staat niet bij dat daar geen gelovigen bij waren. Toen de pest voorbij was kreeg God als dank dat Hij de ziekte gestopt had een aantal runderen aangeboden. Zij werden voor Hem verbrand op hun karren.
David heeft gezondigd en God straft het volk daarvoor, maar in de bijbel staat niet waarom God het volk straft en niet David. En de belangrijk punt is dat David vraagt God om hem te straffen niet het volk. Dus ik lees anders.
Allereerst is het vreemd dat je een door God geïnspireerd boek op verschillende manieren kan interpreteren. Blijkbaar wordt het ene wel als inspiratie gezien en het andere menselijke inbreng. En wie bepaalt hoe we de de bijbel moeten lezen?
Wat het verhaal betreft, het begint al met een tekst waar je een topic aan zou kunnen wijden.
1 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.

Toen David de volkstelling hield kreeg hij spijt en moest hij kiezen uit 3 straffen.
Zeven jaar hongersnood, 3 maanden op de vlucht voor vijanden of 3 dagen de pest.
David zag de pest als de hand van God en vroeg zodoende om de besmettelijke ziekte.

Anders kan ik het niet lezen.:
2 Sam 24.
10 En Davids hart sloeg hem, nadat hij het volk geteld had; en David zeide tot den HEERE: Ik heb zeer gezondigd in hetgeen ik gedaan heb; maar nu, o HEERE, neem toch de misdaad Uws knechts weg, want ik heb zeer zottelijk gedaan.
11 Als nu David des morgens opstond, zo geschiedde het woord des HEEREN tot den profeet Gad, Davids ziener, zeggende:
12 Ga heen, en spreek tot David: Alzo zegt de HEERE: Drie dingen draag Ik u voor; verkies u een uit die, dat Ik u doe.
13 Zo kwam Gad tot David, en maakte het hem bekend, en zeide tot hem: Zal u een honger van zeven jaren in uw land komen? Of wilt gij drie maanden vlieden voor het aangezicht uwer vijanden, dat die u vervolgen? Of dat er drie dagen pestilentie in uw land zij? Merk nu, en zie toe, wat antwoord ik Dien zal wederbrengen, Die mij gezonden heeft.
14 Toen zeide David tot Gad: Mij is zeer bange; laat ons toch in de hand des HEEREN vallen, want Zijn barmhartigheden zijn vele, maar laat mij in de hand van mensen niet vallen.
15 Toen gaf de HEERE een pestilentie in Israël, van den morgen af tot den gezetten tijd toe; en er stierven van het volk, van Dan tot Ber-seba toe, zeventig duizend mannen.

Ik hoor graag van je waar ik de mist in ga en jij gelijk hebt.
Volgens mij vraagt David om vergeving en helemaal niet om een straf. Maar ook hier weer blijkt dat de God uit het OT niet echt vergevingsgezind is. Hij had David ook een waarschuwing kunnen geven dit nooit meer te doen. 70.000 achtergebleven weduwen waarvan een aantal vast wel gebeden zal hebben of hun echtgenoot mocht herstellen. Maar alleen Gods lievelingetje David telde voor Hem, aan de rest had Hij maling, zijn toorn was gestild. Ik heb hier echt geen woorden voor. Maar dit terzijde.

Plaats reactie