Geschiedenis en interpretatie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Geschiedenis en interpretatie

Bericht door Jerommel »

Ik weet het niet.
Ik weet wel van een paar zeer overtuigende gevallen, maar voor de gelovige is het einde van het leven in de gevalen wereld ook een bevrijding.
Het zijn dan de nabestaanden die er verdriet en gemis van hebben.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 00:26
Ik weet het niet.
Ik weet wel van een paar zeer overtuigende gevallen, maar voor de gelovige is het einde van het leven in de gevalen wereld ook een bevrijding.
Het zijn dan de nabestaanden die er verdriet en gemis van hebben.
Bij genezing denken we vaak in uitersten. Zoals gebedsgenezing en geestelijke genezing. Maar we denken niet vaak aan het wonder van een klein wondje dat heelt. Of een botbreuk dat heelt. Dat mensen ook van de Corona genezen. Veel rekenen we de dokter of de medicijnen toe, maar God zit ook achter deze "gewone" genezingen. Sterker nog, niet het medicijn of de dokter, maar God geneest.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Maar veel genezingen zijn puur biologie.
Bloed dat stolt en een hechtpleister vormt (korstje), de witte bloedlichaampjes die bacterieën op eten, het immuun systeem, een botbreuk die weer heelt.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Stel dat de God uit de bijbel het virus bewust heeft toegestaan zich te verspreiden om de mensheid voor Hem op de knieën te krijgen. Zou Hij dan echt denken dat dit zal helpen? Mensen die toch al geloofden worden nu misschien nog wat geloviger maar verder zal het niet helpen. God zou beter moeten weten. Net zoals toen Hij de aarde blank zette in de hoop het kwaad uit te roeien. Noach was amper gestrand of hij ging zich bezatten en zijn wij allen niet zijn nakomelingen? Is de wereld nu beter dan in de dagen van Noach? Straffen en doden helpt dus niet, Hij zou wat anders moeten verzinnen als wij wat verkeerd doen in zijn ogen. Het is dus de vraag of Hij eigenlijk wel wil dat wij anders gaan leven of dat Hij plezier in het straffen heeft. Het lijkt op het laatste en daarom moeten we een betere wereld bij onszelf laten beginnen en een God hier buiten laten.

HJW

Bericht door HJW »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 01:08
Veel rekenen we de dokter of de medicijnen toe, maar God zit ook achter deze "gewone" genezingen. Sterker nog, niet het medicijn of de dokter, maar God geneest.
Dan is het ook God die niet geneest en mensen dus in grote benauwdheid dood laat gaan.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

HJW schreef:
21 apr 2020, 08:25
Gaitema schreef:
Veel rekenen we de dokter of de medicijnen toe, maar God zit ook achter deze "gewone" genezingen. Sterker nog, niet het medicijn of de dokter, maar God geneest.
Dan is het ook God die niet geneest en mensen dus in grote benauwdheid dood laat gaan.
Sterker, als Hij ziektes kan stoppen en Hij doet het niet is Hij schuldig door nalatigheid. Maar blijkbaar is Zijn zucht naar aanbidding zo groot dat Hij, wanneer dat onvoldoende gebeurt, er plezier in heeft het hele zootje hier op aarde te laten creperen, gelovigen en ongelovigen. En wanneer er door medisch ingrijpen een enkeling geneest wil Hij er de eer van krijgen. Hoe je het ook bekijkt, met geloven in een God loop je van alle kanten vast.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
21 apr 2020, 08:25
Gaitema schreef:
Ieder mens zal toch een keer sterven en de "natuurlijke" weg is dan de weg naar de hemel.

HJW

Bericht door HJW »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 09:47

Ieder mens zal toch een keer sterven en de "natuurlijke" weg is dan de weg naar de hemel.
Dat is de vraag niet.
Waarom geneest God de 1 wel en de ander niet.
Als God lof krijgt voor het genezen, is hij dan ook niet verantwoordelijk voor het niet-genezen ?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
21 apr 2020, 09:53
Gaitema schreef:
21 apr 2020, 09:47

Dat is de vraag niet.
Waarom geneest God de 1 wel en de ander niet.
Als God lof krijgt voor het genezen, is hij dan ook niet verantwoordelijk voor het niet-genezen ?
Ik heb het over de genezingen in het algemeen. God geneest vaker wel dan niet. Aangezien een mens van bijna alles geneest en we dat gewoon vinden. Hoe vaak we wel niet bloeden, hoe vaak we wel niet verkouden zijn of griep hebben. We genezen steeds weer. Ook geneest 97,5 procent van de mensen die Corona hebben weer. Maar uiteindelijk gaat elk mens aan iets dood. En dat is het gevolg van dat we een sterfelijk lichaam hebben. En waarom God dat zo doet, laat God niet in de bijbel in alles weten en Hij verteld het ons ook niet in alles in dit leven. Ik had laatst iets kwijt en vond het niet weer. God weet wel waar het is, maar zegt het ons niet. Waarom niet? Weet ik veel. Hij doet het niet.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Mijn man was altijd ook van alles kwijt en ik vond het altijd ...om hem te vragen waar hij was geweest etc.,.
Ik zie niet in dat zulks iets met God te maken heeft..

Maar het is wel wat apart dat God de een dan wel zou genezen en de ander niet.
Heel veel kinderen krijgen de meest erge ziektes en handicaps …..dan zou God die dan toch ook moeten genezen?
Sommigen genezen wel en anderen nooit... :|

Waar zou dat aan liggen?
Meet God met twee maten....of?

HJW

Bericht door HJW »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 10:19
We genezen steeds weer. Ook geneest 97,5 procent van de mensen die Corona hebben weer. Maar uiteindelijk gaat elk mens aan iets dood. En dat is het gevolg van dat we een sterfelijk lichaam hebben. En waarom God dat zo doet, laat God niet in de bijbel in alles weten en Hij verteld het ons ook niet in alles in dit leven. Ik had laatst iets kwijt en vond het niet weer. God weet wel waar het is, maar zegt het ons niet. Waarom niet? Weet ik veel. Hij doet het niet.
Je mist nog steeds de essentie?
ls God niet geneest, mogen we dat Hem dan niet aanrekenen ?
Als Gods geneest, alle eer aan God.
Geneest God niet.......tja, dan weten we het niet.
Daar zie ik een discrepantie.

God geeft jou eten.....hoezee.
God laat duizenden kinderen sterven van de honger. Hen geeft hij dus niets.

HJW

Bericht door HJW »

callista schreef:
21 apr 2020, 10:25
Mijn man was altijd ook van alles kwijt en ik vond het altijd ...om hem te vragen waar hij was geweest etc.,.
Conclusie zou kunnen zijn dat jij God bent...... :clown:

callista

Bericht door callista »

HJW schreef:
21 apr 2020, 10:39
callista schreef:
21 apr 2020, 10:25
Conclusie zou kunnen zijn dat jij God bent...... :clown:
Dat zit er wel in, maar dat wist jij al.... :mrgreen:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
21 apr 2020, 10:38
Gaitema schreef:
21 apr 2020, 10:19
We genezen steeds weer. Ook geneest 97,5 procent van de mensen die Corona hebben weer. Maar uiteindelijk gaat elk mens aan iets dood. En dat is het gevolg van dat we een sterfelijk lichaam hebben. En waarom God dat zo doet, laat God niet in de bijbel in alles weten en Hij verteld het ons ook niet in alles in dit leven. Ik had laatst iets kwijt en vond het niet weer. God weet wel waar het is, maar zegt het ons niet. Waarom niet? Weet ik veel. Hij doet het niet.
Je mist nog steeds de essentie?
ls God niet geneest, mogen we dat Hem dan niet aanrekenen ?
Als Gods geneest, alle eer aan God.
Geneest God niet.......tja, dan weten we het niet.
Daar zie ik een discrepantie.

God geeft jou eten.....hoezee.
God laat duizenden kinderen sterven van de honger. Hen geeft hij dus niets.
Daar kan ik niet over oordelen. En ook daar geeft God vaker wel dan niet. Anders waren er ook niet zo veel arme mensen op de wereld.
Ik voel ook niet de behoefte om alles te verklaren. Dat ligt niet in mijn vermogen.

HJW

Bericht door HJW »

callista schreef:
21 apr 2020, 10:43

Dat zit er wel in, maar dat wist jij al.... :mrgreen:
Petra, ik heb je godin gevonden !!

HJW

Bericht door HJW »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 10:52
k niet over oordelen. En ook daar geeft God vaker wel dan niet. Anders waren er ook niet zo veel arme mensen op de wereld.
Ik voel ook niet de behoefte om alles te verklaren. Dat ligt niet in mijn vermogen.
Ik snap dat je niet alles kunt verklaren.
Maar als er eten is, dan weet je ineens wel hoe alles in elkaar steekt.
En als er geen eten is, dan heb je geen behoefte om alles te verklaren.
Dat onderscheid, dat is niet consequent. Dat is het enige wat ik constateer.

Als het over mij zou gaan:
als ik in staat zou zijn om iedereen eten te geven, en ik doe dat niet. Dan mag je me prijzen voor al het eten wat ik geef en ben ik ook verantwoordelijk voor al het eten wat ik dan niet geeft.

Ik snap je instek wel. Je bent heel blij met God. Je wilt niets negatiefs over Hem zeggen.
Jij vindt dat dat niet aan jou is. En dus hou je alle mogeliwjke negatieve zaken bij Hem weg.
Dat is je goed recht.
Voor mij werkt dat niet.

peda

Bericht door peda »

HJW schreef:
21 apr 2020, 10:57
Gaitema schreef:
k niet over oordelen. En ook daar geeft God vaker wel dan niet. Anders waren er ook niet zo veel arme mensen op de wereld.

als ik in staat zou zijn om iedereen eten te geven, en ik doe dat niet. Dan mag je me prijzen voor al het eten wat ik geef en ben ik ook verantwoordelijk voor al het eten wat ik dan niet geeft.

Ik snap je instek wel. Je bent heel blij met God. Je wilt niets negatiefs over Hem zeggen.
Jij vindt dat dat niet aan jou is. En dus hou je alle mogeliwjke negatieve zaken bij Hem weg.
Dat is je goed recht.
Voor mij werkt dat niet.
Het thema wat hier aangesproken wordt, is de Goddelijke Voorzienigheid in de gebroken wereld. Daarover bestaan weer planken aan theologische literatuur. Ook hier is, zoals gebruikelijk, weer sprake van lange liniaal lopende van God Handelt na de afsluiting van het N T helemaal niet meer in stoffelijke zin in de wereld tot aan God schept de gehele wereld voortdurend opnieuw van milliseconde op milliseconde. Zou God dit continu-scheppen stoppen, was op slag de gehele kosmos in het Niets verdwenen. Een gelovige kiest voor een stip op de liniaal en die stip bepaalt vervolgens hoe de gelovige omgaat met God en Voorzienigheid.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

HJW schreef:
Gaitema schreef:

Dat is je goed recht.
Voor mij werkt dat niet.
Jullie starten in de aanklacht en het wantrouwen, ik in het vertrouwen en in dankbaarheid om de Liefde die God is.
Jullie stellen Hem overal verantwoordelijk voor, ik niet. De mensheid is verantwoordelijk voor alles. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, dan is toch Gods liefde alles in allen? Het komt ons toe onze levens in te vullen.

Daarbij, ik kan niet meer weten als mens wat ik waarneem. Wat ik niet waarneem, weet ik niet.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
21 apr 2020, 11:22
HJW schreef:
Gaitema schreef:

Dat is je goed recht.
Voor mij werkt dat niet.
Het thema wat hier aangesproken wordt, is de Goddelijke Voorzienigheid in de gebroken wereld. Daarover bestaan weer planken aan theologische literatuur. Ook hier is, zoals gebruikelijk, weer sprake van lange liniaal lopende van God Handelt na de afsluiting van het N T helemaal niet meer in stoffelijke zin in de wereld tot aan God schept de gehele wereld voortdurend opnieuw van milliseconde op milliseconde. Zou God dit continu-scheppen stoppen, was op slag de gehele kosmos in het Niets verdwenen. Een gelovige kiest voor een stip op de liniaal en die stip bepaalt vervolgens hoe de gelovige omgaat met God en Voorzienigheid.
Misschien onbelangrijk:
Ik denk dat het beter is om van "in stand houden" te spreken in plaats van "continu scheppen".
Dan blijft het zo dat alle bestaan afhankelijk is van God's bestaan en van zijn keuze om dingen te laten bestaan op het "kanvas" van de schepping.

HJW

Bericht door HJW »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 12:14

Jullie starten in de aanklacht en het wantrouwen, ik in het vertrouwen en in dankbaarheid om de Liefde die God is.
Ik start in het geheel niet vanuit wantrouwen, ik start vanuit consequent denken.
Dus iemand prijzen als die iets doet, maar ook iemand ook verantwoordelijk houden als die iets niet doet (en het wel kan). Ik pak dan het hele plaatje.
Jullie stellen Hem overal verantwoordelijk voor, ik niet.
Nee, dat doe ik niet.
Prijzen als het goed gaat, maar dan ook aanspreken als het niet goed gaat.
De mensheid is verantwoordelijk voor alles. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, dan is toch Gods liefde alles in allen?
Dus als de mensen goede dingen doen, dan prijs je ze. Als ze dingen nalaten, dan spreek je ze daarop aan en is het hun verantwoordelijkheid.
Helemaal terecht.
Jij doet bij God alleen compleet anders.
Het komt ons toe onze levens in te vullen.
Dat klopt. En daarom zijn we blij als mensen goede dingen doen en spreken we ze aan als ze goede dingen nalaten.
Daarbij, ik kan niet meer weten als mens wat ik waarneem. Wat ik niet waarneem, weet ik niet.
Dat is niet correct wat je hier stelt.
Je neemt waar dat er eten komt....en trekt daar een conclusie uit: God alle eer.
Je neemt ook waar als er geen eten komt.......en dan weet je het ineens niet.
Daar zit de discrepantie.

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
21 apr 2020, 12:14
De mensheid is verantwoordelijk voor alles. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, dan is toch Gods liefde alles in allen?
Ja, de mensheid is verantwoordelijk voor alles -- ook voor z'n vele goden. Stel dat wij als mensheid goed voor elkaar zijn en het hier daardoor een paradijs is, waar zijn goden dan nog voor nodig? Vooral op plaatsen waar mensen weinig aardse hoop kunnen verwachten, zijn goden vaak populair. Hoop is het laatste dat de mens verliest, en als de economie weinig toekomstperspectief biedt of als men onder een zwaar bewind moet leven, richt men de blik nog op de hemel. Uit deze existentiële strijd komt prachtige poëzie voort, maar zeg me: waar is God met Zijn almacht die nauwelijks te rijmen valt met Zijn alomtegenwoordige liefde? Zijn goden ergens aangetoond buiten de menselijke psyche?
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jullie hebben het allemaal mis. ;)

Alles komt uit God voor.
Alles dat bestaat, bestaat vanwege zijn Plan, en zijn Plan is zijn Wil.
Dat maakt God de Eindverantwoordelijke.
Hij is de alpha en de omega, Hij brengt goed en kwaad voort.

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 12:56

Alles komt uit God voor.
God is het onoplosbare Misschien waarover ieder zijn of haar zegje mag doen. En aan het eind van ieder verhaal zullen we het met elkaar moeten zien te stellen, want het leven is maar al te werkelijk.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mart schreef:
21 apr 2020, 13:00
Jerommel schreef:
21 apr 2020, 12:56

Alles komt uit God voor.
God is het onoplosbare Misschien
Wat mij betreft is Hij het ongeziene Zeker.
waarover ieder zijn of haar zegje mag doen.
Ik ben overtuigd dat Hij zijn zegje doet in dat Boek waar iedereen zich zo over opwindt.
Tegelijkertijd moeten we het met elkaar en onszelf zien te stellen, want het leven is maar al te werkelijk.
Oh ja, zeker ! Absoluut.

callista

Bericht door callista »

Tja de mens heeft de Goden geschapen om velerlei redenen en niet andersom.
En dat is vanuit de oude primitieve cultuur prima te begrijpen.

Plaats reactie