Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
12 apr 2020, 03:34
Gaitema schreef:
11 apr 2020, 07:41
Petra schreef:
11 apr 2020, 04:00

De rode draad die ik vooral zie is dat vrouwen een bezitting van de man zijn, net als vee. En als een soort gebruiksartikel als broedmachines dienen.

Volgens mij liet God niet alleen hele harems bij koningen toe maar vond het ook prima als een man twee vrouwen had. Daarom zegt ie niet dat zoiets niet ok is maar legt uit wat je moet doen als je er eentje haat.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/deut/21.html#15
Wanneer een man twee vrouwen heeft, een beminde, en een gehate
God leek het door de vingers te zien, misschien omdat God de culturen van toen niet direct wilde vorseren. Niet dat ik het begrijp hoor, want zo blijven toch ook veel mannen alleen? Als er even veel vrouwen als mannen zijn, dan graait een deel van de mannen alle vrouwen weg.
Hm.. volgens mij was het niet een door de vingers zien maar meer een actief meewerken aan.
Ik vroeg me datzelfde af als jij. :thumb1:
In eerste instantie dacht ik nououoouuo... ik snap dat er een hoop nageslacht verwekt moest worden.. dus dat bedenkende en daarbij dat men continu in oorlog was en er dus vele mannen sneuvelden.. kan ik me indenken dat er een mannen tekort was. En dat men daarom meerdere vrouwen bevruchtte.
Dus vanuit dat oogpunt kan ik die propaganda wel plaatsen.
Maar sja... die aantallen hè. Als de Koningen honderden vrouwen in hun harems verstopten.. dan bleven er niet veel over van het toch al schamele aanbod.

Dus óf er was geen ongelijke verdeling en zelfs een overdaad aan vrouwen óf de Koningen deden met hun hebzucht meer kwaad dan goed.

Gaitema schreef:
11 apr 2020, 07:41
Kennelijk waren Juda en zijn zonen niet zulke goede mannen en dachten vooral aan zichzelf.
Ik denk dat Salomo wel de kroon spande met zijn enorme harem.
En een andere God aanbidden. :shock:
Vandaar dat ik niet snap wat er nou zo goed aan Salomo (en David) werd gevonden.

Rooftochten, moord, slavernij, harems, vreemdgaan, buitenechtelijke kindjes, andere Goden aanbidden, vrouwen bestraffen omdat ze verkracht waren .. de lijst met misdaden is eindeloos.
Ik kan het niet met zekerheid zeggen wat Gods bedoelingen hier mee zijn. Wie strafte trouwens vrouwen die verkracht waren? Eerlijk gezegd lees ik weinig het OT. Behalve dan de schitterende Psalmen.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

peda

Bericht door peda »

Na de terugkeer van Nic komt de Amsterdamse school weer in de belangstelling, daar vindt Petra wellicht meer herkenbaarheid in de "' moderne "" tekstduiding, zoals o.m. gegeven door de gebroeders Ter Linden. Ik snap niet waarom op dit forum uitsluitend wordt stilgestaan bij steeds dezelfde "' gedateerde "' vers-duiding , alsof er totaal geen voortschrijdend inzicht in theologie te herkennen is. Een tandarts die anno 2020 nog apparatuur gebruikt van zo'n 100 jaren geleden, krijgt m.i. ook weinig bezoek.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:
12 apr 2020, 10:41
Ik snap niet waarom op dit forum uitsluitend wordt stilgestaan bij steeds dezelfde "' gedateerde "' vers-duiding , alsof er totaal geen voortschrijdend inzicht in theologie te herkennen is. Een tandarts die anno 2020 nog apparatuur gebruikt van zo'n 100 jaren geleden, krijgt m.i. ook weinig bezoek.
Omdat er hier een aantal mensen nadrukkelijk aanwezig zijn die die gedateerde vers-duiding zeer nadrukkelijk aanhangen en daarop weerwoord krijgen.
Je laatste zin spreekt boekdelen.
Toch blijven een aantal mensen de apparatuur van 100 jaar geleden aanhangen en promoten.

Zo weten we inmiddels wel dat homosexualiteit een geaardheid is. Als er dan toch mensen blijven volhouden dat het een afwijking is die bestreden moet worden, dan heb je te maken met achterhaalde gedateerde vers-duiding.
Als mensen die die duiding blijven aanhangen vervolgens heel veel posten wordt dat automatisch een centraal thema op dit forum.
Als jij vervolgens één van die personen met hand en tand verdedigt en stimuleert, draagt dat ook bij aan verdere overwoekering.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
Na de terugkeer van Nic komt de Amsterdamse school weer in de belangstelling, daar vindt Petra wellicht meer herkenbaarheid in de "' moderne "" tekstduiding, zoals o.m. gegeven door de gebroeders Ter Linden. Ik snap niet waarom op dit forum uitsluitend wordt stilgestaan bij steeds dezelfde "' gedateerde "' vers-duiding , alsof er totaal geen voortschrijdend inzicht in theologie te herkennen is. Een tandarts die anno 2020 nog apparatuur gebruikt van zo'n 100 jaren geleden, krijgt m.i. ook weinig bezoek.
We hebben het niet over tandartsen.
Onze cultuur is in de afgelopen eeuw ver van het Woord gedreven.
Vraag is nu of we het Woord daar aan moeten aanpassen of niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 10:55
peda schreef:
Ik snap niet waarom op dit forum uitsluitend wordt stilgestaan bij steeds dezelfde "' gedateerde "' vers-duiding , alsof er totaal geen voortschrijdend inzicht in theologie te herkennen is. Een tandarts die anno 2020 nog apparatuur gebruikt van zo'n 100 jaren geleden, krijgt m.i. ook weinig bezoek.
Omdat er hier een aantal mensen nadrukkelijk aanwezig zijn die die gedateerde vers-duiding zeer nadrukkelijk aanhangen en daarop weerwoord krijgen.
Je laatste zin spreekt boekdelen.
Toch blijven een aantal mensen de apparatuur van 100 jaar geleden aanhangen en promoten.

Zo weten we inmiddels wel dat homosexualiteit een geaardheid is. Als er dan toch mensen blijven volhouden dat het een afwijking is die bestreden moet worden, dan heb je te maken met achterhaalde gedateerde vers-duiding.
Dat is jouw vooroordeel waar je aan vast houdt.
We hebben dit immers uitgebreid besproken in dat homo-conversie topic.
Het is God die een volk overlevert aan de zonde.
En het volk vindt dat kennelijk wel best ook, want mensen volgen het liefst hun hart.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:05
En het volk vindt dat kennelijk wel best ook, want mensen volgen het liefst hun hart.
Ik reageerde op Peda die aangaf dat de nadruk op het forum behoorlijk ligt op gedateerde vers-duiding.
Ik geef aan dat dat komt doordat mensen die dat aanhangen veel posten op het forum en dat het daarmee heel nadrukkelijk aanwezig is.

Ik merk ook dat ik daar dan op ga reageren en ben dan bezig met overtuigingen die ver achter mij liggen.
Het trekt mij naar beneden en dus ga ik even afstand houden.
En me richten op Onvoorwaardelijke Liefde. Dat is voor mij veel stimulerender.

peda

Bericht door peda »

HJW schreef:

Als jij vervolgens één van die personen met hand en tand verdedigt en stimuleert, draagt dat ook bij aan verdere overwoekering.
Ik vind dat elke overtuiging die niet oproept om de wet te overtreden mag worden ingebracht op dit forum. Maar op inbreng kan gereageerd worden, maar er is geen reageer moet dwang. Zelf reageer ik nauwelijks op "' gedateerde "" kennis die ik op de zondagsschool leerde. Na de zondagsschool ging voor mij het leven verder en kreeg ik onnoemelijk veel moderne kennis beschikbaar. Tijdens de zondagsschool periode bestonden er geen supermarkten, geen campings, geen computers en geen internet. Er is inmiddels sprake van een enorme uitbreiding van weten op velerlei gebied. De kerken zijn leeggestroomd omdat hun "' boodschap "' de aansluiting met de moderniteit heeft verloren. Niemand boeit het nog te moeten luisteren naar opvattingen die in de middeleeuwen voor in de mond lagen. Het Woord van God anno 2020 is niet meer het Woord van God van 500 jaren geleden. Alleen op fora is kennelijk de tijd stil blijven staan, gezien de grote aandacht die daar bestaat voor folterwerktuigen en andere verouderde strafmaatregelen en opvoedingsinzichten.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
12 apr 2020, 11:32
HJW schreef:

Ik vind dat elke overtuiging die niet oproept om de wet te overtreden mag worden ingebracht op dit forum. Maar op inbreng kan gereageerd worden, maar er is geen reageer moet dwang. Zelf reageer ik nauwelijks op "' gedateerde "" kennis die ik op de zondagsschool leerde. Na de zondagsschool ging voor mij het leven verder en kreeg ik onnoemelijk veel moderne kennis beschikbaar. Tijdens de zondagsschool periode bestonden er geen supermarkten, geen campings, geen computers en geen internet. Er is inmiddels sprake van een enorme uitbreiding van weten op velerlei gebied. De kerken zijn leeggestroomd omdat hun "' boodschap "' de aansluiting met de moderniteit heeft verloren. Niemand boeit het nog te moeten luisteren naar opvattingen die in de middeleeuwen voor in de mond lagen. Het Woord van God anno 2020 is niet meer het Woord van God van 500 jaren geleden. Alleen op fora is kennelijk de tijd stil blijven staan, gezien de grote aandacht die daar bestaat voor folterwerktuigen en andere verouderde strafmaatregelen en opvoedingsinzichten.
Je neemt dus de moderniteit als maatstaf.

peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:34
peda schreef:
HJW schreef:

Zoals jij de middeleeuwen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
12 apr 2020, 11:37
Jerommel schreef:
peda schreef:
HJW schreef:

Nee, ik ga zoals je weet op het Nieuwe Testament af, op de leringen en inzichten van Jezus Christus en de vroege gemeente die de Geest ontvingen.
Daar vind ik geen folterwerktuigen en verouderde strafmaatregelen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:42
peda schreef:
12 apr 2020, 11:37
Jerommel schreef:

Nee, ik ga zoals je weet op het Nieuwe Testament af, op de leringen en inzichten van Jezus Christus en de vroege gemeente die de Geest ontvingen.
Daar vind ik geen folterwerktuigen en verouderde strafmaatregelen.
Maar misschien helpt het als we specifieke voorbeelden van wat jij achterhaalde kennis noemt, bespreken.
Misschien zijn we het wel eens over meer dingen dan het nu lijkt.

HJW

Bericht door HJW »

peda schreef:
Zelf reageer ik nauwelijks op "' gedateerde "" kennis die ik op de zondagsschool leerde.
Je hebt helemaal gelijk. Zolang er nog een aantal mensen, waaronder ik, zo dom zijn om er maar op te blijven reageren, wordt het de hoofdmoot van het forum.
En sneeuwen veel interessantere bijdragen onder.
Niemand boeit het nog te moeten luisteren naar opvattingen die in de middeleeuwen voor in de mond lagen.
Daarom vind ik de bijdragen van Peter wel interessant en oom die van Storm.
Hoe krijg je een nieuw elan in de kerk, en wat kan dat elan zijn.
Alleen op fora is kennelijk de tijd stil blijven staan, gezien de grote aandacht die daar bestaat voor folterwerktuigen en andere verouderde strafmaatregelen en opvoedingsinzichten.
Ik denk dat het aantal mensen die zo denken ook op dit forum erg meevalt. Ze posten alleen veel en daardoor is de inbreng groter.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
12 apr 2020, 11:09
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:05
Ik reageerde op Peda die aangaf dat de nadruk op het forum behoorlijk ligt op gedateerde vers-duiding.
Nou kijk, de verzen zijn sowieso gedateerd omdat ze van voor 70 AD zijn.
Of we de duiding van die verzen nog moeten interpreteren zoals ze bedoeld zijn is een andere vraag.
Dat het onwelkome zaken voor de wereldse mens weer geeft mag duidelijk zijn.
Ik geef aan dat dat komt doordat mensen die dat aanhangen veel posten op het forum en dat het daarmee heel nadrukkelijk aanwezig is.
Niet alleen de aanhangers beginnen er over.
Dat doen de aanstootnemers ook.
Daar reageren de aanhangers dan weer op.
Andersom ook.
Zo heb je dan een geloofsgesprek.
Ik merk ook dat ik daar dan op ga reageren en ben dan bezig met overtuigingen die ver achter mij liggen.
Het trekt mij naar beneden en dus ga ik even afstand houden.
En me richten op Onvoorwaardelijke Liefde. Dat is voor mij veel stimulerender.
Okay. :thumb1:

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef:
Ik hoop het peda. :flower1:
En anders zullen jullie het met chronische teleurstellingen moeten doen.

Volgens mij zit er idd heel veel in duiding/ interpretatie. Dus ik wacht op die ahaaa momentjes.
Denk ik bv aan dat ik maar niet kon begrijpen waarom Jezus zelf nooit 's wat op papier had gezet... omdat ie zelf dacht al in de eindtijd te leven (HJW :thumb1: ). .. Zo simpel kan het zijn. :)
Laatst gewijzigd door Petra op 13 apr 2020, 02:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
12 apr 2020, 08:19
. Wie strafte trouwens vrouwen die verkracht waren? Eerlijk gezegd lees ik weinig het OT. Behalve dan de schitterende Psalmen.
David. (zijn 10 vrouwen die door zijn zoon verkracht waren).

Je hebt groot gelijk, het OT is een aaneenschakeling van narigheid. :flower1:

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
11 apr 2020, 13:34
Wat me eigenlijk teleurstelt is dat je helemaal niet ingaat op de manier van interpretatie die ik aandroeg. Je probeert het niet eens te weerleggen, geen enkele poging tot onderbouwing waarom jouw interpretatie de voorkeur zou verdienen. In plaats daarvan lijkt het erop dat je mijn reactie alleen gebruikt als aanleiding voor de volgende lading copy pasta aan bijbelteksten.
Nou stel jij mij teleur Pyro.
Ik heb uitgebreid inhoudelijk en onderbouwd gereageerd; zonder copy pasta en wat doe jij ermee? noppes. :w
viewtopic.php?p=280759#p280759

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
13 apr 2020, 02:44
Gaitema schreef:
12 apr 2020, 08:19
. Wie strafte trouwens vrouwen die verkracht waren? Eerlijk gezegd lees ik weinig het OT. Behalve dan de schitterende Psalmen.
David. (zijn 10 vrouwen die door zijn zoon verkracht waren).

Je hebt groot gelijk, het OT is een aaneenschakeling van narigheid. :flower1:
Werden al zijn 10 vrouwen door die zoon verkracht? En strafte David die vrouwen?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
13 apr 2020, 04:10
pyro schreef:
Wat me eigenlijk teleurstelt is dat je helemaal niet ingaat op de manier van interpretatie die ik aandroeg. Je probeert het niet eens te weerleggen, geen enkele poging tot onderbouwing waarom jouw interpretatie de voorkeur zou verdienen. In plaats daarvan lijkt het erop dat je mijn reactie alleen gebruikt als aanleiding voor de volgende lading copy pasta aan bijbelteksten.
Ik heb uitgebreid inhoudelijk en onderbouwd gereageerd; zonder copy pasta en wat doe jij ermee? noppes. :w
Je solt wel een beetje soms. Dat kan kwetsend over komen. Een christelijk oud klasgenoot zei me dat David een man naar Gods hart was vanwege de Psalmen die hij schreef.

pyro

Bericht door pyro »

pyro schreef:
Petra schreef:
13 apr 2020, 04:10
Gisteren had ik een feestje, vandaag ga ik een reactie schrijven. Even geduld nog, ik ben Speedy Gonzales niet.
https://www.youtube.com/watch?v=DDZBzvTDhGU
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
12 apr 2020, 04:16
Ik stel nogal wat teleur. :lol:
Dat krijg je met onvolmaakte zondige wezens; blijken zomaar menselijke trekjes te hebben ;)

OK!
Verder met jouw inbreng... er is ook geen gein aan zonder aardigheid. :kiss1:

Ik dacht duidelijk te maken waarom ik die rode draad van het huwelijk anders zag dan jij.
En waarom ik niet begrijp wat er zo geweldig aan David en Salomo was.
Dat sowieso de bijbelse vouwonvriendelijkheid mij een doorn in het oog is moge wel duidelijk zijn zo ondertussen.

Jouw uitleg over David.. was dat hij een heldhaftig goed strijder was en volledig toegewijd aan God.
Maar dat God vanwege het bloedbad hem niet de tempel liet bouwen maar zijn zoon Salomo (koning van wijsheid en vrede) wel.

In mijn reactie gaf ik teksten over Salomo. Waarin hij volgens mij helemaal niet zo wijs en vreedzaam uit de bus komt en God vooral vanwege David het verbond niet verbreekt.
Dat jij Gods messiaanse rijk een vrederijk noemt, en een geestelijke oorlog, snap ik wel dat het mooi klinkt en dat je daar duimpjes voor krijgt, maar ik zie die vrede niet doorschijnen zo in de bijbelse teksten. Niet bij David (je verwees zelf al naar zijn bloedvergieten) maar ook niet bij Salomo.
Integendeel.. Salomo maakt iedereen behalve Israëls kinderen tot "slaafse uitschot".
En dat het bloedbad van David opeens door God niet ok wordt gevonden snap ik dan ook niet. Waar staat dat?
1 kronieken 22:8
David die een man naar zijn hart was en zo heldhaftig strijdend en volledige toegewijd aan Gods WIL juist ALLES deed zoals God geboden had!.
Daarom is God boos op Salomo maar neemt het koninkrijk niet af vanwege David.

Wat is het wat jij wel ziet maar ik niet?
Want ja. Ik kom met bijbelteksten. En ik vind jouw schrijfsels ook veel leuker dan de bijbelteksten :flower1: Ik zie het alleen jammer genoeg niet zodanig blijken uit de teksten dat ik jouw interpretaties kan volgen. Jammer genoeg!
'De bijbel' is een heel diverse verzameling geschriften. In de latere is telkens over de eerdere nagedacht. De thematiek bouwt zich op allerlei manieren op. In het nieuwe testament, vele eeuwen later geschreven dan de hofkronieken e.d. die we onder de loep hebben, vind je ook vele reflecties op het oude. Grosso modo worden die geschriften opgevat als heilsgeschiedenis, een voorafschaduwing van het nieuwe verbond - Christus' koninkrijk dat niet van deze wereld is.
Mijn interpretaties zijn volledig in lijn met de manier waarop in traditioneel christelijk verstaan over die geschiedenis wordt nagedacht.
Zie de Hebreëenbrief voor een sprekend voorbeeld van dergelijke interpretaties.
Dat er aan die schaduw vooraf allerlei onvolkomenheden kleven, is in die optiek niet zo storend. We hebben immers te maken met mensen die in al hun menselijkheid goede en minder goede dingen doen, maar toch zal het nieuwe komen en het oude afgedaan hebben. Een troostrijk perspectief voor onvolmaakte mensen in een soms wrede en onrechtvaardige wereld.
P.S.
een man en een vrouw zijn trouw aan elkaar in een vaste liefdesrelatie, dat is Gods bedoeling die als een rode draad door de bijbel loopt. Lees ook Hooglied voor een mooi beeld hiervan.
Zoals ik met die teksten aantoonde.. Gods bedoeling die als rode draad door de bijbel loopt... leek er niet eentje te zijn van huwelijkse trouw. Ik denk dat Hij idd misschien later van gedachten is veranderd. Maar dat klinkt maar in enkele teksten niet als rode draad.

Het Hooglied; prachtige liefdesliederen! 🥰

Maar ik begreep niet zo goed wat dat met huwelijkse trouw te maken heeft.
De partner relatie is in de bijbel thematisch verbonden met de relatie tot God. Zo kun en mag je Hooglied als natuurlijke liefde lezen, maar klinkt er tegelijk ook het geestelijke in door. En in het nieuwe testament wordt de gemeente van gelovigen als de 'bruid van Christus' voorgesteld. Ook typisch zo'n beeldspraak die getuigt van een visie waarin de partner relatie een verband met God heeft.

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
13 apr 2020, 07:25
Werden al zijn 10 vrouwen door die zoon verkracht? En strafte David die vrouwen?
Ja en Ja
viewtopic.php?p=280192&sid=f9f17c32fb5c ... 79#p280192

Gaitema schreef:
13 apr 2020, 08:11
Je solt wel een beetje soms. Dat kan kwetsend over komen. Een christelijk oud klasgenoot zei me dat David een man naar Gods hart was vanwege de Psalmen die hij schreef.
Wat is het wat kwetst?
De idee Godin?
Het feit dat ik God/David/Salomo aanklaag voor alle misdaden zoals ze beschreven zijn?
Dat ik het onbegrijpelijk vind dat David een man naar zijn hart was?
Dat ik de teksten erbij geef waarin die staan genoemd.. en dat je daarna weer vraagt hoe dat zat alsof je geen letter ervan gelezen hebt?
Wie solt er dan met wie?

Edoch...
Als ik jou was.. zou ik het fijn bij fijne NT teksten houden. Jij hebt er steun aan en vindt er rust in.
Jij hoeft van mij niet Gods verdediging op je te nemen wat betreft OT. Sterker nog; ik zou je adviseren om dat niet eens te proberen en het te houden bij je persoonlijke ervaringen. :)
Maar wil je dan ook dat ik mijn vragen niet zou mogen stellen om jou niet te kwetsen?
Laatst gewijzigd door Petra op 14 apr 2020, 04:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
13 apr 2020, 11:32

Gisteren had ik een feestje, vandaag ga ik een reactie schrijven. Even geduld nog, ik ben Speedy Gonzales niet.
https://www.youtube.com/watch?v=DDZBzvTDhGU
:lol:
Feestjes zijn dan ook stoute foute foei! :naughty:

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
13 apr 2020, 15:49
Petra schreef:
In mijn reactie gaf ik teksten over Salomo. Waarin hij volgens mij helemaal niet zo wijs en vreedzaam uit de bus komt en God vooral vanwege David het verbond niet verbreekt.
Dat jij Gods messiaanse rijk een vrederijk noemt, en een geestelijke oorlog, snap ik wel dat het mooi klinkt en dat je daar duimpjes voor krijgt, maar ik zie die vrede niet doorschijnen zo in de bijbelse teksten. Niet bij David (je verwees zelf al naar zijn bloedvergieten) maar ook niet bij Salomo.
Integendeel.. Salomo maakt iedereen behalve Israëls kinderen tot "slaafse uitschot".
En dat het bloedbad van David opeens door God niet ok wordt gevonden snap ik dan ook niet. Waar staat dat?
1 kronieken 22:8
Ahhh. idd. :thumb1:
e.v.
9 Zie, de zoon, die u geboren zal worden, die zal een man der rust zijn, want Ik zal hem rust geven van al zijn vijanden rondom henen; want zijn naam zal Salomo zijn, en Ik zal vrede en stilte over Israël geven in zijn dagen.

Opmerkelijk dat de man die vrede en stilte geeft een andere God aanhangt.. misschien een vredesgod?
Maar Sja.. zoals ik hier al aanhaalde; Salomo bracht iedereen (behalve de kinderen Israëls) tot slaafse uitschot. Dat spreekt kronieken 22:9 toch regelrecht tegen. Tenzij de rest van het volk vreedzaam en opgetogen het slaafse uitschot zijn verkoos.
viewtopic.php?p=280536#p280536

https://www.statenvertaling.net/bijbel/1kon/9.html#20
20 Aangaande al het volk, dat overgebleven was van de Amorieten, Hethieten, Ferezieten, Hevieten, en Jebusieten, die niet waren van de kinderen Israëls;
21 Hun kinderen, die na hen in het land overgebleven waren, die de kinderen Israëls niet hadden kunnen verbannen, die heeft Salomo gebracht op slaafsen uitschot tot op dezen dag.
22 Doch van de kinderen Israëls maakte Salomo geen slaaf;

pyro schreef:
Dat er aan die schaduw vooraf allerlei onvolkomenheden kleven, is in die optiek niet zo storend. We hebben immers te maken met mensen die in al hun menselijkheid goede en minder goede dingen doen, maar toch zal het nieuwe komen en het oude afgedaan hebben. Een troostrijk perspectief voor onvolmaakte mensen in een soms wrede en onrechtvaardige wereld.
Maar dat is steeds zo'n beetje mijn punt.. onvolmaakte mensen die mensendingen doen, daar kan ik met mijn petje wel bij.
Een onvolmaakte God met onvolmaakte miserabele menselijke trekjes.. die wil er bij mij in.

pyro schreef:
Petra schreef:
pyro schreef:

Een man en een vrouw zijn trouw aan elkaar in een vaste liefdesrelatie, dat is Gods bedoeling die als een rode draad door de bijbel loopt. Lees ook Hooglied voor een mooi beeld hiervan.
Zoals ik met die teksten aantoonde.. Gods bedoeling die als rode draad door de bijbel loopt... leek er niet eentje te zijn van huwelijkse trouw. Ik denk dat Hij idd misschien later van gedachten is veranderd. Maar dat klinkt maar in enkele teksten niet als rode draad.

Het Hooglied; prachtige liefdesliederen! 🥰

Maar ik begreep niet zo goed wat dat met huwelijkse trouw te maken heeft.
De partner relatie is in de bijbel thematisch verbonden met de relatie tot God. Zo kun en mag je Hooglied als natuurlijke liefde lezen, maar klinkt er tegelijk ook het geestelijke in door. En in het nieuwe testament wordt de gemeente van gelovigen als de 'bruid van Christus' voorgesteld. Ook typisch zo'n beeldspraak die getuigt van een visie waarin de partner relatie een verband met God heeft.
Ja, ik weet dat Hooglied met bijzonder wonderlijke vertaalslagen als relatie met God gelezen wordt.
Maar hoe je het ook leest... ik kan er geen oproep tot huwelijkse trouw in ontdekken. Evenals in al die andere copy pasta's die ik noemde.
Vandaar dat ik die rode draad niet zie en dat was waarom je het aanhaalde.

P.S.
Bedenk me opeens dat het Hiram is waar de hele Freemason om draait. Terwijl hij in de bijbel maar een relatief klein rolletje heeft bij het bouwen van Salomo's tempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hiram_Key

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
14 apr 2020, 03:49
Gaitema schreef:
13 apr 2020, 07:25
Ja en Ja
Ik lees daar dat Absalon seks bedreef met deze vrouwen, maar niet dat het om verkrachtingen gaat. Ik lees het als overspel. Deze vrouwen hadden zijn diensten niet geweigerd.

viewtopic.php?p=280192&sid=f9f17c32fb5c ... 79#p280192

Gaitema schreef:
13 apr 2020, 08:11
Wat is het wat kwetst?
De idee Godin?
Dat landt niet goed nee.
Het feit dat ik God/David/Salomo aanklaag voor alle misdaden zoals ze beschreven zijn?

Dat ik het onbegrijpelijk vind dat David een man naar zijn hart was?
Dat ik de teksten erbij geef waarin die staan genoemd.. en dat je daarna weer vraagt hoe dat zat alsof je geen letter ervan gelezen hebt?
Wie solt er dan met wie?

Edoch...
Als ik jou was.. zou ik het fijn bij fijne NT teksten houden. Jij hebt er steun aan en vindt er rust in.
Jij hoeft van mij niet Gods verdediging op je te nemen wat betreft OT. Sterker nog; ik zou je adviseren om dat niet eens te proberen en het te houden bij je persoonlijke ervaringen. :)
Maar wil je dan ook dat ik mijn vragen niet zou mogen stellen om jou niet te kwetsen?
Ik wil niet zo veel. Ik vind het gewoon fijn als zaken van meerdere kanten belicht worden en niet te eenzijdig.

Het OT is meer de aanloop voor het NT. Daarom haal ik vooral veel uit het NT. Het OT lees ik vooral de profetieën en de Psalmen.

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
14 apr 2020, 04:43
Maar dat is steeds zo'n beetje mijn punt.. onvolmaakte mensen die mensendingen doen, daar kan ik met mijn petje wel bij.
Een onvolmaakte God met onvolmaakte miserabele menselijke trekjes.. die wil er bij mij in.
Een volmaakte God die met onvolmaakte mensen werkt, is mijn uitgangspunt. Hoe dat dan in zijn werk gaat, is heel erg wonderlijk. Ik ervaar het als een uitdaging daarover na te denken.
Petra schreef: Ja, ik weet dat Hooglied met bijzonder wonderlijke vertaalslagen als relatie met God gelezen wordt.
Maar hoe je het ook leest... ik kan er geen oproep tot huwelijkse trouw in ontdekken. Evenals in al die andere copy pasta's die ik noemde.
Vandaar dat ik die rode draad niet zie en dat was waarom je het aanhaalde.
Het is een beschrijving van ware liefde, en in de combinatie met de relatie tot de ene God kom ik dan al gauw bij het thema trouw uit. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat die bruid uit Hooglied bij wijze van spreken de volgende dag weer met een andere geliefde loopt te huppelen op haar weilandje vol balsemkruid.
P.S.
Bedenk me opeens dat het Hiram is waar de hele Freemason om draait. Terwijl hij in de bijbel maar een relatief klein rolletje heeft bij het bouwen van Salomo's tempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hiram_Key
Heeft dit een relatie met het onderwerp? Op zich wel een leuke complottheorie, ja.
De vrijmetselaars doen me aan Jacobse en van Es denken, van die vrije jongens in de bouwsector. Zelfs al heb je het bij de vrijmetselaars over de spirituele bouw.

Plaats reactie