Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Man/Vrouw: M

Re: Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

Bericht door pyro »

Petra schreef:
14 apr 2020, 04:12
pyro schreef:
13 apr 2020, 11:32

Gisteren had ik een feestje, vandaag ga ik een reactie schrijven. Even geduld nog, ik ben Speedy Gonzales niet.
https://www.youtube.com/watch?v=DDZBzvTDhGU
:lol:
Feestjes zijn dan ook stoute foute foei! :naughty:
Jouw feestjes misschien 🙄
In deze tijden noem ik een bezoek met mijn vrouw aan mijn zus, op anderhalve meter van elkaar in het zonnetje in de achtertuin, al een feestje.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

pyro schreef:
14 apr 2020, 13:14
Petra schreef:
14 apr 2020, 04:12
pyro schreef:
13 apr 2020, 11:32

Gisteren had ik een feestje, vandaag ga ik een reactie schrijven. Even geduld nog, ik ben Speedy Gonzales niet.
https://www.youtube.com/watch?v=DDZBzvTDhGU
Feestjes zijn dan ook stoute foute foei! :naughty:
Jouw feestjes misschien 🙄
In deze tijden noem ik een bezoek met mijn vrouw aan mijn zus, op anderhalve meter van elkaar in het zonnetje in de achtertuin, al een feestje.

Bij ons is dat ook verboden.
Je mag eruit voor een boodschap of medicijn. Er staat zelfs een groot hek met militairen op de hoek v/d straat.
Gunstig is wel dat bij elke boodschap mijn temperatuur wordt gemeten.
Laatst gewijzigd door Petra op 15 apr 2020, 03:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
14 apr 2020, 06:39
Petra schreef:
14 apr 2020, 03:49
Gaitema schreef:
13 apr 2020, 07:25
Werden al zijn 10 vrouwen door die zoon verkracht? En strafte David die vrouwen?
Ja en Ja
Ik lees daar dat Absalon seks bedreef met deze vrouwen, maar niet dat het om verkrachtingen gaat. Ik lees het als overspel. Deze vrouwen hadden zijn diensten niet geweigerd.
Gebruik je verstand. Het was een agressieve daad uit opstand tegen zijn vader.
Vrouwen worden in heel het OT chronisch verkracht, meestal in opdracht van God. Als oorlogsbuit of als straf omdat zijn uitverkoren mannen niet goed genoeg luisterden. Of dacht je nou echt, dat al die bijvrouwen annex haremslavinnen annex seksslavinnen stonden te popelen.
https://resister.tear.nl/sites/default/ ... stored.pdf
Bijbelstudie voor mannengroepen over seksueel misbruik en geweld
Introductie en achtergrond
Dit is de vijfde Bijbelstudie uit de serie First Man Standing Bible studies. Deze serie als geheel verkent thema’s als mannelijkheid, relaties (inclusief die met vrienden, partner en kinderen) en hoe we de maatschappij zo kunnen veranderen dat aan geweld tegen vrouwen een einde komt. Deze Bijbelstudie daagt ons uit om vanuit de Bijbel na te denken over geweld tegen vrouwen.

Gaitema schreef:
Petra schreef:
Wat is het wat kwetst?
De idee Godin?
Dat landt niet goed nee.
Het kwetst mij dat Godin al eeuwenlang van haar rechtmatige positie is beroofd. Met grof geweld.
En nu?

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
14 apr 2020, 11:24
Petra schreef:
14 apr 2020, 04:43
Maar dat is steeds zo'n beetje mijn punt.. onvolmaakte mensen die mensendingen doen, daar kan ik met mijn petje wel bij.
Een onvolmaakte God met onvolmaakte miserabele menselijke trekjes.. die wil er bij mij in.
Een volmaakte God die met onvolmaakte mensen werkt, is mijn uitgangspunt. Hoe dat dan in zijn werk gaat, is heel erg wonderlijk. Ik ervaar het als een uitdaging daarover na te denken.
Als ik lees dat God zo jaloers en naijverig is dan komt dat op mij niet als volmaakt over maar als menselijke trekjes.
Het is zeker een uitdaging om dat allemaal te rijmen met een volmaakte God die mensen naar Zijn beeld schepte. :)

pyro schreef:
Petra schreef: Ja, ik weet dat Hooglied met bijzonder wonderlijke vertaalslagen als relatie met God gelezen wordt.
Maar hoe je het ook leest... ik kan er geen oproep tot huwelijkse trouw in ontdekken. Evenals in al die andere copy pasta's die ik noemde.
Vandaar dat ik die rode draad niet zie en dat was waarom je het aanhaalde.
Het is een beschrijving van ware liefde, en in de combinatie met de relatie tot de ene God kom ik dan al gauw bij het thema trouw uit. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat die bruid uit Hooglied bij wijze van spreken de volgende dag weer met een andere geliefde loopt te huppelen op haar weilandje vol balsemkruid.
Ik ook niet.
Maar dat is mijn en jouw voorstellingsvermogen en eigen invulling, Niets iets wat er specifiek staat.
Ik lees het niet als een oproep tot. En die rode draad zie ik ook niet. Maar dat kan ook te maken hebben met het euvel dat ik bepaalde teksten waaruit het wel blijkt niet ken.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
15 apr 2020, 03:34
Gaitema schreef:
Petra schreef:
Gaitema schreef:
13 apr 2020, 07:25
Werden al zijn 10 vrouwen door die zoon verkracht? En strafte David die vrouwen?
Ja en Ja
Ik lees daar dat Absalon seks bedreef met deze vrouwen, maar niet dat het om verkrachtingen gaat. Ik lees het als overspel. Deze vrouwen hadden zijn diensten niet geweigerd.
Gebruik je verstand. Het was een agressieve daad uit opstand tegen zijn vader.
Vrouwen worden in heel het OT chronisch verkracht, meestal in opdracht van God. Als oorlogsbuit of als straf omdat zijn uitverkoren mannen niet goed genoeg luisterden. Of dacht je nou echt, dat al die bijvrouwen annex haremslavinnen annex seksslavinnen stonden te popelen.
https://resister.tear.nl/sites/default/ ... stored.pdf
Bijbelstudie voor mannengroepen over seksueel misbruik en geweld
Introductie en achtergrond
Dit is de vijfde Bijbelstudie uit de serie First Man Standing Bible studies. Deze serie als geheel verkent thema’s als mannelijkheid, relaties (inclusief die met vrienden, partner en kinderen) en hoe we de maatschappij zo kunnen veranderen dat aan geweld tegen vrouwen een einde komt. Deze Bijbelstudie daagt ons uit om vanuit de Bijbel na te denken over geweld tegen vrouwen.
Dank voor de link van de studie. Ik moet me daar eerst in verdiepen. Dat lijkt me wel goed.
Gaitema schreef:
Petra schreef:
Wat is het wat kwetst?
De idee Godin?
Dat landt niet goed nee.
Het kwetst mij dat Godin al eeuwenlang van haar rechtmatige positie is beroofd. Met grof geweld.
En nu?
Je geloofd niet, dus kletskoek. Je probeert van een voor ons serieus onderwerp een grap te maken. Maar ik vind de grap niet zo goed.
Je gaf me eerst de indruk serieus er voor open te staan, hoe wij in het geloof staan. Juist door dit soort grappen, ontneem je mij dat gevoel en ik moet eerlijk zijn dat het mij de behoefte om hier verder over te hebben dan ook weg neemt.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
15 apr 2020, 05:12
Je geloofd niet, dus kletskoek. Je probeert van een voor ons serieus onderwerp een grap te maken. Maar ik vind de grap niet zo goed.
Waar haal jij vandaan wat ik wel of niet geloof?
Gaitema schreef:
Dank voor de link van de studie. Ik moet me daar eerst in verdiepen. Dat lijkt me wel goed.
Graag gedaan! :flower1:

Neem maar van mij aan dat ik dit het tegendeel van grappig vind.

viewtopic.php?p=280195#p280195
Petra schreef:Ik ben er tevens van overtuigd dat het miserabele tij enkel te keren is door GODIN en de vrouwelijke waarden terug op het geloofstoneel te krijgen. :!: :!: :!:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
15 apr 2020, 05:19
Gaitema schreef:
Waar haal jij vandaan wat ik wel of niet geloof?
Waar geloof je in?
Gaitema schreef:
Graag gedaan! :flower1:

Neem maar van mij aan dat ik dit het tegendeel van grappig vind.

Petra schreef:Ik ben er tevens van overtuigd dat het miserabele tij enkel te keren is door GODIN en de vrouwelijke waarden terug op het geloofstoneel te krijgen. :!: :!: :!:
Volgens Jezus trouwt niemand in de hemel.

pyro

Bericht door pyro »

Gaitema schreef:
"Living as a first man standing" is een serie bijbelstudies van de Anglicaanse kerk, over mannelijkheid en relaties. De complete originele studie vind je hier
https://restored.contentfiles.net/media ... S0qBdm.pdf
Wel in het engels :geek:

Cruciaal is wat ze zeggen in deel 5 blz. 2
"The Bible speaks repeatedly of violence against women in multiple forms. I have chosen only a few examples, but there are many. The Bible records these, but there is no sense in which God approves of these actions."
Dus dat in de bijbel geregeld over geweld tegen vrouwen wordt gesproken. Dat de bijbel deze dingen wel noemt, maar dat God deze daden op geen enkele manier goedkeurt.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

pyro schreef:
15 apr 2020, 10:10
Gaitema schreef:
"Living as a first man standing" is een serie bijbelstudies van de Anglicaanse kerk, over mannelijkheid en relaties. De complete originele studie vind je hier

"The Bible speaks repeatedly of violence against women in multiple forms. I have chosen only a few examples, but there are many. The Bible records these, but there is no sense in which God approves of these actions."
Dus dat in de bijbel geregeld over geweld tegen vrouwen wordt gesproken. Dat de bijbel deze dingen wel noemt, maar dat God deze daden op geen enkele manier goedkeurt.
Dank je wel. Mooi de gelegenheid mijn Engels wat op te krikken. 😉

peda

Bericht door peda »

Gaitema schreef:
15 apr 2020, 12:43
pyro schreef:
Gaitema schreef:

Een typisch voorbeeld hoe je om kunt gaan met bijbel verzen. De ene leest de teksten en zegt : God veroordeelt nergens de daders, God vindt het dus goed.
De ander leest dezelfde verzen en zegt : God spreekt de daden nergens goed en dus veroordeelt God de daders.
Een derde leest de teksten en zegt : God zwijgt, niemand weet hoe God de daden beoordeelt.

Laat staan hoe verschillend de interpretatie verloopt als de tekstinhoud ingewikkeld wordt.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
15 apr 2020, 13:29
Gaitema schreef:
15 apr 2020, 12:43
pyro schreef:
Gaitema schreef:

Een typisch voorbeeld hoe je om kunt gaan met bijbel verzen. De ene leest de teksten en zegt : God veroordeelt nergens de daders, God vindt het dus goed.
De ander leest dezelfde verzen en zegt : God spreekt de daden nergens goed en dus veroordeelt God de daders.
Een derde leest de teksten en zegt : God zwijgt, niemand weet hoe God de daden beoordeelt.

Laat staan hoe verschillend de interpretatie verloopt als de tekstinhoud ingewikkeld wordt.
Ja, daar heb je gelijk in Peda. En dan klopt het om te zeggen: Gods wegen zijn on-doorgrondelijk.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
Gaitema schreef:

Tja, het verschil tussen beschrijvende en voorschrijvende tekst.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
15 apr 2020, 19:09
pyro schreef:
Gaitema schreef:

Dus jij bent van keuze 3?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
15 apr 2020, 20:21
Jerommel schreef:
pyro schreef:
Gaitema schreef:

Meer tussen 2 en 3 in, als dat de enige opties zijn.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
15 apr 2020, 20:29
Gaitema schreef:
15 apr 2020, 20:21
Jerommel schreef:
pyro schreef:
Gaitema schreef:

Meer tussen 2 en 3 in, als dat de enige opties zijn.
Oké. 1 kan ik me ook niet voorstellen.

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
15 apr 2020, 03:49
pyro schreef:
Petra schreef:
14 apr 2020, 04:43
Maar dat is steeds zo'n beetje mijn punt.. onvolmaakte mensen die mensendingen doen, daar kan ik met mijn petje wel bij.
Een onvolmaakte God met onvolmaakte miserabele menselijke trekjes.. die wil er bij mij in.
Een volmaakte God die met onvolmaakte mensen werkt, is mijn uitgangspunt. Hoe dat dan in zijn werk gaat, is heel erg wonderlijk. Ik ervaar het als een uitdaging daarover na te denken.
Als ik lees dat God zo jaloers en naijverig is dan komt dat op mij niet als volmaakt over maar als menselijke trekjes.
Het is zeker een uitdaging om dat allemaal te rijmen met een volmaakte God die mensen naar Zijn beeld schepte. :)
Je hebt Gaitema een link gegeven naar een deel van een bijbelstudie, voor een completer beeld wat die studie beoogt raad ik aan dat je hem helemaal leest. Hij staat hier:
Daarmee wordt hopelijk ook een beetje duidelijk welke sleutelteksten ze gebruiken om hun thema uit te leggen. Christenen gebruiken meest het NT daartoe, ook in dit geval om al die 'moeilijke' passages over vrouwenmisbruik in perspectief te plaatsen.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij het interpreteren blijft haken achter die gruwelen die daar worden beschreven. En het feit dat er geen eenduidig rechtstreeks moreel oordeel over wordt geveld.
Toch wel stoer dat je die teksten serieus probeert te begrijpen :flower1:
pyro schreef:
Petra schreef: Ja, ik weet dat Hooglied met bijzonder wonderlijke vertaalslagen als relatie met God gelezen wordt.
Maar hoe je het ook leest... ik kan er geen oproep tot huwelijkse trouw in ontdekken. Evenals in al die andere copy pasta's die ik noemde.
Vandaar dat ik die rode draad niet zie en dat was waarom je het aanhaalde.
Het is een beschrijving van ware liefde, en in de combinatie met de relatie tot de ene God kom ik dan al gauw bij het thema trouw uit. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat die bruid uit Hooglied bij wijze van spreken de volgende dag weer met een andere geliefde loopt te huppelen op haar weilandje vol balsemkruid.
Petra schreef: Ik ook niet.
Maar dat is mijn en jouw voorstellingsvermogen en eigen invulling, Niets iets wat er specifiek staat.
Ik lees het niet als een oproep tot. En die rode draad zie ik ook niet. Maar dat kan ook te maken hebben met het euvel dat ik bepaalde teksten waaruit het wel blijkt niet ken.
Neuh... net zoals in kronieken ligt de moraal er niet dik bovenop. Zo braaf belerend is het allemaal niet. Persoonlijk vind ik dat wel prettig overigens.

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
15 apr 2020, 03:13

Bij ons is dat [met echtgenote zus bezoeken] ook verboden.
Je mag eruit voor een boodschap of medicijn. Er staat zelfs een groot hek met militairen op de hoek v/d straat.
Wat vreselijk. Ik vind Nederland al zo erg, dat je elkaar niet goed kan steunen als het echt moeilijk wordt, zoals een bezoek in ziekenhuis of verpleeghuis wat niet meer mag door de corona maatregelen. Mijn zus hoorde vanmiddag dat een naaste collega van haar vanochtend is overleden aan het coronavirus. Hij heeft nog op de IC aan de beademing gelegen maar het mocht niet meer baten. Mijn zus schrok zich lam natuurlijk, maar een beetje 'normaal' afscheid nemen is er niet bij.
Bij jullie zijn de maatregelen nog strenger begrijp ik. Het kan altijd erger zeg maar. Een mens zou er pessimistisch van worden. :|

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
15 apr 2020, 09:43
Waar geloof je in?
Ik ben er van overtuigd dat er ergens iets vreselijk mis is gegaan.
Toen MOEDER de Vrouw overboord werd geflikkerd. En de wereld één groot misbruik en gewelds- en oorlogstoneel werd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_(mythologie)
Venus, de Romeinse godin van de liefde.
Op 1 april werden de Veneralia gevierd ter ere van Venus Verticordia, de beschermvrouwe tegen de zonde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_Genetrix
Venus Genetrix of Genitrix (Venus "Verwekster", d.i. "Moeder") was een epitheton voor de Romeinse godin Venus, in haar hoedanigheid van stammoeder van het Romeinse volk. In deze hoedanigheid gold zij ook als godin van moederschap en huiselijkheid.

Gaitema schreef:
Als ik niet met mijn hemelse man mag trouwen gaan we fijn saampjes de hel opleuken.
Laatst gewijzigd door Petra op 16 apr 2020, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
15 apr 2020, 22:45
Petra schreef:
15 apr 2020, 03:13

Bij ons is dat [met echtgenote zus bezoeken] ook verboden.
Wat vreselijk. Ik vind Nederland al zo erg, dat je elkaar niet goed kan steunen als het echt moeilijk wordt, zoals een bezoek in ziekenhuis of verpleeghuis wat niet meer mag door de corona maatregelen. Mijn zus hoorde vanmiddag dat een naaste collega van haar vanochtend is overleden aan het coronavirus. Hij heeft nog op de IC aan de beademing gelegen maar het mocht niet meer baten. Mijn zus schrok zich lam natuurlijk, maar een beetje 'normaal' afscheid nemen is er niet bij.
Bij jullie zijn de maatregelen nog strenger begrijp ik. Het kan altijd erger zeg maar. Een mens zou er pessimistisch van worden. :|
Sja.. wij zitten al vanaf Januari in dit stramien. Vietnam was al per direct in opperste staat van paraatheid. De Sars-schrik zit er goed in.
Sinds begin April is de lockdown nog wat strenger geworden; drie mensen bij elkaar is al een ongeoorloofde samenscholing. Er zitten hier zo'n 75.000 mensen in quarantaine centers. Maar goed, ze doen hier niet "the herd" maar "the zero ".

Gisteren m'n pappie aan de lijn, drie doden. Op een gegeven moment is je dagelijkse gesprekje alle doden bespreken. En ook weer nieuw nu.. een dinnetje wiens man is overleden op FB, i.v.m. met corona; kun je de uitvaart bijwonen via live streaming.

Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
15 apr 2020, 22:27
Je hebt Gaitema een link gegeven naar een deel van een bijbelstudie, voor een completer beeld wat die studie beoogt raad ik aan dat je hem helemaal leest. Hij staat hier:
Daarmee wordt hopelijk ook een beetje duidelijk welke sleutelteksten ze gebruiken om hun thema uit te leggen. Christenen gebruiken meest het NT daartoe, ook in dit geval om al die 'moeilijke' passages over vrouwenmisbruik in perspectief te plaatsen.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij het interpreteren blijft haken achter die gruwelen die daar worden beschreven. En het feit dat er geen eenduidig rechtstreeks moreel oordeel over wordt geveld.
Toch wel stoer dat je die teksten serieus probeert te begrijpen :flower1:
Dank voor de link :flower1:
Het OT is bagger. Ik snap dat NT al een hele sprong voorwaarts is.
IMO wordt er wel degelijk een moreel oordeel geveld. God geeft wel degelijk stelselmatig *opdracht tot.. bij monde van...
En noemt deze misdadigers bv. "een man naar mijn hart, die AL mijn wil uitvoerde" David.
Of bv. Lot "de rechtvaardige".

Waar ik het meest moeite mee heb is als al deze misdaden worden weggewuifd of goedgepraat. Met leuzen alsof het wel meeviel, of dat het de vrouwen waren die best wel zin hadden om in een harem opgesloten te worden e.d., en die de onbeheersbare lusten opwekten bij die arme mannen die natuurlijk geen weerstand konden bieden tegen al dat vrouwelijk schoon.
We zullen zien of ik na het lezen van je link wat milder over God zal oordelen.

*
https://www.statenvertaling.net/bijbel/deut/21.html#11
11 En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;

https://www.statenvertaling.net/bijbel/zach/14.html#2
8 Ziet toch, ik {Lot} heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen; alleenlijk doet dezen mannen niets; want daarom zijn zij onder de schaduw mijns daks ingegaan.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/2pet/2.html#7
8 (Want deze rechtvaardige man, {Lot} wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);
9 Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden;

https://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/31.html#17
17 Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
18 Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.
32 De buit nu, het overschot van den roof, dat het krijgsvolk geroofd had, was zeshonderd vijf en zeventig duizend schapen;
35 En der mensen zielen, uit de vrouwen, die geen bijligging des mans bekend hadden, alle zielen waren twee en dertig duizend.
41 En Mozes gaf Eleazar, den priester, de schatting van de heffing des HEEREN, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/2sam/12.html#7-8
7 Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man! Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Ik heb u ten koning gezalfd over Israël, en Ik heb u uit Sauls hand gered;
8 En Ik heb u uws heren huis gegeven, daartoe uws heren vrouwen in uw schoot,

https://www.statenvertaling.net/bijbel/2sam/12.html#11
11 Zo zegt de HEERE: Zie, Ik zal kwaad over u verwekken uit uw huis, en zal uw vrouwen nemen voor uw ogen, en zal haar aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen, voor de ogen dezer zon.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/zach/14.html#2
2 Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen geschonden worden;

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
16 apr 2020, 01:09
Gaitema schreef:
Waar geloof je in?
Ik ben er van overtuigd dat er ergens iets vreselijk mis is gegaan.
Toen MOEDER de Vrouw overboord werd geflikkerd. En de wereld één groot misbruik en gewelds- en oorlogstoneel werd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_(mythologie)
Venus, de Romeinse godin van de liefde.
Op 1 april werden de Veneralia gevierd ter ere van Venus Verticordia, de beschermvrouwe tegen de zonde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_Genetrix
Venus Genetrix of Genitrix (Venus "Verwekster", d.i. "Moeder") was een epitheton voor de Romeinse godin Venus, in haar hoedanigheid van stammoeder van het Romeinse volk. In deze hoedanigheid gold zij ook als godin van moederschap en huiselijkheid.

Gaitema schreef:
Als ik niet met mijn hemelse man mag trouwen gaan we fijn saampjes de hel opleuken.
Van het Romeinse geloof heb ik geen verstand.
Wat Jezus zei was naar aanleiding van wat een joodse geestelijke vroeg. Namelijk als een vrouw meerdere malen weduwe wordt en met een andere man trouwt en ze gaat vervolgens zelf naar de hemel, welke man zal dan haar man zijn?
Zeg het me maar Petra.. welke man zal daar haar man zijn?

Petra

Bericht door Petra »

Gaitema schreef:
16 apr 2020, 05:02

Wat Jezus zei was naar aanleiding van wat een joodse geestelijke vroeg. Namelijk als een vrouw meerdere malen weduwe wordt en met een andere man trouwt en ze gaat vervolgens zelf naar de hemel, welke man zal dan haar man zijn?
Waarom zou ik dat voor een ander willlen invullen? Van mijn part maken ze er een polyamoreus festijn van.

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
16 apr 2020, 02:03
Het OT is bagger. [...]
Je kunt bagger / mest etc. gebruiken om je rozentuintje te bemesten of je kunt het door de plee spoelen. Eigen vrije keuze.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Sommigen raden weleens aan om het OT te lezen alsof het fictie is.
Dan staat de afschuw voor het geweld niet meer zo in de weg, en wordt de verhaallijn duidelijker.
Je moet de OT boeken dan eigenlijk ook op chronologische volgorde leggen.
Sowieso een beetje raar dat het niet op chronologische volgorde ligt eigenlijk..

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:
16 apr 2020, 05:22
Gaitema schreef:
16 apr 2020, 05:02

Waarom zou ik dat voor een ander willlen invullen? Van mijn part maken ze er een polyamoreus festijn van.
Je blijft maar grappen maken hè? Nou, dan zal ik maar lachen dan :lol:

Laten we het gesprek verder wel zitten.

Plaats reactie