Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

Bericht door peda »

callista schreef:
21 apr 2020, 10:48
Waarom zou je blijven hangen in dogma's en leerstellingen zoals de zondeval o.a. en erin meegaan?
En van daaruit blijven discussiëren?
Terwijl je het daar eigenlijk niet mee eens bent?
Beter lijkt me te gaan onderzoeken hoe dergelijke leerstellingen tot stand kwamen..... en met welk doel
Hoe een ieder omgaat met de vele leerstellingen die in het spirituele landschap opgeld doen, is aan de individuele beschouwer. Vergeet niet dat bijvoorbeeld ook Hopper uitgaat van axioma's en hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Zolderworm. Niemand weet met keihard bewijs te onderbouwen dat zijn/ haar spirituele regels absoluut waar zijn. Dat jij de regels van het "' oude "' christendom verfoeit en het daarom niet de moeite waard vindt om daar woorden aan te besteden, is aan jou. Een ander ziet het anders. Het is op GG aan de individuele beschouwer om zelf vast te stellen welke ruimte wordt gegeven aan specifieke geloofs-axioma's. Zolang niet opgeroepen wordt om vanuit geloofsregels de wet te overtreden, geef ik vele regels ruimte voor bespreking.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

peda schreef:
21 apr 2020, 10:57
callista schreef:
21 apr 2020, 10:48
Waarom zou je blijven hangen in dogma's en leerstellingen zoals de zondeval o.a. en erin meegaan?
En van daaruit blijven discussiëren?
Terwijl je het daar eigenlijk niet mee eens bent?
Beter lijkt me te gaan onderzoeken hoe dergelijke leerstellingen tot stand kwamen..... en met welk doel
Hoe een ieder omgaat met de vele leerstellingen die in het spirituele landschap opgeld doen, is aan de individuele beschouwer. Vergeet niet dat bijvoorbeeld ook Hopper uitgaat van axioma's en hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Zolderworm.
Niemand weet met keihard bewijs te onderbouwen dat zijn/ haar spirituele regels absoluut waar zijn.
Van diegenen die jij noemt...inclusief mijzelf...is ook niemand die zegt de absolute waarheid in pacht te hebben.
Allerminst.
Dat jij de regels van het "' oude "' christendom verfoeit en het daarom niet de moeite waard vindt om daar woorden aan te besteden, is aan jou.
Let een beetje op je woorden peda... :naughty:
Zo voer je geen discussie...
Het woord "verfoeien" heb ik nooit in mijn mond genomen....
Ik besteed er genoeg aandacht aan en woorden en onderzoek...en kom dan tot conclusies.....o.a. de geschieden; de kerstening en de bekeringsdrift.
Nu niet bepaald zaken die een schoonheidsprijs verdienen in de geschiedenis van het christendom......daar ben ik faliekant tegen en maak dat ook duidelijk....en draai er niet om heen...

Of vind jij van wel?
Zeg dat dan gerust...
Een ander ziet het anders. Het is op GG aan de individuele beschouwer om zelf vast te stellen welke ruimte wordt gegeven aan specifieke geloofs-axioma's. Zolang niet opgeroepen wordt om vanuit geloofsregels de wet te overtreden, geef ik vele regels ruimte voor bespreking.
Prima, maar we kunnen rustig aandacht besteden aan dogma's en leerstellingen; zeker als men meent of er zeker van is dat die dogma's gebaseerd op en ontsproten zijn aan het OT; en zelfs geprofeteerd zijn ook al staat dat nergens...
Laatst gewijzigd door callista op 21 apr 2020, 12:10, 3 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda »

callista schreef:
21 apr 2020, 11:24
peda schreef:
21 apr 2020, 10:57

Dat jij de regels van het "' oude "' christendom verfoeit en het daarom niet de moeite waard vindt om daar woorden aan te besteden, is aan jou.
Let een beetje op je woorden peda... :naughty:
Het woord "verfoeien" heb ik nooit in mijn mond genomen....
Ik besteed er genoeg aandacht aan en woorden en onderzoek...en kom dan tot conclusies...vandaar snap je?
Hallo Callista,
Het probleem blijft altijd dat persoon A meent heel helder en duidelijk inhoudelijk te communiceren over thema's maar dat persoon B dat grotendeels ontgaat.
Bij jou zit ik "" in het ontgaat mij grotendeels "' modus. Ik doe echt wel mijn best, maar het lukt mij niet om de rode argumentatie draad bij jou op te pakken. Dan laat ik eerlijk gezegd een discussie liever liggen als dat ik mij beweeg op een weg vol verkeerd begrijpen.
Dat is niet bewust iemand negeren, maar wel nodeloos dissonanten vermijden.

ben db bd

Bericht door ben db bd »

Dus dat is het wat ik zie: God schiet stelselmatig tekort als Herder.
(Maar dat uiteraard conform mijn invulling van wat dat zou moeten inhouden :) )
Dus ook dat..ik heb niet het gevoel dat je als christen veiliger bent dan als moslim of als.. wat dan ook.
ik kies zomaar een paar regels van Petra, ook weet ik niet of dit nog wel on-topic is, maar de discussie is m.i. wel boeiend. De vraag die ik mijzelf in dezen stel, is of de moslims misschien niet een reëler beeld van de Schepper van hemel en aarde hebben dan wij, decadente christenen? Hun Allah is in ieder geval geen sulletje, zoals wij onze God graag willen zien; alleen lief doen en graag zoals wij willen.

Natuurlijk, onze God is oneindig goed, maar aan de andere kant ook een verterend vuur.
De tijd dat dit bij ons gepredikt mag worden, ligt m.i. doorgaans achter ons, is niet popi meer.
In het OT komen we een goede, maar soms ook keihard Opperwezen tegen. Zo is Hij nog hoor, Hij is onveranderlijk, maar met uiteindelijk heerlijke hemelse bedoelingen.
Straks op de beloofde nieuwe aarde moet er een ideale situatie bestaan, die moet eeuwig toekomstbestendig zijn.
Dat moet nu in de tijd reeds voorbereid worden, begrijp ik. Daar is selectie aan verbonden; goed versus kwaad.
Goed mag er wonen, kwaad wordt in het vuur geworpen.

Er bestaan ook andere 'goden', hele kwaaie, die soms net doen of ze goede bedoelingen hebben, toch?
Hun daden moeten we niet op het konto van de Almachtige God van Israël willen schrijven, dat is oneerlijk.
Ja maar waarom laat Hij dit dan toe?
Nou, gewoon omdat het voor Hem nog niet de tijd van het eindoordeel is, vooraf gaande aan de eeuwigheid.
Met dat grote eindoordeel worden alle kwaaie in het vuur geworpen, griezelig eng !! Zie Openbaring 20.

Is het u wel eens opgevallen dat alle mensen welke voor dat oordeel weer levend worden, maar niet in het boek der levenden staan, dus afgekeurd zijn voor de nieuwe aarde, 'gewoon' (?) verbrand worden, maar dat van de duivel en z'n schunnige maten die zoveel kwaad zullen doen, wordt gezegd dat ze in dat vuur dag en nacht gepijnigd zullen worden in alle eeuwigheid? Dat moet je je toch niet voor willen stellen? Daar moet je toch niet aan denken?

Zo bestaan er dus goede en kwade geesten, en naar hun keuzen dus ook goede en kwade mensen en zal iedereen de ooit hem/haar/x toekomende toekomst ontvangen. (over veiligheid gesproken ...)
En ja, daar heeft de Heere Jezus grote invloed op uitgeoefend en doet dat nog ... !

Zijn jullie toch ook lid van Evangelie & Moslims, postbus 2060 3800 CB Amersfoort ?!
IBAN: NL51 INGB 0003 3110 70

callista

Bericht door callista »

Dit alles lezende ben ik ontzettend blij dat ik een atheïst ben..
Bevrijd van al dit gruwelijks en allerlei angstdenkbeelden.... ... :geek:

En een nieuwe aarde?
Die komt er niet, laten we zuinig zijn op de aarde die we nu hebben...en daar zorgvuldig mee omgaan...met elkaar en zeker met de dieren....etc...
Dat is de enige zekerheid die we hebben...

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
21 apr 2020, 10:44
Petra,

In de klassieke christelijke theologie is al de ellende en narigheid die in de wereld plaats vinden het gevolg van de zondeval. Daar kun je om lachen of de bril op het hoofd zetten en het vervolg door die bril zien. Wanneer je die bril op je hoofd zet, wat ik zo af en toe doe, dan is veel van het argumentatie traject duidelijk. Alleen blijf je zitten met de onverklaarbaarheid Waarom God het beloofde Einde ( terugkeer Jezus ) niet opstart en de misere maar laat voortduren en voortduren. Je zit dan met de Ondoorgrondelijkheid, omdat in de bijbel deze Waarom vraag niet wordt besproken. Maar het begin van de exercitie, de zondeval wordt in de theologie uitvoerig besproken. Wanneer je niet gelooft in de zondeval en deze visie niet volgt, kun je niet door de specifieke bril kijken en blijf je dus voortdurend hangen in het vragen naar antwoorden die reeds talloze malen gegeven zijn.
De christelijke bril verklaart de ellende in de wereld en de positie van God aangaande deze ellende. Veel literatuur daarover, take it or leave it.
Ik begrijp het nog steeds niet peda.
En ik probeer het heus.. om het door al die brillen heen te zien. Het is bepaald geen makkie, voor mij dan. :?

De zondeval; mens luistert niet en vervalt in de zonde. OK. Die snap ik.
Dan komt Jezus en is God toch niet boos meer?

Dus is het toch niet gek gedacht dat God dan als een Herder zou moeten waken over Zijn volgelingen. Dat was toch wat God wilde?

Maar dat is niet wat ik om me heen zie.. hoe goed en fatsoenlijk en gelovig je ook bent.. echt veilig ben je niet. Net zo hard getroffen door ellende en ziekte enzo als elke ander mens. Nu met corona zelfs meer. En let wel.. ik zie het niet als straf hoor. Maar ik bedoel meer dat ik die beschermende functie van God ook niet kan ontdekken. Het is dus ook niet zo dat christenen veiliger zijn dan moslims of ongelovigen.
Ik zie het niet, die goede wakende Herder.
Of zou het om het goede na je dood gaan?
Laatst gewijzigd door Petra op 22 apr 2020, 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

ben db bd schreef:
21 apr 2020, 15:56
Dus dat is het wat ik zie: God schiet stelselmatig tekort als Herder.
(Maar dat uiteraard conform mijn invulling van wat dat zou moeten inhouden :) )
Dus ook dat..ik heb niet het gevoel dat je als christen veiliger bent dan als moslim of als.. wat dan ook.
ik kies zomaar een paar regels van Petra, ook weet ik niet of dit nog wel on-topic is, maar de discussie is m.i. wel boeiend. De vraag die ik mijzelf in dezen stel, is of de moslims misschien niet een reëler beeld van de Schepper van hemel en aarde hebben dan wij, decadente christenen? Hun Allah is in ieder geval geen sulletje, zoals wij onze God graag willen zien; alleen lief doen en graag zoals wij willen.

Natuurlijk, onze God is oneindig goed, maar aan de andere kant ook een verterend vuur.
De tijd dat dit bij ons gepredikt mag worden, ligt m.i. doorgaans achter ons, is niet popi meer.
In het OT komen we een goede, maar soms ook keihard Opperwezen tegen. Zo is Hij nog hoor, Hij is onveranderlijk, maar met uiteindelijk heerlijke hemelse bedoelingen.

Er bestaan ook andere 'goden', hele kwaaie, die soms net doen of ze goede bedoelingen hebben, toch?
Hun daden moeten we niet op het konto van de Almachtige God van Israël willen schrijven, dat is oneerlijk.
Ja maar waarom laat Hij dit dan toe?
Nou, gewoon omdat het voor Hem nog niet de tijd van het eindoordeel is, vooraf gaande aan de eeuwigheid.
Maar dat is precies het dilemma waar ik het eerder over had.
Heeft God een andere kant, een verterend vuur? Een keihard Opperwezen die kwaad doet?
Of niet??? :!:

Want als er kwaaie goden zijn die net doen alsof ze goede bedoelingen hebben.. HOE weet je dan of je wel met de goeie te maken hebt :?:
Zoals ik eerder schreef: Hoe weet je zeker of je niet je ziel kado doet aan de duivel die zich voordoet als God?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:
01 apr 2020, 18:04
De verschillen tussen Islam en het Christelijke geloof zijn niet te overbruggen.
Terwijl Joden en in vervolg daarop christenen zich in de lijn stellen van Isaak, stellen moslims zich in de lijn van Ismael. Gemeenschappelijk is dan de afstamming van Abraham, maar daar houdt het ook wel mee op.

In het NT stelt Paulus Isaak en Ismael tegenover elkaar. Isaak is het kind van de belofte, Ismael staat voor de inspanning van mensen om zelf het heil te realiseren. Het aansprekende van de Islam is inderdaad dat men een aantal plichten heeft te vervullen en dan weet een goede moslim te zijn. Geloven in een belofte, zoals christenen doen, tja, wat stelt dat nou voor. Voor wie uit een gesloten denksysteem komt, kan het christendom wel echt een bevrijding zijn.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Peter79 schreef:
04 mei 2020, 08:52
Jerommel schreef:
De verschillen tussen Islam en het Christelijke geloof zijn niet te overbruggen.
Terwijl Joden en in vervolg daarop christenen zich in de lijn stellen van Isaak, stellen moslims zich in de lijn van Ismael. Gemeenschappelijk is dan de afstamming van Abraham, maar daar houdt het ook wel mee op.

In het NT stelt Paulus Isaak en Ismael tegenover elkaar. Isaak is het kind van de belofte, Ismael staat voor de inspanning van mensen om zelf het heil te realiseren. Het aansprekende van de Islam is inderdaad dat men een aantal plichten heeft te vervullen en dan weet een goede moslim te zijn. Geloven in een belofte, zoals christenen doen, tja, wat stelt dat nou voor. Voor wie uit een gesloten denksysteem komt, kan het christendom wel echt een bevrijding zijn.
Het Christendom is een bevrijding het is thuis komen,miljoenen moslims per jaar gaan over tot het Christendom in volle overtuiging; en zeggen dan ook eindelijk thuis.
Hen die niets zijn dus niet gedoopt en niet belast zijn met oud zeer wat je hier zo veel ziet en Christen worden dus gedoopt worden en op genomen in de Heilige Kerk zeggen ook wat een bevrijding wat een heerlijk thuis komen.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Weer geen bron maar kretologie...en wensdenken.
Ik wel wel gedoopt [dank mijn ouders daarvoor, ze deden het uit liefde en dankbaarheid] en heb geen oud zeer wat dat betreft....maar ben geen christen meer, maar atheïst..

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
04 mei 2020, 13:20
Weer geen bron maar kretologie...en wensdenken.
Ik wel wel gedoopt [dank mijn ouders daarvoor, ze deden het uit liefde en dankbaarheid] en heb geen oud zeer wat dat betreft....maar ben geen christen meer, maar atheïst..
Blijkt wel dat oud zeer ,anders zou je zo niet reageren.

Nu maar weer terug naar het onderwerp.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Nee dus...stop eens met dat geneuzel. :naughty:

En vul niet steeds voor een ander in.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
04 mei 2020, 13:32
Nee dus...stop eens met dat geneuzel. :naughty:

En vul niet steeds voor een ander in.
Wat wij al zeiden oud zeer.

En het onderwerp is zie opschrift deze draad en op een bijdrage van ons neuzel jij en niemand anders. :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Geen oud zeer voor mij....dat is wat ik zeg....
Niet te filmen... :w

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
04 mei 2020, 13:43
Geen oud zeer voor mij....dat is wat ik zeg....
Niet te filmen... :w
Ach als jij het laatste woord wil hebben ga je gang.
Maar als je echt geen oud zeer zouden hebben had je al lang niet meer gereageerd.
Over op de orde van de dag maar weer. :!:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Snelheid schreef:
04 mei 2020, 13:18

Het Christendom is een bevrijding het is thuis komen,miljoenen moslims per jaar gaan over tot het Christendom in volle overtuiging; en zeggen dan ook eindelijk thuis.
Hen die niets zijn dus niet gedoopt en niet belast zijn met oud zeer wat je hier zo veel ziet en Christen worden dus gedoopt worden en op genomen in de Heilige Kerk zeggen ook wat een bevrijding wat een heerlijk thuis komen.
Natuurlijk stellen moslims die christen worden dat ze eindelijk thuiskomen. Men moet zichzelf toch een reden geven waarom ze van hun geloof afvallen en zich bekeren? Vandaar ook dat bekeringsverhalen gepaard gaan met wonderen en dergelijke. Dromen over Jezus bijvoorbeeld.
Mensen die zich vanuit atheisme of spiritualiteit tot christendom bekeren hebben zulke verhalen ook nodig om hun geloof te rationaliseren. Vandaar dat je die mensen vaak gezegdes hoort bezigen als "ik was helemaal van het padje af. Gebruikte alle drugs die ik kon vinden. Had vrije seks met iedereen. Deed alles wat God verboden had. Maar toen kwam ik Christus tegen, en ik ben bijna heilig"...

Mensen kunnen zichzelf vaak enorm voor de gek houden, dat is psychisch. Ze zouden nooit kunnen zeggen "ik kwam een christen tegen en vond het wel logisch wat hij zei"..
Terwijl dat wel de enige reden is om je te bekeren.

En zoals Peter79 al schreef: Christendom is de makkelijkste religie van alle religies. Je hoeft maar te geloven, en dat is het. Bij de rest moet je nog wat doen.
Als je jouw hele leven alleen maar in de bijbel leest en christelijke boeken leest dan blijf je wel gelovig. Intellectuele luiheid zeg maar.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
04 mei 2020, 18:25
Snelheid schreef:
04 mei 2020, 13:18

Natuurlijk stellen moslims die christen worden dat ze eindelijk thuiskomen. Men moet zichzelf toch een reden geven waarom ze van hun geloof afvallen en zich bekeren? Vandaar ook dat bekeringsverhalen gepaard gaan met wonderen en dergelijke. Dromen over Jezus bijvoorbeeld.
Mensen die zich vanuit atheisme of spiritualiteit tot christendom bekeren hebben zulke verhalen ook nodig om hun geloof te rationaliseren. Vandaar dat je die mensen vaak gezegdes hoort bezigen als "ik was helemaal van het padje af. Gebruikte alle drugs die ik kon vinden. Had vrije seks met iedereen. Deed alles wat God verboden had. Maar toen kwam ik Christus tegen, en ik ben bijna heilig"...
Een nogal kromme voorstelling van zaken.
Iemand zou het oud zeer noemen, en ik begrijp waarom..

Mensen kunnen zichzelf vaak enorm voor de gek houden, dat is psychisch.
Dat geldt voor jou dus ook.
Ze zouden nooit kunnen zeggen "ik kwam een christen tegen en vond het wel logisch wat hij zei"..
Terwijl dat wel de enige reden is om je te bekeren.
Daar begint het meestal, of men gaat op zoek, of God roept hen zelf.
En zoals je weet, in ellendigheid zoekt en vindt men doorgaans God, of met andere woorden, vanuit ellendigheid komt iemand tot geloof.
Dan is namelijk de menselijke trots gebroken.
En zoals Peter79 al schreef: Christendom is de makkelijkste religie van alle religies. Je hoeft maar te geloven, en dat is het. Bij de rest moet je nog wat doen.
Overtuigd raken en jezelf verloochenen en in Hem vertrouwen is niet zo makkelijk.
Zeker in onze westerse wereld niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

peda

Bericht door peda »

Wen er maar aan. Niet de gehele wereld wil atheist worden en evenmin wil de gehele wereld christen, moslim, hindoe of boeddhist worden. Je praat dus met welke overtuiging ook altijd van minderheid tot een andere minderheid. Duidelijk dat er dan over en weer niet naar elkaar geluisterd wordt. Luisteren doe je als je verstandig bent naar een meerderheid, want die maakt de dienst uit.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef:
04 mei 2020, 18:39
Het heeft met oud zeer niks te maken. Zoals iemand al stelde, en ik begrijp waarom..
Daar heb je gelijk in. Heb ik dat ontkent. Ik ben net zo menselijk als een christen.

God heeft nog nooit iemand geroepen.
Thor daarentegen wel.
En zoals je weet, in ellendigheid zoekt en vindt men doorgaans God, of met andere woorden, vanuit ellendigheid komt iemand tot geloof.

Met andere woorden, als men in het leven niet geslaagd is dan staat men open voor "misschien is er hierna iets waar ik wel kan slagen"..

Overtuigd raken en jezelf verloochenen en in Hem vertrouwen is niet zo makkelijk.
Daarom zeg ik ook "als je maar altijd de bijbel leest en christelijke boeken leest dan ga je geloven of blijf je geloven". Heeft te maken met hoe hersenen werken. Met bedrading en zo. Heel complex.
peda schreef:
04 mei 2020, 18:50
Wen er maar aan. Niet de gehele wereld wil atheist worden en evenmin wil de gehele wereld christen, moslim, hindoe of boeddhist worden. Je praat dus met welke overtuiging ook altijd van minderheid tot een andere minderheid. Duidelijk dat er dan over en weer niet naar elkaar geluisterd wordt. Luisteren doe je als je verstandig bent naar een meerderheid, want die maakt de dienst uit.

Waarom blijf je maar steeds herhalen dat mensen niet te overtuigen zijn? als jij gelijk had dan zouden mensen nooit van mening kunnen veranderen. De werkelijkheid laat iets anders zien. Maar dan moeten mensen wel met bewijzen komen die overtuigend zijn. En hearsay is nooit overtuigend genoeg.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
04 mei 2020, 18:57
Jerommel schreef:
04 mei 2020, 18:39
Het heeft met oud zeer niks te maken.
Misschien actueel zeer dan.
Ik weet het niet, uiteraard, maar waarom dan die kromme voorstelling van zaken, vraag ik me af.
Daar heb je gelijk in. Heb ik dat ontkent. Ik ben net zo menselijk als een christen.
Nou... :clown:
Nee, grapje, we zijn allemaal maar mensen die moeten leven op deze half gare bol.

God heeft nog nooit iemand geroepen.
Je bedoelt dat je dat niet gelooft.
Dat kan.
Thor daarentegen wel.
Als het onweert.. :clown:

Met andere woorden, als men in het leven niet geslaagd is dan staat men open voor "misschien is er hierna iets waar ik wel kan slagen"..
Wederom een onnodig minachtende voorstelling van zaken.
Misschien heb je zelf nooit of slechts een korte tijd in wanhopigheid gezeten.

Daarom zeg ik ook "als je maar altijd de bijbel leest en christelijke boeken leest dan ga je geloven of blijf je geloven". Heeft te maken met hoe hersenen werken. Met bedrading en zo. Heel complex.
Maar zo werkt dat dus niet.
Een mens kan zichzelf maar tot op zekere hoogte programmeren.
Als het niet echt is hou je het niet vol.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef:
04 mei 2020, 20:08
Ik weet het niet, uiteraard, maar waarom dan die kromme voorstelling van zaken, vraag ik me af.
Misschien denk jij dat het kromme voorstellingen betreft. Daar al eens aan gedacht? Of heb jij de wijsheid in pacht?

Nee, grapje, we zijn allemaal maar mensen die moeten leven op deze half gare bol.
Deze bol is juist hartstikke prachtig. De natuur is hartstikke mooi.

Dat kan.
Het is ook zo. Men rationaliseert het alleen, achteraf..

Niet spotten met Thor.
Je geeft zelf toe dat mensen die in wanhoop zich bevinden God vinden. Dan is het niet spottend of minachtend om te stellen dat men God vind omdat men zichzelf dat voorhoudt om het leven beter aan te kunnen. God zit bij iedere gelovige tussen de oren.

Maar zo werkt dat dus niet.
Een mens kan zichzelf maar tot op zekere hoogte programmeren.
Als het niet echt is hou je het niet vol.
Als mensen zichzelf indoctrineren door alleen de bijbel te lezen en christelijke boeken te lezen dan word het ook echt ja. Voor die mensen althans.
Voor een moslim is zijn of haar geloof net zo echt als voor een christen, een boeddhist, een hindoe.
Als je jezelf maar van 1 kant laat informeren. Of een complot ziet in alles wat tegen het geloof in gaat (zoals bij jou).

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
04 mei 2020, 21:27
Jerommel schreef:
04 mei 2020, 20:08
Misschien denk jij dat het kromme voorstellingen betreft.
Ja, ik denk dat je een kromme voortelling van zaken hebt / geeft.
Daar al eens aan gedacht? Of heb jij de wijsheid in pacht?
Voor veel Moslims is het riskant om van Islam naar Jezus te keren.
Dus waarom zouden ze liegen? Jij zegt namelijk dat ze liegen, in feite.
En ook ieder ander die een bijzondere getuigenis heeft geloof jij niet.
Maar misschien heb je ongeloofwaardige getuigenissen gehoord, maar hoe bepaal je dat?

Deze bol is juist hartstikke prachtig. De natuur is hartstikke mooi.
Er is zeker ook schoonheid.
Maar ook veel leed en onduidelijkheid.
Wie vraagt zich niet op een gegeven moment af: Waar ben ik nou eigenlijk beland??
Existentiële vragen dus.

Dat kan.
Het is ook zo. Men rationaliseert het alleen, achteraf..
Jij rationaliseet het voor jezelf.

Niet spotten met Thor.
Want daar krijg je gedonder mee. :D
Je geeft zelf toe dat mensen die in wanhoop zich bevinden God vinden.
Omdat ze Hem dan zoeken.
Als alles goed gaat, in een vervuld leven, dan is die behoefte er niet.
Dan is het niet spottend of minachtend om te stellen dat men God vind omdat men zichzelf dat voorhoudt om het leven beter aan te kunnen.
Nee, zo werkt dat niet.
Er is ook geen garantie dat je Hem vindt. Maar als je Hem niet zoekt, vind je Hem zeker niet, tenzij God Zelf iets te kennen geeft.
God zit bij iedere gelovige tussen de oren.
Sorry, ik vergat even dat je een 'hard core' atheist bent, in de zin van dat je overtuigd bent dat God niet bestaat.
...en Thor dus ook niet, ga ik van uit.

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
Jerommel schreef:

Mijn TS ging over de gemeenschappelijke grondslagen.
De twee belangrijkste volgens de beide geloven met idd dezelfde oervader.
-Liefde voor God/Allah
-Liefde voor de naaste

Beide religies leggen de nadruk op LIEFDE en streven naar het GOEDE.

Het zijn mooie woorden.
Het euvel is dan ook niet het kunnen uitspreken/schrijven van mooie woorden.
Het is het doen en ernaar handelen waar het aan blijft mankeren.
Veel volgers van beide religies kunnen met de mooiste woorden uitleggen waarom de eigen manier het aller allerbeste is en de andere religie fout of gevaarlijk. Met niet overbrugbare verschillen.

Zelfs binnen de eigen religies zijn er weer onderlinge onoverbrugbare verschillen/geschillen.
Het is om moedeloos van te worden, alle mooie woorden ten spijt.
Compassie belijd je niet met de mond maar met je hart; in medemenselijkheid met al wat leeft.
Ik ben er van overtuigd dat de Europese kernwaarden; pluralisme, tolerantie, verdraagzaamheid daartoe de weg wijzen.
Als gelovigen mekaar niet kunnen vinden in de, naar eigen zeggen belangrijkste, gemeenschappelijke grondslagen... dan zegt dat mij dat hun hart niet is waar de mond van overstroomt.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
05 mei 2020, 02:36
Peter79 schreef:
Jerommel schreef:

Mijn TS ging over de gemeenschappelijke grondslagen.
De twee belangrijkste volgens de beide geloven met idd dezelfde oervader.
-Liefde voor God/Allah
Zijn niet dezelfde.
-Liefde voor de naaste
Voor Christenen is iedereen een naaste, zie de Barmhartige Samaritaan. Voor Moslims zijn aleen Moslims naasten.
(beiden volgens de leer van hun Profeet)
Laatst gewijzigd door Jerommel op 05 mei 2020, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista »

@Jerommel
Dat is stigmatiserend en klopt niet.
Ook moslims weten wat naastenliefde is en niet alleen naar moslims.

En misschien niet voor iedereen...dat is menselijk, maar dat gaat ook voor christenen op.
En voor elk mens...gelovig of niet.

Plaats reactie