Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
05 mei 2020, 11:21
@Jerommel
Dat is stigmatiserend en klopt niet.
Ook moslims weten wat naastenliefde is en niet alleen naar moslims.
Ik heb er zojuist om die reden bij gezet:
"(beiden volgens de leer van hun Profeet)"
En misschien niet voor iedereen...dat is menselijk, maar dat gaat ook voor christenen op.
En voor elk mens...gelovig of niet.
Met je eens.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

@Petra,
Je verwees naar dit topic maar ik moet het nog lezen. Zelf zie ik veel verwantschap in de Abrahamitische Godsdiensten.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Petra

Bericht door Petra »

callista schreef:
@Jerommel

En misschien niet voor iedereen...dat is menselijk, maar dat gaat ook voor christenen op.
Inderdaad!
En dat was dan ook het punt wat ik wilde maken.

Als de twee belangrijkste pijlers die gelijk zijn in beide geloven (met dezelfde stamvader nog wel) toch niet onderling verbinden.. zijn het loze woorden, die met de mond beleden worden, niet met het hart.

Als stigmatisering en uitsluiting van de ander inherent is aan God/Allah geloof dan is het eerder een nadeel om te geloven dan een voordeel. Tenminste.. als je wereldvrede en de Europese kernwaarden (tolerantie, verdraagzaamheid, pluralisme) voorop stelt.

Elk mens kan ervoor kiezen om te discrimineren of niet en om de ander te haten of lief te hebben of te tolereren.
Maar voor een gelovig mens lijkt mij die keuze moeilijker te zijn dan voor een ongelovige omdat er toch geschipperd moet worden met Gods /Allahs wil volgens de verschillende geschriften en/of kerkleiders. Ga d'r maar aan staan als je van hogerhand bv. de boodschap krijgt dat homo's een gruwel zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

peda

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Het klopt natuurlijk wat jij opmerkt, maar in hoeverre is er in Nederland nog sprake van zulke opvattingen. Het is nooit te verhinderen dat enkelingen zulke rigide opvattingen nog huldigen en in achtergebleven gebieden in het buitenland zullen het er nog meer zijn. Ik denk ook niet dat bezorgdheid op zijn plaats is dat in het overwegend seculiere Nederland interesse bestaat om zulke oude aan geloof ontleende inzichten de voedingsbodem voor een revival te leveren. Discriminatie, racisme, veroordeling die je hier in toenemende mate tegenkomt, hebben hele andere wortels als bijbelse passages. Op hoogste niveau kom je bij de beroepsgelovigen juist de trend tegen om onderling de scherpste kantjes van de geloofstegenstellingen af te slijpen. Voorbeelden daarvan heb ik recentelijk nog verstrekt. Dat niet iedereen deze standpunten volgt, is ook duidelijk, maar het zijn inmiddels hier duidelijke minderheidsstandpunten. Gaitema op dit forum is in mijn optiek een beminnelijk gelovige, die wel een flink deel van de klassieke opvattingen huldigt. Zoals Gaitema ken ik ook nog de nodige andere gelovigen in mijn omgeving. Heel plezierig in de omgang met niet-geloofsgenoten
en daar gaat het in mijn ogen om.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Storm schreef:
05 mei 2020, 23:39
@Petra,
Je verwees naar dit topic maar ik moet het nog lezen. Zelf zie ik veel verwantschap in de Abrahamitische Godsdiensten.
Islam is een mengsel van 'heidense' religie(s) en (dikwijls verkeerd begrepen) Bijbelse zaken.
Je vindt er nog sporen van de god "Sin" en zijn 3 dochters, bijvoorbeeld.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
06 mei 2020, 06:25
callista schreef:
@Jerommel

Inderdaad!
En dat was dan ook het punt wat ik wilde maken.
Daar heb ik dan ook al op gereageerd. ;)

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
06 mei 2020, 09:18
Hallo Petra,

Het klopt natuurlijk wat jij opmerkt, maar in hoeverre is er in Nederland nog sprake van zulke opvattingen. Het is nooit te verhinderen dat enkelingen zulke rigide opvattingen nog huldigen en in achtergebleven gebieden in het buitenland zullen het er nog meer zijn. Ik denk ook niet dat bezorgdheid op zijn plaats is dat in het overwegend seculiere Nederland interesse bestaat om zulke oude aan geloof ontleende inzichten de voedingsbodem voor een revival te leveren. Discriminatie, racisme, veroordeling die je hier in toenemende mate tegenkomt, hebben hele andere wortels als bijbelse passages. Op hoogste niveau kom je bij de beroepsgelovigen juist de trend tegen om onderling de scherpste kantjes van de geloofstegenstellingen af te slijpen. Voorbeelden daarvan heb ik recentelijk nog verstrekt. Dat niet iedereen deze standpunten volgt, is ook duidelijk, maar het zijn inmiddels hier duidelijke minderheidsstandpunten. Gaitema op dit forum is in mijn optiek een beminnelijk gelovige, die wel een flink deel van de klassieke opvattingen huldigt. Zoals Gaitema ken ik ook nog de nodige andere gelovigen in mijn omgeving. Heel plezierig in de omgang met niet-geloofsgenoten
en daar gaat het in mijn ogen om.
Het klopt wel wat jij zegt.. dat er gelovigen zijn die heel plezier omgaan met ... (denk ik vooral aan Storm 😍 )
Maar dat was niet mijn punt.
Waar het mij om ging was dat ik opmerkte in dit topic dat het plezierig omgaan met anders gelovigen best een struikelblok kan zijn, en zoals bv. in het homoconversietopic idd Gaitema best wel moest schipperen daarmee omdat het binnen de geloofsgemeenschap toch moeilijk ligt.
En ook zoals hier, waarin men die scheuring door het geloof zelf triest vindt maar toch niet anders kan handelen dan dat: viewtopic.php?p=284448#p284448
Goeie mensen die het goede willen doen en tegen hun eigen gevoel in toch anders moeten handelen omdat ze zo goed mogelijk Gods Wil willen uitvoeren.

Dus dat was wat ik bedoelde duidelijk te maken. Dat de prettige omgang met de -andere afwijkende- ander door het geloof moeilijker is i.p.v. makkelijker. Zelfs onder gelovigen die dezelfde God volgen.

P.S.
Ook in het topic over Herdenken, overdenken, vieren; 4 en 5 mei en jouw reactie; viewtopic.php?p=285333#p285333
zie ik het terug. Het lijkt wel of ook de eigen rol tijdens de oorlog moeilijker toegegeven wordt. Het komt op mij over alsof je door in God te geloven hoopt/denkt/probeert een beter/goed mens te zijn en daardoor juist moeilijker de fouten in eigen gelederen durft toe te geven.
Zoals ook bij het doofpot beleid van het kindermisbruik.
Misschien is het ook moeilijker om te erkennen dat ook onder Gods supervisie mensen nou eenmaal mens blijven die verkeerd of slecht kunnen zijn of doen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Plaats reactie