Inspirerende bijbelteksten

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Inspirerende bijbelteksten

Bericht door Petra »

Bij deze dus.. een topic als gevolg van dit gesprek.
En dat er maar veel mooie teksten moge komen. :flower1: :praying1:

viewtopic.php?p=280711#p280711
HJW schreef:
11 apr 2020, 19:08
callista schreef:
11 apr 2020, 18:31
Ook Liefde zonder voorwaarden?
Ja.
Het verhaal van de verloren zoon.
Hij kan terugkeren wanneer hij wil, zonder voorwaarden.
Als hij thuis komt is er geen oordeel, geen noodzaak tot rekenschap afleggen, geen offer dat aanvaard moet zijn.

En uiteraard 1 Kor 13 vanaf vers 4
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;

5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;

6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;

7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen

Dus het is te vinden.
HJW schreef:
12 apr 2020, 08:42
Petra schreef:
12 apr 2020, 06:11
Die zijn idd mooi! :kiss1:
Jammer dat er zo weinig zijn.
Misschien aardig voor een topic.. op zoek naar meeeeerrrr. 🥰
Er zijn best inspirerende teksten te vinden.
Over Onvoorwaardelijke Liefde zijn er helaas maar weinig.

Maar inspiratie om het goede te doen, een goed mens te zijn, naar je naaste om te kijken, het beste uit jezelf te halen.......die zijn er wel meer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper
Man/Vrouw: M

Re: Inspirerende bijbelteksten

Bericht door hopper »

Een mooie en inspirerende tekst is deze:
En God zei: "Ik wil dat er licht is!" Toen was er licht. En God zag dat het licht goed was.
Wat betekent zoiets nu hè? Licht dat goed is? Heb je dan nog slecht licht ook?
God scheidde licht en donker van elkaar.
Hier wordt het al wat duidelijker. In het licht kunnen het donker 'zien'.
Maar zou het donker wel begrijpen wat het licht is?
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

callista

Bericht door callista »

Eigenlijk het hele boek Hooglied...

Bij het Bijbellezen elke dag na het eten werd dit boek steevast overgeslagen en volgens mij gold dat ook voor Prediker...

Prachtige dichterlijke verzen; stuk voor stuk vol liefde, sensualiteit en erotiek......... :thumb1:

o.a.
Loop niet vooruit op de liefde, overhaast niets.
Laat de liefde zichzelf openbaren als de tijd daarvoor gekomen is.
Hooglied 2:7
De bloemen ontluiken op de velden.
Nu is de tijd om te zingen aangebroken.
Overal hoor je het koeren van de tortelduiven.
De eerste vijgen rijpen aan de bomen en de bloeiende druivenstruiken geuren.
Sta op, mijn allerliefste.
Je bent zo mooi, kom met me mee. Hooglied 2: 12-13

Mart

Bericht door Mart »

callista schreef:
13 apr 2020, 13:42
... en volgens mij gold dat ook voor Prediker.
Ook als atheïst houd ik nog steeds van de sarcastische scherpzinnigheid uit het boek van Prediker (Salomo). Het eerste hoofdstuk zegt:

IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid. Welk voordeel heeft de mens van al zijn arbeid die hij verricht onder de zon? Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde blijft staan. De zon komt op en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats waar zij vandaan kwam. Alle beken stromen naar de zee, maar de zee raakt niet vol; naar de plaats waar de beken heengaan, daarheen gaande keren zij terug.

Al deze dingen worden zo moe dat niemand het zou kunnen uitspreken: het oog wordt niet verzadigd met zien, en het oor wordt niet vervuld van horen. Wat geweest is zal er zijn, en wat gedaan is zal er gedaan worden. Er is niets nieuws onder de zon. Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Zie dat, het is helemaal nieuw? Het is reeds geweest in de eeuwen die voor ons geweest zijn. Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen en van de dingen die zijn zullen.

Ik, prediker, was koning over Israël in Jeruzalem en ik begaf mijn hart om met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren al wat er plaatsvindt onder de hemel. Deze lastige bezigheid heeft God de mensenkinderen gegeven, om zich daarmee te bekommeren. Ik zag al de werken aan die onder de zon plaatshadden, en zie, het was allemaal ijdelheid en kwelling van de geest. Het kromme kan niet recht gemaakt worden en wat ontbreekt kan niet meegeteld worden.

Ik sprak met mijn hart, zeggend: Zie, ik heb wijsheid vergroot en vermeerderd boven allen die voor mij in Jeruzalem geweest zijn en mijn hart heeft veel wijsheid en kennis gezien. En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te bedrijven: onzinnigheden en dwaasheid en ben gewaar geworden dat ook dit een kwelling van de geest is, want in veel wijsheid is veel verdriet, en wie kennis vermeerdert, vermeerdert ook smart.
Wees realistisch

callista

Bericht door callista »

Sluit ik mij bij aan.
ook inzake de dieren....
Voor mij hadden er niet meer boeken in de Bijbel hoeven te staan dan deze beide boeken..... :praying1:

Prediker 4
Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte.

20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt ...

Mart

Bericht door Mart »

Een andere favoriete passage van me is 1 Koningen 19:10-12, waar Elia na een ogenschijnlijk verloren strijd, op de vlucht geslagen, teneergeslagen in de opening van de grot stond. De tekst zegt dan dat JHWH zich openbaarde aan Elia. Maar toen een grote en sterke wind de bergen verscheurde en de rotsen brak, was JHWH niet in de storm. Daarna volgde een enorme aardbeving, maar JHWH was evenmin in de aardbeving. Na de aardbeving daalde een vuur neer, maar JHWH was ook niet in het vuur. En na het vuur volgde het suizen van een zachte stilte (קול דממה דקה). En, schrijft de tekst: ''Het gebeurde, toen Elia dát hoorde, dat hij zijn gezicht verborg in zijn mantel''.

In het Hebreeeuws is dit een passage met een grote poëtische kracht, omdat de openbaring van JHWH wordt aangekondigd en de machtige natuurkrachten רוח גדולה וחזק (een storm, groot en machtig), רעש (aardbeving) en אש (vuur) elkaar heel compact in anderhalve frase opvolgen, maar telkens schieten deze krachten tekort, waardoor de indruk wordt opgebouwd dat de ontknoping een gigantisch allesovertreffend natuurgeweld zal zijn. Maar plots volgt een stille zachte stem en pas toen bedekte Elia z'n gezicht voor de enorme kracht. Letterlijk:

''JHWH ging voorbij en een wind, groot en machtig, brak in de bergen en scheurde de rosten voor JHWH: maar JHWH was niet in de wind! En na de wind een aardbeving: JHWH was niet in de aardbeving! En na de aardbeving een vuur: JHWH was niet in het vuur! En na het vuur een stille zachte stem: en het was toen Eliahoe dát hoorde, hij z'n gezicht in z'n mantel verborg.''
Wees realistisch

dingo

Bericht door dingo »

Prediker is met voorsprong mijn favoriete bijbelboek. Wat dacht je van Prediker 7:15 Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. 16 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? 17 Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd?

Ik zou willen dat meer van mijn medechristenen zich dit ter harte namen.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Mart

Bericht door Mart »

dingo schreef:
13 apr 2020, 16:45
Prediker is met voorsprong mijn favoriete bijbelboek. Wat dacht je van Prediker 7:15 Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. 16 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? 17 Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd?

Klopt. En vergelijk nu bijvoorbeeld eens Spreuken 10:3 'De Heer laat de ziel van de rechtvaardigen niet hongeren, maar het voesel van de goddelozen stoot Hij weg' met jouw citaat uit Prediker 7:15: 'Er is een rechtvaardige, die in zijn gerechtigheid omkomt terwijl daarentegen er een goddeloze is die in zijn boosheid zijn dagen verlengt'. En vergelijk Spreuken 12:21: 'De rechtvaardigen zal geen leed overkomen, maar de goddelozen zullen met lijden worden vervuld' met bijvoorbeeld Prediker 8:14: 'Er zijn rechtvaardigen met wie het vergaat naar het werk van de goddelozen, en er zijn goddelozen met wie het vergaat naar het werk van de rechtvaardigen'. ;)
Wees realistisch

dingo

Bericht door dingo »

Mart schreef:
13 apr 2020, 19:21
dingo schreef:
13 apr 2020, 16:45

Klopt. En vergelijk nu bijvoorbeeld eens Spreuken 10:3 'De Heer laat de ziel van de rechtvaardigen niet hongeren, maar het voesel van de goddelozen stoot Hij weg' met jouw citaat uit Prediker 7:15: 'Er is een rechtvaardige, die in zijn gerechtigheid omkomt terwijl daarentegen er een goddeloze is die in zijn boosheid zijn dagen verlengt'. En vergelijk Spreuken 12:21: 'De rechtvaardigen zal geen leed overkomen, maar de goddelozen zullen met lijden worden vervuld' met bijvoorbeeld Prediker 8:14: 'Er zijn rechtvaardigen met wie het vergaat naar het werk van de goddelozen, en er zijn goddelozen met wie het vergaat naar het werk van de rechtvaardigen'. ;)
Klopt en allebei is waar. De ziel van de rechtvaardigen lijdt geen honger, al wil dat niet zeggen dat hij nooit lichamelijk gebrek zal leiden. Matteus 4:4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’. Wat weer verwijst naar Deut. 8.

Een ander vers uit Pred 1:13 Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd.

en de echo daarvan Pred 7:29 Alles wat ik vond is dit: de mens is een eenvoudig schepsel. Zo is hij door God gemaakt, maar hij heeft talloze gedachtespinsels.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Mart

Bericht door Mart »

Je behandelt er 2 van de 4 en moet m.i. wel veel geloof hebben om de onderlinge tegenspraak eisegetisch recht te praten. Spreuken 12:21 beweert dat 'De rechtvaardigen geen leed zal overkomen', terwijl jouw citaat onomwonden stelt dat 'er een rechtvaardige is die in zijn gerechtigheid omkomt'. Ook 1 Petrus 4:1 is in tegenspraak met Spreuken 12:21.
Laatst gewijzigd door Mart op 14 apr 2020, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

dingo

Bericht door dingo »

Mart schreef:
14 apr 2020, 00:07
Je behandelt er 2 van de 4 en moet m.i. wel veel geloof hebben om de onderlinge tegenspraak eisegetisch recht te praten.
Het geloof ter grootte van een mosterdzaadje is genoeg. Daarnaast ken je ongetwijfeld het einde van Prediker 11:13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens, 14 want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel over de goede als de slechte.

Maar dit topic gaat over inspirerende bijbelteksten niet over exegese.

Mart

Bericht door Mart »

dingo schreef:
14 apr 2020, 00:17
Mart schreef:
14 apr 2020, 00:07
Je behandelt er 2 van de 4 en moet m.i. wel veel geloof hebben om de onderlinge tegenspraak eisegetisch recht te praten.
Het geloof ter grootte van een mosterdzaadje is genoeg. Daarnaast ken je ongetwijfeld het einde van Prediker 11:13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens, 14 want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel over de goede als de slechte.
Dat zet nergens de tegenspraak recht. En ook 1 Petrus 4:1 is in tegenspraak met Spreuken 12:21.
Maar dit topic gaat over inspirerende bijbelteksten niet over exegese.
Klopt. Sorry.
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart »

1 Korinthiërs 13 vind ik een erg mooi stukje uit de christelijke Canon.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

:flower1: Idd allemaal mooie teksten!

Ik begin zowaar wat van die wijsheid van Salomo te zien. 8-)

En idd. :thumb1: laat het maar een topic worden om ff bij te komen en te laven aan het schone. Discussie topics met narigheid zijn er al zat.

Spreuken 27:9
Olie en reukwerk verblijden het hart,
zo is de genegenheid van iemands vriend, vanwege de hartelijke raad.

pyro

Bericht door pyro »

Hij geeft het zijn beminden in de slaap 😴
Ps 127

Overigens hoeft er niet te worden gereageerd met teksten tegen luiheid e.d.; ik ken ze :geek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:
13 apr 2020, 10:22
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Joh 1:5 SV

callista

Bericht door callista »

pyro schreef:
14 apr 2020, 10:05
hopper schreef:
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Ik vind het geen inspirerende tekst, eerder een antisemitische tekst..
Even off topic...

hopper

Bericht door hopper »

pyro schreef:
hopper schreef:
Ja! Die zocht ik! Dat is eigenlijk de essentie die ik bedoelde. Vele malen dank.

pyro

Bericht door pyro »

callista schreef:
14 apr 2020, 10:11
pyro schreef:
hopper schreef:
Ik vind het geen inspirerende tekst, eerder een antisemitische tekst..
Even off topic...
Ik heb nog een boek over Johannes 1, van die diepzinnige mystiek. Nooit iets anti semitisch in kunnen ontdekken. :kiss1:

Petra

Bericht door Petra »

Las deze. Vind het zo mooier verwoord dan wat ik in de statenvertaling lees. :)

Love is patient and kind; love does not envy or boast; it is not arrogant or rude. It does not insist on its own way; it is not irritable or resentful; it does not rejoice at wrongdoing, but rejoices with the truth. Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things. Love never ends. As for prophecies, they will pass away; as for tongues, they will cease; as for knowledge, it will pass away. (1 Corinthians 13:4-8)

hopper

Bericht door hopper »

Ja, dat is een mooie tekst. Liefde is als het zachte water wat in staat is om de hardste steen te doen oplossen.
Het heeft alleen wat tijd nodig, maar liefde is eindeloos geduldig.

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
17 apr 2020, 04:28
Las deze. Vind het zo mooier verwoord dan wat ik in de statenvertaling lees. :)
Kon zelf evenmin een mooie Nederlandse vertaling vinden. Vandaar dat ik maar gewoon schreef ''1 Korinthiërs 13 vind ik een erg mooi stukje uit de christelijke Canon''. Overigens is niet slechts vers 4 tot 8 mooi geschreven, maar eveneens de inleidende 3 verzen:

''If I speak in the tongues of men or of angels, but do not have love, I am only a resounding gong or a clanging cymbal. If I have the gift of prophecy and can fathom all mysteries and all knowledge, and if I have a faith that can move mountains, but do not have love, I am nothing. If I give all I possess to the poor and give over my body to hardship that I may boast, but do not have love, I gain nothing.

Love is patient and kind; love does not envy or boast; it is not arrogant or rude. It does not insist on its own way; it is not irritable or resentful; it does not rejoice at wrongdoing, but rejoices with the truth. Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things. Love never ends. As for prophecies, they will pass away; as for tongues, they will cease; as for knowledge, it will pass away.
'' (1 Corinthians 13:1-8)

Ja, genegenheid, empathie is het mooiste dat de mens heeft. Als je inderdaad een liefdevol wezen bent, hoe kun dan niet goed handelen? Onmogelijk! Geloof, mooie oproepende woorden tot vrede en gerechtigheid, en zelfs in het oog springende daden, komen zonder daadwerkelijke liefde slechts uit een berekenende geest zonder hart.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

Petra schreef:
13 apr 2020, 03:00
Bij deze dus.. een topic als gevolg van dit gesprek.
En dat er maar veel mooie teksten moge komen. :flower1: :praying1:
:)
Misschien aardig om nog eens door te lezen.
Maar hmmm... zijn er nou echt niet meer mooie bijbelteksten dat dit?

HJW

Bericht door HJW »

Petra schreef:
14 mei 2020, 05:16
Misschien aardig om nog eens door te lezen.
Maar hmmm... zijn er nou echt niet meer mooie bijbelteksten dat dit?
Dat geeft te denken......

Johannes 14:12
Als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen en grotere.
Blijkbaar is er veel vertrouwen in ons kunnen.

Lucas 17 :6
En de Heere zeide: Zo gij een geloof hadt als een mostaardzaad, gij zoudt tegen dezen moerbezienboom zeggen: Word ontworteld, en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn.

hopper

Bericht door hopper »

Mattheüs 6:4

Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
De Vader, die in het verborgen ziet?

Plaats reactie