Gods Woord en Wet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Gods Woord en Wet

Bericht door Petra »

Ik plak maar ff wat reacties als voorbeeldjes.. om te komen tot mijn hamvraag. :)

viewtopic.php?p=280810#p280810
Jerommel schreef:
12 apr 2020, 11:00
Onze cultuur is in de afgelopen eeuw ver van het Woord gedreven.
Vraag is nu of we het Woord daar aan moeten aanpassen of niet.
Ja, goeie vraag, denk ik dan. We kunnen niet anders, we zijn inmiddels duizenden jaren verder.

Daarbij dacht ik ook aan deze meneer die toch echt (ook volgens de meeste gelovigen hier) een zeer verouderde visie heeft.
viewtopic.php?p=280754#p280754
Petra schreef:
12 apr 2020, 02:08
.. met dit alles moeten we leren buigen voor God en de Zoon van Zijn liefde, namelijk Jezus Christus. Met dergelijk bezoeken van God roept Hij ons tot bekering. God wil gekend, geliefd en gediend worden.

De kerken en ook de wereld laat Hij nu Zijn straffende hand voelen. Wij hebben tegen de Heere gezondigd

Van de kant van de overheid mogen we ook wat verwachten. Haar regeren dient weer geheel afgestemd te worden op Gods wil en wet

Zonde bestrijden met zonde in het kwadraat.. dat kan de weg toch niet zijn.

En dus dacht ik vervolgens aan deze:
viewtopic.php?f=110&t=3956&p=276373&hil ... en#p276373
Peter79 schreef:
15 mar 2020, 17:31
Het is een voorstellingswijze in de Bijbel dat God bepaalt wat goed en fout is en dat de mens liever God dood verklaart en zelf bepaalt wat goed en kwaad is. Om weer in een goede relatie met God te komen, moet dit conflict worden opgelost. God komt in Jezus naar ons toe. Dat is een uitgestoken hand om het op te lossen en verder het woord zonde te vergeten. Je kan dit geloven of niet; wat God ervan vindt, weten we verder niet.

Het zijn maar wat voorbeeldjes van wat ik in meerdere reacties lees.. 'we' (de mensheid) liggen in het algemeen volgens vele mensen in ieder geval niet op één lijn met God.
Nou is die wil lastig in te vullen en voor meerdere interpretaties vatbaar, maar hoe zit dat met Gods woord of wet dan als we goed en kwaad willen invullen conform Gods woord/wet?

Wat ik me afvraag.. over welke Wet of Woord hebben we het dan?
Lees ik Gods Wet dan denk ik letterlijk en dus aan de Thora.
Maar het lijkt me niet de bedoeling om moderne mensen te willen aanmoedigen om het stenigen weer in te voeren.

Gaat het om de tien geboden? Exodus 20 of 34 of allebei ?
Exodus 20: https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/20.html#1
Exodus 34 :https://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/34.html#1

Denkend aan wat peda schreef:
viewtopic.php?p=280800#p280800
peda schreef:
12 apr 2020, 10:41
Na de terugkeer van Nic komt de Amsterdamse school weer in de belangstelling, daar vindt Petra wellicht meer herkenbaarheid in de "' moderne "" tekstduiding, zoals o.m. gegeven door de gebroeders Ter Linden. Ik snap niet waarom op dit forum uitsluitend wordt stilgestaan bij steeds dezelfde "' gedateerde "' vers-duiding , alsof er totaal geen voortschrijdend inzicht in theologie te herkennen is. Een tandarts die anno 2020 nog apparatuur gebruikt van zo'n 100 jaren geleden, krijgt m.i. ook weinig bezoek.
Kun je dan bepaalde bijbelse wetten als achterhaald beschouwen of anders interpreteren?
Mijn hamvraag is dus: Hoe kun je Gods Woord /Wet en het scheiden van goed en kwaad praktisch invullen c.q. aanpassen naar de moderne tijd :?:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper
Man/Vrouw: M

Re: Gods Woord en Wet

Bericht door hopper »

Het Woord is verwant aan het Griekse Logos. Het verwijst min of meer naar de goddelijke wetmatigheid van het universum.

Gods Woord en Wet zou je dan kunnen omschrijven als: zó zit het in elkaar en niet anders! Geen discussie over mogelijk.

In het christelijke denken echter ziet men God min of meer als een boven ons staande entiteit.
Die heeft wetten bedacht en wéé degene die er tegen zondigt! Die zal eeuwig braden in de hel of zoiets.
Dat is een God gebaseerd op angst. Die bestaat natuurlijk niet.

Het universum (alles wat er is) fungeert als een eenheid. (Liefde)
Wie dat niet snapt en daar tegen in gaat, die komt daar vanzelf wel achter.
Niet omdat er een straffende of belonende God is, maar omdat je jezelf buiten de eenheid plaatst.
Dat doe je zelf dus.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

hopper

Bericht door hopper »

Even een off topic naar Petra toe. Compliment hoe je telkens weer nieuwe onderwerpen weet te starten.

:kiss1:
:flower1:
:thumb1:

Om jou te plezieren wat smilies!
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

peda

Bericht door peda »

Ik zie een duidelijk verschil tussen wetten die de "' gulden regel "' verder uitwerken en andere wetten. De "' gulden regel "' is universeel en wordt door bijna niemand bestreden. De spiegel neuronen in de hersenen van ieder mens, leveren daartoe de basis. Andere wetten, zoals spijswetten en ceremoniele wetten, die toegeschreven worden aan God zie ik als voor 100 % afkomstig uit de lokale cultuur. Dan de wetten die in strijd zijn met de "' gulden regel "' zoals discriminatie van mensen onderling, ontkenning van gelijkwaardigheid van mensen ( slavernij ), barbaarse strafoplegging voor diegenen die een afwijkende visie hebben, enz, enz. Je hebt het dan over de "' kijk "' op wat is de natuurorde. In het geloof wordt de natuurorde toegerekend aan God. De Bedoeling van God ( de Schepper ) met de mens en de menselijke samenleving. Zoals de relatie man/ vrouw, de positie van het gezin, gedachten over de betekenis van seks en voortplanting. De structuur van de samenleving. De natuurorde bepaalt wat natuurlijk ( Wil van God ) is en wat onnatuurlijk ( tegen de Wil van God ) is. Ik denk dat bij de natuurorde sprake is van gedachten onderhevig aan voortschrijdend inzicht. Heeft God enige duizenden jaren geleden voor alle eeuwigheid de natuurorde definitief en dus onveranderlijk vastgelegd, of is er sprake van menselijke invulling? De natuurorde kan menselijke inbreng zijn, zo de visie onder de modernen waarbij door bijbel-wetenschap de afkomst van de tekstinhoud anders wordt begrepen als in oude tijden. Zo wordt anno 2020 , buiten de "'volksgelovers "' grote aandacht geschonken aan wie de bijbelse boodschap heeft geformuleerd. Dat kan de schrijver zijn geweest, die zijn menselijke opvattingen heeft gegeven, of er werd Goddelijk gegeven Inspiratie door de schrijver neergeschreven. Hoe is nu de menselijke inbreng te onderscheiden van de Goddelijke Inspiratie, daar wordt in de moderniteit veel theologische aandacht aangegeven. Bij de RK Kerk bijvoorbeeld in het "" Dei Verbum "" document. In ieder geval is het de bijbel lezen als Woorden die van kaft tot kaft afkomstig zijn van God Zelve, de denkwereld behorend tot de middeleeuwen. Wat is afkomstig van God Zelve ( onopgeefbaar ) en wat niet ( opgeefbaar ) , is de huidige uitdaging. Wie die uitdaging niet ziet, blijft stilstaan in "" datering "'. Het is jammer dat op dit forum meer onderling aandacht wordt besteed aan het stilstaan als aan "" brilaanpassing "". Het zij zo.

Messenger

Bericht door Messenger »

Ik geloof in een God van echte onvoorwaardelijke liefde. Daaruit vloeit een onvoorwaardelijk vrije wil voort.
Zonder voorwaarden dus.

Volgens mij zijn er dus ook geen Wetten door God uitgevaardigd.

Naar mijn idee kreeg Mozes hooguit de 10 beloftes van God, waar Mozes zijn eigen draai aan gaf.
De Tien Geboden bestaan niet, het was een verbond.
"
1. Je zult van God houden met heel je hart, verstand en ziel. En er zal geen andere God voor Mij worden geplaatst. Er is slechts één God en die kun je op vele manieren bezien, want er is niets behalve Mij. Je zult niet langer menselijke liefde aanbidden of succes, geld, macht of enig symbool daarvan. Je zult deze zaken terzijde schuiven zoals een kind zijn speeltjes achter zich laat. Niet omdat ze onwaardig zijn, maar omdat jij eraan bent ontgroeid. En ook hierom zul je weten dat je het pad van God bent ingeslagen.
2. Je zult niet langer Gods naam ijdel gebruiken. Evenmin zul je Mij aanroepen voor lichtzinnige zaken. Je zult de macht van woorden en gedachten begrijpen, als scheppingsinstrumenten naast de daad. Wanneer je God hebt gevonden, zul je dit weten. En Ik zal je ook andere tekenen geven.
3. Je zult eraan denken een dag voor Mij te reserveren en je zult die heilig noemen. Dit opdat je niet langer in je illusie blijft, maar jezelf eraan helpt te herinneren Wie en Wat je bent. En spoedig zal je dan elke dag de sabbat noemen en elk moment – alle tijd – heilig.
4. Je zult je moeder en vader eren, en je zult weten dat je deel van God bent wanneer je je vader en moeder eert in alles wat je zegt, doet of denkt. En wanneer je dus je vader en moeder op Aarde eert (want zij hebben jou het leven gegeven), zul je iedereen eren.
5. Je weet dat je God hebt gevonden wanneer je in acht neemt dat je niet zult moorden (dat wil zeggen bewust redeloos doden). Want als je begrijpt dat je geen enkel leven (een van Mijn vele vormen) kunt beëindigen (al het leven is eeuwig), kies je ervoor geen enkele levensvorm te vernietigen zonder de meest gewijde rechtvaardiging . Je eerbied voor het leven zorgt ervoor dat je alle levensvormen zult eren – planten, bomen en dieren inbegrepen – en deze alleen wenst te beïnvloeden wanneer dat het hoogste ten goede komt.
6. Je zult de zuivere liefde niet ontheiligen door oneerlijkheid of bedrog, want dat is overspeligheid. Ik beloof je, wanneer je God hebt gevonden, zul je dit overspel niet plegen.
7. Je zult niets nemen wat niet van jou is, niet vals spelen, niet samenspannen, of een ander schaden om iets in bezit te krijgen, want dit zou diefstal zijn. Je zal beseffen dat je feitelijk steelt van jouzelf in slechts een andere vorm. Ik beloof je, wanneer je God hebt gevonden, zul je niet stelen.
8. Evenmin zul je iets zeggen wat niet waar is en op die manier een valse getuigenis afleggen. Want je zou slechts jezelf in een andere vorm voorliegen.
9. Ook zul je niet de partner van je buur begeren, want waarom zou je de partner van je naaste begeren als je weet dat alle anderen je partners zijn? Je buur is slechts een andere vorm van jou.
10. Ook zul je niet het eigendom van je naaste begeren als je weet dat alles van jou kan zijn en dat al jouw eigendom de wereld toebehoort? Je bent alles dat er is en je hebt daardoor alles dat er is.

Als je God in jezelf hebt gevonden, of als je God werkelijk zoekt in jezelf, zul je deze dingen niet langer doen.
Het zijn jouw vrijheden, niet jouw beperkingen. Dit zijn Mijn beloftes, niet Mijn geboden.
Wie zou Ik dan moeten bevelen? Wie zou Ik dan moeten bestraffen?
Alleen Ik ben. Er is niets anders dan Mijzelf."
Laatst gewijzigd door Messenger op 13 apr 2020, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
13 apr 2020, 10:40
Wat is afkomstig van God Zelve ( onopgeefbaar ) en wat niet ( opgeefbaar ) , is de huidige uitdaging. Wie die uitdaging niet ziet, blijft stilstaan in "" datering "'. Het is jammer dat op dit forum meer onderling aandacht wordt besteed aan het stilstaan als aan "" brilaanpassing "". Het zij zo.
De spirituele evolutie staat op de handrem. Dat is niet moeilijk als je een boek heilig verklaart, als het Enige en Laatste Woord van God, en het geloof als de Enige Juiste Weg.

Dan sta je inderdaad stil in "datering'' en blijkt de bril in de praktijk minder scherp.

Zo is het inderdaad alsof je ook in de huidige tijd in de wachtkamer van de barbier zit van de middeleeuwen, die lijkt op een kinderboerderij, en de barbier die behalve je haren knipt en je baard scheert, en passant ook aderlatingen doet en je tanden en kiezen trekt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
Ik zie een duidelijk verschil tussen wetten die de "' gulden regel "' verder uitwerken en andere wetten. De "' gulden regel "' is universeel en wordt door bijna niemand bestreden.
De gulden regel is gebaseerd op (wederzijds) eigenbelang. Iets wat eigenbelang is kan nooit universeel zijn. Dat is een 'handeltje': ik doe aardig voor jou, jij doet aardig voor mij. Iedereen blij.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
13 apr 2020, 10:30
Het Woord is verwant aan het Griekse Logos. Het verwijst min of meer naar de goddelijke wetmatigheid van het universum.

Gods Woord en Wet zou je dan kunnen omschrijven als: zó zit het in elkaar en niet anders! Geen discussie over mogelijk.
Het woord "woord" is het enige woord dat zichzelf is.
Dus het is wat het is.
"Ik ben die Ik ben" (Exodus 3:14)
YHWH.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

snappie

Bericht door snappie »

Petra schreef:
13 apr 2020, 03:46
Maar het lijkt me niet de bedoeling om moderne mensen te willen aanmoedigen om het stenigen weer in te voeren.
Petra schreef:
Kun je dan bepaalde bijbelse wetten als achterhaald beschouwen of anders interpreteren?
In Hebreeën 8 staat dat het oude Sinaïtische verbond (burgerlijke, ceremoniele en zedelijke wetten) gebrekkig is, en dat God een nieuw en beter verbond sluit. Het oude verbond is daarmee verouderd en verjaard verklaard, en het nieuwe verbond kan in werking treden.
Paulus zegt in 1 Korinthe 9 dat hij niet onder de Joodse wet staat maar dat hij zich onderworpen heeft aan de wet van Christus.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

snappie schreef:
13 apr 2020, 12:34
Petra schreef:
Petra schreef:
In Hebreeën 8 staat dat het oude Sinaïtische verbond (burgerlijke, ceremoniele en zedelijke wetten) gebrekkig is, en dat God een nieuw en beter verbond sluit. Het oude verbond is daarmee verouderd en verjaard verklaard, en het nieuwe verbond kan in werking treden.
Paulus zegt in 1 Korinthe 9 dat hij niet onder de Joodse wet staat maar dat hij zich onderworpen heeft aan de wet van Christus.
Het punt is i.m.o. de vraag of je, als je Christus niet accepteert, dan nog onder de oude wetten wordt geoordeeld.

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
Nou is die wil lastig in te vullen en voor meerdere interpretaties vatbaar, maar hoe zit dat met Gods woord of wet dan als we goed en kwaad willen invullen conform Gods woord/wet? Wat ik me afvraag.. over welke Wet of Woord hebben we het dan? Lees ik Gods Wet dan denk ik letterlijk en dus aan de Thora.
''De Wet'' als zijnde ''de Torah'' is geen wet zoals het Wetboek van Strafrecht, maar betekent letterlijk ''richtlijn'' of ''onderricht''. In de Torah staat dat de interpretatie ervan in mensenhanden is gegeven. Het is niet JHWH die bepaalt hoe zaken omtrent de halachah (het wetmatige gedeelte) moeten worden opgevat, maar de mensen via stemming. Er staat in de Torah, Deuteronomium 30:12 ''Lo baSjammajiem hie'' (''ze [de Torah] is niet in de hemelen''). En indien de meerderheid voor is, dan is dat de wet. JHWH kan klagen, maar de Torah geeft JHWH niet het recht te bepalen hoe de halachah dient te worden opgevat.

Een tijdje geleden haalde ik een verhaaltje aan uit de Talmoed (Baba Metsia 59) waar Rabbi Eli'ezer debatteerde over een interpretatie (klik). Rabbi Eli'ezer stond alleen tegenover Rabbi Akiva, Rabbi Jehosjoe'a, Rabbi Gamli'el, ... maar hij hield voet bij stuk: indien mijn interpretatie correct is, laat deze boom zich dan verplaatsten -- en de boom verplaatste zich vele meters. Maar de Rabbis zeiden: een verplaatsende boom is geen argument. Toen zei hij: indien mijn interpretatie correct is, laat dan deze rivier de andere kant op stromen -- en de rivier stroomde de andere kant op. Maar de Rabbis zeiden: een andersom stromende rivier bewijst niets. Hij vervolgde boos: indien mijn interpretatie correct is, laat dan dit leerhuis instorten -- en de muren begonnen naar binnen te hellen boven de Rabbis. Maar de Rabbis zeiden: God, indien de Rabbijnen aan het debatteren zijn over de halachah, dan heeft u daarin geen zeggenschap. En de muren stopten met vallen. Uiteindelijk zei Rabbi Elie'zer: indien mijn interpretatie correct is, laat de hemel het dan zeggen. Een stem uit de hemel zei: ''Waarom debatteren jullie nog langer met Rabbi Eli'ezer? Zien jullie niet dat Rabbi Eli'ezer gelijk heeft?'' Waarop de Rabbis zeiden: ''Lo baSjammajiem hie'' (ze [de Torah] is niet in de hemel).

Het verhaaltje heeft nog een staartje. De Talmoed zegt, dat toen Rabbi Akiva de profeet Elia tegenkwam, hij aan de profeet vroeg hoe JHWH deze gebeurtenis beoordeelde. Elia antwoordde: Hij lachte van blijdschap, roepend ''Mijn kinderen hebben Me verslagen! Mijn kinderen hebben Me verslagen!'' (Hier een kort liedje over Baba Metzia 59).
Wees realistisch

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 12:34
hopper schreef:
13 apr 2020, 10:30

Het woord "woord" is het enige woord dat zichzelf is.
Dus het is wat het is.
"Ik ben die Ik ben" (Exodus 3:14)
YHWH.

Dat verwijst naar het 'zijn' zelf. God is in zichzelf de Ene. Het woord -de Logos- gaat over de wetmatigheden die daar uit voortvloeien.
D.w.z. dat de Ene nooit tegen zichzelf in kan handelen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ja, de vergelijking gaat mank wanneer "woord" meer betekent dan 1 woord.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mart schreef:
13 apr 2020, 13:14
Petra schreef:
Nou is die wil lastig in te vullen en voor meerdere interpretaties vatbaar, maar hoe zit dat met Gods woord of wet dan als we goed en kwaad willen invullen conform Gods woord/wet? Wat ik me afvraag.. over welke Wet of Woord hebben we het dan? Lees ik Gods Wet dan denk ik letterlijk en dus aan de Thora.
''De Wet'' als zijnde ''de Torah'' is geen wet zoals het Wetboek van Strafrecht, maar betekent letterlijk ''richtlijn'' of ''onderricht''. In de Torah staat dat de interpretatie ervan in mensenhanden is gegeven. Het is niet JHWH die bepaalt hoe zaken omtrent de halachah (het wetmatige gedeelte) moeten worden opgevat, maar de mensen via stemming. Er staat in de Torah, Deuteronomium 30:12 ''Lo baSjammajiem hie'' (''ze [de Torah] is niet in de hemelen''). En indien de meerderheid voor is, dan is dat de wet. JHWH kan klagen, maar de Torah geeft JHWH niet het recht te bepalen hoe de halachah dient te worden opgevat.
De keuze wordt aan zijn volk gelaten om Hem al dan niet te gehoorzamen.
Ik ga er even van uit dat de NBG51 het goed genoeg vertaalde:

11Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen?
14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen.
15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade:
16 doordat ik u heden gebied de Here, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de Here, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen.
17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient,
18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen.
19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht,
20 door de Here, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de Here uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 17:18
Mart schreef:
Petra schreef:
15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade:
Dat gaat over iets anders. Ik had het over de halachah. Welke opvatting moet worden gevolgd, wordt bepaald door de meerderheid.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mart schreef:
13 apr 2020, 19:15
Jerommel schreef:
Mart schreef:
Petra schreef:
Dat gaat over iets anders. Ik had het over de halachah. Welke opvatting moet worden gevolgd, wordt bepaald door de meerderheid.
De context is Deut. 30:11-20.

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 23:10
De context is Deut. 30:11-20.
Waarvan wij de interpretatie bepalen.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
13 apr 2020, 10:32
Even een off topic naar Petra toe. Compliment hoe je telkens weer nieuwe onderwerpen weet te starten.

:kiss1:
:flower1:
:thumb1:

Om jou te plezieren wat smilies!
Ahhhh... je gaat jezelf helemaal te buiten. 😘 🧸
(Ik strooi graag met Gaitema's poppetjes).

Zo moeilijk is het niet hoor... aan vragen geen gebrek, helaas! (word er soms zelf ook bekaf van ;) )
En dan lees je het hier alleen nog maar m.b.t. goddelijke onderwerpen. :roll:

hopper schreef:
13 apr 2020, 10:32

In het christelijke denken echter ziet men God min of meer als een boven ons staande entiteit.
Die heeft wetten bedacht en wéé degene die er tegen zondigt! Die zal eeuwig braden in de hel of zoiets.
Dat is een God gebaseerd op angst. Die bestaat natuurlijk niet.
Ja dat snap ik en dat snap ik en dat snap ik en..
Waar het mij om gaat.. is juist dat ik 'iedereen' er over hoor dat 'we' niet (genoeg) naar God's wetten/woord leven. Maar hoe dat dan precies ingevuld moet worden lees ik er dan niet bij.
Het is mij allemaal te vaag.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
Ik zie een duidelijk verschil tussen wetten die de "' gulden regel "' verder uitwerken en andere wetten. De "' gulden regel "' is universeel en wordt door bijna niemand bestreden. De spiegel neuronen in de hersenen van ieder mens, leveren daartoe de basis. Andere wetten, zoals spijswetten en ceremoniele wetten, die toegeschreven worden aan God zie ik als voor 100 % afkomstig uit de lokale cultuur. Dan de wetten die in strijd zijn met de "' gulden regel "' zoals discriminatie van mensen onderling, ontkenning van gelijkwaardigheid van mensen ( slavernij ), barbaarse strafoplegging voor diegenen die een afwijkende visie hebben, enz, enz. Je hebt het dan over de "' kijk "' op wat is de natuurorde. In het geloof wordt de natuurorde toegerekend aan God. De Bedoeling van God ( de Schepper ) met de mens en de menselijke samenleving. Zoals de relatie man/ vrouw, de positie van het gezin, gedachten over de betekenis van seks en voortplanting. De structuur van de samenleving. De natuurorde bepaalt wat natuurlijk ( Wil van God ) is en wat onnatuurlijk ( tegen de Wil van God ) is. Ik denk dat bij de natuurorde sprake is van gedachten onderhevig aan voortschrijdend inzicht. Heeft God enige duizenden jaren geleden voor alle eeuwigheid de natuurorde definitief en dus onveranderlijk vastgelegd, of is er sprake van menselijke invulling? De natuurorde kan menselijke inbreng zijn, zo de visie onder de modernen waarbij door bijbel-wetenschap de afkomst van de tekstinhoud anders wordt begrepen als in oude tijden. Zo wordt anno 2020 , buiten de "'volksgelovers "' grote aandacht geschonken aan wie de bijbelse boodschap heeft geformuleerd. Dat kan de schrijver zijn geweest, die zijn menselijke opvattingen heeft gegeven, of er werd Goddelijk gegeven Inspiratie door de schrijver neergeschreven. Hoe is nu de menselijke inbreng te onderscheiden van de Goddelijke Inspiratie, daar wordt in de moderniteit veel theologische aandacht aangegeven. Bij de RK Kerk bijvoorbeeld in het "" Dei Verbum "" document. In ieder geval is het de bijbel lezen als Woorden die van kaft tot kaft afkomstig zijn van God Zelve, de denkwereld behorend tot de middeleeuwen. Wat is afkomstig van God Zelve ( onopgeefbaar ) en wat niet ( opgeefbaar ) , is de huidige uitdaging. Wie die uitdaging niet ziet, blijft stilstaan in "" datering "'. Het is jammer dat op dit forum meer onderling aandacht wordt besteed aan het stilstaan als aan "" brilaanpassing "". Het zij zo.

Hoe is nu de menselijke inbreng te onderscheiden van de Goddelijke Inspiratie, daar wordt in de moderniteit veel theologische aandacht aangegeven.
Wat is afkomstig van God Zelve ( onopgeefbaar ) en wat niet ( opgeefbaar ) , is de huidige uitdaging
Het is jammer dat op dit forum meer onderling aandacht wordt besteed aan het stilstaan als aan "" brilaanpassing "". Het zij zo.

Jaaaaaaa, dat is PRECIES wat ik bedoel. :flower1:
Maar dan veeeeeel beter verwoord (had ik dat al 's eerder gezegd? ;) :D )

Dus vandaar.. ik lees het zat hoor, ook hier op het forum.. allemaal onderwerpen aan God knapt de wereld van op. Maar over welke wetten ge- en verboden het dan precies gaat vind ik duister/vaag.
En volgens mij probeert o.a. Peter wel om die kant op te gaan.. maar komt het niet zo door.

Petra

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
13 apr 2020, 11:52
Ik geloof in een God van echte onvoorwaardelijke liefde. Daaruit vloeit een onvoorwaardelijk vrije wil voort.
Zonder voorwaarden dus.

Volgens mij zijn er dus ook geen Wetten door God uitgevaardigd.

Als je God in jezelf hebt gevonden, of als je God werkelijk zoekt in jezelf, zul je deze dingen niet langer doen.
Het zijn jouw vrijheden, niet jouw beperkingen. Dit zijn Mijn beloftes, niet Mijn geboden.
Wie zou Ik dan moeten bevelen? Wie zou Ik dan moeten bestraffen?
Alleen Ik ben. Er is niets anders dan Mijzelf."
🥰

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
Petra schreef:

Een tijdje geleden haalde ik een verhaaltje aan uit de Talmoed (Baba Metsia 59) waar Rabbi Eli'ezer debatteerde over een interpretatie (klik). Rabbi Eli'ezer stond alleen tegenover Rabbi Akiva, Rabbi Jehosjoe'a, Rabbi Gamli'el, ... maar hij hield voet bij stuk: indien mijn interpretatie correct is, laat deze boom zich dan verplaatsten -- en de boom verplaatste zich vele meters. Maar de Rabbis zeiden: een verplaatsende boom is geen argument. Toen zei hij: indien mijn interpretatie correct is, laat dan deze rivier de andere kant op stromen -- en de rivier stroomde de andere kant op. Maar de Rabbis zeiden: een andersom stromende rivier bewijst niets. Hij vervolgde boos: indien mijn interpretatie correct is, laat dan dit leerhuis instorten -- en de muren begonnen naar binnen te hellen boven de Rabbis. Maar de Rabbis zeiden: God, indien de Rabbijnen aan het debatteren zijn over de halachah, dan heeft u daarin geen zeggenschap. En de muren stopten met vallen. Uiteindelijk zei Rabbi Elie'zer: indien mijn interpretatie correct is, laat de hemel het dan zeggen. Een stem uit de hemel zei: ''Waarom debatteren jullie nog langer met Rabbi Eli'ezer? Zien jullie niet dat Rabbi Eli'ezer gelijk heeft?'' Waarop de Rabbis zeiden: ''Lo baSjammajiem hie'' (ze [de Torah] is niet in de hemel).

Het verhaaltje heeft nog een staartje. De Talmoed zegt, dat toen Rabbi Akiva de profeet Elia tegenkwam, hij aan de profeet vroeg hoe JHWH deze gebeurtenis beoordeelde. Elia antwoordde: Hij lachte van blijdschap, roepend ''Mijn kinderen hebben Me verslagen! Mijn kinderen hebben Me verslagen!'' (Hier een kort liedje over Baba Metzia 59).

Prachtig verhaal van die Rabbi. :flower1:
Was dat dezelfde Elia die als eerste een dode weer tot leven wekte? Een kindje geloof ik.

Interessant!
Ik lees het niet in Duet 30:12 dat de stemming en interpretatie in mensenhanden is geven. Maar hé; het is dan ook een vrij lastig te snappen stukkie tekst met al die vaagtaal.
Dus wat zegt het dan concreet?
Dat de mens bepaalt? Volg de (reeds bestaande seculiere) wetten?! Zo simpel?
Laatst gewijzigd door Petra op 14 apr 2020, 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:

20 door de Here, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de Here uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.
Dat land is toch Israel.
Daar wonen wij toch allemaal niet.

HJW

Bericht door HJW »

Messenger schreef:
13 apr 2020, 11:52

Precies !!
Zoek eerst het koninkrijk en de rest zal u gegeven worden.
Vind jezelf, vind het goddelijke in je en dan zul je geen enkele behoefte meer hebben aan zaken. Het is dan gewoon verdwenen.

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
14 apr 2020, 05:51
Zo simpel?
Ja, zo simpel. De Torah is ons geschonken en wij bepalen de interpretatie. Indien God zich bemoeit met de interpretatie van halachische kwesties, zijn we gerechtigd Hem de mond te snoeren, want de Torah is niet in de Hemel: ''Lo baSjammajiem hie''. Het bijbelse verhaal van het volk Israël begint bij Ja'akov die met elohiem in gevecht raakte. Elohiem merkte dat hij Ja'akov niet kon verslaan, beschadigde Ja'akovs heup, gaf Ja'akov de naam Israël - wat betekent ''hij strijdt met God'' - en legde uit dat dit is omdat hij met God en de mensen heeft gevochten (שרית) en heeft gewonnen (תוכל).

Niet alleen heeft God geen inspraak in halachische aangelegenheden, maar Hij kan eveneens officieel worden aangeklaagd. In het Jodendom zijn er legio verhalen waar JHWH de Gedaagde is en Hij wint het niet altijd. Ik ken er een aantal uit het chassidisme. Een recent voorbeeld was Auschwitz, waar er - zoals je je kunt voorstellen - geen gebrek was aan grote joodse geleerden. Op een nacht stelden tien van deze mensen een Joodse rechtbank samen en klaagden God aan. Het centrale uitgangspunt van het proces was de vraag hoe Hij die volmaakt zou zijn, zo'n levende hel als Auschwitz mocht kunnen creëren. Elie Wiesel (klik), die eveneens getuige was van zo'n proces, was zo moedig JHWH om kracht te bidden Hem de juiste vragen te stellen en verklaarde meer geloof in Adolf Hitler te hebben dan in God, aangezien Hitler - en niet God - zich aan al z'n beloften hield die hij de Joden had gedaan. Het debat woedde de hele nacht over en weer, maar tenslotte luidde het vonnis "schuldig!" God was schuldig aan het falen van Zijn volk.
Prachtig verhaal van die Rabbi. :flower1:
Was dat dezelfde Elia die als eerste een dode weer tot leven wekte? Een kindje geloof ik.
Klopt.
Laatst gewijzigd door Mart op 14 apr 2020, 10:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
14 apr 2020, 06:01
Jerommel schreef:

Dat land is toch Israel.
Daar wonen wij toch allemaal niet.
Het beloofde land is uiteindelijk het Nieuwe Jerusalem.
De heidenen in Christus zijn aan de stam Israel (het volk) geënt.

Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Plaats reactie