Gods Woord en Wet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Mart
Man/Vrouw: M

Re: Gods Woord en Wet

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
02 mei 2020, 15:31
Sorry dat jou dat ergert maar de Thora leert ons heilig te zijn, zie Lev. 20:7.
De Torah was helemaal nooit aan de heidenen gegeven, maar aan de Joden, de nazaten van Avraham en Ja'akov.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
03 mei 2020, 04:27

Het is juist als je de Bijbel als basis neemt voor de moraal waardoor er zoveel geschillen zijn. Het is een Bron van twist, verdeeldheid, oorlog, onmin etc. en dat allemaal door het verschil in opvattingen.
Denk je echt dat als er geen Bijbel zou zijn, dat er dan geen twist, verdeeldheid, oorlog, onmin en verschil in opvattingen zouden zijn?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
03 mei 2020, 09:00
Piebe Paulusma schreef:
De Torah was helemaal nooit aan de heidenen gegeven, maar aan de Joden, de nazaten van Avraham en Ja'akov.
Het draait allemaal om huis Israël en dat zijn nooit joden genoemd.
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 09:40
Mart schreef:
Piebe Paulusma schreef:
De Torah is gegeven aan de nazaten van Avraham en Ja'akov (Israël). Etymologisch komt de Nederlandse term ''Jood'' voort uit het bijbels Hebreeuwse woord Jehoedie.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 10:01
Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 09:40
Mart schreef:
Piebe Paulusma schreef:
De Torah is gegeven aan de nazaten van Avraham en Ja'akov (Israël). Etymologisch komt de Nederlandse term ''Jood'' voort uit het bijbels Hebreeuwse woord Jehoedie.
Jakob is nooit jood genoemd. Het draait allemaal om het huis Israël dat de heidenen/volken zijn. En waar maak jij je druk om, jij bent niet religieus dus sowieso deel jij niet mee.
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 10:07
Het draait allemaal om het huis Israël dat de heidenen/volken zijn.
De Torah is gegeven aan de nazaten van Avraham en Ja'akov (Israël).
En waar maak jij je druk om, jij bent niet religieus dus sowieso deel jij niet mee.
Wat heeft religie met nakomelingschap te maken?
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 10:24
Piebe Paulusma schreef:
Wanneer noemde God Abraham rechtvaardig, toen bij besneden was of onbesneden? En Jakob is nooit een jood genoemd, zo ja, toon dat maar aan!
Mart schreef:
En waar maak jij je druk om, jij bent niet religieus dus sowieso deel jij niet mee.
Wat heeft religie met nakomelingschap te maken?
Alles, nooit gelezen wat er geschreven staat over de onvruchtbare vrouw?
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 10:27
Mart schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Wanneer noemde God Abraham rechtvaardig, toen bij besneden was of onbesneden?
De Torah werd niet gegeven aan Avraham, maar aan de nazaten van Ja'akov (Israël).
En Jakob is nooit een jood genoemd, zo ja, toon dat maar aan!
''Jood'' is een Nederlands woord dat etymologisch is gebaseerd op de term יְהוּדִי (Jehoedie) en יְהוּדִים (Jehoediem), respectievelijk een bijbelse verwijzing naar de nazaten van Israël en de natie.

En je suggestieve uitlating ''En waar maak jij je druk om, jij bent niet religieus dus sowieso deel jij niet mee'' is incorrect. Al weet ik dat de Torah pas rond de Babylonische Ballingschap is samengesteld en verhalen over Avraham, de onvruchtbare Sarah, Mozes en dergelijke, in werkelijkheid aannemelijkrwijs helemaal niet historisch zijn, maakt de Torah deel uit van de traditie waar ik uit voortgekomen ben.
Wees realistisch

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Petra schreef:
03 mei 2020, 05:35

Ik vond HBP ook geweldig. Echt van genoten.
Hans trouwens ook.

Ach.. wat is egoloos? Wat is verlicht? Zodra je het wil bereiken lukt het al niet meer. Zodra je het gevonden denkt te hebben is het verder weg dan ooit.

Maar dat is mijn ervaring. :)
Mijne ook. Momenteel lees ik veel over mystiek en over hoe onze hersenen zijn bedraad door onze ervaringen. Hoe we daar los van kunnen komen. Maar lukt niet erg. Is ook niet erg trouwens. Het pad is leuker dan het doel zelf.
Wat ik goed begrijp is dat iedere zoeker graag vindt en een gevoel van euforie kan voelen bij datgene wat gevonden is.
Ik zie het niet als hoogmoedig als ik die euforie opmerk, ik heb eerder een good for you gevoel. Maar ik zie dan ook het nut van (valse) bescheidenheid niet in.
Voor mij is iedere verkondiger van een ware vondst idem in het gelukkige gegeven dat men kennelijk blij met het eigen padje is.
Misschien is dat wel het belangrijkste.
Als mensen steevast doen alsof anderen nog vast zitten in illusie en in beelden en zij zijn wetend dan gaan mijn haren ter berge rijzen. Wat een arrogantie denk ik.
Dat is bijna Nederlands. Als je bijvoorbeeld in Amerika stelt wat je allemaal voor elkaar gekregen hebt dan krijg je applaus en in Nederland is het "doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg".

Het gaat mij overigens vooral om als mensen zeggen "jij bent een onwetende" tegen iedereen die het anders ziet dan zijzelf. Dat mensen voor zichzelf DE waarheid gevonden denken te hebben is mij om het even, maar zwijg erover.

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 10:47
Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 10:27
Mart schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Wanneer noemde God Abraham rechtvaardig, toen bij besneden was of onbesneden?
De Torah werd niet gegeven aan Avraham, maar aan de nazaten van Ja'akov (Israël).
En Jakob is nooit een jood genoemd, zo ja, toon dat maar aan!
''Jood'' is een Nederlands woord dat etymologisch is gebaseerd op de term יְהוּדִי (Jehoedie) en יְהוּדִים (Jehoediem), respectievelijk een bijbelse verwijzing naar de nazaten van Israël en de natie.
Jood komt van Juda dat betekent lof krijgen van God en hoe zal iemand die niet gelooft dat krijgen? Door de Thora te volbrengen? Ik ben benieuwd!
Mart schreef:
03 mei 2020, 10:47
En je suggestieve uitlating ''En waar maak jij je druk om, jij bent niet religieus dus sowieso deel jij niet mee'' is incorrect. Al weet ik dat de Torah pas rond de Babylonische Ballingschap is samengesteld en verhalen over Avraham, de onvruchtbare Sarah, Mozes en dergelijke, in werkelijkheid aannemelijkrwijs helemaal niet historisch zijn, maakt de Torah deel uit van de traditie waar ik uit voortgekomen ben.
Niks suggestief aan mijn opmerking, ik zie joods zijn gewoon breder dan afstamming. Ik weet namelijk wat er geschreven staat over de onvruchtbare vrouw, weet je wel die ZONDER nazaat.
Say hi to the bad guy

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
03 mei 2020, 05:35

Ach.. wat is egoloos? Wat is verlicht? Zodra je het wil bereiken lukt het al niet meer.
Inderdaad.
Het is een oxymoron om je ego te verkleinen met de ambitie om op eigen kracht spiritueel te groeien.
Zodra je het gevonden denkt te hebben is het verder weg dan ooit.

Maar dat is mijn ervaring. :)
De mijne ook.

Wat ik goed begrijp is dat iedere zoeker graag vindt en een gevoel van euforie kan voelen bij datgene wat gevonden is.
Ik zie het niet als hoogmoedig als ik die euforie opmerk, ik heb eerder een good for you gevoel. Maar ik zie dan ook het nut van (valse) bescheidenheid niet in.
Voor mij is iedere verkondiger van een ware vondst idem in het gelukkige gegeven dat men kennelijk blij met het eigen padje is.
Misschien is dat wel het belangrijkste.
Hmmm...
Stel je hebt ernstige kanker, en je hebt 2 dokters.
De één zegt: Niets aan de hand.
De ander zegt: Uw been moet er af anders zaait het uit.
Wat is het aangename pad (vooruitzicht) en wat is het levens reddende pad?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 10:56
Jood komt van Juda dat betekent lof krijgen van God en hoe zal iemand die niet gelooft dat krijgen? Door de Thora te volbrengen?
Je stelde dat de Torah jullie leert om heilig te zijn, verwijzend naar Leviticus 20:7. Ik stelde dat de Torah werd gegeven aan de nazaten van Ja'akov (Israël); niet aan de heidenen. Bovendien draagt Leviticus 20:7 jou evenmin op heilig te zijn, maar zegt dit tegen de nazaten van Israël en het citaat geldt slechts voor deze nazaten van Israël en de eventuele ger (buitenstaander, vreemdeling) die onder de nazaten van Israël verblijft. Zij moeten zich aan de regels houden van Leviticus 20:7.

Je vraag of iemand die de Torah volbrengt, lof krijgt, is een red herring. De Torah is gegeven aan de nazaten van Ja'akov (Israël) en Leviticus 20:7 draagt jou niet op heilig te zijn.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 11:27
Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 10:56
Jood komt van Juda dat betekent lof krijgen van God en hoe zal iemand die niet gelooft dat krijgen? Door de Thora te volbrengen?
Je stelde dat de Torah jullie leert om heilig te zijn, verwijzend naar Leviticus 20:7. Ik stelde dat de Torah werd gegeven aan de nazaten van Ja'akov (Israël); niet aan de heidenen. Bovendien draagt Leviticus 20:7 jou evenmin op heilig te zijn, maar zegt dit tegen de nazaten van Israël en het citaat geldt slechts voor deze nazaten van Israël en de eventuele ger (buitenstaander, vreemdeling) die onder de nazaten van Israël verblijft. Zij moeten zich aan de regels houden van Leviticus 20:7.

Je vraag of iemand die de Torah volbrengt, lof krijgt, is een red herring. De Torah is gegeven aan de nazaten van Ja'akov (Israël) en Leviticus 20:7 draagt jou niet op heilig te zijn.
Apostelen zijn meer dan profeten en de apostel betrekt Leviticus op de gemeente van Christus, zie 1 Petr. 1:16 en ook Hebr. 3:1. Die dingen gaan jou niet aan want je bent niet religieus. Jij hoeft niet heilig te zijn en wees daar nou maar blij om!
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 12:14
Apostelen zijn meer dan profeten en de apostel betrekt Leviticus op de gemeente van Christus, zie 1 Petr. 1:16 en ook Hebr. 3:1. Die dingen gaan jou niet aan want je bent niet religieus.
De meeste tekstkritici en bijbelwetenschappers beschouwen beide epistelen van Petrus als pseudepigrafen. Bovendien geeft de schrijver blijk van een duidelijk formele retoriek, een filosofische opleiding en een zeer vergevorderde kennis van de Griekse taal, die geen van allen gebruikelijk zijn voor een Galilese visser. Daarnaast toont 1 Petrus enige afhankelijkheid van de brieven van Paulus en deelt veel van dezelfde motieven die in Efeziërs, Kolossenzen en de Pastorale Brieven worden beschreven. Hoe het christendom van Jezus' volgelingen er in die tijd uitzag, weten we niet, aangezien alle werken in de proto-orthodoxe Canon die in naam van Jezus' apostelen zijn geschreven, pseudepigrafisch zijn, op - opvallend genoeg - zeven brieven van de Romeinse Jood Paulus na, die beweert een apostel te zijn geworden op basis van een visioen. Dat is raar, want de apostelen waren toendertijd nog gewoon in Jehoedah woonachtig. Paulus' reisgenoot Lukas geeft Paulus in Handelingen een rol naast de apostelen met de goedkeuring van de apostelen, maar zelfs in Handelingen valt een onderliggend conflict met Jezus' apostelen uit Jehoedah niet geheel te verbloemen. Het Paulinische christendom, dat reeds grotendeels heidens was geworden, vertoont de trekken van een conflict met de joden. Deze kloof werd er later alleen maar groter op.
Jij hoeft niet heilig te zijn en wees daar nou maar blij om!
Prima.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 13:08
Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 12:14
Apostelen zijn meer dan profeten en de apostel betrekt Leviticus op de gemeente van Christus, zie 1 Petr. 1:16 en ook Hebr. 3:1. Die dingen gaan jou niet aan want je bent niet religieus.
De meeste tekstkritici en bijbelwetenschappers beschouwen beide epistelen van Petrus als pseudepigrafen. Bovendien geeft de schrijver blijk van een duidelijk formele retoriek, een filosofische opleiding en een zeer vergevorderde kennis van de Griekse taal, die geen van allen gebruikelijk zijn voor een Galilese visser. Daarnaast toont 1 Petrus enige afhankelijkheid van de brieven van Paulus en deelt veel van dezelfde motieven die in Efeziërs, Kolossenzen en de Pastorale Brieven worden beschreven. Hoe het christendom van Jezus' volgelingen er in die tijd uitzag, weten we niet, aangezien alle werken in de proto-orthodoxe Canon die in naam van Jezus' apostelen zijn geschreven, pseudepigrafisch zijn, op - opvallend genoeg - zeven brieven van de Romeinse Jood Paulus na, die beweert een apostel te zijn geworden op basis van een visioen. Dat is raar, want de apostelen waren toendertijd nog gewoon in Jehoedah woonachtig. Paulus' reisgenoot Lukas geeft Paulus in Handelingen een rol naast de apostelen met de goedkeuring van de apostelen, maar zelfs in Handelingen valt een onderliggend conflict met Jezus' apostelen uit Jehoedah niet geheel te verbloemen. Het Paulinische christendom, dat reeds grotendeels heidens was geworden, vertoont de trekken van een conflict met de joden. Deze kloof werd er later alleen maar groter op.
Ik wist toen ik mijn vorige bericht schreef al dat je het over die boeg zou gooien. Dat scheelt een slaappil, dank je! :D
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 14:09
Ik wist toen ik mijn vorige bericht schreef al dat je het over die boeg zou gooien. Dat scheelt een slaappil, dank je! :D
Argumenteren is wellicht niet je sterkste punt? Heb een paar punten aangedragen. Aangaande de vraag over welke Wet of welk woord we spreken als we deze terminologie hanteren, hangt af van welk boek je volgt en hangt binnen christelijke context af van welk christendom je volgt, want hoe het christendom van Jezus' volgelingen er in die tijd uitzag, weten we niet, aangezien alle werken in de proto-orthodoxe Canon die in naam van Jezus' apostelen zijn geschreven, pseudepigrafisch zijn, op - opvallend genoeg - zeven brieven van de Romeinse Jood Paulus na, die beweert een apostel te zijn geworden op basis van een visioen. Dat wordt opvallend gevonden, omdat de apostelen toendertijd nog gewoon in Jehoedah woonachtig waren. Paulus' reisgenoot Lukas geeft Paulus in Handelingen echter een rol naast de apostelen met de goedkeuring van de apostelen, al valt zelfs in Handelingen een onderliggend conflict met Jezus' apostelen uit Jehoedah niet geheel te verbloemen. Het Paulinische christendom, dat reeds grotendeels heidens was geworden, vertoont de trekken van een conflict met de joden. Een kloof die bleef groeien. Ik vermoed het oorspronkelijke christendom weinig gemeen had met de latere versie die de lijn van Paulus heeft gevolgd.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 14:49
Piebe Paulusma schreef:
Argumenteren is wellicht niet je sterkste punt? Heb een paar punten aangedragen. Aangaande de vraag over welke Wet of welk woord we spreken als we deze terminologie hanteren, hangt af van welk boek je volgt en hangt binnen christelijke context af van welk christendom je volgt, want hoe het christendom van Jezus' volgelingen er in die tijd uitzag, weten we niet, aangezien alle werken in de proto-orthodoxe Canon die in naam van Jezus' apostelen zijn geschreven, pseudepigrafisch zijn, op - opvallend genoeg - zeven brieven van de Romeinse Jood Paulus na, die beweert een apostel te zijn geworden op basis van een visioen. Dat wordt opvallend gevonden, omdat de apostelen toendertijd nog gewoon in Jehoedah woonachtig waren. Paulus' reisgenoot Lukas geeft Paulus in Handelingen echter een rol naast de apostelen met de goedkeuring van de apostelen, al valt zelfs in Handelingen een onderliggend conflict met Jezus' apostelen uit Jehoedah niet geheel te verbloemen. Het Paulinische christendom, dat reeds grotendeels heidens was geworden, vertoont de trekken van een conflict met de joden. Een kloof die bleef groeien. Ik vermoed het oorspronkelijke christendom weinig gemeen had met de latere versie die de lijn van Paulus heeft gevolgd.
Door het over de pseudepigrafische boeg te smijten gaat men met zevenmijlslaarzen aan de inhoud voorbij. Logisch ook, want als je de brieven toetst op inhoud zie je dat de leerstellingen van de zogenaamde pseudepigraven ook voorkomen in de brieven die wel aan de Paulus en de andere apostelen worden toegeschreven. Neem bijvoorbeeld de geweldige brief aan de Hebreeën, het is gewoon poëzie maar maak jij je vooral druk over auteurschap dan geniet ik wel van de schoonheid! Verschil moet er zijn nietwaar?
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 15:01
Mart schreef:
03 mei 2020, 14:49
Piebe Paulusma schreef:
Door het over de pseudepigrafische boeg te smijten gaat men met zevenmijlslaarzen aan de inhoud voorbij. Logisch ook, want als je de brieven toetst op inhoud zie je dat de leerstellingen van de zogenaamde pseudepigraven ook voorkomen in de brieven die wel aan de Paulus en de andere apostelen worden toegeschreven.
Dat zeg ik: we weten niet hoe het christendom van Jezus' volgelingen er in die tijd uitzag, want we hebben geen werken van de werkelijke apostelen van Jezus -- niet één die aan hen wordt toegeschreven is niet pseudepigrafisch. Dat wordt raar gevonden, omdat Jezus' werkelijke apostelen nog in Jehoedah leefden en vrijwel zeker schriftelijke werken hadden. Alle werken die door het proto-orthodoxe christendom aan hen worden toegeschreven zijn pseudepigrafisch. De enige persoon van wie we zeker zijn dat werken daadwerkelijk van zijn hand afkomstig zijn, is - opvallend genoeg - Paulus. Maar over Paulus weten we dat deze in conflict stond met de Jeruzalem-Kerk waar Jezus' werkelijke apostelen woonachtig waren. Zelfs zijn reisgenoot Lukas kan dat conflict niet geheel verbloemen.
Neem bijvoorbeeld de geweldige brief aan de Hebreeën, het is gewoon poëzie maar maak jij je vooral druk over auteurschap dan geniet ik wel van de schoonheid! Verschil moet er zijn nietwaar?
Schoonheid is subjectief. Geniet zoveel je wilt.
Wees realistisch

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Brieven van Paulus
14 van de 21 epistels oftewel brieven in de canon van het Nieuwe Testament van de Bijbel worden traditioneel toegeschreven aan de apostel Paulus. 13 van deze brieven vermelden Paulus als afzender en worden ook wel de Paulijnse of Paulinische brieven genoemd;

de Brief aan de Hebreeën is in feite geen echte brief en noemt Paulus niet als auteur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brieven_van_Paulus

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 15:23
Maar over Paulus weten we dat deze in conflict stond met de Jeruzalem-Kerk waar Jezus' werkelijke apostelen woonachtig waren. Zelfs zijn reisgenoot Lukas kan dat conflict niet geheel verbloemen.
De inhoud van Paulus' brieven komt overeen met de leer van de vier evangeliën. Het is er een verdieping van, een midrasj op de leer van Christus. Je zou ze echt eens moeten lezen!
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Paulus is de enige van wie we zeker weten dat enkele van de werken die onder zijn naam zijn geschreven, daadwerkelijk van zijn hand komen. Deze zekerheid ontbreekt daarentegen bij alle werken die onder de naam van Jezus' werkelijke apostelen zijn geschreven. Alleen van de zelfverklaarde Romeins Joodse apostel Paulus weten we met zekerheid te stellen dat de proto-orthodoxe Canon werken van zijn hand heeft. Vreemd, niet? Hoe het christendom van Jezus' werkelijke apostelen eruit heeft gezien, weten we simpelweg niet.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Het is eigenlijk weer God ja of God neen. De ongelovigen en vrijzinnig gelovigen komen met een veelheid van argumenten die voor hen tot de conclusie leiden : God bestaat niet, het is de mensenwereld die God de aan Hem toegeschreven Inspiratie in de mond legt. Ook de Canon vaststelling is volledig mensenwerk. Voor de gelovigen ligt het volkomen anders. God Zelve bepaalt middels Goddelijk Handelen welke door Hem geinspireerde boeken in de Canon terecht komen. Wie de schrijvers zijn is secundair, de Goddelijke Inspiratie die neergeschreven is in de boeken is primair. De H Traditie in de RK Kerk stond en staat er uitvoerig stil bij Hoe dit Goddelijk Handelen ( zoals de concilie besluiten ) in de praktijk functioneert. De Almachtige is zeker wel machtig genoeg om Zijn Boodschap op de Juiste wijze aan het nageslacht door te geven. Menselijke kritiek ( God neen ) tegenover Goddelijk Handelen ( God ja ).

Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
03 mei 2020, 16:49
Het is eigenlijk weer God ja of God neen.
Indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Geloven staat een ieder vrij, maar zover het de wet aangaat, is mevrouw Justitia hier in de dagelijkse praktijk al deze patriarchale hemelbewoners uiteindelijk toch de bazin ;)
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
03 mei 2020, 17:11
peda schreef:
03 mei 2020, 16:49
Het is eigenlijk weer God ja of God neen.
Indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Geloven staat een ieder vrij, maar zover het de wet aangaat, is mevrouw Justitia hier in de dagelijkse praktijk al deze patriarchale hemelbewoners uiteindelijk toch de bazin ;)
Hallo Mart,

Jouw betoog is God neen en daarvoor breng jij vele argumenten ter onderbouwing. Alleen doen die argumenten voor de recht geaarden onder de gelovigen er niet toe. Zij komen met andere, de God ja argumenten, die jou weer niets doen en zo blijf je dus bezig. Voor de gelovige is het onmogelijk om God gedag te zeggen en de ongelovige gaat God niet goedendag zeggen. Je kunt dan weer over en weer gaan wijzen op diegenen die het wel lukt om van positie te veranderen, gelovigen worden ongelovig en ongelovigen worden gelovig, maar die genoemden blijken in de praktijk dan weer geen forummers van G G te zijn. Zo blijf je over en weer in bijkans onveranderde woorden God ja en God neen herhalen zonder dat er wat verandert.

hopper

Bericht door hopper »

Mart schreef:
03 mei 2020, 15:38
Paulus is de enige van wie we zeker weten dat enkele van de werken die onder zijn naam zijn geschreven, daadwerkelijk van zijn hand komen. Deze zekerheid ontbreekt daarentegen bij alle werken die onder de naam van Jezus' werkelijke apostelen zijn geschreven. Alleen van de zelfverklaarde Romeins Joodse apostel Paulus weten we met zekerheid te stellen dat de proto-orthodoxe Canon werken van zijn hand heeft. Vreemd, niet? Hoe het christendom van Jezus' werkelijke apostelen eruit heeft gezien, weten we simpelweg niet.
Dat doet er ook helemaal niet toe. Het gaat niet om Jezus of zijn apostelen, maar om het verhaal, de leer, de boodschap.
Van Roodkapje vraagt ook niemand zich af of die echt bestaan heeft.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Plaats reactie