Gods Woord en Wet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Mart
Man/Vrouw: M

Re: Gods Woord en Wet

Bericht door Mart »

hopper schreef:
03 mei 2020, 17:36
Dat doet er ook helemaal niet toe. Het gaat niet om Jezus of zijn apostelen, maar om het verhaal, de leer, de boodschap.
Van Roodkapje vraagt ook niemand zich af of die echt bestaan heeft.
Treffende vergelijking.
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
03 mei 2020, 17:22
Hallo Mart,

Jouw betoog is God neen en daarvoor breng jij vele argumenten ter onderbouwing.
Peda, allereerst is mijn persoon hierin niet relevant, noch is het betoog ''God neen''. Zou zelf niet weten of er goden bestaan. Het is slechts de logische contructie die telt: indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Niet? En indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Niet?

Geloven staat een ieder vrij, zolang de patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen hier de relatief flexibele regels van bazin Justitia maar niet verontachtzamen.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
03 mei 2020, 18:07
Geloven staat een ieder vrij, zolang de patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen hier de relatief flexibele regels van bazin Justitia maar niet verontachtzamen.
Nou Mart, dat is niet zo aardig van je om te schrijven! Trek je een pittige discussie toch niet zo aan, drink liever een biertje met me en we lachen er smakelijk om! :thumb1:
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 18:10
Mart schreef:
Nou Mart, dat is niet zo aardig van je om te schrijven!
Zie niets onaardigs. Patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen dienen zich hier allen aan de regels van mevrouw Justitia te houden. Verder staat geloven in goden een ieder vrij.
Trek je een pittige discussie toch niet zo aan, drink liever een biertje met me en we lachen er smakelijk om! :thumb1:
Allereerst is mijn persoon hierbij irrelevant, heb ten tweede van een pittige discussie hier niets gemerkt, zit ten tweede telkens met een glimlach te typen en tegelijk de finale tussen Magnus Carlsen en Hikaru Nakamura te volgen, en tenslotte heb je me nog nooit een pittige discussie horen voeren, want dat gaat er absoluut heel anders aan toe.
Wees realistisch

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef:
Mart schreef:
Nou Mart, dat is niet zo aardig van je om te schrijven! Trek je een pittige discussie toch niet zo aan, drink liever een biertje met me en we lachen er smakelijk om! :thumb1:
Voor de Nederlander altijd moeilijk Piebe,zeg maar een goede discussie doen onder het genot van een goed glas.Waarom ze altijd ruzie moeten zoeken is een raadsel,maar goed volg deze draad en denken wij dan........................ ach ach.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ach...de opruiingbrigade.....
Een oplettende lezer is het wel duidelijk. :geek:

Mart

Bericht door Mart »

Snelheid schreef:
03 mei 2020, 18:48
Waarom ze altijd ruzie moeten zoeken is een raadsel,maar goed volg deze draad en denken wij dan........................ ach ach.
Hadden jij en jij maar ''ach'' en ''ach'' gedacht alvorens én offtopic én met een ad-hominem te posten. Heb je nog ontopic argumenten? Ik stel dat geloven in goden een ieder vrij staat, zolang patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen zich hier allen aan de regels van mevrouw Justitia houden. Voor de rest is het slechts de logische constructie die telt: indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Niet? En indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Niet?
Wees realistisch

pyro

Bericht door pyro »

Mart schreef:
03 mei 2020, 18:56
Hadden jij en jij maar ''ach'' en ''ach'' gedacht alvorens én offtopic én met een ad-hominem te posten. Heb je nog ontopic argumenten? Ik stel dat geloven in goden een ieder vrij staat, maar dat patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen zich hier allen aan de regels van mevrouw Justitia dienen te houden. Voor de rest is het slechts de logische constructie die telt: indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Niet? En indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Niet?
Als monotheïst is het uitgangspunt dat er 1 God is. Het aantal door atheïsten verworpen godsbeelden daarentegen is vrijwel oneindig, zou je willen zeggen ... :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Mart

Bericht door Mart »

pyro schreef:
03 mei 2020, 19:01
Als monotheïst is het uitgangspunt dat er 1 God is. Het aantal door atheïsten verworpen godsbeelden daarentegen is vrijwel oneindig, zou je willen zeggen ... :|
Het aantal door monotheïsten verworpen godsbeelden is even oneindig, op eentje na.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
03 mei 2020, 18:35
en tegelijk de finale tussen Magnus Carlsen en Hikaru Nakamura te volgen
Ah, wellicht dat we elkaar in het schaken gevonden hebben, alhoewel het ook oorlog kan zijn op het bord!
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

.
Laatst gewijzigd door callista op 03 mei 2020, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Piebe Paulusma

Snelheid schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Mart schreef:
Voor de Nederlander altijd moeilijk Piebe,zeg maar een goede discussie doen onder het genot van een goed glas.Waarom ze altijd ruzie moeten zoeken is een raadsel,maar goed volg deze draad en denken wij dan........................ ach ach.
Ja ruzie is niet nodig, maar ben blij dat Mart met een glimlach typt! Dat doe ik ook! :)
Say hi to the bad guy

peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
peda schreef:
03 mei 2020, 17:22
Hallo Mart,

Jouw betoog is God neen en daarvoor breng jij vele argumenten ter onderbouwing.
Peda, allereerst is mijn persoon hierin niet relevant, noch is het betoog ''God neen''. Zou zelf niet weten of er goden bestaan. Het is slechts de logische contructie die telt: indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Niet? En indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Niet?

Ik vind dan ook dat op G G alle mogelijke Goden, goden of andere Ultieme metafysische Essenties het licht mogen zien. Geen enkele uitgezonderd, alleen mogen daaraan geen zienswijzen worden gekoppeld die strijdig zijn met de Nederlandse wet. Jouw persoon is zeker relevant, want jij schrijft hier op dit forum en jij geeft jouw persoonlijke visie.

Piebe Paulusma

callista schreef:
03 mei 2020, 18:50
Ach...de opruiingbrigade.....
Een oplettende lezer is het wel duidelijk. :geek:
Hoor wie het zegt! :D
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
03 mei 2020, 19:11
Ik vind dan ook dat op G G alle mogelijke Goden, goden of andere Ultieme metafysische Essenties het licht mogen zien. Geen enkele uitgezonderd, alleen mogen daaraan geen zienswijzen worden gekoppeld die strijdig zijn met de Nederlandse wet. Jouw persoon is zeker relevant, want jij schrijft hier op dit forum en jij geeft jouw persoonlijke visie.
Ben geen theïst, zoals evenmin een pasgeboren kind een theïst is, hetgeen me automatisch atheïst maakt. Heb feitelijk geen goden verworpen. Weet simpelweg niet of er goden bestaan en heb absoluut een zwak voor de mooie Aphrodite (klik).
Piebe Paulusma schreef:
03 mei 2020, 19:10
Mart schreef:
03 mei 2020, 18:35
en tegelijk de finale tussen Magnus Carlsen en Hikaru Nakamura te volgen
Ah, wellicht dat we elkaar in het schaken gevonden hebben.
Magnus heeft weer eens gewonnen.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Verbaast me niks.
Say hi to the bad guy

pyro

Bericht door pyro »

2 1/2 - 1 1/2 voor Carlsen. Nou ja, het blijft stoer van dat Noorse spelletjesbeest.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mart schreef:
03 mei 2020, 18:56
Snelheid schreef:
Waarom ze altijd ruzie moeten zoeken is een raadsel,maar goed volg deze draad en denken wij dan........................ ach ach.
Hadden jij en jij maar ''ach'' en ''ach'' gedacht alvorens én offtopic én met een ad-hominem te posten. Heb je nog ontopic argumenten? Ik stel dat geloven in goden een ieder vrij staat, zolang patriarchale hemelbewoners en hun volgelingen zich hier allen aan de regels van mevrouw Justitia houden. Voor de rest is het slechts de logische constructie die telt: indien er geen God is, dan houdt het verhaaltje over Gods Woord en Wet meteen op. Niet? En indien er een God mocht bestaan, dan is de volgende vraag meteen: welke God? De keuze tussen goden is vrijwel oneindig. Niet?
Nee, niet echt oneindig, in tegendeel eerder.
En bij vergelijkend warenonderzoek haalt de Bijbel veruit de meeste punten.
En daarom geloof ik het ook.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
03 mei 2020, 07:57
Petra schreef:
03 mei 2020, 04:27
Peter79 schreef:
02 mei 2020, 07:43
@Petra,

ik denk dat je dan toch beter met orthodoxen kan praten dan mij er in te betrekken. Voor mij zijn hun gedachtenkronkels ook ondoorgrondelijk.
Ja het is precies dat wat ik het euvel vind Peter!
Die onderlinge twistpunten, waardoor christenen elkaar niet eens begrijpen laat staan tot eenduidigheid of overeenstemming kunnen komen. En allemaal toch met hetzelfde boek met Gods Woord in handen.
God in the pocket hebben, inderdaad.
Eeuwen studie en discussie hebben alleen maar tot meer scheuringen geleid i.p.v. onderlinge samenhang en verbinding.
Aan het oppervlak zeker.
:flower1:
Peter79 schreef:
03 mei 2020, 07:57
Petra schreef:
Vandaar de noodzakelijke opkomst van Vrouwe Justitia. Die kunnen we allemaal prima peilen met een beetje gezond verstand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Justitia_(godin)
Ook in de Bijbel worden priesters die zichzelf pijnigen om God te pleasen te kijk gezet. De orthodoxie heeft echter allerlei kronkels, kluitjes waarmee men de vragende gelovige mee in het riet stuurt.
Wonderlijk.. dat mensen het dan toch blijven doen. Alsof ze de Bijbel niet lezen of het weer anders interpreteren misschien.

Peter79 schreef:
Petra schreef:
Wat is het dan precies wat de Joodse wet gebiedt?
Dat wordt wel zo samengevat: heb uw naaste lief; of: wat u wil dat u geschiedt, doe dat ook de ander. Het principevan wederkerigheid.
Ja dat dacht ik ook. Tot ik dit topic daarmee opende; Christenen en Moslims: gemeenschappelijke grondslagen.
Kennelijk zijn de mooie woorden wel bekend maar is het daadwerkelijk uitvoeren daarvan wat moeilijk.
Je moet niet kijken naar wat mensen zeggen maar wat mensen doen, is dan mijn gedachte.
Maar misschien neem ik het begrip "naaste" wel ruimer. Voor mij valt iedere aardklootbewoner onder die term. Kan het zijn dat dat voor christenen anders is? Of voor sommigen? Is er overeenstemming over wat er met deze term precies bedoeld wordt?

Peter79 schreef:
Petra schreef:
Het is juist als je de Bijbel als basis neemt voor de moraal waardoor er zoveel geschillen zijn. Het is een Bron van twist, verdeeldheid, oorlog, onmin etc. en dat allemaal door het verschil in opvattingen.
Daarom moet je de Bijbel niet als basis van de moraal nemen. Onrecht is onrecht, niemand kan zich er achterverschuilen dat hij of zij dat niet weet.
:flower1:
Peter79 schreef:
Ik heb je uitgelegd hoe ik het zie. Je mag uiteraard bij je eigen standpunt blijven. Is wel zo duidelijk waar iedervan ons staat. Dank voor het gesprek.
Insgelijks! :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
Bazin.. :lol: :kiss1:
Niet vergeten Mart.. we hebben hier wel met een Godin 🥰 te maken hoor!

Haar Griekse tegenhangster Themis was ook een goddelijk wezen maar dan een Titanide. (Een reusachtig, geweldig krachtig persoon).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Themis_(mythologie)
Themis was in de Griekse mythologie een Titanide en de personificatie van orde en recht. De nadruk lag hierbij op de goddelijke gerechtigheid.

Je kunt Haar eerbiedigen d.m.v. liefdadigheid. 🥰
Veel neopaganisten geloven in Themis als de Godin van de deugden en gerechtigheid. Ze weegt de deugden van de doden af tegen hun zonden, en geeft raad aan Hades, die vervolgens besluit welk lot de ziel te wachten staat. Themis wordt gezien als een zeer meelevende, vriendelijke Godin en is dan ook zeer populair. Behalve chanten, bidden, offeren en andere manieren waarop men de goden kan aanbidden, wordt ook liefdadigheid gezien als een vorm van Themis eerbiedigen.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:

:thumb1: :flower1:
Als je daarbij in het vervolg niet de Godinnen, godinnen vergeet zijn wij het helemaal eens!

Ik denk dat ik gewoon meer feeling heb met Godinnen/Goden en Bronnen uit de westerse cultuur (zoals de Romeinse, Griekse, Noorse) dan met God/Allah uit de arabische cultuur.

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
04 mei 2020, 03:25
peda schreef:

Als je daarbij in het vervolg niet de Godinnen, godinnen vergeet zijn wij het helemaal eens!

Ik denk dat ik gewoon meer feeling heb met Godinnen/Goden en Bronnen uit de westerse cultuur (zoals de Romeinse, Griekse, Noorse) dan met God/Allah uit de arabische cultuur.
Bij God denk ik niet in mannelijk of vrouwelijk, bij geslachtsbepaling is het voor mij net een uitvergroot mens. Volg het beeld dat het beste bij je past.
Vroeger Moest je een godsbeeld volgen of het je beviel of niet, momenteel zoek je een godsbeeld dat bij jou past, tenminste als je met het godsbeeld op een prettige wijze wilt optrekken.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
04 mei 2020, 07:52
Petra schreef:
04 mei 2020, 03:25
peda schreef:

Bij God denk ik niet in mannelijk of vrouwelijk, bij geslachtsbepaling is het voor mij net een uitvergroot mens. Volg het beeld dat het beste bij je past.
Vroeger Moest je een godsbeeld volgen of het je beviel of niet, momenteel zoek je een godsbeeld dat bij jou past, tenminste als je met het godsbeeld op een prettige wijze wilt optrekken.
God als een kledingstuk dat je zelf uit kiest?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Plaats reactie