Gods Woord en Wet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Gods Woord en Wet

Bericht door Petra »

peda schreef:
30 apr 2020, 09:24
Hallo Petra,

Vele teksten in de bijbel zijn multi- interpretabel.

... De Bedoeling van God voor iedere gelovige vaststellen gaat niet , getuige de vele stromingen gebaseerd op een onderliggende theologie, laat staan de voortgaande seculariteit 100 % bevredigend in passen in de geloofsbeleving. Wil dat wel lukken dan zit je bij de zeer vrijzinnigen en de post-theisten, maar die vullen ""God "' en de "" Goddelijke Bedoeling "" zeker op detail niveau dan ook niet meer concreet in en daarmede wordt de "" speelruimte "" enorm verbreed. Zelf prefereer ik de brede "" speel ruimte "' maar pretendeer niet te weten dat zulks het juiste richtingbord is; het past gewoon bij mij ( William James )
Hi peda.
Ja. dat was idd ook mijn gedachte.

Je moet behoorlijk vrijzinnig zijn om de bijbelse God met Vrouwe Justitia te kunnen verenigen.
Maar zoals ik zojuist al schreef: Vrouwe Justitia regeert. Ook over God.

Verbetering! Ik denk dat we dat aan Godin te danken hebben. Dus...
En die spreekt Godinzijdank 🥰 klare taal. (Voor mij dan).
Laatst gewijzigd door Petra op 01 mei 2020, 05:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
01 mei 2020, 04:53
Petra schreef:
01 mei 2020, 04:39
Vrouwe Justitia regeert. 🥰
Ook over God.
Godinzijdank. :)
Amen! :thumb1:
:) :kiss1:

Ik denk dat het mijn grootste angst is dat Vrouwe Justitia het moet afleggen tegen de verscheidene Goden.
Ik hoop het met heel mijn hart dat Zij sterk genoeg zal zijn om ze allemaal te overwinnen en overrulen.

Peter79
Moderator
Man/Vrouw: M

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
01 mei 2020, 04:39
Peter79 schreef:
30 apr 2020, 09:03
Misschien is het nu eerst handig als ik zeg dat Christus het einde is van de goddelijke wet uit het oude testament. Die wet is simpelweg vervallen. Dan sta je wat betreft goddelijke geboden met lege handen.
Simpelweg vervallen :?
Geen goddelijke geboden? Ook geen goddelijke verboden?
Is dat zo? Is daar eenduidig overeenstemming over tussen alle gelovigen of alle christenen?
Alle christenen zijn het eens over een verandering in wet. Enerzijds is dat een verandering in inhoud (geen christen houdt zich aan de offerwetten, verder is het een kwestie van gradaties, bijv feesten, Sabbat, etc), anderzijds wat betreft motivatie.

Een verandeing van wet betekent in elk geval dat er iets vervalt. Daar vraag ik je aandacht voor. Je kan wel doen alsof God iets tegen transgenders heeft, maar dan vraag ik: waarom laat je dat overeind en de offerwetten, strafmaat e.d. niet?
Ook hierin is naar ik begrijp de Bijbel of God wispelturig en voor meerdere uitleg vatbaar. Of zie ik dat verkeerd?
Dat bepaal je zelf. Als jij tevreden bent met een uitleg waarin God wispelturig is, dan is dat voor jou zo.Ik zou er niet tevreden mee zijn, wat God is voor mij de ultieme goede en wispelturigheid past daar niet bij.
Romeinen 7:6:
Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
Dit is echter in tegenspraak met wat Jezus zelf over het houden van de wet zegt:

Mattheüs 5:17-18
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Een schijnbare tegenspraak.
Zie in dit citaat dat ook de offerwetten en steniging en dergelijke allemaal van kracht waren. En elders in het NT wordt het ook onderstreept: wie een gebod laat vallen, is schuldig aan de hele wet. Dat is de basis van Paulus' redenering dat alle mensen strafwaardig zijn zodat allen gered worden; gerechtigheid buiten de wet om.

Voor christenen staat de wet zo vast als hemel en aarde, maar voor christen staat ook vast dat alles al is geschied, namelijk dat Christus alles heeft volbracht.
Peter79 schreef:
Dan volgt de vraag: hoe vul ik dan mijn verantwoordelijkheid in? En dan kan je bijvoorbeeld die Europese waarden nemen.
Toverwoord is "kan".
Niet iedereen doet dat of voelt dat zo.
En veel gelovigen baseren zich, naar ik begrijp, daarbij op goddelijke ge- en verboden in de Bijbel. Vandaar mijn post waar jij op reageerde.

Ook jouw reactie hIer bevestigt wat ik in deze post beschreef; Wil God wel gekend worden.
* God is onvoorspelbaar en ondoorgrondelijk.
Ik heb een oprechte poging gedaan om die bijbelse God te vinden/kennen/snappen/horen/proeven etc.
Dit was mijn conclusie.
Ikzelf kan niet uit de voeten met onvoorspelbaar en ondoorgrondelijk.
Chaos, wanorde, willekeur e.d. het is mijn ding allemaal niet.

En omdat ik geen intentie heb of had om anderen te overtuigen van mijn overtuigingen maar me vooral met mijn eigen hersenspinsels wil bezighouden was het tevens mijn (voorlopige) slotakkoord.
Voorlopig..want sja.. zeg nooit nooit. :)

Dus voor mij persoonlijk is het niet zo moeilijk...

Vrouwe Justitia regeert. 🥰
Ook over God.
Vrouwe Justitia hoort bij deze wereld, en zolang christenen hun aardse leven leven, zijn ze onderworpen aan de wetten die daar gelden.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
Misschien is het nu eerst handig als ik zeg dat Christus het einde is van de goddelijke wet uit het oude testament. Die wet is simpelweg vervallen. Dan sta je wat betreft goddelijke geboden met lege handen.

Dan volgt de vraag: hoe vul ik dan mijn verantwoordelijkheid in? En dan kan je bijvoorbeeld die Europese waarden nemen.
Wat is de rol nog van de 10 geboden ?
Gelden die ook niet meer ?

En waarom de Europese waarden ?
Kan een ander heel andere waarden nemen ? Mag Oeganda homo's ter dood brengen en zeggen: dat zijn onze normen, de bijbelse wetten gelden niet meer ?
Voor christenen staat de wet zo vast als hemel en aarde, maar voor christen staat ook vast dat alles al is geschied, namelijk dat Christus alles heeft volbracht.
Dan blijft alles dus zoals het is ? Geen nieuwe hemel en aarde ?
Er zijn ook veel christenen die aangeven dat Jezus niet alles heeft vervuld en dat hij dat bij de tweede komst gaat doen.
Hoe kijk jij daar tegen aan ?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
01 mei 2020, 09:16
Peter79 schreef:

Een kwestie van consequent zijn. Gooi de tien geboden weg en ontdek dat je toch geen andere mensen gaat dood slaan.
En waarom de Europese waarden ?
Dat droeg Petra aan; ik vond het eigenlijk wel gewoon ook christelijke waarden die ze noemde.
Kan een ander heel andere waarden nemen ? Mag Oeganda homo's ter dood brengen en zeggen: dat zijn onze normen, de bijbelse wetten gelden niet meer ?
Waarden neem je niet; die heb je. En als je zelf bepaalde waarden hebt, dan kan je niet anders dan veroordelen wat daar mee in strijd is.

peda

Bericht door peda »

Kortom er zijn vele opvattingen in christen-land over Wat God precies verwacht van zijn volgers. Een eenduidig antwoord kan niet gegeven worden en daarmede moet geleefd worden wanneer je het hebt over "" christelijk "' geloof. Daarom is mijn visie ook: vraag een individuele christelijke gelovige naar zijn/ haar persoonlijke geloofsgedachten, die zijn namelijk helemaal niet uniform. Integendeel de grootste onderlinge tegenspraken kun je ontmoeten. Daar doorheen zien, is de opgave. Lukt dat niet dan zit je snel in de bekende knoop.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef:
Peter79 schreef:

Ze gelden meer als ooit tevoren, nu bekend is wat de essentie is, spreken we van TWEE geboden en niet tien.

Mat 22:
36 Meester, welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.
Say hi to the bad guy

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
Christen zeggen vaak dat de dood een doorgang is naar het eeuwige leven en/of ze zeggen dat het eeuwige leven nu al begonnen is. Ze mogen zichzelf al beschouwen als een nieuwe schepping. De nieuwe hemel en aarde zijn een mooi visioen, en ik kan me eigelijk niet voorstellen dat er, gezien het lijden nu, straks nog een hoop heerlijkheid geopenbaard gaat worden.
Er zijn ook veel christenen die aangeven dat Jezus niet alles heeft vervuld en dat hij dat bij de tweede komst gaat doen.
Hoe kijk jij daar tegen aan ?
Het enige dat nog niet gerealiseerd is, is het einde van de huidige wereld en de opstanding van de gelovigen in de nieuwe wereld. Maar ik denk dat dat moment ook samenvalt met de dood van ieder mens persoonlijk, want Jezus kan tot de misdadiger zeggen: vandaag nog zult u met mij in het paradijs zijn. Het nieuwe vervangt het oude; dit betekent dat het oude verdwijnt.

Christenen die, afgezien van het bovengenoemde, nog andere aspecten benoemen die niet vervuld zijn, lezen volgens mij hun Bijbel niet goed. Mattheus zegt dat alle profetieen vervuld zijn. Het boek Openbaring doet niet anders dan het samenbrengen van bestaande profetieen om te laten zien dat het nu die laatste dagen zijn, met als aanmoediging voor christenen: hou nog even vol, het moment is bijna daar dat Jezus terugkomt. Christenen die beweren dat er nog profetieen open staan, zijn ook vaak mensen die speculeren over het moment van de terugkomst, iets waarvan deBijbel nu juist zegt dat niet te doen. Daarentegen moeten christenen voorbereid zijn, waken, want de Heer kan elk moment terugkomen.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
01 mei 2020, 10:50
Daarentegen moeten christenen voorbereid zijn, waken, want de Heer kan elk moment terug komen.
Zelf lees ik deze zin allegorisch; een daadwerkelijke nederdaling op de Olijfberg van Jezus uit de Hemel, dat verwacht ik niet. Evenmin ben ik preterist die de terugkeer in het verleden als reeds volbracht beziet. Welke allegorische betekenis aan het Eindtijd ( elk moment ) verhaal moet worden gegeven, bepaalt ieder voor zich zelf. Een mooie utopie zou wel prachtig zijn, de wereld in wording op weg naar een paradijsachtige voltooiing. Vermoedelijk eeuwig buiten bereik, maar de hoop sterft het laatst.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
01 mei 2020, 11:00
Peter79 schreef:
Daarentegen moeten christenen voorbereid zijn, waken, want de Heer kan elk moment terug komen.
Zelf lees ik deze zin allegorisch; een daadwerkelijke nederdaling op de Olijfberg van Jezus uit de Hemel, dat verwacht ik niet. Evenmin ben ik preterist die de terugkeer in het verleden als reeds volbracht beziet. Welke allegorische betekenis aan het Eindtijd ( elk moment ) verhaal moet worden gegeven, bepaalt ieder voor zich zelf. Een mooie utopie zou wel prachtig zijn, de wereld in wording op weg naar een paradijsachtige voltooiing.
Het waken gaat dan ook meer over: zalig degene die de Heer tijdens zijn komst zo bezig zal vinden: een aansporing het goede te doen en te bidden.

Ik beschouw alle taal, waarmee we in zekere zin proberen de werkelijkheid te vatten, als allegorisch of metaforisch. Elke metafoor heeft zijn eigen waarde, afhankelijk van waar men die taal voor wil inzetten.

Piebe Paulusma

HJW schreef:
Eerder schreef je nog dat alles opeens anders ging! En die gedachte had ik je nou in vast willen zien bijten! Oud versus nieuw. De jood = de oude en de christen = de nieuwe.
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef:
01 mei 2020, 11:58
HJW schreef:
Eerder schreef je nog dat alles opeens anders ging! En die gedachte had ik je nou in vast willen zien bijten!

Oud versus nieuw. De jood = de oude en de christen = de nieuwe.
Tjemig….wat een fantastische uitleg.. 8-)

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
01 mei 2020, 11:04
peda schreef:
01 mei 2020, 11:00
Peter79 schreef:
Zelf lees ik deze zin allegorisch; een daadwerkelijke nederdaling op de Olijfberg van Jezus uit de Hemel, dat verwacht ik niet. Evenmin ben ik preterist die de terugkeer in het verleden als reeds volbracht beziet. Welke allegorische betekenis aan het Eindtijd ( elk moment ) verhaal moet worden gegeven, bepaalt ieder voor zich zelf. Een mooie utopie zou wel prachtig zijn, de wereld in wording op weg naar een paradijsachtige voltooiing.
Het waken gaat dan ook meer over: zalig degene die de Heer tijdens zijn komst zo bezig zal vinden: een aansporing het goede te doen en te bidden.

Ik beschouw alle taal, waarmee we in zekere zin proberen de werkelijkheid te vatten, als allegorisch of metaforisch. Elke metafoor heeft zijn eigen waarde, afhankelijk van waar men die taal voor wil inzetten.
Ik heb al vaker gemerkt, dat wij heel veel op een min of meer gelijke wijze bezien. Verschillen zijn er uiteraard ook, lang leve de veelkleurigheid. :flower1:

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
HJW schreef:
Eerder schreef je nog dat alles opeens anders ging! En die gedachte had ik je nou in vast willen zien bijten! Oud versus nieuw. De jood = de oude en de christen = de nieuwe.
Je ziet het als mijn constatering en dat is niet juist. Het is een vraag aan Peter.

Piebe Paulusma

callista schreef:
01 mei 2020, 12:24
Piebe Paulusma schreef:
HJW schreef:
Eerder schreef je nog dat alles opeens anders ging! En die gedachte had ik je nou in vast willen zien bijten!

Tjemig….wat een fantastische uitleg.. 8-)
Ik heb zo de indruk dat ik geen maand volmaak hier.
Say hi to the bad guy

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
01 mei 2020, 09:13
Alle christenen zijn het eens over een verandering in wet. Enerzijds is dat een verandering in inhoud (geen christen houdt zich aan de offerwetten, verder is het een kwestie van gradaties, bijv feesten, Sabbat, etc), anderzijds wat betreft motivatie.

Een verandering van wet betekent in elk geval dat er iets vervalt. Daar vraag ik je aandacht voor. Je kan wel doen alsof God iets tegen transgenders heeft, maar dan vraag ik: waarom laat je dat overeind en de offerwetten, strafmaat e.d. niet?
Naar ik begrijp menen veel gelovigen dat God iets tegen alle ander-seksuelen heeft, niet alleen transgenders.
Als christenen het er allemaal over eens waren dat die oude wetten simpelweg vervallen waren hadden we thans geen Nashvilleverklaring/homoconversietherapie vraagstuk meer. Of rechtszaken voor gelijke vrouwenrechten. (Zoals bij de SGP, of zie Positie van vrouwen in de kerk).

Dus Sja idd. er wordt niet meer geofferd en gestenigd etc... maar verder?
Hoe onderscheid je wetten die niet meer gelden van wetten die nog wel gelden?
Volgens mij ook door persoonlijke invulling. Maar dat is juist mijn punt; vanwege het multi-interpretabele karakter van de bijbel zijn er (helaas) nogal wat twistpunten.

Multi-interpretabel.. kan leuk zijn voor fun of tijdverdrijf. Maar hebben we het over zaken die werkelijk van belang zijn.. dan is het imo uit den boze dat iedereen naar eigen inzicht maar invult waar hij/zij zin in heeft. IMO heeft God steken laten vallen; hij gaf geen houvast maar verwarring en twistpunten.
Kijk naar jezelf en dit forum... hoe denk je te modereren met multi-interpretabele regelgeving?
Hoe kan onze regering regeren met teksten die voor meerdere uitleg vatbaar zijn? We worden al beroerd als politici van standpunt wijzigen of vage taal zwetsen of om de hete brei heendraaien ; die noemen we dan leugenachtige draaikonten. (Als we het netjes zeggen).

Peter79 schreef:
Dat bepaal je zelf. Als jij tevreden bent met een uitleg waarin God wispelturig is, dan is dat voor jou zo. Ik zou er niet tevreden mee zijn, wat God is voor mij de ultieme goede en wispelturigheid past daar niet bij.
Ik bepaal niks; ik constateer a.d.v. wat ik zie. Sterker nog; ik vind dat nou juist de grootste gruwel; dat God naar ieders eigen tevredenheid geïnterpreteerd KAN worden.
En let wel.. we hebben het hier niet over een beetje gezellige vrijblijvende inspiratie maar over je ziel en zaligheid. (Elke Godgelovige die God onvoorspelbaar en/of ondoorgrondelijk noemt.. vind ik lichtzinnig met zichzelf omspringen).

Als er geen twistpunten waren had ik dat niet kunnen constateren.
Tevreden ben ik er niet mee, ik had graag gezien dat God niet een -vooriederwatwils- systeem had geboden maar klip en klare eenduidigheid.
Dan vind ik wispelturig nog best vriendelijk. Vriendelijker dan leugenachtige draaikont. :)

Niet alleen binnen de verschillende boeken zoals de Koran (die toch uit dezelfde achtergond en God stamt als de Bijbel), met weer andere woorden wetten en invullingen.
Maar ook binnen het ene boek (de bijbel) is het zo multi interpretabel dat het na eeuwen studie en discussie nog geen eenduidige uitgemaakte zaak is wat God nou eigenlijk tot hedendaagse ge- en verboden verklaart en wat niet.

De enige manier om God als het ultieme goede te kunnen zien is als ik mijn ogen sluit voor wat er niet goed is. Of als ik het goede aan God toeschrijf maar het slechte/kwade niet.
Kim Jong Un komt daar in eigen land mee weg.

Peter79 schreef:
Petra schreef: Vrouwe Justitia regeert. 🥰
Ook over God.
Vrouwe Justitia hoort bij deze wereld, en zolang christenen hun aardse leven leven, zijn ze onderworpen aan de wetten die daar gelden.
Ja gelukkig wel. Dat was kennelijk nodig. Dat geeft toch ook te denken Peter.. als Gods ge- en verboden voldoende waren geweest om ons aardse leven houvast te geven, dan was Vrouwe Justitia niet opgestaan. (is mijn logische gevolgtrekking).
Denk je een wereld in zonder.. nog steeds bakkeleien over wat God nou wel of niet vindt???

Zij spreekt niet alleen duidelijke taal maar heeft zelfs een prima systeem in werking om geschillen te arbitreren.

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
01 mei 2020, 13:47

Oud en nieuw. Laat ik er toch iets over zeggen.
In het jodendom ligt de nadruk meer op regels, in het NT zie je de liefde toch wat meer naar voren komen (vijand liefhebben terwijl de tenach zegt dat je je vijand moet haten). Dat acht ik zeker een vooruitgang.
Er zijn ook achteruitgangen in geslopen: oordeel, hel, duivel. Mensen die vernietigd gaan worden, of zelfs eeuwig moeten lijden. Dat vind ik dan weer bepaald een achteruitgang.

Het is jammer dat de evolutie van liefde niet is doorgezet.
Dan kom je volgens mij onvermijdelijk uit bij Onvoorwaardelijke Liefde, een Liefde die veel mensen blijkbaar niet doorgronden.
Het hele gedoe met oordelen en hel zijn overblijfselen van nog steeds het geloof in een woeste stamgod.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
De nieuwe hemel en aarde zijn een mooi visioen, en ik kan me eigelijk niet voorstellen dat er, gezien het lijden nu, straks nog een hoop heerlijkheid geopenbaard gaat worden.
Daarentegen moeten christenen voorbereid zijn, waken, want de Heer kan elk moment terugkomen.
Wat zijn jouw verwachtingen bij de terugkomst ?
Want je verwacht blijkbaar geen hoop heerlijkheid ?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

@Petra,

ik denk dat je dan toch beter met orthodoxen kan praten dan mij er in te betrekken. Voor mij zijn hun gedachtenkronkels ook ondoorgrondelijk.

Vrouwe Justitia stemt voor mij overeen met "als de heidenen die zonder Joodse wet zijn, doen wat de wet gebiedt, dan zijn zij zichzelf tot wet." De Bijbel is niet nodig als basis voor moraal. Wat goed is, daar moeten we als maatschappij uit zien te komen. Gelukkig bestaan er ethici en andere mensen die reflecteren en bestaat er een lange traditie van wetgeving.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
02 mei 2020, 07:27
Peter79 schreef:
De nieuwe hemel en aarde zijn een mooi visioen, en ik kan me eigelijk niet voorstellen dat er, gezien het lijden nu, straks nog een hoop heerlijkheid geopenbaard gaat worden.
Daarentegen moeten christenen voorbereid zijn, waken, want de Heer kan elk moment terugkomen.
Wat zijn jouw verwachtingen bij de terugkomst ?
Want je verwacht blijkbaar geen hoop heerlijkheid ?
Er zit een fout in mijn zinsbouw. Ik kan me gezien het lijden nu niet anders voorstellen dan dat er nog een hoop heerlijkheid komt, die ruimschoots opweegt tegen dat lijden.

Ik verwacht vooral afwezigheid van het lijden nu, ik kan me moeilijk een voorstelling maken van die heerlijkheid. Algehele euforie, thuiskomen, zoiets.

hopper

Bericht door hopper »

Peter79 schreef:
02 mei 2020, 07:48

Ik verwacht vooral afwezigheid van het lijden nu, ik kan me moeilijk een voorstelling maken van die heerlijkheid. Algehele euforie, thuiskomen, zoiets.
Lijden en liefde zijn onlosmakelijk verbonden. Gezien God Liefde is komen je verwachtingen vermoedelijk dan ook niet uit. Sowieso zijn verwachtingen misplaatste wils-voorstellingen.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 mei 2020, 07:25

Dan kom je volgens mij onvermijdelijk uit bij Onvoorwaardelijke Liefde, een Liefde die veel mensen blijkbaar niet doorgronden.
Onvoorwaardelijke liefde kun je per definitie niet doorgronden. Het is de verbinding van al het 'zijn' in een niet-zijn.
Ik ben die ik ben is de eeuwige naam, liefde is het scheppend principe.
Liefde kun je dus alleen 'zijn', maar daarmee blijft het mysterie in stand.
En dat is maar goed ook. Wat zou het leven zonder mysterie zijn?
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 08:49
Peter79 schreef:

Lijden en liefde zijn onlosmakelijk verbonden. Gezien God Liefde is komen je verwachtingen vermoedelijk dan ook niet uit. Sowieso zijn verwachtingen misplaatste wils-voorstellingen.
We hebben ieder onze zekerheden. Ik kan me de condities van een nieuwe wereld niet voorstellen, dus ik hou me vast aan een visioen.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 mei 2020, 08:49
Eeuwig lijden...er komt dus geen einde aan. Mooi vooruitzicht.
We houden het lijden in stand door te denken dat het erbij hoort. U geschiedde naar uw geloof.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
Er zit een fout in mijn zinsbouw. Ik kan me gezien het lijden nu niet anders voorstellen dan dat er nog een hoop heerlijkheid komt, die ruimschoots opweegt tegen dat lijden.

Helder.

Plaats reactie