Gods Woord en Wet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Gods Woord en Wet

Bericht door hopper »

Peter79 schreef:
02 mei 2020, 08:57
hopper schreef:
02 mei 2020, 08:49
Peter79 schreef:
02 mei 2020, 07:48

Ik verwacht vooral afwezigheid van het lijden nu, ik kan me moeilijk een voorstelling maken van die heerlijkheid. Algehele euforie, thuiskomen, zoiets.
Lijden en liefde zijn onlosmakelijk verbonden. Gezien God Liefde is komen je verwachtingen vermoedelijk dan ook niet uit. Sowieso zijn verwachtingen misplaatste wils-voorstellingen.
We hebben ieder onze zekerheden. Ik kan me de condities van een nieuwe wereld niet voorstellen, dus ik hou me vast aan een visioen.
Zo hebben we ieder onze voorkeuren. Ik heb de wereld van illusies en verbeeldingen verlaten. Ik zit dus al in die nieuwe wereld;-)
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
hopper schreef:
Lijden en liefde zijn onlosmakelijk verbonden. Gezien God Liefde is komen je verwachtingen vermoedelijk dan ook niet uit. Sowieso zijn verwachtingen misplaatste wils-voorstellingen.
Eeuwig lijden...er komt dus geen einde aan. Mooi vooruitzicht.
We houden het lijden in stand door te denken dat het erbij hoort. U geschiedde naar uw geloof.
Is het je nog niet duidelijk dat ik de zaken onderzoek ipv te geloven?
Het is tevens de essentie van het lijdensverhaal zoals opgetekend in het NT.
Kennelijk verwerp je het lijden? Dat valt te onderzoeken.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 09:00
Peter79 schreef:
hopper schreef:
Peter79 schreef:
02 mei 2020, 07:48

Ik verwacht vooral afwezigheid van het lijden nu, ik kan me moeilijk een voorstelling maken van die heerlijkheid. Algehele euforie, thuiskomen, zoiets.
We hebben ieder onze zekerheden. Ik kan me de condities van een nieuwe wereld niet voorstellen, dus ik hou me vast aan een visioen.
Zo hebben we ieder onze voorkeuren. Ik heb de wereld van illusies en verbeeldingen verlaten. Ik zit dus al in die nieuwe wereld;-)
Dat is toch weer een andere wereld dan van mijn visioen :)

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 mei 2020, 09:01

Is het je nog niet duidelijk dat ik de zaken onderzoek ipv te geloven?
Het is tevens de essentie van het lijdensverhaal zoals opgetekend in het NT.
Kennelijk verwerp je het lijden? Dat valt te onderzoeken.
Het is mij duidelijk dat je dingen onderzoekt, daar je eigen conclusies uit trekt en zo je eigen geloof opbouwt.
Ik acht het lijden on-natuurlijk.
Ik denk dat onze overtuigingen vorm geven aan wat wij hier de realiteit noemen.
Gedachten/overtuigingen creëren “ werkelijkheid “.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit hele aardse gedoe een illusie is.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 mei 2020, 09:12

Het is mij duidelijk dat je dingen onderzoekt, daar je eigen conclusies uit trekt en zo je eigen geloof opbouwt.
Ik acht het lijden on-natuurlijk.
Ik denk dat onze overtuigingen vorm geven aan wat wij hier de realiteit noemen.
Gedachten/overtuigingen creëren “ werkelijkheid “.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit hele aardse gedoe een illusie is.
Je schrijft zelf dat je de overtuigd bent dat dit aardse gedoe een illusie is.
Maar de enige mogelijkheid is om totaal aan die illusie te ontsnappen.
Dat kan alleen door de 'denkbeeldige' wereld te verlaten.
En dat is mogelijk door het herinneringsvermogen te verlaten.

In dat verlaten kom je zowel het lijden tegen als onvoorwaardelijke liefde.
Het resulteert er ook in dat je 'denkbeeldige ik' slechts een tijdelijk ik is.
Wat resteert met het totale verlaten van het 'denkbeeldige ik' is de eeuwige ik.
Dat is degene die waarneemt.

De tijdelijke ik kan op een forum nog zo veel geloof etaleren in een denkbeeldig hiernamaals of verwachtingen hebben van een 'zaligheid' waar dan ook. Of je leest over de terugkomst van Jezus die alles wel zal regelen. Maar de tijdelijke ik doet niks anders dan aan de lopende band denkbeelden produceren. Het waarnemend ik doet niet aan dat soort fantasieën: jij bent dát!

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
02 mei 2020, 09:48

Je schrijft zelf dat je de overtuigd bent dat dit aardse gedoe een illusie is.
Maar de enige mogelijkheid is om totaal aan die illusie te ontsnappen.
Dat kan alleen door de 'denkbeeldige' wereld te verlaten.
Als ik je andere bijdragen lees, maak je je nog vaak erg druk over de denkbeeldige wereld.....
De tijdelijke ik kan op een forum nog zo veel geloof etaleren in een denkbeeldig hiernamaals of verwachtingen hebben van een 'zaligheid' waar dan ook.

De tijdelijke ik kan ook veel geloof etaleren over erfzonde en dergelijke. Dus ik zie nog geen verschil.
Maar de tijdelijke ik doet niks anders dan aan de lopende band denkbeelden produceren.
Ik zie je productie.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
02 mei 2020, 11:00

Als ik je andere bijdragen lees, maak je je nog vaak erg druk over de denkbeeldige wereld.....

Je verwijst naar mij. Dat is het trucje van het ego: "nee, maar jij...".
Het ego is hetzelfde als de tijdelijke ik. Het vind zijn creatie uit lichamelijkheid en denkbeelden.
De tijdelijke ik kan ook veel geloof etaleren over erfzonde en dergelijke.
De tijdelijke ik = de erfzonde.
Ik zie je productie.
Wederom een verwijzing naar iemand anders. Ik ontken ook niet dat er een tijdelijke ik is.
Hoe kan ik op een forum verschijnen zonder denkbeelden?

Maar je hebt de discussie behendig een andere wending gegeven. Het ging over lijden en (onvoorwaardelijke) liefde welken onlosmakelijk verbonden zijn.

peda

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Ik denk dat de meesten ( ook op dit forum ) hun tijdelijke-ik etaleren. Het kan ook niet anders. Op G G bespreek je visies, denkbeelden, overtuigingen, politieke items, verwachtingen, visioenen, kortom hier staat 100 % de tijdelijke-ik wereld op de voorgrond. Het Nirwana-ik het Hogere- ik ( in jouw ""visie"' ) houd zich niet bezig, met het kloppen van toetsen op het toetsenbord. Houdt zich niet bezig met stoffelijkheid en werelds georienteerde denkbeelden en gevoelens. Vandaar ook het langs elkaar heen praten, wanneer jij het hebt over het Nirwana-ik dan spreekt toch weer het tijdelijke-ik over het Nirwana-ik omdat de laatste volledig zwijgt. (vrij naar Wittgenstein )

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 09:00

Mensen die niet de wereld van illusies en verbeeldingen verlaten hebben hebben juist last van illusies en verbeelden zich heel wat.

Ego-loos, of vanuit je onpersoonlijke ik leven is iets waar heel veel mensen naar streven en wat maar weinig mensen lukt. Op de weg daarnaartoe zijn er vele verleidingen en 1 van die verleidingen is dat de kleine ego zichzelf verbeeld al het grote ego of onpersoonlijk ego te zijn..

Dit merk ik bij jou heel erg. Geen wonder dat je laatst zo reageerde op aanmerkingen van mijn kant. Kritiek verdragen van de gewone man met de pet kunnen mensen die denken er al te zijn niet.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
02 mei 2020, 13:02
Hallo Hopper,

Ik denk dat de meesten ( ook op dit forum ) hun tijdelijke-ik etaleren. Het kan ook niet anders. Op G G bespreek je visies, denkbeelden, overtuigingen, politieke items, verwachtingen, visioenen, kortom hier staat 100 % de tijdelijke-ik wereld op de voorgrond. Het Nirwana-ik het Hogere- ik ( in jouw ""visie"' ) houd zich niet bezig, met het kloppen van toetsen op het toetsenbord. Houdt zich niet bezig met stoffelijkheid en werelds georienteerde denkbeelden en gevoelens. Vandaar ook het langs elkaar heen praten, wanneer jij het hebt over het Nirwana-ik dan spreekt toch weer het tijdelijke-ik over het Nirwana-ik omdat de laatste volledig zwijgt. (vrij naar Wittgenstein )
De tijdelijke ik kan spreken over andere bewustzijnstoestanden. Daar hebben het in wezen altijd over. De tijdelijke ik is geobsedeerd door zichzelf en daarmee ook een schepping van zichzelf. Zie ook de reactie van Atheïst2. Hij vermoedt kennelijk egoloosheid bij mij of dat ik dat zelf pretendeer. Maar in spirituele kringen zie je overal van die zogenaamde 'egolozen'. Het is verworden tot een nietszeggende term. In werkelijkheid is egoloosheid een ander woord voor onvoorwaardelijke liefde.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 14:44
peda schreef:
Hallo Hopper,

De tijdelijke ik kan spreken over andere bewustzijnstoestanden. Daar hebben het in wezen altijd over. De tijdelijke ik is geobsedeerd door zichzelf en daarmee ook een schepping van zichzelf. Zie ook de reactie van Atheïst2. Hij vermoedt kennelijk egoloosheid bij mij of dat ik dat zelf pretendeer. Maar in spirituele kringen zie je overal van die zogenaamde 'egolozen'. Het is verworden tot een nietszeggende term. In werkelijkheid is egoloosheid een ander woord voor onvoorwaardelijke liefde.

Neen, ik reageer omdat jij pretendeert dat je er al bent. En dat noemt men in de grote illusie waarin wij leven arrogant...

Boeken lezen over dit soort zaken maakt je nog geen kenner van dit soort zaken. In de "stem van de stilte" van Blavatsky wordt dit al een grote verleiding genoemd. Dat mensen beweren dat ze al in een andere wereld te zijn en het beter te weten dan de "gewone mens".

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Zo ook de uitspraak van sommige christenen:
"Wij zijn niet van deze wereld" 8-)
"Wij zijn heilig [apart gezet]'"
Laatst gewijzigd door callista op 02 mei 2020, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 14:49
hopper schreef:
peda schreef:
Hallo Hopper,

Neen, ik reageer omdat jij pretendeert dat je er al bent. En dat noemt men in de grote illusie waarin wij leven arrogant...

Boeken lezen over dit soort zaken maakt je nog geen kenner van dit soort zaken. In de "stem van de stilte" van Blavatsky wordt dit al een grote verleiding genoemd. Dat mensen beweren dat ze al in een andere wereld te zijn en het beter te weten dan de "gewone mens".

Blavatsky is dan ook geen succesnummer op spiritueel gebied.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
02 mei 2020, 14:51
Sorry dat jou dat ergert maar de Thora leert ons heilig te zijn, zie Lev. 20:7.
Say hi to the bad guy

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:

Onvoorwaardelijke Liefde of Absolute Volkomenheid, het zijn begrippen die buiten het menselijk voorstellingsvermogen liggen. Zoals ook Eeuwigheid, Oneindigheid enz. Zodra je die begrippen met menselijke maat gaat beschrijven, gaat het onmiddellijk mis. Maar de mens is mens ( tijdelijke-ikken ) dus hij/zij gaat wel krachtig aan de slag conform het beeld en gelijkenis uitgangspunt. Beter spreken over "' onzin "' als zwijgen. Jij doet ook volop daaraan mee en ik laat het ook niet bij zwijgen, gelukkig maar voor mijn ego-ik.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 14:52
100 keer liever Blavatsky die meent dat het talloze levens kan duren voordat je "verlicht" bent of de staat van Nirwana bereikt en dan met enorm veel moeite, dan de hedendaagse "spiritualiteit" die de naam vaak niet verdient. Zoals je in new age kringen wel vaak ziet.

"bereik nirwana in een weekend" "word ego-loos door het luisteren naar mantra"...

Mensen die menen nu al in een staat van DE werkelijkheid te zijn en dat de rest van alles projecteert of zo zijn in mijn simpele ogen maar arrogante mensen. Dan heb ik nog liever mensen als Gaitema en Jerommel.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

callista schreef:
Maar die menen tenminste nog vaak dat ze ooit naar een andere wereld gaan, of dat ze aan het eind der tijden apart zijn gezet door iemand anders. Dat vind ik minder hoogmoedig dan denken dat je nu al buiten de wereld van de beelden of verbeelding staat en dat wat jij zegt gaat over het echte..

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 16:37
hopper schreef:
100 keer liever Blavatsky die meent dat het talloze levens kan duren voordat je "verlicht" bent of de staat van Nirwana bereikt en dan met enorm veel moeite, dan de hedendaagse "spiritualiteit" die de naam vaak niet verdient. Zoals je in new age kringen wel vaak ziet.

"bereik nirwana in een weekend" "word ego-loos door het luisteren naar mantra"...

Mensen die menen nu al in een staat van DE werkelijkheid te zijn en dat de rest van alles projecteert of zo zijn in mijn simpele ogen maar arrogante mensen. Dan heb ik nog liever mensen als Gaitema en Jerommel.
Ik laat al die meningen bij jou. Ik ben helemaal niet 'verlicht'. Verlicht zijn is een onzin-term van onwetenden.
Of zoals Hans zegt: het gaat niet om inzicht, maar om uitzicht.

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 16:40
callista schreef:
Maar die menen tenminste nog vaak dat ze ooit naar een andere wereld gaan, of dat ze aan het eind der tijden apart zijn gezet door iemand anders. Dat vind ik minder hoogmoedig dan denken dat je nu al buiten de wereld van de beelden of verbeelding staat en dat wat jij zegt gaat over het echte..

Dat denken christenen idd vaak. Die projecteren God's Koninkrijk in een hiernamaals. Compleet met uitverkorenen en anderen die de eindstreep niet gehaald hebben.

Projecties, verbeeldingen, illusies, ze zijn maar moeilijk te verlaten. Dat geldt voor gelovigen, maar ook voor ongelovigen.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
02 mei 2020, 16:55

Ik laat al die meningen bij jou. Ik ben helemaal niet 'verlicht'. Verlicht zijn is een onzin-term van onwetenden.
Of je nou denkt dat je verlicht bent of dat je een wetende bent, dat is mij om het even. Je blijft er een arrogante aura door krijgen.. Misschien ben je in het echt heel aardig, maar op dit forum afgaande vind ik je vooral arrogant.
hopper schreef:
02 mei 2020, 16:58
Dat denken christenen idd vaak. Die projecteren God's Koninkrijk in een hiernamaals. Compleet met uitverkorenen en anderen die de eindstreep niet gehaald hebben.

Projecties, verbeeldingen, illusies, ze zijn maar moeilijk te verlaten. Dat geldt voor gelovigen, maar ook voor ongelovigen.
Dat geld voor iedereen. En jij hebt ook projecties, verbeeldingen en vooral illusies. Ik ook.
Er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk wetende zijn. En die zwijgen deemoedig.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 17:09
hopper schreef:
02 mei 2020, 16:55

Of je nou denkt dat je verlicht bent of dat je een wetende bent, dat is mij om het even. Je blijft er een arrogante aura door krijgen.. Misschien ben je in het echt heel aardig, maar op dit forum afgaande vind ik je vooral arrogant.
hopper schreef:
02 mei 2020, 16:58

Dat geld voor iedereen. En jij hebt ook projecties, verbeeldingen en vooral illusies. Ik ook.
Er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk wetende zijn. En die zwijgen deemoedig.
Huh? Ik zwijg toch niet? :clown:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
02 mei 2020, 07:43
@Petra,

ik denk dat je dan toch beter met orthodoxen kan praten dan mij er in te betrekken. Voor mij zijn hun gedachtenkronkels ook ondoorgrondelijk.
Ja het is precies dat wat ik het euvel vind Peter!
Die onderlinge twistpunten, waardoor christenen elkaar niet eens begrijpen laat staan tot eenduidigheid of overeenstemming kunnen komen. En allemaal toch met hetzelfde boek met Gods Woord in handen. Eeuwen studie en discussie hebben alleen maar tot meer scheuringen geleid i.p.v. onderlinge samenhang en verbinding.
Aangezien ik al die theologen die daar hun leven aan gewijd hebben best wel serieus neem, leg ik de schuld van al die verwarring en twist bij de bron niet bij de interpreteerders.
In mijn optiek moet het mogelijk zijn om de bron zodanig in te richten dat er geen ruimte is voor verwarring en onderlinge strijd. Dus ligt het probleem in de Bron niet in de mens die naar eer en geweten poogt de Bron te begrijpen.

Volgens mij staan orthodoxen juist het dichtst bij Gods woord en wetten. Misschien heb ik dat mis maar iig denken zij dat zelf wel.
Het ware geloof.
http://www.orthodoxekerkbreda.nl/over-o ... ox-geloof/
Dit vond ik wel frappant.. Ik lees en denk idd nou nou is dat het nou... het onoverbrugbare twistpunt. Maar sja.. kennelijk wel.
Al met al lijken dit geen al te grote verschillen. De orthodoxe filosoof en theoloog Steinhardt zei echter: “Het orthodoxe en het katholieke geloof zijn zustergeloven van elkaar. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde”.

Hier word je als gelovige gevraagd de priester te sparen omdat hij H. Communie moet weigeren:
IV. De Intercommunie bestaat – net zoals in de R.K.-Kerk – in onze Kerk niet. De scheuring tussen de verschillende Kerken is een zeer trieste feit. Verschillende kerkleiders zijn heden ten dage heel hard bezig om als Kerk weer één te worden. De H. Communie hoort deze eenheid uit te drukken; zij is doel, en géén middel om deze eenheid te bereiken. U mag hier anders over denken, maar respecteer onze opvatting en stel de priester niet voor een voldongen feit om toch tot de H. Communie te naderen. Het is voor hem al triest genoeg dat deze scheuring in de Kerken bestaat; het wordt voor hem alleen nog triester als hij door deze scheuring de H. Communie moet weigeren aan een dopeling van een niet-Orthodoxe Kerk.
Men is het erover eens dat het triest is die scheuring en twist maar hé... het Ware Woord van God volgen leidt nou eenmaal tot uitsluiting i.p.v. verbinding. Zelfs als men dat zelf ook triest vindt.
Is dit het wat je wilde God/Allah :?: Denk ik dan. Een "respecteer onze opvattingen" systeem met onderlinge twist en verdeeldheid waar iedereen alleen maar last van heeft.
Is dit het dan.... het Goede :?:
Zoals het in een van de gebeden luidt; “Gij zijt onze God, niet in woorden te vangen, in onze gedachten niet te vatten, met onze ogen kunnen wij U niet zien, ons verstand kan U niet peilen”.
Want dat is het wat mij zo raakt als ik dit soort dingen lees. Goede mensen die goede dingen willen doen en met pijn in hun hart tegen hun eigen gevoel van goed en juist moeten handelen. Mensen pijnigen zichzelf en elkaar terwijl ze proberen zo goed mogelijk God te dienen.
Dat God niet te begrijpen is lijkt een algemeen geaccepteerd gegeven.. paradoxaal genoeg doet iedereen alsof ze Hem wel snappen met alle ellende vandien. Ons verstand KAN Hem niet peilen OMDAT er geen pijl op te trekken is, niet omdat ons verstand gebrekkig is. Dat is de KERN van het hele probleem. Wees dan zo verstandig en eerlijk om de schuld leert leggen waar het thuishoort; bij de basis.

Vandaar de noodzakelijke opkomst van Vrouwe Justitia. Die kunnen we allemaal prima peilen met een beetje gezond verstand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Justitia_(godin)

Peter79 schreef:
Vrouwe Justitia stemt voor mij overeen met "als de heidenen die zonder Joodse wet zijn, doen wat de wet gebiedt, dan zijn zij zichzelf tot wet." De Bijbel is niet nodig als basis voor moraal. Wat goed is, daar moeten we als maatschappij uit zien te komen. Gelukkig bestaan er ethici en andere mensen die reflecteren en bestaat er een lange traditie van wetgeving.
Wat is het dan precies wat de Joodse wet gebiedt?
Dat was nou net de reden dat ik dit topic opende. Is er overeenstemming en eenduidigheid over de ge- en verboden van God? Naar ik begrijp is dat er niet omdat de Bron multi interpretabel is.

Het is juist als je de Bijbel als basis neemt voor de moraal waardoor er zoveel geschillen zijn. Het is een Bron van twist, verdeeldheid, oorlog, onmin etc. en dat allemaal door het verschil in opvattingen.

Vrouwe Justitia was kennelijk nodig om dat gat te vullen en een weg uit al die onmin en verwarring te bieden.
Dat was niet noodzakelijk omdat de heidenen zonder Gods wetten waren... maar omdat Gods moraal/wetten voor zowel ongelovigen als gelovigen tekort schoten; ze gaven geen leidraad/houvast maar verdeeldheid en twist. Zie bv.
Dogma's in kaart brengen.
Maar zelfs als je dat uitgevogeld hebt duikelen er nog steeds onduidelijkheden/twistpunten op : Drie-eenheid.
Het zijn maar enkele voorbeeldjes van de ontelbare mogelijkheden tot misvatting, verwarring, onbegrip en strijd.
Laatst gewijzigd door Petra op 03 mei 2020, 07:08, 7 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 16:37
hopper schreef:

Ik vond HBP ook geweldig. Echt van genoten.
Hans trouwens ook.

Ach.. wat is egoloos? Wat is verlicht? Zodra je het wil bereiken lukt het al niet meer. Zodra je het gevonden denkt te hebben is het verder weg dan ooit.

Maar dat is mijn ervaring. :)

Wat ik goed begrijp is dat iedere zoeker graag vindt en een gevoel van euforie kan voelen bij datgene wat gevonden is.
Ik zie het niet als hoogmoedig als ik die euforie opmerk, ik heb eerder een good for you gevoel. Maar ik zie dan ook het nut van (valse) bescheidenheid niet in.
Voor mij is iedere verkondiger van een ware vondst idem in het gelukkige gegeven dat men kennelijk blij met het eigen padje is.
Misschien is dat wel het belangrijkste.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
03 mei 2020, 04:27
Peter79 schreef:
@Petra,

ik denk dat je dan toch beter met orthodoxen kan praten dan mij er in te betrekken. Voor mij zijn hun gedachtenkronkels ook ondoorgrondelijk.
Ja het is precies dat wat ik het euvel vind Peter!
Die onderlinge twistpunten, waardoor christenen elkaar niet eens begrijpen laat staan tot eenduidigheid of overeenstemming kunnen komen. En allemaal toch met hetzelfde boek met Gods Woord in handen.
God in the pocket hebben, inderdaad.
Eeuwen studie en discussie hebben alleen maar tot meer scheuringen geleid i.p.v. onderlinge samenhang en verbinding.
Aan het oppervlak zeker.
Aangezien ik al die theologen die daar hun leven aan gewijd hebben best wel serieus neem, leg ik de schuld van al die verwarring en twist bij de bron niet bij de interpreteerders.
De twistappel van Eris.
In mijn optiek moet het mogelijk zijn om de bron zodanig in te richten dat er geen ruimte is voor verwarring en onderlinge strijd. Dus ligt het probleem in de Bron niet in de mens die naar eer en geweten poogt de Bron te begrijpen.

Volgens mij staan orthodoxen juist het dichtst bij Gods woord en wetten. Misschien heb ik dat mis maar iig denken zij dat zelf wel.
Zij zijn het zelf. Orthodoxen houden van regels en duidelijkheid en hebben de Bijbel in beton gegoten. Waarom zou je de Bijbel Gods woord noemen? Hoe komen mensen daarbij?
Het ware geloof.
http://www.orthodoxekerkbreda.nl/over-o ... ox-geloof/
Dit vond ik wel frappant.. Ik lees en denk idd nou nou is dat het nou... het onoverbrugbare twistpunt. Maar sja.. kennelijk wel.
Al met al lijken dit geen al te grote verschillen. De orthodoxe filosoof en theoloog Steinhardt zei echter: “Het orthodoxe en het katholieke geloof zijn zustergeloven van elkaar. Het verschil tussen beide geloven is echter even groot als de afstand tussen hemel en aarde”.

Hier word je als gelovige gevraagd de priester te sparen omdat hij H. Communie moet weigeren:
IV. De Intercommunie bestaat – net zoals in de R.K.-Kerk – in onze Kerk niet. De scheuring tussen de verschillende Kerken is een zeer trieste feit. Verschillende kerkleiders zijn heden ten dage heel hard bezig om als Kerk weer één te worden. De H. Communie hoort deze eenheid uit te drukken; zij is doel, en géén middel om deze eenheid te bereiken. U mag hier anders over denken, maar respecteer onze opvatting en stel de priester niet voor een voldongen feit om toch tot de H. Communie te naderen. Het is voor hem al triest genoeg dat deze scheuring in de Kerken bestaat; het wordt voor hem alleen nog triester als hij door deze scheuring de H. Communie moet weigeren aan een dopeling van een niet-Orthodoxe Kerk.
Men is het erover eens dat het triest is die scheuring en twist maar hé... het Ware Woord van God volgen leidt nou eenmaal tot uitsluiting i.p.v. verbinding. Zelfs als men dat zelf ook triest vindt.
Is dit het wat je wilde God/Allah :?: Denk ik dan. Een "respecteer onze opvattingen" systeem met onderlinge twist en verdeeldheid waar iedereen alleen maar last van heeft.
Is dit het dan.... het Goede :?:
Zoals het in een van de gebeden luidt; “Gij zijt onze God, niet in woorden te vangen, in onze gedachten niet te vatten, met onze ogen kunnen wij U niet zien, ons verstand kan U niet peilen”.
Want dat is het wat mij zo raakt als ik dit soort dingen lees. Goede mensen die goede dingen willen doen en met pijn in hun hart tegen hun eigen gevoel van goed en juist moeten handelen. Mensen pijnigen zichzelf en elkaar terwijl ze proberen zo goed mogelijk God te dienen.
Dat God niet te begrijpen is lijkt een algemeen geaccepteerd gegeven.. paradoxaal genoeg doet iedereen alsof ze Hem wel snappen met alle ellende vandien. Ons verstand KAN Hem niet peilen OMDAT er geen pijl op te trekken is, niet omdat ons verstand gebrekkig is. Dat is de KERN van het hele probleem. Wees dan zo verstandig en eerlijk om de schuld leert leggen waar het thuishoort; bij de basis.

Vandaar de noodzakelijke opkomst van Vrouwe Justitia. Die kunnen we allemaal prima peilen met een beetje gezond verstand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Justitia_(godin)
Ook in de Bijbel worden priesters die zichzelf pijnigen om God te pleasen te kijk gezet. De orthodoxie heeft echter allerlei kronkels, kluitjes waarmee men de vragende gelovige mee in het riet stuurt.
Peter79 schreef:
Vrouwe Justitia stemt voor mij overeen met "als de heidenen die zonder Joodse wet zijn, doen wat de wet gebiedt, dan zijn zij zichzelf tot wet." De Bijbel is niet nodig als basis voor moraal. Wat goed is, daar moeten we als maatschappij uit zien te komen. Gelukkig bestaan er ethici en andere mensen die reflecteren en bestaat er een lange traditie van wetgeving.
Wat is het dan precies wat de Joodse wet gebiedt?
Dat wordt wel zo samengevat: heb uw naaste lief; of: wat u wil dat u geschiedt, doe dat ook de ander. Het principevan wederkerigheid.
Dat was nou net de reden dat ik dit topic opende. Is er overeenstemming en eenduidigheid over de ge- en verboden van God? Naar ik begrijp is dat er niet omdat de Bron multi interpretabel is.

Het is juist als je de Bijbel als basis neemt voor de moraal waardoor er zoveel geschillen zijn. Het is een Bron van twist, verdeeldheid, oorlog, onmin etc. en dat allemaal door het verschil in opvattingen.
Daarom moet je de Bijbel niet als basis van de moraal nemen. Onrecht is onrecht, niemand kan zich er achterverschuilen dat hij of zij dat niet weet.
Vrouwe Justitia was kennelijk nodig om dat gat te vullen en een weg uit al die onmin en verwarring te bieden.
Dat was niet noodzakelijk omdat de heidenen zonder Gods wetten waren... maar omdat Gods moraal/wetten voor zowel ongelovigen als gelovigen tekort schoten; ze gaven geen leidraad/houvast maar verdeeldheid en twist. Zie bv.
Dogma's in kaart brengen.
Maar zelfs als je dat uitgevogeld hebt duikelen er nog steeds onduidelijkheden/twistpunten op : Drie-eenheid.
Het zijn maar enkele voorbeeldjes van de ontelbare mogelijkheden tot misvatting, verwarring, onbegrip en strijd.
Ik heb je uitgelegd hoe ik het zie. Je mag uiteraard bij je eigen standpunt blijven. Is wel zo duidelijk waar iedervan ons staat. Dank voor het gesprek.

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
02 mei 2020, 17:09
Misschien ben je in het echt heel aardig, maar op dit forum afgaande vind ik je vooral arrogant.
In het echt ben ik net zo als hier.
En jij hebt ook projecties, verbeeldingen en vooral illusies. Ik ook.
Aantoonbare onzin. Hielden Rumi, Jezus, Lao Tze en vele anderen hun mond?
En hoe herken jij 'wetenden' als je zelf onwetend bent?

Ook als je wetend bent gaat het leven gewoon verder en ga je voetballen, op een forum schrijven, werken of andere dingen.

Plaats reactie