Met de maat waarmee je meet

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
hopper
Man/Vrouw: M

Met de maat waarmee je meet

Bericht door hopper »

Matthëus 7:1-2
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Wat wordt er hier eigenlijk bedoeld? Ik kan 'de ander' met een maat meten, maar wat word ik daar zelf eigenlijk van?
Word ik zelf 'goeder' door -bijvoorbeeld- Dutroux met de maat 'slecht' te meten?
Nee, natuurlijk niet! Des te meer ik Dutroux naar beneden trap, des te 'goeder' lijk ik zelf in vergelijking.
Maar een vergelijking zegt helemaal niks over mijzelf!

Als ik mijzelf met Ghandi (of vul zelf maar een goeierik in) vergelijk, dan ben ik helemaal niet zo goed.
En vergeleken met Hitler is zelfs Dutroux een goeierik!

Kortom, goed en slecht zijn maten waar mee gemeten kan worden. Die Jezus toch.....
In feite acteer ik op hetzelfde niveau als Jezus. Jezus meet met geen maat en ik ook niet!
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Jerommel

Re: Met de maat waarmee je meet

Bericht door Jerommel »

Ik zie dit als een waarschuwing tegen hypocrisie.
Ik zie mensen als Dutroux als monsters en ik kan wakker liggen als ik aan de slachtoffers denk die onder zulke monsters moeten lijden en sterven en de ellende voor hun ouders,
Meet mij maar met die zelfde maat, want ik ben niet zo'n monster en volgens die maat dus niet schuldig.

Het gaat er om dat we een ander die net zulke fouten maken als wijzelf daar niet op kunnen veroordelen, laat staan als onze fouten erger zijn dan die van die ander.
Dat is hypocriet.

Iets anders is iemand op hun fouten wijzen, als ze die zelf even niet zien.
Dan veroordeel je de ander niet, maar help je de ander met bruikbare feedback.
Of dat werkt ligt heel erg aan hoe je dat dan doet.
Het ligt er ook aan of de ander wel of niet tegen kritiek kan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Laten we het hele stuk even bekijken:

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;
2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?
4 Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?
5 Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.
6 Geeft het heilige niet aan de honden en werpt uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij die niet vertrappen met hun poten en, zich omkerende, u verscheuren.

Dik gedrukte stukje vertelt toch dat het op zich juist goed is om een metaforische splinter uit iemand's metaforische oog te verwijderen.
Maar, met een balk in het eigen oog kan je de ander's handel en wandel niet goed beoordelen.
Dit is niet alleen hypocrisie i.m.o., maar een gebrek aan een heldere blik dat het beoordelingsvermogen ondermijnt.
Dat moet dus eerst opgelost worden.

Vers 6 suggereert dat we toch een goed beoordelingsvermogen nodig hebben, en wellicht een oordeel moeten geven, voor onszelf, of we te maken hebben met 'honden' en 'zwijnen' voordat we het heilige en de parelen uitdelen.
Maar is i.m.o. meer een kwestie van opletten of en wanneer anderen als honden of als zwijnen met het heilige en de parelen om gaan.
Zo ja, dan kan je beter ophouden want ze zullen alleen maar boos worden en ons wellicht verscheuren.
Daar heeft niemand baat bij.
We moeten die mensen verder ook niet als honden of zwijnen zien. Het blijven toch onze medemensen.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 18:00
Ik zie mensen als Dutroux als monsters en ik kan wakker liggen als ik aan de slachtoffers denk die onder zulke monsters moeten lijden en sterven en de ellende voor hun ouders,
Je geeft prima aan waarom jij in de wereld van goed en kwaad leeft. Je meet met een maat.

Meet mij maar met die zelfde maat, want ik ben niet zo'n monster en volgens die maat dus niet schuldig.
Ik ga jouw de maat niet nemen, Jezus riep juist op om dat niet te doen.
Verstandige man die Jezus.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
13 apr 2020, 20:25
Jerommel schreef:
Je geeft prima aan waarom jij in de wereld van goed en kwaad leeft. Je meet met een maat.
Wees even serieus, man.
We hebben het over het ontvoeren, verkrachten en vermoorden van kinderen.
Als je dat niet als kwaad ziet, dan is er iets mis met je empathische vermogen.
Denk er nog even over na voordat je dat weg zet als slechts "leven in een wereld van goed en kwaad".
Hoe zou jij je voelen als het jouw kind was?
Hoe zou jij je voelen als je zo'n kind was?

Ik ga jouw de maat niet nemen, Jezus riep juist op om dat niet te doen.
Verstandige man die Jezus.
Jammer dat je probeer het met me oneens te zijn.
Ik ken daar de reden niet van, maar ik weet bijna zeker dat je precies begrijpt wat ik bedoel.
Daarvoor heb ik het m.i. ook duidelijk genoeg onder woorden gebracht.
Ik denk ook niet dat je het inhoudelijk kunt weerleggen, maar wie weet wat je nog gaat schrijven.

Maak er anders wat meer woorden aan vuil, want misschien zie ik iets over het hoofd, wat jij wel ziet.

Maar mischien heb ik ook iets niet gezegd wat wel belangrijk is.
Zoals dat een Dutroux ook tot inkeer kan komen en op zijn knieën kan gaan voor God en bekeert en gered kan worden.
En dat hij ondanks dat hij een monster is toch een medemens is.
Daarnaast vraag ik me af wat je dan van Hitler vindt, aangezien je zegt dat (jij vindt dat) Dutroux "een goeierik" is vergeleken met Hitler.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 21:11
Wees even serieus, man.

Ik ben serieus. Ik heb nog nooit iemand vermoord of verkracht. Maakt mij dat tot een goed mens?
Omdat ik iets niet gedaan heb? Nee, natuurlijk maakt mij dat niet tot een goed mens.
Ik ken daar de reden niet van, maar ik weet bijna zeker dat je precies begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk ook niet dat je het inhoudelijk kunt weerleggen, maar wie weet wat je nog gaat schrijven.
Het enige waar ik het me je oneens over bent is dat "de maat nemen".
Hierin volg ik fundamentalistisch de leer zoals Jezus die geleerd heeft.
Ik neem niemand de maat, ik verhef mij zelf niet.
(Althans, dat probeer ik na te streven hè)
Zoals dat een Dutroux ook tot inkeer kan komen en op zijn knieën kan gaan voor God en bekeert en gered kan worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je dan van Hitler vindt, aangezien je zegt dat (jij vindt dat) Dutroux "een goeierik" is vergeleken met Hitler.
Wat Dutroux doet dat moet hij zelf maar weten. Ik laat zien wat vergelijken met je doet.
Door te vergelijken zijn er altijd wel mensen beter of slechter. Dat gaat ook voor Dutroux op.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
13 apr 2020, 21:26
Jerommel schreef:
13 apr 2020, 21:11
Wees even serieus, man.

Ik ben serieus. Ik heb nog nooit iemand vermoord of verkracht. Maakt mij dat tot een goed mens?
Omdat ik iets niet gedaan heb? Nee, natuurlijk maakt mij dat niet tot een goed mens.
Oh, op die manier.
Nee, dat maakt jou niet een goed mens, maar naar de maatstaf die bepaalt dat een Dutroux een monster is, ben jij dat niet, want je doet die dingen niet en (neem ik aan) je kan dat ook niet over je hart verkrijgen (je zou het dus niet willen en niet kunnen).
Het enige waar ik het me je oneens over bent is dat "de maat nemen".
Hierin volg ik fundamentalistisch de leer zoals Jezus die geleerd heeft.
Ik neem niemand de maat, ik verhef mij zelf niet.
(Althans, dat probeer ik na te streven hè)
Okay.
Misschien was ik dan toch niet duidelijk.
Er zijn dus verschillende maten die je kan hanteren.
Dat kan je zelf bepalen, welke maat je hanteert.
Op de maatstaf voor de dingen die mensen als Dutroux uitvreten, zijn jij en ik onschuldig, want wij vreten die dingen niet uit, we willen het niet en we kunnen het niet over ons hart verkrijgen.
Maar zouden we bijvoorbeeld inbrekers zijn, dan zouden we enorm hypocriet zijn om iemand die een snoepje pikt daar op te veroordelen.
We zouden dan veel erger zijn op de maatstaf die we hanteren op iemand die een snoepje pikt.
Dat zou enorm hypocriet zijn en we hebben dan dus geen recht van spreken.
Zodoende de waarschuwing tegen hypocrisie, want het gevolg van hypocrisie is dat we dan zelf ook met die maatstaf gemeten zullen worden.

Verder is er naturlijk ook een verschil tussen iemand veroordelen en iemand's handelingen be-oordelen.
Wat Dutroux doet dat moet hij zelf maar weten.
Vind je dat nou echt? Of zeg je dat nu omdat je een punt wilt maken?
Ik laat zien wat vergelijken met je doet.
Door te vergelijken zijn er altijd wel mensen beter of slechter. Dat gaat ook voor Dutroux op.
Maar beste kerel, dat maakt Dutroux toch niet goed?
Hij doet (deed) de meest vreselijk dingen met kinderen.
Hij maakte vele slachtoffers.
Hoe ver wil je gaan met dat relativisme?
Waarom ben je tegen het herkennen en benoemen van goed en van kwaad?

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
13 apr 2020, 22:11
Oh, op die manier.
Nee, dat maakt jou niet een goed mens, maar naar de maatstaf die bepaalt dat een Dutroux een monster is, ben jij dat niet, want je doet die dingen niet en (neem ik aan) je kan dat ook niet over je hart verkrijgen (je zou het dus niet willen en niet kunnen).
Het gaat me er om dat ik mijzelf niet bepaal aan de hand van wie ik niet ben.
Als ik mijzelf ga bepalen aan de hand van Dutroux dan heb ik iets buiten mijzelf nodig.
Door een ander als monster te bestempelen , bestempel ik mijzelf als een niet-monster.
Maar dat is helemaal geen verdienste! Het is geen verdienste dat ik nog nooit iemand verkracht heb.
Wat ik bedoel is: goed-zijn is geen eigenschap van mij.
Maar beste kerel, dat maakt Dutroux toch niet goed?
Hij doet (deed) de meest vreselijk dingen met kinderen.
Hij maakte vele slachtoffers.
Hoe ver wil je gaan met dat relativisme?
Waarom ben je tegen het herkennen en benoemen van goed en van kwaad?
Ik zie Dutroux als iemand die verdwaald is. De enige die hem daar uit kan halen is Dutroux zelf.
En mss heeft hij dat al gedaan? Dat zijn dingen die ik niet kan weten.
Rechters bemoeien zich met misdadigers, dat hoef ik niet te doen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
14 apr 2020, 00:15

Ik zie Dutroux als iemand die verdwaald is.
Ja, dat sowieso.
Maar hij kiest er zelf voor om kinderen te ontvoeren, te verkrachten en te vermoorden.
Als kinderhandelaar zal hij ook goed geld verdiend hebben, en kennelijk was het ruineren van kinderen en gezinnen voor hem de moeite waard.
De enige die hem daar uit kan halen is Dutroux zelf.
Maar je haalde hem er bij als voorbeeld van iemand die kideren ontvoert, verkracht en vermoord, of ze verkocht aan anderen die dat deden.
Aan rijke mensen, want een kind is duur.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:

Het gaat er om dat we een ander die net zulke fouten maken als wijzelf daar niet op kunnen veroordelen, laat staan als onze fouten erger zijn dan die van die ander.
Dat is hypocriet.

:flower1: :thumb1: ik ben het helemaal met je eens.

Ook wel 's leuk voor de verandering. ;)

hopper schreef:
14 apr 2020, 00:15
Ik zie Dutroux als iemand die verdwaald is. De enige die hem daar uit kan halen is Dutroux zelf.
En mss heeft hij dat al gedaan? Dat zijn dingen die ik niet kan weten.
Rechters bemoeien zich met misdadigers, dat hoef ik niet te doen.
Daar ga je faliekant de mist in!
Als iemand 'verdwaald' is kun je met je armen over mekaar gaan zitten wachten tot ie vanzelf uit z'n dwaling komt.. maar dat gebeurt meestal niet.
Struisvogelpolitiek knapt de wereld niet van op.
Een ander het vuile werk laten opknappen is geen kunst aan.
De maatschappij...daar hoor jij ook bij. Dus Nee! Het is niet enkel aan de rechters, het OM en het politieapparaat...het is aan eenieder!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Ik lees het als volgt:
zoals jij met anderen omgaat, zo zal er ook met jou omgegaan worden.

Vergeef je anderen niet, dan zal jou ook niet vergeven worden.
Bekijk je ander vanuit Liefde, dan zal jij met Liefde bekeken worden.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
14 apr 2020, 06:43
Jerommel schreef:

Dat is hypocriet.

:flower1: :thumb1: ik ben het helemaal met je eens.

Ook wel 's leuk voor de verandering. ;)
Ja! :flower1: :kiss1:

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
14 apr 2020, 07:19
Ik lees het als volgt:

Ook mee eens.

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:

Als iemand 'verdwaald' is kun je met je armen over mekaar gaan zitten wachten tot ie vanzelf uit z'n dwaling komt.. maar dat gebeurt meestal niet.
De maatschappij...daar hoor jij ook bij. Dus Nee! Het is niet enkel aan de rechters, het OM en het politieapparaat...het is aan eenieder!
Je mist het punt. Ik hoef toch niet innerlijk andere mensen de maat te nemen? Ik nam Dutroux alleen maar als voorbeeld.
Belangrijker voor mij zijn de mensen om mij heen. Ik heb mijn eigen kinderen nooit de maat genomen op het gebied van seksuele geaardheid. Homoseksueel of heteroseksueel? Het maakt me (innerlijk) geen bal uit. Zie maar! Wat een heerlijke innerlijke rust is dat.
En als ik dan lees dat er mensen serieus met de seksuele geaardheid van hun kinderen bezig zijn, dan weet ik wel wat wijsheid is.

Anderen de maat nemen dat gebeurd innerlijk. Seksuele geaardheid is een maat, maar ook politieke opvattingen zijn een maat. Ik heb familieleden met heel bijzondere politieke opvattingen. Maar ik laat dat bij hén. Ik neem ze de maat niet en ga dan liever over het weer praten.

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
14 apr 2020, 07:19
Ik lees het als volgt:

Ik lees het geheel anders. Met hetzelfde oordeel waarmee ik anderen oordeel, oordeel ik ook mijzelf.
Door mijn medemensen te oordelen vergelijk ik ze met mijzelf.
Door met de maat nul te meten verlaat ik het veld van goed en kwaad.

Iemand vanuit Liefde bekijken kan helemaal niet in mijn optiek.
Ik ben namelijk geen eigenaar van Liefde. Ik heb daar geen handelingsbevoegdheid over.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
14 apr 2020, 10:18
Ik lees het geheel anders. Met hetzelfde oordeel waarmee ik anderen oordeel, oordeel ik ook mijzelf.
Door mijn medemensen te oordelen vergelijk ik ze met mijzelf.
Door met de maat nul te meten verlaat ik het veld van goed en kwaad.
Mooi om jouw uitleg te lezen.
Zo zie je maar weer dat een tekst op meerdere manieren uitgelegd kan worden.
Iemand vanuit Liefde bekijken kan helemaal niet in mijn optiek.
Ik ben namelijk geen eigenaar van Liefde. Ik heb daar geen handelingsbevoegdheid over.
Als wij "in zekere zin" gelijk zijn aan het goddelijke, dan geldt dat wat mij betreft iig voor de essentie: Liefde.
Ik ben geen eigenaar van Liefde, ik ben Liefde.......dat ik op aarde dat niet manifesteer is een ander punt.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Misschien ben je gewoon een mens? :flower1:

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
14 apr 2020, 17:56

Als wij "in zekere zin" gelijk zijn aan het goddelijke, dan geldt dat wat mij betreft iig voor de essentie: Liefde.
Ik ben geen eigenaar van Liefde, ik ben Liefde.......dat ik op aarde dat niet manifesteer is een ander punt.
Voor wat het waard is, Liefde geschreven met een hoofdletter kan ook op aarde gemanifesteerd worden.
Jezus geeft daar richtlijnen voor. Waaronder dus om niet met een maat te meten.

Maar doorgaans beleven we liefde welke gericht is op iemand of iets.
En als we de oordelende 'ik' weten te negeren manifesteert zich dat uit zichzelf tot iets moois.
Maar dat wat we 'liefde' noemen kan nooit in dienst staan van het 'ik'.
Liefde beweegt zich juist van het ik-centrum af.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

hopper schreef:
14 apr 2020, 10:14
Petra schreef:

Je mist het punt. Ik hoef toch niet innerlijk andere mensen de maat te nemen? Ik nam Dutroux alleen maar als voorbeeld.
Belangrijker voor mij zijn de mensen om mij heen. Ik heb mijn eigen kinderen nooit de maat genomen op het gebied van seksuele geaardheid. Homoseksueel of heteroseksueel? Het maakt me (innerlijk) geen bal uit. Zie maar! Wat een heerlijke innerlijke rust is dat.
En als ik dan lees dat er mensen serieus met de seksuele geaardheid van hun kinderen bezig zijn, dan weet ik wel wat wijsheid is.

Anderen de maat nemen dat gebeurd innerlijk. Seksuele geaardheid is een maat, maar ook politieke opvattingen zijn een maat. Ik heb familieleden met heel bijzondere politieke opvattingen. Maar ik laat dat bij hén. Ik neem ze de maat niet en ga dan liever over het weer praten.
Ik mis niet je punt. Je gaf een slecht voorbeeld.
Dutroux is een misdadiger, dat heeft helemaal niks te maken met seksuele geaardheid of tolerantie naar anderen toe.
Misdadigers neem je de maat.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Engel

Bericht door Engel »

het gaat hier volgens mij hoe je met iemand die je persoonlijk kent om te gaan.
probeer iemand te begrijpen voordat je wilt begrepen worden (uit het boek 7 effectief gewoonten van Stephen Covery)
als je begrijpt waarom iemand doet wat hij doet, dan oordeel je hem niet. Want het gaat over het gedrag van iemand

Plaats reactie