Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door callista »

Ik vraag me weleens af waarom veel christenen God...de God van de Bijbel---alom aanwezige onvoorwaardelijke Liefde toedichten...
Waaruit blijkt dat?

En zelfs ook sommigen die in een hel geloven en Alverzoening afwijzen...vinden die God ook nog een God van onvoorwaardelijke liefde... :roll:
Dus een Liefde waar geen voorwaarden aan verbonden zijn....

Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

De parabel van de verloren zoon.
Ondanks alles welkom thuis, en thuis komen is niet verplicht.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

hopper

Bericht door hopper »

Je kan het natuurlijk ook anders stellen: God is onvoorwaardelijke liefde. Maar de mens is degene die de voorwaarden stelt die de verwezenlijking van die onvoorwaardelijke liefde in de weg staat. Dus hoppakee, al die voorwaarden over boord en bent er al! Dan verwezenlijk je God zelf! Lekker makkelijk, je hoeft niks meer te geloven.

Dus stel niet als voorwaarde dat je met je goede gedrag in de hemel komt.
Want dan kom je er nooit! (Best wel grappig eigenlijk.)
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
21 apr 2020, 13:03
Ik vraag me weleens af waarom veel christenen God...de God van de Bijbel---alom aanwezige onvoorwaardelijke Liefde toedichten...
Waaruit blijkt dat?

En zelfs ook sommigen die in een hel geloven en Alverzoening afwijzen...vinden die God ook nog een God van onvoorwaardelijke liefde... :roll:
Het is het geloof dat God ons de mensheid liefheeft, ondanks dat de mensheid het meest dierbare dat we aan God zouden kunnen toeschrijven - zijn kind - heeft gedood. Zou iemand mij nog lief kunnen hebben als ik zijn of haar kind zou hebben gedood? Is er iets dierbaarders dan een kind? Kan je iemand nog meer op zijn hart trappen?

Kan je in God geloven, kan je Hem liefhebben als Hij boos op je is, als Hij je afwijst?
Liefde gaat door de maag, zegt men wel eens, maar is dat liefde? Is er liefde die voorwaarden stelt?

peda

Bericht door peda »

callista schreef:
Waaruit blijkt dat?

Een goede vraag richting het geven van een bijbels antwoord. In mijn optiek wordt aan het woord "" onvoorwaardelijke Liefde "" niet steeds dezelfde invulling gegeven. Het is opnieuw een lange liniaal lopende van predestinatie tot Alverzoening. Bij de zuivere Alverzoening past m.i. het begrip Onvoorwaardelijke Liefde voor allen, bij de predestinatie lukt dat ten diepste niet. Maar ook in het midden van de liniaal ligt het lastig. Zo belijdt de RK Kerk wel degelijk de Onvoorwaardelijke Liefde voor allen, maar formuleert het zo, dat de Armen van God gedurende het gehele menselijke leven, voor hem/haar Geopend zijn, wat de mens ook heeft uitgespookt. Omdat het de mens vrijstaat al of niet in te gaan op het Open Armen Aanbod ( verbonden met berouw tonen ) , kun je dus stellen dat God Onvoorwaardelijke Liefde aanbiedt, maar aan de uitvoering voorwaarden verbindt ( berouw ). Het wordt lastig als je de idee van een voortzetting van een persoonsachtig leven na de dood veronderstelt en tegelijkertijd niet open staat voor Alverzoening. Hoe is dan de situatie. Onvoorwaardelijke Liefde aangeboden tijdens het aardse leven, maar wat is de Status voor de niet-op-aarde- berouwenden daarna? Kortom er zijn opnieuw verschillende varianten mogelijk en omdat na de dood toerisme onmogelijk is, blijft elke uitspraak van hoog speculatief gehalte.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
21 apr 2020, 13:16
callista schreef:
Het is het geloof dat God ons de mensheid liefheeft, ondanks dat de mensheid het meest dierbare dat we aan God zouden kunnen toeschrijven - zijn kind - heeft gedood.
Hallo Peter,

Het is duidelijk dat Jezus door mensenhanden aan het kruis werd gespijkerd, het waren niet de "' Handen "' van God. Anderzijds mocht Jezus om het Heilsplan te kunnen volbrengen, geen natuurlijke dood ( zonder menselijk ingrijpen ) sterven. Een natuurlijke dood is geen Offer. Diegenen die de kruisdood voltrokken deden wat in het Heilsplan a.h.w. vooraf was opgesloten. Ik vind het persoonlijk een lastige om Onvoorwaardelijke Liefde ( Boodschap Johannes Evangelie ) te koppelen aan het"'voorgeprogrammeerde"' door mensen uit te voeren mensenoffer en daar weer vergiffenis mee te verbinden ( genade traject ) . Ik ben daar in de theologie eigenlijk nooit een goed antwoord op tegen gekomen. Heb jij een idee?
Laatst gewijzigd door peda op 21 apr 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
21 apr 2020, 13:13
Je kan het natuurlijk ook anders stellen: God is onvoorwaardelijke liefde. Maar de mens is degene die de voorwaarden stelt die de verwezenlijking van die onvoorwaardelijke liefde in de weg staat. Dus hoppakee, al die voorwaarden over boord en bent er al! Dan verwezenlijk je God zelf! Lekker makkelijk, je hoeft niks meer te geloven.

Ik ben het met jou eens Hopper. De voorwaarden zijn door mensen bedacht.
Als je durft aan te nemen dat God échte liefde is en daarmee die liefde onvoorwaardelijk, kun je alle door mensen bedachte voorwaarden overboord zetten.
Natuurlijk hebben we als mensen wetgeving en rechtspraak, maar we kunnen stellen dat échte liefde niet oordeelt.

Als je in een vrije wil gelooft zul je ook het oordeel en de voorwaarden overboord moeten zetten.

Verder blijkt God's onvoorwaardelijke liefde uit het gegeven dat God niet intervenieert in de vrije wil. Slechts in heel oude boeken kun je wilde verhalen tegenkomen over straffen en ingrijpen door God. Deze zijn niet verifieerbaar en komen ook in onze eigen geschiedenis niet voor.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
21 apr 2020, 15:17
hopper schreef:
21 apr 2020, 13:13

Ik ben het met jou eens Hopper. De voorwaarden zijn door mensen bedacht.
Als je durft aan te nemen dat God échte liefde is en daarmee die liefde onvoorwaardelijk, kun je alle door mensen bedachte voorwaarden overboord zetten.
Natuurlijk hebben we als mensen wetgeving en rechtspraak, maar we kunnen stellen dat échte liefde niet oordeelt.

Als je in een vrije wil gelooft zul je ook het oordeel en de voorwaarden overboord moeten zetten.

Verder blijkt God's onvoorwaardelijke liefde uit het gegeven dat God niet intervenieert in de vrije wil. Slechts in heel oude boeken kun je wilde verhalen tegenkomen over straffen en ingrijpen door God. Deze zijn niet verifieerbaar en komen ook in onze eigen geschiedenis niet voor.

We zijn het roerend eens, Messenger. Wij mensen stellen zelf voorwaarden aan dat wat we 'liefde' noemen. En echte liefde oordeelt niet. (Zou Jezus daarom oproepen om niet te oordelen?) Er is dus nooit reden voor angst voor God als hij onvoorwaardelijke liefde is.

En ik meen ook dat er sprake is van vrije wil. Dus ik als mens kan uit vrije wil tot onvoorwaardelijke liefde komen. Niet als dreigement voor hel en verdoemenis. Nee, omdat ik daar zelf een wilsbesluit over neem!

Een straffende en wraak-nemende God strookt niet met onvoorwaardelijke liefde.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

pyro

Bericht door pyro »

callista schreef:
Waaruit blijkt dat?

Dus een Liefde waar geen voorwaarden aan verbonden zijn...
Het is geloof, God is onzichtbare Geest. Als het zou blijken in de zin van bewijsbaar wat je kan zien, was het geen geloof. Dan zou het iets zijn wat iedereen direct kan waarnemen. Of wat alleen de slimsten onder ons kunnen beredeneren, dat je de god-van-de-bollebozen hebt zeg maar. Verder vind 'toedichten' niet helemaal het passende woord. In de bijbel staat dat God Liefde is. Dus daar heb je dan die hele 'god-van-de-bijbel'. Zuivere Liefde heeft altijd een onvoorwaardelijke kwaliteit in zich. Als ik me op een standpunt zou stellen van 'je moet aan die en die voorwaarden voldoen, anders houd ik niet van je', dan zou ik dat eerder manipulatie noemen ipv liefde.

Mensen zijn vrij keuzes te maken, anders waren we gemanipuleerd cq zoiets als marionetten aan een touwtje. Keuzes hebben consequenties omdat ons ook verantwoordelijkheid is gegeven. Zonder verantwoordelijkheid hadden we geen mogelijkheid tot groei en ontwikkeling gehad, dan was het altijd als kleine peutertjes spelevaren zonder goed of fout, zonder ooit te kunnen ervaren of je handelwijze gevolgen heeft. Er zijn toch immers geen voorwaarden dus alles mag alleen maar licht en fijn zijn...

De onvoorwaardelijke Liefde neemt ons serieuzer dan dat, is mijn gedachte daarover.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

hopper

Bericht door hopper »

pyro schreef:
21 apr 2020, 20:11
In de bijbel staat dat God Liefde is.
Hoe staat dat omschreven, Pyro?

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:
21 apr 2020, 20:16
pyro schreef:
1 Joh 4:8 "Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde." (NBV)

hopper

Bericht door hopper »

Eigenlijk is onvoorwaardelijke liefde natuurlijk een rare uitdrukking.
Het is zoiets als nat water of een ronde cirkel.
Voorwaardelijke liefde bestaat helemaal niet, dan heet dat 'salderen'.
D.w.z. : ik hou van jou als jij van mij houdt.
Dat is een vorm van chantage, onderhandelen, zakelijkheid.
Ook zoiets als eeuwige liefde is nogal mal.
Dat impliceert dat er ook zoiets als tijdelijke liefde is.
Zo van: ik hou van je zolang als ik er zin in heb.

Liefde is het meest geheimzinnige spul wat er is. Liefde is ook gekoppeld aan de vrije wil. Als ik daadwerkelijke liefde voel voor een vrouw, een kind, een vriend of wie dan ook, dan zal ik hem/haar ook laten gaan als zich dat tegen mij keert. Zo niet, dan was het geen liefde, maar handel. Een afspraak.

hopper

Bericht door hopper »

pyro schreef:
21 apr 2020, 20:22
hopper schreef:
21 apr 2020, 20:16
pyro schreef:
1 Joh 4:8 "Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde." (NBV)
Bedankt. Dan lijkt mij er maar één optie mogelijk om tot God te komen. Of je christelijk, atheïst of wat anders bent, dat maakt niet uit.

Praktisch gesproken betekent dat, dat je alleen kunt bespreken wat liefde niet is.

peda

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Het klassieke christelijk geloof zit best wel ingewikkeld in elkaar. Het hoogst edele wat denkbaar is, is de Al-Liefde. Maar God is ook Alheilig, d.w.z. dat alles wat niet Alheilig is, zoals de mens na de zondeval, per definitie met Hem in conflict staat. God is ook Rechtvaardig, waaruit ook de idee van Oordeel en Straf voortvloeit. Heeft nu de Liefde prioriteit boven Alheilig en Rechtvaardig of toch niet. Kortom het is een Gordiaanse Knoop en daar komt dan nog het Genade traject ( kruisoffer ) nog eens boven op. De theologie verhaalt o.m. over de Goddelijke Liefde, de Goddelijke Alheiligheid, de Goddelijke Rechtvaardigheid en de Goddelijke Genade. Deze Gordiaanse Knoop te ontwarren, laat ik over aan de individuele gelovige. Mijn voorkeur gaat uit naar de prioriteit Alverzoening boven de Rechtvaardigheid en de andere theologische posities, maar een ander ziet het anders.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik hoop op alverzoening, maar ik zie het niet echt terug in de Bijbel.
Misschien is het meer de vraag of alle mensen wel met Hem willen verzoenen.
Zo niet, dan zou alverzoening gedwongen zijn voor hen die dat niet willen.
Met tegenzin verzoenen lijkt mij ook geen verzoenen.

pyro

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:
21 apr 2020, 21:22
De mens krijgt alle ruimte zich te ontwikkelen, in welke richting hij dan ook maar verkiest. Althans daar wijst alles op. Maar wie kan zeggen Ik Ben Die Ik Ben? Welke bevestiging geeft IK BEN uiteindelijk aan de/datgene waartoe we ons ontwikkeld hebben, door wat we hebben geloofd en gedaan in deze wereld?
Heel kort door de bocht: hoeveel existentiële verantwoordelijkheid hebben wij als mensen gekregen? Een ultiem antwoord daarop weet ik niet, eerlijk gezegd.

peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
Jij gaat er vanuit dat de verzoening tijdens het aardse leven moet plaats vinden. Maar waarom niet die mogelijkheid doortrekken naar na dit leven.
Er wacht bijbels gezien nog een hele eeuwigheid, waarom dan de mogelijkheid tot verzoening beperken tot een zeer kort stukje tijd doorgebracht op aarde. God Alles in Allen ( Paulus ) , is toch een mooi perspectief in het denken in eeuwigheid. De anglicaan Bonting ging uit van de mogelijkheid tot verzoening ook na de dood.

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:
21 apr 2020, 20:26
Eigenlijk is onvoorwaardelijke liefde natuurlijk een rare uitdrukking.
Het is zoiets als nat water of een ronde cirkel.
Voorwaardelijke liefde bestaat helemaal niet, dan heet dat 'salderen'.
D.w.z. : ik hou van jou als jij van mij houdt.
Dat is een vorm van chantage, onderhandelen, zakelijkheid.
Ook zoiets als eeuwige liefde is nogal mal.
Dat impliceert dat er ook zoiets als tijdelijke liede is.
Zo van: ik hou van je zolang als ik er zin in heb.

Liefde is het meest geheimzinnige spul wat er is. Liefde is ook gekoppeld aan de vrije wil. Als ik daadwerkelijke liefde voel voor een vrouw, een kind, een vriend of wie dan ook, dan zal ik hem/haar ook laten gaan als zich dat tegen mij keert. Zo niet, dan was het geen liefde, maar handel. Een afspraak.
Mooie overdenking. Inderdaad is Liefde een mysterie. Misschien als ik nou zeg dat zaken zoals almacht en alwetendheid niet aan ons mensenkinderen is gegeven om mee te spelen, maar dat deze veilig zijn geborgen, beschermd in de mantel van de Liefde, dat er een tipje van de sluier wordt weggenomen.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
21 apr 2020, 21:04
Hallo Hopper,

Het klassieke christelijk geloof zit best wel ingewikkeld in elkaar. Het hoogst edele wat denkbaar is, is de Al-Liefde. Maar God is ook Alheilig, d.w.z. dat alles wat niet Alheilig is, zoals de mens na de zondeval, per definitie met Hem in conflict staat. God is ook Rechtvaardig, waaruit ook de idee van Oordeel en Straf voortvloeit. Heeft nu de Liefde prioriteit boven Alheilig en Rechtvaardig of toch niet. Kortom het is een Gordiaanse Knoop en daar komt dan nog het Genade traject ( kruisoffer ) nog eens boven op. De theologie verhaalt o.m. over de Goddelijke Liefde, de Goddelijke Alheiligheid, de Goddelijke Rechtvaardigheid en de Goddelijke Genade. Deze Gordiaanse Knoop te ontwarren, laat ik over aan de individuele gelovige. Mijn voorkeur gaat uit naar de prioriteit Alverzoening boven de Rechtvaardigheid en de andere theologische posities, maar een ander ziet het anders.
Liefde lijkt mij ook het hoogst haalbare. Er is echter wel een directe relatie met kennendheid van Goed en Kwaad. Wat Kwaad is daar hoeven we het niet over te hebben, dat zullen spiritueel zoekenden weten. Maar dat wat we Goed noemen heeft ook een schaduwzijde. We staan intuïtief graag aan de kant van het Goede. Maar dat brengt ons in conflict met Rechtvaardigheid. Er leeft iets in de mens wat naar Rechtvaardigheid streeft. En dat brengt strijd met zich mee.

Als iemand mij onrechtvaardig behandelt en ik reageer daar niet zo op, dan word ik al snel als een slapjanus gezien. Iemand zonder ruggengraat. Ik weet dat, want ooit oordeelde ik ook zo over anderen: "jij laat ook maar over je heen lopen". Het is de beroemde 'andere wang'. In de loop van mijn leven heb ik geleerd dat het een levenskunst is om onrechtvaardigheid te verdragen. Maar dan streef je niet langer naar het Goede.

Wat Alverzoening precies is dat weet ik niet. Als ik christelijke bronnen er op na sla dan wordt al snel de hel er bij gehaald:

https://cip.nl/32052-de-alverzoening-wat-is-het
Het houdt in dat alle zielen – dus ook die van Gods tegenstanders – via een weg van loutering uiteindelijk de hemel bereiken. Niemand blijft dus voor eeuwig branden in de hel: de heerlijkheid Gods wacht iedereen.
Zoiets vind dan al weer snel op anderen gericht die branden in de hel. Ik geloof niet in de hel. Maar er is wel een alverzoening in mijzelf aanwezig. Maar ik noem dat liever gewoon Liefde. Een Liefde welke in principe nergens op gericht is, hoewel ik natuurlijk ook liefdesrelaties heb met allerlei mensen. Het is een liefde/mededogen welke uit zichzelf opkomt in bepaalde situaties zonder dat ik daar wat voor doe. Het is niet gekoppeld aan mijn persoon.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
21 apr 2020, 21:53
Jerommel schreef:
Jij gaat er vanuit dat de verzoening tijdens het aardse leven moet plaats vinden. Maar waarom niet die mogelijkheid doortrekken naar na dit leven.
Er wacht bijbels gezien nog een hele eeuwigheid, waarom dan de mogelijkheid tot verzoening beperken tot een zeer kort stukje tijd doorgebracht op aarde. God Alles in Allen ( Paulus ) , is toch een mooi perspectief in het denken in eeuwigheid. De anglicaan Bonting ging uit van de mogelijkheid tot verzoening ook na de dood.
Kort samengevat, omdat het leven op de gevallen aarde de beproeving is.
Het koren en de distelen groeien hier, en God oogst het koren om te bewaren.
Een mens leeft 1 keer en dan het Oordeel.
In Jezus Christus biedt God Gratie, en gratie is per definitie voor schuldigen.
De goede strijd strijden we in dit leven.
Het geloof zal ons behouden.
En zo voorts...

Al met al toch vrij duidelijk.
We kiezen hier of we gehoor geven aan God die de Deur voor ons geopend heeft om thuis te komen.
Kennelijk hebben de meeste mensen daar dus geen oren naar.
Die klagen over voorwaarden terwijl ze zelf voorwaarden stellen.
Die klagen over God's gebrek aan Liefde voor hen terwijl ze zelf geen Liefde voor Hem hebben.
Die klagen over God's afwijzing van hen terwijl ze Hem afwijzen.
Hoe ironisch.
Maar ook treurig dat het dan kennelijk zo werkt.

Ik hoop eigenlijk dat ik het verkeerd heb begrepen, en dat er nog tijd is om toch naar die Deur te keren, misschien pas tijdens de laatste ademtocht, of tot in het dodenrijk zelfs.
We zijn tenslotte ook maar mensen, die zichzelf niet hebben gemaakt en ons opeens op aarde bevinden, en daar gemiddeld maar 80 jaar de tijd hebben, verwijderd van God.
De weg naar God is smal, maar Jezus heeft die weg afgelegd voor ons.
Opdat eenieder die in Hem gelooft niet vergaan zal, maar eeuwig leven hebbe.
In Hem zijn al onze schulden betaald, voor de hele wereld, in het verleden, het heden en de toekomst.
Want in 1 man viel de wereld (dood), en in 1 Man wordt ze hersteld (leven).
Zou dat dan voor zo velen verspilde moeite zijn?

Beeldspraak taal:
God is een verterend vuur, waarin alle vuil verbrandt, maar dat het Goud (het geloof in Hem) zuivert, zeker als er zwavel bij wordt gedaan, en zwavel komt in dit verband ook in de Bijbelteksten voor.
Dus het zal nog blijken, hoeveel mensen toch wat Goud in zich hebben, wat niet vergaan zal, maar gereinigd wordt en heilig is.

Openbaring 7
9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 En zij riepen met luider stem en zeiden:
De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:
Wanneer gaan we hier nou eens een topic over openen?

Even uit mijn hoofd, want het is laat.

Je hebt in de katholieke bijbel in de wijsheid van Sirach staan:
"God spaart alles,omdat Hij het lief heeft. Als Hij het niet lief had, zou Hij het niet eens in leven hebben geroepen. Hoe zou iets kunnen bestaan, als Hij er een afkeer van zou hebben?"

En "God heeft hen tijdelijk onder een straf gesteld, zodat ze zouden inzien "waardoor ik zondig, daardoor word ik gestraft", opdat hij zich er van zal bekeren."

In onze protestantse Bijbel staat in het nieuwe testament ergens (in de brieven) "het goede nieuws dat we brengen is, dat Christus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven"
En Jezus zei: "de eersten zullen DE LAATSTEN zijn." Hij zei niet dat ze nooit meer aan de beurt komen.
Daarnaar verwijst Paulus met de woorden: "als de volheid der heidenen zijn binnengegaan, dan zal gans Israël worden gered."

"Eens zal ieder knie zich buigen"
Wanneer allen aan Jezus Christus zijn onderworpen, dan zal Jezus zich aan Zijn Vader onderwerpen en Hem Zijn rijk geven en dan zal Hij alles in allen zijn."
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:
22 apr 2020, 00:49
Jerommel schreef:
Wanneer gaan we hier nou eens een topic over openen?
Goed idee. :thumb1:

Even uit mijn hoofd, want het is laat.

Je hebt in de katholieke bijbel in de wijsheid van Sirach staan:
"God spaart alles,omdat Hij het lief heeft. Als Hij het niet lief had, zou Hij het niet eens in leven hebben geroepen. Hoe zou iets kunnen bestaan, als Hij er een afkeer van zou hebben?"
Hmmm...
Ik geloof toch niet dat God de satan nog een fijne kerel vindt..
Die kreeg zijn dood vonnis in Genesis 3 al en voor hem is er geen Heilsplan.

En "God heeft hen tijdelijk onder een straf gesteld, zodat ze zouden inzien "waardoor ik zondig, daardoor word ik gestraft", opdat hij zich er van zal bekeren."
Duidelijk.

In onze protestantse Bijbel staat in het nieuwe testament ergens (in de brieven) "het goede nieuws dat we brengen is, dat Christus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven"
Ja, da's waar. Of staat er "voor de wereld", of staat dat weer ergens anders?
En Jezus zei: "de eersten zullen DE LAATSTEN zijn." Hij zei niet dat ze nooit meer aan de beurt komen.
Daarnaar verwijst Paulus met de woorden: "als de volheid der heidenen zijn binnengegaan, dan zal gans Israël worden gered."
De heidenen in deze zijn de gelovigen uit de volken, niet de Joden dus, en Israel zijn wel de Joden of de 140.000 van de 12 stammen, maar zeker weten doe ik dat niet.

"Eens zal ieder knie zich buigen"
Dat is zeker een mogelijke alverzoeningstekst.
Wanneer allen aan Jezus Christus zijn onderworpen, dan zal Jezus zich aan Zijn Vader onderwerpen en Hem Zijn rijk geven en dan zal Hij alles in allen zijn."
Tja, maar allen zijn dan zij die de Deur zijn binnen gegaan, en ik denk niet zij die de Deur hebben afgewezen.

En zo wijs ik de alverzoenings apologetiek meestal af, omdat de Bijbelteksten die er op zouden moeten wijzen mij helaas niet overtuigen.
Maar ik zal eens kijken of ik ergens een overzicht kan vinden, met alle Bijbelteksten die (van mogelijk tot onmiskenbaar) op alverzoening voor de mens wijzen.
Maar voor zover ik weet is het een kleine minderheid vergeleken met de conditionele onsterfelijkheid / annihilatie Bijbelteksten.

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
21 apr 2020, 13:16
callista schreef:
Waaruit blijkt dat?

Het is het geloof dat God ons de mensheid liefheeft, ondanks dat de mensheid het meest dierbare dat we aan God zouden kunnen toeschrijven - zijn kind - heeft gedood. Zou iemand mij nog lief kunnen hebben als ik zijn of haar kind zou hebben gedood? Is er iets dierbaarders dan een kind? Kan je iemand nog meer op zijn hart trappen?
Ja dat is toch VRESELIJK.
Daarom word ik ook zo beroerd van de gedachte aan al die eerstgeborenen die vermoord moesten worden. Daar kun je toch met je hoofd niet bij.
En nu.. al die kinderen in hongersnood, of ziekte of op de vlucht. Daar word je toch hondsberoerd van als je daar aan denkt.

Als zelfs Jezus al niet veilig was op deze aardkloot.. wie dan wel. :(
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Er gebeuren in deze wereld zulke verschrikkelijke dingen met kinderen. Ik zal niet zo ver gaan dat ik zeg dat de mensheid tot niets goeds in staat is, maar de mensheid is zwak, waardoor dit kwaad kan bestaan. Onderwijzers vrezen terecht wat er allemaal tijdens de lockdown kan gebeuren.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Gods onvoorwaardelijke liefde kom ik alleen maar in het NT tegen. In het OT is Hij een God van de wraak en straffen en kijkt Hij niet op een dode meer of minder. Ik denk dat dat komt omdat het OT en NT niet door dezelfde mensen is geschreven. De schrijvers van het OT zagen hun God als de God voor hen alleen, zij waren het uitverkoren volk en en de omliggende volkeren waren de vijanden van hen en dus ook van hun God. In die tijd waren doodstraffen gebruikelijk en lieten ze in hun verhalen ook hun God de mensen die tegen Hem ingingen doden. Het NT is een heel boek, wat menselijker en logisch dat hun God dan wat humaner wordt beschreven. Maar dan gaat het vooral om JC, God blijft een verterend vuur voor hen die ongehoorzaam of afvallig zijn (Hebr. 12:29 statenverteling) en Hebr. 10:31 "Vreselijk is het te vallen in de handen des levende Gods" Van JC kan wel gezegd worden dat hij liefde is en wordt hij daarom gebruikt om tot de Vader te komen. Je kunt je afvragen of je dat zou willen. Maar voor de streng-gelovigen is er geen alternatief en de wat lichter gelovigen nemen de gruweldaden van God niet al te zwaar op, God is liefde is een prettiger geloof.
Mijn visie is dat God geen onvoorwaardelijke liefde kent. Als dat zo was had Hij onze zonden zonder voorwaarden te stellen vergeven. Maar Hij wilde die pas vergeven nadat zijn Zoon zich vrijwillig had laten doden. Die voorwaarde stelde Hij dus. Als Jezus geweigerd had waren wij met zijn allen naar de hel gegaan, dan had God ons met al zijn liefde aan de satan overgeleverd, dan was de satan niet overwonnen zoals het Paasfeest ons voorhoudt. En daarnaast stelt Hij ook nog als voorwaarde dat wij in zijn Zoon moeten geloven, wat dat dan ook moge inhouden. Pas dan kan Hij met zijn liefde komen. Dus onvoorwaardelijk? Nee!
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 22 apr 2020, 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie