Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Moderator
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Peter79 »

Mart schreef:
26 apr 2020, 12:38
Peter79 schreef:
26 apr 2020, 09:03
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem?
Kan er met ''de volmaakte God'' iets anders worden gezegd dan het menselijke?
Dat zegt echter niets over God.
Alles dat over goden wordt gezegd, is per definitie menselijk.
Klopt, Petra zet de ene god, zoals die gedacht kan worden, tegenover de andere, die gedacht wordt.
Het zegt dus alles over ons zelf.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
26 apr 2020, 13:12
Peter79 schreef:
26 apr 2020, 09:03
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem ?
Hoe bepaal je dan wat het volmaakte van God is en wat de menselijke verhalen zijn ?
Ik denk dat je alleen menselijke verhalen hebt. Die verhalen zijn onvolmaakt, maar die verhalen kunnen als geloofsinhoud hebben dat God volmaakt is.
Is de kruisdood een uiting van een volmaakte God of is het een menselijk verhaal ?
Het is een menselijk verhaal over God. De hoorder van die verhalen moet zelf bepalen of hij of zij dat ook geloofwaardig vindt.
Schrijft Paulus ook menselijke verhalen ?
Paulus is een medemens - kan hij andere verhalen schrijven dan menselijke verhalen?

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
26 apr 2020, 15:54

Paulus is een medemens - kan hij andere verhalen schrijven dan menselijke verhalen?
De belangrijke vraag. Bestaan er wel verhalen die Gevoed werden/worden door een Bovennatuurlijke Bron.
Dictaat, Inspiratie of toch menselijke kom-af en niet alleen in het christendom, maar ook aangaande de wijsheden in Hindoeland, het Boeddhisme, de Tao of welke andere uitdrukkingen van esoterie ook. Reikt het verhaal van bijvoorbeeld de verloren zoon inderdaad verder als de beschrijving van intermenselijke verhoudingen?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
26 apr 2020, 16:20
Peter79 schreef:

De belangrijke vraag. Bestaan er wel verhalen die Gevoed werden/worden door een Bovennatuurlijke Bron.
Dictaat, Inspiratie of toch menselijke kom-af en niet alleen in het christendom, maar ook aangaande de wijsheden in Hindoeland, het Boeddhisme, de Tao of welke andere uitdrukkingen van esoterie ook.
Het feit dat hetzelfde verhaal de ene mens ertoe brengt om te zeggen "dit is door God geïnspireerd" terwijl een ander het een menselijk verhaal vindt, betekent dat God niet "grijpbaar" in de tekst zelf aanwezig is; net zo min als de Israëlieten God dwongen mee te gaan, toen ze ark voor zich uitdroegen in de oorlog tegen de Filistijnen.

Jouw vraag is daarom een persoonlijke vraag: geloof je wel of niet dat ...
De (dode) letters van de tekst zullen je nooit een basis geven om vast te stellen dat een bovennatuurlijke bron de tekst gevoed heeft.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
26 apr 2020, 16:27
peda schreef:
26 apr 2020, 16:20
Peter79 schreef:

Dictaat, Inspiratie of toch menselijke kom-af en niet alleen in het christendom, maar ook aangaande de wijsheden in Hindoeland, het Boeddhisme, de Tao of welke andere uitdrukkingen van esoterie ook.
Het feit dat hetzelfde verhaal de ene mens ertoe brengt om te zeggen "dit is door God geïnspireerd" terwijl een ander het een menselijk verhaal vindt, betekent dat God niet "grijpbaar" in de tekst zelf aanwezig is; net zo min als de Israëlieten God dwongen mee te gaan, toen ze ark voor zich uitdroegen in de oorlog tegen de Filistijnen.

Jouw vraag is daarom een persoonlijke vraag: geloof je wel of niet dat ...
De (dode) letters van de tekst zullen je nooit een basis geven om vast te stellen dat een bovennatuurlijke bron de tekst gevoed heeft.
Geheel eens, het is het al of niet omgaan met het Mysterie en vervolgens bij ja, Hoe dit in te vullen. :flower1:

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
Ik denk dat je alleen menselijke verhalen hebt. Die verhalen zijn onvolmaakt, maar die verhalen kunnen als geloofsinhoud hebben dat God volmaakt is.
Ik ben het met je eens dat het menselijke verhalen zijn.
Het is een menselijk verhaal over God. De hoorder van die verhalen moet zelf bepalen of hij of zij dat ook geloofwaardig vindt.
Oke.
Weet nog niet goed hoe ik dit moet plaatsen.
Kan ik van het kruisdoodverhaal en de zingeving die erbij vermeld wordt (sterven voor de zonden van de mensheid) zelf bepalen of het waar/geloofwaardig is ?
Stel dat ik het niet geloofwaardig vind, maar het blijkt wel waar te zijn.....heb ik dan een probleem ? In de zin van: het loopt slecht met mij af ?
Helemaal met je eens. Betekent dat voor jou dan ook dat zijn verhaal niet anders is dan jouw verhaal of mijn verhaal over het geloof en over Jezus ?
Als het menselijke verhalen zijn, acht jij ze dan niet goddelijk geinspireerd ? Of hoeft dat wat jou betreft elkaar niet te bijten ?

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Ik zit op hetzelfde spoor als HJW. Of HJW zit op mijn spoor. :lol:

Misschien denken we te lijnrecht of te consequent door..
Als ik het ene niet als Gods goddelijk ingefluisterde Woord kan lezen.. wat dan nog wel?
Hoe maak je onderscheid?
En als ik alles als menselijk ingegeven woorden lees.. maakt het dan nog wat uit? Of ik dan de bijbel lees of het epistel van mijn buurvrouw die over God vertelt.
De toegevoegde waarde van de bijbel lijkt mij dus dat ik daar God in zou moeten kunnen vinden.
En idd een Volmaakte Almachtige Algoede.. dus wat dat betreft zit Callista met dit topic precies op een belangrijk punt. Bij die Volmaakte God moet toch o.e.a. manier Gods onvoorwaardelijke Liefde blijken. En dan niet maar blijken na intense zoektocht en interpretatie hersengekraak.. maar er echt uitspringen!

Maar dat zie ik niet in de bijbel.
Wel bij Messenger. Wat dat betreft doet ie z'n naam eer aan. :kiss1: :flower1: :lol:

Dus dan denk ik.. er klopt iets niet. Of aan de bijbel. Of aan het interpreteren. Of aan mijn bril. Of ..
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
27 apr 2020, 04:22
Ik zit op hetzelfde spoor als HJW. Of HJW zit op mijn spoor. :lol:

Misschien denken we te lijnrecht of te consequent door..
Als ik het ene niet als Gods goddelijk ingefluisterde Woord kan lezen.. wat dan nog wel?
Hoe maak je onderscheid?
En als ik alles als menselijk ingegeven woorden lees.. maakt het dan nog wat uit? Of ik dan de bijbel lees of het epistel van mijn buurvrouw die over God vertelt.
De toegevoegde waarde van de bijbel lijkt mij dus dat ik daar God in zou moeten kunnen vinden.
En idd een Volmaakte Almachtige Algoede.. dus wat dat betreft zit Callista met dit topic precies op een belangrijk punt. Bij die Volmaakte God moet toch o.e.a. manier Gods onvoorwaardelijke Liefde blijken. En dan niet maar blijken na intense zoektocht en interpretatie hersengekraak.. maar er echt uitspringen!

Maar dat zie ik niet in de bijbel.
Wel bij Messenger. Wat dat betreft doet ie z'n naam eer aan. :kiss1: :flower1: :lol:

Dus dan denk ik.. er klopt iets niet. Of aan de bijbel. Of aan het interpreteren. Of aan mijn bril. Of ..
Mijns inziens raak je hier een heel lastig punt wanneer het geloof gebaseerd is op de bijbel verhalen. Er is een lange liniaal die loopt vanaf de van kaft tot kaft is God Zelve Sprekend aanwezig gelovigen tot aan de post-theisten toe. De van kaft tot kaft gelovigen hebben geen tot weinig fiducie in wetenschap en filosofie , omdat bij hen de kennis uit de bijbel per definitie voorgaat boven kennis uit andere bron. Dan heb je de klassiek denkenden zoals in de RK Kerk, daar geldt de opvatting dat in de bijbel zowel de persoonlijke kijk van de schrijver op de "" zaken "" wordt gegeven, als de weergave van Directe Goddelijke Inspiratie. Hoe dit wordt uitgesplitst bepaalt in wezen de Kerkelijke Hierarchie van beroepsgelovigen. Daar is een heel systeem voor ontwikkeld waarin het proces wordt beschreven. Je hebt het dan over de Heilige Traditie, die op gelijk niveau staat als de bijbel. In wezen berust de aanpak op de gedachte dat God nog steeds via een Heilig Kanaal de gelovigen inspireert. In hoeverre iemand in de systematiek vertrouwen heeft, is aan de persoon. Ook bij de Jg kom je het systeem tegen dat een ( kleine ) groep van geloofs- intimi de interpretatie bindend voorschrijft. Hetzelfde zie je bij Baptisten, Mormonen enz. Bij de klassieke protestantse gelovigen gaat het weer anders, maar ook daar is terug te vinden dat een "' grote voorganger "' de maat met zijn lering aangeeft/bepaalt . Kortom het is gewoon geloven dat "' bijzondere "" mensen op aarde contact hebben met God en zodoende voor hun geloofsgroep kunnen bepalen Hoe God Spreekt. Hoe vrijzinniger je bent des te minder het geloof aan een Sprekende God wordt gevolgd , met uiteindelijk het geloofs-stadium dat God weliswaar niet Spreekt maar wel het AlGoede met de mens voorheeft. Het is dan het volgen van de filosofische gedachte dat Volmaaktheid, Volkomen Liefde, het Edele het hoogst mogelijke/denkbare is dat kan bestaan en dat ""Ultieme"' wordt vervolgens toegerekend aan God. DE weliswaar Zwijgende, maar tegelijkertijd de meest Edele. Je volgt het denken/ ervaren of je vindt het allemaal grote onzin, het is aan de beschouwer. Zelf neem ik geen positie in, maar vind het allemaal heel boeiend. Uiteraard is het hele verhaal in Jip en Janneke taal , je kunt met het thema wanneer je vaktermen gebruikt en Jip en Janneke verlaat vele boekenkasten vullen. Wie durft het aan ?

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Komt de vraag waaruit Gods onvoorwaardelijke liefde blijkt dan voort uit onvoorwaardelijkheid? Zo nee, waaruit blijkt jouw onvoorwaardelijke liefde dan?
Say hi to the bad guy

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
26 apr 2020, 17:28
Peter79 schreef:
Oke.
Weet nog niet goed hoe ik dit moet plaatsen.
Kan ik van het kruisdoodverhaal en de zingeving die erbij vermeld wordt (sterven voor de zonden van de mensheid) zelf bepalen of het waar/geloofwaardig is ?
Stel dat ik het niet geloofwaardig vind, maar het blijkt wel waar te zijn.....heb ik dan een probleem ? In de zin van: het loopt slecht met mij af ?
Ik neem aan dat je naar waarheid handelt - naar beste bevinden. Als jij iets niet gelooft, en je bent trouw aan je zelf, hoe kan het dan slecht aflopen? Uiteraard kan het slecht met je aflopen, maar wat heeft dat te maken met het niet geloven?

Bij geloven gaat het erom dat je ongeacht hoe het met je afloopt, vertrouwt op de liefde van Christus: Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard? (Romeinen 8 HSV).

Als je kiest om zonder de liefde van Christus te leven, dan is het ergste wat er met je gebeuren kan dat je ondergaat wat alle schepselen ondergaan: sterven. En soms ziet dat er heel slecht uit.
Helemaal met je eens. Betekent dat voor jou dan ook dat zijn verhaal niet anders is dan jouw verhaal of mijn verhaal over het geloof en over Jezus ?
Als het menselijke verhalen zijn, acht jij ze dan niet goddelijk geinspireerd ? Of hoeft dat wat jou betreft elkaar niet te bijten ?
Dat bijbelse verhalen geïnspireerd zijn, is in de eerste plaats een gedachte in het Nieuwe Testament over het Oude Testament. Het zegt mij niet zoveel, als je ook nog inspiratie nodig hebt om de Bijbel tot je te nemen. Dan denk ik dat de hoofdzaak is dat de Heilige Geest in dat proces actief is, maar hoe en waar precies? De Heilige Geest waait waarheen hij wil, en niemand weet waar hij vandaan komt en waar hij heenwaait. Inspiratie is een mooi argument om de Bijbel gezag te geven en dat kan alleen onder gelijkgestemden. Inspiratie staat op geen enkele manier in de weg aan het wetenschappelijk onderzoek aan de Bijbel en op geen enkele manier blijkt daaruit dat de Bijbel méér is dan een menselijk boek.

Natuurlijk kan je geloven dat de Bijbel méér is dan een menselijk boek. Van Jezus geloof ik ook dat hij méér is dan alleen een mens. Maar Jezus was op aarde 100% menselijk, met menselijke emoties, pijn, dorst en uiteindelijk de weg van alle vlees: de dood.

Paulus was een medegelovige, die nooit heeft gewild dat wij hem slaafs zouden gaan volgen. Uiteraard heeft hij op allerlei manieren zijn gezag aangewend om dingen voor elkaar te krijgen, maar dat we dat in zijn brieven lezen, heeft wat mij betreft te maken met de context van de gemeenten waarin de brieven geschreven zijn. Zet mensen bij elkaar en er ontstaat politiek en daar was Paulus dus ook mee bezig. "Onderzoekt alles en behoud het goede" en tal van andere uitspraken leggen de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf, zoals Paulus ook ergens zegt: iedereen is slechts verantwoording schuldig aan zijn eigen Heer. De mens moet van binnenuit veranderen, gemotiveerd worden door intrinsieke beweegredenen, zelf een leesbare brief worden van Christus - dat is eigenlijk dat Christus in je incarneert, dat je zelf een wandelende Bijbel wordt. Geloof is eerst iets van horen zeggen, maar wordt iets van zelf gezien hebben - zoals Job en ook de Samaritanen uit Sichar. Incarneren is dan wel weer een sterk woord - ik geloof niet dat Christus in de plaats komt van mijn eigen individu, maar dat er een innige samenwerking is tussen zijn Geest die in mij woont en ik zelf.

hopper

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef:
27 apr 2020, 16:31
Komt de vraag waaruit Gods onvoorwaardelijke liefde blijkt dan voort uit onvoorwaardelijkheid? Zo nee, waaruit blijkt jouw onvoorwaardelijke liefde dan?
Onvoorwaardelijke liefde kan nergens uit blijken. Liefde heeft haar eigen bepalingen en jij als mens gaat daar graag tegen in. Zodra je met dat 'er tegen in gaan' stopt wordt alles jou duidelijk.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

hopper

Bericht door hopper »

Waarbij de vraag zich aan dient: "Hoe die onvoorwaardelijke liefde te verwezenljken? (Wezen= het eigenste van het wezen)
Daarvoor dienen we terug te gaan naar Genesis. Door kennis van goed en kwaad verkreeg de mens zelfbewustzijn.
Dat betekende handelingsvrijheid ten gunste of ten nadele van andere wezens dan ik zelf ben.
De 'Adammens' in mij kon begeren óf het begeren opgeven.

Dat is een keuzevrijheid. Kan ik 'mijzelf' op geven voor een ander?
Dat zijn existentiële keuzevragen. Handel ik ten voordele van het bedachte zelf?
Of handel ik zonder het 'zelf' er bij te betrekken?

Wil ik 'Adammens' zijn? Of wil ik 'Christusmens' zijn?
Volg ik de erfzonde? Of staak ik het wild geraas van oordelen?
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Piebe Paulusma

hopper schreef:
27 apr 2020, 17:08
Piebe Paulusma schreef:
27 apr 2020, 16:31
Onvoorwaardelijke liefde kan nergens uit blijken. Liefde heeft haar eigen bepalingen en jij als mens gaat daar graag tegen in. Zodra je met dat 'er tegen in gaan' stopt wordt alles jou duidelijk.
Liefde heeft juist geen bepalingen, maar gelooft alles!
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

Liefde verdraagt alles...zeker onvoorwaardelijke liefde.

Piebe Paulusma

callista schreef:
27 apr 2020, 17:40
Liefde is altijd onvoorwaardelijk anders is het geen liefde.

Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef:
27 apr 2020, 17:48
callista schreef:

Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
Ja...dat zeg ik ….verdraagt alles.
Als mijn partner zou zeggen dat hij niet is vreemdgegaan geloof ik dat niet, maar verdraag ik dat wel...vanuit onvoorwaardelijke liefde.

Piebe Paulusma

callista schreef:
27 apr 2020, 17:51
Piebe Paulusma schreef:
27 apr 2020, 17:48
callista schreef:

Ja...dat zeg ik ….verdraagt alles.
Als mijn partner zou zeggen dat hij niet is vreemdgegaan geloof ik dat niet, maar verdraag ik dat wel...vanuit onvoorwaardelijke liefde.
O jij denkt meteen weer aan seks! :D
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

Ja :clown: ..ik heb een dirty mind.,... :w

Hoe is het trouwens met Wifi?
Nog steeds onvoorwaardelijke liefde tussen jullie?

Piebe Paulusma

callista schreef:
27 apr 2020, 17:55
Ja :clown: ..ik heb een dirty mind.,... :w
I like that! :oops:
callista schreef:
27 apr 2020, 17:55
Hoe is het trouwens met Wifi?
Nog steeds onvoorwaardelijke liefde tussen jullie?
Ja gaat supergoed, ze loopt via het hek over mijn schouders en springt op de grond en vervolgens langs Benthe. Wifi blijft een heerlijk diertje en de liefde onvoorwaardelijk! :D
Say hi to the bad guy

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
27 apr 2020, 10:27
Mijns inziens raak je hier een heel lastig punt wanneer het geloof gebaseerd is op de bijbel verhalen. Er is een lange liniaal die loopt vanaf de van kaft tot kaft is God Zelve Sprekend aanwezig gelovigen tot aan de post-theisten toe.

...het is aan de beschouwer. Zelf neem ik geen positie in, maar vind het allemaal heel boeiend. Uiteraard is het hele verhaal in Jip en Janneke taal , je kunt met het thema wanneer je vaktermen gebruikt en Jip en Janneke verlaat vele boekenkasten vullen. Wie durft het aan ?
:flower1: Dankje!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Plaats reactie