Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Waaruit blijkt Gods onvoorwaardelijke Liefde?

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
23 apr 2020, 10:35
Jerommel schreef:
23 apr 2020, 10:19
peda schreef:
22 apr 2020, 16:34
Jerommel schreef:
22 apr 2020, 16:20
Mee in de polonaise naar de verdoemenis...
Het voordeel van de moderne tijd is wel dat middeleeuwse opvattingen bij velen niet meer serieus worden genomen.
Jezus leefde niet op aarde in de middeleeuwen.
En waarom zou wat Hij onderwees nu niet meer waar zijn?
De mens anno 2020 bepaalt zelve zijn/haar kijk op de afloop en wat de beroepsgelovigen uit velerlei geloofsrichtingen "' oprispen "' wordt verworpen wanneer het niet past bij het eigen beleven.
Precies, de hedendaagse westerse mens is zelf zijn / haar eigen God.
Mens durf te leven naar eigen inzicht, het tijdperk van het individualisme.
Dus vertrouw niet op God maar op jezelf?
Je hebt de vroege en de late middeleeuwen, maar waar het mij omgaat, is dat het klassieke christendom nadat het in de eerste eeuwen na christus definitief gestalte had gekregen, geen voortschrijdend inzicht meer kende.
Oh, okay.
Ja, het instituut genaamd "christendom" is waar je op doelt.
Ik heb daar zelf niet veel mee. In mijn optiek is dat niet hoe Jezus het had bedoeld, hoewel het met Constantijn nog wel okee was, voor zover ik weet, maar dat was aan het begin van "het christendom".
Ik zeg ook nergens dat klassiek-gelovenden anno 2020 geen plaats meer mogen hebben in de wereld, maar dat bij vele modern denkende gelovigen de oude antwoorden op vragen, niet meer voldoen. "" God "" waaiert uit, er is meer plaats voor eigen opvattingen over "" God "' ( Godsbeeld ). Dat was eertijds niet mogelijk, God werd als een soort van spirituele "" eenheidsworst "" gepresenteerd en had je andere voorstellingen dan kon je wanneer je pech had zelfs op de brandstapel eindigen.
Ah, ja, zo...
Daar heb ik dus helemaal niets mee.
Als Christen ben ik (probeer ik) een volgeling van de leer uit het NT (te zijn).
Zowel de roomsen als de protestanten hanteerden af en toe de brandstapel om de gelovigen bij de les te houden. Daarnaast waren natuurlijk de hel en verdoemenisverhalen ook een probaat middel om te voorkomen dat er afwijkers van de leer kwamen. Dit alles is nu gelukkig voorbij en zie zonder afschrikking geniet de mens van "' durf te leven naar eigen inzicht "'.
Okay, als je het zo stelt, dan ben ik het met je eens.
Echter, voor de Christen is het 'eigen inzicht' dikwijls ook een af wijken van de Weg, omdat we van nature onze eigen wegen in slaan, naar eigen inzicht.
In het NT en eigenlijk in de hele Bijbel is dit waar het doorgaans mis gaat.
Maar uiteraard is iedereen vrij om zelf te bepalen wat hij / zij doet, zo lang het niet verboden is of anderszins anderen benadeelt, hoewel dat laatste ook niet altijd verboden is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

HJW schreef:
23 apr 2020, 07:08
Petra schreef:
23 apr 2020, 03:39

Hè lichtpuntjes.. borrelt er zowaar weer wat gezelligs op.
https://www.youtube.com/watch?v=FAk9-7bQINY
Karin Kent. Dans Je De Hele Nacht Met Mij
Nog een keertje dansen dan maar.
Blijkbaar heeft de eerste keer geen indruk gemaakt.
Het was ook een beetje stiekem, dat geef ik toe.

https://www.youtube.com/watch?v=VlRRZpJ8M44
:D Jaaaa die is ook leuk! :kiss1:

hopper schreef:
23 apr 2020, 09:33
Dansen is ook een vorm van liefde! Je schenkt je zelf weg aan de dans.
Maar ik heb wel een voorwaarde, ik dans niet met Karin Kent.
Niet om haar hoor, maar dan zit zo'n liedje de hele dag weer in je hoofd.
Wat wsl nu ook al het geval zal zijn....
Zeker. Helemaal de Argentijnse Tango! Mijn favoriet :mrgreen:
De hele dag in je hoofd.. :lol: Dat had ik ook, maar 't was gelukkig wel een vrolijk nummertje 😘
Laatst gewijzigd door Petra op 24 apr 2020, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

@Peter; heb je meermaals gelezen maar begrijp er vrees ik nog steeds de helft van. Of meer.. ik lees veel een beetje gewelles maar toch nietes of toch welles met wat genietes..:lol:
Ligt uiteraard aan mijn gebrekkig diepgaand inzicht in deze materie.

Storm schreef:
23 apr 2020, 11:14
@Peter,
Evangelischen en orthodoxe christenen kunnen veel van elkaar leren. En dat weten ze zelf ook wel, tenminste dat lees ik vaak.
Hm.. er zit kennelijk verschil tussen deze (voor mij ;) ) 1 pot nat.
Wat is het verschil precies?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
24 apr 2020, 01:31
@Peter; heb je meermaals gelezen maar begrijp er vrees ik nog steeds de helft van. Of meer.. ik lees veel een beetje gewelles maar toch nietes of toch welles met wat genietes..:lol:
Daarom verwezen we hiervoor ook naar een deskundige: ik droeg Van de Beek aan; zonder dat dat betekent dat je alles van die man hoeft aan te nemen.

Storm

Bericht door Storm »

Petra schreef:

Storm schreef:
23 apr 2020, 11:14
@Peter,
Evangelischen en orthodoxe christenen kunnen veel van elkaar leren. En dat weten ze zelf ook wel, tenminste dat lees ik vaak.
Hm.. er zit kennelijk verschil tussen deze (voor mij ;) ) 1 pot nat.
Wat is het verschil precies?
@Petra,
Ik ga er later op in, dan zal ik evangelisch versus orthodox uitleggen op zijn dummies. :w Nu de belastingaangifte doen. :x
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
24 apr 2020, 08:48
Petra schreef:
Daarom verwezen we hiervoor ook naar een deskundige: ik droeg Van de Beek aan; zonder dat dat betekent dat je alles van die man hoeft aan te nemen.
Helaas kan het lezen in de werken van deskundigen tot ( beter ) inzicht leiden, maar regelmatig is het tegendeel het geval. A vd Beek vind ik zelf ook niet makkelijk om te lezen, Jip en Janneke beheerst hij m.i. ook niet in voldoende mate. Het is de kunst om de persoonlijke essentie van het kruis in een paar zinnen naar voren te brengen en niet te verdelen over vele pagina's tekst. Dat is in mijn ogen de handicap van veel literatuur waarbij het lijkt of de dikte van de publicatie voorrang heeft boven beknoptheid. Zo lees ik vaak liever de deskundige recensie als de publicatie zelve, of als het mogelijk zou zijn de recensie van de recensie. In een paar zinnen de inhoud van het gehele boek weergeven.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
24 apr 2020, 10:54
Peter79 schreef:
Petra schreef:
Helaas kan het lezen in de werken van deskundigen tot ( beter ) inzicht leiden, maar regelmatig is het tegendeel het geval. A vd Beek vind ik zelf ook niet makkelijk om te lezen, Jip en Janneke beheerst hij m.i. ook niet in voldoende mate. Het is de kunst om de persoonlijke essentie van het kruis in een paar zinnen naar voren te brengen en niet te verdelen over vele pagina's tekst. Dat is in mijn ogen de handicap van veel literatuur waarbij het lijkt of de dikte van de publicatie voorrang heeft boven beknoptheid. Zo lees ik vaak liever de deskundige recensie als de publicatie zelve, of als het mogelijk zou zijn de recensie van de recensie. In een paar zinnen de inhoud van het gehele boek weergeven.
Ik denk dat dat eigen is aan de materie. We hebben te maken met talloos verstelde en gerepareerde kledingstukken, in plaats van een nieuw kledingstuk waarvan je het patroontje van internet kan halen. Zodra ik de persoonlijke essentie ga formuleren in een eenvoudige zin, bijvoorbeeld: "ik weet, Hij heeft mij gered, mij in de vrijheid gezet, ik geloof, ik geloof", dan mag dat voor mij die essentie weergeven, maar een ander gaat vragen: hoe zo redding, hoezo vrijheid, en dan belanden we weer in vele pagina's tekst.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
24 apr 2020, 11:12
peda schreef:
24 apr 2020, 10:54
Peter79 schreef:
Petra schreef:
Ik denk dat dat eigen is aan de materie. We hebben te maken met talloos verstelde en gerepareerde kledingstukken, in plaats van een nieuw kledingstuk waarvan je het patroontje van internet kan halen. Zodra ik de persoonlijke essentie ga formuleren in een eenvoudige zin, bijvoorbeeld: "ik weet, Hij heeft mij gered, mij in de vrijheid gezet, ik geloof, ik geloof", dan mag dat voor mij die essentie weergeven, maar een ander gaat vragen: hoe zo redding, hoezo vrijheid, en dan belanden we weer in vele pagina's tekst.
Voor diegenen die precies van de hoed en de rand van de opvattingen van de schrijver willen weten, gaat dat uiteraard op. Zelf ben ik theologisch meer generalistisch ingesteld. De rode hoofdlijnen van de meest dominante theologieen volgen. Het echt "' proeven "' van de "' gerechten "' , laat staan een gerecht als top-keuze te benoemen, lukt mij niet omdat mijn smaak pupillen onderontwikkeld zijn. Wij zijn allen verschillend.

Storm

Bericht door Storm »

@Petra,
Ik snap dat jij niet begrijpt waar het verschil in zit. https://www.enschede-west.nl/images/Pre ... of-def.pdf dit is heel wat om te lezen en dat hoeft echt niet. Ik lees het graag hou ook erg van geschiedenis, ook kerkgeschiedenis.

Ik probeer het eenvoudig; de orthodox gereformeerden zijn meer gericht op dogma's; geloofsbelijdenissen die voorgelezen worden, maar vaak goed onderbouwde preken. Ze zingen meestal psalmen en gezangen met begeleiding van een orgel. Meestal is er de kinderdoop en de diensten hebben een wat andere vorm dan bij de evangelischen. Meer een rustige opbouw, vast staande regels maar jongeren vinden de diensten wat saaier. Daar trekken ze zich wat van aan want (niet bij reformatorische kerken) ze hebben jeugddiensten waar ook nu een combo speelt en er opwekkingsliederen worden gezongen. Jeugddiensten krijgen een grotere rol. Maar de predikant en de kerkenraad bepalen hoe een dienst verloopt. Buiten het kindermoment om.

De evangelische kerken zijn zeker niet allemaal hetzelfde maar ik neem de uitersten; de volle evangelie gemeentes.
De volwassen doop, je wordt helemaal onder gedompeld. Het N-T wordt gezien als en nieuw begin, het oude is afgedaan. Geef je hart aan Jezus en het is goed, geniet, zing, wees goed voor iedereen om je heen. Niet iedere voorganger heeft een universitaire studie vaak een HBO opleiding. Er gaat een warmte vanuit die de één heerlijk vind en de ander oppervlakkige vrolijkheid. Vaak kan men gewoon hardop bidden, er wordt meestal gelegenheid gegeven.. Er worden opwekkingsliederen gezongen en men klapt mee of steekt de handen in aanbidding omhoog soms zelfs dansend. Ook ik heb in het verleden mijn handen wel geheven bij bepaalde liederen.

Er is nog veel meer over te zeggen en te schrijven ook dat evangelischen ook zeer orthodox kunnen wezen wat betreft hete hangijzers. Maar misschien later, of misschien dat anderen dit kunnen aanvullen.

Een opwekkingslied wat vooral in evangelische diensten wordt gezongen.
https://youtu.be/j8jI00UyoKU

In gereformeerde diensten worden vaak psalmen en soms opwekking en gezangen gezongen.
Dit zijn psalmen; eeuwen oude liederen die al in het O-T staan .
https://youtu.be/NkZN3GDAP4U

Je begrijpt dat ik het wat weinig nuanceer, omdat je anders door de bomen het bos niet ziet. In grote lijnen en zo eenvoudig mogelijk, maar als ik geen geloofsopvoeding had gekregen dan was het mij ook allemaal acraba.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
24 apr 2020, 12:13
Peter79 schreef:
24 apr 2020, 11:12
Voor diegenen die precies van de hoed en de rand van de opvattingen van de schrijver willen weten, gaat dat uiteraard op. Zelf ben ik theologisch meer generalistisch ingesteld. De rode hoofdlijnen van de meest dominante theologieen volgen. Het echt "' proeven "' van de "' gerechten "' , laat staan een gerecht als top-keuze te benoemen, lukt mij niet omdat mijn smaak pupillen onderontwikkeld zijn. Wij zijn allen verschillend.
:lol: De ene haalt er de textielbranche bij en de ander de horeca.

Gezellig! :flower1:

@Peter.
Jij noemt het eigen aan de materie als kledingstukken die talloos versteld en gerepareerd moeten worden.
Maar dat is nou juist iets wat ik zo wonderlijk vind aan die materie.
Het zou in mijn ogen eerder eigen moeten zijn dat er aan God of godsbeelden niet getornd kan worden.
Ook geen meerdere kledingstukken, maar meer als 1 jasje, die je aan of uittrekt.

P.S.
Dank je Storm! Ik ga me erin verdiepen.
Uitleg voor dummies lijkt iets makkelijks maar je moet 't zelf bijzonder goed snappen alvorens je dat kan. :kiss1:
Het lijkt wel of je een universitaire studie moet volgen om er soep van te koken.

Wat me direct opviel.. (niet bij reformatorische kerken)
Mijn eerste vraag heb ik zojuist al antwoord op gevonden :lol:
https://www.startpagina.nl/v/religie-sp ... matorisch/
Wat is het verschil tussen gereformeerd en reformatorisch?

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
25 apr 2020, 02:25
@Peter.
Jij noemt het eigen aan de materie als kledingstukken die talloos versteld en gerepareerd moeten worden.
Het zou in mijn ogen eerder eigen moeten zijn dat er aan God of godsbeelden niet getornd kan worden.
Ook geen meerdere kledingstukken, maar meer als 1 jasje, die je aan of uittrekt.
Dat is een orthox uitgangspunt: dat er aan God niet getornd kan worden. ;)
(komt tornen ook uit de textielsfeer? :D )

Ik bekijk het van de menselijke kant, dat is het enige perspectief dat ik tot mijn beschikking heb. En dat is dat ik vroeger God anders invulde dan nu. Dat heeft te maken met levenservaring, kennis, etc. Naarmate je ouder wordt, meer mensen hebt gesproken, blijken allerlei beelden die in jeugdige naiviteit gevormd zijn, niet houdbaar. Het zat anders dan ik dacht. En dan krijg je stelwerk. Of je moet iets radicaal nieuws proberen. Maar dan krijg je ook weer dat stelwerk. Het leven is een leerproces. Je weet niet waar je in stapt, door het te leven word je wijzer.

Dat geldt niet alleen voor het individu, dat geldt ook voor collectieven, zoals de collectieve ervaring van het christendom - de traditie. Juist dat orthodoxe standpunt - God verandert niet, dus de traditie kan ook niet veranderen - zie ik als oorzaak ervan dat zoveel achterhaalde dingen nog steeds bestaan en dat de enige manier om daarvan af te komen het radicaal dichtslaan van de kerkdeur is.

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
25 apr 2020, 06:31
Ik bekijk het van de menselijke kant, dat is het enige perspectief dat ik tot mijn beschikking heb. En dat is dat ik vroeger God anders invulde dan nu. Dat heeft te maken met levenservaring, kennis, etc. Naarmate je ouder wordt, meer mensen hebt gesproken, blijken allerlei beelden die in jeugdige naiviteit gevormd zijn, niet houdbaar. Het zat anders dan ik dacht. En dan krijg je stelwerk. Of je moet iets radicaal nieuws proberen. Maar dan krijg je ook weer dat stelwerk. Het leven is een leerproces. Je weet niet waar je in stapt, door het te leven word je wijzer.

Dat geldt niet alleen voor het individu, dat geldt ook voor collectieven, zoals de collectieve ervaring van het christendom - de traditie. Juist dat orthodoxe standpunt - God verandert niet, dus de traditie kan ook niet veranderen - zie ik als oorzaak ervan dat zoveel achterhaalde dingen nog steeds bestaan en dat de enige manier om daarvan af te komen het radicaal dichtslaan van de kerkdeur is.
Mensen als jij zijn zich ervan bewust dat vernieuwde inzichten de religie zullen moeten aanpassen.
In een wereld waarin alles verandert is het vreemd dat een religie te weinig en te langzaam verandert.

Ik vind het jammer dat velen radicaal de kerkdeur dichtslaan omdat zij veel achterhaalde zaken onveranderd zien door geconditioneerde en vastgeroeste (onopgeefbare) stellingen. Niet alleen de kerkdeur wordt dichtgeslagen maar tevens de verbinding met God wordt losgelaten, voor zover men die zich herinnerde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Storm

Bericht door Storm »

@Petra,
De link van jou is iets achterhaalt 2002 en wat zie ik dan?? Vrijgemaakten hebben hun mening dat ze de enigen in de hemel zijn bijgesteld. :)

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:

@Peter.
Hallo Petra,

Dat zou wel het ideale zijn. Dezelfde God of hetzelfde Godsbeeld op het podium, maar dat is niet het geval. Bijna alles wat te maken heeft met God is punt van uiterst diepgaande, doordachte discussie. Ik kan het ook niet helpen. Inmiddels is er zoveel en op hoogst intellectuele wijze geschreven over God dat je reeds lange tijd op een God-thema universitair kunt promoveren. Dat wil zeggen dat je met drie stappen snel thuis niet veel verder komt als wat mompelen tegen de godsdienstige oppervlakte. Lees maar eens de link die Peter heeft aangegeven naar aanleiding van de gedachten van A vd Beek, echt geen simpele stof in mijn ogen en zo bestaan er nog talloze andere publicaties van gelijk of zelfs nog hoger niveau. Ook in het Jodendom is het niet anders. Mart verwijst regelmatig naar de Talmud literatuur, waar eveneens diepzinnig wordt stilgestaan bij de "' juiste "' interpretatie/ betekenis van de Tenach-bijbel teksten, dus vanuit Joodse zicht. En al die universitair theologisch en filosofisch opgeleiden zijn het vervolgens onderling ook nog eens sterk oneens. Ga er maar aan staan. Mij boeit de totaal verschillende inkleuring van het Mysterie, zelfs in middeleeuwse kledij, dat weer wel. :flower1:

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
Petra schreef:
@Peter.
Dat is een orthox uitgangspunt: dat er aan God niet getornd kan worden. ;)
(komt tornen ook uit de textielsfeer? :D )
Yep, vond het zelf een geinige pun. Goed opgepikt! :flower1:
Peter79 schreef:

In mijn gedachten.. als God volmaakt algoed alwetend allesoverstijgend enzo is dan is er geen stelwerk nodig.
Dan is dat de basis, die onaantastbaar zou moeten zijn.
Dus heb ik idd wel wat met dat orthodoxe standpunt; God verandert niet.
Een God die stelselmatig van mening of houding e.d. verandert is alleen maar verwarrend.
Maar dan kom je op de vraag.. wat het juiste orthodoxe standpunt zou moeten of kunnen zijn.
(Een God die oorlog voert, kindertjes vermoordt, boos of jaloers is (of roep maar wat voor simpele zielen emoties heeft) etc etc past wel in de plaatjes van bepaalde mensen/doelgroepen maar niet in een allesoverstijgend Volmaaktheids plaatje).

Bekijk ik het vanuit de menselijke kant. Dan denk ik aan mensen die God voor de eigen doeleinden hebben gebruikt.
Bekijk ik het vanuit de God kant dan ... snap ik er de ballen van. :lol:

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
25 apr 2020, 10:56
Hallo Petra,

Dat zou wel het ideale zijn. Dezelfde God of hetzelfde Godsbeeld op het podium, maar dat is niet het geval. Bijna alles wat te maken heeft met God is punt van uiterst diepgaande, doordachte discussie. Ik kan het ook niet helpen. Inmiddels is er zoveel en op hoogst intellectuele wijze geschreven over God dat je reeds lange tijd op een God-thema universitair kunt promoveren. Dat wil zeggen dat je met drie stappen snel thuis niet veel verder komt als wat mompelen tegen de godsdienstige oppervlakte. Lees maar eens de link die Peter heeft aangegeven naar aanleiding van de gedachten van A vd Beek, echt geen simpele stof in mijn ogen en zo bestaan er nog talloze andere publicaties van gelijk of zelfs nog hoger niveau. Ook in het Jodendom is het niet anders. Mart verwijst regelmatig naar de Talmud literatuur, waar eveneens diepzinnig wordt stilgestaan bij de "' juiste "' interpretatie/ betekenis van de Tenach-bijbel teksten, dus vanuit Joodse zicht. En al die universitair theologisch en filosofisch opgeleiden zijn het vervolgens onderling ook nog eens sterk oneens. Ga er maar aan staan. Mij boeit de totaal verschillende inkleuring van het Mysterie, zelfs in middeleeuwse kledij, dat weer wel. :flower1:
SJa.. idd. ik denk in ideaal termen. :mrgreen:
Maar een Volmaakte Algoede etc etc Godin/God zou volgens mij ook HET meest ideale plaatje moeten vertegenwoordigen.

Wat heb ik nou aan een Godin/God die niet ideaal is of kan zijn of wil zijn ?
Daar heb ik geen Godin/God voor nodig.. daar lopen er al miljarden potentiële kandidaten van rond. :lol:
Laatst gewijzigd door Petra op 26 apr 2020, 02:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Storm schreef:
25 apr 2020, 10:09
@Petra,
De link van jou is iets achterhaalt 2002 en wat zie ik dan?? Vrijgemaakten hebben hun mening dat ze de enigen in de hemel zijn bijgesteld. :)
Heel eerlijk gezegd Storm.. het duizelt me. :roll: Ik krijg het niet op een rij en ik kan het niet onthouden ook.
Volgens mij gooi ik ook de hele flikkerse bende door mekaar. :lol:

Al die terminologie en al die kleine en grote verschillen met idd al die mensen die het dan onderling ook niet eens eens zijn, meningen die worden bijgesteld..
Vraag me af of er niet een overzicht is met indelingen, klassen en onderklassen en alle belangrijkste strijdpunten.
Zoals van die prijsvergelijk sites of een stembuswijzer. Handig en overzichtelijk. :lol:

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
26 apr 2020, 01:44
In mijn gedachten.. als God volmaakt algoed alwetend allesoverstijgend enzo is dan is er geen stelwerk nodig.
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem? De orthodoxen stellen zich inderdaad boven andere mensen, omdat ze zich opstellen als hoeders van de waarheid. Maar wie zichzelf op een voetstuk zet, kan alleen maar vallen. Dat zegt echter niets over God.

peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
26 apr 2020, 09:03
Petra schreef:
26 apr 2020, 01:44
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem? De orthodoxen stellen zich inderdaad boven andere mensen, omdat ze zich opstellen als hoeders van de waarheid. Maar wie zichzelf op een voetstuk zet, kan alleen maar vallen. Dat zegt echter niets over God.
Wij komen hiermede dicht bij elkaar, maar nog niet helemaal. :flower1:

Messenger

Bericht door Messenger »

Peter79 schreef:
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem?
Nou, dat is nu precies wat ik ook beoog. Onvolmaakte verhalen over God moeten als zodanig worden herkend. :thumb1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Mart

Bericht door Mart »

Peter79 schreef:
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem?
Kan er met ''de volmaakte God'' iets anders worden gezegd dan het menselijke?
Dat zegt echter niets over God.
Alles dat over goden wordt gezegd, is per definitie menselijk.
Wees realistisch

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tenzij God of goden iets openbaren aan de mens, maar dan blijft het evengoed mensentaal.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
Waarom maakje geen onderscheid tussen de volmaakte God en de menselijke, onvolmaakte verhalen over Hem ?
Hoe bepaal je dan wat het volmaakte van God is en wat de menselijke verhalen zijn ?
Is de kruisdood een uiting van een volmaakte God of is het een menselijk verhaal ?
Schrijft Paulus ook menselijke verhalen ?

peda

Bericht door peda »

Jerommel schreef:
26 apr 2020, 12:54
Tenzij God of goden iets openbaren aan de mens, maar dan blijft het evengoed mensentaal.
Dat behoeft geen probleem te zijn, wanneer God in de mensenwereld Handelt, is het Handelen in de mensenwereld in mensen taal te beschrijven. Dat is ook het uitgangspunt van de klassieke Gods-opvattingen. Geloofsgetuigenissen beschrijven gebeurtenissen die door gelovigen als Daden van God worden ervaren. Dit gaat ook op voor het ( vermeende ) Spreken van God. Wordt het Spreken van God nu uit de teksten afgelezen, of wordt de Sprekende God in de teksten ingelezen. En Hoe wordt het Spreken vervolgens weer per persoon geinterpreteerd. Het komt in de praktijk neer op individuele persoonlijke ervaring ( geloofsovertuiging ) en persoonlijke ervaring wordt, zoals bekend weer niet door iedereen gedeeld. Daarmede moet geleefd worden. Veel ongenoegen ontstaat wanneer God in de praktijk niet als de Onvoorwaardelijke Liefdevolle op het podium staat of wanneer Hij om welke geloofs-reden dan ook geen einde maakt aan het Theodicee vraagstuk. ( de Paradijsbelemmering ) De meeste mensen zijn paradijszoekers, willen een betere wereld en een God die daar niet voor Allen Zijn bijdrage toe Wil leveren, doet gewoon niet meer mee.

Mart

Bericht door Mart »

Jerommel schreef:
26 apr 2020, 12:54
Tenzij God of goden iets openbaren aan de mens.
Ook dan zal het menselijke niet buiten het menselijke kunnen opereren. Wat wordt geclaimd meer te zijn dan de perken van het menselijke bevattingsvermogen, is simpel een kwestie van het menselijke bevattingsvermogen.
maar dan blijft het evengoed mensentaal.
Wat er over goden wordt gezegd en begrepen, is menselijk.
Wees realistisch

Plaats reactie