Wil God wel gekend worden?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Wil God wel gekend worden?

Bericht door Petra »

Ik snap er geen snars van, van geloof niet en van God ook niet.
Er zijn ontelbare verschillende invullingen wat God betreft... hoe moet je daar als simpele ziel nou wijs uit worden :?
Niet alleen Zijn Wil, maar ook zijn Woord en Wet en roep maar.... bestaan zoveel verschillende inzichten over dat ik, vrees ik, nog niet eens alle mogelijkheden kan onderscheiden.

Maar wat ik me dan afvraag... WAAROM ?
Maakt God het ons expres zo moeilijk?
Wil ie eigenlijk (stiekem?) helemaal niet dat wij hem/haar kennen of snappen?
Maar wat ik toch altijd wel meen te begrijpen is dat God juist wel graag wil dat alles naar Zijn wil gaat.

Als ie dat ÉCHT graag zou willen waarom lukt dat Hem dan niet?
Zijn wij (simpele mensenzielen) dan gewoon te dom?
Maar dat ligt dan toch aan God Zelve! Die wist toch ook wel dat ie een randje achterlijk volk geschapen had. Kon ie er toch een bijbel voor dummies tegenaan gooien! :idea:
Waarom is het zo moeilijk om God te kennen :?:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Wil God wel gekend worden?

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
25 apr 2020, 02:54
Er zijn ontelbare verschillende invullingen wat God betreft... hoe moet je daar als simpele ziel nou wijs uit worden :?
Ten eerste 'moet' je niks.
Als je er wijs uit wil worden, houd dan vast aan je innerlijke hoogste waarheid bij alles dat je ziet en hoort over God.
Wees consequent in het verwerken van informatie; Ga niet eerst denken dat God almachtig is en even later zeggen dat je tegen God's wil kunt handelen. Want het ene spreekt dan het andere tegen.
Petra schreef: Maar wat ik me dan afvraag... WAAROM ?
Het maakt niet uit, God zelf houdt vast aan de waarheid over jou.
Niet God maakt het zo moeilijk, mensen maken er zelf een enorme wirwar van.
Petra schreef: Maar wat ik toch altijd wel meen te begrijpen is dat God juist wel graag wil dat alles naar Zijn wil gaat.
Alles gaat naar God's wil, anders is God niet almachtig en niet volmaakt.
God heeft geen voorkeur, voor God staat de uiteindelijke uitkomst vast.
Petra schreef: Zijn wij (simpele mensenzielen) dan gewoon te dom?
Maar dat ligt dan toch aan God Zelve! Die wist toch ook wel dat ie een randje achterlijk volk geschapen had. Kon ie er toch een bijbel voor dummies tegenaan gooien! :idea:
De mens is een nog erg jonge en primitieve soort. We staan onderaan de ladder van de spirituele evolutie.
We zijn Laag Ontwikkelde Wezens, in tegenstelling tot Hoog Ontwikkelde Wezens.

Beschrijven hoe God is kunnen alle gelovigen wel. Diep van binnen weten ze wel de hoofdkenmerken. Alleen verlaten ze diezelfde beschrijving met flauwekul die zorgt voor ruis.

Juist het hoofdkenmerk Liefde wordt niet begrepen. Het concept van echte zuivere liefde snappen we meestal niet, en zo komen misverstanden en misvattingen van oudsher in de wereld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

HJW

Bericht door HJW »

Petra schreef:
Niet alleen Zijn Wil, maar ook zijn Woord en Wet en roep maar.... bestaan zoveel verschillende inzichten over dat ik, vrees ik, nog niet eens alle mogelijkheden kan onderscheiden.

Maar wat ik toch altijd wel meen te begrijpen is dat God juist wel graag wil dat alles naar Zijn wil gaat.

Je zoekt het op de verkeerde plek.
Je zoekt het in boeken en in gedachten van anderen.
Daar zul je het goddelijke niet vinden.
Het goddelijke kun je niet snappen, alleen ervaren. En dat ervaren kun je alleen in jezelf, daar ligt de sleutel.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Petra schreef:

Het antwoord is simpel, God bestaat slechts in de fantasie van gelovigen, bij hen die graag in een God willen geloven en zij worden daarin gesteund door de kerken, die moeten blijven draaien. Ook geef die inbeelding hen doorgaans wat innerlijke rust en zijn ze bang die zonder geloof in hun God kwijt te raken. Pogingen daartoe worden door de kerk gelijk gesmoord als zijnde het werk van de satan. Een God die werkelijk bestaat zou aan jouw verlangens tegemoet komen en je niet doorverwijzen naar wat pakkende verhalen die door een bonte verzameling van mensen een paar duizend jaar geleden zijn schreven, door de kerk samengebundeld en verheven tot Zijn Woord.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 25 apr 2020, 09:06, 4 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Willen mensen God wel kennen?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

hopper

Bericht door hopper »

God kan niet gekend worden, dus doe geen moeite, Petra. Het willen kennen van God resulteert alleen maar in voorstellingsbeelden buiten jezelf.
Wat vervolgens je eigen fantasie dan weer is. Wat heb je daar nou aan?

God is Liefde valt bijna dagelijks te lezen op dit forum. Liefde, dat kun je alleen maar zijn. Zijn is iets anders dan kennen.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
25 apr 2020, 05:46

Juist het hoofdkenmerk Liefde wordt niet begrepen. Het concept van echte zuivere liefde snappen we meestal niet, en zo komen misverstanden en misvattingen van oudsher in de wereld.
Messenger,

Liefde is toch geen concept? Liefde valt alleen te begrijpen door het te zijn.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Petra schreef:

Luister hier eens naar: https://youtu.be/qgnLaiqZ7Ig

:)
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
Vandaag snap ik er ook geen snars van, van allebei niet.
Dat gebeurt zo nu en dan weleens...
Voor mij was het zo dat ik antwoorden moest hebben op een aantal zaken, en ik ben toen gaan zoeken, fanatiek, iets van 2 maanden full time plus overuren, en ik kwam uit op Jezus Christus, die uit de Bijbel dus.
Ja, maar uiteindelijk gaat het er om dat we in Hem vertrouwen, en groeien in Liefde voor Hem en voor de medemens.
Dat is het keren van onze oude wegen en het keren naar Hem, de vader van de verloren zoon Lucas 15:11-32.
Jezus is de Deur naar dat Huis.
Het Evangelie is God's boodschap aan ons, dat we naar zijn Huis kunnen / mogen komen.

Maar je hebt gelijk.
Alles roept zo veel vragen op.
Bij mij wel in ieder geval.
De vergelijking met de verloren zoon is heel mooi natuurlijk, maar wij hebben de Vader nog nooit gezien of gesproken.
Er is (voor de meeste mensen) alleen dat oude Boek om wijzer van te worden, waar je dan weer dingen in tegen komt die soms gruwelijk zijn.
Ik heb in het begin de Bijbel ook weleens boos in de hoek gesmeten, letterlijk.
Ik kan zeker begrijpen dat mensen totaal afknappen op God uit het Oude Testament.
Maar ik had geen keuze, omdat ik om andere redenen dan het lezen van de Bijbel tot de overtuiging ben gekomen dat het Evangelie de waarheid is.
Wat ik dan niet aan mijn eigen geloof begrijp is dat het desondanks groeit van een overtuiging tot een vertrouwen.
Maar de dingen in de Bijbel die ik niet kon verdragen zijn ook in een ander perspectief komen te staan.
Maar echt begrijpen doe ik het nog steeds niet.
Ik kan wel een heel eind redeneren en zien dat het een zwaar traject is van Genesis 3 tot het NT, en dat de OT tijden hele andere, brute tijden waren met een heel strenge God.
Maar ik begrijp God nog steeds niet.

Tja, kennelijk wil Hij dat we Hem zoeken, vinden en vertrouwen, en niet per se in die volgorde.
Dat lastige Boek kunnen we wel overal vinden.
Maar Hem Zelf?
In de menselijke gedaante van Jezus werd Hij wel tastbaar, maar voor ons is dat 2000 jaar geleden.

Het lukt Hem wel.
Aan het einde der tijden voor wat betreft deze wereld, zijn er wel miljarden mensen die in Hem geloofd en vetrouwd hebben.
Eerder te eigenwijs.
Het gaat niet om intelligentie en intellect.
Dat is waarschijnlijk eerder een struikelblok omdat het een mens eigenwijzer maakt.
Het "geloven als een kind" is moeilijker als je een doorontwikkeld verstand hebt.
Ik vind dat ook jammer.
Wat mij betreft heb ik het wel gezien op deze gestoorde bol als gestoorde mens.
Ben er wel een beetje klaar mee, eigenlijk.
Het is dat ik niet wil gaan voordat mijn moeder gaat, want een ouder hoort diens kind niet te zien gaan i.m.o.
Krijg ook niet echt de indruk dat God nog plannen met mij heeft in dit lichaam en heb zelf ook geen eigen plannen meer.
Heb geen kinderen die mij dan moeten missen.
Maargoed, de tijd zal het leren.
Het is wat het is en wat niet is kan nog komen.
Zeker weten dat ik gered ben doe ik ook niet, maar maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit.
Ik geloof dat God's Wil geschiede en dat Hij weet wat Hij doet en niemand anders.
Zoals ik eerst aanstoot nam aan God die de mens vergeleek met een pot die geen recht van klagen heeft tegen de pottenbakker, kan ik daar nu wel in berusten.
Maar misschien ook niet als de beproevingen van het leven te zwaar worden voor mijn vertrouwen in Hem.

En verder deel ik mijn overtuiging met wie dan ook, als het moment zich daar voor leent, maar zelden met succes, alhoewel ik ook niet weet of zo'n zaadje later nog wortel zal schieten.

Sorry dat het geen 'happy story' is, maar het is een moeilijke dag met slecht nieuws over onze buurvrouw.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra

Bericht door Petra »

HJW schreef:
25 apr 2020, 07:17
Petra schreef:

Het goddelijke kun je niet snappen, alleen ervaren. En dat ervaren kun je alleen in jezelf, daar ligt de sleutel.
Ik bekijk dit niet vanuit mezelf of anderen die al of niet op zoek zijn. Ik bekijk dit vanuit de idee/gedachtegang van God zelf.

Een Godin/God die graag gekend WIL worden... ZOU toch makkelijk te vinden moeten zijn ONGEACHT op welke plek je zoekt. Zelfs ongeacht of je wel zoekt.
Dus wat zegt het dan dat het zo lastig is?
Laatst gewijzigd door Petra op 26 apr 2020, 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
25 apr 2020, 21:35
Sorry dat het geen 'happy story' is, maar het is een moeilijke dag met slecht nieuws over onze buurvrouw.
Je klinkt niet best Jerommel.
Ik had verdorie een topic aangemaakt met jou in gedachten.. Vind een gemeente
Waarom ga je niet 's actief op zoek?! :flower1:
Misschien denk ik er te makkelijk over, maar er moet toch wel iets te vinden zijn bij jou in de buurt waar je een beetje steun vindt enzo.

Mart

Bericht door Mart »

HJW schreef:
Ken je de verhaaltjes van Moellah Nasroedin? Ze zijn absurd, maar altijd leerzaam. Op een dag zag iemand Nasroedin op het strand naarstig naar iets zoeken en vroeg hem wat hij zocht. ''Mijn sleutels'', zei Nasroedin. De ander vroeg waar hij ze ongeveer had verloren. ''Thuis'', antwoordde hij. ''Maar'', vroeg de ander, ''waarom zoek je ze dan op het strand?''. ''Omdat'', zei Nasroedin, ''het zoeken hier veel eenvoudiger is''.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
26 apr 2020, 03:31
HJW schreef:
Ken je de verhaaltjes van Moellah Nasroedin? Ze zijn absurd, maar altijd leerzaam. Op een dag zag iemand Nasroedin op het strand naarstig naar iets zoeken en vroeg hem wat hij zocht. ''Mijn sleutels'', zei Nasroedin. De ander vroeg waar hij ze ongeveer had verloren. ''Thuis'', antwoordde hij. ''Maar'', vroeg de ander, ''waarom zoek je ze dan op het strand?''. ''Omdat'', zei Nasroedin, ''het zoeken hier veel eenvoudiger is''.
:D
Gek genoeg snap ik absurdisme in de regel dan weer errug goed.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Mart schreef:
HJW schreef:
Zoals Petra zegt, niet in onze gedachtegang maar in de gedachtegang van God had in jouw voorbeeld de sleutelbos een geluidssignaal kunnen geven. Maar dan komen we al gelijk bij de bekende antwoorden dat God spreekt door zijn Woord tot iedereen die Hem zoekt. Echter, wanneer dat zo zou zijn en Hij merkt dat men Hem niet vindt, althans te weinig mensen, of men goed of minder goed zoekt is daarbij niet evident, waarom bedenkt Hij dan geen andere methode als Hij zo graag dat Hij, in zijn eigen of in ons belang , gekend wilt worden? Als wij als mensen constateren dat een gekozen methode niet of onvoldoende werkt bedenken wij wat anders in de hoop en verwachting dat dat wel werkt. Maar God houdt al 2000 jaar vast aan zijn oude oeroude recept. De vraag van P. "wil Hij wel gekend worden?" is dus een terechte vraag en het antwoord ligt waarschijnlijk opgesloten in de vraag of Hij wel bestaat buiten de hoofden der gelovigen.

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
26 apr 2020, 03:07

Ik bekijk dit niet vanuit mezelf of anderen die al of niet op zoek zijn. Ik bekijk dit vanuit de idee/gedachtegang van God zelf.

Een Godin/God die graag gekend WIL worden... ZOU toch makkelijk te vinden moeten zijn ONGEACHT op welke plek je zoekt. Zelfs ongeacht of je wel zoekt.
Als God Liefde is, dan is God toch gemakkelijk te vinden, Petra?
Of weet jij niet wat liefde is?

hopper

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef:
26 apr 2020, 07:50
De vraag van P. "wil Hij wel gekend worden?" is dus een terechte vraag en het antwoord ligt waarschijnlijk opgesloten in de vraag of Hij wel bestaat buiten de hoofden der gelovigen.
Ja! Hij bestaat buiten de hoofden der gelovigen. En dat is het probleem dan ook meteen. Dat is het strand van Moellah Nasroedin.

peda

Bericht door peda »

Het punt is wel dat de mens terecht zijn/haar wijze van denken in uitvergrote vorm op God wil projecteren. Het gaat ook niet anders want de werking van het menselijke brein is alles wat wij kennen, ander materiaal om mee te vergelijken is er niet. Maar is bij God wel sprake van uitvergroot menselijk denken. Hoe zou de mens dat moeten weten. De mens met zijn "'waarom"' vragen geeft kennelijk andere "" antwoorden "' als vanuit de hoek van het goddelijke komen. Ik denk persoonlijk dat het komt omdat in de bijbel JHWH/ God op een menselijke wijze wordt gepresenteerd. Dat is in de religies van het Verre-oosten anders. Daar blijft de vermeende "" Ultieme Essentie Van Alles "" gewoon verborgen. Het is zodanig Transcendent dat er ten diepste niets Over te weten valt. De Werking die daar uit voortspruit, is wel enigermate te duiden, maar ook niet al te veel. Bij de bijbel is dat anders. God Zelve reageert daar quasi als een kenbare Vader, een begrijpelijke buurman of welke persoon dan ook. Dat het Godsbeelden betreft, Imago's van God dat wordt door de bijbel gelovigen niet verteld en ook dat gaat niet omdat vele gelovigen de Imago's zelf zien als God Zelve. In het Verre Oosten worden de talloze Imago's vertaald in manifestaties om ze onder te brengen in het volksgeloof. Het klassieke christendom ervaart de manifestaties, veelal als God of als Daden van God. Noch de Hindoe, noch de Boeddhist, noch de Tao- volger vult God Zelve of de Ultieme Essentie zo in detail in als de christen zijn/haar relationele God.
Laatst gewijzigd door peda op 26 apr 2020, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista »

peda schreef:
26 apr 2020, 10:48
Het punt is wel dat de mens terecht zijn/haar wijze van denken in uitvergrote vorm op God wil projecteren.
[........] etc...

Het christendom maakt van de manifestaties, God.
Noch de Hindoe, noch de Boeddhist, noch de Tao- volger vult God Zelve of de Ultieme Essentie zo in detail in als de christen zijn/haar relationele God.
Mee eens @peda
En daardoor is de mystiek en de spiritualiteit compleet verdwenen .

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
26 apr 2020, 10:53
peda schreef:
26 apr 2020, 10:48
Het punt is wel dat de mens terecht zijn/haar wijze van denken in uitvergrote vorm op God wil projecteren.
[........] etc...

Het christendom maakt van de manifestaties, God.
Noch de Hindoe, noch de Boeddhist, noch de Tao- volger vult God Zelve of de Ultieme Essentie zo in detail in als de christen zijn/haar relationele God.
Mee eens @peda
En daardoor is de mystiek en de spiritualiteit compleet verdwenen .
Je reactie is in tegenspraak met het gestelde van peda. Peda schrijft: "Het gaat ook niet anders want de werking van het menselijke brein is alles wat wij kennen, ander materiaal om mee te vergelijken is er niet."

Mystiek en spiritualiteit bevinden zich nu juist niet binnen de werking van het menselijk brein. Geloven in mystiek of spiritualiteit bijvoorbeeld is onmogelijk.

De bijbel (en andere geschriften) gaan óver mystiek en spiritualiteit, maar kunnen nooit mystiek en spiritualiteit zelf zijn.

callista

Bericht door callista »

Ik heb alles wel gelezen.

Mart

Bericht door Mart »

twijfelaar schreef:
Mart schreef:
Zoals Petra zegt, niet in onze gedachtegang maar in de gedachtegang van God had in jouw voorbeeld de sleutelbos een geluidssignaal kunnen geven. Maar dan komen we al gelijk bij de bekende antwoorden dat God spreekt door zijn Woord tot iedereen die Hem zoekt. Echter, wanneer dat zo zou zijn en Hij merkt dat men Hem niet vindt, althans te weinig mensen, of men goed of minder goed zoekt is daarbij niet evident, waarom bedenkt Hij dan geen andere methode als Hij zo graag dat Hij, in zijn eigen of in ons belang , gekend wilt worden? Als wij als mensen constateren dat een gekozen methode niet of onvoldoende werkt bedenken wij wat anders in de hoop en verwachting dat dat wel werkt. Maar God houdt al 2000 jaar vast aan zijn oude oeroude recept. De vraag van P. "wil Hij wel gekend worden?" is dus een terechte vraag en het antwoord ligt waarschijnlijk opgesloten in de vraag of Hij wel bestaat buiten de hoofden der gelovigen.
Ben geen theïst -- verdedig verhaaltjes, geen goden. Als iemand oppert dat de sleutel op de verkeerde plaats wordt gezocht en slechts thuis kan worden gevonden, doet dat denken aan Nasroedin op het strand. Een speelse toepasselijke noot, maar niet geheel verstoken van waarheid. Het atheïsme is niet per definitie zonder spiritualiteit, integendeel. Goden zullen binnen een eeuw een gepasseerd station zijn, want verouderde ideeën - hoe heilig ook - kunnen het gezelschap van nieuwe ideeën niet voor eeuwig overleven. Maar de simpele notie dat een god geen soelaas biedt, lost de innerlijke drang niet op. Zolang we verlangen, zijn we nog onderweg, en hierin zijn we allemaal lotgenoten.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
26 apr 2020, 10:34
Petra schreef:
26 apr 2020, 03:07

:kiss1: Hopper toch. :lol:

Ik denk te weten en te voelen wat liefde is.
Ik meen zelfs te snappen wat onvoorwaardelijke liefde is. Wat beperkte liefde is. Wat ultieme liefde is. En noem alle soorten en smaken maar op!
Misschien vraag ik me af of de bijbelse God wel weet wat liefde is of zou kunnen zijn of in mijn ogen zou moeten zijn.
Maar die vraag had Callista al gesteld in een ander topic.

Dus On topic..
Gaat mijn gedachtegang zo... zeg nou dat ik Godin 🥰 ben en ik wil graag ten diepste gekend worden. En geliefd en aanbeden enzo. En dat vanwege mijn onvoorwaardelijke Liefde voor mijn onvolmaakte schepseltjes. Hoe zou ik dat dan aanpakken?
Nou daar heb ik best wel ideeën over, manieren hoe dat allemaal kan.
Dus dan vraag ik me af.. als je een God bent die gekend Wil worden kun je dat uiteraard allemaal nog beter bedenken dan ik.. waarom zie ik dat dan niet gebeuren?

En dan kan dat natuurlijk aan mij en mijn gebrekkige blik of bril liggen. Maar.. dan zou ik een uitzondering willen zijn.
Er zijn meer mensen op deze aardkloot die God niet kennen dan wel. Of menen te kennen. Maar zelfs degenenen die God gevonden hebben op dat strand :flower1: begrijpen Hem ook niet altijd en komen er zelfs onderling niet uit wat ie nou allemaal wel of niet wil.
Dat vind ik nou juist zo verwarrend. Als er dankzij iedereen die God gevonden heeft een eenduidig beeld naar voren komt.. dan geeft mij dat het gevoel dat God ook echt gekend kan worden. Dat dat mogelijk is.
Omdat er geen eenduidig beeld uitspringt vraag ik me dus af of God wel echt gekend KAN worden. En als dat niet zo is... waarom dan niet. :?:

Dat doordenkend.. en denkend aan een almachtige alwetendheid enzo... denk ik dan dat het niet aan mijn gebrekkigheid verweten kan worden. Maar dat God Zelf dan misschien niet gekend wil worden. Als ie dat wel zou willen.. dan was prima voor mekaar te krijgen denk ik dan.

Is dat nou krom gedacht? :?:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
26 apr 2020, 11:58
twijfelaar schreef:
Mart schreef:
Ben geen theïst -- verdedig verhaaltjes, geen goden. Als iemand oppert dat de sleutel op de verkeerde plaats wordt gezocht en slechts thuis kan worden gevonden, doet dat denken aan Nasroedin op het strand. Een speelse toepasselijke noot, maar niet geheel verstoken van waarheid. Het atheïsme is niet per definitie zonder spiritualiteit, integendeel. Goden zullen binnen een eeuw een gepasseerd station zijn, want verouderde ideeën - hoe heilig ook - kunnen het gezelschap van nieuwe ideeën niet voor eeuwig overleven. Maar de simpele notie dat een god geen soelaas biedt, lost de innerlijke drang niet op. Zolang we verlangen, zijn we nog onderweg, en hierin zijn we allemaal lotgenoten.
Wat een onzin. Over een eeuw, denk ik ten eerste dat Jezus al terug zal zijn gekomen, maar zo niet, dan is er reeds hier zo'n grote christenvervolging gaande, dat puur daarom mensen wakker geschud worden en christen worden, tevens ook andere Godsdiensten zullen er van profiteren en een toeloop aan gelovigen zien, zoals nu in Nederland met de Islam het geval is, door de druk die Wilders opvoert.

Hoe harder geloven bestreden worden, des te harder groeit het.

En ja, God bestaat overal. Binnen en buiten de hoofden van de gelovigen en ik zeg het weer: "zalig de genen die geloven, zonder het gezien te hebben."

De mensen willen telkens bewijzen, maar kan niet alles bewijzen. We stellen onze hoop op voor nu nog onzichtbare zaken en delen elkaar verhalen van wonderen die God doet.
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
27 apr 2020, 04:51
hopper schreef:
26 apr 2020, 10:34

:kiss1: Hopper toch. :lol:

Ik denk te weten en te voelen wat liefde is.
Ik meen zelfs te snappen wat onvoorwaardelijke liefde is. Wat beperkte liefde is. Wat ultieme liefde is. En noem alle soorten en smaken maar op!
Misschien vraag ik me af of de bijbelse God wel weet wat liefde is of zou kunnen zijn of in mijn ogen zou moeten zijn.
Maar die vraag had Callista al gesteld in een ander topic.

Dus On topic..
Gaat mijn gedachtegang zo... zeg nou dat ik Godin 🥰 ben en ik wil graag ten diepste gekend worden. En geliefd en aanbeden enzo. En dat vanwege mijn onvoorwaardelijke Liefde voor mijn onvolmaakte schepseltjes. Hoe zou ik dat dan aanpakken?
Nou daar heb ik best wel ideeën over, manieren hoe dat allemaal kan.
Dus dan vraag ik me af.. als je een God bent die gekend Wil worden kun je dat uiteraard allemaal nog beter bedenken dan ik.. waarom zie ik dat dan niet gebeuren?

En dan kan dat natuurlijk aan mij en mijn gebrekkige blik of bril liggen. Maar.. dan zou ik een uitzondering willen zijn.
Er zijn meer mensen op deze aardkloot die God niet kennen dan wel. Of menen te kennen. Maar zelfs degenenen die God gevonden hebben op dat strand :flower1: begrijpen Hem ook niet altijd en komen er zelfs onderling niet uit wat ie nou allemaal wel of niet wil.
Dat vind ik nou juist zo verwarrend. Als er dankzij iedereen die God gevonden heeft een eenduidig beeld naar voren komt.. dan geeft mij dat het gevoel dat God ook echt gekend kan worden. Dat dat mogelijk is.
Omdat er geen eenduidig beeld uitspringt vraag ik me dus af of God wel echt gekend KAN worden. En als dat niet zo is... waarom dan niet. :?:

Dat doordenkend.. en denkend aan een almachtige alwetendheid enzo... denk ik dan dat het niet aan mijn gebrekkigheid verweten kan worden. Maar dat God Zelf dan misschien niet gekend wil worden. Als ie dat wel zou willen.. dan was prima voor mekaar te krijgen denk ik dan.

Is dat nou krom gedacht? :?:
Weet je wat het punt is? Je hebt vast wel een idee over wat liefde is, al dan niet onvoorwaardelijk. Als God dan Liefde is -en dat beamen veel christenen, moslims en anderen- , waarom dan weer over een persoonlijke God beginnen?

Natuurlijk zijn er mensen die in een persoonlijke, zelfverzonnen God of Allah geloven. Maar dat is dan een voorstellingsbeeld van een individu.
Dat moeten ze toch lekker zelf weten? Kinderen geloven bijvoorbeeld in Sinterklaas, voor hen is Sinterklaas een voorstellingsbeeld. (Dat ze hem letterlijk zien helpt natuurlijk ook.)

God kan geen beeld zijn, dan hadden ze God wel ergens gevonden met een telescoop tussen de ringen van Saturnus of zo.
Maar dat er andere werkelijkheid is dan alleen de gekende werkelijkheid is voor mij meer dan helder.
En dan kom je uit bij zaken als liefde, bewustzijn, subject, object enz. Dan raak je aan zelfkennis, daar zit het woord 'kennis' in.
Dan geloof je niet iets, kennis wil zeggen dat je iets weet.

hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
27 apr 2020, 09:16

Hoe harder geloven bestreden worden, des te harder groeit het.

Dit is een mooie opmerking. Wees beducht voor je eigen geloof. Want geloof groeit als het bestreden wordt, daar heb je gewoon gelijk in.
Maar iets geloven maakt iets natuurlijk niet waar....

Plaats reactie