Wil God wel gekend worden?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Mart
Man/Vrouw: M

Re: Wil God wel gekend worden?

Bericht door Mart »

Petra schreef:
07 mei 2020, 02:39
Mart schreef:
06 mei 2020, 13:23
Petra schreef:
06 mei 2020, 04:25
Ik zie ook een opvallend vergelijk tussen bezit (willen) zijn van God/Allah e.d. en SM.
Ik vind dit een interessante vergelijking. Toch denk ik dat beide fenomenen niet noodzakelijkerwijs op het zelfde psychologische niveau liggen. Men weet niet waar men vandaan komt, waar men naar toe gaat, wordt onoverkomelijk geconfronteerd met lijden, angst, onzekerheid en gevaar. Onderwerping aan goden is een menselijk fenomeen dat voortkomt uit een psyche die naar een vaste basis verlangt waarop deze staan kan. Die basis zal men verdedigen; zelfs al valt de werkelijkheidswaarde buiten de psyche nergens aan te tonen.

Een seksueel rollenspel kan daarentegen een heel andere grond hebben, waarbij het juist aangenaam is zich kwetsbaar te ervaren in de macht van een ander die men vertrouwt. Volgens mij is het iets dat we allemaal in meer of mindere mate kennen. Ik in ieder geval wel: de verlokkelijke spanning van ''hard to get'' en kleine plagerijtjes. Dat vertaalt zich soms ook op fysiek niveau. Spannend! Zolang het maar niet te pijnlijk wordt ervaren.
Je schrijft eerst dat het volgens jou niet noodzakelijkerwijs hetzelfde psychologische niveau betreft en vervolgt met "Onderwerping aan goden is een menselijk fenomeen dat voortkomt uit een psyche die naar een vaste basis verlangt waarop deze staan kan." hetgeen dus wel degelijk hetzelfde psychologische niveau betreft.. als je wat verder doordenkt.
Misschien nog eens mijn (best wel lange) post teruglezen. :)
Het gaat om vertrouwen en veilig/beschermd willen voelen in een idd. onveilige wereld.
Ik had het over een vergelijking met SM.
Bij godsdienst zijn vertrouwen en liefde een gevolg, waar bij seksuele rollenspelen liefde en vertrouwen de allereerste oorzaak en onvoorwaardelijke basis vormen.
Hard to get spelletjes en plagerijtjes etc etc bevinden zich idd op een ander niveau.
Ook op fysiek niveau. Heb met beide ervaring.
Wees realistisch

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Mart schreef:
07 mei 2020, 02:45
Bij godsdienst zijn vertrouwen en liefde een gevolg..
De grote vraag is liefde voor wie of wat!

Het grootste euvel vind ik nou juist dat die liefde slechts voor de beperkte eigen club geldt.
Alles wat daarbuiten valt is in het beste geval tolerabel afkeurenswaardig en in het slechtste geval zo'n gruwel dat er de doodstraf op staat.

Ik wijt dat een de gebrekkige/multi interpretabele Bron.
Is de Bron uit de menselijke geest ontsproten dan is dat best begrijpelijk.
Is die Bron uit Goddelijke geest ontsproten.. sja.. dan zegt het iets over God.
Betrouwbaar kun je Hem dan zeer zeker niet noemen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Jerommel

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
05 mei 2020, 20:21
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 15:26
hopper schreef:
05 mei 2020, 14:42
peda schreef:
05 mei 2020, 14:38
hopper schreef:
05 mei 2020, 14:21

Als jij tevreden bent met je huidige bestaan, wie ben ik dan om wat anders te beweren?
Dat punt geef ik je toe. Mss is jouw leven wel heel fijn met een zelfbedachte God.
Ik kan daar niets over zeggen, ik heb geen zelfbedachte God.

Afgescheidenheid is een illusie.
Voor de theisten is afgescheidenheid per definitie een hard-fact. Niet alleen hier op de tijdelijke aarde, maar ook na dit leven. De geschapen ziel zal nooit Schepper-God worden. Jouw basis-uitgangspunt is een totaal andere, daarom botst het ook reeds na het schrijven van de eerste zin.

Ja, Jerommel leeft nog duidelijk in de afgescheidenheid.
Jij ook, want je bent niet 1 met de rest van de wereldbevolking, je bent het individu hopper samen met 8 miljard andere individuen, die zichelf maar niet elkaar zijn.

Jij weet niks van dat wat we één noemen. Jerommel gelooft immers met een zelfbedachte ik in een zelfbedachte God waar hij naar toe gaat in een zelfbedachte hemel. Dat is 3 x zelf bedacht.
Ik heb nagenoeg niks zelf bedacht. Mezelf niet, God niet en de Hemel (God's Rijk) niet.
Gedeeltelijk is mijn kijk er op wel persoonlijk, en aspecten daar van zijn dan "zelf bedacht" te noemen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
08 mei 2020, 04:02
Mart schreef:
07 mei 2020, 02:45
Bij godsdienst zijn vertrouwen en liefde een gevolg..
De grote vraag is liefde voor wie of wat!
Voor iets dat de psyche een vaste basis aanbiedt waarop deze staan kan in het midden van onzekerheid, angst, lijden en gevaar waar deze onoverkomelijk mee geconfronteerd wordt. Dat de werkelijkheidswaarde ervan buiten de psyche nergens valt aan te tonen, neemt niet weg dat men deze vaste grond zal verdedigen, omdat deze hen zekerheid geeft.
Is de Bron uit de menselijke geest ontsproten dan is dat best begrijpelijk.
Is die Bron uit Goddelijke geest ontsproten.. sja.. dan zegt het iets over God.
Betrouwbaar kun je Hem dan zeer zeker niet noemen.
Klopt. En zelfs als er een God zou bestaan, is het zeer onwaarschijnlijk dat Deze zo'n ongemakkelijke ijdelheid zou hebben om beledigd te worden door degenen die twijfelen aan Zijn bestaan.
Wees realistisch

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
08 mei 2020, 08:25
Ik heb nagenoeg niks zelf bedacht. Mezelf niet, God niet en de Hemel (God's Rijk) niet.
Gedeeltelijk is mijn kijk er op wel persoonlijk, en aspecten daar van zijn dan "zelf bedacht" te noemen.
Mag ik je dan feliciteren en verwelkomen in de lege leer? In de lege leer wordt niets zelf bedacht, ook God niet.
De bedachte God bestaat dan ook niet echt, net zo min als de bedachte Jerommel.
Liefde is alles wat er is.....
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Snelheid schreef:
29 apr 2020, 20:42
Piebe Paulusma schreef:
29 apr 2020, 20:38
Dat is wel aardig, kennelijk stuurt God zelfs twijfelaars! :clown:
Je kan daar een grap over maken maar het is wel zo als forum leden elkaar willen helpen hebben wij daar respect voor.
Vanwege het virus waar ik in mijn enthousiasme niet aan dacht heb ik mijn hulp bij het verhuizen van Gaitema ingetrokken, ben 75 en ik vond deze klus geen noodsituatie om de 1.5 m grens te overschrijden. Gelukkig heeft hij genoeg jongere mensen die niet afgezegd hebben en vatte hij het sportief op.
Dit even voor alle duidelijkheid.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

twijfelaar schreef:
16 mei 2020, 21:08
Snelheid schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Je kan daar een grap over maken maar het is wel zo als forum leden elkaar willen helpen hebben wij daar respect voor.
Vanwege het virus waar ik in mijn enthousiasme niet aan dacht heb ik mijn hulp bij het verhuizen van Gaitema ingetrokken, ben 75 en ik vond deze klus geen noodsituatie om de 1.5 m grens te overschrijden. Gelukkig heeft hij genoeg jongere mensen die niet afgezegd hebben en vatte hij het sportief op.
Kan me voorstellen dat je op uw leeftijd voorzichtig bent en fijn dat Gaitema hulp gevonden heeft.
Say hi to the bad guy

Snelheid

Bericht door Snelheid »

twijfelaar schreef:
16 mei 2020, 21:08
Snelheid schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Dat is je niet kwalijk te nemen je bent in de 70 is het toch voorzichtig zijn,en hij heeft gezorgd voor hulp en van jongere mensen dus toch alles goed gekomen. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Plaats reactie