Wil God wel gekend worden?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Wil God wel gekend worden?

Bericht door Jerommel »

hopper schreef:
05 mei 2020, 14:42
peda schreef:
05 mei 2020, 14:38
hopper schreef:
05 mei 2020, 14:21
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 13:25
Oh, ik wist niet dat ik bang was. :roll:
Maar afgescheidenheid hoeft niet bedacht te worden als het ontdekt / geconstateerd wordt.
Als jij tevreden bent met je huidige bestaan, wie ben ik dan om wat anders te beweren?
Dat punt geef ik je toe. Mss is jouw leven wel heel fijn met een zelfbedachte God.
Ik kan daar niets over zeggen, ik heb geen zelfbedachte God.

Afgescheidenheid is een illusie.
Voor de theisten is afgescheidenheid per definitie een hard-fact. Niet alleen hier op de tijdelijke aarde, maar ook na dit leven. De geschapen ziel zal nooit Schepper-God worden. Jouw basis-uitgangspunt is een totaal andere, daarom botst het ook reeds na het schrijven van de eerste zin.

Ja, Jerommel leeft nog duidelijk in de afgescheidenheid.
Jij ook, want je bent niet 1 met de rest van de wereldbevolking, je bent het individu hopper samen met 8 miljard andere individuen, die zichelf maar niet elkaar zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mart schreef:
05 mei 2020, 14:36
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 14:15
Mart schreef:
05 mei 2020, 14:10
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 13:56
Wie bezit jou dan?
Niemand.
Dus ''Wie God niet kent, kent zijn bezitter niet''.
Misschien ook flauw..
Zonder goden, geen bezetenen.
Inderaad duidt bezeten zijn op de nachtmerrie van het indringen van goden en / of demonen, met alle problemen van dien.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
05 mei 2020, 15:23
Mart schreef:
05 mei 2020, 15:05
peda schreef:
Voor de theisten is afgescheidenheid per definitie een hard-fact.
Al naargelang je pantheïsten en panentheïsten al dan niet onder de theïsten schaart. Als pantheïsten en panentheïsten geen niet-theïsten (atheïsten) zijn, zijn het theïsten en is afgescheidenheid voor theïsten niet per definitie een hard-fact.
Bij de pantheist zie ik niet-afgescheidenheid eerder als bij de pan-en-theist. De pantheist kent geen Schepper--schepsel relatie; de pan-en-theist wel degelijk. Een relatie ( verbond ) behoort bij mij wel degelijk tot de afgescheidenheid, er zijn tenminste twee partners en het blijven er twee. "'Versmelting/ Eenwording"' is voor mij de opheffing van dualisme/ afgescheidenheis, maar theisten "' versmelten "" nooit met God, maar behouden hun eigen ( zielen )-eigenheid ( volgens het boekje ) tot in alle eeuwigheid. God-Alomtegenwoordig kan wel degelijk ook onder dualisme omstandigheden.
Ik ben een panentheïst die de relatie Schepper-medeschepper kent. Medescheppers maken deel uit van de Schepper.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

hopper

Bericht door hopper »

Jerommel schreef:
05 mei 2020, 15:26
hopper schreef:
05 mei 2020, 14:42
peda schreef:
hopper schreef:
05 mei 2020, 14:21
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 13:25
Oh, ik wist niet dat ik bang was. :roll:
Maar afgescheidenheid hoeft niet bedacht te worden als het ontdekt / geconstateerd wordt.
Als jij tevreden bent met je huidige bestaan, wie ben ik dan om wat anders te beweren?
Dat punt geef ik je toe. Mss is jouw leven wel heel fijn met een zelfbedachte God.
Ik kan daar niets over zeggen, ik heb geen zelfbedachte God.

Afgescheidenheid is een illusie.
Voor de theisten is afgescheidenheid per definitie een hard-fact. Niet alleen hier op de tijdelijke aarde, maar ook na dit leven. De geschapen ziel zal nooit Schepper-God worden. Jouw basis-uitgangspunt is een totaal andere, daarom botst het ook reeds na het schrijven van de eerste zin.

Ja, Jerommel leeft nog duidelijk in de afgescheidenheid.
Jij ook, want je bent niet 1 met de rest van de wereldbevolking, je bent het individu hopper samen met 8 miljard andere individuen, die zichelf maar niet elkaar zijn.

Jij weet niks van dat wat we één noemen. Jerommel gelooft immers met een zelfbedachte ik in een zelfbedachte God waar hij naar toe gaat in een zelfbedachte hemel. Dat is 3 x zelf bedacht. Dat is tegelijkertijd ook het probleem: afgescheidenheid is denkbeeldig. Neem een voorbeeld aan mijn hond, die denkt helemaal niet! Een hond is de beste guru/leermeester die je maar kan hebben.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
05 mei 2020, 15:31
peda schreef:
05 mei 2020, 15:23
Mart schreef:
05 mei 2020, 15:05
peda schreef:
Voor de theisten is afgescheidenheid per definitie een hard-fact.
Al naargelang je pantheïsten en panentheïsten al dan niet onder de theïsten schaart. Als pantheïsten en panentheïsten geen niet-theïsten (atheïsten) zijn, zijn het theïsten en is afgescheidenheid voor theïsten niet per definitie een hard-fact.
Bij de pantheist zie ik niet-afgescheidenheid eerder als bij de pan-en-theist. De pantheist kent geen Schepper--schepsel relatie; de pan-en-theist wel degelijk. Een relatie ( verbond ) behoort bij mij wel degelijk tot de afgescheidenheid, er zijn tenminste twee partners en het blijven er twee. "'Versmelting/ Eenwording"' is voor mij de opheffing van dualisme/ afgescheidenheis, maar theisten "' versmelten "" nooit met God, maar behouden hun eigen ( zielen )-eigenheid ( volgens het boekje ) tot in alle eeuwigheid. God-Alomtegenwoordig kan wel degelijk ook onder dualisme omstandigheden.
Ik ben een panentheïst die de relatie Schepper-medeschepper kent. Medescheppers maken deel uit van de Schepper.
Een relatie is altijd gedeeldheid. Dat is tegelijkertijd ook de babylonische spraakverwarring. Zodra we het woord 'God' in de mond nemen scheppen we eigenlijk al gedeeldheid. Dan is het ik én God. Dat zijn er twee.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
05 mei 2020, 15:20
Ik kan me er alleen iets van voorstellen in een sm-relatie, dat de een het bezit is van de ander.
Ik zie ook een opvallend vergelijk tussen bezit (willen) zijn van God/Allah e.d. en SM. Komt ook tot uiting door de terminologie en rituelen.

Slaaf zijn van God of Jezus. Die Heer, Koning of Meester e.d. wordt genoemd en oppermachthebber is. Het overdragen van verantwoordelijkheid aan de machthebber. In die rol kruipen van overgave en onderwerping versus de rol van controle en macht.
Door de rituelen wordt het onderdanige en masochistische gevoel nog beter opgeroepen. Waarbij het fysieke bijdraagt aan de mentale beleving, door het willen dienen en het eerbiedige buigen en knielen voor God bv. En ook door zelfkastijding, of de wat mildere vormen van kastijding/zelfkastijding door te offeren of vasten of jezelf dingen te ontzeggen (boete doen, radio, tv, pleziertjes op zondag of seks, etc).

Ik denk dat het grootste verschil is dat je als Godgelovige in een eenzijdige onderdanige rol kruipt. God is geen Meester(es) die een heuse persoonlijke relatie met je aangaat maar eentje die op grote ongrijpbare afstand staat en daarom ook onkenbaar en ondoorgrondelijk wordt genoemd. Hij bevindt zich in de eigen denkwereld en wordt daardoor ook op heel veel verschillende manieren ingevuld. Een goede communicator kun je Hem/Haar/Het dan ook niet noemen, gezien de overdaad aan interpretatiemogelijkheden.
Wonderlijk toch, met mensen om je heen kun je een interpersoonlijke relatie aangaan. Daar kun je mee de liefde vieren en tegen ageren of mee debatteren en mekaar begrijpen. Of dat iig proberen. * Daar ligt imo het grootste knelpunt met God.. die zegt nooit wat terug buiten wat men zelf allemaal bedenkt of hoopt te verstaan of uit geschriften van anderen meent op te maken. Omdat de geschriften bestaan uit multi interpretabele teksten en parabels en metaforen e.d. bieden ze daardoor wel een soort -voor ieder wat wils- systeem.

Ik zie overduidelijk een eenzijdige masochistische 'relatie' in het Godgeloof. (Met relatie tussen ' ' omdat je imo zonder wederkerigheid niet echt van een relatie kunt spreken, het is meer een denkbeeldige relatie).
Dus wat is het? Vroeg ik me af. Zoveel mensen met kennelijk die innerlijke behoefte.
Ik denk dat het te maken heeft met verantwoordelijkheid. Om dat te kunnen overhevelen en uit handen te kunnen geven.
Misschien is dat ook de verklaring waarom het vooral in tijden van barre nood en wanhoop plaatsvindt dat mensen God vinden; als de last te zwaar voelt om zelf te kunnen dragen... dan is er tenminste nog hoop dat een ander de verantwoordelijk draagt die het vast beter snapt dan jij. En hoop op verbetering/beloning/goedkeuring, desnoods na dit leven want jij mag bij God zondig, klein, nietig, onbekwaam, onvolmaakt etc. zijn.

In een SM relatie gaat het ook om het overhevelen van macht/verantwoordelijkheid, maar dan in tijdelijke rollen, die ook gewisseld kunnen worden.
Vaak zijn het juist de mensen die in het dagelijks leven erg veel verantwoordelijkheid dragen die graag in de onderdanige rol kruipen. En omgekeerd evenredig idem dito.
Daarom zie ik wel gelijkenis met dat verantwoordelijkheidsgevoel willen afstaan, maar tevens het grootste verschil. In een gezonde SM relatie is sprake van wederkerigheid met veiligheid als belangrijkste pijler. Het is juist die veiligheid waar het hele principe van het machtsspel om draait. Veilig voelen door verantwoordelijkheid af te staan aan verantwoordelijke mensen.

Daar schort het volgens mij aan bij God/Allah e.a. eenzijdige 'relaties' met goddelijke opperbazen. Het niet alleen niet wederkerig, het is tevens meer een schijnveiligheid. God kan geen echte veiligheid bieden daar is ie te onkenbaar/onvoorspelbaar/wispelturig voor. En dat kan ook niet anders omdat de wereld zo is. Vandaar dat ik het onverantwoord noemde. (Dat bedoel ik in dezelfde zin als bv de schijnveiligheid bij het dragen van een mondkapje die juist gevaarlijk is, en ik denk ook aan gelovigen die zich ten onrechte veilig/beschermd voelden in Gods huis waardoor het coronavirus daar juist ernstiger verspreid is).

Toch lijken gelovigen er een veilig/beschermd gevoel bij te hebben.
Daar verbaas ik me dan over. Ik twijfel er ook aan. Of men zich nou ECHT in veilige handen voelt, of dat vooral denkt/zegt uit hoop/projectie of misschien uit angst voor die grote boze buitenwereld.
Dat je in je gewone dagelijkse bestaan niet veilig bent, voor natuurlijk of menselijk onheil en weetikwatvoor ellende.. dat is nou eenmaal een feit. Misschien helpt het God gevoel om daarmee om te gaan.

Messenger schreef:
05 mei 2020, 15:20
Verder ken ik iemand met een borderlinestoornis die ook denkt dat de partner haar bezit is, ziekelijke jaloezie hoort daar ook bij.
Als je de Bijbel leest heeft God ook ziekelijk jaloerse eigenschappen.
Het is kennelijk ook voor vele mensen een pré, dat God zélf de enige echte heuse ware beste hoogste machtigste etc. WIL zijn.
Dat zegt mij vooral dat God een menselijke behoefte vervult maar dat de mens toch kan zeggen.. Het is God die dat zo WIL, niet ik.
Waardoor je zelfs de eigen verantwoordelijkheid voor de keuze voor God (bovenop andere keuzes) uit handen kunt geven.
Daar zie ik een vergelijk met mensen met fantasieën over bv. verkrachting. Dat is helemaal niet omdat mensen graag daadwerkelijk verkracht willen worden, (er is geen weldenkend mens die dat echt wil) maar omdat ze daardoor niet zelf verantwoordelijk zijn voor uitoefenen van hun seksuele behoeften waar ze zich voor schamen of in geremd voelen. Jij bent onschuldig, de ander Wil dat zo.

P.S.
* Misschien is dat het wel. Dat mulit-interpretabele/wispelturige /onkenbare wat ik als knelpunt zie vinden veel gelovigen misschien juist de grootste aantrekkingskracht omdat je dan zelf voor een groot deel in kan vullen hoe je je bezitter het beste kunt dienen.
Laatst gewijzigd door Petra op 06 mei 2020, 07:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
05 mei 2020, 14:06
callista schreef:
05 mei 2020, 13:59
Jerommel schreef:
Messenger schreef:
05 mei 2020, 13:04
Als ik verliefd word en de ander denkt dat ik zijn bezit ben, is de relatie direct voltooid verleden tijd.
Dat is omdat "bezit" in deze een negatieve connotatie heeft in jouw oren.
Maar bekijk het eens andersom.
In een huwelijk is het de bedoeling dat de één uit liefde het bezit is van de ander.
En samen hebben ze dan kinderen.
Niemand is het bezit van de ander.....
In een huwelijk kies je er voor om uit liefde het bezit van je partner te zijn, als het goed is.
Dat bedoelde ik in ieder geval en misschien was dat niet duidelijk.
Uit liefde laat men elkaar los....
Dat klinkt dan net zo goed als een scheiding..
Nee, ik denk dat mensen uit liefde elkaar vast houden en daar uit liefde voor kiezen.
"Ik ben haar man" en "Ik ben zijn vrouw"
"Zij is mijn vrouw" en "Hij is mijn man"
Ja zo zie ik het ook Callista! :thumb1:

@Jerommel
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is om iemands bezit te willen zijn of een ander te willen bezitten.
Ik vraag me af of het mogelijk is om elkaar te kunnen bezitten in een gelijkwaardige relatie. Volgens mij niet.
Dus ik denk dat zodra er bezit om de hoek komt kijken er een ongelijkwaardige relatie is tussen een bezitter en een bezetene.
Ik denk ook dat jaloezie en bezitsdrang op angst en/of onzekerheid gebaseerd zijn en daarom ook ongezond zijn. Dan is monogamie een eis en geen vrije keuze in een natuurlijk proces.

Een gezonde gelijkwaardige relatie is imo gebaseerd op liefde. Liefde die in vrijheid kon groeien en bloeien.
Geen dwang, geen eis, geen moeten maar idd loslaten om in alle vrijheid uit liefde bij elkaar te zijn. Dan is monogamie een persoonlijke keuze.
Nou weet ik niet hoe lang jij getrouwd bent of bent geweest.. ik ben (toevallig deze maand) 31 jaar bijzonder gelukkig en monogaam getrouwd.
Een vrijbuitster met een echtgenoot die zelfs na ons huwelijk nog eeuwige vrijgezel werd genoemd. Gelukkig zijn we allebei allergisch voor jaloezie. :mrgreen:
Ik heb vroeger vriendjes en vriendinnetjes gehad met jaloezie en bezitsdrang; brrrrrrrr.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Jerommel schreef:
25 apr 2020, 07:59
Willen mensen God wel kennen?
Men zou kunnen zeggen van nature niet,vinden ze maar lastig,terwijl Hij toch de Bron van alle leven is.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Snelheid schreef:
06 mei 2020, 07:22
Jerommel schreef:
Men zou kunnen zeggen van nature niet,vinden ze maar lastig,terwijl Hij toch de Bron van alle leven is.
Waarom zouden "ze" het lastig vinden God te leren kennen en wie zegt dat God de bron van alle leven is?

Petra

Bericht door Petra »

Snelheid schreef:
Jerommel schreef:
Ik denk dat de mensen die het graag willen dat heus wel kunnen vinden.
God is niet voor niks voor velen iig een veelzijdige Bron van inspiratie die een hoop menselijke behoeften kan vervullen.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Petra schreef:
06 mei 2020, 07:52
Snelheid schreef:
Jerommel schreef:
Ik denk dat de mensen die het graag willen dat heus wel kunnen vinden.
God is niet voor niks voor velen iig een veelzijdige Bron van inspiratie die een hoop menselijke behoeften kan vervullen.
Ik blijf erbij dat die die Bron van inspiratie denkbeeldig is. Geen enkele aantoonbare interactie met een God. Soort placebo wat voor sommigen inderdaad soms wel goed werkt. Ik ben er te nuchter voor.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
06 mei 2020, 06:09
Jerommel schreef:
05 mei 2020, 14:06
callista schreef:
Jerommel schreef:
Messenger schreef:
05 mei 2020, 13:04
Als ik verliefd word en de ander denkt dat ik zijn bezit ben, is de relatie direct voltooid verleden tijd.
Dat is omdat "bezit" in deze een negatieve connotatie heeft in jouw oren.
Maar bekijk het eens andersom.
In een huwelijk is het de bedoeling dat de één uit liefde het bezit is van de ander.
En samen hebben ze dan kinderen.
In een huwelijk kies je er voor om uit liefde het bezit van je partner te zijn, als het goed is.
Dat bedoelde ik in ieder geval en misschien was dat niet duidelijk.
Dat klinkt dan net zo goed als een scheiding..
Nee, ik denk dat mensen uit liefde elkaar vast houden en daar uit liefde voor kiezen.
"Ik ben haar man" en "Ik ben zijn vrouw"
"Zij is mijn vrouw" en "Hij is mijn man"
Ja zo zie ik het ook Callista! :thumb1:

@Jerommel
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is om iemands bezit te willen zijn of een ander te willen bezitten.
Ik vraag me af of het mogelijk is om elkaar te kunnen bezitten in een gelijkwaardige relatie. Volgens mij niet.
Zoals zovaak bezongen: "I will be yours and you will be mine".
Maar misschien ben je meer een Anouk type: "I'll never be, nobody's wiiiife!!"

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
06 mei 2020, 04:25
Ik zie ook een opvallend vergelijk tussen bezit (willen) zijn van God/Allah e.d. en SM.
Ik vind dit een interessante vergelijking. Toch denk ik dat beide fenomenen niet noodzakelijkerwijs op het zelfde psychologische niveau liggen. Men weet niet waar men vandaan komt, waar men naar toe gaat, wordt onoverkomelijk geconfronteerd met lijden, angst, onzekerheid en gevaar. Onderwerping aan goden is een menselijk fenomeen dat voortkomt uit een psyche die naar een vaste basis verlangt waarop deze staan kan. Die basis zal men verdedigen; zelfs al valt de werkelijkheidswaarde buiten de psyche nergens aan te tonen.

Een seksueel rollenspel kan daarentegen een heel andere grond hebben, waarbij het juist aangenaam is zich kwetsbaar te ervaren in de macht van een ander die men vertrouwt. Volgens mij is het iets dat we allemaal in meer of mindere mate kennen. Ik in ieder geval wel: de verlokkelijke spanning van ''hard to get'' en kleine plagerijtjes. Dat vertaalt zich soms ook op fysiek niveau. Spannend! Zolang het maar niet te pijnlijk wordt ervaren.
Wees realistisch

HJW

Bericht door HJW »

callista schreef:
Maar weinigen kunnen dat opbrengen vanwege de bezitsdrang en de jaloezie...
Zo wordt het vaak een gevangenis….
Ik heb echt alles, alles geprobeerd om mijn vrouw duidelijk te maken dat ze mijn bezit is.........kansloos. :shock:

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef:
06 mei 2020, 13:29
callista schreef:
Ik heb echt alles, alles geprobeerd om mijn vrouw duidelijk te maken dat ze mijn bezit is.........kansloos. :shock:
Nee, je bent elkaars bezit niet maar je doet wel aanspraak op elkaar natuurlijk. Als je echt alleen tijd voor jezelf wilt blijf dan nog maar even in je eentje.
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Mart schreef:
06 mei 2020, 13:23
Een seksueel rollenspel kan daarentegen een heel andere grond hebben, waarbij het juist aangenaam is zich kwetsbaar te ervaren in de macht van een ander die men vertrouwt. Volgens mij is het iets dat we allemaal in meer of mindere mate kennen. Ik in ieder geval wel: de verlokkelijke spanning van ''hard to get'' en kleine plagerijtjes. Dat vertaalt zich soms ook op fysiek niveau. Spannend! Zolang het maar niet te pijnlijk wordt ervaren.
Wanneer je iemand veroverd die niet te veroveren leek geeft dat er wel extra sjeu aan. Dat is veel spannender dan al weten dat je beet hebt. Hoewel dat ook leuk kan zijn!
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

HJW schreef:
06 mei 2020, 13:29
callista schreef:
En toch is ze nog steeds bij je... :thumb1:
Doe je vrouw de hartelijke groeten van mij...

callista

Bericht door callista »

Mart schreef:

Een seksueel rollenspel kan daarentegen een heel andere grond hebben, waarbij het juist aangenaam is zich kwetsbaar te ervaren in de macht van een ander die men vertrouwt.

Volgens mij is het iets dat we allemaal in meer of mindere mate kennen. Ik in ieder geval wel: de verlokkelijke spanning van ''hard to get'' en kleine plagerijtjes. Dat vertaalt zich soms ook op fysiek niveau. Spannend! Zolang het maar niet te pijnlijk wordt ervaren.
Zeker....vertrouwen is dan wel een voorwaarde.
En als dat achteraf is gebleken niet het geval te zijn terwijl je je kwetsbaar hebt opgesteld kan dat ook gevolgen hebben. :|

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
06 mei 2020, 13:48

Nee, je bent elkaars bezit niet maar je doet wel aanspraak op elkaar natuurlijk. Als je echt alleen tijd voor jezelf wilt blijf dan nog maar even in je eentje.
Nee, ik doe geen aanspraak op haar.
Er zit geen verwachting in als van: als jij dat en dat maar doet, dan wil ik wel van je houden.
Er zit een verschil tussen aanspraak maken op en alleen tijd voor jezelf willen.

Je leest tegenwoordig vaak: wat kun je uit een huwelijk halen....en als dat niet voldoende is, moet je er maar mee stoppen.
Zo werkt het bij ons niet.

Wij geven elkaar iets, zonder aanspraak te maken op de ander.
Een heel andere insteek.

Piebe Paulusma

callista schreef:
06 mei 2020, 13:54
Mart schreef:

Een seksueel rollenspel kan daarentegen een heel andere grond hebben, waarbij het juist aangenaam is zich kwetsbaar te ervaren in de macht van een ander die men vertrouwt.

Volgens mij is het iets dat we allemaal in meer of mindere mate kennen. Ik in ieder geval wel: de verlokkelijke spanning van ''hard to get'' en kleine plagerijtjes. Dat vertaalt zich soms ook op fysiek niveau. Spannend! Zolang het maar niet te pijnlijk wordt ervaren.
Zeker....vertrouwen is dan wel een voorwaarde.
En als dat achteraf is gebleken niet het geval te zijn terwijl je je kwetsbaar hebt opgesteld kan dat ook gevolgen hebben. :|
Zeker, vertrouwen is lastig te herstellen. Maar lastiger dan een spiegel die in duizend stukjes valt kan het niet zijn!
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

HJW schreef:
06 mei 2020, 13:59
Piebe Paulusma schreef:
06 mei 2020, 13:48

Nee, ik doe geen aanspraak op haar.
Er zit geen verwachting in als van: als jij dat en dat maar doet, dan wil ik wel van je houden.
Er zit een verschil tussen aanspraak maken op en alleen tijd voor jezelf willen.

Je leest tegenwoordig vaak: wat kun je uit een huwelijk halen....en als dat niet voldoende is, moet je er maar mee stoppen.
Zo werkt het bij ons niet.

Wij geven elkaar iets, zonder aanspraak te maken op de ander.
Een heel andere insteek.
Ook lees je vaak dat huwelijkse problemen zijn op te lossen door vreemd te gaan en ja, ook dan laat je elkaar vrij.
Say hi to the bad guy

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
06 mei 2020, 14:03
Ook lees je vaak dat huwelijkse problemen zijn op te lossen door vreemd te gaan en ja, ook dan laat je elkaar vrij.
Een ieder moet zijn weg daar maar in kiezen.
Ik geef je aan hoe het in mijn hiuwelijk gaat en het bevalt ons beiden prima.
Je snapt er niets van.

Piebe Paulusma

HJW schreef:
06 mei 2020, 14:04
Piebe Paulusma schreef:
06 mei 2020, 14:03
Een ieder moet zijn weg daar maar in kiezen.
Ik geef je aan hoe het in mijn hiuwelijk gaat en het bevalt ons beiden prima.
Je snapt er niets van.
Vreemdgaan doe je maar bij de Chinees is mijn motto. Meer hoef ik er niet van te snappen.
Say hi to the bad guy

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
06 mei 2020, 11:29
Petra schreef:
@Jerommel
Zoals zovaak bezongen: "I will be yours and you will be mine".
Maar misschien ben je meer een Anouk type: "I'll never be, nobody's wiiiife!!"
:naughty:
Nou heb ik inmiddels wat meer forumervaring. Dus ik kijk er niet meer zo van op.. dat mensen van alles verzinnen behalve gewoon dat... wat klip en klaar geschreven staat.
Voorheen dacht ik..ach ja, elke gek z'n gebrek, laaaaat maar, of ach, ik gooi er nog een schepje bovenop.
Maar hopla; mezelf blijven herhalen en herquoten is ook een optie.
Dus bij deze:

viewtopic.php?p=285224#p285224
Petra schreef:
Nou weet ik niet hoe lang jij getrouwd bent of bent geweest.. ik ben (toevallig deze maand) 31 jaar bijzonder gelukkig en monogaam getrouwd.
Ik denk dat ik na 31 jaar wel mee kan praten over het huwelijk en hoe je being somebody's wife or husband op een gezonde/prettige manier in kan vullen.
Nou jij.. ben jij wel een Anouk type? Ben je getrouwd of getrouwd geweest? Heb je een relatie? Hoe lang?
Want hé, ook deze wil ik best wel eindeloos herhalen..aan mooie woorden geen gebrek, maar het gaat erom hoe je doet.
Ik ben niet zo onder de indruk als met de mond het ene beleden wordt en met daden wat anders.

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
Petra schreef:
06 mei 2020, 04:25
Ik zie ook een opvallend vergelijk tussen bezit (willen) zijn van God/Allah e.d. en SM.
Ik vind dit een interessante vergelijking. Toch denk ik dat beide fenomenen niet noodzakelijkerwijs op het zelfde psychologische niveau liggen. Men weet niet waar men vandaan komt, waar men naar toe gaat, wordt onoverkomelijk geconfronteerd met lijden, angst, onzekerheid en gevaar. Onderwerping aan goden is een menselijk fenomeen dat voortkomt uit een psyche die naar een vaste basis verlangt waarop deze staan kan. Die basis zal men verdedigen; zelfs al valt de werkelijkheidswaarde buiten de psyche nergens aan te tonen.

Je schrijft eerst dat het volgens jou niet noodzakelijkerwijs hetzelfde psychologische niveau betreft en vervolgt met "Onderwerping aan goden is een menselijk fenomeen dat voortkomt uit een psyche die naar een vaste basis verlangt waarop deze staan kan." hetgeen dus wel degelijk hetzelfde psychologische niveau betreft.. als je wat verder doordenkt.
Misschien nog eens mijn (best wel lange) post teruglezen. :)
Het gaat om vertrouwen en veilig/beschermd willen voelen in een idd. onveilige wereld.
Ik had het over een vergelijking met SM.
Hard to get spelletjes en plagerijtjes etc etc bevinden zich idd op een ander niveau.

Plaats reactie