Het eeuwige verbond

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Moderator
Man/Vrouw: M

Re: Het eeuwige verbond

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 10:41
Peter79 schreef:
09 mei 2020, 10:38
Piebe Paulusma schreef: Toen Jezus als mens naar de aarde kwam was hij als een mak schaap, maar dat was slechts een tijdelijk vorm. De apostelen spreken wel degelijk dreigende taal tegen hen die het evangelie ongehoorzaam zijn.

'Dat u niemand verleide met ijdele woorden; want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid.' (Ef 5,6)

'Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;' (Kol. 3:6)

'Want het is de tijd dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen die het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn?' (1 Petr. 4:17)
Paulus besloot niets te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd. Als mensen er voor kiezen om dat kruis te verwerpen, dan kiezen ze voor deze wereld die aan zichzelf is overgelaten.
Heel mooi allemaal maar je vergeet hoe Jahweh is als hij boos is. Lees het OT nog maar eens. En wie Christus verwerpt die plaatst zich onder het oordeel van de pissige Jahweh. Geen dreigement maar een belofte.
Jezus heeft de Vader doen kennen, de rest is gestamel en gestotter.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
09 mei 2020, 10:44
Ik lees het NT anders dan jij...en ik ben van mening dat er vele wegen zijn om bij God te komen of meer spirituele wegen..
Toon dan maar aan ...

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Heb ik vaak genoeg gedaan.
Het NT is opgebouwd vanuit teksten uit het OT met een andere invulling ..

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
09 mei 2020, 10:48
Dan is het vast niet moeilijk om een andere weg dan Jezus Christus in het Nieuwe Testament aan te wijzen.

callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
09 mei 2020, 10:50
callista schreef:
Dan is het vast niet moeilijk om een andere weg dan Jezus Christus in het Nieuwe Testament aan te wijzen.
Dat is juist het punt en de claim dat er maar 1 Weg is en zo wordt al het andere buitengesloten .
iedereen MOET Jezus aannemen ...want anders.......
Een vingerwijzing naar andersdenkenden en andere levensbeschouwingen en geloven.

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 10:37
Zodra we de joodse rol binnen het christendom bespreken wordt de antisemitismekaart maar al te vaak getrokken. Maar als ik een heel betoog typ waarom het geen antisemitisme is, dan blijven diezelfde gebruikers meestal stil.
Die verrekte anderen ook altijd.....
Zodra het jodendom ter sprake komt en ik iets meld over hoe zij de teksten uitleggen, dan reageer je als door een wesp gestoken. Het is in jouw ogen absoluut niet toegestaan om de joodse uitleg ook serieus te nemen.
Dat jij telkens aangeeft dat het joodse geloof volledig heeft afgedaan en het NT veruit superieur is......tja, dan kun je een tegenreactie verwachten.
Hoe vaker dit gebeurt, hoe meer ik de indruk krijg dat sommigen me liever zien als een rabiate antisemiet dan inhoudelijk het gesprek met me aangaan.

Ik wil best inhoudelijk het gesprek met je aangaan, maar elke keer dat ik dat doe dan krijg ik van je te horen dat ik het verminken van kinderen goed vind, dat ik maar jood moet worden etcetera etcetera.
Met andere woorden, je bent zelf nou juist degene die onmiddellijk de i houd verlaat en de persoonlijke kaart gaat spelen.
Daarmee wek je sterk de indruk niet met weerwoord overweg te kunnen.
Ik heb je eenmalig een antisemiet genoemd en daarvoor mijn verantwoordelijkheid genomen. Jij beschuldigt mij vals en ik zie dat jij je verantwoordelijkheid daarin niet neemt.
Je acht jezelf te zeer verheven ?
Ik heb daar gewoon geen trek in. En nee, ik ben geen antisemiet maar ik heb ook geen enkele behoefte me steeds te verdedigen tegen de aantijgingen.
Nee dat ben je ook niet. Misschien een idee om zelf ook eens met ongefundeerde aantijgingen te stoppen ?
Ik heb ook geen behoefte om me steeds te verdedigen tegen jouw aantijgingen ? Besef je dat ?
Want je wijst wel elke keer naar die verrekte anderen, maar wat is jouw rol ?

Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
09 mei 2020, 10:52
Peter79 schreef:
callista schreef:
Dat is juist het punt en de claim dat er maar 1 Weg is en zo wordt al het andere buitengesloten .
Een vingerwijzing naar andersdenkenden en andere levensbeschouwingen en geloven.
Wat nu als er maar 1 Deur in God's Huis zit?
Is het dan niet aardig dat God de mens daar op attent maakt?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

HJW

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef:

Heel mooi allemaal maar je vergeet hoe Jahweh is als hij boos is. Lees het OT nog maar eens. En wie Christus verwerpt die plaatst zich onder het oordeel van de pissige Jahweh. Geen dreigement maar een belofte.
De filosoof van Peda ?

callista

Bericht door callista »

@Jerommel

Als God echt bestaat zijn er vele deuren...zonder voorwaarden voor iedereen toegankelijk
Laatst gewijzigd door callista op 09 mei 2020, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

HJW

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:

Noem dan eens een andere weg volgens het Nieuwe Testament?
Volgens het NT is er maar één weg.
Reden voor mij om het NT niet te geloven. Ik zie meerdere wegen.
Het goddelijke is religie-overstijgend.

callista

Bericht door callista »

Daar sluit ik mij bij aan HJW

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef:
09 mei 2020, 10:46
Piebe Paulusma schreef:
Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef: Toen Jezus als mens naar de aarde kwam was hij als een mak schaap, maar dat was slechts een tijdelijk vorm. De apostelen spreken wel degelijk dreigende taal tegen hen die het evangelie ongehoorzaam zijn.

'Dat u niemand verleide met ijdele woorden; want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid.' (Ef 5,6)

'Want het is de tijd dat het oordeel begint van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen die het Evangelie Gods ongehoorzaam zijn?' (1 Petr. 4:17)
Paulus besloot niets te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd. Als mensen er voor kiezen om dat kruis te verwerpen, dan kiezen ze voor deze wereld die aan zichzelf is overgelaten.
Jezus heeft de Vader verklaart (Joh. 1:18) maar uit het OT kan je zijn woede kennen. Christus zei dat geen jota van de wet zal hebben afgedaan totdat hemel en aarde zijn vergaan en alles is geschied (Matth. 5:18) en dat is toch geen gestamel en gestotter?

Deze tekst wordt door christenen die geloven in de twee wegenleer betrokken op joden. Wat zij geloven is dat alleen christelijke joden zich aan de wet hoeven houden. Maar aangezien jij die leer terecht verwerpt, zal je een andere verklaring hebben voor deze tekst nietwaar? Of is dit zo'n los eindje waar je vrede mee hebt?
Say hi to the bad guy

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
09 mei 2020, 10:52
Peter79 schreef:
callista schreef:
Je bent vrij om iets anders te geloven, maar noem dat dan niet christendom en zeg niet dat dat andere geloof gebaseerd is op het NT, want dat is niet zo. De NT-schrijvers verschillen niet over de vraag of Jezus de redder is van de wereld, er is slechts discussie of hij daarvoor God zelf was of een bijzonder mens als instrument in Gods hand.

peda

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 10:40
peda schreef:
09 mei 2020, 08:52
Het probleem van elke religie is de verklaring van het Kwaad in de wereld. God of de Ultieme Bron is per definitie Algoed en dat kan ook niet anders want er is niets mooiers, niets edelers, niets hoogstaanders, niets hoger denkbaarders als Liefde en Volkomenheid. Dan is evenwel het probleem hoe kan er uit het Algoede iets voorkomen dat in deze wereld niet Algoed is. Deze vertaalslag lukt geen enkele religie om het probleem echt te verklaren. De theodicee van de Abrahamitische Godsdiensten, maar ook de Oosterse emanatie leer met de vervreemding van de Oerbron geeft geen echte bevredigende verklaring. Het meest logische ( vanuit de mens ) is wel de naturalistische visie, die komt uit zonder Algoed-verklaring. De Algoede God of Oerbron bestaat niet, er moet gewerkt worden met Onpersoonlijke, Ongevoelige "" Krachten "", "" Werkingen "" op kosmische schaal. Een zinloze wereld, totaal onverschillig de natuurwetten volgend. Zit je op de verkeerde plaats dan zit je fout. Geen rechtvaardigheid in dit leven van Boven-af. De theodicee gelijk opgelost, geen vraag waarom het Algoede zich niet doorzet in de wereld. Het Algoede bestaat niet en wat niet bestaat, doet niet mee. Wie een betere theorie heeft voor de Theodicee , hij/zij melde zich.
Ik zal een poging doen.

Waarom is er kwaad in de wereld? Draai het eens om: waarom is er goed in de wereld?
Twee antwoorden :
ad # 1 Omdat er nog steeds "" iets "" van God doordringt tot de mens die zulks ervaart in de wereld "" in chaos "".
ad # 2 Het is puur toeval. Goed en kwaad zijn gekoppeld aan menselijk beleven. Het is maar net op welke toevallige plek je als mens je leven
doorbrengt. Als je toevallig terechtkomt in een vuurzee, verbrand je op gruwelijke wijze. Win je toevallig de hoofdprijs in een loterij, of
word je gered van een vreselijke ziekte waar voor jou juist op tijd een geneesmiddel voor is gevonden, dan beleef je het goede.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

HJW schreef:
09 mei 2020, 11:03
Peter79 schreef:

Kan je dat ook even aan Callista uitleggen?

Piebe Paulusma

Jerommel schreef:
09 mei 2020, 11:01
Wat nu als er maar 1 Deur in God's Huis zit?
Is het dan niet aardig dat God de mens daar op attent maakt?
Nee, we leven in een tijd dat iedereen dat wel weet. Het is iets tussen God en hen. Wij moeten aanvaarden dat de wereld niet maakbaar is en dat er vele dingen gebeuren die we niet willen. Maar zou er wel iets gebeuren dat de Almachtige niet weet?
Say hi to the bad guy

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 11:05
Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Peter79 schreef:

Jezus heeft de Vader verklaart (Joh. 1:18) maar uit het OT kan je zijn woede kennen. Christus zei dat geen jota van de wet zal hebben afgedaan totdat hemel en aarde zijn vergaan en alles is geschied (Matth. 5:18) en dat is toch geen gestamel en gestotter?

Deze tekst wordt door christenen die geloven in de twee wegenleer betrokken op joden. Wat zij geloven is dat alleen christelijke joden zich aan de wet hoeven houden. Maar aangezien jij die leer terecht verwerpt, zal je een andere verklaring hebben voor deze tekst nietwaar? Of is dit zo'n los eindje waar je vrede mee hebt?
Zie begin van dit topic; alles is geschied, toch?

callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
09 mei 2020, 11:08
HJW schreef:
Peter79 schreef:

:lol:
Nou dat lijkt mij overbodig... :geek:

peda

Bericht door peda »

callista schreef:
09 mei 2020, 11:02
@Jerommel

Als God echt bestaat zijn er vele deuren...zonder voorwaarden voor iedereen toegankelijk
DE vraag is hoe onderbouw je een gnostische visie op deugdelijke wijze uit de volledige canon van het N T.
Jij speelt in op een gnostische spirituele overtuiging, dat is natuurlijk prima, maar hoe krijg je de gnostische ( meer wegen ) visie met goede onderbouwing uitgelezen uit het N T. Dan helpt bijvoorbeeld het evangelie van Thomas niet, want dat evangelie zit niet in de Canon.

Piebe Paulusma

peda schreef:
09 mei 2020, 11:07
Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 10:40
peda schreef:
09 mei 2020, 08:52
Het probleem van elke religie is de verklaring van het Kwaad in de wereld. God of de Ultieme Bron is per definitie Algoed en dat kan ook niet anders want er is niets mooiers, niets edelers, niets hoogstaanders, niets hoger denkbaarders als Liefde en Volkomenheid. Dan is evenwel het probleem hoe kan er uit het Algoede iets voorkomen dat in deze wereld niet Algoed is. Deze vertaalslag lukt geen enkele religie om het probleem echt te verklaren. De theodicee van de Abrahamitische Godsdiensten, maar ook de Oosterse emanatie leer met de vervreemding van de Oerbron geeft geen echte bevredigende verklaring. Het meest logische ( vanuit de mens ) is wel de naturalistische visie, die komt uit zonder Algoed-verklaring. De Algoede God of Oerbron bestaat niet, er moet gewerkt worden met Onpersoonlijke, Ongevoelige "" Krachten "", "" Werkingen "" op kosmische schaal. Een zinloze wereld, totaal onverschillig de natuurwetten volgend. Zit je op de verkeerde plaats dan zit je fout. Geen rechtvaardigheid in dit leven van Boven-af. De theodicee gelijk opgelost, geen vraag waarom het Algoede zich niet doorzet in de wereld. Het Algoede bestaat niet en wat niet bestaat, doet niet mee. Wie een betere theorie heeft voor de Theodicee , hij/zij melde zich.
Ik zal een poging doen.

Waarom is er kwaad in de wereld? Draai het eens om: waarom is er goed in de wereld?
Twee antwoorden :
ad # 1 Omdat er nog steeds "" iets "" van God doordringt tot de mens die zulks ervaart in de wereld "" in chaos "".
ad # 2 Het is puur toeval. Goed en kwaad zijn gekoppeld aan menselijk beleven. Het is maar net op welke toevallige plek je als mens je leven
doorbrengt. Als je toevallig terechtkomt in een vuurzee, verbrand je op gruwelijke wijze. Win je toevallig de hoofdprijs in een loterij, of
word je gered van een vreselijke ziekte waar voor jou juist op tijd een geneesmiddel voor is gevonden, dan beleef je het goede.
Je bent positief ingesteld en daar heeft geen wet of mens wat tegen! :D

Toch speel ik even advocaat van de duivel. Je gaat nu uit van welvaart, maar is onze beschaving an sich goed? Niet voor de natuur en als we kijken naar de natuur is het een opeenstapeling van gruwelijkheden. Eten en gegeten worden, de noodzaak om te moorden voor voedsel tegen de altijd sluimerende honger. Overleven in de branden de zon, sterven van de dorst en tijdens het drinken gegrepen worden door een krokodil. En hoe mensen elkaar behandelen zal ik maar helemaal niet over beginnen en dan nog de vele miljoenen manieren waarop we kunnen sterven.

Nee Peda, het wonder dat er überhaupt goed is in deze wereld is vele malen groter dan dat er ellende is. Want ellende is er altijd geweest en zal er altijd zijn.
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Peter79 schreef:
09 mei 2020, 11:11
Piebe Paulusma schreef:
09 mei 2020, 11:05
Peter79 schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Peter79 schreef:

Zie begin van dit topic; alles is geschied, toch?
Aha ik wist niet dat je full preterist was geworden. Maar blij dat te lezen en helemaal mee eens! :thumb1:
Say hi to the bad guy

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
09 mei 2020, 11:12
Peter79 schreef:
HJW schreef:
Peter79 schreef:

Snap je dat ik je niet zo serieus neem? Er komt toch nooit een onderbouwing van jou.

Piebe Paulusma

Peter79 schreef:
09 mei 2020, 11:21
callista schreef:
Peter79 schreef:
HJW schreef:
Peter79 schreef:

Snap je dat ik je niet zo serieus neem? Er komt toch nooit een onderbouwing van jou.
Inderdaad, niet op reageren is veruit het beste.
Say hi to the bad guy

callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
callista schreef:
Peter79 schreef:
HJW schreef:
Peter79 schreef:

Vaak genoeg, maar misschien niet datgene wat je wilt horen...
Bovendien ga ik alles niet nog een keer herhalen...

peda

Bericht door peda »

callista schreef:
09 mei 2020, 11:28
Peter79 schreef:
callista schreef:
Peter79 schreef:
HJW schreef:

Vaak genoeg, maar misschien niet datgene wat je wilt horen...
Bovendien ga ik alles niet nog een keer herhalen...
Je hoeft alleen maar de schaakmat positie voor jouw gelijk uit het N T af te lezen en in 2 regels neer te schrijven. Dan is jouw punt gemaakt en volgt er terecht groot zwijgen door de ander. Mij lukt het niet zo'n schaakmat positie in het N T zelve te vinden, daar ben ik eerlijk in.

Plaats reactie