Hoort een christen wel dik te zijn?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Man/Vrouw: M

Re: Hoort een christen wel dik te zijn?

Bericht door Snelheid »

Tin schreef:
11 mei 2020, 15:18
Je dik maken over een geloofsgesprek is zonde van de tijd op geloofsgesprek?
Over tot de orde van de dag dan maar weer.
Misschien staat de koffie wel klaar op praatvaria, of andere aardse geneugten. Die kunnen we dan delen met andere liefhebbers. Van wie we tenslotte slechts verschillen door meer van de waarheid (kunnen) snappen dan zij. :)
Wij gaan dat dan ook doen een goed glas drinken met een gast die hier aan komt wellicht wat oude friese brokkel kaas er bij :D Heerlijk; gelijk heb je.... ...over tot de orde van de dag.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

In de openingspost heb ik verzocht het een beetje gezellig te houden! Zou dat lukken? Bij voorbaat dank! :flower1:
Say hi to the bad guy

Tin
Moderator

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef:
11 mei 2020, 16:18
In de openingspost heb ik verzocht het een beetje gezellig te houden! Zou dat lukken? Bij voorbaat dank! :flower1:

Ik schreef net dat het goed ging, vanmiddag.
Maar nu laten er weer mensen blijken dat ze toch een beter zicht op de waarheid hebben dan anderen.
En ja, daar kunnen wij homo sapiens niet tegen hè.
Misschien een teken dat het topic inmiddels wel genoeg (volle melk) uitgemolken is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Piebe Paulusma

Ja inderdaad, doe er maar een slotje op.
Say hi to the bad guy

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Snelheid schreef:
11 mei 2020, 14:49

Ach je beledig maar een eind weg,dat heb je als je zelf in een lege wereld zit;hier is het ons stof van de voeten werpen en snel verder gaan zonde van de tijd en tijd verspelen doen wij niet :w :w :!:
Met mensen in discussie gaan die zichzelf "wij en ons" noemen is sowieso zonde van de tijd. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je dit doet? Heb je een minderwaardigheidsgevoel verkregen vanuit jouw jeugd?

Want grappig is het niet, en nooit geweest ook. Het is alleen maar trollen om te trollen.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Voordat het op slot gaat ga ik eerst nog even genieten van dit topic.... :lol:
En me erin gaan verdiepen of God het belangrijk vindt of misschien beschrijft hoe een christen eruit moet zien......
Even speuren... :praying1:

callista

Bericht door callista »

Atheist2 schreef:
11 mei 2020, 16:42
Snelheid schreef:
11 mei 2020, 14:49

Ach je beledig maar een eind weg,dat heb je als je zelf in een lege wereld zit;hier is het ons stof van de voeten werpen en snel verder gaan zonde van de tijd en tijd verspelen doen wij niet :w :w :!:
Met mensen in discussie gaan die zichzelf "wij en ons" noemen is sowieso zonde van de tijd. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je dit doet? Heb je een minderwaardigheidsgevoel verkregen vanuit jouw jeugd?

Want grappig is het niet, en nooit geweest ook. Het is alleen maar trollen om te trollen.
Sommige gelovigen doen dat vaker om hun hele groep aan te geven....zoals ook o.a. in de Apostolische Geloofsbelijdenis staat.
WIJ geloven etc...dus allemaal hetzelfde...spreken voor iedereen van hun denominatie of geloof, want alles staat vast en is eeuwen geleden als vastgelegd door de Kerk en verandert dus nooit.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef:
11 mei 2020, 10:22
Van ouweltjes naar het boeddhisme en nu gaan we het nog even hebben over Jezus als Zenmeester? Lijkt me niet zo zen en bovendien off-topic.

Dus, blijkbaar is de koek op en is alles wat er over dit onderwerp te zeggen valt gezegd. Wat mij betreft een mooi moment om dit luchtige topic te sluiten.
Mag het alleen over jouw idee van Jezus gaan? Is dat het "gezellig houden"?

Dat Boeddha dik was en boeddhisten dik zijn of waren klopt niet en mag weleens recht gezet worden. Boeddha liep ook met zijn leerlingen, net als Jezus. De dikke boeddha is dan ook niet de originele Boeddha maar Budai. Een Chinese monnik.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/boeddha-was-niet-dik

Tevens is het topic om te beginnen al onzinnig. Want dik zijn zit soms/meestal in de genen. Sommige mensen kunnen een dingetje eten en komen een kilo aan. Anderen eten alles wat los en vast zit en komen geen gram bij.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

callista schreef:
11 mei 2020, 16:46

Sommige gelovigen doen dat vaker om hun hele groep aan te geven....zoals ook o.a. in de Apostolische Geloofsbelijdenis staat.
WIJ geloven etc...dus allemaal hetzelfde...spreken voor iedereen van hun denominatie of geloof, want alles staat vast en is eeuwen geleden als vastgelegd door de Kerk en verandert dus nooit.
Sommigen wel ja. Maar Snelheid doet het altoos. Ook als hij zichzelf bedoelt. Zoals "wij werken in de zorg en wij komen geen mensen tegen met heldere ogen"....
Dus Snelheid niet vergoelijken graag.

Tevens heb ik het zelf al 10 keer gevraagd en anderen waarschijnlijk ook. Hij negeert die vragen gewoon en gaat op de oude voet verder. Gewoon om te trollen dus. En trollen, daar heb ik een hekel aan. Die moeten terug naar eigen land (de Efteling).

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik weet ook niet waarom hij dat doet, maar ik begrijp eigenlijk niet dat je er zo'n punt van maakt.
Moet 'ie toch zelf weten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:
11 mei 2020, 14:40
callista schreef:
11 mei 2020, 14:24
Jerommel schreef:
11 mei 2020, 14:17

Dus, dikke Christenen, een probleem of niet?

Is vraatzucht een zonde?
Of is het geoorloofd als je God prijst voor het genot van eten?
Is veel eten voor genot ten opbouw van het geloof?
Staat het diametraal tegenover vasten?
Vraatzucht is 1 van de 7 hoofdzonden te weten no. 4
Ik heb dus geen idee waar dat lijstje van 7 vandaan komt.
De moslims vasten in ieder geval, voor de meeste christenen is dat niet te doen; die missen dan hun frikandellen en kroketten. :clown:
Klopt.
Tenminste, voor westerse Christenen, die gewend zijn aan een volle maag, is het moeilijk.
...en voor Christenen is het niet verplicht, zoals dat voor Moslims met de Ramadan wel verplicht is, maar dan mag je 's nachts weer wel eten, dacht ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

callista

Bericht door callista »

Ja vreemd hè?
Terwijl Jezus wel vastte.... :geek:
Maar weinig christenen hoor ik erover....sommigen zullen het misschien wel doen, maar de meesten kiezen voor de gemakkelijke weg en is hun het geloof genoeg zo schijnt het.
.
Laatst gewijzigd door callista op 11 mei 2020, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Piebe Paulusma

Atheist2 schreef:
11 mei 2020, 16:47
Piebe Paulusma schreef:
11 mei 2020, 10:22
Van ouweltjes naar het boeddhisme en nu gaan we het nog even hebben over Jezus als Zenmeester? Lijkt me niet zo zen en bovendien off-topic.

Dus, blijkbaar is de koek op en is alles wat er over dit onderwerp te zeggen valt gezegd. Wat mij betreft een mooi moment om dit luchtige topic te sluiten.
Mag het alleen over jouw idee van Jezus gaan? Is dat het "gezellig houden"?
Bespeur ik daar een beetje humor? :D
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Atheist2 schreef:
11 mei 2020, 16:47
Tevens is het topic om te beginnen al onzinnig. Want dik zijn zit soms/meestal in de genen. Sommige mensen kunnen een dingetje eten en komen een kilo aan. Anderen eten alles wat los en vast zit en komen geen gram bij.
Het was bedoeld als luchtige noot, maar aangezien sommigen nogal zwaar op de hand zijn pakte dat anders uit.
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

callista schreef:
11 mei 2020, 17:23
Ja vreemd hè?
Terwijl Jezus wel vastte.... :geek:
Maar weinig christenen hoor ik erover....sommigen zullen het misschien wel doen, maar de meesten kiezen voor de gemakkelijke weg en is hun het geloof genoeg zo schijnt het.
.
Er is een tijd om te vasten en een tijd om te genieten. :flower1:
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Snelheid schreef:
11 mei 2020, 15:22
Wij gaan dat dan ook doen een goed glas drinken met een gast die hier aan komt wellicht wat oude friese brokkel kaas er bij :D Heerlijk; gelijk heb je.... ...over tot de orde van de dag.
Klinkt goed! Van Friese brokkelkaas wordt een mens niet zo gauw dik.
Say hi to the bad guy

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef:
11 mei 2020, 17:29
Snelheid schreef:
En het was zeer gezellig gast is weer vertrokken ook zeer slank :D en op sommigen standpunten verschillen wij behoorlijk en hebben wij dan een stevige discussie maar met respect voor elkaar en met humor.ach als dat is ook op een forum zou kunnen ,maar de realiteit is anders. Oja en de brokkelkaas Fries is op :D
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Piebe Paulusma

Snelheid schreef:
11 mei 2020, 17:35
Piebe Paulusma schreef:
Snelheid schreef:
En het was zeer gezellig gast is weer vertrokken ook zeer slank :D en op sommigen standpunten verschillen wij behoorlijk en hebben wij dan een stevige discussie maar met respect voor elkaar en met humor.ach als dat is ook op een forum zou kunnen ,maar de realiteit is anders. Oja en de brokkelkaas Fries is op :D
Ja de meeste gasten die hier komen verschil ik ook van met mening. Discussies over geloof laat ik me in het echte leven niet vaak toe verleiden. Doe me dan maar een stukje Friese brokkelkaas.... O die is op! :oops:
Say hi to the bad guy

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef:
11 mei 2020, 20:48
Snelheid schreef:
11 mei 2020, 17:35
Piebe Paulusma schreef:
Snelheid schreef:
Ja de meeste gasten die hier komen verschil ik ook van met mening. Discussies over geloof laat ik me in het echte leven niet vaak toe verleiden. Doe me dan maar een stukje Friese brokkelkaas.... O die is op! :oops:
:lol: :lol: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Petra

Bericht door Petra »

Ik zie het al helemaal voor me.. dat er bij kerken een weegschaal staat... met een Max streefgewicht om naar binnen te mogen. :lol:
Een soort heilige Weight watchers.
Denk dat het vooral in de VS niet zo verkeerd zou zijn ;)

Nou heb ik nogal een voorkeur voor een beetje gezellig spek op de mannelijke botten.. zal wel niet voor het christendom in de wieg gelegd zijn. :clown:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

hopper

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%A4t ... et_Oordeel

Dit is wel interessant voor de christenen die op het laatste oordeel wachten:

De Weegschaal van het Oordeel bestaat uit een rechtopstaande zuil die gemonteerd is in een mof en met een pen in de vorm van een struisvogelveer die er bovenaan bevestigd is. De veer symboliseert Maät. Aan deze pen, die aan een koord is bevestigd, hangt de Balk van de Schalen met twee platte schalen die er met twee touwen aan bevestigd zijn. In de rechterschaal ligt de veer van Maät, of is in een figuurtje de zittende godin afgebeeld, en in de linkerschaal ligt het hart van de overledene dat gewogen wordt. Boven op de staander zien we ten eerste het hoofd van de godin Maät, of het hoofd van Anpu (Anubis), of dat van een ibis, symbool van Thoth, en ten tweede de figuur van een baviaan, een dier dat met Thoth wordt geassocieerd en soms zijn naam draagt.
De veer symboliseert de mäat waarmee God de gelovigen meet. Nul kilo......

Em wat zien we in Lukas 6:38?
want met dezelfde maat, waarmede gijlieden meet, zal ulieden wedergemeten worden.
Zou Lukas soms in Egypte zijn geweest? Enfin, het is mij duidelijk dat veel uit de bijbel uit andere religies is overgenomen.
Maar dat is algemeen bekend natuurlijk.
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

Piebe Paulusma

Petra schreef:
12 mei 2020, 01:12
Ik zie het al helemaal voor me.. dat er bij kerken een weegschaal staat... met een Max streefgewicht om naar binnen te mogen. :lol:
Een soort heilige Weight watchers.
Denk dat het vooral in de VS niet zo verkeerd zou zijn ;)

Nou heb ik nogal een voorkeur voor een beetje gezellig spek op de mannelijke botten.. zal wel niet voor het christendom in de wieg gelegd zijn. :clown:
Vooropgesteld dat ik blij ben dat er vrouwen zijn die houden van wat mannelijk spek want dan heb ik tenminste ook een kans!Maar nee beste Petra, je hebt e.e.a, niet begrepen! Ik doel niet op de weegschaal, maar veelmeer de discipline van de persoon er op die hem doet uitslaan. Ik ga gemakshalve uit van het principe 'ieder pondje gaat door het mondje'. Maar mensen die genetisch dik zijn heb ik het helemaal niet over. ;)
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

hopper schreef:
12 mei 2020, 10:12
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%A4t ... et_Oordeel

Dit is wel interessant voor de christenen die op het laatste oordeel wachten:

De Weegschaal van het Oordeel bestaat uit een rechtopstaande zuil die gemonteerd is in een mof en met een pen in de vorm van een struisvogelveer die er bovenaan bevestigd is. De veer symboliseert Maät. Aan deze pen, die aan een koord is bevestigd, hangt de Balk van de Schalen met twee platte schalen die er met twee touwen aan bevestigd zijn. In de rechterschaal ligt de veer van Maät, of is in een figuurtje de zittende godin afgebeeld, en in de linkerschaal ligt het hart van de overledene dat gewogen wordt. Boven op de staander zien we ten eerste het hoofd van de godin Maät, of het hoofd van Anpu (Anubis), of dat van een ibis, symbool van Thoth, en ten tweede de figuur van een baviaan, een dier dat met Thoth wordt geassocieerd en soms zijn naam draagt.
De veer symboliseert de mäat waarmee God de gelovigen meet. Nul kilo......

Em wat zien we in Lukas 6:38?
want met dezelfde maat, waarmede gijlieden meet, zal ulieden wedergemeten worden.
Zou Lukas soms in Egypte zijn geweest? Enfin, het is mij duidelijk dat veel uit de bijbel uit andere religies is overgenomen.
Maar dat is algemeen bekend natuurlijk.
Wat kan het leven lekker simpel zijn! :lol:
Say hi to the bad guy

hopper

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef:
12 mei 2020, 10:56

Wat kan het leven lekker simpel zijn! :lol:
Ja, als je het eenmaal door hebt is er geen kunst meer aan!
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
12 mei 2020, 01:12
Nou heb ik nogal een voorkeur voor een beetje gezellig spek op de mannelijke botten...
Je lijkt mijn vrouw wel. In het begin van ons huwelijk dacht ze dat ze me wel kon vetmesten, maar ja... inmiddels heeft ze me de bijnaam 'Berend Botje' gegeven. Als ik wil gaan vasten, krijgt zij een paniek aanval :roll:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Plaats reactie