Apostolische geloofsbelijdenis

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Apostolische geloofsbelijdenis

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... belijdenis
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
Ik geloof in den Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

De ironie wil dat de Apostolische geloofsbelijdenis (minimaal) twee versies kent: een katholieke en een protestante versie.
De katholieken geloven dan weer in een wederopstanding van het lichaam (vorm) en de protestanten zelfs van het vlees!
(Dat lijkt me een wezenlijk verschil.)

En wat is 'heilig' dan eigenlijk?
Heilige, volmaakt persoon, iemand die geen kwaad kent; iemand die op grond van een officiële verklaring van de rooms-katholieke kerk vereerd wordt.
https://www.ensie.nl/bijbels-lexicon/heilig

Heiligen zijn altijd zelf-benoemd. Dat u het maar weet. Om te voorkomen dat u heilig wordt verklaard is het verstandig om zo nu en dan iets on-heiligs te doen. Zodat u weer een gewoon mens bent.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

pyro

Re: Apostolische geloofsbelijdenis

Bericht door pyro »

Ja, er bestaan meerdere versies van de apostolische geloofsbelijdenis, en wie niet heilig verklaard wil worden (de kans dat dat gebeurt is sowieso niet zo heel groot, men make zich geen zorgen), zou voor alle zekerheid de bonte hond kunnen gaan uithangen.
Maar waar wil je nu heen met deze topicstart?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Waar hij heen wil,nou dat mag toch duidelijk zijn. :evil:

Voorts de Apostolische Geloofsbelijdenis is de belijdenis die alleen gebruikt wordt bij het Heilig Doopsel.
De AG zowel voor Katholieken als protestanten het zelfde ,hooguit wordt een ander woord gebruikt voor de zelfde betekenis.
Kortom er is maar een AG voor de Katholiek en protestant.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

BdO

Bericht door BdO »

hopper schreef:
23 mei 2020, 12:39
https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... belijdenis
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
Ik geloof in den Heilige Geest. Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

De ironie wil dat de Apostolische geloofsbelijdenis (minimaal) twee versies kent: een katholieke en een protestante versie.
De katholieken geloven dan weer in een wederopstanding van het lichaam (vorm) en de protestanten zelfs van het vlees!
(Dat lijkt me een wezenlijk verschil.)
Ik denk dat het handig kan zijn om te verduidelijken wat voor jou dat verschil precies is. Belangrijker nog is een verheldering waarom er hier iets verschillends mee bedoeld zou zijn. Is er iets af te leiden in hoe het verschil in de geschiedenis ontstaan is?
hopper schreef:
En wat is 'heilig' dan eigenlijk?
Heilige, volmaakt persoon, iemand die geen kwaad kent; iemand die op grond van een officiële verklaring van de rooms-katholieke kerk vereerd wordt.
https://www.ensie.nl/bijbels-lexicon/heilig
Dat gaat over heiligheid van een persoon. Niet per sé 100% van overeenkomstige toepassing lijkt me.
hopper schreef:

Heiligen zijn altijd zelf-benoemd. Dat u het maar weet.
Ik kijk er graag wat breder naar, sorry.
hopper schreef:
Om te voorkomen dat u heilig wordt verklaard is het verstandig om zo nu en dan iets on-heiligs te doen. Zodat u weer een gewoon mens bent.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

peda

Bericht door peda »

Zelf ben ik nog nooit een heldere theologisch onderbouwde verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
23 mei 2020, 13:35
Zelf ben ik nog nooit een heldere theologische verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.
Heel eenvoudig de reformatie wilde eigen taal gebruik.Maar verrijzenis lichaam en wederopstandig des vleses is het zelfde alleen ander woord gebruik.Zowel voor Katholiek als Protestant is de AG het zelfde er is maar een AG,dit gezegd hebbende van uit ons vakgebied.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

Snelheid schreef:
23 mei 2020, 13:40
peda schreef:
Zelf ben ik nog nooit een heldere theologische verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.
Heel eenvoudig de reformatie wilde eigen taal gebruik.Maar verrijzenis lichaam en wederopstandig des vleses is het zelfde alleen ander woord gebruik.Zowel voor Katholiek als Protestant is de AG het zelfde er is maar een AG,dit gezegd hebbende van uit ons vakgebied.
Zowel bij de gedaanteverwisseling op Tabor als bij de Opstanding wordt in de bijbel verwezen naar "' lichaam "' en niet naar "" vlees "'. Ook Paulus spreekt in 1 Kor. 15 vers 50 er over "" dat bloed en vlees het Koninkrijk niet zullen beerven "". Vervanging van "' lichaam "' door "' vlees "' snap ik dus zonder theologische onderbouwing niet. De Reformatie zie ik overigens niet als een soort van theologische "'grapjasserij"' , maar als een serieuze theologisch onderbouwde doordenking.
Laatst gewijzigd door peda op 23 mei 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
23 mei 2020, 13:58
Snelheid schreef:
23 mei 2020, 13:40
peda schreef:
Zowel bij de gedaanteverwisseling op Tabor als bij de Opstanding wordt in de bijbel verwezen naar "' lichaam "' en niet naar "" vlees "'. Ook Paulus spreekt in 1 Kor. 15 vers 50 er over "" dat bloed en vlees het Koninkrijk niet zullen beerven "". Vervanging van "' lichaam "' door "' vlees "' snap ik dus zonder theologische onderbouwing niet. De Reformatie zie ik overigens niet als theologische grapjasserij ( afzetten tegen ) , maar als een theologisch onderbouwde doordenking.
Neen natuurlijk is het geen theologische grapjassenrij,maar er is geen theologische onderbouwing daar de reformatie gewoon een ander taal gebruik wilde en meer niet daar is de AG niet mee veranderd.Men kan het zich nu niet voorstellen maar in die tijd was het toch echt zo.Zo wel heel de Westerse Kerk Katholiek en Reformatie belijden het zelfde in de AG.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

Heel goed mogelijk dat er geen serieuze doordachte achtergrond aan ten grondslag heeft gelegen en dat ik daarom ook nooit een onderbouwde theologische zienswijze ben tegengekomen. Ik wacht op bevestiging van andere ( christelijke ) forummers, dan leg ik het thema ad-acta.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
23 mei 2020, 14:08
Heel goed mogelijk dat er geen serieuze doordachte achtergrond aan ten grondslag heeft gelegen en dat ik daarom ook nooit een onderbouwde theologische zienswijze ben tegengekomen. Ik wacht op bevestiging van andere ( christelijke ) forummers, dan leg ik het thema ad-acta.
Tja waarde wij kunnen er niets anders van maken;want er is geen theologische onderbouwing daar er niets veranderd is met de AG alleen een ander woord gebruik maar wel met de zelfde betekenis.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

Ware, alles in theologenland maar zo simpel.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
23 mei 2020, 14:13
Ware, alles in theologenland maar zo simpel.
Nou dat zou inderdaad een stuk gemakkelijker zijn :D ;)
VERITAS VOS LIBERRABIT.

hopper

Bericht door hopper »

pyro schreef:
23 mei 2020, 12:56
Ja, er bestaan meerdere versies van de apostolische geloofsbelijdenis, en wie niet heilig verklaard wil worden (de kans dat dat gebeurt is sowieso niet zo heel groot, men make zich geen zorgen), zou voor alle zekerheid de bonte hond kunnen gaan uithangen.
Ik wil nergens heen. Ik las van Trajecto: " De Apostolische Geloofsbelijdenis
In dit deel mag je dus geen meningen verkondigen die lijnrecht tegen de Bijbel of de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan. "

Dat klinkt behoorlijk fundamentalistisch in de oren. En als men dan ook nog spreekt van "één heilige, algemene, christelijke kerk" dan vraag ik me af: waar gaat dit nou allemaal weer over? Die één heilige, algemene, christelijke kerk, waar is die? Er is 2000 jaar van kerkscheuringen geweest. Spreken die fundamentalisten dan uit naam van alle christenen zonder hun medeweten? Jemig, ik ken christenen die helemaal niks van een andere sekte moeten hebben. Alleen de hunne is oké!

Zoals het op mij overkomt is er een afscheuring die uit naam van iedereen (alle christenen) spreekt. Nou, lekker dan.
Ik zie ook geen aanknopingspunten met de leer van Jezus.
Wat blijft er over van onze identiteit als wij niet door God uit aarde en leem gekneed zijn ?

pyro

Bericht door pyro »

peda schreef:
De protestantse doop wordt ook erkend door de RKK, een protestant die katholiek wordt, hoeft niet opnieuw gedoopt te worden. Daaruit blijkt eigenlijk al dat er geen principieel verschil is in apostolische (doop)belijdenis tussen beide denominaties.

peda

Bericht door peda »

Dank Pyro :!:

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
Zelf ben ik nog nooit een heldere theologisch onderbouwde verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.
Dat viel mij ook al op. Ik heb de indruk dat de christenen in de loop van 20 eeuwen heel wat hebben verbouwd aan de leer van Jezus.
Lichaam/vorm is een geheel ander begrip dan 'vlees'. Het lijkt er op dat christenen in de loop van 20 eeuwen zijn gaan denken dat ze met hun lichaam weer ergens gaan verschijnen? Maar hoe dan? Je zal maar 100 jaar oud zijn geworden, dan loop je met zo'n antiek lichaam rond in het hiernamaals. En als je als baby sterft loop je helemaal niet;-)

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:32
pyro schreef:
23 mei 2020, 12:56
Ik wil nergens heen. Ik las van Trajecto: " De Apostolische Geloofsbelijdenis
In dit deel mag je dus geen meningen verkondigen die lijnrecht tegen de Bijbel of de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan. "

Dat klinkt behoorlijk fundamentalistisch in de oren. En als men dan ook nog spreekt van "één heilige, algemene, christelijke kerk" dan vraag ik me af: waar gaat dit nou allemaal weer over? Die één heilige, algemene, christelijke kerk, waar is die? Er is 2000 jaar van kerkscheuringen geweest. Spreken die fundamentalisten dan uit naam van alle christenen zonder hun medeweten? Jemig, ik ken christenen die helemaal niks van een andere sekte moeten hebben. Alleen de hunne is oké!

Zoals het op mij overkomt is er een afscheuring die uit naam van iedereen (alle christenen) spreekt. Nou, lekker dan.
Ik zie ook geen aanknopingspunten met de leer van Jezus.
Ok, je stelt nu in elk geval aan de orde waarom je erover begint, hoe je deze materie ervaart, met een paar vragen erbij.
Deze toelichting vind ik een prima voorzet voor een gesprek. :thumb1:
Ik zal kijken of ik iets van een verklarend antwoord weet, maar zal eerst erover nadenken. :geek:

hopper

Bericht door hopper »

Snelheid schreef:
23 mei 2020, 14:10
peda schreef:
Tja waarde wij kunnen er niets anders van maken;want er is geen theologische onderbouwing daar er niets veranderd is met de AG alleen een ander woord gebruik maar wel met de zelfde betekenis.

Absoluut onzin. Zoals peda ook al aan toont. Men begrijpt bij de protestanten kennelijk het verschil niet tussen lichaam en vlees.
Ter vergelijking: we spreken ook over een hemellichaam. Die is niet van vlees hoor. Ik denk dat er bij de protestanten wat theologisch wensdenken is ingeslopen. En dat men dat nooit heeft durven te herstellen. in ieder geval is de katholieke AG anders dan de protestante versie.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

pyro schreef:
23 mei 2020, 14:34
peda schreef:
De protestantse doop wordt ook erkend door de RKK, een protestant die katholiek wordt, hoeft niet opnieuw gedoopt te worden. Daaruit blijkt eigenlijk al dat er geen principieel verschil is in apostolische (doop)belijdenis tussen beide denominaties.
Geheel juist :!:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:41
Snelheid schreef:
23 mei 2020, 14:10
peda schreef:

Absoluut onzin. Zoals peda ook al aan toont. Men begrijpt bij de protestanten kennelijk het verschil niet tussen lichaam en vlees.
Ter vergelijking: we spreken ook over een hemellichaam. Die is niet van vlees hoor. Ik denk dat er bij de protestanten wat theologisch wensdenken is ingeslopen. En dat men dat nooit heeft durven te herstellen. in ieder geval is de katholieke AG anders dan de protestante versie.
In de bijbel kom je inderdaad wel verwijzingen tegen naar "' geestelijk lichaam "', maar "' geestelijk vlees "" kan ik mij niet voor de geest halen. Maar Snelheid en Pyro stellen dat beiden inhoudelijk hetzelfde betekenen en mij gaat het om betekenis en niet om het gekozen woord.
Laatst gewijzigd door peda op 23 mei 2020, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
23 mei 2020, 14:45

In de bijbel kom je inderdaad wel verwijzingen tegen naar "' geestelijk lichaam "', maar "' geestelijk vlees "" kan ik mij niet voor de geest halen. Maar Snelheid en Pyro stellen dat beiden inhoudelijk hetzelfde betekent en mij gaat het om betekenis en niet om het gekozen woord.
Het gaat mij ook niet om de semantiek. Echter als we de bijbel of andere theologische teksten bespreken is het doorgaans goed om de juiste betekenis te hanteren. We spreken bv ook van vleselijke lusten i.p.v. lichamelijke lusten.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:53
peda schreef:
23 mei 2020, 14:45

In de bijbel kom je inderdaad wel verwijzingen tegen naar "' geestelijk lichaam "', maar "' geestelijk vlees "" kan ik mij niet voor de geest halen. Maar Snelheid en Pyro stellen dat beiden inhoudelijk hetzelfde betekent en mij gaat het om betekenis en niet om het gekozen woord.
Het gaat mij ook niet om de semantiek. Echter als we de bijbel of andere theologische teksten bespreken is het doorgaans goed om de juiste betekenis te hanteren. We spreken bv ook van vleselijke lusten i.p.v. lichamelijke lusten.
Dat klopt, maar ik wacht inzake de A P verwoording nog op verder commentaar van andere Reformanten op dit forum. Pyro was helder en duidelijk, maar anderen hebben misschien nog ander theologisch materiaal. A P is een zware theologische onderbouwing en niet een min of meer toevallig putten uit bijbel verzen.

hopper

Bericht door hopper »

Galaten 5

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

Geest en vlees (niet lichaam dus) staan tegen over elkaar. Wandel door de geest is de aanbeveling hier.
Wederopstanding van het vlees (wederopstanding des vleses) is in tegenspraak met Gal 5 16 en 17.
Jammer, ik kan er ook niet meer van maken.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 15:07
Galaten 5

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

Geest en vlees (niet lichaam dus) staan tegen over elkaar. Wandel door de geest is de aanbeveling hier.
Wederopstanding van het vlees (wederopstanding des vleses) is in tegenspraak met Gal 5 16 en 17.
Jammer, ik kan er ook niet meer van maken.
Naar Paulus heb ik ook eerder verwezen ( bloed en vlees+ beerven Koninkrijk ) . Maar goede theologie kan daar doorheen breken met ander tekstmateriaal, dat is ook duidelijk.
Ik volg minder precies de gebruikte woorden ( directe semantiek ) als de onder de woorden liggende bedoelde betekenis ( eigenlijke semantiek ).

hopper

Bericht door hopper »

Ja, er staat duidelijk dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen.
Daar ben ik het ook mee eens. Vlees en bloed hebben nul komma niks met het Koninkrijk Gods van doen.
Het Koninkrijk Gods, dat is de innerlijke Christus!

Gewoon een foutje met de reformatie gemaakt, Hopper ontdekt dat en dan de katholieke versie aan houden.
Het is toch één kerk? Dat staat tenminste wel in het AG.

Plaats reactie