Apostolische geloofsbelijdenis

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Apostolische geloofsbelijdenis

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 16:26
Ja, er staat duidelijk dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen.
Daar ben ik het ook mee eens. Vlees en bloed hebben nul komma niks met het Koninkrijk Gods van doen.
Het Koninkrijk Gods, dat is de innerlijke Christus!

Gewoon een foutje met de reformatie gemaakt, Hopper ontdekt dat en dan de katholieke versie aan houden.
Het is toch één kerk? Dat staat tenminste wel in het AG.
De innerlijke Christus heeft helaas niets van doen met de A G. Lees de A G nog maar eens rustig door en je zult het zelf ontdekken.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
23 mei 2020, 17:05
hopper schreef:
Ja, er staat duidelijk dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen.
Daar ben ik het ook mee eens. Vlees en bloed hebben nul komma niks met het Koninkrijk Gods van doen.

Gewoon een foutje met de reformatie gemaakt, Hopper ontdekt dat en dan de katholieke versie aan houden.
De innerlijke Christus heeft helaas niets van doen met de A G. Lees de A G nog maar eens rustig door en je zult het zelf ontdekken.
Die (voorlopige) conclusie trek ik ook. Daarom denk ik dat ik de AG verwerp, zowel de katholieke versie als de protestante versie.
Bovendien: als er zo een kanjer van een fout in staat dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik de eerste ben die dat ontdekt.

Ik denk dat AG een zijspoor is en tevens een doodlopend spoor.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 17:15
peda schreef:
23 mei 2020, 17:05
hopper schreef:

Die (voorlopige) conclusie trek ik ook. Daarom denk ik dat ik de AG verwerp, zowel de katholieke versie als de protestante versie.
Bovendien: als er zo een kanjer van een fout in staat dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik de eerste ben die dat ontdekt.

Ik denk dat AG een zijspoor is en tevens een doodlopend spoor.
Jij volgt een ander pad. Wie er gelijk heeft bij de pad- volging, daarvoor moet je niet bij de agnost Peda zijn. Ik wandel graag op vele paden mee, maar doe geen uitspraak over juistheidsclaims van het ene pad boven het andere.

hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
23 mei 2020, 17:22

Jij volgt een ander pad. Wie er gelijk heeft bij de pad- volging, daarvoor moet je niet bij de agnost Peda zijn. Ik wandel graag op vele paden mee, maar doe geen uitspraak over juistheidsclaims van het ene pad boven het andere.
Het is niet zozeer het pad. Ik onderzoek graag en daarbij stel ik contradicties aan de orde. Dat is mijn wijze van acteren op een forum. Waar het heen gaat weet ik nooit, maar bij het bestuderen van AG bemerkte ik een belangrijk verschil tussen de protestante en de katholieke versie. En toch beweren zij één kerk te zijn!

Pyro neem ik serieus, ik wacht zijn antwoord af.

En zo hoort het (mijn inziens) te werken op een forum. Ik stel iets en een ander mag er gaten in schieten. Of andersom.
Anders wordt het een echoputje van gelijkgestemden.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
23 mei 2020, 17:29
peda schreef:

Het is niet zozeer het pad. Ik onderzoek graag en daarbij stel ik contradicties aan de orde. Dat is mijn wijze van acteren op een forum. Waar het heen gaat weet ik nooit, maar bij het bestuderen van AG bemerkte ik een belangrijk verschil tussen de protestante en de katholieke versie. En toch beweren zij één kerk te zijn!

En zo hoort het (mijn inziens) te werken op een forum. Ik stel iets en een ander mag er gaten in schieten. Of andersom.
Ik dacht nu juist dat Pyro en Snelheid een goed antwoord hadden gegeven ( semantiek/ gelijke betekenis ). Ik wacht nu eigenlijk op commentaar van anderen. :flower1:

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Er zijn Christelijke Geloofsbeleidenissen waar in is vastgelegd dat de 'goddelozen' eeuwige martelingen in de hel tegemoed gaan.
Dat weiger ik dus te onderschrijven, want het is niet wat de Bijbel leert, op een paar discutabele verzen na.
De apologetiek van het eeuwige leven in de "hel" is dikwijls ook nogal bizar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:53

Het gaat mij ook niet om de semantiek. Echter als we de bijbel of andere theologische teksten bespreken is het doorgaans goed om de juiste betekenis te hanteren. We spreken bv ook van vleselijke lusten i.p.v. lichamelijke lusten.
Volgens mij heb je het hier juist wel over semantiek, want waarom zouden lichaam en vlees niet hetzelfde kunnen betekenen? Weet je iets van het latijn dat gebruikt is om vlees en lichaam aan te duiden? Want ik neem aan dat het allebei eerst is vormgegeven in het Latijn?

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef:
23 mei 2020, 17:54
hopper schreef:

Het gaat mij ook niet om de semantiek. Echter als we de bijbel of andere theologische teksten bespreken is het doorgaans goed om de juiste betekenis te hanteren. We spreken bv ook van vleselijke lusten i.p.v. lichamelijke lusten.
Volgens mij heb je het hier juist wel over semantiek, want waarom zouden lichaam en vlees niet hetzelfde kunnen betekenen? Weet je iets van het latijn dat gebruikt is om vlees en lichaam aan te duiden? Want ik neem aan dat het allebei eerst is vormgegeven in het Latijn?
In het Koine-Grieks maar inderdaad, je hebt een punt.
Say hi to the bad guy

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:37
peda schreef:
23 mei 2020, 13:35
Zelf ben ik nog nooit een heldere theologisch onderbouwde verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.
Dat viel mij ook al op. Ik heb de indruk dat de christenen in de loop van 20 eeuwen heel wat hebben verbouwd aan de leer van Jezus.
Lichaam/vorm is een geheel ander begrip dan 'vlees'. Het lijkt er op dat christenen in de loop van 20 eeuwen zijn gaan denken dat ze met hun lichaam weer ergens gaan verschijnen? Maar hoe dan? Je zal maar 100 jaar oud zijn geworden, dan loop je met zo'n antiek lichaam rond in het hiernamaals. En als je als baby sterft loop je helemaal niet;-)
Grappig hoe jij ook valt over het woord vlezes en lichaam. Want juist de protestantse versie maakt ervan vlezes, en niet lichaam. En de Katholieke versie heeft wel lichaam. Dus ze denken al van den beginne dat ze met hun lichaam weer terug op Aarde komen.
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven.
Tevens ook jammer dat je valt over het Katholieke, dat algemeen betekent. In de tijd dat de geloofsbelijdenis ontstaan is, was er ook maar een algemene kerk. Plus nog wat sekten, zoals de gnostici maar die hoorden er niet echt bij.

BdO

Bericht door BdO »

hopper schreef:
peda schreef:

Het is niet zozeer het pad. Ik onderzoek graag en daarbij stel ik contradicties aan de orde. Dat is mijn wijze van acteren op een forum. Waar het heen gaat weet ik nooit,
Wat ik goed vind is dat je meerdere bijbelteksten komt waaruit blijkt dat de termen iets veschillends kunnen betekenen. Dat toont m.i. nog niet aan dat ze ook niet inwisselbaar kunnen zijn, omdat begrippen een bredere en een smallere betekenis kunnen hebben, maar goed, dat is iets anders.

Wat ik mis is een kerkhistorische verklaring. Als de betekenis niet anders dan tegengesteld zou kunnen zijn, dan lijkt mij dat er ook kerkhistorisch een verklaring zou moeten zijn waarom verschillende subs verschillende termen hanteren.
hopper schreef:
maar bij het bestuderen van AG bemerkte ik een belangrijk verschil tussen de protestante en de katholieke versie. En toch beweren zij één kerk te zijn!
Je hebt aangetoond dat de begrippen iets anders kúnnen betekenen. Daarmee is mijns inziens nog niet aangetoond dat ze niet ook in andere gevallen kunnen samenvallen.
Ga je zo ver dat je beweert dat er 2 kerken zijn, dan moet je mins inziens óf dat tweede aantonen, of op z'n minst met een kerkhistorische verklaring komen waarom er verschillende begrippen worden gehanteerd in de AG. Anders blijft het inderdaad een beetje hangen in contradicties aan de orde stellen. De vergaande gevolgtrekkingen op grond van die contradicties komt dan nog niet echt van de grond.
hopper schreef:

Nee nee, geen echoputjes uiteraard.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

BdO

Bericht door BdO »

Atheist2 schreef:
23 mei 2020, 18:17
hopper schreef:
23 mei 2020, 14:37
peda schreef:
23 mei 2020, 13:35
Zelf ben ik nog nooit een heldere theologisch onderbouwde verklaring tegengekomen waarom "" verrijzenis lichaam "' tijdens de reformatie werd ingewisseld voor "" wederopstanding des vlezes "'. Ik houd mij aanbevolen voor een goede onderbouwde uitleg.
Dat viel mij ook al op. Ik heb de indruk dat de christenen in de loop van 20 eeuwen heel wat hebben verbouwd aan de leer van Jezus.
Lichaam/vorm is een geheel ander begrip dan 'vlees'. Het lijkt er op dat christenen in de loop van 20 eeuwen zijn gaan denken dat ze met hun lichaam weer ergens gaan verschijnen? Maar hoe dan? Je zal maar 100 jaar oud zijn geworden, dan loop je met zo'n antiek lichaam rond in het hiernamaals. En als je als baby sterft loop je helemaal niet;-)
Grappig hoe jij ook valt over het woord vlezes en lichaam. Want juist de protestantse versie maakt ervan vlezes, en niet lichaam.

Is er niet een link met het afwijzen van de leer van de transsubstantiatie door (behalve Luther) de protestanten?

Overigens: in de context van het avondmaal/de mis gaat het over lichaam en bloed. In die context vallen lichaam en vlees m.i. wel samen wat betreft betekenis.
Atheist2 schreef:
23 mei 2020, 18:17

En de Katholieke versie heeft wel lichaam. Dus ze denken al van den beginne dat ze met hun lichaam weer terug op Aarde komen.
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven.
Tevens ook jammer dat je valt over het Katholieke, dat algemeen betekent. In de tijd dat de geloofsbelijdenis ontstaan is, was er ook maar een algemene kerk. Plus nog wat sekten, zoals de gnostici maar die hoorden er niet echt bij.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:

Een gericht antwoord op dit punt alvast even.
Er zijn allerlei verschillen tussen protestant en katholiek aan te wijzen, het zijn geloofsculturen die na de reformatie nogal uit elkaar gegroeid zijn. Dat er in de loop van de eeuwen zoveel verschillende protestantse richtingen zijn ontstaan maakt de boel er ook niet overzichtelijker op natuurlijk. Sommige van de meer extreme richtingen zijn fel gekant tegen het katholicisme, andere zien juist nauwe verwantschap.
Zie voor dat laatste bijvoorbeeld de Lutheranen.
https://www.rd.nl/kerk-religie/rooms-ka ... -1.1140546

Wat betreft de apostolische geloofsbelijdenis vind ik je argument van een belangrijk verschil niet sterk. Dat komt omdat juist (mainstream) protestanten en katholieken theologisch overeenstemmen over de inhoud daarvan. Dat blijkt uit wat ik eerder aanhaalde, dat de protestanten en katholieken elkaars doop, waarmee de apostolische belijdenis samenhangt, erkennen.
Als je kijkt naar de betekenis van wat in gangbare bijbelvertalingen als 'vlees' is vertaald, dan zie je dat e.e.a. van de context afhangt. In sommige teksten staat 'vlees' tegenover 'geest'.
Zie bijv. Galaten 5:19-23:
“Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke"

In andere teksten wordt eenvoudig het aardse lichaam bedoeld. Bijv. Efeze 5:29: “Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de gemeente.”

Kortom de verwoording van de apostolische geloofsbelijdenis wijkt wel wat af, maar duidt niet op belangrijke theologische geschillen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

hopper

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef:
hopper schreef:

Ik vergelijk de woordkeuze van AG met het woordgebruik in de bijbel en constateer dat het niet overeenstemt.
En tevens dat de katholieken wel de woordkeuze van de bijbel gebruiken.

Enige consistentie in het woordgebruik lijkt me wenselijk. Zeker als het AG pretendeert één kerk te zijn. Ze vertegenwoordigen dus alle christenen.

hopper

Bericht door hopper »

http://www.christipedia.nl/Artikelen/A/ ... belijdenis
De Apostolische Geloofsbelijdenis is een van de drie christelijke belijdenissen die in de westerse christenheid algemeen bekend zijn. Synoniemen zijn: Apostolicum, Symbolum Apostolicum, De Twaalf Artikelen van het geloof. In de oosterse kerken wordt de Apostolische Geloofsbelijdenis niet gebruikt.
Ik begrijp dat de westerse christenen voor álle christenen spreken, maar dat de oosterse kerken daar niks van weten.
Er zijn meerdere varianten en op christipedia lees ik weer dat de protestanten tóch 'lichaam' gebruiken.

Enfin, het is later verzonnen en heeft in wezen niks met de leer van Jezus te maken.

hopper

Bericht door hopper »

Geloofsbelijdenis van Athanasius
http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/3gb.html
Hij heeft geleden voor ons behoud, is neergedaald in de hel en op de derde dag opgestaan uit de doden.
Hij is opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
Bij zijn komst zullen alle mensen opstaan met hun lichaam en zij zullen rekenschap afleggen van hun daden.
En zij die het goede gedaan hebben, zullen het eeuwige leven ingaan, maar zij die het kwade gedaan hebben, het eeuwige vuur.
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.
Er is voor mij geen hoop meer zie ik. Er dient oprecht en standvastig gelooft te worden, anders dan ben je de sjaak.
Ik ben juist van standpunt dat alles wat je gelooft niet uit maakt. En de wereld van goed en kwaad heb ik al verlaten.
Ik kan dus noch het goede doen, noch het kwade doen.

Maar we dienen ons er van bewust te zijn dat dit er later allemaal bij is verzonnen door gewone mensen.
Zelf ben ik ook een gewoon mens.....

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ja, ik denk dat de meeste christenen die Apostolische Geloofsbelijdenis niet meer letterlijk volgen.
Zo zijn er meer Geloofsbelijdenissen....

hopper

Bericht door hopper »

https://www.holyhome.nl/bijbelstudie-817.html
Voordat we nader op de inhoud van de apostolische geloofsbelijdenis ingaan, zullen we ons eerst moeten afvragen, waar deze geloofsbelijdenis eigenlijk vandaan gekomen is. En een vraag, die daaraan nog eerder vooraf gaat, is de vraag: wat is eigenlijk een geloofsbelijdenis? Waarom hebben we eigenlijk een geloofsbelijdenis? De bijbel is toch Gods woord? Daaraan hebben we toch voldoende om te weten, wat de levende God met ons voor heeft?

De reden, waarom mensen binnen de kerk in de loop van de tijd een geloofsbelijdenis opstellen, heeft te maken met de vraag, waar het volgens hen in de kern van de zaak in ons geloof om gaat. De bijbel is een dik boek met allerlei verhalen, gebeurtenissen, feiten, gedichten, geslachtsregisters en nog veel meer. We voelen wel aan, dat het in ons geloven niet om allerlei geschiedenissen van joodse koningen of om de groeten, die Paulus vaak aan allerlei gemeenten overbrengt, gaat. De bijbel bevat veel, wat niet direkt ons persoonlijke geloof aangaat. Om nu beter te doen zien, waar het wèl omgaat, hebben allerlei mensen in de loop van de tijd a.h.w. een samenvatting van de inhoud van ons christelijk geloof gegeven. In een geloofsbelijdenis brengen we tot uitdrukking, wat naar ons inzicht het meest wezenlijke aan de inhoud van de bijbel is.
Het AG is dus een soort samenvatting van de katholieken en protestanten.
Waar is de apostolische geloofsbelijdenis vandaan gekomen, en uit welke tijd stamt ze? In wezen heeft de apostolische geloofsbelijdenis een duidelijk groeiproces ondergaan.
En het AG veranderd in de loop der tijden.
Het is opmerkelijk, dat de apostolische geloofsbelijdenis in de ik-vorm aanvangt, terwijl de latere geloofsbelijdenis van 381 met wij aanvangt.
*kuch*
De kerk van de eerste eeuwen heeft hard moeten strijden tegen de geestelijke stroming in die tijd, die we nu wel de gnostiek noemen. Dit was een geestesstroming, die de vormen van een religie aannam. De gnostiek verkondigde precies te weten, hoe van alles (het leven, de wereld, het hemelse) in elkaar zat. Daar bezaten ze geheime kennis, op geheime wijze verkregen, van. Het griekse grondwoord gnosis betekent kennis. Tegenover deze stroming heeft de kerk er steeds aan vast gehouden, dat het christen-zijn geen kennis, maar een geloven was.
Duidelijk. AG is exoterisch en moet niks hebben van kennis. Hetgeen dan weer opmerkelijk is, want Jezus riep op tot zelfkennis. Het Koninkrijk is immers in je.

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
23 mei 2020, 21:24
Ja, ik denk dat de meeste christenen die Apostolische Geloofsbelijdenis niet meer letterlijk volgen.
Ik ken het als voormalig katholiek ook niet. Meneer pastoor vertelde wat we moesten geloven. Maar ik besloot al jong voor mijzelf te denken.

BdO

Bericht door BdO »

hopper schreef:
23 mei 2020, 20:56
Atheist2 schreef:
hopper schreef:

Ik vergelijk de woordkeuze van AG met het woordgebruik in de bijbel en constateer dat het niet overeenstemt.

Enige consistentie in het woordgebruik lijkt me wenselijk. Zeker als het AG pretendeert één kerk te zijn. Ze vertegenwoordigen dus alle christenen.
Ik zie in de Latijnse tekst van de AG "carni" staan. Zou je dat echt uitluitend kunnen vertalen als lichaam (...) ? En welke vertaling zou in de Katholieke Kerk nou meer gezaghebbend zijn, de Latijnse of de Hollandse?

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef:
23 mei 2020, 20:56

Dat is allemaal prima. Maar als je niet uitgaat van de grondtekst maar van een vertaling is het allemaal nogal lastig te duiden. Als je ook niet uitgaat van geschiedenis van een geschreven tekst dan kun theologiseren tot je een ons weegt maar je komt er niet uit. Zoals met "AG pretendeert een kerk te zijn". Ten tijde van het ontstaan van het AG was er ook maar 1 kerk. Namelijk, de algemene of katholieke.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

BdO schreef:
23 mei 2020, 21:48
Ik zie in de Latijnse tekst van de AG "carni" staan. Zou je dat echt uitluitend kunnen vertalen als lichaam (...) ? En welke vertaling zou in de Katholieke Kerk nou meer gezaghebbend zijn, de Latijnse of de Hollandse?
Dat zag ik ook. En een carnivoor is een vlees eter, dus carni betekent vlees. Maar goed, ik snap persoonlijk ook Hopper zijn probleem tussen vlees en lichaam niet zo. Volgens mij wordt hier hetzelfde mee bedoeld.

Atheist2

Bericht door Atheist2 »

callista schreef:
23 mei 2020, 21:24
Welke christen gelooft niet meer letterlijk in de AG dan? Volgens mij is de AG juist de basis van het christelijk geloof.

De AG is wat dat betreft net een house of cards. Haal je een kaart weg, stort het ineen. Wat je bij heel veel apologeten ook merkt in boeken die ze schrijven om het christelijk geloof stand te laten houden in deze tijden. Geloof je niet in Jezus zijn opstanding, dan is het goddelijke eraf. Dan komt hij ook niet meer terug, is er geen opstanding der doden. Wat heb je dan nog aan je geloof?

pyro

Bericht door pyro »

hopper schreef:
23 mei 2020, 14:32
Ik wil nergens heen. Ik las van Trajecto: " De Apostolische Geloofsbelijdenis
In dit deel mag je dus geen meningen verkondigen die lijnrecht tegen de Bijbel of de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan. "

Dat klinkt behoorlijk fundamentalistisch in de oren. En als men dan ook nog spreekt van "één heilige, algemene, christelijke kerk" dan vraag ik me af: waar gaat dit nou allemaal weer over? Die één heilige, algemene, christelijke kerk, waar is die? Er is 2000 jaar van kerkscheuringen geweest. Spreken die fundamentalisten dan uit naam van alle christenen zonder hun medeweten? Jemig, ik ken christenen die helemaal niks van een andere sekte moeten hebben. Alleen de hunne is oké!

Zoals het op mij overkomt is er een afscheuring die uit naam van iedereen (alle christenen) spreekt. Nou, lekker dan.
Ik zie ook geen aanknopingspunten met de leer van Jezus.
Trajecto noemde de AG omdat deze een brede, beknopte samenvatting is van traditioneel christendom. Een basis waar zowel katholieken als mainstream protestanten zich in kunnen vinden. Het gaat dus om een plek op het forum waar het niet de bedoeling is dat een traditioneel christelijk referentiekader meteen keihard onderuit wordt gehaald. Sommige deelnemers leggen geen andere motivatie aan de dag dan dat laatste, daarom is zo'n plek handig als je wilt voorkomen dat het hele forum in hoofdzaak als arena voor geloofsbestrijding fungeert.

De heilige algemene christelijke kerk is een geloofsideaal dat vanuit het vroegste christendom bewaard is gebleven. Een gezindheid van geloof, hoop en liefde die mensen samenbindt. Nog steeds herkennen vele christenen zich in dat ideaal, maar bij een traditie die enkele milennia en een miljard-plus mensen omvat zul je ook allerlei dingen tegenkomen die er niet mee stroken. Niemand heeft ons een ideale wereld beloofd, zeker ook de bijbelschrijvers niet. Tenminste, nu nog niet. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

BdO

Bericht door BdO »

Atheist2 schreef:
23 mei 2020, 22:16
Ten tijde van het ontstaan van het AG was er ook maar 1 kerk. Namelijk, de algemene of katholieke.
Uh, daar kan je ook een andere visie op hebben.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

pyro schreef:
23 mei 2020, 23:06
hopper schreef:
23 mei 2020, 14:32
Ik wil nergens heen. Ik las van Trajecto: " De Apostolische Geloofsbelijdenis
In dit deel mag je dus geen meningen verkondigen die lijnrecht tegen de Bijbel of de Apostolische Geloofsbelijdenis ingaan. "

Dat klinkt behoorlijk fundamentalistisch in de oren. En als men dan ook nog spreekt van "één heilige, algemene, christelijke kerk" dan vraag ik me af: waar gaat dit nou allemaal weer over? Die één heilige, algemene, christelijke kerk, waar is die? Er is 2000 jaar van kerkscheuringen geweest. Spreken die fundamentalisten dan uit naam van alle christenen zonder hun medeweten? Jemig, ik ken christenen die helemaal niks van een andere sekte moeten hebben. Alleen de hunne is oké!

Zoals het op mij overkomt is er een afscheuring die uit naam van iedereen (alle christenen) spreekt. Nou, lekker dan.
Ik zie ook geen aanknopingspunten met de leer van Jezus.
Trajecto noemde de AG omdat deze een brede, beknopte samenvatting is van traditioneel christendom. Een basis waar zowel katholieken als mainstream protestanten zich in kunnen vinden. Het gaat dus om een plek op het forum waar het niet de bedoeling is dat een traditioneel christelijk referentiekader meteen keihard onderuit wordt gehaald. Sommige deelnemers leggen geen andere motivatie aan de dag dan dat laatste, daarom is zo'n plek handig als je wilt voorkomen dat het hele forum in hoofdzaak als arena voor geloofsbestrijding fungeert.

De heilige algemene christelijke kerk is een geloofsideaal dat vanuit het vroegste christendom bewaard is gebleven. Een gezindheid van geloof, hoop en liefde die mensen samenbindt. Nog steeds herkennen vele christenen zich in dat ideaal, maar bij een traditie die enkele milennia en een miljard-plus mensen omvat zul je ook allerlei dingen tegenkomen die er niet mee stroken. Niemand heeft ons een ideale wereld beloofd, zeker ook de bijbelschrijvers niet. Tenminste, nu nog niet. :|
'Jammer genoeg weer veel ruis in deze draad.Maar mooie bijdrage Pyro.

Je hebt een spreuk wij hebben dat wel is bij mensen in de salon zien hangen een groot zeilschip met de tekst er onder.......God heeft ons geen kalme reis beloofd maar wel een behouden aankomst........ naderhand vertelde ze ons dat dat bij veel protestanten in huis hangt,daar moeten wij gelijk aan denken met die ideale wereld van jou :D
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Plaats reactie