In reactie op Christelijk leven & Geloofsleer en Bijbelstudie

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: In reactie op Christelijk leven & Geloofsleer en Bijbelstudie

Bericht door peda »

callista schreef:
30 jun 2020, 13:34
@Peda...
Er is in wezen niets veranderd....
Iedereen post in de open afdelingen....ook diegenen die de Apostolische regels belijden...
Vaak om o.a. anderen terecht te wijzen z.g. etc..... 8-)
Ik volg het experiment ook met grote belangstelling. In het open deel wordt de gelovige geconfronteerd met totaal andere spelregels als de geloofs-spelregels. In het open gedeelte heerst voor de gelovige ruw weer omdat de uitleg van bijbel verzen geen enkel gezag heeft en juist op dat gezag berust de geloofs-spelregel. Ik heb daar in het verleden meermaals op gewezen. De meeste gelovigen die ik althans ken, missen de ervaring in de omgang met die andere spelregels. De sterkte van het persoonlijk geloof positioneren tegenover geheel andere hypotheses zoals bijvoorbeeld diegenen inbrengen die refereren aan de resultaten van bijbelwetenschappelijk onderzoek. Hier op G G hoeft dat geen probleem te zijn omdat de mogelijkheid bestaat om te posten conform de spelregels die wel binnen het ervaringspakket van de gelovige liggen en wel in het gesloten deel. Forums die niet beschikken over een gesloten afdeling verliezen ( zichtbaar in de praktijk ) hun populatie aan gelovigen omdat die vertrekken naar fora waar wel onder geloofsspelregels met gelijkgestemden kan worden gepraat. Er is gewoon veel concurrentie in forum land. Terecht wijzen zoals jij het noemt zie ik niet, daar doet iedereen aan die de eigen visie met kracht op het podium plaatst.

dingo

Bericht door dingo »

hopper schreef:
30 jun 2020, 12:11
Mart schreef:
30 jun 2020, 10:22
Veel zaken die er daar worden gezegd zijn aantoonbaar onjuist.
De Apostolische Geloofsbelijdenis is sowieso onjuist. Men gelooft in dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.

Met zulke onzin wil ik niks te maken hebben. Zo kun je van alles fantaseren.
Deze versie ken ik nog niet. De mij bekende versie heeft het over het oordeel over de levenden en de doden bij de terugkomst van Jezus. Maar niet over straf die daar op zou kunnen volgen.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

dingo schreef:
30 jun 2020, 16:10
hopper schreef:
Mart schreef:
De Apostolische Geloofsbelijdenis is sowieso onjuist. Men gelooft in dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.

Deze versie ken ik nog niet. De mij bekende versie heeft het over het oordeel over de levenden en de doden bij de terugkomst van Jezus. Maar niet over straf die daar op zou kunnen volgen.
Wij hebben het is na gekeken maar deze versie is ons ook onbekend.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

De geloofsbelijdenis van Athanasius stelt:

(...) vanwaar Hij [Jezus Christus] komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.
En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.

Even wat beter onderzoeken @Snelheid.

hopper

Bericht door hopper »

dingo schreef:
30 jun 2020, 16:10
hopper schreef:
Mart schreef:

Die tekst is van Ireneüs van Lyon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... belijdenis

Maar er zijn meerdere versies, dat klopt.

Ik heb er een speurtocht naar ondernomen en sommige gelovigen geloven dat je alleen door te geloven de 'eeuwige heerlijkheid' verkrijgt.
En wie niet gelooft is de sjaak. Ik vind dat behoorlijk eng.
God is niet het antwoord op onze vragen, God is het wegvallen van onze vragen.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
30 jun 2020, 16:27

(...) vanwaar Hij [Jezus Christus] komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.
En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.

De geloofsbelijdenis van Athanasius daar gaat het niet over;even opletten @callista het gaat over AG.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Ik las zojuist in de gesloten afdeling dat Gaitema stelt dat Mozes zijn wetten namens God uitsprak.
Jammer dat niet iedereen daar kan reageren, nu kunnen ze het daar allemaal beämen of uit de weg gaan :

(Exodus 21:15) Zo wie zijn vader of zijn moeder slaat, die zal zekerlijk gedood worden.

17 Wie ook zijn vader of zijn moeder vloekt, die zal zekerlijk gedood worden.

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
30 jun 2020, 11:12
Die iemand was ik. De eerste christenen waren allemaal joods, lees het NT maar. En bestudeer het vroegchristelijk jodendom. En anders misschien even een mailtje naar Wikipedia om het artikel aan te passen.
Dat de allereerste christenen allemaal Joods waren, weet iedereen. Je claim was echter dat de meeste christenen in de eerste eeuw joods waren. Dat klopt niet, want reeds aan het eind van Paulus' leven en helemaal tegen het eind van de eerste eeuw bestond het christendom vooral uit heidenen. Je schreef (klik);
Piebe Paulusma schreef:
Beste Peda, ondanks dat er nu wordt gedaan alsof dat gans onmogelijk is, waren de meeste christenen in de eerste eeuw joods.

Het is vrij bekend dat aan het eind van de eerste eeuw de kerk voornamelijk nog uit heidenen bestond (klik):
The failure of the Christian mission to the Jews

Neither the Law-observant gospel of the Jerusalem church nor the Law-free gospel of the Hellenists and Paul made much impression upon the
people of Israel. Throughout the first century the total number of Jews in the Christian movement probably never exceeded 1 000 and by the
end of the century the Christian church was largely Gentile. (...) The Christian movement made very little impression upon the Jewish people. Its Jewish membership probably never exceeded 1 000 at any point in the first century, and by the 50s the Jewish members were quite likely exceeded in number by their Gentile counterparts.
Wees realistisch

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Snelheid schreef:
30 jun 2020, 16:37
callista schreef:
30 jun 2020, 16:27

De geloofsbelijdenis van Athanasius daar gaat het niet over;even opletten @callista het gaat over AG.
Geloofsbelijdenissen zijn gebaseerd op de bijbel als het goed is dacht ik:

Math. 25

31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.

46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
03 jul 2020, 05:19
Piebe Paulusma schreef:
Die iemand was ik. De eerste christenen waren allemaal joods, lees het NT maar. En bestudeer het vroegchristelijk jodendom. En anders misschien even een mailtje naar Wikipedia om het artikel aan te passen.
Dat de allereerste christenen allemaal Joods waren, weet iedereen. Je claim was echter dat de meeste christenen in de eerste eeuw joods waren. Dat klopt niet, want reeds aan het eind van Paulus' leven en helemaal tegen het eind van de eerste eeuw bestond het christendom vooral uit heidenen. Je schreef (klik);
Piebe Paulusma schreef:
Beste Peda, ondanks dat er nu wordt gedaan alsof dat gans onmogelijk is, waren de meeste christenen in de eerste eeuw joods.

Het is vrij bekend dat aan het eind van de eerste eeuw de kerk voornamelijk nog uit heidenen bestond (klik):
The failure of the Christian mission to the Jews

Neither the Law-observant gospel of the Jerusalem church nor the Law-free gospel of the Hellenists and Paul made much impression upon the
people of Israel. Throughout the first century the total number of Jews in the Christian movement probably never exceeded 1 000 and by the
end of the century the Christian church was largely Gentile. (...) The Christian movement made very little impression upon the Jewish people. Its Jewish membership probably never exceeded 1 000 at any point in the first century, and by the 50s the Jewish members were quite likely exceeded in number by their Gentile counterparts.
Tijdens Paulus z'n leven heeft hij velen bekeerd en dat waren nagenoeg alleen joden, lees het NT er maar op na. En dat Paulus weinig indruk op Israël heeft gemaakt is zo volgens joden die het NT verwerpen en er zelf niet bij waren.
Say hi to the bad guy

peda

Bericht door peda »

Er is mijn inziens nergens een ( kerkelijke ) telling bekend van Joden en niet-Joden die tot de basis van de vroege Jezus beweging behoorden. Kijk je naar de namen van de eerste pausen ( top functie en gezag) dan zou het toch na te gaan moeten zijn of dit Joden, proselieten of echte heidenen waren. De "" status "" van de paus zegt natuurlijk niets over de "" samenstelling "" van de gelovigen aan de basis, maar het zegt wel wat over de machtsverhouding in de vroege kerk. Maakten reeds aan het einde van de eerste eeuw de echte heidenen de "" dienst "" uit in de kerk.

www.nl.wikisage.org/wiki/Lijst_van_pausen positie 4

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
03 jul 2020, 09:41
Er is mijn inziens nergens een ( kerkelijke ) telling bekend van Joden en niet-Joden die tot de basis van de vroege Jezus beweging behoorden. Kijk je naar de namen van de eerste pausen ( top functie en gezag) dan zou het toch na te gaan moeten zijn of dit Joden, proselieten of echte heidenen waren. De "" status "" van de paus zegt natuurlijk niets over de "" samenstelling "" van de gelovigen aan de basis, maar het zegt wel wat over de machtsverhouding in de vroege kerk. Maakten reeds aan het einde van de eerste eeuw de echte heidenen de "" dienst "" uit in de kerk.

Wij denken dat je gelijk heb,maar het is niet relevant wel was de eerste Pontifex een jood Sinte Petrus en nu een Argentijn Pontifex Franciscus.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

peda

Bericht door peda »

Snelheid schreef:
03 jul 2020, 11:12
peda schreef:

Wij denken dat je gelijk heb,maar het is niet relevant wel was de eerste Pontifex een jood Sinte Petrus en nu een Argentijn Pontifex Franciscus.
Voor de H Traditie maakt het sowieso niet uit of er Joden, proselieten of echte heidenen de geloofsboodschap doorgaven. Het gaat om de juistheid van de boodschap en de H Traditie geeft die garantie, onafhankelijk van de wereldse achtergrond van de personen die in de geschiedenis meededen. De door God geleide ( gestuurde ) Boodschap, via daartoe geschikte personen. Voor de niet gelovende historici is het wel weer van belang om de "' ontstaansgeschiedenis "" te ontrafelen, bij hen is er geen sprake van Goddelijke Begeleiding, maar van 100% menselijke beinvloeding van het gehele proces van "' wording "". Daar is de achtergrond ( Jood of heiden van de kerkelijke elite) weer wel van grote betekenis.

Mart

Bericht door Mart »

Ja'akov, de broer van Jezus, was samen van Sjim'on de leider van de Jeruzalemse gemeente en werd rond 62 vermoord. Alle Pausen waren aannemelijkerwijs heidens. Het is bovendien vrij bekend dat aan het eind van de eerste eeuw de kerk voornamelijk nog uit heidenen bestond.
(klik).
Wees realistisch

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
03 jul 2020, 11:35
Snelheid schreef:
03 jul 2020, 11:12
peda schreef:

Voor de H Traditie maakt het sowieso niet uit of er Joden, proselieten of echte heidenen de geloofsboodschap doorgaven. Het gaat om de juistheid van de boodschap en de H Traditie geeft die garantie, onafhankelijk van de wereldse achtergrond van de personen die in de geschiedenis meededen. De door God geleide ( gestuurde ) Boodschap, via daartoe geschikte personen. Voor de niet gelovende historici is het wel weer van belang om de "' ontstaansgeschiedenis "" te ontrafelen, bij hen is er geen sprake van Goddelijke Begeleiding, maar van 100% menselijke beinvloeding van het gehele proces van "' wording "". Daar is de achtergrond ( Jood of heiden van de kerkelijke elite) weer wel van grote betekenis.
Inderdaad om de juistheid van de Boodschap,nou dat zit wel goed.Wat de Pausen betreft maak het totaal niet uit wie het zijn; Blank zwart bruin geel of het land waar ze uit vandaan komen;de Pontifex is de Pontifex.
En de ontstaan geschiedenis die ligt op straat daar hoef je geen onder zoek nar te doen ;het ontstaan er van ligt al zo besloten in de Heilige Schrift.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
03 jul 2020, 11:51
Ja'akov, de broer van Jezus, was samen van Sjim'on de leider van de Jeruzalemse gemeente en werd rond 62 vermoord. Alle Pausen waren aannemelijkerwijs heidens. Het is bovendien vrij bekend dat aan het eind van de eerste eeuw de kerk voornamelijk nog uit heidenen bestond.
(klik).
Flavius Josephus schreef dat vele joden Jezus' discipelen waren, zie hier de Arabische versie van het Testimonium Flavianum. Waarom verwijs ik naar de Arabische versie? Om de discussie te voorkomen dat het citaat niet authentiek

Voorts wees ik al naar het vroegchristelijk jodendom. Het vroegchristelijk jodendom is een benaming voor een aantal vormen van christelijk jodendom in de periode vanaf de eerste volgelingen van Jezus tot aan begin vijfde eeuw.

Ook circuleerden in de eerste eeuwen na Christus joods-christelijke evangeliën waar fragmenten van bewaard zijn gebleven.

Opvattingen op vakgebied.
In 1959 verscheen onder redactie van Wilhelm Schneemelcher de derde druk van Neutestamentlichen Apokryphen in deutscher Übersetzung van Edgar Hennecke. Een vertaling in het Engels verscheen in 1963. In de tweede druk was nog door enkele auteurs de opvatting verkondigd dat er twee zelfstandige en van elkaar te onderscheiden joods-christelijke evangeliën waren. Een essay van Hans Waitz in deze tweede druk was het eerste dat pleitte voor drie van deze evangeliën. In de derde druk werd met name door Philipp Vielhauer dat laatste standpunt verder uitgewerkt. Vanaf die periode was met name in de Duits en Engels sprekende wetenschappelijke wereld de overtuiging aanwezig dat er drie te onderscheiden joods-christelijke evangeliën waren; het evangelie van de Hebreeën, het evangelie van de Nazorenen en het evangelie van de Ebionieten. Vanaf begin eenentwintigste eeuw is door onderzoekers echter toenemende kritiek op de hypothese van drie evangeliën. Een exponent van de kritiek op deze hypothese is Petri Luomanen die een vernieuwde hypothese van twee evangeliën formuleerde. - Lees verder -

Ook was er nog een arameestalige groep joodse christenen genaamd de Elchasaieten. Hun woongebied was het noorden van Mesopotamië. Er waren in de eerste eeuwen van het christendom meer van dergelijke groeperingen in het Midden-Oosten en binnen het vroegchristelijk jodendom. Dit soort groeperingen voerde dagelijks wassingen uit van hun lichaam en voedsel, hield zich streng aan de voorschriften van de sjabbat maar beschouwde Jezus ook als hun verlosser. De Elchasaieten is een van de bekendste van die groepen. Zij worden beschreven in geschriften van Hippolytus van Rome (omstreeks 170 - omstreeks 235), Origenes (ca. 185 – 253) en Epiphanius van Salamis (ca.315- 403). - Lees verder -

Verder had je nog de joods-christelijke Ebionieten, de Nazorenen en de Hebreeën. Er is op het vakgebied consensus over het zelfstandig bestaan van het evangelie van de Ebionieten. Het joodse karakter komt onder meer tot uitdrukking in de opdracht die Jezus zijn leerlingen geeft om een getuigenis voor Israël te zijn. De offercultus in de tempel wordt verworpen. De meest kenmerkende christologische opvatting in de fragmenten is die van een vorm van adoptianisme. De kern daarvan is de overtuiging dat God Jezus pas als Zijn zoon adopteerde op het moment van de doop van Jezus. De consequentie daarvan is dat de groepering waarin dit evangelie ontstond ook de maagdelijke geboorte van Jezus ontkende. - Lees verder -

Dit is een greep uit het aandeel van de joden in het christendom van de eerste eeuwen na Christus. En ik ben nog niet eens volledig volledig geweest. Noem het maar niks! ;)
Say hi to the bad guy

Plaats reactie