Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 28 sep 2021, 11:55
Messenger schreef: 28 sep 2021, 11:53
Complete waanzin deze tekst.

En de vergelijking met een ernstige verkeersovertreding is al even waanzinnig.

Deze manier van denken is gemeengoed bij de Taliban in Afghanistan.
Hij is ook geen Christen,want daar geldt alleen de liefde in het Christendom.
Jezelf als "christen" benoemen strookt niet met de realiteit.
Een echte Christen doodt nooit in naam van God en neemt geen gebruiken, riten en feesten over, die in strijd met de Bijbel zijn.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:27
Snelheid schreef: 28 sep 2021, 11:55
Hij is ook geen Christen,want daar geldt alleen de liefde in het Christendom.
Jezelf als "christen" benoemen strookt niet met de realiteit.
Een echte Christen doodt nooit in naam van God en neemt geen gebruiken, riten en feesten over, die in strijd met de Bijbel zijn.
Je bent geen Christen,net als de mormonen maken jullie dus het wachttoren genootschap gebruik zo niet misbruik van christelijke elementen,dus in dat verband ben jij geen discussie genoot in deze geheel niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 28 sep 2021, 13:21
Alpha schreef: 28 sep 2021, 11:43 Dus veelplegers gewoon hun gang laten gaan?

Wanneer je wat inzicht in de Bijbel had gehad, dan had je begrepen dat deze Joodse wetten door God aan Mozes waren gegeven.

Het Joodse volk was door JHWH tot zijn speciaal bezit gemaakt en moesten zich verheffen boven de afgoden aanbidders.

Hun praktijken waren erg slecht, tempel prostitutie waren gewoon en men bracht ook mensen en kinderoffers.

Jer 7: 31 Ze hebben de offerhoogten van Tofeth gebouwd, in het Dal van de Zoon van Hinnom, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet had geboden en wat zelfs nooit in mijn hart was opgekomen.” NWV.

Het dal van Hinnom lag ten westen en zuiden van het oude Jeruzalem.
Onder de latere koningen van Juda werd het gebruikt voor de afgodische aanbidding van de heidense god Molech, aan welke god mensenoffers als brandoffer werden gebracht.
Om te voorkomen dat het opnieuw voor zulke religieuze doeleinden gebruikt zou worden, liet de getrouwe koning Josia het dal, vooral het deel dat Tofeth werd genoemd, verontreinigen.

2Kon 23:10 En hij maakte Tofeth, dat in het dal van de zonen van Hinnom ligt, ongeschikt voor aanbidding, opdat niemand zijn zoon of zijn dochter voor Molech door het vuur zou doen gaan. 

Josia maakte er een vuilnisbelt van.
Het dal van Hinnom werd de vuilnisbelt en de vuilverbrandingsplaats van Jeruzalem.
Kadavers van dieren werden erin geworpen om verteerd te worden door het vuur, waaraan zwavel werd toegevoegd om het verbrandingsproces te bevorderen.
Ook de lichamen van terechtgestelde misdadigers, die geen fatsoenlijke begrafenis in een graf waardig werden geacht, werden erin geworpen.
Als zulke dode lichamen in het vuur terechtkwamen, werden ze verteerd, maar als de lijken op een uitstekende rand van het diepe ravijn terechtkwamen, krioelde het rottende vlees weldra van wormen of maden, die niet stierven voordat ze de vleesdelen hadden verorberd en alleen de skeletten hadden overgelaten.

Openbaring 21:8 Maar wat de lafhartigen betreft en degenen die geen geloof hebben en degenen die walgelijk zijn in hun vuiligheid en moordenaars en hoereerders en degenen die spiritisme beoefenen en afgodendienaars en alle leugenaars, hun deel zal zijn in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dit betekent de tweede dood.” NWV.
Alpha, kun je nog zelf nog wel gewoon nadenken of ben je helemaal gehersenspoeld door jullie bijbeluitleggers en accepteer je blindenlinks elke onzinnige bijbeltekst en sta je achter de meest wrede teksten van de God uit de bijbel omdat jou is voorgehouden dat je anders naast het koninkrijk Gods grijpt?
Het lijkt wel of jullie club zich net zo bijzonder voelt als de Joden destijds deden, alles draaide om hen, het uitverkoren volk. Begrijp je dan niet dat zij dat zichzelf wijsmaakten? Alle moorden waar zij beter op werden zogenaamd in opdracht van hun God? En jij heb daar begrip voor omdat jullie jezelf hebben wijsgemaakt straks met koning Jezus mee te mogen regeren, vooral geen eigen mening hebben.
Wat dacht van dezelfde straf voor die vrouw, haar hand behouden maar haar een keer goed in haar kruis pakken? Vind je dat niet reëler? Of ben je bang het dan beter te weten dan jouw schepper? Kom op zeg, wees een vent en kom je voor je eigen mening uit.
Jij wordt voor een supermarkt belaagd, je vrouw helpt je en schopt de aanvaller in zijn kruis. Oei, geslachtsdelen zijn belangrijk voor de God uit de bijbel zeg jij dus gelijk de voet eraf bij je vrouw...............
Helaas voor jou ben ik hier een van de weinigen, die niet gehersenspoeld zijn met allerlei vormen van afgoderij.

Overigens maak ik niemand wat wijs, ik toon slechts wat de Bijbel leert.
De Bijbel toont de menselijke ervaringen over een periode van vele millennia.
De meerderheid leert daar niet van, waardoor de geschiedenis zich weer herhaalt.

Je toont weer dat de niets van de bijbel snapt, of wilt snappen.
De getoonde teksten gaven de richtlijnen weer voor het toenmalige joodse volk.

Maar omdat ik zelf kan nadenken en diepgaand de Bijbel heb bestudeerd, begrijp ik de context.
Vandaar dat ik mijn mening kan geven, die op de Bijbel is gebaseerd.

Zo is ook de Mensenzoon niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als een losprijs in ruil voor velen.’

Spr 13:16 Een verstandig mens handelt met kennis, maar de dwaas onthult zijn eigen dwaasheid.

1 Kor 2:14 Een fysiek mens aanvaardt de dingen van de geest van God niet, want voor hem zijn ze dwaasheid. Hij kan ze ook niet te weten komen, omdat ze geestelijk moeten worden onderzocht. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 04 okt 2021, 11:31
Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:27 Jezelf als "christen" benoemen strookt niet met de realiteit.
Een echte Christen doodt nooit in naam van God en neemt geen gebruiken, riten en feesten over, die in strijd met de Bijbel zijn.
Je bent geen Christen,net als de mormonen maken jullie dus het wachttoren genootschap gebruik zo niet misbruik van christelijke elementen, dus in dat verband ben jij geen discussie genoot in deze geheel niet.
Je bent in de war met je eigen kerk, die is juist degene die openlijk misbruik maakt van christelijke elementen.

1 Timotheüs 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid.
3 Ze verbieden het huwelijk en het gebruik van voedsel dat God heeft geschapen om onder dankzegging te worden gegeten door hen die geloof hebben en die de waarheid nauwkeurig kennen.

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:51
Snelheid schreef: 04 okt 2021, 11:31 Je bent geen Christen,net als de mormonen maken jullie dus het wachttoren genootschap gebruik zo niet misbruik van christelijke elementen, dus in dat verband ben jij geen discussie genoot in deze geheel niet.
Je bent in de war met je eigen kerk, die is juist degene die openlijk misbruik maakt van christelijke elementen.

1 Timotheüs 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid.
3 Ze verbieden het huwelijk en het gebruik van voedsel dat God heeft geschapen om onder dankzegging te worden gegeten door hen die geloof hebben en die de waarheid nauwkeurig kennen.

2 Timotheüs 4:
3 Want er komt een tijd dat ze de gezonde leer niet verdragen maar hun eigen verlangens volgen en leraren om zich heen verzamelen die hun vertellen wat ze graag willen horen.
4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren en zullen aandacht besteden aan verzinsels. NWV.


Nog maar een keer................



Je bent geen Christen,net als de mormonen maken jullie dus het wachttoren genootschap gebruik zo niet misbruik van christelijke elementen, dus in dat verband ben jij geen discussie genoot in deze geheel niet.

Discussie gesloten .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:23 De taliban zijn terroristen.
Dat zijn christenen ook die de daad bij het woord voegen met de teksten van
Alpha schreef: Deuteronomium 25:
11 Als twee mannen met elkaar vechten, en de vrouw van de een komt tussenbeide om haar man te helpen en steekt haar hand uit en grijpt de aanvaller bij zijn geslachtsdelen,
12 dan moet je haar hand afhakken. Je mag geen medelijden met haar hebben. NWV.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 04 okt 2021, 11:57
Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:23 De taliban zijn terroristen.
Dat zijn christenen ook die de daad bij het woord voegen met de teksten van
Alpha schreef: Deuteronomium 25:
11 Als twee mannen met elkaar vechten, en de vrouw van de een komt tussenbeide om haar man te helpen en steekt haar hand uit en grijpt de aanvaller bij zijn geslachtsdelen,
12 dan moet je haar hand afhakken. Je mag geen medelijden met haar hebben. NWV.
Ik schreef o.a. dit:
Overigens maak ik niemand wat wijs, ik toon slechts wat de Bijbel leert.
De Bijbel toont de menselijke ervaringen over een periode van vele millennia.
De meerderheid leert daar niet van, waardoor de geschiedenis zich weer herhaalt.

Je toont weer dat de niets van de bijbel snapt, of wilt snappen.
De getoonde teksten gaven de richtlijnen weer voor het toenmalige joodse volk.

Maar omdat ik zelf kan nadenken en diepgaand de Bijbel heb bestudeerd, begrijp ik de context.
Vandaar dat ik mijn mening kan geven, die op de Bijbel is gebaseerd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 okt 2021, 12:12
Messenger schreef: 04 okt 2021, 11:57
Dat zijn christenen ook die de daad bij het woord voegen met de teksten van
Ik schreef o.a. dit:
Overigens maak ik niemand wat wijs, ik toon slechts wat de Bijbel leert.
De Bijbel toont de menselijke ervaringen over een periode van vele millennia.
De meerderheid leert daar niet van, waardoor de geschiedenis zich weer herhaalt.

Je toont weer dat de niets van de bijbel snapt, of wilt snappen.
De getoonde teksten gaven de richtlijnen weer voor het toenmalige joodse volk.

Maar omdat ik zelf kan nadenken en diepgaand de Bijbel heb bestudeerd, begrijp ik de context.
Vandaar dat ik mijn mening kan geven, die op de Bijbel is gebaseerd.
Richtlijnen van wie voor het toenmalige Joodse volk?
Van de mensen die Deuteronomium schreven?
Want van God komen geen richtlijnen, God geeft slechts de vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:42 ................
Je toont weer dat je niets van de bijbel snapt, of wilt snappen.
De getoonde teksten gaven de richtlijnen weer voor het toenmalige joodse volk.

Maar omdat ik zelf kan nadenken en diepgaand de Bijbel heb bestudeerd, begrijp ik de context.
Vandaar dat ik mijn mening kan geven, die op de Bijbel is gebaseerd.
.........
Leg mij dan eens uit waarom jouw God het in die tijd wenselijk vond dat de hand van een vrouw bij genoemde overtreding als straf afgehakt zou worden en nu niet meer?

Kan dat in eigen woorden bij voorkeur liefst zonder gebruikmaking van bijbelteksten?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Mullog »

Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Michelangelo »

Mullog schreef: 05 okt 2021, 07:07 Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Nou, nee. Niet dus.
Vroeger kon je aan de deur nog wel eens een goed gesprek voeren met een JG. Nu hebben ze een tablet mee en zoeken ze alles op in het Watchtower Online Library.
Erg jammer.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Petra »

Ik probeer erachter hier te komen wat er hier onder prettige gesprekken wordt verstaan. Eerlijk gezegd.. kan ik er geen rode draad in ontdekken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door peda »

Een deelnemer merkte hier ooit op "' ik kom hier uitsluitend voor mijn persoonlijke fun "'. Fun hebben, is een eigen rode draad.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 05 okt 2021, 07:07 Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Tja die elke maandag zijn lesje op zegt en zijn briefje dan weer inlevert bij de locale wachttorenbaas.En aan bijbelteksten plukken heeft men niets alles wordt uit zijn verband getrokken.Op zich in dit geval ze hebben een eigen boek wat ze de bijbel noemen,ja kan ze vergelijken met de mormonen.Die ziet men lopen op straat met een naambordje op jonge mensen uit de VS van Nederlandse afkomst.

Maar discussie :o :mrgreen:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 04 okt 2021, 12:43
Alpha schreef: 04 okt 2021, 12:12 Ik schreef o.a. dit:

Richtlijnen van wie voor het toenmalige Joodse volk?
Van de mensen die Deuteronomium schreven?
Want van God komen geen richtlijnen, God geeft slechts de vrije wil.
Lees eerst eens de Bijbel voordat je je ongefundeerde mening geeft.

In het verleden koos God bepaalde personen uit die hij voor zijn exclusieve dienst wenste te gebruiken, en hij heiligde hen.

Gen 26:
2 Toen verscheen Jehovah aan hem en zei: ‘Ga niet naar Egypte. Ga in het land wonen dat ik je aanwijs.
3 Woon als vreemdeling in dit land, en ik zal steeds met je zijn en je zegenen, want aan jou en aan je nageslacht zal ik al deze gebieden geven, en ik zal de eed nakomen die ik aan je vader Abraham heb gezworen:
4 “Ik zal je nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en aan jouw nageslacht zal ik al deze gebieden geven. En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen.”
5 Want Abraham heeft naar mijn stem geluisterd en hij heeft zich gehouden aan mijn vereisten, mijn geboden, mijn voorschriften en mijn wetten.’

Deut 7:
7 Het was niet omdat jullie het grootste van alle volken waren dat Jehovah genegenheid voor jullie toonde en jullie uitkoos, want jullie waren het kleinste volk van allemaal.
8 Maar het was omdat Jehovah jullie liefhad en omdat hij zich hield aan de eed die hij aan jullie voorvaders gezworen had, dat Jehovah jullie met een sterke hand bevrijdde om jullie los te kopen uit het huis van slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte.
9 Je weet heel goed dat Jehovah, je God, de ware God is, de getrouwe God, die zich aan zijn verbond houdt en loyale liefde toont voor degenen die van hem houden en zijn geboden naleven, tot in de duizendste generatie.
10 Maar degenen die hem haten, zal hij openlijk straffen en vernietigen. Hij zal zonder uitstel optreden tegen degenen die hem haten; hij zal ze openlijk straffen.
11 Zorg er dus voor dat je je altijd houdt aan de geboden, de voorschriften en de rechterlijke beslissingen die ik je vandaag geef. NWV.

De Hebreeuwse naam van dit vijfde boek van de Pentateuch is Deva·rimʹ (Woorden) en is afgeleid van de aanvangswoorden in de Hebreeuwse tekst. De naam „Deuteronomium” is afkomstig van de Griekse titel Deu·te·ro·noʹmi·on in de Septuaginta en betekent letterlijk „Tweede wet; Herhaling van de Wet”.

Het boek Deuteronomium behandelt een tijdsperiode van iets meer dan twee maanden van het jaar 1473 v.C.
Het werd door Mozes geschreven in de vlakten van Moab, waar de Israëlieten kort voor de intocht in het Beloofde Land aan de grens van Kanaän gelegerd waren.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Michelangelo »

Alpha schreef: 11 okt 2021, 11:23
Messenger schreef: 04 okt 2021, 12:43 Richtlijnen van wie voor het toenmalige Joodse volk?
Van de mensen die Deuteronomium schreven?
Want van God komen geen richtlijnen, God geeft slechts de vrije wil.
Lees eerst eens de Bijbel voordat je je ongefundeerde mening geeft.

In het verleden koos God bepaalde personen uit die hij voor zijn exclusieve dienst wenste te gebruiken, en hij heiligde hen.

Gen 26:
2 Toen verscheen Jehovah aan hem en zei: ‘Ga niet naar Egypte. Ga in het land wonen dat ik je aanwijs.
3 Woon als vreemdeling in dit land, en ik zal steeds met je zijn en je zegenen, want aan jou en aan je nageslacht zal ik al deze gebieden geven, en ik zal de eed nakomen die ik aan je vader Abraham heb gezworen:
4 “Ik zal je nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en aan jouw nageslacht zal ik al deze gebieden geven. En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen.”
5 Want Abraham heeft naar mijn stem geluisterd en hij heeft zich gehouden aan mijn vereisten, mijn geboden, mijn voorschriften en mijn wetten.’

Deut 7:
7 Het was niet omdat jullie het grootste van alle volken waren dat Jehovah genegenheid voor jullie toonde en jullie uitkoos, want jullie waren het kleinste volk van allemaal.
8 Maar het was omdat Jehovah jullie liefhad en omdat hij zich hield aan de eed die hij aan jullie voorvaders gezworen had, dat Jehovah jullie met een sterke hand bevrijdde om jullie los te kopen uit het huis van slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte.
9 Je weet heel goed dat Jehovah, je God, de ware God is, de getrouwe God, die zich aan zijn verbond houdt en loyale liefde toont voor degenen die van hem houden en zijn geboden naleven, tot in de duizendste generatie.
10 Maar degenen die hem haten, zal hij openlijk straffen en vernietigen. Hij zal zonder uitstel optreden tegen degenen die hem haten; hij zal ze openlijk straffen.
11 Zorg er dus voor dat je je altijd houdt aan de geboden, de voorschriften en de rechterlijke beslissingen die ik je vandaag geef. NWV.

De Hebreeuwse naam van dit vijfde boek van de Pentateuch is Deva·rimʹ (Woorden) en is afgeleid van de aanvangswoorden in de Hebreeuwse tekst. De naam „Deuteronomium” is afkomstig van de Griekse titel Deu·te·ro·noʹmi·on in de Septuaginta en betekent letterlijk „Tweede wet; Herhaling van de Wet”.

Het boek Deuteronomium behandelt een tijdsperiode van iets meer dan twee maanden van het jaar 1473 v.C.
Het werd door Mozes geschreven in de vlakten van Moab, waar de Israëlieten kort voor de intocht in het Beloofde Land aan de grens van Kanaän gelegerd waren.
Dag Alpha, even een totaal off topic vraag. Ik beschouw christenen als mijn broeders en zusters. Ook als ze mogelijk andere inzichten hebben. Hoe zit dat bij jou (jullie)?
Zien jullie mij, of andere christenen, ook als broeders en zusters?
Of alleen dan als het Jehovah's getuigen zijn?
Fijne dag!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 04 okt 2021, 13:11
Alpha schreef: 04 okt 2021, 11:42 ................
Je toont weer dat je niets van de bijbel snapt, of wilt snappen.
De getoonde teksten gaven de richtlijnen weer voor het toenmalige joodse volk.

Maar omdat ik zelf kan nadenken en diepgaand de Bijbel heb bestudeerd, begrijp ik de context.
Vandaar dat ik mijn mening kan geven, die op de Bijbel is gebaseerd.
.........
Leg mij dan eens uit waarom jouw God het in die tijd wenselijk vond dat de hand van een vrouw bij genoemde overtreding als straf afgehakt zou worden en nu niet meer?

Kan dat in eigen woorden bij voorkeur liefst zonder gebruikmaking van bijbelteksten?
Lees de teksten eens, die ik citeerde.
Te moeilijk voor je?
Kan je de gezonde Bijbelse leer niet verdragen?

Ik toon dat mijn mening geheel op de Bijbel is gebaseerd en bewijs dat door teksten te citeren.
Zo toon ik mijn gefundeerde mening.

Zoals velen hebben mensen een "eigen" mening, die nergens op gebaseerd is.
Sommige demonstranten tonen door hun gedrag, dat ze niet weten waarvoor ze protesteren.
Het is voor hen m.i. een hobby en het interesseert hen niet echt waarvoor.

Ook nu is het gebruikelijk te straffen als je een overtreding begaat.
De straf is afhankelijk van de overtreding.
I.p.v. de doodstraf geef men nu levenslang en dat kan letterlijk zijn.
Een rechter handhaaft wetten.

De wetten voor Israël waren toentertijd erg streng, maar ook toen waren het rechters die de straf uitspreken.
Zonder handhaving van wetten heerst wetteloosheid.

Bij demonstraties wordt gebruik gemaakt van gebrek aan handhaving, waardoor er wetteloosheid kan plaatsvinden.
Daardoor vinden plunderingen plaats en worden onschuldige mensen verwond of gedood.

W.b.t "jouw God":

Joh 20:
17 Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.”’
18 Maria Magdalena ging naar de discipelen en liet ze weten: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde hun wat hij tegen haar had gezegd. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Michelangelo schreef: 11 okt 2021, 11:35
Alpha schreef: 11 okt 2021, 11:23 Lees eerst eens de Bijbel voordat je je ongefundeerde mening geeft.

In het verleden koos God bepaalde personen uit die hij voor zijn exclusieve dienst wenste te gebruiken, en hij heiligde hen.

Gen 26:
2 Toen verscheen Jehovah aan hem en zei: ‘Ga niet naar Egypte. Ga in het land wonen dat ik je aanwijs.
3 Woon als vreemdeling in dit land, en ik zal steeds met je zijn en je zegenen, want aan jou en aan je nageslacht zal ik al deze gebieden geven, en ik zal de eed nakomen die ik aan je vader Abraham heb gezworen:
4 “Ik zal je nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en aan jouw nageslacht zal ik al deze gebieden geven. En door jouw nageslacht zullen alle volken op aarde een zegen voor zichzelf verkrijgen.”
5 Want Abraham heeft naar mijn stem geluisterd en hij heeft zich gehouden aan mijn vereisten, mijn geboden, mijn voorschriften en mijn wetten.’

Deut 7:
7 Het was niet omdat jullie het grootste van alle volken waren dat Jehovah genegenheid voor jullie toonde en jullie uitkoos, want jullie waren het kleinste volk van allemaal.
8 Maar het was omdat Jehovah jullie liefhad en omdat hij zich hield aan de eed die hij aan jullie voorvaders gezworen had, dat Jehovah jullie met een sterke hand bevrijdde om jullie los te kopen uit het huis van slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte.
9 Je weet heel goed dat Jehovah, je God, de ware God is, de getrouwe God, die zich aan zijn verbond houdt en loyale liefde toont voor degenen die van hem houden en zijn geboden naleven, tot in de duizendste generatie.
10 Maar degenen die hem haten, zal hij openlijk straffen en vernietigen. Hij zal zonder uitstel optreden tegen degenen die hem haten; hij zal ze openlijk straffen.
11 Zorg er dus voor dat je je altijd houdt aan de geboden, de voorschriften en de rechterlijke beslissingen die ik je vandaag geef. NWV.

De Hebreeuwse naam van dit vijfde boek van de Pentateuch is Deva·rimʹ (Woorden) en is afgeleid van de aanvangswoorden in de Hebreeuwse tekst. De naam „Deuteronomium” is afkomstig van de Griekse titel Deu·te·ro·noʹmi·on in de Septuaginta en betekent letterlijk „Tweede wet; Herhaling van de Wet”.

Het boek Deuteronomium behandelt een tijdsperiode van iets meer dan twee maanden van het jaar 1473 v.C.
Het werd door Mozes geschreven in de vlakten van Moab, waar de Israëlieten kort voor de intocht in het Beloofde Land aan de grens van Kanaän gelegerd waren.
Dag Alpha, even een totaal off topic vraag. Ik beschouw christenen als mijn broeders en zusters. Ook als ze mogelijk andere inzichten hebben. Hoe zit dat bij jou (jullie)?
Zien jullie mij, of andere christenen, ook als broeders en zusters?
Of alleen dan als het Jehovah's getuigen zijn?
Fijne dag!
Interessante vraag.
Wat zijn christenen, mensen die zichzelf zo benoemen of mensen die Gods wetten willen volgen?
Denk je echt God geloofsvermenging met afgoderij accepteert?

1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen. NWV.

Het begon al met Nimrod, een achterkleinzoon van Noach.
Van hem stammen valse leringen af, die nu nog steeds gebruikt worden.

Gen 10: 9 Hij deed zich kennen als een geweldig jager gekant tegen Jehovah. Daarom zegt men wel: „Zoals Ni̱mrod, een geweldig jager gekant tegen Jehovah.”

Nimrod kende Noach persoonlijk en wist dus wat er gebeurd was en waarom.

Gen 6:5 Toen zag Jehovah hoe groot de slechtheid van de mensen op aarde was en dat hun gedachten en de verlangens van hun hart altijd alleen maar slecht waren. NWV.

Lees de omringede teksten eens, zodat je het verband ziet.

Engelen namen aardse vrouwen en verwekten Nefilim, die door geweld en kwaadaardigheid gekenmerkt werden.
Dat gedrag had een grote invloed op de mensen, die al van God afgedwaald waren.
Ingrijpen werd onvermijdelijk, omdat de schepper zijn voornemen om van de aarde een paradijs te maken, kon bevestigen.
Vandaar dat Jezus aan die misdadiger het paradijs kon beloven.

Jezus was m.i. duidelijk:

Mt 12:
47 daarom zei iemand tegen hem: ‘Kijk! Uw moeder en uw broers staan buiten en willen u graag spreken.’
48 Maar hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder, en wie zijn mijn broers?’
49 Met een gebaar naar zijn discipelen zei hij: ‘Kijk, mijn moeder en mijn broers!
50 Want iedereen die de wil doet van mijn Vader in de hemel, die is mijn broer en mijn zus en mijn moeder.’ NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 05 okt 2021, 07:07 Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Kan jij dan wel de gezonde Bijbelse leer verdragen?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 11 okt 2021, 12:08
Mullog schreef: 05 okt 2021, 07:07 Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Kan jij dan wel de gezonde Bijbelse leer verdragen?
Bestaat die dan?
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 11 okt 2021, 12:19 Bestaat die dan?
Eerder was het post 666 nu 669 volgens mij ben jij de antichrist dit kan geen toeval meer zijn. :lol:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 11 okt 2021, 12:21
Mullog schreef: 11 okt 2021, 12:19 Bestaat die dan?
Eerder was het post 666 nu 669 volgens mij ben jij de antichrist dit kan geen toeval meer zijn. :lol:
lol
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 11 okt 2021, 11:44
J-W schreef: 04 okt 2021, 13:11 Leg mij dan eens uit waarom jouw God het in die tijd wenselijk vond dat de hand van een vrouw bij genoemde overtreding als straf afgehakt zou worden en nu niet meer?

Kan dat in eigen woorden bij voorkeur liefst zonder gebruikmaking van bijbelteksten?
Lees de teksten eens, die ik citeerde.
Te moeilijk voor je?
Kan je de gezonde Bijbelse leer niet verdragen?

Ik toon dat mijn mening geheel op de Bijbel is gebaseerd en bewijs dat door teksten te citeren.
Zo toon ik mijn gefundeerde mening.

Zoals velen hebben mensen een "eigen" mening, die nergens op gebaseerd is.
Sommige demonstranten tonen door hun gedrag, dat ze niet weten waarvoor ze protesteren.
Het is voor hen m.i. een hobby en het interesseert hen niet echt waarvoor.

Ook nu is het gebruikelijk te straffen als je een overtreding begaat.
De straf is afhankelijk van de overtreding.
I.p.v. de doodstraf geef men nu levenslang en dat kan letterlijk zijn.
Een rechter handhaaft wetten.

De wetten voor Israël waren toentertijd erg streng, maar ook toen waren het rechters die de straf uitspreken.
Zonder handhaving van wetten heerst wetteloosheid.

Bij demonstraties wordt gebruik gemaakt van gebrek aan handhaving, waardoor er wetteloosheid kan plaatsvinden.
Daardoor vinden plunderingen plaats en worden onschuldige mensen verwond of gedood.

W.b.t "jouw God":

Joh 20:
17 Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.”’
18 Maria Magdalena ging naar de discipelen en liet ze weten: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde hun wat hij tegen haar had gezegd. NWV.
Waar ik al, bang voor was, je komt met een uitgebreid betoog dat overtredingen gestraft moeten worden alsof een ander daar op tegen zou zijn maar je omzeilt mijn vraag over Gods bevel tot het afhakken van een hand. Ik vind dat nog steeds zwaar overdreven van die God en met mij met uitzondering van degenen die de sharia wet naleven (en jij dus) de gehele wereld.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 05 okt 2021, 10:45
Mullog schreef: 05 okt 2021, 07:07 Jullie moeten blij zijn met Alpha. Als ik een discussie met hem zo bekijk dan gaat hem zo'n beetje als volgt.
  • Iemand zegt iets
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Iemand reageert daarop
  • Alpha geeft een paar Bijbelteksten
  • Etc...
Eigenlijk ben je dus in gesprek met de bijbel. Een zeldzaam voorrecht (en het leert je gelijk wat de bijbel zegt en uit de reacties blijkt dat mensen daar vaak toch niet zo blij mee zijn :mrgreen: ).
Tja die elke maandag zijn lesje op zegt en zijn briefje dan weer inlevert bij de locale wachttorenbaas.En aan bijbelteksten plukken heeft men niets alles wordt uit zijn verband getrokken.Op zich in dit geval ze hebben een eigen boek wat ze de bijbel noemen,ja kan ze vergelijken met de mormonen.Die ziet men lopen op straat met een naambordje op jonge mensen uit de VS van Nederlandse afkomst.

Maar discussie :o :mrgreen:
De "wijsheid van boven" is kennelijk erg ver weg. (Jak 3:17).

Bewijs dat ik teksten uit zijn verband ruk.
Jg hebben inderdaad de Bijbel, die geheel ontdaan is van on-Bijbelse leringen.

Een voorbeeld:

1 Johannes 5:
7 Want er zijn drie getuigen:
8 de geest, het water en het bloed. En die drie stemmen overeen. NWV.

7 Zodat er drie zijn, die getuigenis afleggen (in de hemel: de Vader, het Woord en de
heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die getuigenis afleggen op de
aarde) :
8 de Geest, het Water en het Bloed; en deze drie zijn eenstemmig. Canisius vertaling.

7Want er zijn drie getuigen,
8 de Geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen. Willibrord.

7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één. HSV.

7 Want drie zijn de getuigen;
8 de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig. Leidse vertaling.

7 For there are three that testify:
8 the Spirit and the water and the blood; and these three agree. ESV.

Sommige vertalingen zijn gebaseerd op Erasmus "textus receptus" gepubliceerd tussen 1516 en 1535.
Hij maakte 5 revisies i.v.m. de vele gemaakte fouten.
Het "comma Johanneum" werd vanaf de derde versie voorzien van de triade leer, alhoewel deze in de oorspronkelijke geschriften niet voor kwam.
De Statenvertaling afgeleid van de King James vertaling is daar op gebaseerd.

Door verder onderzoek door Bijbel geleerden werd vanaf 1860 dit soort teksten geschrapt.
Toen later ca. 6000 handschriften werden gevonden op perkament en papyrusrollen, kon men de oorspronkelijke tekst goed reconstrueren.

De NWV is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke studies en is dus een betrouwbare en begrijpelijke vertaling.
Vandaar dat in de NWV Gods naam JHWH correct is weergegeven, waar anderen die met "Here" hebben vertaald.
Daardoor is goed te zien of JHWH of Jezus aan het woord is.
De NWV is nu verkrijgbaar in meer dan 100 talen en voor iedereen in te zien.

Overigens is de NWV niet de enige vertaling, die door Jg is uitgegeven.
Er zijn ca. 25 verschillende vertalingen uitgegeven, w.o. de King James.
De laatste uitgave, buiten de NWV, is de Russisch Makarios-bijbel.
Makarios was een taalgeleerde en een Russisch-orthodoxe priester, die het OT nauwkeurig vertaalde.
De naam Jehovah komt zelfs meer dan 3500 maal in de Makarios-vertaling voor!
De Makarios-bijbel bleef tot 1993 onbekend tot die in de Russische Nationale Bibliotheek werd aangetroffen.
Jehovah’s Getuigen hebben daarvan de rechten verworven en lieten vervolgens bijna 300.000 exemplaren van deze bijbel in Italië drukken om ze in heel Rusland en in de vele andere landen waar Russisch wordt gesproken, te verspreiden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom werd/wordt aan Paulus zoveel gezag toegekend?

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 11 okt 2021, 13:01
Alpha schreef: 11 okt 2021, 11:44 Lees de teksten eens, die ik citeerde.
Te moeilijk voor je?
Kan je de gezonde Bijbelse leer niet verdragen?

Ik toon dat mijn mening geheel op de Bijbel is gebaseerd en bewijs dat door teksten te citeren.
Zo toon ik mijn gefundeerde mening.

Zoals velen hebben mensen een "eigen" mening, die nergens op gebaseerd is.
Sommige demonstranten tonen door hun gedrag, dat ze niet weten waarvoor ze protesteren.
Het is voor hen m.i. een hobby en het interesseert hen niet echt waarvoor.

Ook nu is het gebruikelijk te straffen als je een overtreding begaat.
De straf is afhankelijk van de overtreding.
I.p.v. de doodstraf geef men nu levenslang en dat kan letterlijk zijn.
Een rechter handhaaft wetten.

De wetten voor Israël waren toentertijd erg streng, maar ook toen waren het rechters die de straf uitspreken.
Zonder handhaving van wetten heerst wetteloosheid.

Bij demonstraties wordt gebruik gemaakt van gebrek aan handhaving, waardoor er wetteloosheid kan plaatsvinden.
Daardoor vinden plunderingen plaats en worden onschuldige mensen verwond of gedood.

W.b.t "jouw God":

Joh 20:
17 Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.”’
18 Maria Magdalena ging naar de discipelen en liet ze weten: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde hun wat hij tegen haar had gezegd. NWV.
Waar ik al, bang voor was, je komt met een uitgebreid betoog dat overtredingen gestraft moeten worden alsof een ander daar op tegen zou zijn maar je omzeilt mijn vraag over Gods bevel tot het afhakken van een hand. Ik vind dat nog steeds zwaar overdreven van die God en met mij met uitzondering van degenen die de sharia wet naleven (en jij dus) de gehele wereld.
Je bekritiseert dus de almachtige God en negeert de gegeven omstandigheden.
Bovendien wordt een overtreding, op basis van wetten, door rechters beoordeeld.
Zo kon iemand gestenigd worden bij een ernstige overtreding.

Kijk eens wat Jezus zei:

Johasnnes 8:
3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden
4 en zeiden tegen hem: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde.
5 Mozes heeft ons in de wet opgedragen om zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daar eigenlijk van?’
6 Dat zeiden ze natuurlijk om hem op de proef te stellen, om iets te hebben waarvan ze hem konden beschuldigen. Maar Jezus boog zich voorover en ging met zijn vinger op de grond schrijven.
7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei tegen hen: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die de eerste steen naar haar gooien.’
8 Daarna boog hij zich opnieuw voorover en schreef weer op de grond.
9 Toen ze dat hoorden, gingen ze een voor een weg, te beginnen met de oudsten. En hij bleef alleen achter met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Vrouw, waar zijn ze? Heeft niemand je veroordeeld?’
11 ‘Niemand, mijnheer’, zei ze. ‘Ik veroordeel je ook niet’, zei Jezus. ‘Ga en zondig vanaf nu niet meer.’ NWV.


De sharia leer is overigens niet van God afkomstig.
Plaats reactie