Waarom is Jezus aan het kruis gehangen ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is Jezus aan het kruis gehangen ?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
25 nov 2020, 16:12
HJW schreef:
25 nov 2020, 15:42
peda schreef:
25 nov 2020, 13:50

Er is bij G G in een aantal topics momenteel te weinig christelijke inbreng in mijn optiek. Daarnaast heeft ( christelijke ) theologie zoals bekend mijn belangstelling. Inbrengen en tevens geloven in datgene dat wordt ingebracht, zijn voor mij 2 paar verschillende schoenen.
Kijk.....dan is het mij helder.
Zelf was ik wat meer op het pad van waarheidsvinding. Maar deze insteek kan ook.
Vergeet niet dat in de christelijke invulling van het verhaal, Jezus niet gelijk staat aan de gewone Pietje Puk, maar aan een Goddelijk Persoon.
Dat betekent dat er rond het Jezus optreden de meest ongewone gebeurtenissen plaats vinden. Laat je het wonderbaarlijke en het meest ongewone in het denken buiten beschouwing, dan is het volstrekt logisch dat bij een Pietje Puk benadering niets overblijft van het verhaal. De wetenschappelijke analyse haalt de gewone Pietje Puk uiteraard volledig onderuit en van het verhaal blijft niets over. Totale verhaal-verdamping. Trek je de Goddelijke Persoon naar voren dan verandert het verhaal volledig. Het is nu maar precies welke bril op de neus staat. Pietje Puk of Goddelijk Persoon. In mijn aanpak staat de bril "" Goddelijke Persoon "' op het hoofd, bij de meeste inbrengers alhier de bril "" Pietje Puk "'. Door beide brillen kan gekeken worden, dat wel weer. Het behoeft geen betoog dat ik de Pietje Puk benadering niet lees als een "" dwaalleer "', maar gewoon als een goed, onderbouwde, alternatieve opvatting. Welke bril de "' waarheid "' toont, dat antwoord laat ik over aan de beschouwer,
De vraag is alleen: waarom zou een goddelijke persoon zich hier op Aarde vertonen? Voor goddelijke wezens zijn wij hoogstwaarschijnlijk alleen maar een soort dieren op een van de miljoenen bewoonde planeten in het universum. Onze intelligentie staat dannop 0,01. En hun intelligentie op 100.000.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 25 nov 2020, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Zijn jullie het er mee eens dat er in elk geval iets bijzonders plaats moet hebben gevonden plusminus 2000 jaar geleden in Israël, als het hier en op vele andere plaatsen nog steeds zo veel invloed heeft?
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.

Boeddha
peda

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
25 nov 2020, 17:16

De vraag is alleen: waarom zou een goddelijke persoon zich hier op Aarde vertonen? Voor goddelijke wezens zijn wij hoogstwaarschijnlijk alleen maar een soort dieren op een van de miljoenen bewoonde planeten in het universum. Onze intelligentie staat dannop 0,01. En hun intelligentie op 100.000.
In de bijbel luidt het antwoord : de Zelfgekozen Relatie met de schepping. Vergeet bij de Relatie de Zelfbeperking niet. Dat iemand het verhaal verwijst naar het rijk der fabelen, is uiteraard prima in mijn optiek, maar daarmede verdwijnt het verhaal niet. Een andere beschouwer die het ook zeker-weet komt met een ander verhaal in de arena, welk verhaal dan weer door anderen naar het rijk der fabelen wordt verwezen en zo blijf je onderling wel leuk bezig. :flower1:
HJW

Bericht door HJW »

Bastiaan73 schreef:
25 nov 2020, 17:17
Zijn jullie het er mee eens dat er in elk geval iets bijzonders plaats moet hebben gevonden plusminus 2000 jaar geleden in Israël, als het hier en op vele andere plaatsen nog steeds zo veel invloed heeft?
Nee. Er heeft iets plaatsgevonden waar later iets bijzonders van is gemaakt.
Een kruisiging was niet bijzonder, dat gebeurde veel vaker.
hopper

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef:
Nee. Jezus (degenen die Jezus bedacht hebben) heeft veel stoïcijnse en (neo)platoonse trekken.
Jezus was rond het jaar 100 het product van 10 eeuwen filosofie in het gebied rond Perzië, Egypte en Griekenland.
En mogelijk daar buiten.

Veel citaten uit het NT komen regelrecht bij Plato vandaan. En worden Jezus in de mond gelegd.
Niks mis mee uiteraard. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.
Bastiaan73

HJW schreef:
25 nov 2020, 17:31
Bastiaan73 schreef:
Dan zal ik maar niet vragen of je in de opstanding gelooft.
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.

Boeddha
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef:
Nee....
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef:
Nee. Waarom zou het?
J-W

Bericht door J-W »

Bastiaan73 schreef:
Nee, de tijd was toen rijp voor nieuwe religies. Wanneer Jezus van Nazareth niet had geleefd had men wellicht een andere profeet vergoddelijkt. En of alles heeft plaats gevonden wat we in het NT van de bijbel lezen is hoogst dubieus. Het enige wat we met zekerheid weten is dat men in de eerste eeuwen van onze jaartelling alles op alles heeft gezet een nieuwe religie op poten te zetten en dat hen dat is gelukt.
Laatst gewijzigd door J-W op 25 nov 2020, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
25 nov 2020, 12:01
Piebe Paulusma schreef:
25 nov 2020, 10:44
Mart schreef:
24 nov 2020, 22:45
Sommige latere christelijke manuscripten geven bar Abbas (zoon van de Vader) zelfs de voornaam ''Jezus'' mee, waardoor het Joodse publiek, aangemoedigd door de eigen joodse priesters, hun eigen messias ''Jezus de zoon van de Vader'' afwijzen ten gunste van een bandiet en moordenaar, eveneens genaamd ''Jezus de zoon van de vader'' -- komt opvallend mooi uit.
Of dat mooi uitkomt weet ik niet want er is mij niets van bekend... Welke manuscripten doel je op?
De Θ f1 700* l844 en de Sinaitic Syriac hebben ιησουν βαραββαν en in vers 17 ιησουν τον βαραββαν. Ook Origenes vermeldt het en maakte zich zorgen over het feit dat zijn kopieën van de evangeliën Barabbas' ''naam weergaven als "Jezus Barabbas". De NA27 en NA28 hebben daarom ιησουν en ιησουν τον tussen haakjes vermeld. Slechts een enkele moderne Bijbelvertaling (de NIV) heeft dit overgenomen: ''At that time they had a well-known prisoner whose name was Jesus[a] Barabbas'', met de voetnoot ''Many manuscripts do not have Jesus; also in verse 17''.
Topper! Enorm bedankt, weer wat geleerd! :flower1:
'Het onderwerp is niet Piebe!' - Hopper
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Bastiaan73 schreef:
25 nov 2020, 11:10
Piebe Paulusma schreef:
25 nov 2020, 10:44
Mart schreef:
24 nov 2020, 22:45
Bastiaan73 schreef:
24 nov 2020, 20:15
Over namen gesproken: Barabbas betekent toch 'zoon van de vader'?
Ja. Sommige latere christelijke manuscripten geven bar Abbas (zoon van de Vader) zelfs de voornaam ''Jezus'' mee, waardoor het Joodse publiek, aangemoedigd door de eigen joodse priesters, hun eigen messias ''Jezus de zoon van de Vader'' afwijzen ten gunste van een bandiet en moordenaar, eveneens genaamd ''Jezus de zoon van de vader'' -- komt opvallend mooi uit.
Of dat mooi uitkomt weet ik niet want er is mij niets van bekend. Doch iets dat mooi uitkomt bewijst an sich niks ten gunste noch ten nadele. Welke manuscripten doel je op?
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Heb wel dit kunnen vinden:
...
Een heel andere theorie, onder meer geopperd door Hyam Maccoby, veronderstelt dat Barabbas een aanspreekvorm van Jezus was. God werd in joodse gebeden soms aangesproken als Abba, en Bar-abbâ zou daarom staan voor "Zoon van God". Hyam Maccoby veronderstelt dat een joodse menigte voor het paleis van Pilatus om de vrijlating van Jezus zou hebben geroepen. Antisemitische christenen zouden later het verhaal zo hebben herschreven dat de schuld voor de kruisiging van Jezus meer bij de joden en minder bij de Romeinen zou komen te liggen, door de joden te laten pleiten voor de vrijlating van een moordenaar.

Een laatste theorie (uit het boek Holy Blood - Holy Grail) stelt dat Jezus Barabbas in feite de zoon van Jezus Christus was. Deze theorie hangt samen met de in sommige kringen populaire theorie dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena en dat zij een kind hadden: Jezus Barabbas ofwel Jezus 'de zoon van de vader'. De tegenwoordige traditie dat Jezus Barabbas een misdadiger was, is volgens deze theorie het resultaat van een poging van de vroege christenen in Rome om de zoon van Christus uit de Bijbel te verwijderen door op sommige plaatsen de Bijbelse geschriften te veranderen en een nieuwe interpretatie te geven van de gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven worden.

Deze theorieën worden alle ondersteund door de overeenkomst in de namen tussen Jezus Christus en Jezus Barabbas (beiden werden aangesproken als "de zoon van de vader" en beiden hadden dezelfde voornaam).
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Barabbas
Denk dat antisemitisme toen niet speelde want men was allemaal van hetzelfde ras.
'Het onderwerp is niet Piebe!' - Hopper
HJW

Bericht door HJW »

Bastiaan73 schreef:
25 nov 2020, 17:36
De kruisiging is een (niet-speciale) gebeurtenis. Daar is pas veeeeel later iets bijzonders van gemaakt. Dat is een interpretatie van een gebeurtenis.
De opstanding is een “ gebeurtenis”. Een gebeurtenis die WEL in het begin van het christendom vrij centraal stond.
Of ik erin geloof ?
Tja......ik denk dat alles mogelijk is, vanuit mijn gedachten op alles. Dus ja, zeker mogelijk.
Bastiaan73

HJW schreef:
25 nov 2020, 18:54
Bastiaan73 schreef:
25 nov 2020, 17:36
De kruisiging is een (niet-speciale) gebeurtenis. Daar is pas veeeeel later iets bijzonders van gemaakt. Dat is een interpretatie van een gebeurtenis.
De opstanding is een “ gebeurtenis”. Een gebeurtenis die WEL in het begin van het christendom vrij centraal stond.
Of ik erin geloof ?
Tja......ik denk dat alles mogelijk is, vanuit mijn gedachten op alles. Dus ja, zeker mogelijk.
Niet alleen in het begin.

Boeddha
J-W

Bericht door J-W »

Het bijzondere van 2000 jaar geleden is niet dat er iemand na 3 dagen uit de dood is opgestaan want dat moet een verzinsel zijn geweest maar het is wel bijzonder dat er nu nog steeds mensen zijn die in dat verzinsel geloven........
HJW

Bericht door HJW »

Bastiaan73 schreef:
25 nov 2020, 19:06
Niet alleen in het begin.
Dit zette ik er zo neer omdat het andere (de interpretatie van de kruisdood) NIET in het begin van het christendom een rol speelde.
Dat onderscheid wilde ik aangeven.
Ik had beter kunnen formuleren “ vanaf het begin”.
Mart

Bericht door Mart »

HJW schreef:
25 nov 2020, 17:31
Bastiaan73 schreef:
Mee eens.
Wees realistisch
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Niet mee eens.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Mart

Bericht door Mart »

Bonjour schreef:
25 nov 2020, 21:15
Niet mee eens.
Je bedoelt waarschijnlijk dat het helemaal niet heeft plaatsgevonden. Dat zou eveneens kunnen. Maar indien er iets heeft plaatsgevonden, wijst alles erop dat er iets anders van is gemaakt dan hetgeen er toendertijd heeft plaatsgevonden. De bijbelgeschiedkundige en tekstkritische argumenten zijn reeds gegeven. En veel van wat wordt geclaimd rond de kruisiging, is simpelweg niet historisch. Bovendien wordt Jezus in het evangelie van Johannes zelfs op een geheel andere dag gekruisigd dan in de synoptische evangeliën.
Wees realistisch
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik beschouw de evangeliën als literaire werken, niet als geschiedschrijving. Overeenkomsten met mythes zijn daar een belangrijk aanleiding toe. Paaslam en zondebok (=Barabbas) spelen daar een rol in.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

HJW schreef:
25 nov 2020, 13:27
peda schreef:
25 nov 2020, 13:19
Ik volgde de optie Jezus heeft bestaan en het proces heeft plaatsgevonden zoals in het N T wordt beschreven. Daarbij volgde ik in die optie verder wat is er in dat verhaal "'letterlijk"' werd beschreven als gezegd tussen Jezus en Kajafas
Vraag is: WAAROM kies je voor die optie ?
Je zet nu, zonder erop in te gaan, alle kennis buitenspel.
Volgens mij is Peda één van de weinige die mijn vraagstuk goed begrijpt en daar ook op antwoord.

Zoals ik al eerder schreef.. ik begreep het bijbelse verhaal niet eens. En al die namen zeiden me ook niet zoveel. En al die namen van volkeren zeggen me ook niet veel.
Mijn gedachte was dus dat ik eerst de bijbelse versie goed wil snappen en pas daarna verder kan met alle andere bronnen en historische kennis om daar weer wat van te vinden.

Maar om dat bijbelse verhaal te snappen.. zit op op dezelfde lijn als Peda..ik zie nog steeds geen reden tot kruisiging. Messias of zoon van God is ok maar hemelse wolkenman...o la la. Ik denk ook dat het 'm daar in zit. Maar waarom precies snap ik niet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
25 nov 2020, 23:40
Maar om dat bijbelse verhaal te snappen.. zit op op dezelfde lijn als Peda..ik zie nog steeds geen reden tot kruisiging. Messias of zoon van God is ok maar hemelse wolkenman...o la la. Ik denk ook dat het 'm daar in zit. Maar waarom precies snap ik niet.
Als gezegd, werd de figuur die met de wolken kwam (עם־ענני) in het Judaisme ondermeer gezien als de Davidische messias, zoals Rabbi Akiva, de Talmoed en de midrasj Tanchoema' eveneens aangaven. Het is niet verboden te zeggen dat je de messias bent. Er zijn eveneens andere interpretaties, zoals Jehoedah HaMakkabie, het volk Israël, de tsaddikiem (de rechtvaardigen), maar geen die godlasterlijk is. Bovendien was een rechtzaak op de vooravond van Pesach vrij ondenkbaar in het Judaisme, net zoals het hele relaas rond Pilatus dat door alle historische bronnen wordt tegengesproken, precies zoals het niet-bestaande paas-amnestie waar een moordenaar en opstandeling tegen de Romeinen vrij werd gelaten en Jezus moest worden gekruisigd op aandringen van de Joden. In het evangelie van Johannes wordt Jezus ook nog eens een dag eerder gekruisigd dan in de Synoptische evangeliën. Er staat zo enorm veel in het christelijke Testament dat tegen betrouwbare historische bronnen ingaat, dat ik het grotendeels als midrasj zie -- ook het verhaal rond de kruisiging.

Kruisiging was een Romeinse straf. Waarom werd Jezus gekruisigd? Omdat de Joodse Davidische messiasclaim (koning van de joden) een directe bedreiging was aan het adres van de Romeinse overheersing.
Wees realistisch
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
25 nov 2020, 14:25
Hallo Mart,

Theologie beroept zich niet op geleverd bewijs. Het gaat bij theologie om studie van de ingebrachte verhalen.
Snap ik. Mij gaat het om de historische werkelijkheid achter het verhaal en minder om de bruikbaarheid van het verhaal. Beiden benaderingen sluiten elkaar niet noodzakelijkerwijs uit. Dat is eveneens zoals midrasj werkt.
Ik ken ook de visie die jij volgt en wanneer G G overstroomd zou worden met christelijke geluiden, kan het best wel zo zijn dat ik stevig van positie verander.
In ieder geval heb je een goed hart. Dat bewonder ik aan je, al zijn we het volledig oneens.
Wees realistisch
HJW

Bericht door HJW »

Petra schreef:

Volgens mij is Peda één van de weinige die mijn vraagstuk goed begrijpt en daar ook op antwoord.
Los van je spelfout :mrgreen:

Vanuit je TS en je reacties meende ik af te leiden dat je aan waarheidsvinding wilde doen.
Maar je zoekt dus een bijbelanalyse, wat de schrijvers van de evangelien dachten.
Heb ik dat verkeerd ingeschat.
Zoals ik al eerder schreef.. ik begreep het bijbelse verhaal niet eens. En al die namen zeiden me ook niet zoveel. En al die namen van volkeren zeggen me ook niet veel.
Mijn gedachte was dus dat ik eerst de bijbelse versie goed wil snappen en pas daarna verder kan met alle andere bronnen en historische kennis om daar weer wat van te vinden.
Volgens het christendom is het niet zo moeilijk:
Jezus moest sterven als zoenoffer voor onze zonden.
In de bijbel is het een mengelmoesje geworden. We weten niet meer wat welke schrijver nou precies beoogde.
Ook aar ontkom je dus niet aan inschattingen en waarschijnlijkheden.
Je moet daarbij goed in de gaten houden dat zij een boodschap wilden vertellen en niet aan geschiedschrijving deden.

Zoals ik al eerder stelde: je gaat proberen feiten uit een fictief verhaal te halen. Is erg lastig.
Tenzij je een fictief antwoord wilt.......dat kan natuurlijk ook.
J-W

Bericht door J-W »

Petra schreef:
HJW schreef:
25 nov 2020, 13:27
peda schreef:
25 nov 2020, 13:19
Ik volgde de optie Jezus heeft bestaan en het proces heeft plaatsgevonden zoals in het N T wordt beschreven. Daarbij volgde ik in die optie verder wat is er in dat verhaal "'letterlijk"' werd beschreven als gezegd tussen Jezus en Kajafas
Vraag is: WAAROM kies je voor die optie ?
Je zet nu, zonder erop in te gaan, alle kennis buitenspel.

Je kan wel vol blijven houden dat je er niets van begrijpt om zo de topic te laten voortduren maar volgens mij is je vraagstuk onderhand wel van alle kanten belicht. Als ik het goed samen vat: Jezus had zich bij de Farizeeërs onmogelijk gemaakt en die wilden daarom van Hem af en de Romeinen wilden rust in de tent. En als je van iemand af wil is er altijd wel iets te vinden maar dat is dan van ondergeschikt belang. Wat mij nog wel steeds verbaast is dat een menigte zo snel van mening kan veranderen. Er zouden toch een aantal volgelingen die Hem op de ezel binnenhaalden Hem trouw moeten zijn gebleven? Onvoorstelbaar dat ze Hem allemaal hebben laten vallen. Maar over 2 partijen lees je niets. Waarom niets over een mogelijke tegendemonstratie onder leiding van Petrus? Maar op zich niet zo vreemd, het was van de evangelisten niet de bedoeling om een historisch verhaal te schrijven en dat proberen wij er nu wel uit te halen. Gaat niet lukken, ook omdat de verhalen over Jezus waarschijnlijk later zijn bewerkt, met elkaar in overeenstemming zijn gebracht met als belangrijkste boodschap dat Jezus de Zoon van God was, éen van de grondpijlers van het beginnende christendom.
Laatst gewijzigd door J-W op 26 nov 2020, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Hallo Mart,

Het vreemde is dat vanuit de christelijke hoek, ik nergens een goed verhaal tegenkom rond het Kajafas oordeel. Juist dit oordeel en de motivatie daarvan zie ik vanuit de bijbelse optiek als dominant voor het verdere verloop richting executie van Jezus. De bijbel schetst Jezus helemaal niet als de grote oproerkraaier en rechtstreekse bedreiger van de Romeinse rechtsorde. Op welke religieuze gronden door Kajafas het dood vonnis werd uitgesproken zou in mijn ogen nu juist dominant moeten worden behandeld. Of het gehele, zich rond het Joodse Paasfeest afspelende, verhaal nu in historisch kader al of niet past, is voor mij een tweede. Heeft in het bijbelse verhaal Kajafas met het doodvonnis Joods- theologisch terecht gehandeld, dat vind ik een interessante vraag. Mijn gedachten gaan dan uit naar de door Jezus op zich betrokken "" Hemelse Wolkenman "" beschreven in Daniel 7, Die zo dicht bij de ENE staat, of zelfs met de ENE samenvalt, dat de Godslastering er van afdroop.

Ik begrijp best wel dat voor diegenen die Jezus als een "" Pietje Puk "' zien, deze vraag volledig oninteressant is immers bij "" Pietje Puk "' denk je niet aan religieuze problemen maar primair aan seculiere. Vandaar ook concentratie op de gedachte van de oproerkraaier, die door de Romeinen werd uitgeschakeld, waarbij Kajafas en zijn doodvonnis helemaal niet meedoen.
Plaats reactie