Waar eindigt de ziel en begint de geest?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Waar eindigt de ziel en begint de geest?

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/nieuws/waar-eindig ... ~b78c6fce/
In het christelijke woordgebruik klinken 'ziel' en 'geest' vaak door elkaar. Een geestelijke is zieleherder, die zielzorg geeft, of geestelijk verzorger. Waar eindigt de ziel en begint de geest?
Goede vraag. Van een geest hebben we nog wel een idee, maar de ziel?

De ziel is onder invloed van Plato in het christendom lange tijd gezien als een zelfstandige grootheid, en tegenover het lichaam geplaatst. Het lichaam was een kooi waarin de ziel opgesloten zat. Hoe minder aandacht we aan die kooi gaven, hoe beter het was voor de ziel. Dat leidde tot een hetze tegen het lichaam. In de christelijke theologie van de laatste halve eeuw is die tweedeling gelukkig sterk gecorrigeerd. Nu sluit het meer aan bij het bijbelse beeld dat lichaam, geest en ziel een eenheid zijn, in elk geval niet losstaan van elkaar.
Lekker dan voor de christenen. Het lichaam gaat toch aantoonbaar verloren na de dood. Via de schoorsteen met een halfuurtje, in de grond duurt het wat langer.

Toch heb ik dankzij de kabbala, de joodse mystiek, toegang gekregen tot de vraag wat met de ziel bij het sterven gebeurt. Er blijken drie stadia te zijn: het eerste stadium is de nefesj, de bezieling van alles wat ademt.

"Nefesj is verbonden met de natuur. Alle dieren hebben een nefesj, planten ook, en natuurlijk de mensen. In nefesj zit ons karakter, door God gegeven. Het tweede stadium is roeach, de geest. Die staat dus niet tegenover de ziel, maar is onderdeel van de ziel. Roeach sluit ook de intellectuele geest in. Het is verbonden met het paradijs, waar Adam en Eva aten van de boom der kennis van goed en kwaad. Alleen mensen hebben dit stadium van de ziel, dieren en planten niet. Het derde en hoogste stadium is wat we nesjama noemen, de ziel in haar goddelijke aspect. Elke dag gaat de ziel door die stadia heen. En ook als we sterven, gaat onze ziel door die drie stadia - maar deze keer op een volledige manier: van nefesj naar het paradijs, door het stadium van de roeach.

"Volgens de joodse traditie gaat de ziel in dat stadium alles van haar leven begrijpen, waarom het leven zus en niet zo was en hoe alles van het leven in elkaar zit. Daarna gaat ze door het stadium van nesjama, dus naar dat deel dat in verbinding staat met God, waarin ook verzoening met zichzelf en de anderen mogelijk is. Die drie stadia houden ook in dat in het joodse denken geest en ziel niet tegenover elkaar staan, net zo min als ziel en lichaam. Het is allemaal met elkaar verbonden in de drie stadia van de ziel."
De joodse mystiek geeft wel meer uitleg, maar het maakt de kwestie ook ingewikkelder.
Bas van der Graaf: "Zelf wil ik er ver van wegblijven, van dat onderscheiden van lichaam, ziel en geest. Het ontspoort meteen als je dat probeert te definiëren. Zitten onze begeerten en driften in de geest of in de ziel? De Bijbel definieert het ook niet strak. In de brief van Paulus aan de Thessalonicenzen schrijft hij: 'Moge uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van Jezus Christus'.
En daarom vind ik het christendom zweefkezerij. Mijn lichaam zuiver bewaard? Iedereen ziet toch dat het lichaam aftakelt naarmate de tijd voort schrijdt? Uiteindelijk ben je blij dat je dood mag gaan, dan ben je van dat oude karkas mooi af.
callista
Man/Vrouw: V

Re: Waar eindigt de ziel en begint de geest?

Bericht door callista »

Ach....ik ben onderhand van mening dat de mens zichzelf veel te belangrijk acht en ver boven de dieren, terwijl de mens in wezen zelf een dier is....
Maar de mens kan de dood niet accepteren en verzint er van alles bij m.i.

Prediker 3:21 NBG51
Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?
Prediker 3:19 HTB
Want mensen en dieren ademen allebei dezelfde lucht in en sterven ook allebei. De mensheid heeft in feite dus niets vóór op de dierenwereld, wat zinloos eigenlijk!
callista

Bericht door callista »

Prediker...9
5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/pred/9.html
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

De geest is soms geestig, de ziel soms zielig.
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.

Boeddha
callista

Bericht door callista »

Precies....de spijker op z'n kop :thumb1: :D
hopper

De weg naar huis

Bericht door hopper »

https://nanopdf.com/download/het-mensbe ... abbala_pdf
De REACH geur is, zoals iedere NESHAMA individueel.Ieder individu is de hele schepping. De NESHAMA is eenmalig.Zij is de doorbraak uit de 3 hogere werelden naar onze 4°. Het heidendom kent enkel de lichamelijke verschijning. Zij werkt daarom alleen met niet-menselijke middelen zoals massapsychose, frases, lawaai, parades, leuzen. Deze wekken de kracht van het RA;de kracht van de ontwikkeling,weg van de oorsprong. Men wil geen individuele verantwoordelijkheid maar het blind-natuurwetmatige. Massapsychose kent geen denken of wijsheid. Ze staat er juist vijandig tegenover. Dit betekent ook dat ieder mens zich alleen op zijn eigen wijze tot God kan wenden. Ieder mens legt in de woorden van de Thora en de overgeleverde formuleringen zijn eigen NESHAMA en REACH. Vandaar de oud joodse gedachte, al bezigt men dezelfde woorden in zijn gesprek tot God en al is men met velen te samen, ieder praat toch apart op zijn eigenwijze en met zijn eigen intentie. Daarom verwerpt het jodendom koorzang. Het wekt de kracht van de massapsychoseen men raakt onder haar indruk. Er gaat iets anders dan de mensd oorwerken. Daarom vermijdt men indrukwekkende omgevingen opdat de kracht van het harde materiële niet zou gaan gelden. Het ijle menselijke uit de sfeer van het absolute zijn, van de Adam Kadmon moet gelden om de zware materieële bevrijden. De REACH is de kwaliteit van AFAR.De mens wordt agressief door het materiële.Het hindert zijn menszijn. Het zware materiële brengt hem tot machtsstreven. Het maakt hem corrupt, onbetrouwbaar,vergeetachtig. Het doet hem zijn voorwereldlijke verleden vergeten.
In de kabbala veronderstelt men dus 3 hogere werelden waar de mens kan doorbreken
NEFESH, ROEACH en NESHAMA functioneren goddelijk wanneer de 4 werelden tot eenheid zijn gebonden.
De mens denkt, voelt, neemt waar in de 4 werelden tegelijk. In elke wereld heeft dat een andere betekenis.
Dat is wel een interessante stellingname: we zijn in 4 werelden tegelijk aanwezig. Maar de betekenis is verschillend. Naturalisten (hier heidenen genoemd) verkeren slechts in één wereld. Maar men wendt zich van het lichamelijke af. Ieder mens 'spreekt' op eigen wijze tot God. Hetgeen trouwens ook logisch is, bij iedere christen zit er ook een andere God in zijn of haar hoofd. Er zijn net zoveel Goden als dat er mensen zijn die er in geloven.
hopper

Bericht door hopper »

https://www.geertkimpen.com/kabbalist-kabbala.html

Even terzijde:
Kabbala betekent 'ontvangen' of 'dat was is ontvangen'. Het is de mystieke, esoterische kant van het Jodendom en zoekt een dieper begrip van de Torah dan zijn letterlijke interpretatie. De kabbala zoekt en geeft antwoorden over het wezen van God, het ontstaan van de wereld, de spirituele wereld en onze individuele relatie met God en met elkaar. Volgens de kabbalisten zijn alle antwoorden op de grote vragen die elke generatie zich weer stelt, zoals, wie ben ik, waar kom ik vandaan, waarom zijn we hier, in code te vinden in de Torah. Het is lang een geheime leer gebleven die mondeling werd doorgegeven aan een select aantal rabbijnen per generatie. De studie was voorbehouden aan getrouwde rabbijnen van boven de veertig jaar. Oningewijden die de kabbala bestudeerden, liepen het gevaar gevangen te worden door krankzinnigheid. Men vond de kennis te gevaarlijk om met de grote massa te delen. Het zou ook voor verkeerde doeleinden kunnen ingezet worden. Men vergelijkt de kennis wel eens met die van een ui. Onder elke laag van de Torah ligt een andere verborgen laag die nieuwe, hogere inzichten onthuld. Volgens de traditie heeft de Torah 70 gezichten, wat wil zeggen dat elke passage in de bijbel 70 verschillende lagen verbergt.
Messenger

Bericht door Messenger »

De geest (ego, mind, verstand) bevindt zich in het lichaam.

De ziel (architect, deel van God) is onbegrensd en omvat het lichaam en tevens al het overige. De ziel is alomtegenwoordig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
23 nov 2020, 15:56

De ziel (architect, deel van God) is onbegrensd en omvat het lichaam en tevens al het overige. De ziel is alomtegenwoordig.
In jouw filosofie bezit de mens dus geen eigen ziel?
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Er wordt het nodige aan tegenstrijdigheid verteld over de ziel.
Zo zijn er mensen die beweren dat ze uit hun lichaam traden bij een operatie en de artsen rondom hun eigen lichaam zagen staan.
Als dat kan, waarom hebben we dan nog hersenen nodig die de signalen die via de ogen en de oogzenuw binnenkomen omzetten in beelden?
Maria K

Bericht door Maria K »

callista schreef:
23 nov 2020, 14:02
Prediker...9
5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.
https://www.statenvertaling.net/bijbel/pred/9.html
Teksten die we nooit zouden mogen vergeten.
En die je eerst plaatste horen in dat rijtje, wat serieuzer, waar waarheden als koeien.

Levenskunst als je hier naar kunt leven. :kiss1:
Als God zwijgt, kan men Hem laten zeggen, wat men wil. - Jean-Paul Sartre.
Messenger

Bericht door Messenger »

hopper schreef:
23 nov 2020, 17:29
Messenger schreef:
23 nov 2020, 15:56

In jouw filosofie bezit de mens dus geen eigen ziel?
Jawel, elk wezen heeft een eigen ziel. Alle zielen zijn gelijk aan elkaar qua kenmerken en zijn fragmenten van God.

Als ik de metafoor gebruik van het glazen hologram van God, dat je vervolgens stuk gooit en het vervolgens versplinterd. Als je de fragmenten dan bekijkt, zie je in elk fragment het originele hologram van God.

De kenmerken van de zielen zijn de kenmerken van God.
Alle zielen zijn dus alomtegenwoordig, liefde, almachtig, alwetend, alziend, onkwetsbaar, volmaakt en zonder enige behoefte. Er is slechts het verlangen zich te ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Petra

Bericht door Petra »

callista schreef:
23 nov 2020, 13:45
Ach....ik ben onderhand van mening dat de mens zichzelf veel te belangrijk acht en ver boven de dieren, terwijl de mens in wezen zelf een dier is....
Maar de mens kan de dood niet accepteren en verzint er van alles bij m.i.

Prediker 3:21 NBG51
Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?
Prediker 3:19 HTB
Want mensen en dieren ademen allebei dezelfde lucht in en sterven ook allebei. De mensheid heeft in feite dus niets vóór op de dierenwereld, wat zinloos eigenlijk!
Mooie teksten Callista. :flower1:
Gevleugelde uitspraken van mij...
Mensen zijn dieren met een dun laagje vernis
Ga eraan krabbelen.. dan zie je wat zich onder dat vernis bevindt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Het basis probleem van geest en ziel is, dat beiden niet materieel zijn. Niet materieel betekent niet met de 5 zintuigen waarneembaar en derhalve niet empirisch te onderzoeken. Nu benader ik meten= weten niet met een dikke punt, maar met een komma. Dat wil zeggen dat ik niet uitsluit dat er een immateriele "' wereld "' bestaat, alleen hoe krijg je betrouwbare informatie over het niet-meetbare. En dan sta je meteen in de praktijk voor een immens probleem. Zou iedereen op de wereld maar in zijn eigen innerlijk, intuitief, precies dezelfde informatie over deze andere wereld opgeleverd krijgen, dan was er nog niets keihard bewezen, maar wel was er sprake van uniformiteit en dat is in mijn optiek wel een stevig richtingbord voor mogelijke "' juistheid "'. Helaas ontbreekt het volledig aan deze uniforme informatie. Niet voor niets heet de mogelijke immateriele wereld het duizend bloemenveld. In de meta-fysica lopen "'waarheden"' niet alleen door elkaar heen, maar zij kunnen zelfs 100 % tegenstrijdig met elkaar zijn. Iedereen de eigen meta-fysische waarheid is dan het gevolg. Interessant voor de liefhebbers, dat in elk geval. Alleen voor een eensluidend antwoord op de vraag: "' waar eindigt de ziel en begint de geest "', kun je eindeloos lang blijven wachten.
hopper

Bericht door hopper »

Peda,

Zoiets als de geest is natuurlijk best wel te verwoorden ook al is de geest meta-fysisch. Als mens bezit ik het vermogen om te denken of -secundair- iets te willen of juist niet te willen. Helder redeneren over de geest levert ook op dat het product van de geest (gedachten over iets, het willen van iets) nooit de geest zelf kan zijn. Ter vergelijk: als ik met mijn handen een schilderij maak dan zijn het schilderij en mijn handen niet hetzelfde.

Hier hebben we gelijk al een pijnpunt te pakken: veel mensen denken dat ze hun gedachten zijn. Zie de gelovigen onder ons. Geloof in God en het sub-geloof van hemel, Jezus, eindtijd (en weet ik veel wat nog meer) zijn gedachten en niet de geest zelf.
Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
24 nov 2020, 10:16

Hier hebben we gelijk al een pijnpunt te pakken: veel mensen denken dat ze hun gedachten zijn.
Ik denk dat jij je iets over het hoofd ziet.
Imo zou je het beter verwoorden met : ik denk dat veel mensen denken dat ... (whatever).

Je hebt het namelijk over jouw gedachten over andere mensen. Dat zegt niks over wat die andere mensen zelf denken, maar alles over jouw gedachten.
Dat is volgens mij een cruciaal dingetje, waarvan ik denk, dat veel mensen daar niet bij stilstaan.
We denken en interpreteren allemaal naar hartelust. Dat is menselijk en hoort ook bij het leven.
Maar om nou in te vullen wat andere mensen allemaal echt denken gaat mij te ver; dat vraag ik dan liever aan henzelf.

Waar eindigt de ziel en begint de geest? Weten we veel.
Het lichaam-geest probleem is nog steeds een wetenschappelijk vraagstuk.

Ik vind Nagel erg interessant op dit gebied:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Nagel
hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
26 nov 2020, 00:46
hopper schreef:
24 nov 2020, 10:16

Hier hebben we gelijk al een pijnpunt te pakken: veel mensen denken dat ze hun gedachten zijn.
Ik denk dat jij je iets over het hoofd ziet.
Imo zou je het beter verwoorden met : ik denk dat veel mensen denken dat ... (whatever).

Nee, ik hou het op mijn orginele uitspraak. Ik weet dat veel mensen denken dat ze hun gedachten zijn. Dan denken ze "ik ben christen" en vereenzelvigen ze zich met hun gedachten. Gelovigen zijn mijn bewijsvoering.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Lichaam, geest en ziel heb ik buiten de bijbel een begrip van gevonden in de werken van Bertha Dudde meen ik. De ziel is erin de verbinding tussen lichaam en geest. De ziel vangt de signalen van het lichaam op en de geest van de geestelijke wereld, zoals boodschappen van overledenen, engelen en God.
De geest en ziel zijn dikwijls met elkaar in strijd. De ziel wil bijvoorbeeld een grote puntzak met Friet, een zak chips, drugs en bier, zelfs lekker wippen en veel vertier en de geest zegt dan: "nee, we gaan op groente, houden ons in en blijven trouw aan je vrouwlief".
Hemelburger
peda

Bericht door peda »

Watchman Nee, zegt precies hetzelfde. Maar zeggen, is natuurlijk niet gelijk aan bewijzen. Bewijzen dat het gezegde ook klopt met de realiteit, dat gaat niet lukken en dat is nu juist het jammere van het best wel creatieve idee. Maar ook zonder hard bewijs is er in mijn optiek niets op tegen om de idee verder uit te werken. Omdat geest, ziel en lichaam in dit Watchman Nee -denkmodel voor eeuwig van elkaar gescheiden zijn, is het wel een dualistische uitwerking, maar dat mag in mijn beleving de pret niet drukken.
Zo rekent Watchman het geweten en de intuitie toe aan de geest. Dat is begrijpelijk omdat de geest ( geen Godsvonk ) het dichtst in de buurt komt van God Zelve.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef:
26 nov 2020, 13:00
Watchman Nee, zegt precies hetzelfde. Maar zeggen, is natuurlijk niet gelijk aan bewijzen. Bewijzen dat het gezegde ook klopt met de realiteit, dat gaat niet lukken en dat is nu juist het jammere van het best wel creatieve idee. Maar ook zonder hard bewijs is er in mijn optiek niets op tegen om de idee verder uit te werken. Omdat geest, ziel en lichaam in dit Watchman Nee -denkmodel voor eeuwig van elkaar gescheiden zijn, is het wel een dualistische uitwerking, maar dat mag in mijn beleving de pret niet drukken.
Zo rekent Watchman het geweten en de intuitie toe aan de geest. Dat is begrijpelijk omdat de geest ( geen Godsvonk ) het dichtst in de buurt komt van God Zelve.
Watchman Ja zegt precies het tegenovergestelde!
Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven.

Boeddha
peda

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef:
26 nov 2020, 13:25
peda schreef:
Watchman Ja zegt precies het tegenovergestelde!
Dat mag best zo zijn, hij bevindt zich in ieder geval in goed gezelschap. Ook op dit forum is nagenoeg niemand het met de ander eens. Prachtig in mijn optiek. Koekoek-eenzang, allemaal staren naar dezelfde bloem, voor mij afschuwelijk. :lol:
Mart

Bericht door Mart »

Doet me een beetje denken aan een scene uit Monty Pythons Life of Brian, waar Brian van Nazareth tegen de mensen zegt: ''You don't need to follow me, you've got to think for yourselves, you are all individuals, you are all different'', waarop het volgzame gedeelte van de menigte als één geheel reageert ''Yes, we are all individuals, we are all different'', behalve een enkeling, die zegt: ''I'm not'' (klik).
Laatst gewijzigd door Mart op 26 nov 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch
callista

Bericht door callista »

:mrgreen: :thumb1:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

:clown:
Hemelburger
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
Watchman Nee, zegt precies hetzelfde.
Krijg nou wat.. hij bestaat echt. Ik dacht dat het een grapje was wat ik niet begreep. :lol:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watchman_Nee

Mart schreef:
26 nov 2020, 13:58
Doet me een beetje denken aan een scene uit Monty Pythons Life of Brian, waar Brian van Nazareth tegen de mensen zegt: ''You don't need to follow me, you've got to think for yourselves, you are all individuals, you are all different'', waarop het volgzame gedeelte van de menigte als één geheel reageert ''Yes, we are all individuals, we are all different'', behalve een enkeling, die zegt: ''I'm not''
:lol:
Dat is dan ook de enige die volgens Rumi door de Beminde wordt binnengelaten.
De rest zit waarschijnlijk met Brian van Nazareth in een ander paradijs. Gezellig. :flower1:
Plaats reactie