144.000 tickets voor het Koninkrijk

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Mart
Man/Vrouw: M

Re: 144.000 tickets voor het Koninkrijk

Bericht door Mart »

peda schreef:
01 mar 2021, 12:12
Van afgoderij is direct sprake wanneer de ene spirituele stroming de eigen geloofsleer als de enige juiste ziet, waardoor andere opvattingen automatisch onjuist zijn. Dan worden door de ander verkeerde "' goden "' gevolgd ( afgoderij ) en zelf volgt men de enig Juiste God. De jood zie de eigen JHWH als de Juiste en de christelijke god als onjuist, dus afgoderij. De moslim ziet Allah als de Juiste en dus alle andere god-volgers als afgoden dienaren.
De drie-enige godsgedachte wordt door de moslims, joden en eveneens een aantal unitaire christelijke denominaties als afgodendienst beschouwd. De Islam en het jodendom vinden elkaar geen afgodendienst. Een religieuze jood mag gerust in een moskee bidden en een moslim in een sjoel, maar mogen niet in een kerk bidden.
De uiterst orthodoxe christen ziet de Trinitaire God als de Juiste en diegenen die de Trinitaire God niet volgen als volgers van afgoden. Het Juiste geloof kan leiden tot superioriteit ten opzicht van alle anderen die bijgevolg afgoden volgen.
Correct.

Omgekeerd kan een atheist een superieure houding aannemen richting al diegenen die de atheistische overtuiging niet volgen. Wie heeft dan de Juiste overtuiging, voor iedereen geldt dan IK.
Ik ken persoonlijk geen atheïst die een superieure houding aanneemt richting al diegenen die geen atheïst zijn, maar net zoals er verschillende soorten automonteurs en pizzabakkers bestaan, bestaan er eveneens verschillende soorten atheïsten. Alle atheïsten hebben slechts één ding gemeen: ze geloven niet in goden. Ook het agnosticisme is een vorm van atheïsme. Niet in goden geloven is absoluut niet hetzelfde als de overtuiging dat er geen goden bestaan.
Wees realistisch
peda

Bericht door peda »

Hallo Mart,

De Ash-Shirk Al-Akbar is in de moslim wereld de meest gehate zonde en voert de zondaar rechtstreeks richting hel.
Het gaat daarbij om het aanbidden van anderen als Allah.
Een moslim mag inderdaad overal bidden tot Allah. Waarom zou een moslim niet persoonlijk mogen bidden tot Allah in een christelijke kerk? De moslim moet niet deelnemen aan de eucharistie en het gewijde brood en wijn tot zich nemen, maar dat is wat anders als kerkbezoek.
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
01 mar 2021, 13:31
Hallo Mart,

De Ash-Shirk Al-Akbar is in de moslim wereld de meest gehate zonde en voert de zondaar rechtstreeks richting hel.
Een moslim mag inderdaad overal bidden tot Allah. Waarom zou een moslim niet persoonlijk mogen bidden tot Allah in een christelijke kerk? De moslim moet niet deelnemen aan de eucharistie en het gewijde brood en wijn tot zich nemen, maar dat is wat anders als kerkbezoek.
Om dezelfde reden als een jood: vanwege de christelijke symbolen en de achterliggende drie-enige gedachte. Joden en moslims zijn het oneens over een aantal zaken, maar mogen gewoon in een moskee of een sjoel bidden. Ook beschouwen joden de islam niet als afgodendienst en de moslims die ik ken beschouwen jet jodendom evenmin als afgodendienst, in tegenstelling tot de goddelijke aanbidding van Jezus.
Wees realistisch
peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
01 mar 2021, 13:35
peda schreef:
01 mar 2021, 13:31
Hallo Mart,

Om dezelfde reden als een jood: vanwege de christelijke symbolen en de achterliggende drie-enige gedachte. Joden en moslims zijn het oneens over een aantal zaken, maar mogen gewoon in een moskee of een sjoel bidden. Ook beschouwen joden de islam niet als afgodendienst en de moslims die ik ken beschouwen jet jodendom evenmin als afgodendienst, in tegenstelling tot de goddelijke aanbidding van Jezus.
Ik ben te weinig op de hoogte met de moslim "" oemma "'. Ik heb niet voor niets het Ash-Shirk Al-Akbar er uitgelicht en dat spreekt boekdelen, voor mij althans. Wie als moslim JHWH aanbidt en niet Allah kan het wel schudden, zo blijkt daaruit. Van universalisme geen sprake, daarbij is ook geen sprake van zware straf op geloofsverlating.
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
01 mar 2021, 13:52
Ik ben te weinig op de hoogte met de moslim "" oemma "'. Ik heb niet voor niets het Ash-Shirk Al-Akbar er uitgelicht en dat spreekt boekdelen, voor mij althans. Wie als moslim JHWH aanbidt en niet Allah kan het wel schudden, zo blijkt daaruit. Van universalisme geen sprake, daarbij is ook geen sprake van zware straf op geloofsverlating.
Uiteraard is er een verschil tussen beide religies, anders zou het dezelfde religie zijn geweest, maar als gezegd, mogen beiden niet in een christelijke kerk bidden en mogen beide wél bij elkaar in een synagoge of een moskee bidden. Mitsrachi Joden gebruiken het woord Allah eveneens. 'El (אֵל), 'Eloa (אֱ֝ל֗וֹהַ) en 'Elohiem (אֱלֹהִים) hebben namelijk dezelfde wortel als Allah (الله), hetgeen het Arabische woord is voor God in Abrahamitische religies. Joden en moslims beschouwen het drie-enige christendom als afgodendienst, maar het geloof in de absoluut ene Allah (الله)/Elohiem (אֱלֹהִים) niet -- evenmin de moslims die ik ken.
Wees realistisch
peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
01 mar 2021, 14:07
peda schreef:
Uiteraard is er een verschil tussen beide religies, anders zou het dezelfde religie zijn geweest, maar als gezegd, mogen beiden niet in een christelijke kerk bidden en mogen beide wél bij elkaar in een synagoge of een moskee bidden. Mitsrachi Joden gebruiken het woord Allah eveneens. 'El (אֵל), 'Eloa (אֱ֝ל֗וֹהַ) en 'Elohiem (אֱלֹהִים) hebben namelijk dezelfde wortel als Allah (الله), hetgeen het Arabische woord is voor God in Abrahamitische religies. Joden en moslims beschouwen het drie-enige christendom als afgodendienst, maar het geloof in de absoluut ene Allah (الله)/Elohiem (אֱלֹהִים) niet -- evenmin de moslims die ik ken.
Mogen joden vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden en mogen moslims vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden? Of is het in jouw optiek precies omgekeerd. Joden mogen best wel in een christelijke kerk tot JHWH bidden, maar de christelijke kerk laat het niet toe. En moslims mogen van hun geloof best wel in de christelijke kerk tot Allah bidden, maar de christelijke kerk laat dat niet toe. Dat laatste heb ik in mijn omstreken nooit zo beleefd. Mijn ervaring is dat kerkbezoek prima is, maar dat deelname aan de eucharistie niet mogelijk is. Deelnemen aan de eucharistie zou ik wel vreemd vinden door niet christelijk gelovigen, dan aanbidt je namelijk daadwerkelijk een andere God als de God die jezelf belijdt.
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
01 mar 2021, 14:21
Mogen joden vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden en mogen moslims vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden? Of is het in jouw optiek precies omgekeerd. Joden mogen best wel in een christelijke kerk tot JHWH bidden, maar de christelijke kerk laat het niet toe. En moslims mogen van hun geloof best wel in de christelijke kerk tot Allah bidden, maar de christelijke kerk laat dat niet toe.
Nee, een religieuze jood mag niet in een christelijke kerk bidden, maar wel in een moskee. Het drie-enige christendom wordt als afgodendienst beschouwd, maar de Islam niet.
Laatst gewijzigd door Mart op 01 mar 2021, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Vaak wordt er veel teveel de nadruk gelegd op de extremistische moslims.....m.i.
Extremisme was er ook in het christendom...en misschien nog wel...
Vreemd dat christenen het daar nooit over willen hebben

In het begin van mijn huwelijk heb een islamitische buurvrouw gehad...
Over naastenliefde en gastvrijheid gesproken.....nou, dat heb ik daar wel meegemaakt en hoe.

Ik moest ook niet zeggen dat ik iets mooi vond van haar...sierraden of zo b,v,...want dan was het voor mij en moest ik het meenemen, daar stond ze op...
Ik heb veel van haar geleerd, aangezien mijn man vaak op zakenreis was en ik op jonge leeftijd al met een kind zat...
Ook wat het koken betreft...sowieso werd ik dan ook vaak uitgenodigd.....of als mijn man thuis was samen.....
Over het geloof werd trouwens niet gesproken....
Laatst gewijzigd door callista op 01 mar 2021, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Mart schreef:
01 mar 2021, 14:23
peda schreef:
Mogen joden vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden en mogen moslims vanuit hun geloof niet in een christelijke kerk bidden? Of is het in jouw optiek precies omgekeerd. Joden mogen best wel in een christelijke kerk tot JHWH bidden, maar de christelijke kerk laat het niet toe. En moslims mogen van hun geloof best wel in de christelijke kerk tot Allah bidden, maar de christelijke kerk laat dat niet toe.
Nee, een religieuze jood mag niet in een christelijke kerk bidden, maar wel in een moskee.
Dank, maar hoe ziet het er voor de moslim uit. Zegt de "" oemma "" daar iets over of wordt het aan de betrokken moslim gelovige zelf overgelaten. Ik heb zelf weet van moslims die in een christelijke kerk deelnamen aan een christelijke uitvaartdienst.
Mart

Bericht door Mart »

peda schreef:
01 mar 2021, 14:26
Mart schreef:
01 mar 2021, 14:23
peda schreef:
Nee, een religieuze jood mag niet in een christelijke kerk bidden, maar wel in een moskee.
Dank, maar hoe ziet het er voor de moslim uit. Zegt de "" oemma "" daar iets over of wordt het aan de betrokken gelovige zelf overgelaten. Ik heb zelf weet van moslims die in een christelijke kerk deelnamen aan een christelijke uitvaartdienst.
Hoe het met een uitvaart zit, weet ik niet, maar wel dat joden niet in een christelijke kerk mogen bidden, terwijl een moskee geen probleem is. Hetzelfde geldt voor moslims: een sjoel is geen probleem, maar een kerk daarentegen wel. Misschien dat men er tegenwoordig echter geen probleem van maakt; zeker met de inburgering en intergratie binnen de maatschappij. Zelf zou ik er in m'n religieuze leven evenmin een probleem mee hebben gehad een uitvaart van een vriend of kennis bij te wonen indien deze in een kerk plaats zou vinden. Gelukkig gaan velen er flexibel mee om.
Wees realistisch
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

144.000 gaan naar de hemel en jij bent nummer 144.001. Dat is balen nietwaar?
'Ze noemen me rat en wijzen me na'- - Ciske.
peda

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
01 mar 2021, 17:40
Dan leef je toch met het nieuwe "' verrijzenislichaam "' op de glorieuze "" nieuwe "' aarde onder Gods theocratie in volledige harmonie met jezelf en elkaar. Het paradijselijk geluk en dat in alle eeuwigheid. Amen !! Wie die idee afwijst, moet de eigen hersenenkamer maar eens laten nakijken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef:
01 mar 2021, 11:24
Messenger schreef:
22 feb 2021, 15:22
"Onderzoek alles en behoudt het goede."
Met alles wordt elk inzicht bedoelt, binnen-bijbels en buiten-bijbels.
Geef mij die tekst, waar dat staat?
1 Tessalonicenzen 5: 21
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Piebe Paulusma

peda schreef:
01 mar 2021, 18:00
Piebe Paulusma schreef:
Dan leef je toch met het nieuwe "' verrijzenislichaam "' op de glorieuze "" nieuwe "' aarde onder Gods theocratie in volledige harmonie met jezelf en elkaar. Het paradijselijk geluk en dat in alle eeuwigheid. Amen !! Wie die idee afwijst, moet de eigen hersenenkamer maar eens laten nakijken.
:lol:
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
01 mar 2021, 12:39
Alpha schreef:
01 mar 2021, 12:28

Voor het herkennen en begrijpen van profetieën dien je geestelijk ingesteld te zijn.
Haha...gaan "we" weer op die tour? :D
Als afleidingsmanoeuvre en bij gebrek aan argumenten?
Heb ik vaak als dooddoener gehoord en tevens als discussiestopper...
De mensen in Noach's tijd geloofden ook de profetie van Gods ingrijpen niet.
Toen het water aan hun lippen stond, was het te laat, de deur van de ark was dicht.
Die letterlijke zondvloed ---die de hele wereld zou overstromen-----heeft nooit plaatsgevonden.
Ook de naam zondvloed klopt niet als verwijzing naar de zonde.
Het is Sintvloed---grote vloed....en heeft niets met "zonde" te maken, dat is er later van gemaakt...
Ik hoef niet op welke tour dan ook te gaan.

Jij hebt, zoals gewoonlijk, nooit argumenten.

Dat overal ter wereld knekelvelden zijn gevonden van verdronken dieren is je kennelijk ontgaan.
Dat er onderwater vele nederzettingen zijn gevonden kennelijk ook.

De mensen in Noachs tijd geloofden pas toen de deur van de ark dicht was en het hard begon te regenen.
Jij bent m.i. net zo.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
01 mar 2021, 12:57
Alpha schreef:
01 mar 2021, 12:30

Ik toon slechts wat de Bijbel leert, het gaat helemaal niet om mij, maar om de Bijbel.

Jezus zei: „Uw woord is waarheid.” — JOHANNES 17:17.
Voor de honderdste keer...[vetgedrukt door mij]
Dat hoef jij niet aan te tonen....als zijnde de enige Waarheid ......
Dat is hoe jij het ziet ...of liever gezegd het WTG

Iedereen hier kan zelf de Bijbel lezen...gelovig of niet gelovig...en kan tot geheel andere conclusies komen...

Maar je bent hier als eindtijdgelovige wel vaker dan anders.
Is het van groot belang dat iedereen zich nog bekeert?
Is de eindtijd dichterbij gekomen...volgens jou?
En zo ja.....waaraan zie je dat?

en wat gebeurt er dan precies volgens jou?
Ik toon gewoon wat de bijbel leert.

Jij gelooft niet dat het waar is, dat is jouw persoonlijke keuze.

Wat er gebeurd staat uitvoerig in de bijbel beschreven.
Je merkt het vanzelf, als het gebeurd.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Oh...dat is het...jij toont wat de Bijbel leert.
Dan had je nog niet eerder gezegd.... :clown:
Mensen hier kunnen allemaal de Bijbel lezen.......en komen tot verschillende conclusies dan de jouwe....
.Ik heb dat ook gedaan en heb het christendom vaarwel gezegd...na onderzoek...
En dat is inderdaad mijn persoonlijke keuze... :thumb1:
Alpha

Bericht door Alpha »

Mart schreef:
01 mar 2021, 14:07
peda schreef:
Elohim en Allah zijn slechts titels.

Gods naam wordt overduidelijk in de Bijbel vermeld als JHWH.
Jes 43:11 Ik — ik ben Jehovah, [ יְהוָ֑ה] en buiten mij is er geen redder.’

De god van de islam heeft geen persoonlijke naam.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef:
01 mar 2021, 18:24
Alpha schreef:
Messenger schreef:
1 Thessalonicenzen 5:21 Onderzoek alles, houd vast aan wat goed is.

Je interpreteert dit m.i. "wishfull".

Johannes nuanceert het:

1Joh 4:1 Lieve vrienden, geloof niet elke geïnspireerde uitspraak, maar onderzoek of de geïnspireerde uitspraken uit God voortkomen, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef:
08 mar 2021, 11:46
Messenger schreef:
Alpha schreef:
Messenger schreef:

Johannes nuanceert het:

1Joh 4:1 Lieve vrienden, geloof niet elke geïnspireerde uitspraak, maar onderzoek of de geïnspireerde uitspraken uit God voortkomen, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. NWV.
Laat mij nou eens zeggen dat ik compleet maling heb aan die Johannes.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef:
08 mar 2021, 15:22
Alpha schreef:
08 mar 2021, 11:46
Messenger schreef:
Alpha schreef:
Messenger schreef:

Johannes nuanceert het:

Laat mij nou eens zeggen dat ik compleet maling heb aan die Johannes.
Wie was Johannes?
Hij was een visser en had met zijn familie en compagnons een vissersbedrijf.
Jakobus en zijn broer Johannes waren in de boot met hun vader Zebedeüs hun netten aan het repareren.
Omstreeks 30 n.C., ongeveer een jaar nadat hij Jezus persoonlijk had leren kennen, werd hij door Jezus uitgenodigd om een visser van mensen te worden.

Mt 4:
18 Toen hij langs het Meer van Galilea liep, zag hij twee broers: Simon, die Petrus wordt genoemd, en zijn broer Andreas. Ze gooiden een net uit in het meer. Het waren vissers.
19 Hij zei tegen ze: ‘Kom, volg me, dan zal ik van jullie vissers van mensen maken.’
20 Onmiddellijk lieten ze hun netten in de steek en volgden hem.
21 Verderop zag hij twee andere broers: Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes. Ze waren met hun vader Zebedeüs in de boot bezig hun netten te repareren, en hij riep ze.
22 Meteen lieten ze de boot en hun vader achter en volgden Jezus. NWV.

Zij hadden daar geen maling aan. :)
Alpha

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef:
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
08 mar 2021, 11:31
Oh...dat is het...jij toont wat de Bijbel leert.
Dan had je nog niet eerder gezegd.... :clown:
Mensen hier kunnen allemaal de Bijbel lezen.......en komen tot verschillende conclusies dan de jouwe....
.Ik heb dat ook gedaan en heb het christendom vaarwel gezegd...na onderzoek...
En dat is inderdaad mijn persoonlijke keuze... :thumb1:
Als je de Bijbel echt had onderzocht èn begrepen, dan kan je mij uitleggen wat de betekenis is van de vier ruiters in Openbaring 6: 1-8.

Is het niet zo dat je zelf wil bepalen wat goed en wat kwaad is?
Piebe Paulusma

Alpha schreef:
15 mar 2021, 16:39
Piebe Paulusma schreef:
Johannes 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
Toen nog niet nee, maar de Bijbel ging nog even verder.
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef:
15 mar 2021, 16:39
Piebe Paulusma schreef:
Ik denk dat PB bedoelt dat er 144000 geselecteerd gaan worden om in de regering van koning Jezus opgenomen te worden. De vraag blijft hetzelfde, wat als je als nr 144001 op de kandidatenlijst stond? Heb je je daarvoor alle verjaardagen en kerstfeesten ontzegd? Of al die opgeofferde zondagmorgens?
Plaats reactie