Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Plaats reactie
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Maria K »

1 Ik wil dat jullie ook meer weten over de geestelijke gaven, broeders en zusters. 2 Vroeger aanbaden jullie afgoden. Want dat hadden jullie zo geleerd. Jullie wisten niet beter.
Gaven en taken die de Heilige Geest aan de gelovigen geeft

Over opeenvolgende goden en autoriteiten.

Waarop is een klasse maatschappij op gebaseerd bij iedere ooit levende mens in de hele wereld?
Hoe ontstaat een bepaalde hiërarchie?
Over wie de baas/autoriteit is en over wie af en toe iets mag zeggen, maar feitelijk niets te zeggen heeft in een gemeenschap.
Over wie leider mag zijn en over wie alleen moet volgen.
Is dat aan wetten gebonden of groeit dat in de praktijk?
En over situaties waarin al die grote en kleine baasjes wat willen zeggen, ieder naar zijn eigen overtuiging, waarbij andere leden van de groep geen inspraak lijken te hebben, niet eens gehoord worden.

Ik moet steeds weer denken aan het soms tegenstrijdig lijken van wat Paulus schrijft in zijn brieven.
Of ze nu historisch door zijn hand geschreven zijn of door een ander, doet er even niet toe.
Ik denk dat het gaat om om de tendens, zeggingskracht en geloofwaardigheid voor gelovigen of ook om wat je in algemeen psychologische zin zou kunnen zeggen over dit onderwerp.

Belangrijk is mi. de adressering van de brieven en het waarom ze geschreven zijn op een bepaalde manier.
Soms schrijft hij in het algemeen naar de hele gemeente en soms heel specifiek naar een bepaalde kleine groep of zelfs persoon.
Het valt op, dat veel van wat hij schrijft gericht is op de redenen van onenigheid binnen een bepaalde groep en een probleem.

Het probleem van de diversiteit.
Soms naar bepaalde wettisch denkende mensen en soms naar mensen, die op heel sterke wijze een klasse systeem in stand willen houden en ook het uit willen sluiten van anderen, dan bij hun doelgroep passende mensen.
Uitsluiten uit de hele groep of uitsluiten van bepaalde functies.
Vaak adviserend, maar soms veel strikter om te proberen een orde en vrede binnen de gelederen te krijgen en te handhaven bij heftige ruzies.
En vooral als dat laatste het geval is, lijkt hij veel strenger en specifieker naar bepaalde mensen, waarvan hij denkt dat het de oorzaak zou kunnen zijn van de onrust.

Zo bezien kan ik mijn eigen gedachten over een bepaald onderwerp opnieuw overdenken en de rode draad herkennen, waar het feitelijk om gaat bij iedereen in dit leven.
Voor mij wsl. meer metaforisch dan weer anderen, die zich strikter houden aan de bewoordingen God en ook een goddelijke Jezus.
Ik lees voor de "Gaven Gods" dan ook "wat we meegekregen hebben met de onze geboorte aan eigenschappen, talenten" en het nest waar we opgroeiden.

Ik heb deze brief met deze bril nog eens gelezen en vind daar aanknopingspunten in voor het leven onderling en vooral dan, als een groep zo divers is, als maar zijn kan.
Met één gezamenlijke interesse en overeenkomst tussen allen en dus één verbindende factor.

Tot op de dag van vandaag kunnen gemoederen soms hoog oplaaien en is er een (wijze) scheidsrechter nodig.
Vergelijk het met onze moderatoren, die de ondankbare taak hebben altijd de wijsheid in pacht te moeten hebben.
En soms strikte regels naar gelang de situatie wat genuanceerder bekijken en daarop hun beslissingen richten.
En soms door extra te focussen wat strenger.

Met direct daarop zijn tekst over liefde.
Liefde
1 Stel dat ik de talen van de mensen en van de engelen kon spreken. Maar als ik dat zonder liefde deed, was het alleen maar lawaai.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Dicht voor overleg in crew

...

Klaar voor een nieuwe start
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Trajecto »

Topic weer open.
Nulla aetas ad discendum sera
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Bonjour »

Ik was lekker eerst
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door hopper »

Nu is het nog net alsof we in een beslagen spiegel kijken en niet precies weten wat we zien.
Poetsdoekje om de wasem er af te vegen. Lees: veeg het ego voor je ogen weg, dan ga je helder zien.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 10 feb 2021, 17:58 Poetsdoekje om de wasem er af te vegen. Lees: veeg het ego voor je ogen weg, dan ga je helder zien.
Dat is weer een verkeerde interpretatie zoals zo vaak. Het gaat erom dat men op de jongste dag alles zien en begrijpen. Het heeft met ego niks te maken, zoals niks in de Bijbel met ego te maken heeft.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Atheist2 »

Ik wil dat jullie ook meer weten over de geestelijke gaven, broeders en zusters. 2 Vroeger aanbaden jullie afgoden. Want dat hadden jullie zo geleerd. Jullie wisten niet beter.
Dat is het probleem met orthodoxe mensen zoals Paulus. Ze snappen niet dat de god of goden waar zij in geloven afgoden voor anderen zijn en vice versa. Het is zo sektarisch en wij-zij.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Paulus en omgaan met autoriteit en diversiteit.

Bericht door Maria K »

Atheist2 schreef: 10 feb 2021, 18:25
Ik wil dat jullie ook meer weten over de geestelijke gaven, broeders en zusters. 2 Vroeger aanbaden jullie afgoden. Want dat hadden jullie zo geleerd. Jullie wisten niet beter.
Dat is het probleem met orthodoxe mensen zoals Paulus. Ze snappen niet dat de god of goden waar zij in geloven afgoden voor anderen zijn en vice versa. Het is zo sektarisch en wij-zij.
Ik denk, dat vlg. de Bijbelwoorden Paulus het heel goed snapte. Hij zat er midden in.
Mensen zijn overal en altijd hetzelfde.
Ook al staat het er nog zo duidelijk, mensen zullen altijd weer hun eigen teksten eruit pikken om voorrang te kunnen geven aan de eigen wil anderen dat ook op te dringen.

Wil je een gemeenschap vormen met mensen vanuit diverse achtergronden, dan zul je flexibel moeten zijn met álle oude regeltjes en moeten wijzen op de hoofdzaken voor het geheel.
Dat het niet mogelijk is om direct en in één keer alle waarden van de diverse groepen omver te gooien mag duidelijk zijn.
Je zult toch enigszins naar elkaar toe moeten groeien en lukt dat niet, elkaar in de waarde laten.
Dat is ook waar hij op wees. Met metaforen en beeldspraak, zoals aldaar nu nog steeds de gewoonte is, meer dan hier.

Dit in navolging van Jezus die ook veel van de wettische leraren tegen het hoofd stootte, door zijn eigen uitleg en eigen volgen van het geweten.
Om een voorbeeld te noemen, dat er absoluut niets gedaan mag worden met de wekelijkse rustdag oftewel "Dag des Heeren".
Zoals omgaan met menselijk en dierlijk leed boven de oude wetten gaat, als de liefde en zorg ervoor in het geding komt.

Maar het blijkt niet te werken, want juist die nieuwe wegen naar flexibiliteit is waar mensen niet mee om blijken te kunnen gaan.
Steeds weer staan er mensen te trappelen anderen te veroordelen, naar hun eigen normen en waarden, zonder oog te hebben voor het feit dat anderen misschien wel eens goede redenen kunnen hebben voor die van hen.
Al is het maar, dat zij nooit anders hebben geleerd en het gemakkelijker is anderen te beschimpen, dan hun eigen gedachten en gedrag te bezien zonder conformation bias of zelfs te herzien.

Het zijn de diverse volgelingen, die opnieuw niet weten hoe rekening te houden met anderen en hun eigen privé regels weer proberen op te leggen aan een hele groep, zonder rekening te houden met wat voor de hele groep het beste is.
En dat is waar we voortdurend mee te maken hebben.
Of het nu binnen of buiten de kerk is.

Dit topic heb ik gemaakt nav. een paar topics in het besloten geloofsgedeelte.
Mn. nu viewtopic.php?p=329121#p329121
Maar dan meer algemeen en niet gericht op en naar één persoon.
Want die is slechts een personificatie van meerdere mensen, die alleen zeer wettisch kunnen denken volgens een eigen patroon en niet kunnen argumenteren, vaak zelfs zeer moeilijk kunnen communiceren met mensen, die anders denken dan zijzelf.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Plaats reactie