Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

viewtopic.php?p=335875#p335875
N.a.v. deze reactie een topic hierover.
Hoe zit dit?
Waarom gaan theocratie en God niet goed samen?
Petra schreef: 22 mar 2021, 23:28
Balthasar schreef: 23 mar 2021, 10:32
Petra schreef: 22 mar 2021, 23:28
Balthasar schreef: 21 mar 2021, 14:01
De wereld is voor christenen het terrein van de voorlopigheid en distantie: wel in de wereld, niet van de wereld. Daarom loopt elke door mensen gestichte theocratie uit op grote rampen, want het is een recept voor onderdrukking en intolerantie.
Waarom is dat?
Omdat theocratie ten diepste niet past bij hoe God regeert.
Dit snap ik niet.
Ik vind het zo'n onbegrijpelijke zin dat ik er een topic voor maak want volgens mij schrijf je wel iets interessants.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

God regeert in het geheel niet (Waar was God in Auschwitz?).
Een theocratie is dan blasfemie. Een theocratie zijn dan een stelletje ******* die uit naam van God regeren.
Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
De essentie van God is nu juist zwijgen. Mensen die uit naam van God spreken liegen dus per definitie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

God is almachtig maar God is geen heerser. Regeren is wat God niet doet.

'De wil van God' bestaat niet, omdat God de mens de vrije wil geeft en daar niet op ingrijpt en daar niet over oordeelt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 24 mar 2021, 08:57 God is almachtig maar God is geen heerser. Regeren is wat God niet doet.

'De wil van God' bestaat niet, omdat God de mens de vrije wil geeft en daar niet op ingrijpt en daar niet over oordeelt.
Er kan best een "wil van God" bestaan, maar dat valt niet te weten zolang men de vermeende eigen vrije wil volgt.
De uitspraak "De wil van God bestaat niet" is net zo stellig als de uitspraak dat iets "De wil van God is".
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Michelangelo »

Petra schreef: 24 mar 2021, 03:28 viewtopic.php?p=335875#p335875
N.a.v. deze reactie een topic hierover.
Hoe zit dit?
Waarom gaan theocratie en God niet goed samen?
Petra schreef: 22 mar 2021, 23:28
Balthasar schreef: 23 mar 2021, 10:32
Petra schreef: 22 mar 2021, 23:28
Balthasar schreef: 21 mar 2021, 14:01
De wereld is voor christenen het terrein van de voorlopigheid en distantie: wel in de wereld, niet van de wereld. Daarom loopt elke door mensen gestichte theocratie uit op grote rampen, want het is een recept voor onderdrukking en intolerantie.
Waarom is dat?
Omdat theocratie ten diepste niet past bij hoe God regeert.
Dit snap ik niet.
Ik vind het zo'n onbegrijpelijke zin dat ik er een topic voor maak want volgens mij schrijf je wel iets interessants.
Theocratie moet nog komen. Dat ligt in de toekomst. Anders heeft Christus' wederkomst weinig zin.
We bidden er zelfs voor: Uw wil geschiede op aarde zoals ook in de hemel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 24 mar 2021, 10:23
Messenger schreef: 24 mar 2021, 08:57 God is almachtig maar God is geen heerser. Regeren is wat God niet doet.

'De wil van God' bestaat niet, omdat God de mens de vrije wil geeft en daar niet op ingrijpt en daar niet over oordeelt.
Er kan best een "wil van God" bestaan, maar dat valt niet te weten zolang men de vermeende eigen vrije wil volgt.
De uitspraak "De wil van God bestaat niet" is net zo stellig als de uitspraak dat iets "De wil van God is".
Gods wil komt erop neer dat God de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 24 mar 2021, 10:52
hopper schreef: 24 mar 2021, 10:23
Messenger schreef: 24 mar 2021, 08:57 God is almachtig maar God is geen heerser. Regeren is wat God niet doet.

'De wil van God' bestaat niet, omdat God de mens de vrije wil geeft en daar niet op ingrijpt en daar niet over oordeelt.
Er kan best een "wil van God" bestaan, maar dat valt niet te weten zolang men de vermeende eigen vrije wil volgt.
De uitspraak "De wil van God bestaat niet" is net zo stellig als de uitspraak dat iets "De wil van God is".
Gods wil komt erop neer dat God de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Dat valt te vertalen als: "doe maar wat je goed dunkt, het maakt allemaal niks uit".
Ik hang die filosofie niet aan.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 24 mar 2021, 12:41
Messenger schreef: 24 mar 2021, 10:52 Gods wil komt erop neer dat God de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Dat valt te vertalen als: "doe maar wat je goed dunkt, het maakt allemaal niks uit".
Ik hang die filosofie niet aan.
De mens is qua intelligentie best in staat te handelen, onder meer via wetten en rechtspraak die in een stoffelijke wereld soms nodig zijn. Dat soms ongewenste keuzes en uitkomsten plaatshebben is nu eenmaal mogelijk vanwege de vrije wil.

Uiteindelijk worden onze wezens niet werkelijk beschadigd, behalve dan ons stoffelijke deel, omdat we net als God onkwetsbaar zijn. We zijn één met God en God legt zichzelf/haarzelf geen beperkingen op.

In de praktijk, gelet op mijn bovenstaande beschrijving van Gods wil, ervaren we geen oordeel of interventie van God.
Als je met symbolische mythes of sprookjes aankomt van duizenden jaren geleden is dat geen enkel bewijs voor een God die de vrije wil anders ziet dan ik hierboven doe.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 24 mar 2021, 12:54
hopper schreef: 24 mar 2021, 12:41
Messenger schreef: 24 mar 2021, 10:52 Gods wil komt erop neer dat God de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
Dat valt te vertalen als: "doe maar wat je goed dunkt, het maakt allemaal niks uit".
Ik hang die filosofie niet aan.
De mens is qua intelligentie best in staat te handelen, onder meer via wetten en rechtspraak die in een stoffelijke wereld soms nodig zijn. Dat soms ongewenste keuzes en uitkomsten plaatshebben is nu eenmaal mogelijk vanwege de vrije wil.

Uiteindelijk worden onze wezens niet werkelijk beschadigd, behalve dan ons stoffelijke deel, omdat we net als God onkwetsbaar zijn. We zijn één met God en God legt zichzelf/haarzelf geen beperkingen op.

In de praktijk, gelet op mijn bovenstaande beschrijving van Gods wil, ervaren we geen oordeel of interventie van God.
Als je met symbolische mythes of sprookjes aankomt van duizenden jaren geleden is dat geen enkel bewijs voor een God die de vrije wil anders ziet dan ik hierboven doe.
De wettelijke macht staat hier buiten. En dat God niet oordeelt of regeert mag ook zo zijn. En bewijzen uit boeken tellen ook niet mee.

Toch is het niet zo dat dat dan maar "mijn wil geschiedde". Degene met de -vermeende- eigen wil leeft juist in afgescheidenheid. Het is die eigen wil die de afgescheidenheid veroorzaakt. In het Licht is er geen sprake van willen. Dus dat "Jouw/Jullie wil is Mijn wil." klopt niet.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Robert Frans »

God houdt niet zo van grote overheden of koninkrijken. Telkens als een rijk te groot en te machtig dreigt te worden, brokkelt het weer af en laat het de zonde van de mens in al haar zwartheid weer zien.
In het verhaal van de Toren van Babel wordt dan principe al op mythische wijze omschreven, maar ook in de boeken van Samuël en Koningen zie je dat God eigenlijk helemaal niet op een koning zit te wachten. 'Ze verwerpen Mij als koning' zo zegt Hij als Israël toch graag een koning wil.
Hij waarschuwt hen nog dat zo'n koning vooral het volk zal onderwerpen en uitbuiten, maar Israël gaat liever mee met de tijd dan dat zij het eenvoudige, vrije stammenverbond blijft dat zij was. Dus komt er een koning en raakt Israël na een korte tijd van rijkdom en glorie prompt verdeeld in twee rijken met twee koningen. Waarbij de ene koning na de andere God ongehoorzaam is en verstrikt raakt in vele oorlogen, intriges, noem maar op.

En ja, ook de Kerk heeft Hij liever niet al te machtig. Groot, mooi en wereldomspannend zijn is goed, want daardoor leren meer mensen Hem kennen, maar als ze teveel haar macht wil laten gelden, dan zet Hij haar weer op haar plaats en laat Hij in haar de zonde van de mens in al haar zwartheid weer zien.
Niet dat Hij de zonde zelf veroorzaakt, maar Hij laat het dan wel toe. Mensen luisteren nu eenmaal eerder naar (afschrikwekkende) voorbeelden en verhalen dan naar theorieën en geboden.
Wij zijn hier immers niet op aarde om over elkaar te heersen, maar om elkaar te dienen. En als wij dat niet willen, dan zullen we de gevolgen daarvan moeten dragen. Keer op keer op keer, omdat we nu eenmaal hardleers zijn.

Natuurlijk laat God ons niet helemaal in de steek. Als krijgsheren of koningen teveel misbruik maken van hun macht, dan laat Hij een beweging opkomen van orde, rust en moraliteit. Als die orde vervolgens te benauwend en te verstikkend wordt, dan laat Hij een beweging opkomen van vrijheid, creativiteit en rationaliteit. Wordt die beweging te individualistisch, dan komt er weer een beweging van gemeenschapszin, geborgenheid en het gevoel.
Zo reageert Hij voortdurend met tegenbewegingen, zodat er in heel de geschiedenis een soort golfbeweging van actie en reactie is terug te zien. En laat Hij in elk rijk en in elke tijdsgeest ook mooie vruchten op het gebied van cultuur, liefdadigheid en welvaart opbloeien waarin mensen Hem toch kunnen leren kennen en beminnen. Want zelfs in de meest donkere tijden is Hij altijd blijvend aanwezig en laat Hij ons uiteindelijk in vreugde oogsten wat wij in tranen hebben gezaaid.

Ook de Tweede Wereldoorlog liet Hij relatief maar heel kort duren, doch eerst nadat Hij ons als waarschuwing confronteerde met de meest gruwelijke uitspattingen van de menselijke zonde. Nog nooit heeft de mens zichzelf zo verschrikkelijk op de kaart gezet. Verschillende soms eeuwenoude kwaadaardige ontwikkelingen en ideologieën die hiertoe konden leiden werden daarna ook snel en eindelijk alsnog taboe verklaard; ook de Kerk bood uiteindelijk haar excuses aan voor het bittere antisemitisme dat haar al zo lang teisterde.
Tot op de dag van vandaag maakt Auschwitz diepe indruk op ons en bezweren we dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Maar garanties biedt dat niet, want nu al zijn er weer regeringen die er concentratiekampen op nahouden voor bepaalde bevolkingsgroepen, leeft het antisemitisme hier en daar weer op en vinden we de handel en soms ook de sport belangrijker dan echte gerechtigheid.
Dus zal het weer wachten zijn op een tegenbeweging die nu alreeds in ons begonnen kan worden als wij ervoor openstaan. En die misschien al begonnen is.

Zo zal het echter niet altijd blijven doorgaan. Uiteindelijk komt een moment dat God definitief ingrijpt, dat de weeën hun hoogtepunt bereiken en Hij álle rijken en ook de Kerk zoals wij haar nu kennen ten gronde zal richten.
Er komt weer één gemeenschap, bestaande uit vrije mensen die heel eenvoudig in diepe verbondenheid met God, elkaar en de schepping leven, volmaakt verenigd met de eigen menselijke natuur. Dan pas wordt Gods wil volledig gedaan, wordt zijn Rijk volledig voltooid. Een Rijk gebaseerd op dienstbaarheid, zachtmoedigheid, nederigheid, schoonheid en liefde.

Of Gods voorzienigheid werkelijk zo de geschiedenis stuurt? Dat weet ik niet, dat blijft ook voor mij een mysterie. Maar als ik met mijn ongetwijfeld zeer beperkte blik de geschiedenis, de menselijke geest en de bijbelse verhalen in ogenschouw neem, dan schijnt het mij wel toe dat God in elk geval niet door kracht of geweld, maar door zijn Geest wil regeren, dat zijn eenheid van een heel andere orde is en dat Hij niet voor niets als meest volmaakte beeld van Hem een naakte, gekruisigde Man toont.
Een Heer en een God die de dood en de zonde glorieus overwint op een wijze die wij ons niet hadden kunnen voorstellen, maar die tot op de dag van vandaag miljoenen levens ingrijpend veranderd.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 24 mar 2021, 15:50
Natuurlijk laat God ons niet helemaal in de steek. Als krijgsheren of koningen teveel misbruik maken van hun macht, dan laat Hij een beweging opkomen van orde, rust en moraliteit. Als die orde vervolgens te benauwend en te verstikkend wordt, dan laat Hij een beweging opkomen van vrijheid, creativiteit en rationaliteit. Wordt die beweging te individualistisch, dan komt er weer een beweging van gemeenschapszin, geborgenheid en het gevoel.
Zo reageert Hij voortdurend met tegenbewegingen, zodat er in heel de geschiedenis een soort golfbeweging van actie en reactie is terug te zien.
Toch nog een ingrijpende, regerende God. Dan was het *bijvoorbeeld* God die de geallieerden er op uit stuurden om krijgsheer A. Hitler tot de orde te roepen.

Ik denk niet dat de werkelijkheid zo in elkaar zit.
peda
Berichten: 20405
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

hopper schreef: 24 mar 2021, 17:24
Robert Frans schreef: 24 mar 2021, 15:50
Natuurlijk laat God ons niet helemaal in de steek. Als krijgsheren of koningen teveel misbruik maken van hun macht, dan laat Hij een beweging opkomen van orde, rust en moraliteit. Als die orde vervolgens te benauwend en te verstikkend wordt, dan laat Hij een beweging opkomen van vrijheid, creativiteit en rationaliteit. Wordt die beweging te individualistisch, dan komt er weer een beweging van gemeenschapszin, geborgenheid en het gevoel.
Zo reageert Hij voortdurend met tegenbewegingen, zodat er in heel de geschiedenis een soort golfbeweging van actie en reactie is terug te zien.
Toch nog een ingrijpende, regerende God. Dan was het *bijvoorbeeld* God die de geallieerden er op uit stuurden om krijgsheer A. Hitler tot de orde te roepen.

Ik denk niet dat de werkelijkheid zo in elkaar zit.
Het probleem blijft dat de eventuele beinvloeding door God nergens aantoonbaar te zien is. Is er ellende dan is er vanuit het geloof een passende verklaring, is er een gelukkige afloop, dan is er vanuit het geloof opnieuw een passende verklaring. in het O T was dat reeds zichtbaar, nooit een voortdurende positieve trend voor Gods oogappel, maar ook geen voortdurende negatieve trend. Op en neer en op beide trendlijnen kan de beinvloeding door God vanuit het geloof prima worden gedacht. De ene beschouwer ziet God helemaal niet aan het werk, de andere beschouwer ziet God voortdurend aan het werk. Twee totaal verschillende overtuigingen, die elkaar nooit zullen raken.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
peda
Berichten: 20405
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Het punt is wel dat wanneer een gelovige niet meer zou weten wat God Wil, dan is het met het geloof over en voorbij. Geloof heeft juist als fundament het weten wat God Wil. Ga er maar aan staan om een gelovige er van te overtuigen dat de Wil van God niet de Wil van God is. Gezien de ontkerstening lukt dat wel in de buitenwereld, maar bij de gelovigen die je aantreft op fora lukt het niet. Hetzelfde geldt overigens voor de forum atheisten. Daar heb ik ook geen kennis van het verlaten van het atheistisch denken en het "' wisselen "' richting het omarmen van een godsdienstige overtuiging. Blijf zitten waar je zit, is het forum credo.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 24 mar 2021, 18:04
EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Het punt is wel dat wanneer een gelovige niet meer zou weten wat God Wil, dan is het met het geloof over en voorbij. Geloof heeft juist als fundament het weten wat God Wil. Ga er maar aan staan om een gelovige er van te overtuigen dat de Wil van God niet de Wil van God is. Gezien de ontkerstening lukt dat wel in de buitenwereld, maar bij de gelovigen die je aantreft op fora lukt het niet. Hetzelfde geldt overigens voor de forum atheisten. Daar heb ik ook geen kennis van het verlaten van het atheistisch denken en het "' wisselen "' richting het omarmen van een godsdienstige overtuiging. Blijf zitten waar je zit, is het forum credo.
In mijn geloof heeft God zelf dus geen voorkeur. De uiteindelijke uitkomst is volmaakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door EdVaessen »

peda schreef: 24 mar 2021, 18:04
EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Het punt is wel dat wanneer een gelovige niet meer zou weten wat God Wil, dan is het met het geloof over en voorbij. Geloof heeft juist als fundament het weten wat God Wil. Ga er maar aan staan om een gelovige er van te overtuigen dat de Wil van God niet de Wil van God is. Gezien de ontkerstening lukt dat wel in de buitenwereld, maar bij de gelovigen die je aantreft op fora lukt het niet. Hetzelfde geldt overigens voor de forum atheisten. Daar heb ik ook geen kennis van het verlaten van het atheistisch denken en het "' wisselen "' richting het omarmen van een godsdienstige overtuiging. Blijf zitten waar je zit, is het forum credo.
De ongelovige die gelovig wordt wil gewoon iets anders dan de gelovige die ongelovig wordt. Tegen die interne motieven is geen kruid gewassen en zowel het geloof als het atheisme bieden zaken die aanhaken bij die motieven. Het is alleen zo dat indoctrinatie iemand heel lang in een kamp kan houden door een mentale horde op te werpen die groter is dan wat de persoon ten diepste zelf wil. Die mentale dwang is met een beroep op het hogere goed is wat het niet zo lachwekkend maakt, temeer daar heel wat mensen zich op deze wijze macht weten te verschaffen ten koste van anderen.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 24 mar 2021, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10725
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Snelheid »

EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 18:49
peda schreef: 24 mar 2021, 18:04
EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Het punt is wel dat wanneer een gelovige niet meer zou weten wat God Wil, dan is het met het geloof over en voorbij. Geloof heeft juist als fundament het weten wat God Wil. Ga er maar aan staan om een gelovige er van te overtuigen dat de Wil van God niet de Wil van God is. Gezien de ontkerstening lukt dat wel in de buitenwereld, maar bij de gelovigen die je aantreft op fora lukt het niet. Hetzelfde geldt overigens voor de forum atheisten. Daar heb ik ook geen kennis van het verlaten van het atheistisch denken en het "' wisselen "' richting het omarmen van een godsdienstige overtuiging. Blijf zitten waar je zit, is het forum credo.
De ongelovige die gelovig wordt wil gewoon iets anders dan de gelovige die ongelovig wordt. Tegen die interne motieven is geen kruid gewassen en zowel het geloof als het atheisme bieden zaken die aanhaken bij die motieven. Het is alleen zo dat indoctrinatie iemand heel lang in een kamp kan houden door een mentale horde op te werpen die groter is dan wat de persoon ten diepste zelf wil.
:lol: :lol: Als het een kamp zou zijn staan de deuren wagenwijd open ,als je wil gaan dan ga je gewoon,alleen buiten het kamp zijn ze ook niet gelukkig en zoeken dan maar weer christelijke fora op :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door callista »

Leer jij je maar eens te gedragen op een forum dat voor iedereen is.
Gelovig en ongelovig en daar tussen in.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door EdVaessen »

callista schreef: 24 mar 2021, 18:54 Leer jij je maar eens te gedragen op een forum dat voor iedereen is.
Gelovig en ongelovig en daar tussen in.
Snelheid heeft niets te zeggen. Hij wil alleen maar je aandacht die hij in zijn eigen kring niet krijgt.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 24 mar 2021, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10725
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 24 mar 2021, 18:54 Leer jij je maar eens te gedragen op een forum dat voor iedereen is.
Gelovig en ongelovig en daar tussen in.
Ja hoor daar is ze weer.hou is op met ruzie zoeken. :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 24 mar 2021, 17:39
hopper schreef: 24 mar 2021, 17:24
Robert Frans schreef: 24 mar 2021, 15:50
Natuurlijk laat God ons niet helemaal in de steek. Als krijgsheren of koningen teveel misbruik maken van hun macht, dan laat Hij een beweging opkomen van orde, rust en moraliteit. Als die orde vervolgens te benauwend en te verstikkend wordt, dan laat Hij een beweging opkomen van vrijheid, creativiteit en rationaliteit. Wordt die beweging te individualistisch, dan komt er weer een beweging van gemeenschapszin, geborgenheid en het gevoel.
Zo reageert Hij voortdurend met tegenbewegingen, zodat er in heel de geschiedenis een soort golfbeweging van actie en reactie is terug te zien.
Toch nog een ingrijpende, regerende God. Dan was het *bijvoorbeeld* God die de geallieerden er op uit stuurden om krijgsheer A. Hitler tot de orde te roepen.

Ik denk niet dat de werkelijkheid zo in elkaar zit.
Het probleem blijft dat de eventuele beinvloeding door God nergens aantoonbaar te zien is. Is er ellende dan is er vanuit het geloof een passende verklaring, is er een gelukkige afloop, dan is er vanuit het geloof opnieuw een passende verklaring. in het O T was dat reeds zichtbaar, nooit een voortdurende positieve trend voor Gods oogappel, maar ook geen voortdurende negatieve trend. Op en neer en op beide trendlijnen kan de beinvloeding door God vanuit het geloof prima worden gedacht. De ene beschouwer ziet God helemaal niet aan het werk, de andere beschouwer ziet God voortdurend aan het werk. Twee totaal verschillende overtuigingen, die elkaar nooit zullen raken.
Ik hou me bij wat ik tot dusver heb waargenomen. En nog nooit heb ik ergens een ingrijpende God gezien. Wat Robert Frans beschrijft is oorzaak en gevolg en het ritme van de geschiedenis. Fenomenen uit het wordende. Dat is het voordeel als je buiten het wordende bent getreden, dan zie je scherper dat er nergens een regulerende God is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Mensen die menen te weten wat God wil, die dwalen in illusies.
Zie verder het onderschrift van Maria. Als God zwijgt kun je hem alles laten zeggen.
Uit naam van God spreken is dus eigenlijk blasfemie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 24 mar 2021, 18:04

Het punt is wel dat wanneer een gelovige niet meer zou weten wat God Wil, dan is het met het geloof over en voorbij. Geloof heeft juist als fundament het weten wat God Wil.
Ik weet niet of alle gelovigen het hier mee eens zijn. Er zijn ook gelovigen die scherp naar Jezus' woorden luisteren. "Niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede." zei Jezus. Wat de "eigen wil" is, is voor iedere gelovige te weten. Wat "Uw wil" is, is niet te weten.

Uiteraard zijn er ook gelovigen die uit Gods naam spreken. Maar dan gaat het gezegde van Maria weer op.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 24 mar 2021, 20:44
EdVaessen schreef: 24 mar 2021, 17:53
hopper schreef: 24 mar 2021, 08:31 Ronduit lachwekkend uiteraard. Mensen die denken te weten wat God wil.
Was het maar lachwekkend.
Mensen die menen te weten wat God wil, die dwalen in illusies.
Zie verder het onderschrift van Maria. Als God zwijgt kun je hem alles laten zeggen.
Uit naam van God spreken is dus eigenlijk blasfemie.
Het is geen blasfemie maar gewoon een menselijke eigenschap om soms iets te beweren dat men helemaal niet waar kan maken.
Het griezelige van religies en ideologieën is dat ze macht geven aan mensen die zulke onzin verkopen als de wet waaraan men zich heeft te houden.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 24 mar 2021, 15:50
Natuurlijk laat God ons niet helemaal in de steek. Als krijgsheren of koningen teveel misbruik maken van hun macht, dan laat Hij een beweging opkomen van orde, rust en moraliteit. Als die orde vervolgens te benauwend en te verstikkend wordt, dan laat Hij een beweging opkomen van vrijheid, creativiteit en rationaliteit. Wordt die beweging te individualistisch, dan komt er weer een beweging van gemeenschapszin, geborgenheid en het gevoel.
Zo reageert Hij voortdurend met tegenbewegingen, zodat er in heel de geschiedenis een soort golfbeweging van actie en reactie is terug te zien. En laat Hij in elk rijk en in elke tijdsgeest ook mooie vruchten op het gebied van cultuur, liefdadigheid en welvaart opbloeien ..
...Tot op de dag van vandaag maakt Auschwitz diepe indruk op ons en bezweren we dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Maar garanties biedt dat niet, want nu al zijn er weer regeringen die er concentratiekampen op nahouden voor bepaalde bevolkingsgroepen, leeft het antisemitisme hier en daar weer op en vinden we de handel en soms ook de sport belangrijker dan echte gerechtigheid.
Dus zal het weer wachten zijn op een tegenbeweging die nu alreeds in ons begonnen kan worden als wij ervoor openstaan. En die misschien al begonnen is.
Het komt sterk overeen met wat ik ook heb geschreven.. viewtopic.php?p=334045#p334045
De wereld in een rondedans; actie-reactie, beweging en tegenbeweging.
In mijn visie is het de mensheid in evolutie, in jouw visie God die reageert of laat reageren eigenlijk.

Robert Frans schreef: 24 mar 2021, 15:50 Zo zal het echter niet altijd blijven doorgaan. Uiteindelijk komt een moment dat God definitief ingrijpt, dat de weeën hun hoogtepunt bereiken en Hij álle rijken en ook de Kerk zoals wij haar nu kennen ten gronde zal richten.
Er komt weer één gemeenschap, bestaande uit vrije mensen die heel eenvoudig in diepe verbondenheid met God, elkaar en de schepping leven, volmaakt verenigd met de eigen menselijke natuur. Dan pas wordt Gods wil volledig gedaan, wordt zijn Rijk volledig voltooid. Een Rijk gebaseerd op dienstbaarheid, zachtmoedigheid, nederigheid, schoonheid en liefde.
Hoop doet leven hè. Of jij dat moment nog bij leven en welzijn zal meemaken kun je niet weten.
Dus sja.. tot het zover is zullen we het op dit knetterleipe aardbolletje moeten zien te rooien; roeien met de riemen dan maar.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Plaats reactie