Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 11 apr 2021, 02:10
Natuurlijk komt dat omdat de Bijbel zo multi-interpreteerbaar is en in mijn optiek blijkt daar de Wil van de Bijbelse God het meest duidelijk uit.
Als die dat niet had gewild had ie het wel anders gedaan. Lijkt mij Logisch toch?!
Hallo Petra,

Bij de Godsdienst in Instituutvorm, is het antwoord op de multi-interpreteerbaarheid weer gevonden. Het"' kanaal van God "' is daar de oplossing. Bij de JG het "" besturend lichaam "' in de RK Kerk de "" Heilige Traditie "'. Het Kanaal van God maakt korte metten met de multi-interpreteerbaarheid.
God geeft via het Kanaal de Enige Juiste Interpretatie. Basta !! Ik zie dit fenomeen ook in onze omgeving als een belangrijke reden voor kerkverlating, zoals jij ook elders schreef. De moderne mens denkt niet meer zoals de beroepsgelovigen willen dat er gedacht wordt. Spiritueel eten a la carte en niet de maaltijd naar voor iedereen geldend eenheidsrecept. De grote botsing tussen de geindividualiseerde mens en de kerkelijke autoriteit. Afwachten hoe het gaat aflopen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 11 apr 2021, 10:10
Petra schreef: 11 apr 2021, 02:10
Natuurlijk komt dat omdat de Bijbel zo multi-interpreteerbaar is en in mijn optiek blijkt daar de Wil van de Bijbelse God het meest duidelijk uit.
Als die dat niet had gewild had ie het wel anders gedaan. Lijkt mij Logisch toch?!
Hallo Petra,

Bij de Godsdienst in Instituutvorm, is het antwoord op de multi-interpreteerbaarheid weer gevonden. Het"' kanaal van God "' is daar de oplossing. Bij de JG het "" besturend lichaam "' in de RK Kerk de "" Heilige Traditie "'. Het Kanaal van God maakt korte metten met de multi-interpreteerbaarheid.
God geeft via het Kanaal de Enige Juiste Interpretatie. Basta !! Ik zie dit fenomeen ook in onze omgeving als een belangrijke reden voor kerkverlating, zoals jij ook elders schreef. De moderne mens denkt niet meer zoals de beroepsgelovigen willen dat er gedacht wordt. Spiritueel eten a la carte en niet de maaltijd naar voor iedereen geldend eenheidsrecept. De grote botsing tussen de geindividualiseerde mens en de kerkelijke autoriteit. Afwachten hoe het gaat aflopen.
Hi Peda.
Dat bevestigt toch ook mijn stelling, er is niet één kanaal er zijn vele kanalen. Elke stroming heeft een eigen kanaal en allemaal staan ze met de Bijbel in de hand.
Ieder Kanaal noemt zichzelf hét Ware Enige Juiste kanaal.
Waar ik nou niet over uit kan is dat kanalenvolgers zelf en de kanalen zelf daar niet over vallen en dan bedoel ik dat in de zin van.. dat ze zichzelf aan het hoofd krabben daarover i.p.v. ten strijde trekken tegen alle andere kanalen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 12 apr 2021, 01:59
peda schreef: 11 apr 2021, 10:10
Petra schreef: 11 apr 2021, 02:10
Natuurlijk komt dat omdat de Bijbel zo multi-interpreteerbaar is en in mijn optiek blijkt daar de Wil van de Bijbelse God het meest duidelijk uit.
Als die dat niet had gewild had ie het wel anders gedaan. Lijkt mij Logisch toch?!
Hallo Petra,

Bij de Godsdienst in Instituutvorm, is het antwoord op de multi-interpreteerbaarheid weer gevonden. Het"' kanaal van God "' is daar de oplossing. Bij de JG het "" besturend lichaam "' in de RK Kerk de "" Heilige Traditie "'. Het Kanaal van God maakt korte metten met de multi-interpreteerbaarheid.
God geeft via het Kanaal de Enige Juiste Interpretatie. Basta !! Ik zie dit fenomeen ook in onze omgeving als een belangrijke reden voor kerkverlating, zoals jij ook elders schreef. De moderne mens denkt niet meer zoals de beroepsgelovigen willen dat er gedacht wordt. Spiritueel eten a la carte en niet de maaltijd naar voor iedereen geldend eenheidsrecept. De grote botsing tussen de geindividualiseerde mens en de kerkelijke autoriteit. Afwachten hoe het gaat aflopen.
Hi Peda.
Dat bevestigt toch ook mijn stelling, er is niet één kanaal er zijn vele kanalen. Elke stroming heeft een eigen kanaal en allemaal staan ze met de Bijbel in de hand.
Ieder Kanaal noemt zichzelf hét Ware Enige Juiste kanaal.
Waar ik nou niet over uit kan is dat kanalenvolgers zelf en de kanalen zelf daar niet over vallen en dan bedoel ik dat in de zin van.. dat ze zichzelf aan het hoofd krabben daarover i.p.v. ten strijde trekken tegen alle andere kanalen.
Wanneer jezelf overtuigd bent het juiste kanaal te zijn, dan zijn andere kanalen automatisch verkeerde kanalen. Je gaat dan niet nadenken en diepzinnig aan het hoofd krabben, maar alle aandacht wordt gericht op bescherming van de eigen overtuiging. Je ziet die institutionele bescherming overal optreden, in religie land maar ook daarbuiten. Wie de spelregels van de organisatie schendt, moet afscheid nemen of erger. Dissident gedrag wordt afgestraft. Ergens ook begrijpelijk, de acceptatie van de "' mol '' die het gezag ondermijnt, wordt nergens getolereerd. Daarvoor is een godsdienstig instituut niet boven een andere organisatie te "' blamen "' in mijn ogen. Verschil in overtuiging is niet te voorkomen in de mensenwereld, waar het om draait, is hoe er wordt omgegaan met verschil in overtuiging. Opnieuw de lange liniaal lopende van interessante kleuring tot volledige vernietiging van de ""afwijking"', het is een keuze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 11 apr 2021, 10:10
Petra schreef: 11 apr 2021, 02:10
Natuurlijk komt dat omdat de Bijbel zo multi-interpreteerbaar is en in mijn optiek blijkt daar de Wil van de Bijbelse God het meest duidelijk uit.
Als die dat niet had gewild had ie het wel anders gedaan. Lijkt mij Logisch toch?!
Hallo Petra,

Bij de Godsdienst in Instituutvorm, is het antwoord op de multi-interpreteerbaarheid weer gevonden. Het"' kanaal van God "' is daar de oplossing. Bij de JG het "" besturend lichaam "' in de RK Kerk de "" Heilige Traditie "'. Het Kanaal van God maakt korte metten met de multi-interpreteerbaarheid.
God geeft via het Kanaal de Enige Juiste Interpretatie. Basta !! Ik zie dit fenomeen ook in onze omgeving als een belangrijke reden voor kerkverlating, zoals jij ook elders schreef. De moderne mens denkt niet meer zoals de beroepsgelovigen willen dat er gedacht wordt. Spiritueel eten a la carte en niet de maaltijd naar voor iedereen geldend eenheidsrecept. De grote botsing tussen de geïndividualiseerde mens en de kerkelijke autoriteit. Afwachten hoe het gaat aflopen.
Het woord kerk heeft tegenwoordig de betekenis van een gebouw of religieuze organisatie.
In de bijbel staat de gelovige als persoon op de voorgrond.

Interpretatie is echter een zaak van God èn hij geeft aan wie HIJ wil.
Dus een "eigen" uitleg zit er niet in.
Uitleg dien je dus in de Bijbel zelf te zoeken.

Je ziet dan ook dat men al vrij vroeg van het geloof afvalt.
Zo benoemde een ouderling in Carthago zichzelf als "bisschop", omstreeks het jaar 150 n.C.
Terwijl zichzelf verhogen door een titel niet is toegestaan.

Mattheüs 23:
8 Maar jullie moeten je geen rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één Meester, terwijl jullie allemaal broeders zijn.
9 Noem niemand op aarde je vader, want jullie hebben maar één Vader, die in de hemel is.
10 Laat je ook geen leider noemen, want jullie hebben maar één Leider, de Christus.
11 De grootste onder jullie zal degene zijn die jullie dient.

Lukas 14:11 Want iedereen die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, en iedereen die zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.’


Jezus onderwees de mensen, Joden, die zelf al een mate van Bijbelkennis hadden.
Door nauwkeurige kennis van de Bijbel, kan je zelf bepalen wat de betekenis is.

De Bijbel toont aan dat het goede nieuws over de gehele aarde verkondigd wordt.

1 Timotheüs 2:4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.

Daniël 12:4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’ NWV.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 12 apr 2021, 09:39
Petra schreef: 12 apr 2021, 01:59
peda schreef: 11 apr 2021, 10:10
Petra schreef: 11 apr 2021, 02:10
Natuurlijk komt dat omdat de Bijbel zo multi-interpreteerbaar is en in mijn optiek blijkt daar de Wil van de Bijbelse God het meest duidelijk uit.
Als die dat niet had gewild had ie het wel anders gedaan. Lijkt mij Logisch toch?!
Hallo Petra,

Bij de Godsdienst in Instituutvorm, is het antwoord op de multi-interpreteerbaarheid weer gevonden. Het"' kanaal van God "' is daar de oplossing. Bij de JG het "" besturend lichaam "' in de RK Kerk de "" Heilige Traditie "'. Het Kanaal van God maakt korte metten met de multi-interpreteerbaarheid.
God geeft via het Kanaal de Enige Juiste Interpretatie. Basta !! Ik zie dit fenomeen ook in onze omgeving als een belangrijke reden voor kerkverlating, zoals jij ook elders schreef. De moderne mens denkt niet meer zoals de beroepsgelovigen willen dat er gedacht wordt. Spiritueel eten a la carte en niet de maaltijd naar voor iedereen geldend eenheidsrecept. De grote botsing tussen de geindividualiseerde mens en de kerkelijke autoriteit. Afwachten hoe het gaat aflopen.
Hi Peda.
Dat bevestigt toch ook mijn stelling, er is niet één kanaal er zijn vele kanalen. Elke stroming heeft een eigen kanaal en allemaal staan ze met de Bijbel in de hand.
Ieder Kanaal noemt zichzelf hét Ware Enige Juiste kanaal.
Waar ik nou niet over uit kan is dat kanalenvolgers zelf en de kanalen zelf daar niet over vallen en dan bedoel ik dat in de zin van.. dat ze zichzelf aan het hoofd krabben daarover i.p.v. ten strijde trekken tegen alle andere kanalen.
Wanneer jezelf overtuigd bent het juiste kanaal te zijn, dan zijn andere kanalen automatisch verkeerde kanalen. Je gaat dan niet nadenken en diepzinnig aan het hoofd krabben, maar alle aandacht wordt gericht op bescherming van de eigen overtuiging. Je ziet die institutionele bescherming overal optreden, in religie land maar ook daarbuiten. Wie de spelregels van de organisatie schendt, moet afscheid nemen of erger. Dissident gedrag wordt afgestraft. Ergens ook begrijpelijk, de acceptatie van de "' mol '' die het gezag ondermijnt, wordt nergens getolereerd. Daarvoor is een godsdienstig instituut niet boven een andere organisatie te "' blamen "' in mijn ogen. Verschil in overtuiging is niet te voorkomen in de mensenwereld, waar het om draait, is hoe er wordt omgegaan met verschil in overtuiging. Opnieuw de lange liniaal lopende van interessante kleuring tot volledige vernietiging van de ""afwijking"', het is een keuze.
Dat vind ik dan wel weer een compliment naar de RK en de huidige paus. De eigen spelregels werden immers juist door de eigen gelederen enorm overtreden en er werd een hoop kwaad aangericht om dat onder de pet te houden.
Hoe moeilijk het ook was na decennia binnenshuis houden (waar helaas ook klokkenluiderskoppen voor hebben gerold) maar uiteindelijk heeft ie er toch wel voor gekozen om het misbruik echt aan te pakken. Wetende dat die openheid voor altijd een smet op het eigen kanaal zal blijven. Daarvoor heb ik dan toch respect voor deze man; maak je eigen nest schoon wil je over ethiek/moraal/respect e.d. preken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Het walgelijke misbruik in de RK Kerk ( en daar niet alleen ) heeft m.i. niets te maken met de visie op "" kanaal van God "'. Je moet beiden wel scheiden van elkaar. De gemaakte fout inzake het "' dekken "' van het eeuwen lang bedreven misdrijf tot op het hoogste niveau, is de interpretatie van de beroepsgelovigen van de betekenis van de Kerk. Voor het volk mocht er nooit ook maar de geringste twijfel zijn aan de "' rechtschapenheid "' van het Instituut, het belang van het Instituut ging altijd boven het belang van het individu. Een volstrekt onjuiste belangenafweging, in mijn optiek, maar het was wel het credo en dat vele, zeer vele eeuwen lang. Door de veranderingen in de maatschappij, moest het instituut het gevolgde credo "" Instituut boven slachtoffer "' laten varen. De openlegging van de beerput werd wel van buitenaf opgedrongen.
Maar nu snel terug naar het topic anders volgt er een eindeloze inbreng die niets met het topic van doen heeft.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 13 apr 2021, 09:24 Het walgelijke misbruik in de RK Kerk ( en daar niet alleen ) heeft m.i. niets te maken met de visie op "" kanaal van God "'. Je moet beiden wel scheiden van elkaar. De gemaakte fout inzake het "' dekken "' van het eeuwen lang bedreven misdrijf tot op het hoogste niveau, is de interpretatie van de beroepsgelovigen van de betekenis van de Kerk. Voor het volk mocht er nooit ook maar de geringste twijfel zijn aan de "' rechtschapenheid "' van het Instituut, het belang van het Instituut ging altijd boven het belang van het individu. Een volstrekt onjuiste belangenafweging, in mijn optiek, maar het was wel het credo en dat vele, zeer vele eeuwen lang. Door de veranderingen in de maatschappij, moest het instituut het gevolgde credo "" Instituut boven slachtoffer "' laten varen. De openlegging van de beerput werd wel van buitenaf opgedrongen.
Maar nu snel terug naar het topic anders volgt er een eindeloze inbreng die niets met het topic van doen heeft.
Hi Peda
Natuurlijk heeft dat er wel mee te maken als het in een instituut op het hoogste niveau zo verkeerd gaat; het waren juist de gezagsdragers die ver buiten hun boekje zijn gegaan.
Die onjuiste belangenafweging was voor hun eigen belang, en heeft het nog schadelijker heeft gemaakt.
Dat is veelzeggend...mensen zijn zondig, en kunnen vreselijke dingen doen, juist zij die zelf aangeven het dichtst bij God te staan, Gods Stem te horen en Gods Woord te verkondigen. Hoe kan dat?
Zoals je zelf schrijft werd het openen van de beerput uiteindelijk door de maatschappij afgedwongen omdat het volk inzag dat het instituut verre van rechtschapen handelde.
Wat mijn stelling oproept dat God het gewone volk aanspoorde om het instituut te corrigeren. Waarom zou dat zijn?
De geschiedenis heeft ons geleerd dat gezagsdragers zo hoogmoedig kunnen worden dat zij hun eigen wil met Gods wil verwarren.
Mijn conclusie is dat God uiteindelijk ten diepste bij monde van het gewone volk regeert.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Mijns inziens wordt in de RK kerk niet iedere gelovige gezien als een potentieel kanaal van God Zelve, maar is het Instituut Kerk (de H Traditie ) het kanaal waarlangs God communiceert. In de protestantse sektor heeft men die claim laten vervallen, mede aangestuurd door de vele verkeerde stappen die de RK Kerk ten tijde van de hervorming in de ogen van de hervormers maakte. Bij de hervorming, terug naar de bijbel ( drie sola's ) werd iedere gelovige in potentie het kanaal van God toegekend. Dit sluit ook prima aan bij de inbreng van R F aangaande de "' afgoderij in de RK Kerk "'. Volgens de protestanten vindt daar afgoderij plaats ( bijbel, 3 sola's ) volgens de RK Kerk uiteraard niet ( H Traditie ). Of daar God Zelve via het "' volk aan de basis "' correcties aanbracht, dat betwijfel ik sterk. Ook de hervormers waren een elite in religie land en geen "' geloofseenvoudigen "' aan de basis.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 14 apr 2021, 09:53 Hallo Petra,

Mijns inziens wordt in de RK kerk niet iedere gelovige gezien als een potentieel kanaal van God Zelve, maar is het Instituut Kerk (de H Traditie ) het kanaal waarlangs God communiceert. In de protestantse sektor heeft men die claim laten vervallen, mede aangestuurd door de vele verkeerde stappen die de RK Kerk ten tijde van de hervorming in de ogen van de hervormers maakte. Bij de hervorming, terug naar de bijbel ( drie sola's ) werd iedere gelovige in potentie het kanaal van God toegekend. Dit sluit ook prima aan bij de inbreng van R F aangaande de "' afgoderij in de RK Kerk "'. Volgens de protestanten vindt daar afgoderij plaats ( bijbel, 3 sola's ) volgens de RK Kerk uiteraard niet ( H Traditie ). Of daar God Zelve via het "' volk aan de basis "' correcties aanbracht, dat betwijfel ik sterk. Ook de hervormers waren een elite in religie land en geen "' geloofseenvoudigen "' aan de basis.
De eersten zullen de laatsten zijn, de laagsten zullen de hoogsten zijn, de minsten zullen de besten zijn, wees als kinderen.. etc etc.
De Bijbel staat vol met verwijzingen die erop duiden dat de eenvoudigen juist wel de basis zijn.
Het was ook de elite en de machtshebbers waar Jezus tegen tekeer ging, niet het gewone volk.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 15 apr 2021, 04:00
peda schreef: 14 apr 2021, 09:53 Hallo Petra,

Mijns inziens wordt in de RK kerk niet iedere gelovige gezien als een potentieel kanaal van God Zelve, maar is het Instituut Kerk (de H Traditie ) het kanaal waarlangs God communiceert. In de protestantse sektor heeft men die claim laten vervallen, mede aangestuurd door de vele verkeerde stappen die de RK Kerk ten tijde van de hervorming in de ogen van de hervormers maakte. Bij de hervorming, terug naar de bijbel ( drie sola's ) werd iedere gelovige in potentie het kanaal van God toegekend. Dit sluit ook prima aan bij de inbreng van R F aangaande de "' afgoderij in de RK Kerk "'. Volgens de protestanten vindt daar afgoderij plaats ( bijbel, 3 sola's ) volgens de RK Kerk uiteraard niet ( H Traditie ). Of daar God Zelve via het "' volk aan de basis "' correcties aanbracht, dat betwijfel ik sterk. Ook de hervormers waren een elite in religie land en geen "' geloofseenvoudigen "' aan de basis.
De eersten zullen de laatsten zijn, de laagsten zullen de hoogsten zijn, de minsten zullen de besten zijn, wees als kinderen.. etc etc.
De Bijbel staat vol met verwijzingen die erop duiden dat de eenvoudigen juist wel de basis zijn.
Het was ook de elite en de machtshebbers waar Jezus tegen tekeer ging, niet het gewone volk.
Jezus zelf zie ik als een ( charismatische ) elite figuur die de heersende geloofselite in Israel te "'lijf"' ging. Volgens de christenen is Jezus God Zelve , een hogere elite is niet denkbaar.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 15 apr 2021, 07:41 Jezus zelf zie ik als een ( charismatische ) elite figuur die de heersende geloofselite in Israel te "'lijf"' ging. Volgens de christenen is Jezus God Zelve , een hogere elite is niet denkbaar.
Sja sjemig.. was het nou een 'simpele' ziel geboren in een stalletje en eenvoudig timmerman e.d., of een goed opgeleide (s)preker.
Om in die tijd zoveel kennis te hebben, ook over Boeddhistische wijsheden zou je idd. eerder denken aan een elite figuur.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20404
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 16 apr 2021, 06:02
peda schreef: 15 apr 2021, 07:41 Jezus zelf zie ik als een ( charismatische ) elite figuur die de heersende geloofselite in Israel te "'lijf"' ging. Volgens de christenen is Jezus God Zelve , een hogere elite is niet denkbaar.
Sja sjemig.. was het nou een 'simpele' ziel geboren in een stalletje en eenvoudig timmerman e.d., of een goed opgeleide (s)preker.
Om in die tijd zoveel kennis te hebben, ook over Boeddhistische wijsheden zou je idd. eerder denken aan een elite figuur.
Robert Frans, legt de nadruk op God/ Jezus als de nederige onder de nederigen. Dat doe ik dus niet. De Schepper is niet nederiger als de schepping, derhalve een andere uitgangspositie. Ook na de afschuwelijke Auschwitz met God is dood theologie of God is de Huilende met de mensen theologie, ik neem het ter kennis, maar ga met die Godsbeelden niet mee. God behoort in mijn denken zeker tot de Elite. Als Jezus niet meer had gekund als hout vasthouden, was het christendom nooit ontstaan, althans in mijn optiek. Mozes was of hij bestaan heeft of niet, ook geen kleine jongen volgens het verhaal.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7561
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 16 apr 2021, 12:00

Robert Frans, legt de nadruk op God/ Jezus als de nederige onder de nederigen. Dat doe ik dus niet. De Schepper is niet nederiger als de schepping, derhalve een andere uitgangspositie. Ook na de afschuwelijke Auschwitz met God is dood theologie of God is de Huilende met de mensen theologie, ik neem het ter kennis, maar ga met die Godsbeelden niet mee. God behoort in mijn denken zeker tot de Elite. Als Jezus niet meer had gekund als hout vasthouden, was het christendom nooit ontstaan, althans in mijn optiek. Mozes was of hij bestaan heeft of niet, ook geen kleine jongen volgens het verhaal.
Verhip Peda... volgens mij denk je in dezelfde lijn als wat ik net opschreef.
viewtopic.php?p=340831#p340831
Waarbij je je af kunt vragen of het nou God is die zichzelf zo klein maakt dat er geen ruimte meer is voor grote mensen of dat het de mensen zijn die zichzelf (en elkaar) zo verkleinen dat ze God steeds kleiner maken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 17 apr 2021, 02:02
peda schreef: 16 apr 2021, 12:00

Robert Frans, legt de nadruk op God/ Jezus als de nederige onder de nederigen. Dat doe ik dus niet. De Schepper is niet nederiger als de schepping, derhalve een andere uitgangspositie. Ook na de afschuwelijke Auschwitz met God is dood theologie of God is de Huilende met de mensen theologie, ik neem het ter kennis, maar ga met die Godsbeelden niet mee. God behoort in mijn denken zeker tot de Elite. Als Jezus niet meer had gekund als hout vasthouden, was het christendom nooit ontstaan, althans in mijn optiek. Mozes was of hij bestaan heeft of niet, ook geen kleine jongen volgens het verhaal.
Verhip Peda... volgens mij denk je in dezelfde lijn als wat ik net opschreef.
viewtopic.php?p=340831#p340831
Waarbij je je af kunt vragen of het nou God is die zichzelf zo klein maakt dat er geen ruimte meer is voor grote mensen of dat het de mensen zijn die zichzelf (en elkaar) zo verkleinen dat ze God steeds kleiner maken.
Mensen maken God kleiner en daarmee zichzelf als nòg kleiner.
De God in de boeken van Walsch heeft het over 'de mensen teruggeven aan zichzelf'.

Ook de relatie van God met de mens is vanuit het oogpunt van de God in de boeken van Walsch gebaseerd op hechte vriendschap met, en innige liefde voor, de mens. God wil dat de mensen Hem/Haar gebruiken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Bastiaan73 »

Messenger schreef: 17 apr 2021, 10:41
Petra schreef: 17 apr 2021, 02:02
peda schreef: 16 apr 2021, 12:00

Robert Frans, legt de nadruk op God/ Jezus als de nederige onder de nederigen. Dat doe ik dus niet. De Schepper is niet nederiger als de schepping, derhalve een andere uitgangspositie. Ook na de afschuwelijke Auschwitz met God is dood theologie of God is de Huilende met de mensen theologie, ik neem het ter kennis, maar ga met die Godsbeelden niet mee. God behoort in mijn denken zeker tot de Elite. Als Jezus niet meer had gekund als hout vasthouden, was het christendom nooit ontstaan, althans in mijn optiek. Mozes was of hij bestaan heeft of niet, ook geen kleine jongen volgens het verhaal.
Verhip Peda... volgens mij denk je in dezelfde lijn als wat ik net opschreef.
viewtopic.php?p=340831#p340831
Waarbij je je af kunt vragen of het nou God is die zichzelf zo klein maakt dat er geen ruimte meer is voor grote mensen of dat het de mensen zijn die zichzelf (en elkaar) zo verkleinen dat ze God steeds kleiner maken.
Mensen maken God kleiner en daarmee zichzelf als nòg kleiner.
De God in de boeken van Walsch heeft het over 'de mensen teruggeven aan zichzelf'.

Ook de relatie van God met de mens is vanuit het oogpunt van de God in de boeken van Walsch gebaseerd op hechte vriendschap met, en innige liefde voor, de mens. God wil dat de mensen Hem/Haar gebruiken.
Beste Messenger, ben je op de hoogte van het volgende verhaal over Walsch en zo ja, heb je er een mening over?

(Letterlijk vanuit het Engels vertaald met Google Translate)
Walsch werd beschuldigd van plagiaat voor een artikel van zes alinea's in een van de dagelijkse posts op zijn blog in 2008, deze tijdens de kerstperiode, toen hij een item publiceerde met de titel "Ondersteboven of goede kant boven?" op Beliefnet.com. [8] [9] Walsch's inzending beweerde het verhaal te vertellen van een wonderbaarlijke verschijning van de woorden "Christus was liefde" tijdens de repetitie van de kerstwedstrijd van zijn zoon op school; maar zijn artikel was bijna identiek aan een artikel dat 10 jaar eerder werd gepubliceerd door Candy Chand in het spirituele tijdschrift Clarity en verspreid over het internet in plaatsen zoals de Heartwarmers-website, tot op de naam van de zoon die in beide artikelen wordt genoemd, Nicholas - zoals beide auteurs hebben een zoon genaamd Nicholas. [8] [10] Walsch verontschuldigde zich publiekelijk en zei dat hij het verhaal in de loop der jaren ten onrechte als het zijne moet hebben geïnternaliseerd, een bewering waarvan de oorspronkelijke auteur zei dat ze het niet gelooft. [8] Het artikel werd vervolgens van Beliefnet.com gehaald en Walsch trok zich vrijwillig terug uit de lijst van auteurs vanwege zijn fout. [8] Walsch legde uit dat hij de anekdote in oude computerbestanden van jaren eerder vond, de naam van zijn zoon in de kopie zag en er volledig van overtuigd was dat de geschiedenis hem echt was overkomen en dat hij het net was vergeten, maar 'herinnerde' zich toen hij het zag de anekdote in zijn dossier. Hij noemde het een klassiek geval van valse herinneringen en zei dat hij de anekdote in de loop van de jaren in vele toespraken had herhaald als zijn eigen anekdote, eraan toevoegend dat hij "chagrijnig en verbaasd was dat mijn geest me zo'n truc kon uithalen".
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Neale_Don ... #Criticism

Mijn reactie: 🤨
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9943
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Messenger »

Bastiaan73 schreef: 17 apr 2021, 12:33
Beste Messenger, ben je op de hoogte van het volgende verhaal over Walsch en zo ja, heb je er een mening over?

(Letterlijk vanuit het Engels vertaald met Google Translate)
Walsch werd beschuldigd van plagiaat voor een artikel van zes alinea's in een van de dagelijkse posts op zijn blog in 2008, deze tijdens de kerstperiode, toen hij een item publiceerde met de titel "Ondersteboven of goede kant boven?" op Beliefnet.com. [8] [9] Walsch's inzending beweerde het verhaal te vertellen van een wonderbaarlijke verschijning van de woorden "Christus was liefde" tijdens de repetitie van de kerstwedstrijd van zijn zoon op school; maar zijn artikel was bijna identiek aan een artikel dat 10 jaar eerder werd gepubliceerd door Candy Chand in het spirituele tijdschrift Clarity en verspreid over het internet in plaatsen zoals de Heartwarmers-website, tot op de naam van de zoon die in beide artikelen wordt genoemd, Nicholas - zoals beide auteurs hebben een zoon genaamd Nicholas. [8] [10] Walsch verontschuldigde zich publiekelijk en zei dat hij het verhaal in de loop der jaren ten onrechte als het zijne moet hebben geïnternaliseerd, een bewering waarvan de oorspronkelijke auteur zei dat ze het niet gelooft. [8] Het artikel werd vervolgens van Beliefnet.com gehaald en Walsch trok zich vrijwillig terug uit de lijst van auteurs vanwege zijn fout. [8] Walsch legde uit dat hij de anekdote in oude computerbestanden van jaren eerder vond, de naam van zijn zoon in de kopie zag en er volledig van overtuigd was dat de geschiedenis hem echt was overkomen en dat hij het net was vergeten, maar 'herinnerde' zich toen hij het zag de anekdote in zijn dossier. Hij noemde het een klassiek geval van valse herinneringen en zei dat hij de anekdote in de loop van de jaren in vele toespraken had herhaald als zijn eigen anekdote, eraan toevoegend dat hij "chagrijnig en verbaasd was dat mijn geest me zo'n truc kon uithalen".
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Neale_Don ... #Criticism

Mijn reactie: 🤨
We weten dat het geheugen ons sterk in de steek laat af en toe, dankzij onze eigen minister-president Mark Rutte.
Zo ook mijn eigen geheugen, dat is ook wel eens vertekend. Ik heb zelf wel eens een grappige anekdote aangezien voor iets wat ik zelf had meegemaakt, maar was het erg gênant toen dat de ervaring van een ander bleek. Het was verder onschuldig en ik stond niet in de spotlights. Ik denk dat we dit soort awkward situaties allemaal wel eens meemaken.

Ik denk in elk geval niet dat Walsch opzettelijk plagiaat pleegde, omdat dit in het internet tijdperk altijd uitkomt.

Wat de inzichten in zijn boeken betreft maakt het niks uit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Bastiaan73 »

Messenger schreef: 17 apr 2021, 12:54
Bastiaan73 schreef: 17 apr 2021, 12:33
Beste Messenger, ben je op de hoogte van het volgende verhaal over Walsch en zo ja, heb je er een mening over?

(Letterlijk vanuit het Engels vertaald met Google Translate)
Walsch werd beschuldigd van plagiaat voor een artikel van zes alinea's in een van de dagelijkse posts op zijn blog in 2008, deze tijdens de kerstperiode, toen hij een item publiceerde met de titel "Ondersteboven of goede kant boven?" op Beliefnet.com. [8] [9] Walsch's inzending beweerde het verhaal te vertellen van een wonderbaarlijke verschijning van de woorden "Christus was liefde" tijdens de repetitie van de kerstwedstrijd van zijn zoon op school; maar zijn artikel was bijna identiek aan een artikel dat 10 jaar eerder werd gepubliceerd door Candy Chand in het spirituele tijdschrift Clarity en verspreid over het internet in plaatsen zoals de Heartwarmers-website, tot op de naam van de zoon die in beide artikelen wordt genoemd, Nicholas - zoals beide auteurs hebben een zoon genaamd Nicholas. [8] [10] Walsch verontschuldigde zich publiekelijk en zei dat hij het verhaal in de loop der jaren ten onrechte als het zijne moet hebben geïnternaliseerd, een bewering waarvan de oorspronkelijke auteur zei dat ze het niet gelooft. [8] Het artikel werd vervolgens van Beliefnet.com gehaald en Walsch trok zich vrijwillig terug uit de lijst van auteurs vanwege zijn fout. [8] Walsch legde uit dat hij de anekdote in oude computerbestanden van jaren eerder vond, de naam van zijn zoon in de kopie zag en er volledig van overtuigd was dat de geschiedenis hem echt was overkomen en dat hij het net was vergeten, maar 'herinnerde' zich toen hij het zag de anekdote in zijn dossier. Hij noemde het een klassiek geval van valse herinneringen en zei dat hij de anekdote in de loop van de jaren in vele toespraken had herhaald als zijn eigen anekdote, eraan toevoegend dat hij "chagrijnig en verbaasd was dat mijn geest me zo'n truc kon uithalen".
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Neale_Don ... #Criticism

Mijn reactie: 🤨
We weten dat het geheugen ons sterk in de steek laat af en toe, dankzij onze eigen minister-president Mark Rutte.
Zo ook mijn eigen geheugen, dat is ook wel eens vertekend. Ik heb zelf wel eens een grappige anekdote aangezien voor iets wat ik zelf had meegemaakt, maar was het erg gênant toen dat de ervaring van een ander bleek. Het was verder onschuldig en ik stond niet in de spotlights. Ik denk dat we dit soort awkward situaties allemaal wel eens meemaken.

Ik denk in elk geval niet dat Walsch opzettelijk plagiaat pleegde, omdat dit in het internet tijdperk altijd uitkomt.

Wat de inzichten in zijn boeken betreft maakt het niks uit.
Dingen vergeten doen we allemaal maar ik kan toch wel eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit een situatie of uiting van een ander in m'n herinnering heb 'overgenomen' alsof deze van mij was. Ik zat zelf ook al aan Rutte te denken. Ik zal er verder niet over doordrammen maar in mijn beleving is het op z'n minst twijfelachtig als iemand zo'n selectief geheugen heeft.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Laura »

peda schreef: 13 apr 2021, 09:24 Het walgelijke misbruik in de RK Kerk ( en daar niet alleen ) heeft m.i. niets te maken met de visie op "" kanaal van God "'. Je moet beiden wel scheiden van elkaar. De gemaakte fout inzake het "' dekken "' van het eeuwen lang bedreven misdrijf tot op het hoogste niveau, is de interpretatie van de beroepsgelovigen van de betekenis van de Kerk. Voor het volk mocht er nooit ook maar de geringste twijfel zijn aan de "' rechtschapenheid "' van het Instituut, het belang van het Instituut ging altijd boven het belang van het individu. Een volstrekt onjuiste belangenafweging, in mijn optiek, maar het was wel het credo en dat vele, zeer vele eeuwen lang. Door de veranderingen in de maatschappij, moest het instituut het gevolgde credo "" Instituut boven slachtoffer "' laten varen. De openlegging van de beerput werd wel van buitenaf opgedrongen.
Maar nu snel terug naar het topic anders volgt er een eindeloze inbreng die niets met het topic van doen heeft.
Ik denk dat ze het onder de pet hielden niet om het instituut te sparen maar omdat het instituut gekoppeld is aan het Evangelie en ze dat niet wilden schaden. Maar het is heel treurig en afgrijselijk dat het is gebeurd en dat het misbruik daarom zulke grote vorm heeft kunnen aannemen en het Evangelie in de wereld alsnog heeft geschaad. Toch God ziet het hart aan. Hij weet van ieder afzonderlijk mens gelovig of ongelovig alle beweegredenen. En iemand die het verkeerdelijk onder de pet hield om de goede nobele redenen ook al heeft het een verkeerde uitkomst gehad treft wel verantwoording daarover maar geen schuld.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Laura »

Ieder mens draagt verantwoording voor zijn gemaakte keuzes. Meer niet. God ziet het hart aan en de intenties zijn Hem van ieder mens bekend.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Michelangelo »

Laura schreef: 17 apr 2021, 13:30 Ieder mens draagt verantwoording voor zijn gemaakte keuzes. Meer niet. God ziet het hart aan en de intenties zijn Hem van ieder mens bekend.
Ik ben geboren, belast met erfzonde. Ik neig naar zondig gedrag. Terwijl ik dat niet wil. Hoe kan ik verantwoordelijk gehouden worden voor de erfzonde van Adam?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door callista »

Tja...wat is zonde hè?
Daar zal iedereen wat anders onder verstaan.
Erfzonde is een leerstelling...m.a.w. een christelijk dogma.
Het jodendom en de islam kennen het niet.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Michelangelo »

callista schreef: 17 apr 2021, 13:44 Tja...wat is zonde hè?
Daar zal iedereen wat anders onder verstaan.
Erfzonde is een leerstelling...m.a.w. een christelijk dogma.
Het jodendom en de islam kennen het niet.
Weet je wat zonde is? Een appeltaart die niet gegeten wordt :)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door callista »

Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 13:51
callista schreef: 17 apr 2021, 13:44 Tja...wat is zonde hè?
Daar zal iedereen wat anders onder verstaan.
Erfzonde is een leerstelling...m.a.w. een christelijk dogma.
Het jodendom en de islam kennen het niet.
Weet je wat zonde is? Een appeltaart die niet gegeten wordt :)
Precies!! :thumb1: :mrgreen: :flower1:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Laura »

Michelangelo schreef: 17 apr 2021, 13:41
Laura schreef: 17 apr 2021, 13:30 Ieder mens draagt verantwoording voor zijn gemaakte keuzes. Meer niet. God ziet het hart aan en de intenties zijn Hem van ieder mens bekend.
Ik ben geboren, belast met erfzonde. Ik neig naar zondig gedrag. Terwijl ik dat niet wil. Hoe kan ik verantwoordelijk gehouden worden voor de erfzonde van Adam?
Het verhaal van Adam en Eva lees ik als een verhaal dat over ieder mens gaat. Het is geen geschiedenisverhaal maar een gelijkenisverhaal. Je gelooft toch zeker niet dat de hele mensheid uit 1 echtpaar is gekomen he. We zijn geen muizen.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Past theocratie ten diepste niet bij hoe God regeert ?

Bericht door Bastiaan73 »

Laura schreef: 17 apr 2021, 13:52 ...
Je gelooft toch zeker niet dat de hele mensheid uit 1 echtpaar is gekomen he. We zijn geen muizen.
Nou... Ken je deze website?

https://www.worldometers.info/world-population/
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Plaats reactie