Heeft de bijbel een anti religieuze instelling ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Heeft de bijbel een anti religieuze instelling ?

Bericht door peda »

Petra schreef:
21 apr 2021, 02:39

Zou de wereld er van opknappen of worden de brandstapels (heksen/homohaat/intolerantie e.d.) weer van stal gehaald.. als het merendeel der mensheid Christen is, Nic? Wat denk jij?

Het antwoord wordt gegeven door de invulling van de geloofselite.
Maria ziet niets in mijn elite verhaal, maar ik vind het in geloofsland wel degelijk relevant.
Veel gelovigen aan de basis hebben geen eigen gefundeerde, onderbouwde geloofsvisie, maar volgen de opvattingen van diegenen die zij als "" herders "" zien. Had de Nashville verklaring ook zo'n mondiale belangstelling gekregen wanneer de ondertekenaars geachte bouwvakkers ( geen herders ) waren geweest?
ik denk dat het antwoord, iedereen voor zichzelf wel kan invullen. Daarom kijk ik ook zo sterk naar het "' gedrag "" van de Grote Geloofsspelers ( elite ) in de wereld. Daar wordt de Gezichtstrend van het christendom voor de komende tijd bepaalt. De basis volgt, zo mijn overtuiging, geleidelijk aan de boodschap van de elite ( het Gezicht ). Dat de basis niet allen heiligen zijn, is ook zo duidelijk als een klontje, maar het gaat mij om de trend, de grootste gemene deler van het Gezicht. Momenteel gaat de trend m.i. duidelijk richting Verzoening ( Barmhartigheid breed ) en niet in de oude richting van het cultiveren van de Verharding ( verzuiling/ verwerping van anderen ). Geen heksen, geen homohaat, geen intolerantie trend.
Nic

Bericht door Nic »

Petra schreef:

Zou de wereld er van opknappen of worden de brandstapels (heksen/homohaat/intolerantie e.d.) weer van stal gehaald.. als het merendeel der mensheid Christen is, Nic? Wat denk jij?

Enfin, ik ben razend benieuwd hoor naar jouw vernieuwende inzichten. Als je het mij vraagt is er dankzij de Jezus figuur een vernieuwend pad ingezet wat helaas is gestokt.
In Europa zal m.i. het Christendom flink teruglopen. In Nederland natuurlijk ook.
De vraag is natuurlijk wie of wat springt er in dat gat. Dat kan natuurlijk heel positief worden, maar de geschiedenis leert anders.
Het Christendom in Europa zal een flink toontje lager moeten zingen en veel zaken zullen niet meer getolereerd worden.
Wellicht gaan de Christenen wel de virtuele brandstapel op.

Was het in een Christelijke Europa veel beter? De vorige eeuw was natuurlijk een verschrikking,
maar hoe dat dan weer is ten opzichte van de eeuwen daarvoor, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik droom van een samenleving zonder religies maar wel dat we verhalen blijven gebruiken.
Dat mag vrij breed zijn, maar de bijbel mag wat mij betreft (met de nodige uitleg) mee blijven doen.
Elke uitspraak of verwijzing naar iets spiritueels zetten we tussen haakjes, je mag er van dromen, maar pas op met een te grote stelligheid wat niet te bewijzen is. Het is allemaal fantasie (zeggen we) maar geen fantasterij (geen onzin).

Persoonlijk vind ik het verhaal van het beloofde land in het OT steeds mooier worden.
Het Adam en Eva verhaal wijst er al naar: een mooie tuin (waar ze uit werden geknikkerd= ballingschap).
Abraham uit Ur (Babel!) gaat het land dan verkennen en zet allerlei paaltjes uit: noord, oost, zuid, west.
Ook nog even snel naar Egypte, maar dan weer terug (waar kennen we dat van).
Een sprongetje (dus) naar Mozes (oude mens uit Egypte) die het land niet haalt, maar Jozua (nieuwe mens uit de woestijn)
gaat het beloofde land in.
Het is dan met dat onhistorische gewelddadige verhaal, waar al bekend is dat men straks weer het land uit wordt geknikkerd.
Het is vermoedelijk geschreven in de ballingschap (dan komt het toch wel in een ander perspectief te staan).
Maar elke keer, kun je weer beginnen met Abraham en Jozua om dat beloofde land uit te tekenen en te gaan bewonen.
Dat beloofde land is natuurlijk een verwijzing naar de hele aarde (waar de profeten ook van dromen).

Ja dat vind ik nu een mooi verhaal, niet echt gebeurd, maar de (Joodse) schrijvers waren wel echt. Echte dromers.
Welk verhaal of welke droom heb jij?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
hopper

Bericht door hopper »

Ik ben uit de droom gestapt.
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
21 apr 2021, 20:44
En wat hield je over?
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
21 apr 2021, 20:50
hopper schreef:
En wat hield je over?
Het Licht wat in de duisternis schijnt.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef:
21 apr 2021, 13:09
Petra schreef:

Het antwoord wordt gegeven door de invulling van de geloofselite.
Maria ziet niets in mijn elite verhaal, maar ik vind het in geloofsland wel degelijk relevant.
Veel gelovigen aan de basis hebben geen eigen gefundeerde, onderbouwde geloofsvisie, maar volgen de opvattingen van diegenen die zij als "" herders "" zien. Had de Nashville verklaring ook zo'n mondiale belangstelling gekregen wanneer de ondertekenaars geachte bouwvakkers ( geen herders ) waren geweest?
ik denk dat het antwoord, iedereen voor zichzelf wel kan invullen. Daarom kijk ik ook zo sterk naar het "' gedrag "" van de Grote Geloofsspelers ( elite ) in de wereld. Daar wordt de Gezichtstrend van het christendom voor de komende tijd bepaalt. De basis volgt, zo mijn overtuiging, geleidelijk aan de boodschap van de elite ( het Gezicht ). Dat de basis niet allen heiligen zijn, is ook zo duidelijk als een klontje, maar het gaat mij om de trend, de grootste gemene deler van het Gezicht. Momenteel gaat de trend m.i. duidelijk richting Verzoening ( Barmhartigheid breed ) en niet in de oude richting van het cultiveren van de Verharding ( verzuiling/ verwerping van anderen ). Geen heksen, geen homohaat, geen intolerantie trend.
Ik zie die trend ook wel .. maar vraag me daarbij wel af.. waar komt die vandaan? Dat gelovigen tegenwoordig door de herders worden aangespoord om enige tolerantie te betrachten bv. Hoeveel van die beweging is dankzij de humanistische/seculiere maatschappij? Zouden de kerken zonder die maatschappelijke druk ook die beweging hebben gemaakt?
De paus zet meer en meer vrouwen op hoge posities en beweegt ook naar een moderner invulling. Het celibaat was ie ook kritisch over. De trend is er dus wel maar er volgt wel steeds een hoop commotie bij de gelovigen na vooruitstrevende bewegingen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Nic schreef:
21 apr 2021, 19:08
Petra schreef:

Enfin, ik ben razend benieuwd hoor naar jouw vernieuwende inzichten. Als je het mij vraagt is er dankzij de Jezus figuur een vernieuwend pad ingezet wat helaas is gestokt.
In Europa zal m.i. het Christendom flink teruglopen. In Nederland natuurlijk ook.
De vraag is natuurlijk wie of wat springt er in dat gat. Dat kan natuurlijk heel positief worden, maar de geschiedenis leert anders.
Het Christendom in Europa zal een flink toontje lager moeten zingen en veel zaken zullen niet meer getolereerd worden.
Wellicht gaan de Christenen wel de virtuele brandstapel op.

Was het in een Christelijke Europa veel beter? De vorige eeuw was natuurlijk een verschrikking,
maar hoe dat dan weer is ten opzichte van de eeuwen daarvoor, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik droom van een samenleving zonder religies maar wel dat we verhalen blijven gebruiken.
Dat mag vrij breed zijn, maar de bijbel mag wat mij betreft (met de nodige uitleg) mee blijven doen.
Elke uitspraak of verwijzing naar iets spiritueels zetten we tussen haakjes, je mag er van dromen, maar pas op met een te grote stelligheid wat niet te bewijzen is. Het is allemaal fantasie (zeggen we) maar geen fantasterij (geen onzin).
Welk verhaal of welke droom heb jij?

Een samenleving zonder religies.. had ik niet verwacht van jou. Je zou een Eclect kunnen zijn. 8-) Zo beschreef ik dat destijds, daar sta ik nog steeds achter, van mij hoeft religie niet te verdwijnen maar op een andere manier invullen zou enorm schelen.
"Samenvattend komt Eclect dus neer op een persoonlijke invulling van levensbeschouwing waarbij naar eigen gevoel gebruik kan worden gemaakt van alle religieuze, filosofische en wetenschappelijke kennis die ons ter beschikking staat.

Uitgangspunt is dat een levensbeschouwing zeer persoonlijk is. En dat eenieder vrij is om dat naar eigen eer en geweten in te vullen. Door teksten als inspiratie te zien of door teksten af te wijzen. Met rede en gevoel een eigen keuze te maken! Blind geloof en doctrines dienen enkel de luie geest en voegen derhalve niks toe. Ethische en morele afwegingen maak je met een onderzoekende geest, die wikt en weegt en aanneemt of verwerpt.

Vrij zijn en vrije wil gebruiken, dat betekent verantwoordelijk nemen voor de keuzes die we maken.

Religie zou moeten inspireren, verheffen en gestoeld zijn op humaan gedrag."

Nic schreef:
21 apr 2021, 19:08
Persoonlijk vind ik het verhaal van het beloofde land in het OT steeds mooier worden.
Het Adam en Eva verhaal wijst er al naar: een mooie tuin (waar ze uit werden geknikkerd= ballingschap).
Abraham uit Ur (Babel!) gaat het land dan verkennen en zet allerlei paaltjes uit: noord, oost, zuid, west.
Ook nog even snel naar Egypte, maar dan weer terug (waar kennen we dat van).
Een sprongetje (dus) naar Mozes (oude mens uit Egypte) die het land niet haalt, maar Jozua (nieuwe mens uit de woestijn)
gaat het beloofde land in.
Het is dan met dat onhistorische gewelddadige verhaal, waar al bekend is dat men straks weer het land uit wordt geknikkerd.
Het is vermoedelijk geschreven in de ballingschap (dan komt het toch wel in een ander perspectief te staan).
Maar elke keer, kun je weer beginnen met Abraham en Jozua om dat beloofde land uit te tekenen en te gaan bewonen.
Dat beloofde land is natuurlijk een verwijzing naar de hele aarde (waar de profeten ook van dromen).

Ja dat vind ik nu een mooi verhaal, niet echt gebeurd, maar de (Joodse) schrijvers waren wel echt. Echte dromers.
Grappig.. jij ziet een mooi verhaal, ik zie een aangeleerd gedrag wat er bij gelovigen is in gepaplepeld: Als er iets verkeerd gaat meteen naar anderen wijzen en de schuld afschuiven.. en de eerste die dat deed was de God in dit verhaal. Les 1 van God is imo al het tegendeel van een wijze les.
Als ik dat lees dan denk ik .. zeg nou dat ik gevaarlijke pillen in huis heb én kindertjes. Wat doe ik? Gooi ik die pillen in een snoeppot en zet ik die op tafel met een vermaning aan de kindertjes dat ze er moeten afblijven. Terwijl ik twijfel of ze al in staat zijn om dat te snappen.
Of zet ik het gevaarlijke spul buiten hun bereik tot ik zeker weet dat ze snappen dat ze ernstig ziek worden van die pillen.
Dus hoezo.. krijgen gewone gemiddelde mensen in het algemeen wel voor elkaar (nageslacht gezond grootbrengen) wat God niet lukte, die mislukte al bij het prille begin.
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
21 apr 2021, 23:53
Nic schreef:
21 apr 2021, 20:50
hopper schreef:
En wat hield je over?
Het Licht wat in de duisternis schijnt.
Woorden van Jezus:
Mattheüs 5
13. U bent het zout van de aarde; maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen en door de mensen vertrapt te worden.
14. U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn.
15. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn.
16. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
22 apr 2021, 07:45

Woorden van Jezus:
Mattheüs 5
13. U bent het zout van de aarde; maar als het zout zijn smaak verloren heeft, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer voor dan om weggeworpen en door de mensen vertrapt te worden.
14. U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn.
15. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn.
16. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.
Nu nog de betekenis zien te achterhalen, Nic. Jezus zegt tegen 'u' dat u het licht van de wereld bent.
Het kan niet verborgen zijn, dus het lijkt me voor een volger van Jezus zaak om dat 'licht' te vinden en zich niet met dromen bezig te houden.

En de mogelijkheid te overwegen dat je ook uit de droom kunt stappen.
hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
22 apr 2021, 02:05

Een samenleving zonder religies.. had ik niet verwacht van jou. Je zou een Eclect kunnen zijn. 8-) Zo beschreef ik dat destijds, daar sta ik nog steeds achter, van mij hoeft religie niet te verdwijnen maar op een andere manier invullen zou enorm schelen.
"Samenvattend komt Eclect dus neer op een persoonlijke invulling van levensbeschouwing waarbij naar eigen gevoel gebruik kan worden gemaakt van alle religieuze, filosofische en wetenschappelijke kennis die ons ter beschikking staat.

Uitgangspunt is dat een levensbeschouwing zeer persoonlijk is. En dat eenieder vrij is om dat naar eigen eer en geweten in te vullen. Door teksten als inspiratie te zien of door teksten af te wijzen. Met rede en gevoel een eigen keuze te maken! Blind geloof en doctrines dienen enkel de luie geest en voegen derhalve niks toe. Ethische en morele afwegingen maak je met een onderzoekende geest, die wikt en weegt en aanneemt of verwerpt.

Vrij zijn en vrije wil gebruiken, dat betekent verantwoordelijk nemen voor de keuzes die we maken.

Ik bespeur enige contradictie, Petra. Enerzijds wens je een samenleving zonder religies. Anderzijds mag iedereen zijn of haar levensbeschouwing persoonlijk invullen. Maar die situatie is er al!

Ik zie je ook vrijheid prediken, maar dan weer niet de vrijheid om blind geloof en doctrines aan te hangen.
Zolang we jouw kant maar op bewegen dan is het goed? Zoiets?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef:
22 apr 2021, 01:39
Ik zie die trend ook wel .. maar vraag me daarbij wel af.. waar komt die vandaan? Dat gelovigen tegenwoordig door de herders worden aangespoord om enige tolerantie te betrachten bv. Hoeveel van die beweging is dankzij de humanistische/seculiere maatschappij? Zouden de kerken zonder die maatschappelijke druk ook die beweging hebben gemaakt?
Wist je dat het humanisme uit het katholicisme zelf voort is gekomen? Pas veel later werd het een zelfstandige stroming. En dat veel wetenschappelijke denkers en hervormers, van Charles Darwin tot de uitvinder van de oerknal, ook volop katholiek waren? Ook iemand als Galileo kon op zich gewoon aan zijn werk blijven schrijven en kreeg vooral problemen met de kerk toen hij zich arrogant jegens de paus gedroeg.
Heel veel verworvenheden vandaag de dag vonden dus hun grondslagen in het katholieke leven destijds. Het rechtssysteem (de Inquisitie deed al aan hoor en wederhoor en aan directe bewijsvoering), het (universitair) onderwijs, de rede, de Europese muziek, kunst en cultuur, het bewaren en kopiëren van klassieke, óók pagane geschriften, de georganiseerde liefdadigheid, de wetenschap, zelfs het bancaire systeem, het vindt allemaal haar roots in een kerk die vol enthousiasme de Europese samenleving wilde verheffen en hervormen.
Natuurlijk ging het naar onze maatstaven allemaal een stuk gewelddadiger, een stuk autoritairder en een stuk minder verfijnd aan toe, maar dat neemt toch niet weg dat juist zij de voortrekker was van al deze genoemde ontwikkelingen. En zij niet zelden juist milder van aard en minder gewelddadig was dan vele koningen en landheren. Velen werden liever door de Inquisitie verhoord dan door hun eigen landheer en de heksenvervolgingen kwamen bijvoorbeeld pas op gang toen de macht van de kerk afbrokkelde...

Ik denk dat katholieken, zonder de ook duidelijk aanwezige zwarte bladzijden te ontkennen, best wel wat trotser en dankbaarder mogen terugkijken op dit verleden. Zonder de katholieke kerk én zonder onze broeders en zusters van de Reformatie zou onze beschaving absoluut niet geweest zijn zoals zij nu is en hoe mooi zou het zijn als de kerk (weer) die voortrekkersrol op zich zou (blijven) nemen.
Niet om slaafs de westerse tijdsgeest te volgen, maar om haar weer ten goede te hervormen en de Europese cultuur, wetenschap en liefdadigheid weer te laten opbloeien als vanouds. Met wat mij betreft ook nog altijd voldoende ruimte en vrijheid voor andere denkwijzen en leefwijzen, want dat hoeft elkaar helemaal niet per se te bijten.
Vrede en alle goeds
coby2

Bericht door coby2 »

Petra schreef:
22 apr 2021, 02:05
Grappig.. jij ziet een mooi verhaal, ik zie een aangeleerd gedrag wat er bij gelovigen is in gepaplepeld: Als er iets verkeerd gaat meteen naar anderen wijzen en de schuld afschuiven.. en de eerste die dat deed was de God in dit verhaal. Les 1 van God is imo al het tegendeel van een wijze les.
Als ik dat lees dan denk ik .. zeg nou dat ik gevaarlijke pillen in huis heb én kindertjes. Wat doe ik? Gooi ik die pillen in een snoeppot en zet ik die op tafel met een vermaning aan de kindertjes dat ze er moeten afblijven. Terwijl ik twijfel of ze al in staat zijn om dat te snappen.
Of zet ik het gevaarlijke spul buiten hun bereik tot ik zeker weet dat ze snappen dat ze ernstig ziek worden van die pillen.
Dus hoezo.. krijgen gewone gemiddelde mensen in het algemeen wel voor elkaar (nageslacht gezond grootbrengen) wat God niet lukte, die mislukte al bij het prille begin.
Jij geeft nu juist God de schuld en dat was het eerste wat Adam deed, de schuld afschuiven op zijn vrouw en God. Die vrouw die U mij gegeven heeft..
Gelovigen moeten juist naar zichzelf wijzen, niet naar anderen.
Adam was geen klein kindje.
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
22 apr 2021, 09:37
Nic schreef:

Woorden van Jezus:
Mattheüs 5
Nu nog de betekenis zien te achterhalen, Nic. Jezus zegt tegen 'u' dat u het licht van de wereld bent.
Het kan niet verborgen zijn, dus het lijkt me voor een volger van Jezus zaak om dat 'licht' te vinden en zich niet met dromen bezig te houden.

Terug naar de anti religieuze werkelijkheid.
Je hebt het over licht: wat is bij jou van het licht te zien (hoe schijnt het).
Je hebt het over duisternis: op welke plekken in deze wereld zie jij die duisternis en waar laat jij jouw licht daarin schijnen.

(In de anti religieuze taal beschrijf je werkelijke zaken op deze aarde: mensen, dieren, natuur.
Dat is bij Jezus de wereld.)
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
22 apr 2021, 12:57
hopper schreef:
Nic schreef:

Woorden van Jezus:
Mattheüs 5

Je hebt het over duisternis: op welke plekken in deze wereld zie jij die duisternis en waar laat jij jouw licht daarin schijnen.

(In de anti religieuze taal beschrijf je werkelijke zaken op deze aarde: mensen, dieren, natuur.

Jezus zegt dat 'u' het licht van de wereld bent. Het licht ligt dus verborgen in het 'zijnde' en tevens in ieder mens. (Hij spreekt tegen niemand in het bijzonder.)

Wat is de wereld? Dat is idd mensen, dieren enz. Het licht en 'de wereld' zijn twee verschillende zaken.

De duisternis is degene die 'hetzelve' niet heeft begrepen. (Of in sommige vertalingen, niet in zijn macht gekregen.)

Het licht schijnt dus op de verschijningen. (Mensen die in de wereld verschijnen) Maar deze verschijningen hebben het 'zelve' niet begrepen.
peda

Bericht door peda »

Inderdaad de grot van Plato waar het Licht buiten de grot is. De grotbewoners ( aardelingen ) zien slechts de schaduwen en niet het Licht Zelve.
Helaas voor de aardbewoners houden zij de schaduwen voor het Licht. Niets van begrepen volgens Plato. Het Licht is niet van deze wereld, in deze wereld is slechts schaduw. Kruip uit je cocon en zoek het Licht, maar het is slechts weinigen gegeven het Licht werkelijk te vinden, zo interpreteer ik Plato. De goede filosofen bevolken dan ook de echte Lichtwereld. De christenen bestonden in zijn tijd nog niet en behoorden naar mijn inschatting ook niet tot zijn "' doelgroep "'. Elitaire zienswijze van Plato , dat wel, maar daarin was Plato m.i. niet de enige. Spiritualiteit en quasi elite denken ( het uitverkoren zijn ) , gaan hand in hand.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
22 apr 2021, 14:27
Inderdaad de grot van Plato waar het Licht buiten de grot is. De grotbewoners ( aardelingen ) zien slechts de schaduwen en niet het Licht Zelve.
Helaas voor de aardbewoners houden zij de schaduwen voor het Licht. Niets van begrepen volgens Plato. Het Licht is niet van deze wereld, in deze wereld is slechts schaduw. Kruip uit je cocon en zoek het Licht, maar het is slechts weinigen gegeven het Licht werkelijk te vinden, zo interpreteer ik Plato. De goede filosofen bevolken dan ook de echte Lichtwereld. De christenen bestonden in zijn tijd nog niet en behoorden naar mijn inschatting ook niet tot zijn "' doelgroep "'. Elitaire zienswijze van Plato , dat wel, maar daarin was Plato m.i. niet de enige. Spiritualiteit en quasi elite denken ( het uitverkoren zijn ) , gaan hand in hand.
"Oordeelt niet op uiterlijk".
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
22 apr 2021, 14:15
Nic schreef:
22 apr 2021, 12:57
hopper schreef:
Nic schreef:

Woorden van Jezus:
Mattheüs 5

Jezus zegt dat 'u' het licht van de wereld bent. Het licht ligt dus verborgen in het 'zijnde' en tevens in ieder mens. (Hij spreekt tegen niemand in het bijzonder.)

Wat is de wereld? Dat is idd mensen, dieren enz. Het licht en 'de wereld' zijn twee verschillende zaken.

De duisternis is degene die 'hetzelve' niet heeft begrepen. (Of in sommige vertalingen, niet in zijn macht gekregen.)

Het licht schijnt dus op de verschijningen. (Mensen die in de wereld verschijnen) Maar deze verschijningen hebben het 'zelve' niet begrepen.
Jezus spreekt in de bergrede heel specifiek tot zijn leerlingen.
Mattheüs 5
1. Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op, en nadat Hij was gaan zitten, kwamen Zijn discipelen bij Hem.
2. En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:

Hij spreekt dan heel specifiek over deze mensen:
3. Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
4. Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5. Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6. Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7. Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.
8. Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9. Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.
10. Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
11. Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.
12. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.

Bij Jezus gaan de woorden (Mt 5-7) over in daden (Mt 8-9).
Hij gaat mensen uit de duisternis (verlorenheid, verlatenheid) halen (ook al hebben die mensen het volgens jou niet begrepen).
Ik vroeg dus waar jouw licht schijnt in de duisternis. Of houd je het verborgen (onder de korenmaat)?
Noem nu eens concreet hoe dat (licht zijn) ingevuld wordt door jou. En zonder religieuze taal te gebruiken.
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
22 apr 2021, 18:57

Ik vroeg dus waar jouw licht schijnt in de duisternis. Of houd je het verborgen (onder de korenmaat)?
Noem nu eens concreet hoe dat (licht zijn) ingevuld wordt door jou. En zonder religieuze taal te gebruiken.
https://www.debezieling.nl/het-licht-der-wereld/
Licht is geen ding dat je kunt zien, maar datgene wat ons zien mogelijk maakt.
Zoals hier omschreven, wordt het door mij ingevuld. Het is dus geen licht wat je kunt zien, maar het licht waarmee je ziet.
Het is wel onbereikbaar voor hen die oordelen. Het licht is namelijk zonder oordeel en niet in staat om wie of wat dan ook de maat te nemen.

De Amerikaanse Franciscaan Richard Rohr schrijft het heel puntig. ‘Licht is niet bedoeld om náár te kijken. Licht is bedoeld om méé te kijken.’ Jezus zegt in feite: ‘Ik ben niet bedoeld om náár te kijken, ik ben bedoeld om méé te kijken.’ Wie naar Jezus kijkt, verblindt zichzelf. Je staart je blind op zijn verschijning, op zijn persoon, op Jezus als historisch figuur. Maar daarvoor is hij niet bedoeld. Hij is bedoeld om ons te laten zíen.
Nu begrijp je ook waarom ik niks heb met de historische Jezus. Ik hou het ook niet verborgen (onder de korenmaat) , ik communiceer er hier open over.
Het is de bedoeling dat we het licht dat Christus is op deze wereld laten vallen en dán zien wat zich in dat licht aan ons laat zien. Het is de bedoeling dat wij deze wereld waarnemen in het licht dat Christus is. Het licht van Christus is een licht dat zuiver is, helder. Dat gezuiverd is van eigenbelang, vrij van denken in ‘jij of ik’.

Het denken in jij en/of ik is de duisternis....
Nic

Bericht door Nic »

De laatste zin uit dat artikel:
De woorden van Christus nodigen ons uit zijn licht te laten vallen op alles wat ons gebeurt, op alles wat gaande is in onze maatschappij en in deze wereld – en ons de ogen te laten openen voor wat er dan zichtbaar wordt.

De religieuze mens zegt van zichzelf ‘ik ben het licht’ met aan het goddelijk grenzende eigenschappen.
Ja ik veroordeel niet, ja ik neem niet de maat, ja ik zie het goed en anderen hebben het licht (dat ik wel heb) nog niet begrepen.

Jezus, waarvan de bijbel zegt dat hij het licht is, heeft om zich heen gekeken, heeft echte (historische) mensen gezien,
heeft ze uit hun nood getrokken. Daarom is hij het licht.
Het wordt in de bergrede gezegd tegen de leerlingen en dat is de oproep: word leerling, dan ga je niet alleen zien zoals Jezus ziet,
maar ga je ook de werken doen, die hij doet.
Nic

Bericht door Nic »

De bijbel is een anti religieus boek, daar gaat dit topic over.
Het is een boek om niet te geloven, wat er in staat kan niet, of we vinden dat het niet kan.
Een aantal voorstellingen van de bijbel zullen helaas het loodje leggen:

1. De bijbel is geen historisch (betrouwbaar) boek.
2. De bijbel is geen boek over een hoge moraal.
3. De bijbel is geen religieus cq spiritueel boek.

Veel mensen (ook op dit forum) denken dat de bijbel zo gelezen moet worden en zo lezen ze het dan ook.
En dan begint het klagen, ja dat kan toch niet. Inderdaad het kan niet en daar zit nu precies de crux.
Als iemand kan aantonen dat bovenstaande punten wel uit de bijbel blijkt, dan hoor ik dat graag.
(Ik kan voor de liefhebbers het wel verder toelichten).

Dus wat doen we: gooien we het in de bijbel in de open haard, of gaan we nog eens kijken wat verhalen doornemen.
Genesis 22 is natuurlijk een uitgelezen kans. Maar of ik dat verhaal aan durf (en dan open of besloten gedeelte :? )
Open dan maar, hier?
Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
22 apr 2021, 09:44
Ik bespeur enige contradictie, Petra. Enerzijds wens je een samenleving zonder religies. Anderzijds mag iedereen zijn of haar levensbeschouwing persoonlijk invullen. Maar die situatie is er al!
Ik schreef dat religies van mij niet hoeven te verdwijnen.
Het was Nic die schreef dat ie een samenleving zonder religies wenst, niet ik. Maar hij is wel gelovig en heeft een persoonlijke invulling dus vandaar dat ik schreef dat hij een Eclect zou kunnen zijn.

hopper schreef:
22 apr 2021, 09:44
Ik zie je ook vrijheid prediken, maar dan weer niet de vrijheid om blind geloof en doctrines aan te hangen.
Zolang we jouw kant maar op bewegen dan is het goed? Zoiets?
Ik gaf een beschrijving van hoe ik Eclect had ingevuld.
Die manier van geloven heeft mijn persoonlijke voorkeur.
Er staat niet dat iedereen van mij verplicht Eclect moet zijn; die voorbarige conclusie is voor jouw eigen rekening.
Petra

Bericht door Petra »

Nic schreef:
22 apr 2021, 21:40
De bijbel is een anti religieus boek, daar gaat dit topic over.
Het is een boek om niet te geloven, wat er in staat kan niet, of we vinden dat het niet kan.
Een aantal voorstellingen van de bijbel zullen helaas het loodje leggen:

1. De bijbel is geen historisch (betrouwbaar) boek.
2. De bijbel is geen boek over een hoge moraal.
3. De bijbel is geen religieus cq spiritueel boek.

Veel mensen (ook op dit forum) denken dat de bijbel zo gelezen moet worden en zo lezen ze het dan ook.
En dan begint het klagen, ja dat kan toch niet. Inderdaad het kan niet en daar zit nu precies de crux.
Als iemand kan aantonen dat bovenstaande punten wel uit de bijbel blijkt, dan hoor ik dat graag.
(Ik kan voor de liefhebbers het wel verder toelichten).

Dus wat doen we: gooien we het in de bijbel in de open haard, of gaan we nog eens kijken wat verhalen doornemen.
Genesis 22 is natuurlijk een uitgelezen kans. Maar of ik dat verhaal aan durf (en dan open of besloten gedeelte :? )
Open dan maar, hier?
Sja... daar zeg je wat.
Op 1, 2 en 3.. is ook mijn gedachte; JA, dat zou het wel moeten zijn.
Het is juist die verwachting waardoor het zo teleurstellend is. Daar heb je denk ik helemaal gelijk in.
Mijn gedachte was dan ook.. er klopt iets niet. Dan klopt of het boekwerk niet, of de (gangbare) manier van lezen en interpreteren klopt niet.
Dus ik herhaal mezelf... ik ben reuze benieuwd naar jouw vernieuwende inzichten.
Nic

Bericht door Nic »

Voor de lezers heb ik hier een (vrij lang) artikel over Bonhoeffer.
http://www.dbonhoeffer.eu/Een%20niet%20 ... %20(1).pdf

Ik ben niet zo’n voorstander van teksten dumpen en dan zie maar, maar soms is het nodig om iets meer informatie te vergaren.
Het geeft ook aan dat mijn ideeën niet geheel uniek zijn, maar dat ook veel Christenen (ook op dit forum) hier weinig mee in aanraking komen.

Even wat er uitgelicht:
Met zijn constatering dat de tijd van de religie voorbij is bedoelt Bonhoeffer, dat de christelijke verkondiging niet langer kan aansluiten bij een algemeen gedeeld godsbesef. ‘De tijd dat je de mensen alles kon zeggen met woorden – theologische of vrome woorden – is voorbij en ook de tijd van innerlijk en geweten, kortom de tijd van de religie. Wij gaan een tijd zonder religie tegemoet.’ In deze korte zin vat Bonhoeffer een paar eeuwen geschiedenis samen.
Nic

Bericht door Nic »

Het offer of de binding van Izaak.
Het is een lastig verhaal zelfs voor Ad van Nieuwpoort, die toch al heel wat jaren al met die Bijbelse teksten aan het worstelen is.
Ik begrijp ook dat Mirjam Elbers (zijn vrouw) aan het promoveren is op het onderwerp geweld in de bijbel.
Zo zie je dat theologen lastige teksten ook serieus nemen: dat kan toch niet.

Hier is een lange uitleg van Genesis 22 voor de gemeenteleden van de Duinzichtkerk in Den Haag.
Door de Coronacrisis is het opgenomen en staat het op YouTube (er zijn nog veel meer andere opnames, heel boeiend als je iets meer vertrouwd wilt raken (hoewel raken we dat ooit en is dat weer zo’n belangrijk aspect van de bijbel) met de bijbelteksten.
https://youtu.be/tKeSuLUR1yw?t=202
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
22 apr 2021, 21:00
De laatste zin uit dat artikel:
De woorden van Christus nodigen ons uit zijn licht te laten vallen op alles wat ons gebeurt, op alles wat gaande is in onze maatschappij en in deze wereld – en ons de ogen te laten openen voor wat er dan zichtbaar wordt.

De religieuze mens zegt van zichzelf ‘ik ben het licht’ met aan het goddelijk grenzende eigenschappen.
Ja ik veroordeel niet, ja ik neem niet de maat, ja ik zie het goed en anderen hebben het licht (dat ik wel heb) nog niet begrepen.

Jezus, waarvan de bijbel zegt dat hij het licht is, heeft om zich heen gekeken, heeft echte (historische) mensen gezien,
heeft ze uit hun nood getrokken. Daarom is hij het licht.
Het wordt in de bergrede gezegd tegen de leerlingen en dat is de oproep: word leerling, dan ga je niet alleen zien zoals Jezus ziet,
maar ga je ook de werken doen, die hij doet.

Dat laatste is vanzelfsprekend. Wie met het Christuslicht ziet, ziet in hetzelfde ogenblik dat in dat licht geen zelfzucht schuilt.
Zou men toch terug vallen in zelfzucht dan gaat men ook weer anders 'zien'.
Plaats reactie