Heeft de bijbel een anti religieuze instelling ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Heeft de bijbel een anti religieuze instelling ?

Bericht door Petra »

N.a.v. viewtopic.php?p=337563#p337563
Intrigerende uitspraak.. ik zou eerder het omgekeerde verwachten.

Zo JA.. waar blijkt dat uit en waarom is dat dan zo?
Zo NEE.. idem.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Nic
Man/Vrouw: M

Re: Heeft de bijbel een anti religieuze instelling ?

Bericht door Nic »

Ja en dat zal voor sommigen vreemd zijn, want de bijbel is toch juist een religieus document.
Toch zijn er theologen die dat anders zien.
Ik noem dan Karl Barth en Heiko Miskotte. Miskotte schreef ooit het boekje bijbels ABC.

Religieus denken heeft te maken dat de mens zich wil verheffen tot het goddelijke:
Het goddelijke is iets hoogs, verhevens, hemels, in andere sferen, alwetend, eeuwig.
In de religie komt de mens daar via regels, leerstellingen en bepaalde gedragingen. Ja dan hoor je tot de uitverkorenen
Het kan gaan via het spirituele pad dat je moet volgen om steeds hoger te komen of het juist afleggen van alles (b.v je ego).

In het heidendom of de anti religie, zal men niet willen opgaan in het goddelijke omdat daar niet in geloofd wordt.
Het is juist hetgeen wat men wel ziet, wat vergoddelijkt wordt.
Het is het politieke of maatschappelijke systeem of het bedrijf of organisatie, of je lichaam of de natuur (en dan bedoelen we niet de klimaatactivisten die bezorgd zijn).
Je moet dan natuurlijk wel tot de happy few, de sterke, de eerste, de getalenteerde, de meest slimme en aangepaste horen.
De survival of the fittest.

Ad van Nieuwpoort licht het bijbelse anti religieuze en anti heidense denken toe in zijn boekje ‘de kleine mensengod’.
Ik kan nog weleens wat daaruit opzoeken, maar voor wie eigenlijk?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Nic schreef:
07 apr 2021, 22:16
Ja en dat zal voor sommigen vreemd zijn, want de bijbel is toch juist een religieus document.
Ik noem dan Karl Barth en Heiko Miskotte. Miskotte schreef ooit het boekje bijbels ABC.

Religieus denken heeft te maken dat de mens zich wil verheffen tot het goddelijke:
Het goddelijke is iets hoogs, verhevens, hemels, in andere sferen, alwetend, eeuwig.
In de religie komt de mens daar via regels, leerstellingen en bepaalde gedragingen. Ja dan hoor je tot de uitverkorenen
Het kan gaan via het spirituele pad dat je moet volgen om steeds hoger te komen of het juist afleggen van alles (b.v je ego).

In het heidendom of de anti religie, zal men niet willen opgaan in het goddelijke omdat daar niet in geloofd wordt.
Volgens het boeddhisme ga uiteindelijk je op in het Nirvana, daar was alles met elkaar in harmonie is.
hopper

Bericht door hopper »

Het probleem met religie is dat het goddelijke als iets hoogs, verhevens, hemels, in andere sferen, alwetend, eeuwig wordt gezien.
Dan zul je het nooit bereiken, want dat ligt zo enorm ver weg. En vooral buiten je zelf.

Het probleem met spirituele paden is dat je iets moet doen om je ego af te leggen.
Het punt is nu juist dat je niets moet doen, er valt juist niks te bereiken.

Beiden zijn doodlopende paden. De gelovige blijft zijn hele leven maar geloven in dat goddelijke en de spirituele zoeker blijft maar zoeken naar het egoloze.

En dan zijn er ook nog mensen die mij napraten en zeggen dat je niets hoeft te doen en dat er niks te bereiken valt. Alweer niet goed....

Het punt is, er is niks met religie, je moet het alleen niet-geloven.
Er is niks mis met een spiritueel pad, je moet het alleen nog even niet-doen.

Maar ja, de mens is een doener en een gelover.....en zodoende zal hij/zij het niet-bereiken nooit bereiken.
Op wat uitzonderingen na.
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
hopper

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nirwana
Nirwana (Sanskriet निर्वाण, nirvāņa) of Nibbana (Pali) is een belangrijk begrip in het boeddhisme en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald wordt. Het betekent letterlijk: uitgeblust, onbeweeglijk. Het uitgedoofd zijn verwijst naar het einde van begeerte, aversie en verwarring, wat het hoofddoel van het boeddhisme is.
Niks mis met het boeddhisme. Maar wat Nirwana feitelijk betekent is dat je af ben van al die onrust, verwarring in je kop.
Je rent niet meer achter begeertes aan, je hebt geen aversie meer tegen andere mensen.

Mooi hoor, maar een kinderhand is gauw gevuld zeggen ze dan.
coby2

Bericht door coby2 »

Petra schreef:
02 apr 2021, 03:13
N.a.v. viewtopic.php?p=337563#p337563
Intrigerende uitspraak.. ik zou eerder het omgekeerde verwachten.

Zo JA.. waar blijkt dat uit en waarom is dat dan zo?
Zo NEE.. idem.
Jakobus zegt:
27 Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.

Religie is vaak door mensen gemaakt. Zondag mag je niet weet ik wat doen. Je moet een net pak aan naar de kerk met stropdas. In m'n eerste kerk is de zangleider eruit gezet omdat ie geen stropdas om wilde.
Staat nergens in de Bijbel. Gewoon zelf verzonnen regels. Daar had Jezus het nooit zo op en daar kreeg Hij nogal wat aanvaringen met de Farizeeen over, die ook zelf bedachte regels hadden.
Op sabbat liet Hij zijn discipelen aren plukken. Hij genas mensen op de sabbat. Werden ze kwaad om, want je mag niet werken dan. Van hen nog wel te begrijpen, want zij waren gewend al die wetten te moeten houden, maar dat er christenen zijn die dit nou ook doen, vind ik wel erg suf.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik snap geen biet van dit onderwerp.

Ik zie het zelf zo: religie is handelingen verrichten.. maar Jezus vroeg een relatie van ons met elkaar en met God. Het draait dan niet om de handelingen, maar om het contact dat je hebt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Petra

Bericht door Petra »

Nic schreef:

Het is het politieke of maatschappelijke systeem of het bedrijf of organisatie, of je lichaam of de natuur (en dan bedoelen we niet de klimaatactivisten die bezorgd zijn).
Je moet dan natuurlijk wel tot de happy few, de sterke, de eerste, de getalenteerde, de meest slimme en aangepaste horen.

Ad van Nieuwpoort licht het bijbelse anti religieuze en anti heidense denken toe in zijn boekje ‘de kleine mensengod’.
Hi Nic,
Ik herinner me dat Peter hier ook 's zoiets heeft geschreven. Religie heft zichzelf op of de Bijbel leidt uiteindelijk tot atheïsme. Dat type uitspraken, weet het niet meer letterlijk dus zou het moeten opzoeken, maar het was in die trant en ik begreep er geen snars van. (Daarom heb ik het ook zo slecht onthouden want in de regel heb ik een olifantengeheugen en kan ik het na jaren nog letterlijk oplepelen). Maar goed, er was al zoveel wat ik niet begreep dat ik er ook niet op ben doorgegaan. Jouw uitspraak deed me daar aan denken. Dus vandaar dat het me opviel.
Ik kan het nog niet helemaal volgen en ik weet ook niet of je in dezelfde lijn denkt als hij.
Als ik jou goed begrijp is de religieuze instelling: je willen verheffen. En zegt de Bijbel juist om je niet te verheffen.
peda

Bericht door peda »

Volgens mij gaat het niet om verheffen maar om het herstel van de verbinding met God of het Goddelijke. Er is volgens de religie in het verleden iets gruwelijk fout gelopen en daarmede is voor de mens de verbinding met het "" Hogere "' of de "" Hogere Afkomst "" verloren gegaan. Waar het omgaat is de verloren verbinding weer te herstellen, het hoe en wat daartoe noodzakelijk is, dat levert de godsdienst of de wijsheidsleer. Het is het terrein van de meta-fysica. Wie niet gelooft in een verloren verbinding met Iets Hogers, zoals de gemiddelde naturalist, lacht om de meta-fysica. Geen godsdienst, geen wijsheidsleer, maar het gewoon doen met het aardse en met aardse visioenen. Het meten= weten, is dominant en dat wat niet te meten is ( meta-fysica ) is het wenkbrauwen fronsen nog niet waard. Zelf lach ik niet om meta-fysica, maar ik vul het niet concreet met een oplossing in. Ook een mogelijkheid
Laatst gewijzigd door peda op 08 apr 2021, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

De Bijbel heeft naar mijn idee een anti-Goddelijke, godslasterende instelling.

God wordt vertoond als een karikatureel figuur van klein-menselijke proporties.

Als een despotische moordzuchtige driftkikker die niet schroomt voor massa-extinctie en van de teleurstellende menselijke schepselen aanbidding en gehoorzaamheid vereist. Een waardeloze vaderfiguur die zijn eigen zoon laat kruisigen om een smal paadje van vergeving te creëren voor de happy few die daar genade en barmhartigheid in kunnen zien en de rest eeuwig naar de hel stuurt.

Hoe liefdevol en hoe geweldig zo'n godsbeeld. :evil: Het is naar mijn idee niks anders dan blasfemie.
De afstand tot een echte God kan niet groter zijn!

[modbreak Bonjour] We kunnen wel elke keer dat we iets over de Bijbel bespreken dit erbij halen, maar daar slaan we de discussies alleeen maar mee dood.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Het is maar net wat je onder religie verstaat. Sommigen definiëren religie als alles wat menselijk, wettisch en vormelijk zou zijn. Ze zien dan lange gezichten voor zich in een oude kerk, waar men een liturgie volgt die niemand echt zou begrijpen, men kleinzerige taboetjes en gebodjes op zelotische wijze handhaaft en waar men onderhuids uiteraard volop roddelt en zondigt.

Als je echter de Schrift leest, ook het Oude Testament, dan wordt daar de Torah, dus de Wet van Mozes, juist weer bezongen als zoeter dan honing en kostbaarder dan goud, als een bron van verkwikkende vreugde, als feestelijk en lieflijk, als een lamp voor de voet, als een bron van helder koel water, als een rots en een fundament, als echte goddelijke wijsheid dat andere volken versteld doet staan.
Een volstrekt andere zienswijze op Gods wet dan de somberheid waarmee wij haar in ons doen en laten bekleden. De tempeldienst met haar offers en lofzangen was juist uitbundig vreugdevol van aard en Gods feesten werden er groots gevierd, met veel dans, lekker eten en muziek.
Men verheugde zich in Gods onmiddelijke aanwezigheid, verbleef liever één dag in de tempel dan duizend dagen elders, men bracht er offers van dank en lof, waarbij zelfs de bomen in het veld klapten en juichten, men verblijdde zich in het opgaan naar het huis van de Heer en men leerde er Gods wegen kennen.

In de Schrift is religie ofwel godsdienst dus heel nadrukkelijk een positief iets. De godsdienst is er geen middel om Gods aanwezigheid te bespeuren, maar zij is Gods aanwezigheid zélf. De processies, de offerdiensten, de psalmen, de muziek en de maaltijden zíjn er Gods aanwezigheid. Net zoals in veel natuurgodsdiensten men bij een boomgeest geen geest in de boom ziet, maar daadwerkelijk de boom zélf.
Jezus ageerde dan ook helemaal niet tegen de godsdienst zelf, maar tegen de hypocrisie en een uitgehold wetticisme, waarbij men uit vroomheid allerlei eigen regels bedacht, maar de echt belangrijke dingen vergat.
De godsdienst werd zo niet meer ervaren als hét middel tot een vreugdevolle, spontane en liefdevolle contact met God en elkaar, maar als een juk dat louter nog zichzelf als uitgangspunt nam en waarin het cultische offer belangrijker werd dan rechtvaardigheid en liefde. Een manier van doen waar in het OT overigens al fel tegen wordt gewaarschuwd in zowel de Psalmen als de Profeten.

Religie ís dus relatie. Net zoals je in een huwelijk huisregels en omgangsvormen met elkaar afspreekt om juist de liefde tot elkaar en het vreedzaam samenwonen concreet handen en voeten te geven, zo kent de christelijke godsdienst haar omgangsvormen, riten en geboden die als doel hebben om de relatie met God, elkaar en de schepping te verdiepen, te concretiseren in zowel het gebed als het dagelijks leven.
En daar hoeven we helemaal geen lange gezichten bij te trekken, alsof geboden iets vies zijn, iets onoverkomelijks. Nee, we mogen zowel uit de Schrift als uit onze eigen geloofstraditie leren dat het christendom een vreugdevolle godsdienst is. Dat de gebeden, de sacramenten en de vele mooie tradities en gewoonten de blijdschap, liefde en dankbaarheid tot uitdrukking brengen voor het Offer van Christus.
Vrede en alle goeds
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Nic schreef:

Elk geschreven woord heeft een anti-religieuze instelling. Het probeert namelijk iets onder woorden te brengen wat niet onder woorden kan woorden gebracht. Zo blijft het hangen in gedachtebeelden, die niet meer zijn dan constructies in het denken. En zo kom je geen steek verder. In het zen-boeddhisme zegt men: maak het kopje leeg, wil je de waarheid kunnen ontdekken. Het stroomt nu over van je eigen zogenaamd religieuze denkbeelden.
Only dead fish go with the flow
callista

Bericht door callista »

Religie is oorlog..
Of ideologie en politiek......
Heeft weinig tot niets met spiritualiteit te maken m.i.
In de Bijbel is dat ook duidelijk te lezen....
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef:
08 apr 2021, 10:12
Het is maar net wat je onder religie verstaat. Sommigen definiëren religie als alles wat menselijk, wettisch en vormelijk zou zijn. Ze zien dan lange gezichten voor zich in een oude kerk, waar men een liturgie volgt die niemand echt zou begrijpen, men kleinzerige taboetjes en gebodjes op zelotische wijze handhaaft en waar men onderhuids uiteraard volop roddelt en zondigt.

Als je echter de Schrift leest, ook het Oude Testament, dan wordt daar de Torah, dus de Wet van Mozes, juist weer bezongen als zoeter dan honing en kostbaarder dan goud, als een bron van verkwikkende vreugde, als feestelijk en lieflijk, als een lamp voor de voet, als een bron van helder koel water, als een rots en een fundament, als echte goddelijke wijsheid dat andere volken versteld doet staan.
Een volstrekt andere zienswijze op Gods wet dan de somberheid waarmee wij haar in ons doen en laten bekleden. De tempeldienst met haar offers en lofzangen was juist uitbundig vreugdevol van aard en Gods feesten werden er groots gevierd, met veel dans, lekker eten en muziek.
Men verheugde zich in Gods onmiddelijke aanwezigheid, verbleef liever één dag in de tempel dan duizend dagen elders, men bracht er offers van dank en lof, waarbij zelfs de bomen in het veld klapten en juichten, men verblijdde zich in het opgaan naar het huis van de Heer en men leerde er Gods wegen kennen.

In de Schrift is religie ofwel godsdienst dus heel nadrukkelijk een positief iets. De godsdienst is er geen middel om Gods aanwezigheid te bespeuren, maar zij is Gods aanwezigheid zélf. De processies, de offerdiensten, de psalmen, de muziek en de maaltijden zíjn er Gods aanwezigheid. Net zoals in veel natuurgodsdiensten men bij een boomgeest geen geest in de boom ziet, maar daadwerkelijk de boom zélf.
Jezus ageerde dan ook helemaal niet tegen de godsdienst zelf, maar tegen de hypocrisie en een uitgehold wetticisme, waarbij men uit vroomheid allerlei eigen regels bedacht, maar de echt belangrijke dingen vergat.
De godsdienst werd zo niet meer ervaren als hét middel tot een vreugdevolle, spontane en liefdevolle contact met God en elkaar, maar als een juk dat louter nog zichzelf als uitgangspunt nam en waarin het cultische offer belangrijker werd dan rechtvaardigheid en liefde. Een manier van doen waar in het OT overigens al fel tegen wordt gewaarschuwd in zowel de Psalmen als de Profeten.

Religie ís dus relatie. Net zoals je in een huwelijk huisregels en omgangsvormen met elkaar afspreekt om juist de liefde tot elkaar en het vreedzaam samenwonen concreet handen en voeten te geven, zo kent de christelijke godsdienst haar omgangsvormen, riten en geboden die als doel hebben om de relatie met God, elkaar en de schepping te verdiepen, te concretiseren in zowel het gebed als het dagelijks leven.
En daar hoeven we helemaal geen lange gezichten bij te trekken, alsof geboden iets vies zijn, iets onoverkomelijks. Nee, we mogen zowel uit de Schrift als uit onze eigen geloofstraditie leren dat het christendom een vreugdevolle godsdienst is. Dat de gebeden, de sacramenten en de vele mooie tradities en gewoonten de blijdschap, liefde en dankbaarheid tot uitdrukking brengen voor het Offer van Christus.
Wederom weer een bijdrage die er toe doet en van waarheid is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
08 apr 2021, 08:01
. Zelf lach ik niet om meta-fysica, maar ik vul het niet concreet met een oplossing in. Ook een mogelijkheid
:thumb1: Ja, dat heb ik nou ook.
Zowel Hopper als ik hebben daar al zoveel topics aan gewijd.
Maar levensbeschouwelijke topics over spiritualiteit en filosofie lopen helaas al snel dood.
Mijn laatste poging was deze.. "Om mij te verbazen ben ik er"
Best jammer.. ik vind Paul Delfgaauw een leuke schrijver.
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
08 apr 2021, 10:12

8-) Daarin vind ik Jezus helemaal top!
Petra

Bericht door Petra »

callista schreef:
08 apr 2021, 11:22
Religie is oorlog..
Of ideologie en politiek......
Heeft weinig tot niets met spiritualiteit te maken m.i.
In de Bijbel is dat ook duidelijk te lezen....
Mijn gedachte is dat het wel om spiritualiteit zou 'moeten' gaan, dat zou een verbinden factor tussen alle religies 'moeten' zijn.
Nic

Bericht door Nic »

Messenger schreef:
08 apr 2021, 08:29
De Bijbel heeft naar mijn idee een anti-Goddelijke, godslasterende instelling.

God wordt vertoond als een karikatureel figuur van klein-menselijke proporties.

Als een despotische moordzuchtige driftkikker die niet schroomt voor massa-extinctie en van de teleurstellende menselijke schepselen aanbidding en gehoorzaamheid vereist. Een waardeloze vaderfiguur die zijn eigen zoon laat kruisigen om een smal paadje van vergeving te creëren voor de happy few die daar genade en barmhartigheid in kunnen zien en de rest eeuwig naar de hel stuurt.

Hoe liefdevol en hoe geweldig zo'n godsbeeld. :evil: Het is naar mijn idee niks anders dan blasfemie.
De afstand tot een echte God kan niet groter zijn!

[modbreak Bonjour] We kunnen wel elke keer dat we iets over de Bijbel bespreken dit erbij halen, maar daar slaan we de discussies alleeen maar mee dood.
Het valt mij op dat de God van het Oude Testament hier op het forum een aantal keer behoorlijk ‘naar’ wordt neergezet.
Dit geldt soms ook voor personages in het OT zoals Mozes.
Ik zie dan wel een opmerking van de moderatie, maar die mag m.i. best wel wat strenger.
Het OT is zowel voor de Joodse als Christelijke gelovige n.l. een ‘basis’boek.

Wat mij ook opvalt dat er maar weinigen (Christenen) daar op reageren. Zijn we allen moe geworden of slapen we?
Of is het maar het OT?

Tegen Messenger wil ik zeggen: waarom zo ontzettend vasthouden aan een letterlijke en historische lezing van die verhalen.
Het is toch wel via de historisch-kritische en de literair-kritische methode aangetoond, dat het geen historische geschiedenis is.
Waarom sta je niet open voor een andere manier van lezen? Het is een geloofsboek, met literaire constructies,
personen die de bad guy of girl spelen. Het is ook een leerboek.
Het is een boek die het mooie beloofde land beschrijft, waar de oude mens uit Egypte niet komt, maar de nieuwe mens uit de woestijn wel.
Het is het verhaal van hoe te leven met elkaar, met 10 richtingwijzers waar je je handen vol aan hebt,
met een verticale (hemel-God) een horizontale (aarde-naaste) richting.

Hoe lees je eigenlijk Lord of de Rings?
Messenger

Bericht door Messenger »

Nic schreef:
09 apr 2021, 17:25

Tegen Messenger wil ik zeggen: waarom zo ontzettend vasthouden aan een letterlijke en historische lezing van die verhalen.
Omdat veel, zo niet de meeste christenen het letterlijk en als historisch lezen.
Nic schreef: Het is toch wel via de historisch-kritische en de literair-kritische methode aangetoond, dat het geen historische geschiedenis is.
Keken er maar meer zoals jij er zo naar.
Nic schreef: Waarom sta je niet open voor een andere manier van lezen? Het is een geloofsboek, met literaire constructies,
personen die de bad guy of girl spelen. Het is ook een leerboek.
Ik sta daar wel open voor, maar het is een gegeven dat velen het als de enige waarheid en als enige woord van God zien en lezen.
Nic schreef: Hoe lees je eigenlijk Lord of de Rings?
De filmdelen heb ik niet allemaal gezien, maar het is mijn genre niet. Heb de boeken niet gelezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

De bijbel lezen als Lord of the Rings, gaat mank. De bijbel beschrijft geen fantasie wereld met fantasie wezens, althans niet in de optiek van ware gelovigen. Dat vele verhalen in de bijbel als metaforen gelezen kunnen worden, wil niet zeggen dat daarmede God Zelve ook een metafoor is, dat de scheppingsorde een verzinsel is, dat de kruisdood van Jezus geen realiteitswaarde voor de gelovigen heeft en dat de verhalen over een voortzetting van een leven na de dood, ook uit de duim gezogen zijn. Het probleem met andersdenkenden ontstaat in de regel met de zienswijze dat God na de dood in alle realiteit een Oordeel uitspreekt of gaat uitspreken. Geen fantasie oordeel in een griezelroman, maar een werkelijk Goddelijk Oordeel, waarbij de bokken ( boeven ) van de schapen ( geliefden ) tot in alle eeuwigheid worden gescheiden. De maatstaven die God voor het Oordeel aanhoudt, passen in de visie van andersdenkenden totaal niet meer in de wereld van 2021 met de mensenrechten als hoogtepunt en niet een duizenden jaren oude scheppingsorde en een "' nauwe weg "". Daarover gaan de gesprekken, daarover bestaan grote verschillen in inzicht, daarover gaat de commotie.
Laatst gewijzigd door peda op 09 apr 2021, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper

Bericht door hopper »

Ik vind dat ook mank gaan. Veel christenen geloven in de oudtestamentische gruwelgod. Dat is een heel verschil met een fantasie-figuur.
Dit geloof brengt een fenomeen als 'trumpchristenen' te weeg. Door dat soort vergelijkingen kunnen we alles wel goed praten.
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
09 apr 2021, 18:47
Ik vind dat ook mank gaan. Veel christenen geloven in de oudtestamentische gruwelgod. Dat is een heel verschil met een fantasie-figuur.
Dit geloof brengt een fenomeen als 'trumpchristenen' te weeg. Door dat soort vergelijkingen kunnen we alles wel goed praten.
Jullie ‘geloven’ er dus precies ook zo in, alleen jullie ‘pruimen’ het niet.
Wat ik bedoel is dat niemand de Lord of de Ring letterlijk leest, maar veel meer op zoek gaat naar de boodschap van het verhaal.
De figuur uit een verhaal kan (deels) verzonnen zijn, de inhoud van het bijbelverhaal is geen fantasie.
De schrijvers in Israël leggen hun identiteit in de verhalen en hierin hun verhouding tot wat zij de (Gods)Naam noemen.

Ik heb al eerder gezegd, dat b.v. de Jozua verhalen zijn geschreven in de ballingschap.
Het maakt nogal uit of je verhalen schrijft over een glorieuze intocht, als je zelf net uit dat land bent weggevoerd.
Jozua staat ook onder de profetische boeken.

Ok, even reclame voor een nieuw podcast (ben benieuwd of het wat wordt):
https://plinkhq.com/i/1561922131?to=page
hopper

Bericht door hopper »

Nic schreef:
09 apr 2021, 19:37
hopper schreef:
Wat ik bedoel is dat niemand de Lord of de Ring letterlijk leest, maar veel meer op zoek gaat naar de boodschap van het verhaal.
De figuur uit een verhaal kan (deels) verzonnen zijn, de inhoud van het bijbelverhaal is geen fantasie.
De schrijvers in Israël leggen hun identiteit in de verhalen en hierin hun verhouding tot wat zij de (Gods)Naam noemen.

Ik heb al eerder gezegd, dat b.v. de Jozua verhalen zijn geschreven in de ballingschap.
Het maakt nogal uit of je verhalen schrijft over een glorieuze intocht, als je zelf net uit dat land bent weggevoerd.
Maar waarom dan het verwijt dat personages in het OT zoals God als 'naar' wordt neergezet?
God speelt in het OT een 'nare' rol en ik merk dat sommige christenen die rol letterlijk nemen.
De OT-God als figuur is voor mij verzonnen, maar christenen (en ik denk jij ook) denken daar heel anders over.

Een personage als Mozes die met de 10 geboden afkomt vind ik ook wat magertjes als ik het vergelijk met de Kybalion.
Want dat is wat ik doe, ik vergelijk de verzonnen figuren Mozes en Hermes met elkaar.
Over Hermes is geen enkele discussie, niemand die denkt dat hij echt bestaan heeft.
Bevraag ik christenen dan denken sommigen dat Mozes echt bestaan heeft.
Nic

Bericht door Nic »

hopper schreef:
09 apr 2021, 20:56
Nic schreef:
09 apr 2021, 19:37
hopper schreef:

Maar waarom dan het verwijt dat personages in het OT zoals God als 'naar' wordt neergezet?
God speelt in het OT een 'nare' rol en ik merk dat sommige christenen die rol letterlijk nemen.
De OT-God als figuur is voor mij verzonnen, maar christenen (en ik denk jij ook) denken daar heel anders over.

Een personage als Mozes die met de 10 geboden afkomt vind ik ook wat magertjes als ik het vergelijk met de Kybalion.
Want dat is wat ik doe, ik vergelijk de verzonnen figuren Mozes en Hermes met elkaar.
Over Hermes is geen enkele discussie, niemand die denkt dat hij echt bestaan heeft.
Bevraag ik christenen dan denken sommigen dat Mozes echt bestaan heeft.
Jouw interpretatie is dat de God van het OT een nare rol speelt, gebaseerd op jouw letterlijke lezing van de verhalen.
Je kan alleen niets met die letterlijke uitleg en dus werd er flink ‘gescholden’.
Je reageert dus niet op een letterlijke lezing van anderen, maar je gaat mee in diezelfde lezing.

Het is echt niet mis wat ik hier een aantal keren voorbij heb zien komen, maar wij hebben het hier eerder over gehad.
Ik reageerde nu op de schrijfsels van Messenger, dat hierboven is terug te lezen.
Nogmaals er is een andere wijze van lezen van het OT dan een letterlijke, wellicht goed om die kant eens te onderzoeken.
En Jezus is daar volgens de NT schrijvers het levende bewijs van.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Messenger schreef:
09 apr 2021, 17:42
Omdat veel, zo niet de meeste christenen het letterlijk en als historisch lezen.
[...]
Keken er maar meer zoals jij er zo naar.
Dat doen de meeste christenen echter ook. De door Nic aangegeven leeswijze is namelijk vrij standaard in zowel de katholieke kerk, de oosters-orthodoxe kerk en in een aantal protestantse kerken, waaronder bijvoorbeeld de Lutherse en de Anglicaanse. Waarmee je al het merendeel der christenen te pakken hebt, of in elk geval een zodanig representatief deel, dat zij als prima maatstaf kunnen dienen bij het vaststellen wat de meeste christenen wel of niet geloven.
Vrede en alle goeds
Plaats reactie