Katholieke afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Man/Vrouw: M

Re: Katholieke afgoderij?

Bericht door Bonjour »

Laura schreef:
18 apr 2021, 13:10
callista schreef:
18 apr 2021, 13:05
De technologie gaat door en heeft positieve en ook negatieve kanten.
Dat is algemeen bekend.
Maar waarom die Antichrist erbij halen...
Omdat de Bijbelse profetie daarover uitkomt en het actueel is. En het aanbidden van technologie is afgoderij (zie topic) maar niet katholieke afgoderij. Er is zelfs al een AI kerk. En er zijn AI rechters. Dat gaat heel ver in de richting van aanbidden van technologie. Technologie zien als verlosser. Jezelf met heel je hart ziel verstand en kracht afhankelijk en ondergeschikt maken van technologie.
Er was een ai kerk.
https://www.nu.nl/tech/6117310/ontslage ... -kerk.html
In de praktijk wilde Levandowski mensen er met de kerk van overtuigen dat kunstmatige intelligentie op een ethisch zo verantwoord mogelijke manier ontwikkeld moet worden. "We willen machines dingen laten doen die we zelf niet kunnen", aldus de kerk. "We vinden ook dat machines rechten moeten hebben als ze tekenen van intelligentie tonen, net zoals dieren rechten hebben."

Eind vorig jaar is de kerk definitief gestopt, blijkt uit documenten die bij de Amerikaanse staat Californië zijn ingediend. Al in juni 2020 werden alle kerkfondsen (175.172 dollar, zo'n 145.000 euro) gedoneerd aan een burgerrechtenorganisatie.
Dat is niet aanbidden van technologie. Dat is verantwoord ontwikkelen.

Heb je een link naar die AI rechters. Ik zie alleen een overpeinzing erover. Mensen maken fouten. Ook rechters. De vraag is of je een AI systeem kan ontwikkelen dat minder fouten maakt. Lijkt me een leuke uitdaging.
Er zijn vele plekken voor technologie de mens vervangt. Niemand wil een operatie waar de techniek uitgezet wordt. Waar je zuurstof en bloeddruk niet nauwkeurig geregistreerd wordt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef:
12 apr 2021, 17:58
Buigen voor een altaar (=gewoon steen of marmer) is afgoderij. Een hostie aanbidden alsof het Jezus in het vlees is ook. De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God. Maar ik trap daar dus niet in. De Geest waait waarheen de Geest wil; de katholieke kerk heeft de Geest niet tot haar beschikking, al gelooft zij zelf waarschijnlijk van wel.

Meningen/plasjes?
Ach, wij (ex-)Katholieken zien dat genuanceerd. Een Katholieke kerk is ook veel gezelliger van binnen.
EdVaessen

Re: Katholieke afgoderij

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef:
12 apr 2021, 19:07
Met alle respect naar Maria trouwens; ze was ongetwijfeld een bijzondere en lieve vrouw.
Weten we dat?
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Robert Frans schreef:
17 apr 2021, 09:29
Maar wat is dan evolutie of vooruitgang? We geloven in bescheidenheid, in nederigheid en dus in kwetsbaarheid, omdat we om ons heen zien dat macht, grootheidswaanzin en hoogmoed juist voor veel ellende en verwoesting zorgen, ook op geestelijk niveau.
Nu nog geloven in twijfel en we komen een heel eind.
Bastiaan73
Contacteer:

Bericht door Bastiaan73 »

EdVaessen schreef:
Gisteren, 23:23
Bastiaan73 schreef:
Buigen voor een altaar (=gewoon steen of marmer) is afgoderij. Een hostie aanbidden alsof het Jezus in het vlees is ook. De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God. Maar ik trap daar dus niet in. De Geest waait waarheen de Geest wil; de katholieke kerk heeft de Geest niet tot haar beschikking, al gelooft zij zelf waarschijnlijk van wel.

Meningen/plasjes?
Ach, wij (ex-)Katholieken zien dat genuanceerd. Een Katholieke kerk is ook veel gezelliger van binnen.
Ik ben van mening dat je 'genuanceerd' beter kunt vervangen door 'geconditioneerd' en/of 'geïndoctrineerd'.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Robert Frans schreef:
18 apr 2021, 15:11
Nu al moeten wij daarover nadenken, om zo de komende ontwikkelingen goed en kritisch te kunnen duiden en afwegen. Want die gaan sneller dan je denkt.
Het leuke van die ontwikkelingen is dat ze van invloed zijn op het lezen van de Bijbel, waarna de lezer beweert dat nieuwe lezing de oorspronkelijk bedoelde is.
EdVaessen

Bericht door EdVaessen »

Bastiaan73 schreef:
Gisteren, 23:28
EdVaessen schreef:
Gisteren, 23:23
Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?
Ik ben van mening dat je 'genuanceerd' beter kunt vervangen door 'geconditioneerd' en/of 'geïndoctrineerd'.
Maar dat zijn christenen allemaal.
Mart

Bericht door Mart »

EdVaessen schreef:
Gisteren, 23:31
Maar dat zijn christenen allemaal.
Ben blij je weer terug te zien :thumb1:
Wees realistisch
peda

Bericht door peda »

EdVaessen schreef:
Gisteren, 23:30
Robert Frans schreef:
18 apr 2021, 15:11
Nu al moeten wij daarover nadenken, om zo de komende ontwikkelingen goed en kritisch te kunnen duiden en afwegen. Want die gaan sneller dan je denkt.
Het leuke van die ontwikkelingen is dat ze van invloed zijn op het lezen van de Bijbel, waarna de lezer beweert dat nieuwe lezing de oorspronkelijk bedoelde is.
Dat zie ik nu weer niet. Ik vul het als volgt in : de lezer beweert dat nieuwe lezing de nieuw bedoelde is. Anders kom je niet verder als een gedateerde kijk op God, dan blijven 2000 jaren geleden geldende culturele opvattingen voor eeuwig het "" Beeld "" van God bepalen.
In deze opvatting sta ik overigens niet alleen wanneer je forum bijdragen goed leest. Dat de "'aanval"' op 2000 jaren oude opvattingen uiteraard prima loopt, is zo duidelijk als een klontje, daarom wordt deze "' aanval "' ook toegepast. Oude geloofsopvatting, attaque, succes, weg vertolker oude geloofsopvatting. Niets nieuws.
Plaats reactie