Katholieke afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Bastiaan73
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Katholieke afgoderij?

Bericht door Bastiaan73 »

Buigen voor een altaar (=gewoon steen of marmer) is afgoderij. Een hostie aanbidden alsof het Jezus in het vlees is ook. De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God. Maar ik trap daar dus niet in. De Geest waait waarheen de Geest wil; de katholieke kerk heeft de Geest niet tot haar beschikking, al gelooft zij zelf waarschijnlijk van wel.

Meningen/plasjes?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper

Re: Katholieke afgoderij

Bericht door hopper »

Je kunt het ook wat anders zien. Buigen voor een altaar is op zich natuurlijk onzin. Maar Jezus waste de voeten van zijn leerlingen, daarmee drukte hij het 'minder zijn' uit. Buigen kun je ook zien als 'minder zijn'. Niet voor dat altaar uiteraard, maar tegenover alles wat is.
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
Bastiaan73
Contacteer:

hopper schreef:
12 apr 2021, 18:51
Je kunt het ook wat anders zien. Buigen voor een altaar is op zich natuurlijk onzin. Maar Jezus waste de voeten van zijn leerlingen, daarmee drukte hij het 'minder zijn' uit. Buigen kun je ook zien als 'minder zijn'. Niet voor dat altaar uiteraard, maar tegenover alles wat is.
Dat vind ik okee Hopper :thumb1:
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper

Bericht door hopper »

De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God.
Dat is wel iets wat de RKK doet (deed). In mijn jeugd was meneer pastoor de middelaar tussen individu en God. En met hem natuurlijk de hele hiërarchie die er achter zit.

Verder vind ik dat heilig verklaren mallotig. De RKK zet letterlijk mensen op een voetstuk. Terwijl Jezus zei om niet te oordelen.
Ze gaan dus lijnrecht tegen de leer in.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef:
12 apr 2021, 17:58
Buigen voor een altaar (=gewoon steen of marmer) is afgoderij. Een hostie aanbidden alsof het Jezus in het vlees is ook. De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God. Maar ik trap daar dus niet in. De Geest waait waarheen de Geest wil; de katholieke kerk heeft de Geest niet tot haar beschikking, al gelooft zij zelf waarschijnlijk van wel.

Meningen/plasjes?
Je weet duidelijk niet wat Katholiek is;maar goed @Hopper licht een een tipje van de sluier op waarom buigen.
En wat nu afgoderij is ook niet geweten zo te zien.

De eerste beste Oud Gereformeerde(is onze ervaring) heeft het beter begrepen wat Katholiek is en zien ook de Katholieke Kerk als de Moederkerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bastiaan73
Contacteer:

Snelheid schreef:
12 apr 2021, 18:57
Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?
Je weet duidelijk niet wat Katholiek is;maar goed @Hopper licht een een tipje van de sluier op waarom buigen.

De eerste beste Oud Gereformeerde(is onze ervaring) heeft het beter begrepen wat Katholiek is en zien ook de Katholieke Kerk als de Moederkerk.
Waarom ben jij... o nee wacht. Waarom zijn jullie dan niet katholiek?
Bastiaan73
Contacteer:

hopper schreef:
12 apr 2021, 18:56
De katholieke kerk probeert zich onmisbaar te maken in het contact tussen het individu en God.
Dat is wel iets wat de RKK doet (deed). In mijn jeugd was meneer pastoor de middelaar tussen individu en God. En met hem natuurlijk de hele hiërarchie die er achter zit.

Verder vind ik dat heilig verklaren mallotig. De RKK zet letterlijk mensen op een voetstuk. Terwijl Jezus zei om niet te oordelen.
Ze gaan dus lijnrecht tegen de leer in.
Yep. En dan die zogenaamde 'Maria tenhemelopneming'. Erbij verzonnen door een paus. Met alle respect naar Maria trouwens; ze was ongetwijfeld een bijzondere en lieve vrouw. Maar dus niet een soort van Godin, wat de RKK ons wil doen geloven. Jezus was zelf ook niet altijd bepaald eerbiedig naar zijn eigen moeder. Ergo: ze was gewoon een menselijke, zondige vrouw zoals ieder ander mens. Rood bloed, bruine poep.

Johannes 2:

4 En Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u van node? Mijn ure is nog niet gekomen.

Mattheüs 12:

47 En iemand zeide tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen.
48 Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders?
49 En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders.
50 Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.
hopper

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef:
12 apr 2021, 19:07

Yep. En dan die zogenaamde 'Maria tenhemelopneming'. Erbij verzonnen door een paus. Met alle respect naar Maria trouwens; ze was ongetwijfeld een bijzondere en lieve vrouw. Maar dus niet een soort van Godin, wat de RKK ons wil doen geloven. Jezus was zelf ook niet altijd bepaald eerbiedig naar zijn eigen moeder. Ergo: ze was gewoon een menselijke, zondige vrouw zoals ieder ander mens. Rood bloed, bruine poep.

De RKK is van oudsher een machtsimperium. Andersdenkenden zijn in het verleden altijd actief bestreden.
Ik denk dat de achterliggende reden is van het hiërarchisch model. Het hiërarchisch model vinden we ook in de verering van heiligen, van Maria en in mindere mate Jozef.

Dat resulteert in een extreem denken in goed en kwaad. De heiligen zijn uiteraard 'goed' en daarmee ben ik als armzalige volgeling uiteraard het kwaad zelve.

M.i. gaat dat hiërarchische denken helemaal tegen de leer van Jezus in. In die leer gaat het er juist om dat alle mensen gelijk van waarde zijn.
Homofobie en racisme kan dan ook geen plaats hebben in de leer van Jezus.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef:
12 apr 2021, 19:35
Bastiaan73 schreef:

De RKK is van oudsher een machtsimperium. Andersdenkenden zijn in het verleden altijd actief bestreden.
Ik denk dat de achterliggende reden is van het hiërarchisch model. Het hiërarchisch model vinden we ook in de verering van heiligen, van Maria en in mindere mate Jozef.

Dat resulteert in een extreem denken in goed en kwaad. De heiligen zijn uiteraard 'goed' en daarmee ben ik als armzalige volgeling uiteraard het kwaad zelve.

M.i. gaat dat hiërarchische denken helemaal tegen de leer van Jezus in. In die leer gaat het er juist om dat alle mensen gelijk van waarde zijn.
Homofobie en racisme kan dan ook geen plaats hebben in de leer van Jezus.
Er is bij de eerste christenen een duidelijke rangorde, de apostelen werden bijvoorbeeld gemachtigd om mensen hun zonden te vergeven. Ook werden diakens aangesteld die nauwkeurig geselecteerd werden vanwege hun onberispelijke wandel. Ook werden evangelisten aangesteld, profeten, leraars en als laatsten en hoogst in rang de apostelen.
'Ze noemen me rat en wijzen me na'- - Ciske.
Piebe Paulusma

Snelheid schreef:
12 apr 2021, 18:57
Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?

Gewoon niet op reageren maat, een kind weet nog dat beelden niet vereerd mogen worden.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik zie een conflict hier met een forumregel:
Evenzo is het niet de bedoeling dat deelnemers andere godsdiensten en andere christelijke stromingen omlaag halen door vergelijkingen met de duivel, etc. Kwetsen is niet toegestaan.

Het is in mijn ogen niet de bedoeling dat de één de christelijke variant van een ander met afgoderij vergelijkt.

Het liefste zou ik het topic sluiten, maar dat mag ik niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef:

Johannes 2:

4 En Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u van node? Mijn ure is nog niet gekomen.

Mattheüs 12:

47 En iemand zeide tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders staan buiten en trachten U te spreken te krijgen.
48 Maar Hij antwoordde de boodschapper en zeide: Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broeders?
49 En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders.
50 Want al wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is, die is mijn broeder en zuster en moeder.
Kennelijk vond Jezus dat Maria dus niet de wil van Zijn hemelse Vader deed.

Maar dat is dan toch je familie verloochenen.
Raar.. in de tien geboden staat "eert uw moeder vader." Dat klinkt tegenstrijdig.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
13 apr 2021, 10:23
[modbreak Bonjour] Ik zie een conflict hier met een forumregel:
Evenzo is het niet de bedoeling dat deelnemers andere godsdiensten en andere christelijke stromingen omlaag halen door vergelijkingen met de duivel, etc. Kwetsen is niet toegestaan.

Het is in mijn ogen niet de bedoeling dat de één de christelijke variant van een ander met afgoderij vergelijkt.

Volgens mij is dat wel zo'n beetje de standaard. Iedere stroming meent zelf de Enige Juiste Ware spreekbuis van God te zijn en andere stromingen/overtuigingen zijn dan conform de Bijbel * afgoderij, dwaalleren, Antichrist, niet wedergeboren etc. En ongelovigen of zelfs humanisten krijgen die helemaal om de oren geslagen. Ik zie dat continu plaatsvinden.
Ik heb daar al meerdere meldingen, reacties, en zelfs topics aan gewijd, maar ik vrees dat het niet helpt. Ik denk dat elke gelovige er nou eenmaal ten diepste van overtuigd is zelf de beste waarheid in pacht te hebben. Best begrijpelijk, wie dat niet denkt zou tegen de eigen overtuigingen moeten ingaan; dat zit niet in de mens.

Het euvel is dat *dat wel conform de Bijbel is maar dat er geen enige juiste Ware leer bestaat.
Denk dat dit de oorzaak is: Vele Multi-interpretabele geschriften en boekwerken uit vele vele mensenhanden.
Wat is er theologisch te zeggen over het zwijgen van God?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
coby2

Bericht door coby2 »

Petra schreef:
14 apr 2021, 01:55
Bastiaan73 schreef:

Johannes 2:

Mattheüs 12:

Kennelijk vond Jezus dat Maria dus niet de wil van Zijn hemelse Vader deed.

Maar dat is dan toch je familie verloochenen.
Raar.. in de tien geboden staat "eert uw moeder vader." Dat klinkt tegenstrijdig.
Op dat moment deed ze dat niet. Het is een berisping, net zoiets als tegen Petrus, die het ook goed bedoelde: ga achter Mij satan. Ze zei dat Hij niet bij zinnen was (gek), omdat ze geen tijd hadden om te eten. Moedertje was bezorgd. Daarna was ze er toch ook weer bij. Ze moest even wennen, denk ik.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Als de geconsecreerde Hostie niet het Lichaam van Jezus Christus en zo dus Christus zelf zou zijn en Jezus met zijn 'Dit is mijn Lichaam' zuiver symbolisch zou spreken, dan zou het inderdaad afgoderij zijn om het te aanbidden.
Als het altaar niet Golgotha zou representeren, waarop het Offer niet herhaald maar tegenwoordiggesteld wordt, dan zou het inderdaad vreemd zijn om er respect voor te uiten, zeker als het buigen in elke cultuur louter een daad van aanbidding zou zijn niet enkel een betuiging van respect.
Als de heiligen niet net zo zouden leven als wij, zoniet méér, en met ons verbonden zouden zijn in Christus, zodat ze voor ons kunnen bidden en als een 'wolk van getuigen' ons kunnen helpen, dan zouden ze inderdaad dood zijn en zou het afgoderij zijn om hen te vragen voor ons te bidden.
Als de katholieke Kerk de Maagd Maria als godin zou aanbidden en niet enkel zou vereren als heilige, dan zou dat inderdaad afgoderij zijn en in strijd met het eerste gebod.
Als in de Bijbel excpliciet zou staan dat letterlijk alleen de Bijbel als gezagsbron mag dienen en dan ook alleen de 66 boeken van de protestantse canon, dan zou het inderdaad dwaas zijn om naast de Schrift ook de Traditie te volgen en dus ook naar onze voorouders te luisteren.
Als de Kerk niet het Lichaam van Christus zou zijn en de apostelen niet de macht zouden hebben ontvangen om zonden te vergeven, dan zou het inderdaad dwaas zijn om de Kerk te volgen en haar als grondslag en pijler van de Waarheid te beschouwen.

Alles staat en valt dus met wat je wel of niet gelooft en ook wat je wel of niet van het katholicisme weet. Geloof je katholiek, dan kun je bovenstaande onmogelijk als afgoderij beschouwen. Geloof je niet-katholiek, dan is het niet meer dan logisch dat je daar anders naar kijkt. Anders zou je immers wel katholiek zijn (geworden).
Maar ook dan kun je zodanig kennis over haar opdoen, dat je begrijpt dat zij weliswaar dingen heel anders beziet, maar vanuit dat gezichtspunt dus geen afgoderij bedrijft, omdat zij immers uitsluitend de ene God aanbidt.
Vrede en alle goeds
Piebe Paulusma

Robert Frans schreef:
14 apr 2021, 09:17
Als de geconsecreerde Hostie niet het Lichaam van Jezus Christus en zo dus Christus zelf zou zijn en Jezus met zijn 'Dit is mijn Lichaam' zuiver symbolisch zou spreken, dan zou het inderdaad afgoderij zijn om het te aanbidden.
Ik mag hopen dat je de hostie niet aanbidt, want dan heb je het niet begrepen!
peda

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef:
14 apr 2021, 11:32
Robert Frans schreef:
14 apr 2021, 09:17
Ik mag hopen dat je de hostie niet aanbidt, want dan heb je het niet begrepen!
De hostie voor de transsubstantiatie uiteraard niet, na de transsubstantiatie wel degelijk. Zoals R F schrijft, is de geconsecreerde Hostie ( Hoofdletter ) het Lichaam van Jezus Christus en dat Lichaam kan dus volgens de RK Kerk geloofsleer aanbeden worden. Wie de transsubstantiatie niet erkent, komt tot een andere beoordeling en zit dan niet in de RK Kerk.
Bastiaan73
Contacteer:

Ik wil hier niemand mee kwetsen maar het komt op mij steeds weer over als een soort goocheltruc. Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat deze hostie Jezus' lichaam was. En tadaaaa!

Als een hostie daadwerkelijk Jezus' lichaam wordt en Jezus dus fysiek voedsel wordt, komt het er dus ook op neer dat je Jezus' lichaam ook weer uitpoept; niet oneerbiedig bedoeld maar dat is nu eenmaal zoals de spijsvertering werkt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Wat ik me ook afvraag: hoe lang doe je dan met zo'n hostie? Wanneer krijg je weer 'honger' c.q. 'eetlust'? Als je elke keer opnieuw de hostie zou moeten eten dan is dat m.i. tegenstrijdig met Johannes 6:

35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

...

63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.

Johannes 14:

16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Er staat niet:

16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn, mits u regelmatig mijn lichaam eet in de vorm van een hostie; anders niet.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 14 apr 2021, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Wat een mooie avatar Bastiaan.. :thumb1:

Op mij komt het over als kannibalisme
Hostie...lichaam
En wijn bloed.?...bbbrrrr.
Ik zou het niet door mijn keel kunnen krijgen....
peda

Bericht door peda »

De transsubstantiatie is een geloofsmysterie. Hoe het mogelijk is, valt buiten het weten. Er zijn vele boeken geschreven over de transsubstantiatie, maar het vraagstuk wordt niet uit de doeken gedaan. Maar in het geloof zijn er meer grote Mysteries. Hoe kan een 3 dagen dode weer technisch uit de dood opstaan. Antwoord onbekend. Gewoon accepteren dat het niet te weten valt ( gelovige ) , of grote onzin roepen ( ongelovige ) . 2 verschillende werelden, je kunt moeilijk over hetzelfde thema gelovige en ongelovige zijn.
Bastiaan73
Contacteer:

peda schreef:
14 apr 2021, 12:36
De transsubstantiatie is een geloofsmysterie.
(...)
Nee; het is een dogma. De RKK zegt hiermee: "wij bepalen hoe het zit en omdat het niet uit te leggen is noemen we het gewoon een mysterie. Jullie dienen het klakkeloos aan te nemen."
peda schreef:
14 apr 2021, 12:36
Gewoon accepteren dat het niet te weten valt ( gelovige ) , of grote onzin roepen ( ongelovige ) . 2 verschillende werelden, je kunt moeilijk over hetzelfde thema gelovige en ongelovige zijn.
Derde mogelijkheid: je hebt het instituut RKK niet nodig voor een persoonlijk geloof.

Galaten 4 NBV:

6 En omdat u zijn ​kinderen​ bent, heeft God ons de Geest van zijn Zoon gegeven, die ‘Abba, Vader’ roept.

Mattheüs 23 NBV:

9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel.

Wat betekent het woord 'paus'?
peda

Bericht door peda »

Hallo Bastiaan,

Jij hebt teveel kritiek om RK Kerk volger te kunnen zijn. Zo is het ook met sporten. De ene beoefenaar prijst het zwemmen quasi de hemel in, de ander is niet weg te krijgen van het voetbalveld. Hoofdzaak in mijn optiek is dat beiden plezier hebben in hun tak van sport.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?
Elk geloof is afgoderij. Ook jouw geloof. Het is allemaal bijgeloof. Want niemand weet of God echt bestaat en niemand heeft God ooit gezien of gehoord.
Only dead fish go with the flow
peda

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 13:15
Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?
Elk geloof is afgoderij. Ook jouw geloof. Het is allemaal bijgeloof. Want niemand weet of God echt bestaat en niemand heeft God ooit gezien of gehoord.
Precies, het is allemaal persoonlijke beleving. De atheist vertelt hoe gelukkig hij/zij is met het verlaten van het geloof. De RK Kerk gelovige is daarentegen weer gelukkig naar eigen zeggen met de RK Kerk geloofsleer. Laura looft en prijst haar specifieke protestantse
opvatting. Hopper is tevreden met de Ene, Messenger is euforisch met de God van Walsch en zo kun je wel iedereen op dit forum koppelen aan een bij hem/ haar passende overtuiging. Persoonlijk geluk en tevredenheid alom, zo lees ik de bijdragen. Waarom dus veranderen van overtuiging? Niet doen, zo mijn visie !!
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
14 apr 2021, 13:47
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 13:15
Bastiaan73 schreef:

Meningen/plasjes?
Precies, het is allemaal persoonlijke beleving. De atheist vertelt hoe gelukkig hij/zij is met het verlaten van het geloof. De RK Kerk gelovige is daarentegen weer gelukkig naar eigen zeggen met de RK Kerk geloofsleer. Laura looft en prijst haar specifieke protestantse
opvatting. Hopper is tevreden met de Ene, Messenger is euforisch met de God van Walsch en zo kun je wel iedereen op dit forum koppelen aan een bij hem/ haar passende overtuiging. Persoonlijk geluk en tevredenheid alom, zo lees ik de bijdragen. Waarom dus veranderen van overtuiging? Niet doen, zo mijn visie !!
Nee, en waarom de overtuiging van een ander zo veroordelen zoals Bastiaan doet?
Ik vind trouwens dat dat eigenlijk niet kan hier op het forum: andermans geloof afgoderij noemen.
Only dead fish go with the flow
Plaats reactie