Katholieke afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Robert Frans
Man/Vrouw: M

Re: Katholieke afgoderij

Bericht door Robert Frans »

Bastiaan73 schreef:
14 apr 2021, 15:15
Bedankt voor je uitgebreide reactie Robert Frans maar ik reageer even op dit stukje. Als je van iemand of iets nooit genoeg kunt krijgen kun je toch niet tegelijkertijd daarvan verzadigd worden c.q. zijn? Dat is tegenstrijdig.
In de mystieke verbintenis met Christus kan dat. Net zoals God zowel Eén als Drie kan zijn, net zoals Christus zowel Hogepriester als Offer kan zijn en zijn Kerk zowel zijn Lichaam als zijn Bruid.
Je kan in vrede verlangen naar zijn liefde. Je wilt steeds meer van Hem, maar vindt daar rust en verzadiging in, omdat Hij steeds dat verlangen vervult.
Net zoals je ernaar kan verlangen een schilderij af te maken, maar het schilderen zelf je al verzadigd, ook als het schilderij nooit af lijkt te komen. Omdat je weet dat het eens afkomt, maar ook omdat je al plezier vindt in het schilderen zelf.
Of je kan ernaar verlangen al wandelend je doel te bereiken, terwijl je onderweg geniet van het prachtige landschap. Het verlangen doet je lopen, maar de wandeling zelf verzadigd je al, zodat het doel en de wandeling beiden elkaar aanvullen en gelukkig maken.

Ik geloof zelfs ook dat dit in de hemel zo doorgaat. God is zo liefdevol, zo ondoorgrondelijk groot en zo alomtegenwoordig, dat het een eeuwigheid duurt om Hem geheel te kennen en te beminnen. Maar dat kennen en beminnen geeft al zoveel gelukzaligheid en vrede, dat het je de tijd volledig doet vergeten, zodat je al vanaf het begin al het geluk en de vrede ontvangt en deze nooit eindigt.
Het verlangen naar God doet je Hem beminnen en het beminnen van Hem geeft je geluk en verzadiging.
Vrede en alle goeds
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 15:51
callista schreef:
14 apr 2021, 15:40
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 15:26
callista schreef:
14 apr 2021, 15:21
Nee...zeker niet....dat je gek bent bedoel ik. :thumb1:
En aangaande dat laatste kon je weleens gelijk hebben...; althans ik geef je gelijk.[maar dat zegt ook niet alles, want misschien ben ik wel gek] :geek:
Nou ja, ik merk wel dat ik me opnieuw zit te ergeren aan het niet ingrijpen van de moderatie. Elkaars geloof afbranden en als een soort heidendom betitelen. En er ook nog eens een topic van maken. Oké. Prima hoor. Afgoderij, dwaalleer, noem het maar op.
Ach...laat ik mijn mond verder maar houden, maar het woord ergernis en irritatie herken ik maar al te goed.
Soms denk ik ...........uuuuuh, dat het me allemaal teveel wordt en ik moet maken dat ik wegkom...
Maar ja...dan heb ik weer andere redenen----dit topic stoort mij totaal niet-----......en uiteindelijk blijf ik... :)
Ja, jij hebt weer andere redenen. Hahahaha. Nou ja, dit topic, daar lig ik ook niet wakker van. Want ik ben zelf niet katholiek. Maar ik vind het zo raar, dat dit mag, als men zo graag wil dat we hier op een fijne manier met elkaar omgaan.

Wel een heel topic: "het gaat goed op het forum". En dan weer van die gekke dingen. Maar goed, ik val in herhaling.
Ja Zolder...ik heb inderdaad geheel andere redenen.
En geloof me dat is verre van leuk...en dan druk ik mij nog eufemistisch uit...

Toen Mart dat topic opende ging het ook heel goed op het forum, maar dat is soms van korte duur.
Op en af...
Mart wilde ons een hart onder de riem steken...
Dus als het niet goed gaat kan iedereen daar ook reageren omdat het in Feedback staat.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
14 apr 2021, 15:55
Zolderworm schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:
En aangaande dat laatste kon je weleens gelijk hebben...; althans ik geef je gelijk.[maar dat zegt ook niet alles, want misschien ben ik wel gek] :geek:
Nou ja, ik merk wel dat ik me opnieuw zit te ergeren aan het niet ingrijpen van de moderatie. Elkaars geloof afbranden en als een soort heidendom betitelen. En er ook nog eens een topic van maken. Oké. Prima hoor. Afgoderij, dwaalleer, noem het maar op.
Ach...laat ik mijn mond verder maar houden, maar het woord ergernis en irritatie herken ik maar al te goed.
Soms denk ik ...........uuuuuh, dat het me allemaal teveel wordt en ik moet maken dat ik wegkom...
Maar ja...dan heb ik weer andere redenen----dit topic stoort mij totaal niet-----......en uiteindelijk blijf ik... :)
Ja, jij hebt weer andere redenen. Hahahaha. Nou ja, dit topic, daar lig ik ook niet wakker van. Want ik ben zelf niet katholiek. Maar ik vind het zo raar, dat dit mag, als men zo graag wil dat we hier op een fijne manier met elkaar omgaan.

Wel een heel topic: "het gaat goed op het forum". En dan weer van die gekke dingen. Maar goed, ik val in herhaling.

Toen Mart dat topic opende ging het ook heel goed op het forum, maar dat is soms van korte duur.
Op en af...
Dus als het niet goed gaat kan iedereen daar ook reageren omdat het in Feedback staat.
Oeps, is het zo erg? Het is toch maar een forum? Daar ga je je levensgeluk toch niet aan ophangen?
Only dead fish go with the flow
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
Gelovigen vliegen elkaar altijd in de haren....zo is menig christelijk forum ten onder gegaan.....met gevloek en gescheld....
Zelfs wanneer er gesloten afdelingen zijn..[wat eigenlijk alleen op dit forum het geval is]-----..want die deur staat open
En maakt het eigenlijk alleen maar erger.
Zaait tweedracht....en zet mensen tegen elkaar op.
Laatst gewijzigd door callista op 14 apr 2021, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 15:57
callista schreef:
14 apr 2021, 15:55
Zolderworm schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:

Op en af...
Oeps, is het zo erg? Het is toch maar een forum? Daar ga je je levensgeluk toch niet aan ophangen?
Daar kun je je aardig in vergissen
Maar dat weet jij ook.
Je werd toch eens bedreigd en jij niet alleen?? [hier niet verder op ingaan ajb]
Cyberpesten komt helaas veelvuldig voor
Laatst gewijzigd door callista op 14 apr 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
coby2

Bericht door coby2 »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 15:14
Bastiaan73 schreef:
14 apr 2021, 15:08
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 15:01
Bastiaan73 schreef:
14 apr 2021, 14:41
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 14:35

Zie jij je geloof dan niet als het ware geloof?
Nee. Want ondanks dat ik voornamelijk met m'n hart geloof (voor zover dat kan) heb ik twijfels. Die twijfels houden me met beide benen op de grond. Ik denk ook dat ik eigenlijk meer hoop dan geloof heb. Ik hoop dat het waar is dat er een liefhebbende Vader is die Zich in de mens Jezus heeft geopenbaard. Ik weet niet zeker of dat zo is. Ik ben er niet van overtuigd.
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 14:35
En waarom zou het katholiek geloof thans niet goed zijn, omdat er geweld en vervolging in het verleden is geweest? Dat betekent niet per se dat het thans niet het ware geloof zou zijn.
Waarom ben jij dan niet katholiek? Of ben je dat wel?
Als je zelf niet eens weet wat de "goede" goderij is, hoe kun je dan met zekerheid gaan stellen dat het geloof van een ander afgoderij is. Wat is dan je referentiepunt. Dan sla er natuurlijk maar een slag naar.
Het referentiepunt is Jezus Christus en wat Hij volgens de Bijbel gedaan en gezegd heeft. Aangezien er tegenstrijdigheden in de Bijbel staan is deze m.i. niet 100% betrouwbaar. Maar er is blijkbaar Iemand geweest die zodanig veel indruk heeft gemaakt dat men daar over geschreven heeft.
Ik denk dat Jezus juist niet zo ongehoord tekeer zou gaan tegen de huidige katholieken als jij doet. Jij ware geloof is blijkbaar wat je inlegt in Jezus. Dus toch een "ik weet het beter en de ander doet alleen maar aan afgoderij". Als katholiek zou ik met afvragen "is dit wel een leuk forum voor mij?" als de moderatie dit soort aanvallen tegen katholieken goedkeurt. Maar Robert Frans heeft er blijkbaar geen moeite mee dat als een soort heiden wordt betiteld.
Ja ik had ook iets van: ik ga er niet op reageren. Op een Engelstalig forum, waar Amerikaanse christenen katholieken echt discrimineerden, nam ik een avatar van de Paus als ze tegen de enige katholiek daar zeurden. Op een gegeven moment drong het toch wel door en kapte een man ermee. Die was evangelisch, altijd heel aardig, behalve als het over de katholieke kerk ging. Eens zei ie: kunnen die katholieken niet apart ergens praten? Er zat welgeteld 1 jongen die katholiek was. Ik zeg: moet ie tegen zichzelf aan gaan praten in een hoek? Oh ja, dat was misschien toch niet zo aardig van 'm.
Bastiaan73
Contacteer:

Bericht door Bastiaan73 »

Volgens mij heb ik in dit topic niemand persoonlijk beledigd of me schuldig gemaakt aan ad hominems. Mocht dat wel zo zijn dan graag voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 14 apr 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
callista

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef:
14 apr 2021, 16:12
Volgens mij heb ik niemand persoonlijk beledigd of me schuldig gemaakt aan ad hominems. Mocht dat wel zo zijn dan graag voorbeelden.
Daar heb ik jou niet op kunnen betrappen. :flower1:
peda

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef:
Volgens mij heb ik niemand persoonlijk beledigd of me schuldig gemaakt aan ad hominems. Mocht dat wel zo zijn dan graag voorbeelden.
Dat klopt wel Bastiaan, maar voor mij wel de vraag waarom open jij dit topic. Gaat het om achtergrondinformatie ( beter begrijpen ) van de katholieke afgoderij ( bijvoorbeeld de transsubstantiatie ) of gaat het om veroordeling van RK Kerk geloofsopvattingen. Bij beter begrijpen sta je 100% open voor ingebrachte zienswijzen, bij veroordeling sta je 0 % open voor inbreng die niet past bij de eigen basis overtuiging.
Zolderworm

Bastiaan73 schreef:
Nee, het gaat erom dat je andermans geloof min of meer afbrandt als zijnde een soort dwaalleer en afgoderij. En dat is in dit forum niet de bedoeling is, zou ik denken.
Maar gelukkig is de, volgens mij, enige katholiek hier een goedzak. Dus ik stop ermee wat dit betreft. Misschien nog een leuke video:

https://www.youtube.com/watch?v=rvmjt-xqHwI
Vreugdevol

Bericht door Vreugdevol »

Bastiaan73 schreef:
Volgens mij heb ik in dit topic niemand persoonlijk beledigd of me schuldig gemaakt aan ad hominems. Mocht dat wel zo zijn dan graag voorbeelden.
Ik zie het probleem niet zo onderzoeken/bevragen mag. Meschien een vraagteken achter de topic titel? Dat laat het één en ander open.
Niet alle zaken van het hart kunnen in woorden worden beschreven.
Maria K

Bericht door Maria K »

Vreugdevol schreef:
14 apr 2021, 17:49
Bastiaan73 schreef:
Ik zie het probleem niet zo onderzoeken/bevragen mag. Meschien een vraagteken achter de topic titel? Dat laat het één en ander open.
Lijkt me een goed idee. :thumb1:
Dat verandert de hele probleemstelling tot een nieuwsgierig zijn en vraag om verdere verdiepende uitleg.

Ik heb jou voorstel gemeld.
Of misschien heeft de moderatie een ander alternatief?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Zolderworm

Re: Katholieke afgoderij?

Vreugdevol schreef:
Bastiaan73 schreef:
Ik zie het probleem niet zo onderzoeken/bevragen mag. Misschien een vraagteken achter de topic titel? Dat laat het één en ander open.
Dan zouden we ook een topic kunnen openen protestants-orthodoxe afgoderij, joodse afgoderij, poedang matoeasche afgoderij, enzovoort. Of: "De ideeën van Zolderworm. Zijn die afgoderij?"
Zo gaan we elkaars geloof als een vorm van afgoderij beschuldigen. Weliswaar met een vraagteken. Maar dat is alleen voor de sier. En zo zijn we lekker bezig op dit forum elkaar voor de oren te slaan.
Moeten we dat willen? Nee, natuurlijk niet.
Als je spreekt van afgoderij, dan geeft je natuurlijk meteen aan dat je je eigen God de beste vindt. En dat je die ander maar slecht en dom vindt.

https://www.youtube.com/watch?v=rvmjt-xqHwI
Maria K

Bericht door Maria K »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 19:25
Vreugdevol schreef:
Bastiaan73 schreef:
Ik zie het probleem niet zo onderzoeken/bevragen mag. Misschien een vraagteken achter de topic titel? Dat laat het één en ander open.
Dan zouden we ook een topic kunnen openen protestants-orthodoxe afgoderij, joodse afgoderij, poedang matoeasche afgoderij, enzovoort. Of: "De ideeën van Zolderworm. Zijn die afgoderij?"
Zo gaan we elkaars geloof als een vorm van afgoderij beschuldigen. Weliswaar met een vraagteken. Maar dat is alleen voor de sier. En zo zijn we lekker bezig op dit forum elkaar voor de oren te slaan.
Moeten we dat willen? Nee, natuurlijk niet.
Als je spreekt van afgoderij, dan geeft je natuurlijk meteen aan dat je je eigen God de beste vindt. En dat je die ander maar slecht en dom vindt.
Natuurlijk heb je gelijk.
Iedereen zou natuurlijk een topic kunnen openen over zijn geliefde thema nl. de ander afkraken.

Maar daar dat tot nu toe steeds weer het hele forum door de kop opsteekt, (ook in het besloten deel, :oops: moi aussi), en zij het steeds onder een andere noemer, zou je dat ook kunnen concentreren binnen één topic.
"Laten we lekker de ander gaan kraken zonder taboe" :clown:
Bovenaan vastgezet en alles wat maar riekt naar commentaar op het geloof van de ander daar verzamelen.

Dat zou nog eens een kleurrijk topic worden. :flower1:
Misschien dat dan de rest van GG er dan een keer van verschoond blijft. :praying1:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Vraagteken aan topic titel op verzoek toegevoegd.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bastiaan73
Contacteer:

Bericht door Bastiaan73 »

Het Griekse grondwoord dat in de NBG51 is vertaald met 'afgoderij' is eidólolatria en betekent letterlijk 'beeldaanbidding'.

Wanneer is er eigenlijk sprake van aanbidding? Wat is er de essentie van? Dat je jezelf er letterlijk voor vernedert door ervoor op je knieën te gaan? Dat je er iets aan opdraagt of -offert?

In de katholieke kerk wordt veelvuldig gebruik gemaakt van beelden; hetzij driedimensionaal in de vorm van letterlijke beeldhouwwerken, hetzij tweedimensionaal in de vorm van iconen. Soms hele mooie. Worden die aanbeden of alleen bekeken? Ik weet dat niet.

Ik weet wel dat in deze tijd een ander soort beelden in elk geval wordt bewonderd; bijvoorbeeld bepaalde vrouwelijke vormen.
Neem nou Kim Kardashian (niet letterlijk). Dikke billen, slank middeltje enz.

Borstimplantaten bestaan al langer maar tegenwoordig bestaan er ook bilimplantaten. Als een vrouw besluit om een dergelijke ingreep te ondergaan omdat ze niet hetzelfde figuur heeft als Kim Kardashian, is dat dan ook een vorm van 'beeldaanbidding'?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Robert Frans

Bastiaan73 schreef:
14 apr 2021, 20:12
Wanneer is er eigenlijk sprake van aanbidding? Wat is er de essentie van? Dat je jezelf er letterlijk voor vernedert door ervoor op je knieën te gaan? Dat je er iets aan opdraagt of -offert?
Aanbidding is dat je het subject de allerhoogste eer brengt die je als mens kan brengen. Daarmee plaats je het subject in de hoogste rangen. Binnen de katholieke Kerk mag alleen God aanbeden worden, in de drie Personen Vader, Zoon en heilige Geest.
In de katholieke kerk wordt veelvuldig gebruik gemaakt van beelden; hetzij driedimensionaal in de vorm van letterlijke beeldhouwwerken, hetzij tweedimensionaal in de vorm van iconen. Soms hele mooie. Worden die aanbeden of alleen bekeken? Ik weet dat niet.
Daar kan ik je dan wel antwoord op geven. :) Nee, ze worden niet aanbeden, maar de heiligen die ze afbeelden worden vereerd. Vergelijk het met het hebben van een foto van je geliefde in je portemonnee, die je af en toe bekijkt, waardoor zij toch in de geest bij je is. Het beeld of de ikoon zelf is dus geen subject van verering, maar de heilige die het afbeeldt.
Tussen aanbidding en verering zit een groot verschil. Verering houdt in dat je iets of iemand respect, bewondering en liefde betuigt. Net zoals in een huwelijk de liefde tussen man en vrouw de liefde voor God niet in de weg hoeft te staan, maar integendeel juist kan verdiepen, zo kan de heiligenverering de liefde voor God juist verdiepen, ook omdat zij als voorbeelden worden gezien van hoe te leven met Christus.

De rol van de heiligen in het katholieke leven is die van voorsprekers. Zij bidden voor ons, omdat hun volmaakte gebed als machtige hulp voor ons wordt ervaren. Ze zijn immers in de hemel, dus volmaakt verbonden met God. Zo kunnen zij door en voor Christus ons ter hulp zijn, net zoals wij ook voor elkaar kunnen bidden en elkaar kunnen helpen en gidsen in het leven met God.
Door te lezen over hoe zij op aarde leefden, vanuit christelijk perspectief, kunnen we ons door hen laten inspireren en kunnen zij ons helpen om Christus na te volgen. Hun stem klinkt dan door alle generaties heen, om ons zo aan te moedigen met God te blijven gaan.
Ze bemiddelen dus niet tussen God en ons, net zoals ik niet als middelaar zou optreden als ik voor jou bid, maar zij bidden samen met en voor ons om Gods hulp en genade. Alleen Christus is de Middelaar tussen God en mens.
Ik weet wel dat in deze tijd een ander soort beelden in elk geval wordt bewonderd; bijvoorbeeld bepaalde vrouwelijke vormen.
Neem nou Kim Kardashian (niet letterlijk). Dikke billen, slank middeltje enz.

Borstimplantaten bestaan al langer maar tegenwoordig bestaan er ook bilimplantaten. Als een vrouw besluit om een dergelijke ingreep te ondergaan omdat ze niet hetzelfde figuur heeft als Kim Kardashian, is dat dan ook een vorm van 'beeldaanbidding'?
Meer een vorm van ijdelheid. Of van hoogmoed als men niet mooi wil zijn, maar mooier dan anderen, om zo de aandacht op zichzelf te richten.
Vrede en alle goeds
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
14 apr 2021, 13:11
Hallo Bastiaan,

Jij hebt teveel kritiek om RK Kerk volger te kunnen zijn. Zo is het ook met sporten. De ene beoefenaar prijst het zwemmen quasi de hemel in, de ander is niet weg te krijgen van het voetbalveld. Hoofdzaak in mijn optiek is dat beiden plezier hebben in hun tak van sport.
:thumb1: Dat is wel zo gezond ja.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 13:56

Nee, en waarom de overtuiging van een ander zo veroordelen zoals Bastiaan doet?
Ik vind trouwens dat dat eigenlijk niet kan hier op het forum: andermans geloof afgoderij noemen.
En andervrouws geloof dan?
Ik vind dat het niet kan om vrouwen buiten te sluiten. ;) :lol:
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
14 apr 2021, 21:16
Bastiaan73 schreef:
Aanbidding is dat je het subject de allerhoogste eer brengt die je als mens kan brengen. Daarmee plaats je het subject in de hoogste rangen. Binnen de katholieke Kerk mag alleen God aanbeden worden, in de drie Personen Vader, Zoon en heilige Geest.
Dat het zo'n verschil zou zijn tussen aanbidding en verering en bewondering enzo wist ik niet. Maar sjemig de pemig zeg... hoeveel eer heb je nodig? En wat voor eer heb je nodig? En waar komt al die behoefte vandaan?
Ik heb me wel altijd afgevraagd waarom er (in alle religieuze systemen) zo'n voorkeur is om mensen op de knieën te krijgen.
Waarom de hoogste vorm van aanbidding niet is om blij en vrolijk in de lucht te springen en gezellig in je handen te klappen bv.
Dat is geen grapje.. het is iets wat ik bijzonder merkwaardig vindt.
Zolderworm

Petra schreef:
15 apr 2021, 02:34
Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 13:56

Nee, en waarom de overtuiging van een ander zo veroordelen zoals Bastiaan doet?
Ik vind trouwens dat dat eigenlijk niet kan hier op het forum: andermans geloof afgoderij noemen.
En andervrouws geloof dan?
Ik vind dat het niet kan om vrouwen buiten te sluiten. ;) :lol:
Vrouwen praat ik wel om om mijn geloof aan te nemen.
Robert Frans

Petra schreef:
15 apr 2021, 02:51
Dat het zo'n verschil zou zijn tussen aanbidding en verering en bewondering enzo wist ik niet. Maar sjemig de pemig zeg... hoeveel eer heb je nodig? En wat voor eer heb je nodig? En waar komt al die behoefte vandaan?
Uit dezelfde behoefte die we hebben om samen dat prachtige concert te bejubelen. Of dat goede boek te bespreken. Of om misschien zelfs scénes uit die geweldige film na te spelen. Of om elkaar uitgebreid het hof te maken, omdat je zo verliefd op elkaar bent.
Mensen uiten graag hun gevoelens en hun liefde voor elkaar, voor de schepping en dus ook voor God en voor zijn heiligen. Het is dus een positieve, dankbare en vreugdevolle uiting, omdat we ons verheugen in Gods voorzienigheid en in de vriendschap met de heiligen.
Wij beschouwen het goede daarbij niet als vanzelfsprekend, als iets normaals, maar als een gave van God, waarvoor we Hem danken en waarvoor we onze voorbeelden in het goede prijzen, ook zij die op aarde leven.
Net zoals je ook op aarde ook je voorbeelden zal kennen, die jouw denken en doen inspireren en waar je dus wellicht ook graag over vertelt als iemand ernaar vraagt. Op die manier geef je diegenen dus eer.
Ik heb me wel altijd afgevraagd waarom er (in alle religieuze systemen) zo'n voorkeur is om mensen op de knieën te krijgen.
Waarom de hoogste vorm van aanbidding niet is om blij en vrolijk in de lucht te springen en gezellig in je handen te klappen bv.
O, maar dat laatste zie je ook in verschillende katholieke bewegingen en culturen volop terug. Een Afrikaanse mis zal veel meer verlopen zoals jij omschrijft dan een Nederlandse. Maar ook in Nederland zul je vrij duidelijk verschil merken tussen een mis vanuit de charismatische beweging of een traditionalistische mis.
Het hangt dus erg van de cultuur en geloofsbeleving af hoe men het geloof in gebaren en gezangen vormgeeft en zeker sinds Vaticanum II is daar meer oog voor gekomen.
In het algemeen kennen we verschillende gebedshoudingen, namelijk staan (met de handen geheven), zitten, inderdaad ook knielen, buigen, lopen tijdens een processie en heel soms ook op de grond liggen. Sowieso is het katholicisme een vreugdevol geloof, met name zichtbaar in volop katholieke regio's, ook en juist vooral in meer orthodoxe, het geloof bewust belevende parochies.
Het knielen is echter een vrij universeel symbool van jezelf overgeven en klein maken, dat je in verschillende godsdiensten tegenkomt. Niet om per se jezelf weg te cijferen, maar om je over te geven aan iets wat groter is dan jij, om je aan God geheel toe te vertrouwen en zo uiting te geven aan Gods grootheid.
Vrede en alle goeds
coby2

Bericht door coby2 »

Petra schreef:
Robert Frans schreef:
14 apr 2021, 21:16
Bastiaan73 schreef:
Dat is geen aanbidding. Dat is lofprijs. Met vlaggen zwiepen, in je handen klappen, de polonaise dansen. Dat hadden we vroeger in de pinkster/evangelische kerk.
En dan iets rustigere muziek voor de aanbidding.
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
15 apr 2021, 09:18
Petra schreef:
Uit dezelfde behoefte die we hebben om samen dat prachtige concert te bejubelen. Of dat goede boek te bespreken. Of om misschien zelfs scénes uit die geweldige film na te spelen. Of om elkaar uitgebreid het hof te maken, omdat je zo verliefd op elkaar bent.
Mensen uiten graag hun gevoelens en hun liefde voor elkaar, voor de schepping en dus ook voor God en voor zijn heiligen. Het is dus een positieve, dankbare en vreugdevolle uiting, omdat we ons verheugen in Gods voorzienigheid en in de vriendschap met de heiligen.
Precies. Jubelen, springen, klappen etc. zijn allemaal vreugdevolle dingen.

Robert Frans schreef:
15 apr 2021, 09:18
Het knielen is echter een vrij universeel symbool van jezelf overgeven en klein maken, dat je in verschillende godsdiensten tegenkomt. Niet om per se jezelf weg te cijferen, maar om je over te geven aan iets wat groter is dan jij, om je aan God geheel toe te vertrouwen en zo uiting te geven aan Gods grootheid.
Dat weet ik, en dat bedoel ik ook.

Waar het mij om gaat is dat alle godsdiensten willen dat mensen zich kleiner maken. Terwijl je je in mijn optiek zou kunnen afvragen of mensen dan al niet klein genoeg zijn als ze staan, springen, jubelen. Is God niet groot genoeg voor grote mensen dan ? Hoe kleiner de mens is..hoe kleiner de God is.

Gewone logica.. ik was altijd al groter dan mijn kinderen. Daar hoefden ze niet voor te knielen, wat ze ook deden, ik was nou eenmaal groter en wijzer etc. Inmiddels zijn ze groter dan ik en op veel gebieden slimmer.. hoe groter, sterker, beter en slimmer ze zijn...hoe meer ik mij vereerd voel. Want..voor mij blijven het toch wel mijn Babytjes en voor hen blijf ik toch wel hun Mammie die zij 100% vertrouwen omdat ze weten dat ik het beste voor hen wil. Al moet ik daar mijn eigen leven voor geven dan is dat het waard.
Robert Frans

Petra schreef:
16 apr 2021, 05:45
Waar het mij om gaat is dat alle godsdiensten willen dat mensen zich kleiner maken. Terwijl je je in mijn optiek zou kunnen afvragen of mensen dan al niet klein genoeg zijn als ze staan, springen, jubelen. Is God niet groot genoeg voor grote mensen dan ? Hoe kleiner de mens is..hoe kleiner de God is.
Het interessante is dat God zichzélf al klein heeft gemaakt, door als mens naast ons te komen staan, tot in de dood toe. En vervolgens ons door de verrijzenis uit de dood verheft tot het bovennatuurlijk leven.
De katholieke godsdienst is echter ook een lichamelijke godsdienst. Lichaamshoudingen tijdens het gebed voeden de houding van de ziel (als het goed is natuurlijk) én andersom. Lichaam en ziel zijn één en beïnvloeden zo daarom elkaar.
Daarom hechten we ook belang aan het correct en respectvol uitvoeren van de riten, net zoals een goede schrijver waarde hecht aan net en foutloos taalgebruik, om zijn of haar verhaal goed te kunnen vertellen. Alle lichaamshoudingen en rituelen vormen zo een eigen taal, tezamen met de gezangen, de inrichting van de kerken, de lezingen, etc., waarin we het verhaal van God en de mens vertellen.

Een aardige oefening die je kunt doen is deze: ga helemaal onderuitgezakt in een grote, luie stoel liggen en probeer vervolgens heel enthousiast iets te vertellen, zonder van houding te veranderen. Je zult merken dat dat heel lastig is, dat je al snel de neiging krijgt om rechter te gaan zitten en je armen wat actiever te bewegen.
Ga daarintegen fier rechtop staan, borst vooruit, hoofd geheven en armen breeduit en probeer vervolgens zo monotoon mogelijk een droevig nieuwsbericht mee te delen. Ook dat zal moeilijk gaan; je lichaam zal zich daar dan van nature al op willen aanpassen.
Zelf ervaar ik tijdens de mis dat knielen tijdens het gebed een heel andere sfeer geeft dan staan. Beide houdingen vullen elkaar aan, maar ieder op de eigen tijd en moment. We staan als we bijvoorbeeld het Evangelie horen en het geloof belijden, maar knielen bij de consecratie van brood en wijn en sommigen ook bij de schuldbelijdenis.
Gewone logica.. ik was altijd al groter dan mijn kinderen. Daar hoefden ze niet voor te knielen, wat ze ook deden, ik was nou eenmaal groter en wijzer etc. Inmiddels zijn ze groter dan ik en op veel gebieden slimmer.. hoe groter, sterker, beter en slimmer ze zijn...hoe meer ik mij vereerd voel. Want..voor mij blijven het toch wel mijn Babytjes en voor hen blijf ik toch wel hun Mammie die zij 100% vertrouwen omdat ze weten dat ik het beste voor hen wil. Al moet ik daar mijn eigen leven voor geven dan is dat het waard.
In onze cultuur is (voor elkaar) knielen inderdaad niet zo heel erg gebruikelijk meer, tenzij bij een huwelijksaanzoek. Maar in veel andere culturen, de bijbelse incluis, is het voor elkaar knielen of buigen weer heel gewoon. In de bijbelse verhalen lees je regelmatig hoe iemand voor een ander knielt uit nederigheid, of om een conflict bij te leggen.
In onze cultuur laten we echter vooral in kleinere, meer subtielere gebaren weten hoe onze positie is. Van de lichte hoofdbuiging naar de koning tot het in de lucht steken van de vuist tijdens demonstraties, ook wij spreken volop met onze lichamen, vaker nog onbewust dan bewust.

Ook jouw kinderen kunnen zich echter naar jou toe klein of groot maken. Als ze iets kwalijks gedaan hebben en je spreekt hen daarop aan, dan buigen ze wellicht het hoofd en slaan de ogen neer, laten de armen zakken, spreken hun sorry uit met zachte stem, dat soort dingen. Terwijl als ze zélf boos zijn, ze schreeuwen, met de voeten stampen, met deuren slaan en je recht (en fel) in de ogen kijken.
Het is dan wel geen knielen (iets wat je in andere culturen echter weer wél ziet bij kinderen naar ouders of grootouders toe), maar het principe is precies hetzelfde.

Jezelf groot of juist klein maken kom je zelfs volop in het dierenrijk tegen. Dieren die domineren, zetten hun vacht op, gaan recht op de poten staan, kloppen zich op de borst en of brullen met zware stem. Zo laten ze weten: kom niet in de buurt, want ik grijp je!
Terwijl dieren die zich overgeven, angstig zijn of hun goede bedoelingen duidelijk willen maken, zich juist klein maken: de vacht, oren en staart gaan naar beneden, ze blijven lager bij de grond, maken hoge (piep)geluiden, bewegen behoedzaam, etc. Honden kennen zelfs de 'speelbuiging' als ze gaan stoeien met elkaar, om zo te laten weten dat ze niet écht gaan vechten, maar gewoon plezier hebben.
Vrede en alle goeds
Plaats reactie