Katholieke afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Katholieke afgoderij

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef:
15 apr 2021, 06:34

Vrouwen praat ik wel om om mijn geloof aan te nemen.
:lol:
Moet je fijn bij Callista aankloppen, die is net zo dol op evangelisatiedrift als ik.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Re: Katholieke afgoderij?

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
16 apr 2021, 09:35
Petra schreef:
16 apr 2021, 05:45
Waar het mij om gaat is dat alle godsdiensten willen dat mensen zich kleiner maken. Terwijl je je in mijn optiek zou kunnen afvragen of mensen dan al niet klein genoeg zijn als ze staan, springen, jubelen. Is God niet groot genoeg voor grote mensen dan ? Hoe kleiner de mens is..hoe kleiner de God is.
Het interessante is dat God zichzélf al klein heeft gemaakt, door als mens naast ons te komen staan, tot in de dood toe. En vervolgens ons door de verrijzenis uit de dood verheft tot het bovennatuurlijk leven.
De katholieke godsdienst is echter ook een lichamelijke godsdienst. Lichaamshoudingen tijdens het gebed voeden de houding van de ziel (als het goed is natuurlijk) én andersom. Lichaam en ziel zijn één en beïnvloeden zo daarom elkaar.
Daarom hechten we ook belang aan het correct en respectvol uitvoeren van de riten, net zoals een goede schrijver waarde hecht aan net en foutloos taalgebruik, om zijn of haar verhaal goed te kunnen vertellen. Alle lichaamshoudingen en rituelen vormen zo een eigen taal, tezamen met de gezangen, de inrichting van de kerken, de lezingen, etc., waarin we het verhaal van God en de mens vertellen.
Dat klopt. En wederom bedankt voor de moeite van je wederom uitgebreide epistel. Al schrijf je vooral dingen die ik wel weet, ik heb kindjes grootgebracht, hondjes getraind, ben bekend met rituelen en symboliek en roep maar, dus ik lees abc'tjes, maar toch... vind ik het wel gezellig hoor :) :kiss1:

Het gaat mij om het principe. Dat ik in het algemeen in alle religieuze stromingen meer de neiging zie om mensen klein te maken en klein/nietig te houden dan om ze te laten groeien en bloeien. Het komt op mij over als een systeem om de mens onder de duim te houden, alsof zelfstandig denkende kritische mensen te groot kunnen worden en een bedreiging voor de gevestigde orde. Dat staat evolutie /vooruitgang in de weg, en het riekt naar angst dat mensen boven God kunnen uitgroeien. Een God met slechts behoefte aan nietige aanbidders en ja- en amen knikkers.. is in mijn optiek een kleine God. Dat bedoelde ik met .. hoe kleiner de mens hoe kleiner de God.
Een te kleine God wordt voorbijgegroeid door de mensheid, misschien is dat ook wel een verklaring voor het leeglopen van de kerken.
peda
Man/Vrouw: M

Bericht door peda »

De redenen voor het leeglopen van kerken in onze omgeving zijn onderzocht en er is over gepubliceerd. Voor mij komt het er in grote lijnen op neer dat wat in de kerken als geloofswaarheden wordt aangeboden, niet meer spoort met de kennis en belevingswereld van de moderne mens. De ""klik"' is er niet meer en zonder "'klik"' lukt het niet. De maatschappij is inmiddels alhier zodanig voortgeschreden dat de kerkelijke "' waarheden "' daarop niet meer passen. Waar nog geloofd wordt, vind dat plaats buiten de georganiseerde kerkelijke vorm. In Nederland is het atheisme ook niet de overtuiging geworden van de meerderheid van de bevolking. Dat geeft ook te denken. Eten a la carte, op spiritueel terrein, in wezen doe ik dat ook. De nieuwe gelovigen ?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef:
17 apr 2021, 01:21
Het gaat mij om het principe. Dat ik in het algemeen in alle religieuze stromingen meer de neiging zie om mensen klein te maken en klein/nietig te houden dan om ze te laten groeien en bloeien. Het komt op mij over als een systeem om de mens onder de duim te houden, alsof zelfstandig denkende kritische mensen te groot kunnen worden en een bedreiging voor de gevestigde orde. Dat staat evolutie /vooruitgang in de weg, en het riekt naar angst dat mensen boven God kunnen uitgroeien. Een God met slechts behoefte aan nietige aanbidders en ja- en amen knikkers.. is in mijn optiek een kleine God. Dat bedoelde ik met .. hoe kleiner de mens hoe kleiner de God.
Een te kleine God wordt voorbijgegroeid door de mensheid, misschien is dat ook wel een verklaring voor het leeglopen van de kerken.
Maar wat is dan evolutie of vooruitgang? We geloven in bescheidenheid, in nederigheid en dus in kwetsbaarheid, omdat we om ons heen zien dat macht, grootheidswaanzin en hoogmoed juist voor veel ellende en verwoesting zorgen, ook op geestelijk niveau.
We maken ons dus niet klein om ons te beknotten, maar simpelweg omdat we klein zíjn en dat diepe besef ons nu juist vooruithelpt in hoe Gód wil dat wij zijn. En God zelf maakt zichzelf ook weer klein voor ons, om naast ons te staan en ons weer te verheffen tot Hem.
Vooruitgang is mooi, maar dan moet je wel de goede weg gaan. Anders zul je alsnog moeten omkeren en een (heel) stuk teruglopen. Het zou dwaas zijn om de verkeerde weg te blijven lopen, alleen maar omdat je vooruit wil gaan.

Wil Hij dan slaafse ja-knikkers? Integendeel. Hij wil dat wij zijn kinderen zijn, vrije mensen van goede wil, rentmeesters van de schepping, een koninklijk priesterschap, zijn grootste vrienden en minnaars, noem maar op. Hij wil dat we onze gaven, talenten en intelligentie gebruiken om met Hem samen de schepping te voltooien, om rechtvaardige, liefdevolle gemeenschappen te stichten.
Maar om daarin te groeien, zullen we onze hoogmoed en hebzucht moeten afleggen. Zullen we onze kwetsbaarheid weer moeten accepteren zoals zij is. We zijn immers geschapen naar Gods beeld en welk volmaakt beeld van Hem heeft Hij ons gegeven? Een lijdende Man aan een Kruis. Liefde is immers kwetsbaar en juist daardoor sterker dan de dood.
We worden daarom uitgenodigd om zowel ons lijden als onze vreugde, onze schranderheid als onze dwaasheid, onze talenten en onze tekortkomingen aan God op te dragen. En dan gebeurt er iets bijzonders: alles wat wij Hem geven, krijgen we in veelvoud en verheerlijkte vorm terug. Juist door nederigheid groeien we in liefde, compassie en vrede en worden we alsnog groot en vrij.

Misschien denk je bij evolutie dat we fysiek en mentaal steeds groter en sterker zouden worden, maar daar gaat het bij evolutie helemaal niet om. Evolutie behelst enkel dat diersoorten zich aanpassen aan een steeds veranderende omgeving. Dat kan betekenen dat je sterker wordt, of juist minder sterk als snelheid belangrijker wordt dan kracht.
Nadat de dinosauriërs uitstierven, kwamen er geen nóg grotere, sterkere dieren voor in de plaats, maar vrij kleine, zwakke zoogdieren. Die begonnen de wereld te veroveren. Waarom? Omdat het klimaat, het voedsel en de leefomgeving nu veel meer bij hén pasten.
Welke mensen passen dan in Gods Rijk? De geweldenaar, de hoogmoedige, de hebzuchtige, de mensen die zichzelf zo groot en machtig wanen? Of de kleine, nederige, liefdevolle, geduldige, vredige en zachtmoedige, die zichzelf geborgen weet in Gods handen?
De mensen die met al hun wetenschap en technologie zich steeds meer van zichzelf, elkaar en de schepping vervreemden en voor hun gemakzucht vele levens en gebieden verwoesten? Of de mensen die met al hun kennis, wijsheid en liefdevolle eenvoud zich elke dag weer met God, elkaar en de schepping verbinden en door hun nederigheid een licht in de wereld zijn?
Vrede en alle goeds
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef:
17 apr 2021, 01:00
Zolderworm schreef:

Moet je fijn bij Callista aankloppen, die is net zo dol op evangelisatiedrift als ik.
Callista heb ik al omgepraat. Maar dat houden we geheim. Ze gaat nu elke week naar de dienst ter aanbidding van de Grote Beer.
Only dead fish go with the flow
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef:
17 apr 2021, 08:56
De redenen voor het leeglopen van kerken in onze omgeving zijn onderzocht en er is over gepubliceerd. Voor mij komt het er in grote lijnen op neer dat wat in de kerken als geloofswaarheden wordt aangeboden, niet meer spoort met de kennis en belevingswereld van de moderne mens. De ""klik"' is er niet meer en zonder "'klik"' lukt het niet. De maatschappij is inmiddels alhier zodanig voortgeschreden dat de kerkelijke "' waarheden "' daarop niet meer passen. Waar nog geloofd wordt, vind dat plaats buiten de georganiseerde kerkelijke vorm. In Nederland is het atheisme ook niet de overtuiging geworden van de meerderheid van de bevolking. Dat geeft ook te denken. Eten a la carte, op spiritueel terrein, in wezen doe ik dat ook. De nieuwe gelovigen ?
Het is een voor de hand liggende reden. De wetenschap en het anders omgaan met elkaar maakten een einde aan de kerken en geloofswaarheden.
Vrouwen die ondergeschikt zijn, die mening is teruggedrongen de afgelopen 50 jr. Homoseksualiteit is maatschappelijk aanvaard geraakt, net zoals seks voor het huwelijk, masturbatie, geboortebeperking, abortus e.d.

De Achilleshiel van de kerken is in hun preoccupatie met seks. Plus de wetenschap uiteraard.

Spiritualiteit is niet synoniem met geloven.
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
17 apr 2021, 09:29
Petra schreef:
17 apr 2021, 01:21
Maar wat is dan evolutie of vooruitgang? We geloven in bescheidenheid, in nederigheid en dus in kwetsbaarheid, omdat we om ons heen zien dat macht, grootheidswaanzin en hoogmoed juist voor veel ellende en verwoesting zorgen, ook op geestelijk niveau.
We maken ons dus niet klein om ons te beknotten, maar simpelweg omdat we klein zíjn en dat diepe besef ons nu juist vooruithelpt in hoe Gód wil dat wij zijn. En God zelf maakt zichzelf ook weer klein voor ons, om naast ons te staan en ons weer te verheffen tot Hem.

Grootheidswaanzin en hoogmoed ? Dat is imo als gelovigen -weleventjesverteld- wordt hoe het zit en wat ze moeten denken en hoe ze moeten leven etc.etc. en helemaal met van dat simpele zielen geteut alsof er halve garen dé weg wordt gewezen waarbij je de vrouwelijke helft van de wereldbevolking achter het aanrecht probeert te houden. Dat neemt mensen die wel graag hun hersens gebruiken niet serieus. En in de huidige tijd hebben de meeste mensen nou eenmaal wel een behoorlijke scholing gehad en geleerd hun eigen hersens aan te zetten. En sja.. vrouwen ook. Dus die maak je niet meer gelukkig door ze te vertellen hoe hoogwaardig afwassen is. Ga lekker zelf afwassen dan, als je het zo hoogwaardig vindt.

Ik denk dat Nissen het heel goed zag. Ik vond dit een keigoed artikel:
viewtopic.php?p=312802#p312802
Het topic liep niet zo goed maar ik vind het een van de beste en belangrijkste artikelen omdat hij over de problematiek van het verdwijnen van religie/kerken en een toekomst nadenkt en (op een leuke manier ook nog!) pleit voor meer religieuze diepgang i.p.v. dogma's instampen en laten na-papegaaien, omdat er wel degelijk behoefte is aan zingeving, spiritualiteit en religiositeit.
Hij heeft het over het opengooien van de voorraadschuren en mensen voeden met degelijke kost i.t.t. defensief terugtrekken in religieuze dogmatische bunkers en er wat fast food uitgooien.
Meebewegen met de huidige tijdsgeest. Enfin, lees het zelf maar. :)
Robert Frans schreef:
17 apr 2021, 09:29
De mensen die met al hun wetenschap en technologie zich steeds meer van zichzelf, elkaar en de schepping vervreemden en voor hun gemakzucht vele levens en gebieden verwoesten? Of de mensen die met al hun kennis, wijsheid en liefdevolle eenvoud zich elke dag weer met God, elkaar en de schepping verbinden en door hun nederigheid een licht in de wereld zijn?
De wetenschap en vooruitgang brengen goeie dingen en slechte dingen. We kunnen niet meer hout hakken en iedereen in een houten hutje laten wonen. Daar zijn geen bomen en grond genoeg voor. We kunnen niet meer alle monden voeden door met een hengeltje aan de waterkant te gaan zitten of met een strik een konijn te vangen. En we kunnen ook niet allemaal in een berenvel rondlopen.
Je kan wel verlangen naar eenvoud, maar de mensheid is de eenvoud voorbij gegroeid simpelweg omdat we met teveel mensen zijn. Er is hoogwaardige technologie nodig.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
17 apr 2021, 08:56
Precies!
De mensheid groeit en bloeit en evolueert, de weg is vóóruit. Niet achteruit en terug naar vroegahhhh. Alles wat niet meer mee kan komen.. verdwijnt.
Kerken die de aansluiting met de moderne maatschappij niet kunnen of willen bijbenen.. lopen leeg en zullen verdwijnen. (Er zullen uitzonderingen zijn, maar volgens mij wordt dat bevolkt door de achterhoede der mensheid).
Ik weet niet wat 'de nieuwe gelovige' is, maar wat ik wel weet is dat de gemiddelde burgers (in het algemeen) geen analfabetische onmondige simpele zielen meer zijn die je met een kluitje het riet in kunt sturen.
Petra

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef:
17 apr 2021, 11:16
Petra schreef:
Zolderworm schreef:

Callista heb ik al omgepraat. Maar dat houden we geheim. Ze gaat nu elke week naar de dienst ter aanbidding van de Grote Beer.
:lol: Zal wel een enorm knuffelbeertje met vooral veel haar zijn dan. 🧸
peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
18 apr 2021, 02:11
Zolderworm schreef:
17 apr 2021, 11:16
Petra schreef:
Zolderworm schreef:

:lol: Zal wel een enorm knuffelbeertje met vooral veel haar zijn dan. 🧸
Ik herinner mij vaag van de foto indertijd de enorme "" ballen "".
Maar wat heeft dit nu te maken met de vermeende afgoderij in de RK Kerk ? Soms ben ik op dit forum de kluts kwijt en gaat er bij mij althans tijd overheen voordat ik de kluts weer terug gevonden is.
Robert Frans

Petra schreef:
18 apr 2021, 01:08
Grootheidswaanzin en hoogmoed ? Dat is imo als gelovigen -weleventjesverteld- wordt hoe het zit en wat ze moeten denken en hoe ze moeten leven etc.etc. en helemaal met van dat simpele zielen geteut alsof er halve garen dé weg wordt gewezen waarbij je de vrouwelijke helft van de wereldbevolking achter het aanrecht probeert te houden. Dat neemt mensen die wel graag hun hersens gebruiken niet serieus. En in de huidige tijd hebben de meeste mensen nou eenmaal wel een behoorlijke scholing gehad en geleerd hun eigen hersens aan te zetten. En sja.. vrouwen ook. Dus die maak je niet meer gelukkig door ze te vertellen hoe hoogwaardig afwassen is. Ga lekker zelf afwassen dan, als je het zo hoogwaardig vindt.
Volgens mij reageer je hier niet meer op mij. Ik zal het gesprek hierover dus voortzetten als je dat weer doet.
Ik denk dat Nissen het heel goed zag. Ik vond dit een keigoed artikel:
viewtopic.php?p=312802#p312802
Het topic liep niet zo goed maar ik vind het een van de beste en belangrijkste artikelen omdat hij over de problematiek van het verdwijnen van religie/kerken en een toekomst nadenkt en (op een leuke manier ook nog!) pleit voor meer religieuze diepgang i.p.v. dogma's instampen en laten na-papegaaien, omdat er wel degelijk behoefte is aan zingeving, spiritualiteit en religiositeit.
Hij heeft het over het opengooien van de voorraadschuren en mensen voeden met degelijke kost i.t.t. defensief terugtrekken in religieuze dogmatische bunkers en er wat fast food uitgooien.
Meebewegen met de huidige tijdsgeest. Enfin, lees het zelf maar. :)
We moeten doen wat goed en juist is, ongeacht of het eigentijds is of niet. Soms heeft de (kleine) minderheid gelijk, soms de meerderheid. We moeten de waarheid niet verdraaien omdat het meer mensen zou trekken. Uiteindelijk beklijft het dan niet.
De tijdsgeest moet meebewegen met de waarheid, niet andersom. Wat dan precies waar en goed is, daarover kunnen we altijd in gesprek gaan, zonder vooroordelen of negatieve kijk jegens elkaar. Maar wel op basis van goede argumenten.
De wetenschap en vooruitgang brengen goeie dingen en slechte dingen. We kunnen niet meer hout hakken en iedereen in een houten hutje laten wonen. Daar zijn geen bomen en grond genoeg voor. We kunnen niet meer alle monden voeden door met een hengeltje aan de waterkant te gaan zitten of met een strik een konijn te vangen. En we kunnen ook niet allemaal in een berenvel rondlopen.
Je kan wel verlangen naar eenvoud, maar de mensheid is de eenvoud voorbij gegroeid simpelweg omdat we met teveel mensen zijn. Er is hoogwaardige technologie nodig.
Volgens mij schrijf ik ook niet over dat we terug naar de prehistorie moeten. Sterker nog: heb op dit forum meerdere malen geschreven dat we dat juist niet kunnen. Eenvoudig leven is dan allereerst ook een innerlijke gesteldheid, een leefwijze die gebaseerd is op onthechting, soberheid en zachtmoedigheid. Hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je wordt.
Vrede en alle goeds
Laura

Bericht door Laura »

Petra schreef:
18 apr 2021, 01:08
Er is hoogwaardige technologie nodig.
Is dit hoogwaardige technologie genoeg? https://youtu.be/JwJpXNkhiHQ
callista

Bericht door callista »

De visie van complotdenkers @Laura.
Dat gepraat over een vermeende Antichrist...
Je plaatst je steeds meer in die hoek.

Bezoek eens wat andere sites...
Laura

Bericht door Laura »

callista schreef:
18 apr 2021, 12:53
De visie van complotdenkers @Laura.
Dat gepraat over een vermeende Antichrist...
Je plaatst je steeds meer in die hoek.
Je weet erg weinig van de stand van de technologie. Alles waar zij over spreken is er al. Elke twaalf uur wordt de totale kennis van de mensheid verdubbeld en de mensheid kan dat helemaal niet aan. De mensheid kan het bestaan van kernenergie nog niet eens aan en dat bestaat al veel langer. En maar roepen om technologie.

https://m.youtube.com/watch?v=__EoOvVkEMo
callista

Bericht door callista »

De technologie gaat door en heeft positieve en ook negatieve kanten.
Dat is algemeen bekend.
Maar waarom die Antichrist erbij halen...
Laura

Bericht door Laura »

callista schreef:
18 apr 2021, 13:05
Dat is algemeen bekend.
Omdat de Bijbelse profetie daarover uitkomt en het actueel is. En het aanbidden van technologie is afgoderij (zie topic) maar niet katholieke afgoderij. Er is zelfs al een AI kerk. En er zijn AI rechters. Dat gaat heel ver in de richting van aanbidden van technologie. Technologie zien als verlosser. Jezelf met heel je hart ziel verstand en kracht afhankelijk en ondergeschikt maken van technologie.
Robert Frans

De antichrist zou ik technologie niet willen noemen, het heeft inderdaad haar positieve en negatieve kanten. Maar we kunnen niet ontkennen dat vooral algoritmes en kunstmatige intelligentie steeds meer macht en invloed krijgen in deze wereld, aangejaagd door zowel ideologische als commerciële motieven.
En ja, het gaat al echt zo ver dat kunstmatige intelligentie dingen kan doen die wij voorheen enkel voor mensen mogelijk achtten, zoals daadwerkelijk overtuigende kunst en muziek creëren, of middels het gebruik van enorme datastromen behoorlijk nauwgezette vonnissen vellen.

Zonder in alles een complot te moeten zien, is het mijns inziens daarom wel degelijk van belang dat we vanuit het Evangelie overwegen in hoeverre wij als gelovigen daar zomaar in mee kunnen gaan.
In hoeverre zulke ontwikkelingen niet (steeds meer) strijdig zijn met onze eigen, menselijke natuur en met de evangelische waarden die we willen navolgen. Want de technologie kan een goede dienaar zijn, maar ook een slechte meester worden zodra we niet meer onszelf, maar haar als uitgangspunt nemen in onze ontwikkeling.
Vrede en alle goeds
Laura

Bericht door Laura »

Robert Frans :flower1:

Ai wordt ook niet de antichrist genoemd maar de TECHNOLOGIE VAN de Antichrist. En dat is het volgens de bijbel ook.
callista

Bericht door callista »

Waar heeft de Bijbel het over een technologie van de Antichrist? :roll:
callista

Bericht door callista »

Laura schreef:
18 apr 2021, 13:10
callista schreef:
Dat is algemeen bekend.
Omdat de Bijbelse profetie daarover uitkomt en het actueel is. En het aanbidden van technologie is afgoderij (zie topic) maar niet katholieke afgoderij. Er is zelfs al een AI kerk. En er zijn AI rechters. Dat gaat heel ver in de richting van aanbidden van technologie. Technologie zien als verlosser. Jezelf met heel je hart ziel verstand en kracht afhankelijk en ondergeschikt maken van technologie.
Er is al een kerk?
Technologie als verlosser.. :roll:
etc....
Nou....gaat het wel goed met je? :?
Ik maak me zorgen.
Laura

Bericht door Laura »

callista schreef:
18 apr 2021, 14:30
Laura schreef:
18 apr 2021, 13:10
callista schreef:
Dat is algemeen bekend.
Er is al een kerk?
etc....
Nou....gaat het wel goed met je? :?
Ik maak me zorgen.
De kerk heet Way Of The Future en bestaat al sinds 2015.

Ik lees net dat die kerk recent weer gesloten is. https://www.theverge.com/2021/2/19/2229 ... waymo-uber
Anthony Levandowski, a former Google engineer convicted of stealing self-driving car secrets, is closing his artificial intelligence-focused church Way of the Future (WOTF), TechCrunch reports. It’s a somewhat inauspicious end to the church’s goal of pursuing “the realization, acceptance, and worship of a Godhead based on Artificial Intelligence (AI),” in preparation for the Singularity. Now humanity will be left to deal with rampant AI without the religion’s guidance.

Anthony Levandowski, een voormalige Google-ingenieur die veroordeeld is voor het stelen van zelfrijdende autogeheimen, sluit zijn op kunstmatige intelligentie gerichte kerk Way of the Future (WOTF), meldt TechCrunch. Het is een ietwat ongunstig einde aan het doel van de kerk om "de realisatie, acceptatie en aanbidding van een Godheid gebaseerd op kunstmatige intelligentie (AI)" na te streven, ter voorbereiding op de Singulariteit. Nu zal de mensheid te maken krijgen met ongebreidelde AI zonder de begeleiding van de religie.
Back in 2015, long before the Uber/Google drama, he founded the Way of the Future, a church founded on the idea that humans will eventually build a technology so much better and smarter and faster than our own minds we will worship it as a deity.

In 2015, lang voor het Uber / Google-drama, richtte hij de Weg van de Toekomst op, een kerk die is gebaseerd op het idee dat mensen uiteindelijk een technologie zullen bouwen die zoveel beter en slimmer en sneller is dan onze eigen geest, dat we het zullen aanbidden als een godheid.

https://nymag.com/intelligencer/2017/11 ... about.html

Laatst gewijzigd door Laura op 18 apr 2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Ja..ik heb net allemaal opgezocht en gelezen.... :cry:
Ppppffff..... 8-)
Bastiaan73
Contacteer:

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef:
18 apr 2021, 14:43
Ja..ik heb net allemaal opgezocht en gelezen.... :cry:
Ppppffff..... 8-)
Zoveel tekst is het toch niet?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ Πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Robert Frans

callista schreef:
18 apr 2021, 14:30
Er is al een kerk?
Weleens van het dataïsme gehoord? Ik ook niet, totdat ik het boek Homo Deus van Yuval Noah Harari las (zeer aan te raden!). Als het klopt wat Yuval in zijn boek beweert, dan zou het dataïsme al heel gewoon zijn in het wetenschappelijk denken.
Kortweg samengevat stelt deze filosofie dat alle zowel natuurlijke als digitale ontwikkelingen worden voortgedreven door algoritmes en datastromen. Van natuurwetten tot software, van de mens tot het mobieltje, alles heeft tot doel het verwerken en vermeerderen van data. Door als mens dat doel te cultiveren en dus niet langer de eigen natuur centraal te stellen en door menselijke werkzaamheden steeds meer over te laten aan zeer geavanceerde, superieure kunstmatige intelligentie, zou de mens steeds gelukkiger, beter en 'goddelijker' kunnen worden. En mogelijk ook totaal nieuwe doelen voor zichzelf kunnen stellen die wij ons nu niet kunnen voorstellen.

Sowieso komen met technologische ontwikkelingen onvermijdelijk nieuwe filosofische denkwijzen, vragen en ethische dilemma's op, los van het dataïsme, en zal de technologie wel degelijk een steeds centralere rol gaan spelen in onze leefwijzen. Nu al doet zij dat volop.
Zeker gecombineerd met transhumanistische ontwikkelingen wordt de vraag over wat nu de menselijke natuur is (in relatie tot God) zeer belangrijk. Wanneer gaat genezen over tot verbeteren en in hoeverre mogen of kunnen wij de menselijke natuur verbeteren? Nu al moeten wij daarover nadenken, om zo de komende ontwikkelingen goed en kritisch te kunnen duiden en afwegen. Want die gaan sneller dan je denkt.
Vrede en alle goeds
peda

Bericht door peda »

Transhumanisme zal steeds verder gaan en zich niet laten beperken, door eventuele aan God ontleende ethische maatstaven. Implantaten die de natuurlijke menselijke mogelijkheden overschrijden, zullen door de voortgaande techniek worden ontwikkeld en aan de mens worden toegevoegd. De kunst heup en de kunst knie worden opgevolgd door het kunst oog, het kunst oor, het kunst hart, de kunst nier, de kunst long, de kunst milt etc. en waarom zou het toekomstig implantaat stoppen bij het overnemen en verbeteren van hersen functies. Zou een implantaat in de hersenen ter verbetering van menselijke bewustzijnsfuncties het Beeld en Gelijkenis verhaal onderuit halen ? De cyborg mens als relationele partner van God.
Plaats reactie