Vraag niet of het klopt, maar waarom mensen ergens in geloven

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Vraag niet of het klopt, maar waarom mensen ergens in geloven

Bericht door Petra »

peda schreef:
18 apr 2021, 09:56
Petra schreef:
18 apr 2021, 03:00
Laura schreef:
17 apr 2021, 13:10
Nic schreef:
17 apr 2021, 13:09

Er is 1 probleem: jij bepaalt niet of je mee mag met de hemelreis, dat wordt voor je bepaald...afwachten dus.
Ik zal voor je duimen (ik bedoel bidden).
Dat probleem geldt voor jouzelf omdat je blijkbaar niet wedergeboren bent en het niet weet. Je gedraagt je nu als een vrouw. Twistziek.
Nic is een gelovige Laura. Dan is het veroordelend en respectloos om hem "niet wedergeboren" te noemen. Zeg je dat tegen ongelovigen dan valt het wel mee maar naar gelovigen toe klinkt het vooral als een vorm van (beschaafd?) uitschelden.
Tenminste.. zo heb ik dat inmiddels begrepen.
En Nic is al helemaal niet twistziek. Integendeel naar wat ik gelezen heb van hem. Ook dat riekt naar uitschelden.
Ad hominems zijn niet zo netjes. En om nou meteen maar ff alle vrouwen te denigreren vind ik ook niet zo netjes.

P.S.
Als ik mod was geweest, had ik het in blauw geschreven; foei Laura!
Hallo Petra,

Elders heb ik reeds eerder opgemerkt dat er onder de gelovigen geen harmonie bestaat over de juiste inhoud van het begrip "" wedergeboren "'.
Dat is vervolgens lastig, omdat wanneer gelovige A vindt dat gelovige B niet wedergeboren is en vertelt waarom, vervolgens gelovige B zich daarvan niets aantrekt omdat hij/ zij een andere definitie van "' wedergeboren "' volgt. Wanneer iemand mij vertelt dat ik in een restaurant geen vlees mag gaan eten omdat dit uit de bijbel af te lezen is, maar ikzelf lees zo'n verbod nergens en ga mij plezieren met een vlees menu, dan heb je 2 quasi vertalingen van het "" wedergeboren"' zijn. De ene gelovige vegetarier, de andere gelovige vlees eter, beide noemen zich "' wedergeboren "', maar zijn het volgens de eigen gevolgde definitie toch weer niet eens, dit in Jip en Janneke.
Dat zal wel Peda.
Ik kan er werkelijk geen touw aan vastknopen wie wanneer wel of niet aldanniet wedergeboren is of zal zijn. Maar waarom je er dan behoefte aan hebt om mensen daarmee uit te schelen, of de mijn God versus jouw god pesterijen snap ik niet.
Ik kan al helemaal niet snappen hoe je het voor elkaar krijgt om kindertjes op de wereld te zetten en niet ademloos dankbaar zijn voor je vleselijke lichamelijkheid. Mijn hoofd kan niet bevatten waarom Goeie /Mooie dingen Slecht worden gemaakt en Slechte dingen Goed genoemd.
Ik zie steeds maar een Omgekeerde Wereld; mensen reageren alsof ze zichzelf al Heilig verklaard hebben en iedereen wel even de les mogen lezen en doen en passant de meest onbeschofte uitlatingen.

De besloten afdeling is beveiligd tegen 'onverlaten'. Maar ik heb het idee dat ook dat de Omgekeerde Wereld is.
Het lijkt me dat we toch in het open deel (voor al het gewone publiek) minimaal de normale maatschappelijke wetten en fatsoensnormen in het vaandel kunnen houden. En dat degenen die zich te buiten gaan aan (verbale) geweldsprediking, agressie, racisme, discriminatie, stigmatisering, 'beschaafd' schelden, ad hominems, e.d. dat dan alleen in het besloten deel doen.
Ik wil best begrip opbrengen voor geloofspraktijken maar ik wil ook graag dat mensen als Messenger veilig zijn voor (verbale) potenrammers, om maar een voorbeeldje te noemen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Messenger
Man/Vrouw: M

Bericht door Messenger »

Laura schreef:
17 apr 2021, 12:58
Ik vind je vragen erg vleselijk en van een hoog babbelgehalte. Vleselijie vrouwen zijn voor mij als de hel. Daarom vind ik vleselijke vrouwen in een leidinggevende functie ook beter van niet. Draken in het kwadraat.
Heb je ook vleselijie of vleselijke mannen?

Wat een benaming dat 'vleselijk'!
Zelfs als homo zal ik dit soort taal niet uitkramen over vrouwen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Petra schreef:
19 apr 2021, 05:57
.
Ik wil best begrip opbrengen voor geloofspraktijken maar ik wil ook graag dat mensen als Messenger veilig zijn voor (verbale) potenrammers, om maar een voorbeeldje te noemen.
Dankjewel Petra! :kiss1: :flower1: :thumb1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Petra

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
19 apr 2021, 07:30
Petra schreef:
19 apr 2021, 05:57
.
Dankjewel Petra! :kiss1: :flower1: :thumb1:
Ik weet hoe het is om met dat soort malafide praktijken geconfronteerd te worden. :flower1:
Het was ook niet zomaar om wat aardigs te zeggen. Ik meen het serieus dat ik het de omgekeerde wereld vind.
Beveilig de publieke ruimte tegen degenen die niet binnen de publiekelijke Wetgeving kunnen functioneren. Houd degenen die ruimere Wetgeving nodig hebben (omdat ze zich te buiten gaan aan agressie, geweldsprediking, racisme, discriminatie, onderdrukking, schelden, intolerantie, onbeschoftheid, respectloosheid e.d.) in het besloten deel.
Lijkt mij logischer dan andersom. :idea:
Laatst gewijzigd door Petra op 20 apr 2021, 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra

Bericht door Petra »

Messenger schreef:
19 apr 2021, 07:28
Laura schreef:
17 apr 2021, 12:58
Ik vind je vragen erg vleselijk en van een hoog babbelgehalte. Vleselijie vrouwen zijn voor mij als de hel. Daarom vind ik vleselijke vrouwen in een leidinggevende functie ook beter van niet. Draken in het kwadraat.
Heb je ook vleselijie of vleselijke mannen?

Wat een benaming dat 'vleselijk'!
Zelfs als homo zal ik dit soort taal niet uitkramen over vrouwen.
Ik snap niet eens wat er vreselijk aan is of zou moeten zijn; voor mij is het juist een eervolle vermelding omdat ik Zielsgelukkig ben dat ik van vlees en bloed ben.
Laura reageert ook niet op mijn vragen. Dat geeft al te denken.

@Laura je hebt zelf kinderen. Die zijn toch ook niet uit een bloemkool gekropen toch? Je zal toch echt vleselijk geslachtsverkeer moeten hebben gehad met een vleselijke man. En naar ik voor je hoop.. het ook lekker hebben gevonden anders is het een droge pijnlijke toestand.

En dat "wedergeboren".. ik heb begrepen dat het voor gelovigen een ding is, maar mij zal het een rotzorg zijn of iemand me al dan niet wedergeboren vindt. Ik ben al zielsgelukkig omdat ik Geboren ben, ik zit helemaal niet op een weder te wachten. En al helemaal niet of ene Laura dat vindt. Je zou je ook 's kunnen afvragen..wiebenikdanwel-. :idea: want als je niet beseft dat je net zo vleselijk bent als ik of ieder ander menselijk wezen heb je flink wat biologielessen in te halen
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik was gelijk boos over de opmerking omdat ik het zeer negatief vindt klinken.Maar dan moet je de achtergrond ervan kennen.

Lees bv https://www.gotquestions.org/Nederlands/het-vlees.html. Eerste site die ik erover aanklikte.
Een definitie van het "Vlees"
Het Griekse woord voor "vlees" in het Nieuwe Testament is sarx, een term die in de Schrift vaak gebruikt kan worden om het fysieke lichaam aan te duiden. Echter, A Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature beschrijft het word op deze manier: "het fysieke lichaam als een functionerend geheel; in de gedachtegang van Paulus in het bijzonder, alle delen van het lichaam vormen samen een geheel dat het vlees wordt genoemd, welke dermate worden beheerst door zonde, dat overal waar vlees is, alle vormen van zonde ook aanwezig zijn, en geen goed ding kan leven."
Dit voert terug op de kinderen van Abraham van zijn vrouwen Hagar en Sarah, waarvan er één onder de wet geboren is en één naar het vlees. (Galaten 4)
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby2

Bericht door coby2 »

Vleselijk gepraat is {niet-toegestaan woord}. Ik dacht dat dat woord op de Bijbel was gebaseerd. Onheilige oudevrouwenpraat. Haha het woord is niet eens toegestaan.
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
20 apr 2021, 07:36
Ik was gelijk boos over de opmerking omdat ik het zeer negatief vindt klinken.Maar dan moet je de achtergrond ervan kennen.

Lees bv https://www.gotquestions.org/Nederlands/het-vlees.html. Eerste site die ik erover aanklikte.
Een definitie van het "Vlees"
Ik krijg er steeds meer begrip voor dat veel gelovigen en ex-gelovigen zo met zichzelf emotioneel overhoop liggen; wat goed is wordt slecht gemaakt en wat slecht is wordt goedgepraat.
Het voordeel van een (h)atheïstische achtergrond.. ik word niet zo snel boos om al die onbekende terminologie omdat die mij wat anders zegt als die achterhaalde ideeën van naar ik lees.. verknipte mensen uit de barbarentijd; die wisten positieve dingen negatief te vertalen.
Mijn gedachte... hadden ze zelf kindertjes gebaard..hadden ze wel anders gepiept. Wie die ervaring mist kan het inzicht niet gegeven worden met woorden.
Plaats reactie