Vraag niet of het klopt, maar waarom mensen ergens in geloven

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Vraag niet of het klopt, maar waarom mensen ergens in geloven

Bericht door Petra »

Misschien zijn er mensen die dit gezien hebben, ikke niet, ik heb het uit dit artikel en vond het een mooie stelling.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/13/vr ... n-a4039529
Het was de aftrap van een erg geslaagde aflevering van Adieu God? waarin Grunberg zich liet verleiden tot hardop denken, wat hij afwisselde met opmerkingen die juist als een beginselverklaring klonken: „Ik denk niet dat je van literatuur kan houden en de bijbel als tekst kunt verwerpen.” En ook: „Schrijven is een deels religieuze activiteit.”

Van den Brink probeerde de spiritualiteit van Grunberg in te passen in de vaste geloofscategorieën waar hij vertrouwd mee is. Hij moest er uiteindelijk genoegen mee nemen dat de God van Grunberg in de eerste plaats een gedachte-experiment is.

De gedachten van Grunberg pasten precies bij de aan 5G-stralingsangst gewijde eerste aflevering van Filemon en de complotten (BNNVARA). Filemon Wesselink behandelde daarin niet de vraag of complotten ons werkelijk bedreigen, maar hij liet zijn geïnterviewden vooral vertellen waarom zij dachten van wel. Dat deed hij vol nieuwsgierigheid naar het waarom van hun geloof. Dat werkte: voor je ogen zag je gebeuren hoe overtuigingen uit iemands persoonlijk leven konden evolueren tot een allesverklarend systeem.
Het bevestigt ook wel mijn zienswijze; het is nieuwsgierigheid naar wat andere mensen beweegt wat ik interessant vindt.
Mijn eigen beweegredenen snap ik prima. Die van anderen kan me verbazen, verwonderen, ergeren, intrigeren etc.

Het einde vond ik ook opvallend..
Geloof en geluk
Dingeman de Visser is een man die een burnout en psychose-achtige klachten met zich meedraagt en in 5G-straling de Antichrist ziet. Dat type overtuigingen heeft menig man de eenzaamheid ingejaagd, maar De Visser gaat nu voor in coronademonstraties. Voor het stadhuis van Middelburg zingt hij zijn geestverwanten toe met protestliederen, als de Bob Dylan van de coronasceptici. Je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat dit geloof hem, in elk geval op dat moment, geluk schenkt.
Mensen kunnen de wildste dingen geloven en de (in andermens optiek) malste overtuigingen hebben of het nou het monster van Loch Ness, aliens, Ufo's, coronacomplotten, Antichrist of stralingsvrees -en roep maar- is.
Kennelijk maakt het ook niet zoveel uit als men maar geestverwanten vindt schenkt dat geluk.
Nou gun ik een ieder het eigen geluk, het wordt voor mij pas problematisch als de volksgezondheid in gevaar komt, als door coronademonstraties mensen die dat wel willen geen vaccin kunnen krijgen bv, of als eindtijdvolgers massaal worden opgeroepen om zelfmoord te plegen, of als ze bedenken dat mensen op brandstapels moeten, of dat ze mekaar moeten afslachten e.d. dan gaat het te ver.
Maar van mij mogen alle stralingvrezers samen bibberen... zolang ik nog maar 5G kan gebruiken.. dat dan weer wel. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Laura

Re: Vraag niet of het klopt, maar waarom mensen ergens in geloven

Bericht door Laura »

Petra schreef:
14 apr 2021, 04:06
zolang ik nog maar 5G kan gebruiken.. dat dan weer wel. :lol:
Waarom geloof jij dat je 5G nodig hebt? Is 4G niet snel genoeg voor onze supersonische hersenen?

Dat de vogels er dood van uit de lucht vallen maakt niet uit? https://www.human.nl/lees/2019/5g-dossier-artikel4.html
callista

Bericht door callista »

Sommigen geloven ook in Chemtrails

Complottheorieën
Een Britse luchtafweergeschuts-eenheid kijkt naar contrails tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het algemene idee is dat er sprake is van het moedwillig verspreiden van bepaalde chemische stoffen in de atmosfeer vanuit straalvliegtuigen, waarbij de condensstrepen deze stoffen kunnen camoufleren.[1] Chemicaliën die worden genoemd zijn onder andere barium en aluminiumzouten, polymeervezels of thorium.[3] Aanhangers van dit complot menen een duidelijk onderscheid te zien tussen 'echte' condenssporen, die snel zouden verdwijnen, en 'chemtrails' die veel langer zouden blijven hangen.[4] Er wordt geclaimd dat condenssporen sinds 1995 een nieuwe chemische samenstelling hebben en daardoor langer blijven hangen. Dit is overigens in directe tegenspraak met foto's uit de Tweede Wereldoorlog van dergelijke sporen.[3]

De verdere ideeën rondom deze chemische sporen zijn zeer uiteenlopend en worden vooral verspreid via internet. Sommigen menen dat de chemtrails bedoeld zijn om militaire opsporingssystemen te verstoren terwijl anderen ervan uitgaan dat het hier gaat om oefeningen in het kader van biologische en chemische oorlogsvoering.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemtrail
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef:
14 apr 2021, 04:06
Misschien zijn er mensen die dit gezien hebben, ikke niet, ik heb het uit dit artikel en vond het een mooie stelling.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/13/vr ... n-a4039529
Het was de aftrap van een erg geslaagde aflevering van Adieu God? waarin Grunberg zich liet verleiden tot hardop denken, wat hij afwisselde met opmerkingen die juist als een beginselverklaring klonken: „Ik denk niet dat je van literatuur kan houden en de bijbel als tekst kunt verwerpen.” En ook: „Schrijven is een deels religieuze activiteit.”

Van den Brink probeerde de spiritualiteit van Grunberg in te passen in de vaste geloofscategorieën waar hij vertrouwd mee is. Hij moest er uiteindelijk genoegen mee nemen dat de God van Grunberg in de eerste plaats een gedachte-experiment is.

De gedachten van Grunberg pasten precies bij de aan 5G-stralingsangst gewijde eerste aflevering van Filemon en de complotten (BNNVARA). Filemon Wesselink behandelde daarin niet de vraag of complotten ons werkelijk bedreigen, maar hij liet zijn geïnterviewden vooral vertellen waarom zij dachten van wel. Dat deed hij vol nieuwsgierigheid naar het waarom van hun geloof. Dat werkte: voor je ogen zag je gebeuren hoe overtuigingen uit iemands persoonlijk leven konden evolueren tot een allesverklarend systeem.
Het bevestigt ook wel mijn zienswijze; het is nieuwsgierigheid naar wat andere mensen beweegt wat ik interessant vindt.
Mijn eigen beweegredenen snap ik prima. Die van anderen kan me verbazen, verwonderen, ergeren, intrigeren etc.

Het einde vond ik ook opvallend..
Geloof en geluk
Dingeman de Visser is een man die een burnout en psychose-achtige klachten met zich meedraagt en in 5G-straling de Antichrist ziet. Dat type overtuigingen heeft menig man de eenzaamheid ingejaagd, maar De Visser gaat nu voor in coronademonstraties. Voor het stadhuis van Middelburg zingt hij zijn geestverwanten toe met protestliederen, als de Bob Dylan van de coronasceptici. Je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat dit geloof hem, in elk geval op dat moment, geluk schenkt.
Mensen kunnen de wildste dingen geloven en de (in andermens optiek) malste overtuigingen hebben of het nou het monster van Loch Ness, aliens, Ufo's, coronacomplotten, Antichrist of stralingsvrees -en roep maar- is.
Kennelijk maakt het ook niet zoveel uit als men maar geestverwanten vindt schenkt dat geluk.
Nou gun ik een ieder het eigen geluk, het wordt voor mij pas problematisch als de volksgezondheid in gevaar komt, als door coronademonstraties mensen die dat wel willen geen vaccin kunnen krijgen bv, of als eindtijdvolgers massaal worden opgeroepen om zelfmoord te plegen, of als ze bedenken dat mensen op brandstapels moeten, of dat ze mekaar moeten afslachten e.d. dan gaat het te ver.
Maar van mij mogen alle stralingvrezers samen bibberen... zolang ik nog maar 5G kan gebruiken.. dat dan weer wel. :lol:
Ik geloof niet in UFO's. Ik heb er drie keer in m'n leven één gezien.
Only dead fish go with the flow
hopper

Bericht door hopper »

Ik geloof niet in complotten, behalve dan dat de maanlandingen fake waren, dat Kennedy is vermoord door de illuminatie en dat Rutte een reptilian is van Niburu! (Rutte is hier heen gekomen met 1 van die 3 UFO's van de heer Zolder)

Oh ja en 5G is levensgevaarlijk! Je hersens gaan er van koken als in een magnetron.

Maar noem mij geen complotdenker, ik heb slechts de waarheid onderzocht. Want alles wat op internet staat is waar! behalve het NOS journaal natuurlijk en de andere MSM.
Dé liefde wordt alleen door liefde zelf verklaard
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De meeste plezierbootjes gaan kapot als je ze blootstelt aan een golf van 5 meter. 100 golfjes van 5 cm kunnen dus ook een plezierboot verwoesten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm

Bonjour schreef:
14 apr 2021, 12:44
De meeste plezierbootjes gaan kapot als je ze blootstelt aan een golf van 5 meter. 100 golfjes van 5 cm kunnen dus ook een plezierboot verwoesten.
Tenzij je aan boord zoveel plezier maakt dat de golven geen kans hebben.
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
14 apr 2021, 12:44
Er zijn van die mensen met een verziekte geest, die kunnen dingen bedenken die ik met mijn normale gezonde mensenbreintje niet bedacht krijg. Nou ben ik niet bang voor Antichrist, straling en rare complotten enzo maar met op hol geslagen gestoorde fantasten houd ik graag zoveel mogelijk afstand. Soms brengen ze zelfs klinklare leugens als waarheid alleen maar om iemand met zwartmakerij te treiteren/chanteren/indoctrineren. Ik vind dat onvoorstelbaar maar het gebeurt, soms ben ik zelfs zelf de klos van dat soort malafide praktijken. ik mag een boon zijn als ik begrijp wat dat soort mensen beweegt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Laura

Bericht door Laura »

@Petra, waarom geloof jij dat je 5 G nodig hebt? Je topic gaat over waarom mensen iets geloven toch? Ik wil graag weten waarom jij gelooft dat je 5G nodig hebt?
Laatst gewijzigd door Laura op 14 apr 2021, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Laura schreef:
14 apr 2021, 15:14
@Petra, waarom geloof jij dat je 5 G nodig hebt?
Dat is de verkeerde vraag. Je bedoelt feitelijk te vragen, waarom ze 5G niet afkeurt.
Laura

Bericht door Laura »

Nee het is de goeie vraag. Waarom gelooft Petra dat ze 5G nodig heeft? Wat komt ze tekort dan nu? En hoe zwaar weegt dat eventuele belang dan dat ze gelooft dat ze daar de flora en de fauna voor op wil geven? De link die ik gaf was niet bepaald alternatief.
callista

Bericht door callista »

Laura schreef:
14 apr 2021, 15:17
Nee het is de goeie vraag. Waarom gelooft Petra dat ze 5G nodig heeft? Wat komt ze tekort dan nu?
En waarom geloof jij in Chemtrails?
Laura

Bericht door Laura »

Ik wil graag een antwoord waarom Petra gelooft dat ze 5G nodig heeft. Maar ze hoeft natuurlijk niet te antwoorden. Het geloof in 5G is blijkbaar zo belangrijk dat sommigen bereid zijn om voor hun geloof in 5G andere mensen die op de gevaren wijzen en ertegen zijn voor gek te verklaren. Dat deden ze vroeger ook met mensen die voor GreenPeace werkten en olieschepen tegenhielden en dat soort zaken. Een paar olierampen verder gezien wat het met de vogels en de vissen heeft gedaan?

Wat is er toch in de mensheid gevaren dat ze zó omgaan met kritische mensen die strijden voor de waarheid? Zo verkild, zo afgestompt de reclames op tv gelovend.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De vraag of Petra denkt dat ze ergens 5G voor nodig heeft is een hele andere vraag dan dat ze denkt dat 5G ergens voor nodig is. Feit is dat data verbruik in de afgelopen jaren gigantisch snel gestegen is en het is niet reëel om te denken dat het nu wel zal stoppen.
Peda.
Zolderworm

Laura schreef:
14 apr 2021, 15:17
Nee het is de goeie vraag. Waarom gelooft Petra dat ze 5G nodig heeft? Wat komt ze tekort dan nu? En hoe zwaar weegt dat eventuele belang dan dat ze gelooft dat ze daar de flora en de fauna voor op wil geven? De link die ik gaf was niet bepaald alternatief.
Dat je dan de flora en fauna opgeeft is natuurlijk alleen maar jouw gedachte. Volgens mij een soort complottheorie-gedachte, die geen hout snijdt.
Dus stel je nog steeds de verkeerde vraag. Omdat je ervan uitgaat dat 5G schadelijk is voor het milieu en niet beseft dat dat alleen maar jouw persoonlijke idee is.
Zolderworm

Laura schreef:
14 apr 2021, 15:49
Ik wil graag een antwoord waarom Petra gelooft dat ze 5G nodig heeft. Maar ze hoeft natuurlijk niet te antwoorden. Het geloof in 5G is blijkbaar zo belangrijk dat sommigen bereid zijn om voor hun geloof in 5G andere mensen die op de gevaren wijzen en ertegen zijn voor gek te verklaren. Dat deden ze vroeger ook met mensen die voor GreenPeace werkten en olieschepen tegenhielden en dat soort zaken. Een paar olierampen verder gezien wat het met de vogels en de vissen heeft gedaan?

Wat is er toch in de mensheid gevaren dat ze zó omgaan met kritische mensen die strijden voor de waarheid? Zo verkild, zo afgestompt de reclames op tv gelovend.
Het begrip "geloof in 5G" is echt totale onzin. Het gaat niet om een geloof. 5G is gewoon een technisch gegeven, niet iets waar je in gelooft.
Hier in de buurt in Putten, hebben ze een station 4 kilometer buiten het dorp. Dat was omdat men toen de spoorlijn kwam geloofde dat de trein een instrument van de duivel is. Wat jij gelooft (wel een geloof) in verband met 5G, zie ik ook als zoiets.
Laura

Bericht door Laura »

Zolderworm schreef:
14 apr 2021, 16:32
Laura schreef:
14 apr 2021, 15:49

Het begrip "geloof in 5G" is echt totale onzin. Het gaat niet om een geloof. 5G is gewoon een technisch gegeven, niet iets waar je in gelooft.
Hier in de buurt in Putten, hebben ze een station 4 kilometer buiten het dorp. Dat was omdat men toen de spoorlijn kwam geloofde dat de trein een instrument van de duivel is. Wat jij gelooft (wel een geloof) in verband met 5G, zie ik ook als zoiets.

De vraag was waarom Petra gelooft dat ze 5 G nodig heeft. Zoals in de topic titel. Dat is de waan van de dag. De mensen zijn nooit tevreden. 6 G is ook al klaar. Van mij mag ze haar 5G hebben maar de vraag is dus waarom ze gelooft dat ze dat nodig heeft. Wat komt ze tekort?
Laatst gewijzigd door Laura op 14 apr 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

En ik vraag aan jou of je in Chemtrails gelooft
En zo ja...waarom?
Daar gaat dit topic ook over.
Laura

Bericht door Laura »

callista schreef:
14 apr 2021, 16:59
En ik vraag aan jou of je in Chemtrails gelooft
En zo ja...waarom?
Nee ik geloof niet in Chemtrails. Maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met jullie geloof dat je 5G nodig hebt?

Jullie geloven dat je 5G nodig hebben. Dat intrigeert mij. Waarom geloof je dat je 5G nodig hebt?
callista

Bericht door callista »

Ik heb het niet over 5G
Maar ik denk dat jij wel zeker in Chemtrails gelooft.
Waarom ben je daar niet eerlijk in?

Of heb je wat te verbergen?
Laura

Bericht door Laura »

De topic heet vraag niet of het klopt maar waarom mensen ergens in geloven. Petra gelooft dat ze 5G nodig heeft. En nog een paar geloven dat. Ik vraag me af waarom ze dat geloven. Waarom ze niet genoeg hebben aan de internetsnelheid die ze met 4G hebben of aan de interne aansluiting met kabel. Het geloof moet wel heel erg groot zijn als je daar zo fanatiek voor strijdt dat je de goede naam van de mensen eraan wilt opofferen die kritisch zijn en op de gevaren hebben gewezen. Maar ik merk dat daar geen antwoord op komt. Ook goed. Ik laat het rusten, maar blijf het raar vinden.
callista

Bericht door callista »

Helder. :thumb1:
Ik weet genoeg.
Je hebt dus geen antwoord...
En draait erom heen...
Zolderworm

Laura schreef:
14 apr 2021, 17:12
De topic heet vraag niet of het klopt maar waarom mensen ergens in geloven. Petra gelooft dat ze 5G nodig heeft. En nog een paar geloven dat. Ik vraag me af waarom ze dat geloven. Waarom ze niet genoeg hebben aan de internetsnelheid die ze met 4G hebben of aan de interne aansluiting met kabel. Het geloof moet wel heel erg groot zijn als je daar zo fanatiek voor strijdt dat je de goede naam van de mensen eraan wilt opofferen die kritisch zijn en op de gevaren hebben gewezen. Maar ik merk dat daar geen antwoord op komt. Ook goed. Ik laat het rusten, maar blijf het raar vinden.
Ja, het is ook een complete onzinvraag. Sorry hoor.
Jij zit met je evangelisatiedrang omtrent 5G en nu wil je dat het voor iedereen een soort religie wordt. Wat moeten we daarmee? Het is geen religie. Het is gewoon niet meer dan een technische ontwikkeling.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Laura schreef:
Het geloof moet wel heel erg groot zijn als je daar zo fanatiek voor strijdt dat je de goede naam van de mensen eraan wilt opofferen die kritisch zijn en op de gevaren hebben gewezen
Dan moeten ze wel een model geven waarop de straling schade toebrengt in het lichaam Anders besmeuren ze de goede naam van de mensen die zeggen dat het geen schade op kan leveren. Dat heet niet-ioniserende straling en is vergelijkbaar met de golfjes van 5cm, uit mijn opmerking waar je niet op bent ingegaan.
Peda.
Laura

Bericht door Laura »

Bonjour schreef:
14 apr 2021, 17:17
Laura schreef:
Het geloof moet wel heel erg groot zijn als je daar zo fanatiek voor strijdt dat je de goede naam van de mensen eraan wilt opofferen die kritisch zijn en op de gevaren hebben gewezen
Dan moeten ze wel een model geven waarop de straling schade toebrengt in het lichaam Anders besmeuren ze de goede naam van de mensen die zeggen dat het geen schade op kan leveren. Dat heet niet-ioniserende straling en is vergelijkbaar met de golfjes van 5cm, uit mijn opmerking waar je niet op bent ingegaan.
Daar kun je 100 pagina’s aan wijden, aan de techniek en de gevolgen van 5G. Maar daar gaat deze topic niet over en ik ga daar inderdaad niet over in discussie. De vraag is waarom mensen ergens in geloven, staat in de topictitel. En ik vraag me af waarom mensen geloven dat ze 5G nodig hebben. Zo sterk geloven dat ze iets nodig hebben wat er nu nog niet is , dat ze zo ver gaan dat ze de kritische wetenschappers die wereldwijd op de gevolgen hebben gewezen voor maf uitmaken. Dat was de vraag. Waarom geloof je dat je 5 G nodig hebt. De halve planeet gaat ten onder aan milieurampen maar de moderne mens wil hebben, hebben, hebben. Een paar reclamefilmpjes voor 5G en het wordt meteen onmisbaar. Heel apart.

Maar ik gun jullie van harte 5 G en 6 G. Van mij mag het er komen. Geen probleem.
Plaats reactie