Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Barnabas
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:
17 apr 2021, 03:40
Nic schreef:Waarom moeten (alleen) mannen bepalen wat de positie is van vrouwen in de kerk.
Indien vrouwen geïnspireerd door de Geest vinden (en dat vinden velen) dat zij ook leidinggevend kunnen zijn,
wie ben jij dan als man om het te bestrijden.
(Zijn er vrouwen op dit forum die leidinggevende posities van vrouwen in de kerk afwijzen?
En ook in bedrijven, organisaties of de politiek of alleen in de kerk omdat dat in de bijbel staat :? )
Hi Nic.
Wil je de mening van alle vrouwen op dit forum of alleen de vrouwen die onderdrukt genoeg zijn om in het besloten deel te mogen schrijven ?
Op het besloten forum schrijven is niet zozeer een zaak van onderdrukking maar van veiligheid. Er staat dat de man met begrip met zijn vrouw moet samenleven omdat zij de zwakkere is. Vrouwen zijn kwetsbaarder en gevoeliger ook als het gaat om meningen en discussies. Wat ik vaak merk is dat vouwen vaak persoonlijke verhalen vertellen en dat is niet leuk wanneer iemand over je persoonlijk verhaal heen walst met een botte opmerking.
snappie
Man/Vrouw: V

Bericht door snappie »

Petra schreef:
27 apr 2021, 14:26
Mijn opvatting is dat stereotyperen fout is en feminisme en emancipatie belangrijk zijn.
En dat zijn ze ook. Belangrijk genoeg om breed gedragen te worden.
:thumb1: Ik geef je helemaal gelijk. :flower1:
Barnabas

Re: Vrouw en man

Bericht door Barnabas »

Petra schreef:
17 apr 2021, 03:48
Coby schreef:Ik weet het niet of het zo duidelijk is. Er was een vrouw met een gemeente aan huis. Een vrouw werd apostel genoemd dacht ik of mede-arbeider door Paulus. Toch vind ik het raar, een vrouwelijke voorgangster die de leiding neemt en dan moet het een alleenstaande zijn, want met een man erbij is het helemaal raar. Niet alleen raar, maar een getrouwde vrouw die voorgangster is, dus ook de priester van haar man, die de priester van het gezin is, kan niet. Ik ken een hele aardige vrouw. Haar man was voorganger en stierf en toen wilde zij het overnemen, omdat er verder niemand was, maar het was vreselijk zwaar en ze is er ook mee gestopt.
Hi Coby,

Nee hoor. Een vrouwelijke voorgangster kan prima getrouwd zijn. Almatine Leene is bv. onze huidige Theoloog des vaderlands, leidinggevende/predikante in de kerk, en getrouwd en heeft kindjes. Ik heb haar al vaak genoemd hier, maar vind het niet erg om te herhalen. :) Het topic Vastgeroeste Theologie bv. was ik gestart met een interview met haar.
Dat jij dat raar vindt komt doordat het jou zo is aangeleerd.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat het hebben van leidinggevende kwaliteiten niet seksegebonden is. (Maar het is wel cultuurgebonden om dat te denken).

Coby schreef: Ik ken een hele aardige vrouw. Haar man was voorganger en stierf en toen wilde zij het overnemen, omdat er verder niemand was, maar het was vreselijk zwaar en ze is er ook mee gestopt.
Dat er over de hele wereld (al of niet aardige) mannen en vrouwen zijn die wel eens teveel hooi op hun vork hebben genomen.. staat natuurlijk los van het al dan niet hebben van leidinggevende kwaliteiten. Zowel vrouwen als mannen beschikken dankzij Moedertje natuur (en uiteraard kennis, opleiding, ervaring e.d.) in meer of mindere mate over goede leidinggevende kwaliteiten. Er zijn mannen die totaal niet geschikt en er zijn vrouwen die totaal niet geschikt zijn. En er zijn er die wel geschikt zijn. Dat is persoonsafhankelijk en niet sekse-afhankelijk.
Zowel binnen een kerk als buiten een kerk, al komen vrouwen in het gewone maatschappelijke leven al wat breder en beter uit de verf dankzij de geboden kansen.
Mensen die je aan de ketting legt floreren nou eenmaal niet zo makkelijk.
Er is een duidelijk verschil tussen man en vrouw. Technische studies zijn toch meer geschikt voor mannen. Vrouwen zijn de afgelopen tijd nogal beïnvloed door de openbare opinie, maar ik ken een vrouw die voor vrouwenrechten op is gekomen in India en die getuigd heeft dat veel vrouwen achteraf helemaal niet blij waren met de studies die ze gekozen hadden. Allemaal te vroeg gekozen.
Het is mogelijk dat een vrouw leiding geeft aan mannen. Deborah was richter in Israël, maar dat was geen gangbare situatie. In Timotheüs staat dat er niet wordt toegestaan dat een vrouw gezag over de man heeft of onderwijs aan hem geeft. Dat is de normale situatie. Maar Deborah was richter omdat de mannen traag waren in het doen van de wil van God en hun geestelijk volwassenheid niet helemaal ontwikkelt was. Overigens is het mij opgevallen dat Deborah geen onderwijs geeft. Zij zingt wel een lied waarin zij verhaalt maar dat is een verschil met vertellen. De bijbel noemt Eva een "neged" dat is een "tegenover" en dat komt van een woord dat vertellen betekent. Zij is dus iemand die tegenover haar man zit en vertelt. Dat is overigens een zeer aangenaam iets voor een man. Maar een vrouw die openbaar les geeft die heb ik in de bijbel nog steeds niet gezien.
Onderzoek van Jordan Peterson wijst uit dat vrouwen more "agreeable" zijn dan mannen. Dat betekent dat mannen beter zijn om op hun standpunten te blijven staan en daarom ook beter zijn in leiding geven. Vrouwen zijn liever en zachter en kiezen eerder voor de lieve vrede.
Ook in de seksualiteit blijkt dat bij de man de hersenen geactiveerd worden terwijl bij de vrouw de hersenen uitschakelen en de vrouw zich overgeeft aan de man. Natuurlijk is daarbij wel van belang dat de vrouw zich veilig voelt. Daar zie je weer haar kwetsbarheid. Als je je overgeeft dan moet je wel eerst weten dat je goed behandelt wordt en geliefd bent. Daarom staat er ook dat het voor een vrouw een eer is om haar aangezicht te verbergen. Dat heeft te maken met haar gevoel en ook dat zij zich verborgen houdt totdat zij (door haar sluier) ziet dat de situatie vertrouwt is. De natuur leert ook dat de man de leiding neemt. Bij de zwarte weduwe is het het mannetje dat het vrouwtje benadert. Bij andere diersoorten zie je dat ook. De natuur leert dat de man de leiding neemt. Zo is het ook Nic die een bepaalde uitspraak heeft gedaan die ik aan het begin gezien heb en die je gebruikt hebt om deze discussie te beginnen. Ook hier zien we dat de vrouw volgt.
Jordan Peterson heeft ook een grafiek gemaakt waarop de prestaties van man en vrouw op maatschappelijk gebied weergegeven werden. Zowel in positieve als in negatieve prestaties waren de mannen meer vertegenwoordigd in de extremen, dwz hogere prestaties. Dat betekent dat mannen meer talent hebben om betere prestaties te leveren. Dat is dus sekse bepaald. Dat het zowel om positieve als om negatieve prestaties ging is omdat man en vrouw gelijk zijn in kiezen voor goed en kwaad en dus zowel in het positieve als in het negatieve blinken de mannen uit. De emancipatie heeft hier gebruik van gemaakt door vooral op de negatieve prestaties van mannen te wijzen en zo hebben de mannen een negatieve naam gekregen. Dat is dus door eenzijdige verkondiging en daardoor ontstaat een beeld dat vrouwen beter zijn en beter (en socialer) leiding kunnen geven. Omdat mannen en vrouwen deze verkondiging horen geloven zij dat en worden er door beïnvloed waardoor de mannelijke prestaties achteruit gaan simpel omdat zij geloven. Zo worden man en vrouw beïnvloed.
Laura

Bericht door Laura »

peda schreef:
27 apr 2021, 11:33
Petra schreef:
27 apr 2021, 05:39

Het enige waar ik het over had is de stellingname in het christendom over de man en vrouw relatie en de zwijg en luister teksten. Die op Paulus gebaseerd zijn.
Terwijl..

...er door God tegen Abraham gezegd wordt dat hij naar zijn vrouw moet luisteren, bij alles wat ze zegt. Het staat er letterlijk zo :!:
Daaruit blijkt toch dat het God niet uitmaakt of je man of vrouw bent. Er blijkt uit deze tekst dat een vrouw Gods Wil beter kan snappen dan haar man. En dat haar man dan wordt opgedragen om te luisteren naar alles wat zij zegt.
Dan zou conform deze tekst een vrouw toch prima apostel, predikant, leidinggevende in een gemeente e.d. kunnen zijn

Dat is toch tegenstrijdig met de visioenen/brieven van Paulus, die enorme invloed hebben gehad op het hele christelijke omgaan daarmee.

Ik snap niet dat deze tekst niet gebruikt werd en wordt in alle discussies die daarover al eeuwenlang worden gevoerd.
Het maakt toch niet uit wat wij van de inhoud vinden, en of we dat dan erg of raar of goed of slecht vinden maakt ook niet uit. Daarover gaan de discussies bij de Paulus teksten toch ook niet.
Het gaat toch om een principe standpunt.
Helaas, helaas, helaas.

Jij leest de Genesis 21 vers 12, de zinsnede "' luister Abraham naar Sara "' als van universele betekenis in de bijbelse relatie tussen man en vrouw, maar de bijbel deskundigen gooien onmiddellijk roet in het eten. Deze tekst heeft slechts een zeer beperkte duiding en wel beperkt tot een kort en specifiek stukje in het Abraham leven. Het gaat om de visie die Sara heeft inzake dat Isaak de vader is van het beloofde zaad. Die Sara visie spoort met Het Goddelijk Raadsbesluit en daarom en alleen daarom moet Abraham luisteren naar Sara. Van universele betekenis, via vrouwelijke wijsheid, naar in visie overeenkomen met het Goddelijk Raadsbesluit, een enorm verschil in denken en in uitkomst van dit denken.
Daarom ook geen enkele aandacht van Paulus voor dit Genesis 21: 12 bijbel vers bij zijn "" beperkingsvisioenen "". Je mag uiteraard een andere uitleg volgen, maar dan sta je in bijbel deskundigenland wel zo ongeveer in je uppie. Helaas, helaas !!
Ik zeg het keer op keer, steeds wanneer je met een bijbel tekst in de hand denkt een punt te kunnen maken, dan tref je in de literatuur over het onderwerp weer andere punten aan. Dat is theologie, wel boeiend.
Ik vind dat jij het prima hebt verwoord. Subliem eigenlijk zelfs. En daarom heb ik er niets aan toe te voegen. :flower1:
Barnabas

Bericht door Barnabas »

peda schreef:
17 apr 2021, 09:26
In het open deel van het forum heeft de bijbel geen gezag. Refereren aan de bijbel is niet meer dan een eigen visie weergeven, met de bijbel als achtergrond. Ik schat zo in dat inmiddels zo'n 95 % van de Nederlanders een achterstelling van vrouwen, waar en in welke hoedanigheid ( functie ) dan ook niet onderschrijven. Discriminatie van vrouwen, is dan ook verboden, behalve daar waar vrijwillig gekozen wordt voor scheiding tussen mannen en vrouwen, zoals in een aantal sporten, in douche ruimten en in geloofsgemeenschappen.
De bijbel heeft net zoveel gezag als andere uitspraken. Iemand kan zijn eigen mening prima verwoorden door de bijbel aan te halen. Dat maakt zijn eigen mening niet meer of minder waar. De bijbel spreekt voor zich zelf en maakt onderscheidt op basis van aanwezige kenmerken. Discriminatie is een woord dat doorgaans met haat geassocieerd wordt. Daarom is het moeilijk om over discriminatie in ordelijke zin te praten. Emancipatie maakt vrouwen meer gelijk aan mannen dan op grond van de verschillen verantwoord is. De bijbel geeft deze verschillen heel duidelijk weer. Maar omdat er een algemeen beeld is van onderscheidt maken op basis van onterechte gelijkheid wordt onderscheidt op basis van terechte kenmerken in het verdomhoekje gezet. Op deze manier wordt de wil van de vrouwenbeweging doorgedrukt onder het mom van discriminatie terwijl zij zelf discrimineren omdat zij verschillen niet weten te erkennen en een plaats te geven.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Nic schreef:
17 apr 2021, 09:58
Michelangelo schreef:
17 apr 2021, 09:44
Nic schreef:
17 apr 2021, 09:37
Michelangelo schreef:
17 apr 2021, 09:16
God's regeling is heel duidelijk.
Voorbeeld: een opziener is de man van één vrouw. (hsv)
Typisch dat sommigen wel God willen en de bijbel maar niet ernaar willen leven. Géén regeltjes!

Dit wordt in de 1ste eeuw gezegd, hoe weet jij dat dit in de 21ste eeuw nog precies hetzelfde is.
Waarom veronderstel jij dat dit niet meer zo is?
Ik heb een paar vragen:

Mogen vrouwen wel in politieke partijen, bedrijven of maatschappelijke organisaties een leidinggevende positie hebben?

Hier staat dat dat een opziener, de man is van één vrouw.
Dit wordt in de 1ste eeuw gezegd, hoe weet jij dat dit in de 21ste eeuw nog precies hetzelfde is.
Wat toen ondenkbaar was, wie zegt dat het nu niet kan?
Welk gezag heb jij ontvangen?

God’s regeling is duidelijk, ja dat vonden de farizeeërs en de schriftgeleerden ook.
Lees toch eens de bijbel wat beter (en zeker wat Paulus zegt).

Aanvullend:

Vind je het een goed idee dat vrouwen zelf gaan bepalen of ze een leidinggevende positie willen innemen in een kerk?

Als een vrouw een leidinggevende functie in de kerk inneemt aan wie gaat zij dan leiding geven? Alleen aan vrouwen of ook aan mannen? Mogen die mannen dan iets te zeggen hebben over wie leiding aan hen gaat geven?
Nic

Bericht door Nic »

Barnabas schreef:
27 apr 2021, 16:46
Nic schreef:
17 apr 2021, 09:58
Michelangelo schreef:
17 apr 2021, 09:44
Nic schreef:
17 apr 2021, 09:37
Michelangelo schreef:
17 apr 2021, 09:16
God's regeling is heel duidelijk.
Voorbeeld: een opziener is de man van één vrouw. (hsv)
Typisch dat sommigen wel God willen en de bijbel maar niet ernaar willen leven. Géén regeltjes!

Waarom veronderstel jij dat dit niet meer zo is?
Ik heb een paar vragen:

Mogen vrouwen wel in politieke partijen, bedrijven of maatschappelijke organisaties een leidinggevende positie hebben?

Hier staat dat dat een opziener, de man is van één vrouw.
Wat toen ondenkbaar was, wie zegt dat het nu niet kan?
Welk gezag heb jij ontvangen?

God’s regeling is duidelijk, ja dat vonden de farizeeërs en de schriftgeleerden ook.
Lees toch eens de bijbel wat beter (en zeker wat Paulus zegt).

Aanvullend:

Vind je het een goed idee dat vrouwen zelf gaan bepalen of ze een leidinggevende positie willen innemen in een kerk?

Als een vrouw een leidinggevende functie in de kerk inneemt aan wie gaat zij dan leiding geven? Alleen aan vrouwen of ook aan mannen? Mogen die mannen dan iets te zeggen hebben over wie leiding aan hen gaat geven?
Worden die vragen ook aan mannen gesteld?
Het gaat erom of je leidinggevende capaciteiten hebt.

Mogen vrouwen nu wel of niet leidinggeven in bedrijven en organisaties?
Ik weet niet of je die vraag al beantwoord hebt.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Storm

Bericht door Storm »

@Barnabas een predikant is niet "de baas '' in de kerk. Er is een kerkenraad die in de meeste kerken bestaat uit vrouwen en mannen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Mullog

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef:
Is dat relevant?

Werk je (of vind je die vraag te privé?). En zo ja heeft de baas van je baas dan aan je gevraagd of je wel leiding van je baas wilt hebben?

Als het je niet bevalt dat je leiding van een vrouw krijgt ga dan ergens naar toe waar je geen leiding van een vrouw krijgt. Niet alles, sterker nog, heel veel, is geen democratie. Als je het daar niet mee eens ben ga er dan weg en accepteer daarvan de consequenties. Sluit je aan bij een gemeenschap van alleen maar mannen, de Orde der Kartuizers kan ik je zeer aanbevelen, dan heb je geen last meer van vrouwen. Ga naar een psychiater en laat je behandelen voor je gynofobie. Maar doe iets met je leven in plaats van verschillende forums ermee te belasten.
Michelangelo

Bericht door Michelangelo »

Mullog schreef:
27 apr 2021, 20:46
Barnabas schreef:
Is dat relevant?

Ga naar een psychiater en laat je behandelen voor je gynofobie. Maar doe iets met je leven in plaats van verschillende forums ermee te belasten.
Jij beweerde zojuist op Credible dat je het subtiel volledig in de grond boren van mensen tot een kunst wil verheffen. En dan stuur je een ander naar de psychiater?
Walk a mile in my shoes!
Maria K

Bericht door Maria K »

Barnabas schreef:
27 apr 2021, 15:35
Op het besloten forum schrijven is niet zozeer een zaak van onderdrukking maar van veiligheid. Er staat dat de man met begrip met zijn vrouw moet samenleven omdat zij de zwakkere is. Vrouwen zijn kwetsbaarder en gevoeliger ook als het gaat om meningen en discussies. Wat ik vaak merk is dat vouwen vaak persoonlijke verhalen vertellen en dat is niet leuk wanneer iemand over je persoonlijk verhaal heen walst met een botte opmerking.
Nee, dat is idd. niet leuk.
Heb jij dan geen enkel inzicht in waar je zelf mee bezig bent?
Het beter weten dan iedereen en zekerheden poneren incl. over de vrouwen waarover je schrijft?

Je hebt misschien meer Bijbelkennis in je hoofd, maar ermee werken binnen argumentaties gaat van hot naar her, heel vaak niet topic gericht, maar je weigert pertinent steeds weer de teksten aan te halen om de context te laten zien.
Ik weet dan veel, maar niet zeker en ga het zelf opzoeken.
Zo leer ik steeds meer, wat de bron herover zegt en wat er uit verder door jou bijgemaakt wordt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Dicht voor behandeling door de crew.
Nulla aetas ad discendum sera
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik heropen dit topic. Het is niet de bedoeling berichten uit andere besloten subfora hierin te kopiëren. Het topic had ook sterk de neiging heel persoonlijk aanvallend te worden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Balthasar

Bericht door Balthasar »

Barnabas schreef ergens dat hij inspiratie haalde uit het werk van Jordan Peterson.

Peterson is een extreemrechtse psycho-analyticus die vooral invloed heeft in de alt-rightstroming. Zelf is hij geestesziek en pas geleden zwaar verslaafd aan pillen geweest. Peterson is een vrouwenhater pur sang.

De bronnen van Peterson zijn troebel: over het algemeen verouderde literatuur van Jung, Eliade en anderen. Eliade had grote sympathie voor het fascisme.

Voor zijn betoog verdraait Peterson allerlei bijbelverhalen. Hier vind je er een uitgebreide analyse van: https://talesoftimesforgotten.com/2021/ ... mythology/

Kortom, Barnabas put uit een zeer troebele, duistere bron. Brrr....
Maria K

Bericht door Maria K »

Bonjour schreef:
28 apr 2021, 20:31
[modbreak Bonjour] Ik heropen dit topic. Het is niet de bedoeling berichten uit andere besloten subfora hierin te kopiëren.
Mijn excuses.
Ja, dat was ik...voor transparantie naar de anderen.
Het gold een reactie op:
viewtopic.php?p=342805#p342805
Ik wilde niet verder gaan met die rare discussie in het besloten gedeelte deel, maar plaatste hier iets over steeds weer doelpalen verzetten door Barnabas, als hij geen antwoord wilde geven op diverse reacties.
Niet alleen van mij.

Emancipatie is niet voor meerdere uitleg vatbaar.

Hij is degene die steeds opmerkingen maakt over emancipatie, die absoluut niet ter zake doende zijn.
Ik denk, dat hij in de war is met een enkele stroming van de vele diverse stromingen binnen het feminisme.
En dat ook nog eens in meerdere golven in de loop der tijd met ieder eigen specifieke onderdelen om strijd te voeren op een rustige verstandelijke manier, maar ook met extreme uitingen om aandacht te vragen voor ongelijkheid in rechten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme
Feminisme is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen, waaronder de vrouwenbeweging, die ongelijke (machts)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en emancipatie nastreven op economisch, politiek, sociaal en persoonlijk vlak.[bron?] Het feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft opheffing na van ongelijke behandeling van mannen en vrouwen, ijvert voor lichamelijke autonomie van vrouwen en strijdt tegen huiselijk en seksueel geweld.
Er zijn vele groeperingen en stromingen uit voortgekomen, ook groeperingen die wat agressiever zich uiten en zeggen, dat er zonder strijd geen enkele verandering zou komen.
Dit gezien de al langdurig bestaande strijd voor gelijke rechten voor vrouwen zonder noemenswaardig resultaat.

Antifeminisme bestond uit diverse groeperingen, meestal zich bedreigt ziende in hun oude gewoonten en waarden, soms zeer dubieus.
Argumenten worden nooit gestaafd aan de praktijk.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Petra

Bericht door Petra »

snappie schreef:
27 apr 2021, 16:04
Petra schreef:
27 apr 2021, 14:26
Mijn opvatting is dat stereotyperen fout is en feminisme en emancipatie belangrijk zijn.
En dat zijn ze ook. Belangrijk genoeg om breed gedragen te worden.
:thumb1: Ik geef je helemaal gelijk. :flower1:
Mooi ! :flower1:

Wereldwijd gaat het wel vooruit maar het heeft nou eenmaal een lange adem nodig om een eeuwenlange culturele norm te kantelen naar gelijkwaardigheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Balthasar schreef:
28 apr 2021, 20:41
Barnabas schreef ergens dat hij inspiratie haalde uit het werk van Jordan Peterson.

Peterson is een extreemrechtse psycho-analyticus die vooral invloed heeft in de alt-rightstroming. Zelf is hij geestesziek en pas geleden zwaar verslaafd aan pillen geweest. Peterson is een vrouwenhater pur sang.

De bronnen van Peterson zijn troebel: over het algemeen verouderde literatuur van Jung, Eliade en anderen. Eliade had grote sympathie voor het fascisme.

Voor zijn betoog verdraait Peterson allerlei bijbelverhalen. Hier vind je er een uitgebreide analyse van: https://talesoftimesforgotten.com/2021/ ... mythology/

Kortom, Barnabas put uit een zeer troebele, duistere bron. Brrr....
Ja het is vreselijk.
Uitgesproken extreemrechts fundamentalisme; mijn maag keert om van dat soort gasten; idd. brrrrrr
Een positief beeld van het christelijk geloof krijg ik er zeker niet van.
Petra

Bericht door Petra »

Maria K schreef:
28 apr 2021, 23:10

Emancipatie is niet voor meerdere uitleg vatbaar.

Hij is degene die steeds opmerkingen maakt over emancipatie, die absoluut niet ter zake doende zijn.
Ik denk, dat hij in de war is met een enkele stroming van de vele diverse stromingen binnen het feminisme.
Ik denk dat hij niet de enige is.
Jammer dat het feminisme door velen liever in een kwaad daglicht wordt gesteld dan gepromoot.

Het feminisme is ontstaan omdat het nodig was en heeft voor enorme verbeteringen gezorgd.
Alleen al het feit dat het nodig was en is vind ik al veelzeggend over kromme maatschappelijke normen en waarden.

Nou is wikipedia ook niet altijd up to date maar de definitie zoals het daar staat geeft imo prima aan waar het om gaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Feminisme
Feminisme is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen, waaronder de vrouwenbeweging, die ongelijke (machts)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en emancipatie nastreven op economisch, politiek, sociaal en persoonlijk vlak. Het feminisme komt op voor vrouwenbelangen, streeft opheffing na van ongelijke behandeling van mannen en vrouwen, ijvert voor lichamelijke autonomie van vrouwen en strijdt tegen huiselijk en seksueel geweld. De vele verschillende stromingen van het feminisme hebben soms tegengestelde visies, maar op hoofdlijnen bestaat er wel overeenstemming.

Misschien wel goed om de resultaten eens te plakken.
Te bedenken dat daar allemaal zwaar voor gestreden en geleden moet worden zegt al genoeg over hoe moeilijk culturele opvattingen wijzigen.
Met mijn innige dank aan mijn feministische voorzusters ! :thumb1: 🥰
Voorbeelden van de resultaten van het feminisme in Nederland zijn:

Actief en passief kiesrecht voor mannen en vrouwen, in Nederland in drie stappen voor vrouwen uitgevoerd. In 1917 is het algemeen kiesrecht voor mannen en het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. In 1919 kregen vrouwen actief kiesrecht. En ten slotte werd in 1922 het volledig algemeen kiesrecht ingevoerd. Met uitzondering van de SGP hebben alle partijen in Nederland ook vrouwelijke leden en bewindslieden. Ministersposten worden bijvoorbeeld vaak ook door vrouwen bekleed. Alleen de functie van minister-president is in Nederland nog nooit door een vrouw bekleed. En die van Minister van Defensie bleef er tot eind 2012 aan mannen voorbehouden.[17]
Het recht op gelijke beloning voor gelijk werk voor mannen en vrouwen. Om dit recht te kunnen uitoefenen als een werkgever niet conform de wetgeving handelt, is er in 1994 in Nederland een Commissie Gelijke Behandeling opgericht, waar vrouwen konden aankloppen om hun recht te verkrijgen.
Recht op toegang tot hoger onderwijs, inclusief universitair onderwijs voor vrouwen.
Meer deelname van vrouwen in allerlei maatschappelijke organisaties, zoals politieke partijen, kerken en besturen.
Mogelijkheid tot medisch verantwoorde abortus, recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof (later uitgebreid tot ouderschapsverlof dat ook voor mannen beschikbaar is).
Verbod op ontslag bij zwangerschap.
Strafrechtelijk verbod op verkrachting binnen het huwelijk (1991).[18][19]
Verbeteren van de delictsomschrijving voor verkrachting.
Algemene en brede instroming van vrouwen in de reguliere arbeidsmarkt.
Afschaffing van het gebruik van het woord juffrouw of mejuffrouw ten gunste van mevrouw. Vroeger werd dit woord gebruikt voor ongetrouwde vrouwen, maar het werd door feministen als denigrerend gezien, mede omdat eenzelfde soort onderscheid niet voor mannen werd gemaakt.
Verandering in het gebruik van beroepsaanduidingen. Directrice werd directeur;[20] kunstenares werd kunstenaar; chauffeuse werd chauffeur enz. Bij directrice zal namelijk niet in eerste instantie gedacht worden aan de directeur van een multinational, maar eerder aan het hoofd van een school. Vooral in Angelsaksische landen werd gezocht naar sekseneutrale aanduidingen voor beroepen. Dat leidde in 1971 onder andere tot de introductie van de term chairperson (voorzitter) als alternatief voor chairman.[21] Dit werd aanvankelijk niet door alle feministen als vooruitgang gezien, omdat daarmee het vrouwelijke onzichtbaar werd gemaakt. Vanaf ongeveer 2001 krijgt het streven naar gelijke behandeling van mannen en vrouwen via beroepsaanduidingen op verschillende manieren gestalte.[22]
Andere vormen van sekseneutraal taalgebruik.
In het algemeen wordt het door feministen als een verworvenheid gezien dat vrouwen bij gelijke geschiktheid de voorkeur krijgen boven mannen wanneer er een vacature is voor een functie die van oudsher altijd aan mannen was voorbehouden, dus dat de scheve verhoudingen die zijn ontstaan door ongerechtvaardigde voordelen voor mannen worden gelijkgetrokken door positieve discriminatie van vrouwen.
Vanaf 2020 zijn vrouwen net als mannen dienstplichtig. Op dinsdag 20 oktober 2020 ontvangen alle vrouwen vanaf 2003 en boven de 17 jaar oud een brief van het Ministerie van Defensie.
Het feminisme is als sterke maatschappelijke beweging in de westerse wereld aan het eind van de twintigste eeuw vrijwel verdwenen, ondanks de nog bestaande ongelijkheden tussen mannen en vrouwen. Het feministisch of emancipatorische gedachtegoed is voor een deel opgenomen in de hoofdstroom van de algemene mensenrechten.
Mullog

Bericht door Mullog »

Michelangelo schreef:
27 apr 2021, 22:01
Mullog schreef:
27 apr 2021, 20:46
Barnabas schreef:
Is dat relevant?

Ga naar een psychiater en laat je behandelen voor je gynofobie. Maar doe iets met je leven in plaats van verschillende forums ermee te belasten.
Jij beweerde zojuist op Credible dat je het subtiel volledig in de grond boren van mensen tot een kunst wil verheffen. En dan stuur je een ander naar de psychiater?
Ik ben nog aan het oefenen ;)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ga je aub elders verder oefenen. (Tot je de kunst goed beheerst)
Peda.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef:
29 apr 2021, 05:28
Jammer dat het feminisme door velen liever in een kwaad daglicht wordt gesteld dan gepromoot.
Ik denk dat veel mensen vooral kritisch kijken naar bepaalde ontwikkelingen die verder (lijken te) gaan dan de inderdaad op zich positieve dingen die jij noemt. Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, daarover zullen verreweg de meeste mensen het wel eens zijn, maar hoe zich dat dan moet uiten, daarover kan men (fors) van mening verschillen.

Neem nu de discussie over salariëring van vrouwen. Bij gelijk werk behoren mannen en vrouwen gelijk beloond te worden, natuurlijk, maar wanneer is dan precies sprake van gelijk werk? Bij bijvoorbeeld eenvoudig industriëel werk is dat niet zo moeilijk na te gaan, maar in hogere functies wordt het allemaal toch lastiger. Zeker als het salaris daar helemaal niet absoluut vaststaat, maar door (harde) onderhandelingen tot stand komt, of gewoon door de markt zelf.
En wat dan met de extra verloven die vrouwen in bepaalde situaties hebben, zoals bij zwangerschap? Logisch dat ze die hebben, maar in hoeverre mag dat dan meegerekend worden in het bepalen van het salaris, daar zo'n vrouw dan wel langere tijd niet inzetbaar is?
Het gebeurt soms zelfs dat een vrouw aangenomen wordt, maar vrij kort daarna op zwangerschapsverlof gaat. Haar goed recht, dat zeker, maar voor een werkgever is dat natuurlijk wel erg vervelend. En met mannen heeft hij dat probleem sowieso niet, of nog steeds veel minder als zij (gelukkig) wat langer vrij krijgen bij een pasgeboren kind. Is het dan vreemd dat een werkgever dan liever toch een man aanneemt dan een (jonge) vrouw? Misschien niet correct, maar is dat dan echt zo onbegrijpelijk?

Sommige vrouwen klagen dat er zo'n 'mannencultuur' heerst in bepaalde bedrijven, dat het moeilijk zou zijn om als vrouw daar tussen te komen. Zij vinden dat zo'n cultuur vrouwvriendelijker zou moeten zijn.
Maar in hoeverre kun je dat zo eisen, los van seksueel grensoverschrijdend gedrag (wat soms ook een discussie op zich kan zijn, want waar ligt de grens dan precies)? En passen bedrijven waar voornamelijk vrouwen werken zich dan ook aan als er een man zou komen te werken, of moet de man zich dan óók maar aanpassen? Er zijn vrouwen die dat dan inderdaad vinden.
De kwestie is echter dat elke soort arbeid haar eigen cultuur heeft en daardoor bepaalde karakters trekt. De zorg trekt vooral zorgzame, 'zachtere' mensen aan, terwijl de krijgsmacht weer sterke, 'hardere' mensen aantrekt.
Wordt zo'n cultuur dan gevormd door het gemiddelde geslacht van de werknemers, of door het werk zelf, dat daardoor voornamelijk mannen of vrouwen aantrekt? Is het leger streng en competitief omdat er voornamelijk mannen werken, of is zij zo omdat het werk dat vereist en alle millitairen zich daarop aanpassen?
Mogelijk worden bepaalde eigenschappen door zowel mannen als vrouwen teveel gestereotypeert als typisch mannelijk of typisch vrouwelijk. Die stereotypering hoeft zeker niet onterecht te zijn, maar kan wel heel beperkend werken als je bijvoorbeeld als vrouw bepaalde eigenschappen niet wil verwerven of zelfs minacht, omdat die 'typisch mannelijk' zouden zijn. Of andersom natuurlijk.

Een heftigere discussie is die over zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen. Ook daar zullen we beiden vinden dat vrouwen net zo goed als mannen zelf hun keuzes moeten maken omtrent zaken die hun eigen lichaam aangaan. Maar wat nu als een vrouw zwanger is?
Is het kind dan een lichaamsdeel van de vrouw, waar zij dus zelf over kan beslissen, of is het een nieuw mensje met een eigen lichaam, waarover zij dus níét onbeperkt kan beslissen? Abortus wordt te gemakkelijk als vrouwenrecht geframed, met als motto 'baas in eigen buik', maar dat kan dus alleen als je het kind niet als kind wil erkennen, maar als onderdeel van de vrouw.
En hoe zit het dan met de vader? In bepaalde, extreme situaties is het terecht dat hij buitenspel staat, maar in veel gevallen wordt zijn recht op vaderschap wel degelijk geschonden als zonder zijn toestemming zijn kind wordt geaborteerd. Goed, de vrouw moet het kind dragen, maar mag zij daarom de man levenslang zijn kind onthouden als hij het kind wél wil houden? Ook hier is het dus veel lastiger om te bepalen wat nu gelijke rechten zijn, als menigeen doet voorkomen.

Ik denk dat het dus niet eens zozeer gaat om het in een kwaad daglicht willen stellen van het feminisme, maar juist om dit soort discussies, die wel open en vrij gevoerd moeten kunnen worden. En natuurlijk ook om het gedrag van bepaalde, radicale feministen die zich ronduit minachtend tot vijandelijk jegens mannen uiten.
Vrede en alle goeds
Laura

Bericht door Laura »

Robert Frans schreef:
29 apr 2021, 09:56
Petra schreef:
29 apr 2021, 05:28
Ik denk dat veel mensen vooral kritisch kijken naar bepaalde ontwikkelingen die verder (lijken te) gaan dan de inderdaad op zich positieve dingen die jij noemt. Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, daarover zullen verreweg de meeste mensen het wel eens zijn, maar hoe zich dat dan moet uiten, daarover kan men (fors) van mening verschillen.

Neem nu de discussie over salariëring van vrouwen. Bij gelijk werk behoren mannen en vrouwen gelijk beloond te worden, natuurlijk, maar wanneer is dan precies sprake van gelijk werk? Bij bijvoorbeeld eenvoudig industriëel werk is dat niet zo moeilijk na te gaan, maar in hogere functies wordt het allemaal toch lastiger. Zeker als het salaris daar helemaal niet absoluut vaststaat, maar door (harde) onderhandelingen tot stand komt, of gewoon door de markt zelf.
En wat dan met de extra verloven die vrouwen in bepaalde situaties hebben, zoals bij zwangerschap? Logisch dat ze die hebben, maar in hoeverre mag dat dan meegerekend worden in het bepalen van het salaris, daar zo'n vrouw dan wel langere tijd niet inzetbaar is?
Het gebeurt soms zelfs dat een vrouw aangenomen wordt, maar vrij kort daarna op zwangerschapsverlof gaat. Haar goed recht, dat zeker, maar voor een werkgever is dat natuurlijk wel erg vervelend. En met mannen heeft hij dat probleem sowieso niet, of nog steeds veel minder als zij (gelukkig) wat langer vrij krijgen bij een pasgeboren kind. Is het dan vreemd dat een werkgever dan liever toch een man aanneemt dan een (jonge) vrouw? Misschien niet correct, maar is dat dan echt zo onbegrijpelijk?

Sommige vrouwen klagen dat er zo'n 'mannencultuur' heerst in bepaalde bedrijven, dat het moeilijk zou zijn om als vrouw daar tussen te komen. Zij vinden dat zo'n cultuur vrouwvriendelijker zou moeten zijn.
Maar in hoeverre kun je dat zo eisen, los van seksueel grensoverschrijdend gedrag (wat soms ook een discussie op zich kan zijn, want waar ligt de grens dan precies)? En passen bedrijven waar voornamelijk vrouwen werken zich dan ook aan als er een man zou komen te werken, of moet de man zich dan óók maar aanpassen? Er zijn vrouwen die dat dan inderdaad vinden.
De kwestie is echter dat elke soort arbeid haar eigen cultuur heeft en daardoor bepaalde karakters trekt. De zorg trekt vooral zorgzame, 'zachtere' mensen aan, terwijl de krijgsmacht weer sterke, 'hardere' mensen aantrekt.
Wordt zo'n cultuur dan gevormd door het gemiddelde geslacht van de werknemers, of door het werk zelf, dat daardoor voornamelijk mannen of vrouwen aantrekt? Is het leger streng en competitief omdat er voornamelijk mannen werken, of is zij zo omdat het werk dat vereist en alle millitairen zich daarop aanpassen?
Mogelijk worden bepaalde eigenschappen door zowel mannen als vrouwen teveel gestereotypeert als typisch mannelijk of typisch vrouwelijk. Die stereotypering hoeft zeker niet onterecht te zijn, maar kan wel heel beperkend werken als je bijvoorbeeld als vrouw bepaalde eigenschappen niet wil verwerven of zelfs minacht, omdat die 'typisch mannelijk' zouden zijn. Of andersom natuurlijk.

Een heftigere discussie is die over zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen. Ook daar zullen we beiden vinden dat vrouwen net zo goed als mannen zelf hun keuzes moeten maken omtrent zaken die hun eigen lichaam aangaan. Maar wat nu als een vrouw zwanger is?
Is het kind dan een lichaamsdeel van de vrouw, waar zij dus zelf over kan beslissen, of is het een nieuw mensje met een eigen lichaam, waarover zij dus níét onbeperkt kan beslissen? Abortus wordt te gemakkelijk als vrouwenrecht geframed, met als motto 'baas in eigen buik', maar dat kan dus alleen als je het kind niet als kind wil erkennen, maar als onderdeel van de vrouw.
En hoe zit het dan met de vader? In bepaalde, extreme situaties is het terecht dat hij buitenspel staat, maar in veel gevallen wordt zijn recht op vaderschap wel degelijk geschonden als zonder zijn toestemming zijn kind wordt geaborteerd. Goed, de vrouw moet het kind dragen, maar mag zij daarom de man levenslang zijn kind onthouden als hij het kind wél wil houden? Ook hier is het dus veel lastiger om te bepalen wat nu gelijke rechten zijn, als menigeen doet voorkomen.

Ik denk dat het dus niet eens zozeer gaat om het in een kwaad daglicht willen stellen van het feminisme, maar juist om dit soort discussies, die wel open en vrij gevoerd moeten kunnen worden. En natuurlijk ook om het gedrag van bepaalde, radicale feministen die zich ronduit minachtend tot vijandelijk jegens mannen uiten.

Mooi gezegd. Alleen het stukje over het kinderen krijgen ben ik niet met je eens. Kinderen krijgen is in het algemeen belang. Geen kinderen meer is ook geen handen meer aan het bed als men ouder wordt of ziek. Om een voorbeeld te geven. Dat een vrouw dat er ook nog bij doet, dat zou haar bij wijze van spreken eerder meer dan minder salaris moeten opleveren. Maar dat meen ik dan ook weer niet, hetzelfde salaris is goed. Minder niet.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Robert Frans schreef:
29 apr 2021, 09:56
En hoe zit het dan met de vader? In bepaalde, extreme situaties is het terecht dat hij buitenspel staat, maar in veel gevallen wordt zijn recht op vaderschap wel degelijk geschonden als zonder zijn toestemming zijn kind wordt geaborteerd
Of omgekeerd, stel dat de vader absoluut geen kind wil dat ontstaan is na een ongeluk. Hij heeft geen enkele mogelijkheid een abortus af te dwingen.
Peda.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Laura schreef:
29 apr 2021, 13:27
Mooi gezegd. Alleen het stukje over het kinderen krijgen ben ik niet met je eens. Kinderen krijgen is in het algemeen belang. Geen kinderen meer is ook geen handen meer aan het bed als men ouder wordt of ziek. Om een voorbeeld te geven. Dat een vrouw dat er ook nog bij doet, dat zou haar bij wijze van spreken eerder meer dan minder salaris moeten opleveren. Maar dat meen ik dan ook weer niet, hetzelfde salaris is goed. Minder niet.
Het belang van het krijgen van kinderen onderschrijf ik, maar de realiteit is wel dat als een vrouw vanwege haar nogmaals terecht gekregen zwangerschapsverlof thuiszit, ze dan dus geen werk kan verrichten voor haar werkgever en hem of haar ook geld kost, daar ze immers doorbetaald moet worden.
Kan dat een reden zijn om haar minder te salariëren? Dat hoeft niet per se. Maar ik kan wel begrijpen waarom dat een werkgever iets meer kan weerhouden om een jonge vrouw aan te nemen, als er tegelijkertijd een gelijk gekwalificeerde mannelijke sollicitant voorhanden is.

Mijn idee zou dan eerder zijn om de man een verlof van ongeveer gelijke lengte te geven als zijn vrouw zwanger is, zodat hij alle tijd kan besteden aan het zorgen voor zijn vrouw en samen met haar voor het kind in de kraamperiode.
Vrede en alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Robert Frans schreef:
29 apr 2021, 13:43
Het belang van het krijgen van kinderen onderschrijf ik, maar de realiteit is wel dat als een vrouw vanwege haar nogmaals terecht gekregen zwangerschapsverlof thuiszit, ze dan dus geen werk kan verrichten voor haar werkgever en hem of haar ook geld kost, daar ze immers doorbetaald moet worden.
Ik denk dat dat en kwestie is van dat ze weliswaar door de werkgever doorbetaald wordt, maar dat de werkgever (een deel van ) de kosten kan verhalen op de overheid zodat iedereen meebetaalt.
Peda.
Plaats reactie