Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Over vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
02 mei 2021, 12:52
hopper schreef:
02 mei 2021, 12:36
Zolderworm schreef:
02 mei 2021, 12:32

Het innerlijke zien interesseert me wel degelijk. En beweer ik dat je het hier niet over God mag hebben?
Maar jij draait nu telkens om de hete brei heen, namelijk dat ik stel dat je naast je schoenen loopt, omdat je stelt dat jij een alleswetende profeet bent, omdat je aan innerlijke zien doet en daardoor onaantastbaar bent voor kritiek en alijd, per definitie, gelijk hebt.
Het innerlijke zien is dan ook maar voor één uitleg vatbaar en valt geheel buiten iedere overtuiging.
Wat is je volgende verwijt? Dat ik een man ben?
Hahaha, maar lekker om de hete brei heendraaien. Je hebt zogenaamd zelfkennis. Maar dat je een zelfingenomen mannetje bent, die zichzelf geweldig vindt, dat zie je niet.
Wat Bastiaan zegt. Waarom je nog bemoeien met die anderhalve man en een paardenkop op dit forum? Op FB komt zo iemand als jij veel beter tot je recht!
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Over man en vrouw.

Ik denk dat we ons goed moeten realiseren dat de eerste mens, de Adam, zowel alle mannelijke als vrouwelijke eigenschappen in zich droeg. Door de emanatie kwamen die beide hoedanigheden tot uitdrukking in mannen en vrouwen. In mijn visie beleven we zowel levens als man èn als vrouw. Zodat hetgeen er nu als man gezaaid wordt in een volgend leven als vrouw geoogst wordt. En omgekeerd. Of je dat nu wilt of niet.

Als een ieder zich dat realiseert, is er veel stof tot nadenken.
Bastiaan73
Contacteer:

Bericht door Bastiaan73 »

Yours schreef:
02 mei 2021, 14:26
Over man en vrouw.

Ik denk dat we ons goed moeten realiseren dat de eerste mens, de Adam, zowel alle mannelijke als vrouwelijke eigenschappen in zich droeg. Door de emanatie* kwamen die beide hoedanigheden tot uitdrukking in mannen en vrouwen. In mijn visie beleven we zowel levens als man èn als vrouw. Zodat hetgeen er nu als man gezaaid wordt in een volgend leven als vrouw geoogst wordt. En omgekeerd. Of je dat nu wilt of niet.

Als een ieder zich dat realiseert, is er veel stof tot nadenken.
*Voor Petra: evrouwatie.

Ook wel interessant: de archetypen animus en anima van Jung.
Anima is volgens de psycholoog Carl Gustav Jung een van de archetypen uit het collectief onbewuste, dat deel van de innerlijke psyche dat met de vrouwelijke zijde van de man overeenkomt. Net zo is het archetype van de mannelijke zijde van een vrouw de animus. Ieder mens heeft volgens Jung namelijk kenmerken van de beide seksen, niet alleen biologisch maar ook in psychologische zin.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anima_(Jung)
... En alle menselijke foetussen zijn in eerste instantie vrouwelijk. De hersenen zelf zijn in wezen vrouwelijk totdat hormonen erop inwerken om het structureel mannelijk te maken.

Dus in werkelijkheid zijn alle mannen gemodificeerde vrouwen. Waar denk je dat die tepels vandaan kwamen, jongens?"

George Carlin
Mart

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef:
02 mei 2021, 14:51
Evrouwicipatie.
Wees realistisch
Bastiaan73
Contacteer:

Mart schreef:
02 mei 2021, 15:06
Bastiaan73 schreef:
Evrouwicipatie.
Ja die hadden we al :D

viewtopic.php?f=14&t=4296&p=340895&hili ... ie#p340895
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

dingo schreef:
02 mei 2021, 13:21
Zolderworm schreef:
02 mei 2021, 12:25
(....)
Overigens, nu ik je toch aan de lijn heb, zien jullie in het totaaloverzicht mijn berichten in het topic "Gespreksplek" ook, zoals ik die zie? Dat is niet de bedoeling, want dat zijn privé-gesprekken met Trajecto. Daarin post ik wel erg veel.
Even gecheckt maar het enige wat je ziet als op iemands anders profiel klikt is het aantal post en het aantal per dag. Op je eigen profiel zie je in welke hoofdforums je post. En als je berichten gebruiker zoek doet krijg je alleen berichten in de voor jou toegankelijke forumdelen te zien.
Gelukkig. Ik ben gerustgesteld. Want ik wil niet dat privé-gesprekken openbaar worden.
Only dead fish go with the flow
Zolderworm

hopper schreef:
02 mei 2021, 13:45
Zolderworm schreef:
hopper schreef:
Zolderworm schreef:

Het innerlijke zien interesseert me wel degelijk. En beweer ik dat je het hier niet over God mag hebben?
Maar jij draait nu telkens om de hete brei heen, namelijk dat ik stel dat je naast je schoenen loopt, omdat je stelt dat jij een alleswetende profeet bent, omdat je aan innerlijke zien doet en daardoor onaantastbaar bent voor kritiek en alijd, per definitie, gelijk hebt.
Het innerlijke zien is dan ook maar voor één uitleg vatbaar en valt geheel buiten iedere overtuiging.
Hahaha, maar lekker om de hete brei heendraaien. Je hebt zogenaamd zelfkennis. Maar dat je een zelfingenomen mannetje bent, die zichzelf geweldig vindt, dat zie je niet.
Wat Bastiaan zegt. Waarom je nog bemoeien met die anderhalve man en een paardenkop op dit forum? Op FB komt zo iemand als jij veel beter tot je recht!
Klopt. Hahahaha! Maar het gaat er meer om dat de meeste onderwerpen hier me niet echt bezighouden en dat er hier weinig mensen zijn die zich bezighouden met de dingen die mij interesseren. Het forum en ik zijn uit elkaar gegroeid.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 02 mei 2021, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Bastiaan73 schreef:
02 mei 2021, 13:29
Zolderworm schreef:
hopper schreef:
Zolderworm schreef:

Je bent ongetwijfeld bekend met Jung's projecteren van de schaduw?

Dit terzijde, in het topic viewtopic.php?f=55&t=4473 plaatste je o.a. dit:
Zolderworm schreef:
26 apr 2021, 23:52
Je wilt hier je statement maken op een forum waar misschien maar hooguit 20 mensen actief zijn. Ik bereik met met discussies over het christendom op Facebook tienduizenden, misschien wel honderduizenden mensen, want ik doe dat in berichten van grote organisaties, zoals de EO. Maar dat gepriegel met een klein kluppie hier, dat is toch helemaal niks? Echt zonde van je tijd en energie.
Ik plaats berichten over esoterische onderwerpen op pagina's waar 20.000 mensen lid van zijn. En idem m'n kunstfoto's en schilderijen.
En
Zolderworm schreef:
27 apr 2021, 00:12
Ik heb bijna dagelijks uitgebreide discussies over het christendom. Niet alleen in Nederland, maar soms ook op Amerikaanse pagina's. Ik plaats m'n sagenverhalen op pagina's van liefhebbers van sagen met honderden leden. Ik verkoop daar mijn boek en leg er contacten. Ik plaats berichten over esoterie en het paranormale op daartoe bestemde pagina's. Ook daar heb ik een groot publiek en doe ik er contacten op. Idem m'n kunstfoto's die ik de laatste tijd maak.
Er wou zelfs al een filmploeg langskomen voor een interview over m'n schilderkunst.. Maar nu nog even niet in coronatijd.
Galerieën in het buitenland leggen contact met mij. (Maar ik verkoop niet.) Enzovoort enzovoort.
Als je tien tot honderdduizenden mensen bereikt op Facebook en andere platformen, waarom verspil je dan je energie op dit nietige forumpje? Je komt nu op mij over als iemand die zichzelf opblaast met wie en wat je zogenaamd allemaal bereikt. Iemand die echt veel bereikt hoeft zichzelf niet te promoten, dat doen anderen dan wel. Maar ik kan er uiteraard naast zitten! Geef eens een voorbeeld dan van iets waarmee jij anderen bereikt en wijzer maakt?
Dit was een gesprek met Callista, die denkt dat Facebook alleen is voor familiefoto's en geneuzel over dat je naar de keukenhof bent geweest. Maar je kunt bijvoorbeeld met opmerkingen meeliften op advertenties en zo discussies ontketenen, zoals bij advertenties van politieke partijen. Of ik kan m'n schilderijen laten zien op kunstpagina's, waar tienduizenden mensen lid van zijn. Dan heb ik een groot publiek. Ik heb inmiddels sowieso al zo'n vierhonderd volgers. Wat nog weinig is vergeleken met veel andere mensen.
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
02 mei 2021, 10:14
Petra schreef:
02 mei 2021, 05:35
Zolderworm schreef:
01 mei 2021, 23:47

Ik heb tijdend de seks echt niet de intentie om geestelijk een te worden met m'n partner. Daar heb ik mezelf nog nooit op kunnen betrappen. Ik denk dat je tijdens de seks net zo van elkaar gescheiden bent als anders. Het enige is dat je je uiterste best doet het voor de ander plezierig te maken. En dat kan uit liefde zijn. Maar goed, dat is slechts mijn mening. Ik vind het een moeilijk onderwerp, waarover ook ik nader moet nadenken.
Ik had er een apart topic voor gemaakt. Eigenlijk vooral omdat ik Bosman het mooi vond verwoorden en omdat ik het jammer vind dat het in dit topic specifiek over relaties tussen vrouwen en mannen gaat. Zo sluit je mensen uit, alsof zij dan niet over seks en/of eenwording zouden kunnen meepraten. (Messenger en Biker bv.).
Het geval wil dat ik een vrouw heb maar in de posts hierboven heb ik bewust de term partner gebruikt omdat het imo niet alleen voor man en vrouw geldt.
Ja dat zag ik.
Dat viel me dus ook op in dat filmpje van Bosman. Hij had het over "met mijn partner" i.p.v. "met mijn vrouw". Dat vond ik attent.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef:
02 mei 2021, 10:15
Maar in het artikel die je linkt, wordt ook aangegeven dat veel vrouwen juist niet zo gediend zijn van positieve discriminatie. Ze willen aangenomen worden op hun eigen merites, zo begrijp ik daar dan uit. Dat maakt het dan alleen nog maar ingewikkelder.
Uiteraard wil iedereen op de eigen merites worden aangenomen. Ik denk dat Kroes het heel goed verwoord heeft. Zij is wijselijk omgeslagen van anti positieve discriminatie (want merites) naar pro. (Door ervaring wijs geworden zeg maar.)
https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 44987.html
Wanneer is de vrouwelijke klik er bij u gekomen?
Kroes: ‘Tot eind jaren tachtig was mijn stelling: doe je best. Mouwen opstropen en niet zeuren, dan lukt het wel. Tot ik op basis van cijfers over het aantal vrouwen in bestuursfuncties merkte dat het verbazend langzaam ging. Ik had kansen gekregen - overigens ook door heel hard te werken. Bloed, zweet en tranen, zoals dat heet. Maar dat geldt niet automatisch voor iedereen. Dat was voor mij een wake-upcall.’

Moeten er quota komen voor vrouwen?
Kroes: ‘Ik ben een late bekeerlinge, maar wel een overtuigde believer in quota. Zodra ik was bekeerd door de harde cijfers, was ik ervan overtuigd dat je die gelijke vertegenwoordiging verplicht moest maken. Anders duurt het een eeuwigheid voor er echt iets verandert in die balans.’

Moet positieve discriminatie kunnen?

Kroes: ‘Je moet per definitie op je kwaliteiten worden gekozen. Maar positieve discriminatie is geoorloofd om de achterstand in te halen. Vervolgens moet je het zelf toch weer waarmaken. Je kan je als samenleving toch niet permitteren de helft van de bevolking niet in te schakelen bij wat we met z’n allen op poten zetten. Die barrières tussen mannen en vrouwen moeten eraan. Dat begint al heel vroeg, met het volladen van je rugzak met onderwijs en opleiding.’

.
Robert Frans schreef:
Maar hier komt wel ook een stuk verantwoordelijkheidsgevoel bij kijken. Je bent als vrouw niet verplícht om zo streng en denigrerend voor jezelf of voor anderen te zijn. Je kan er wel degelijk voor kiezen om daarin anders te handelen. Het lijkt mij niet juist om de schuld altijd 'bij de ander' te leggen, zéker niet als de ander juist heel positief over vrouwen spreekt.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Dat (ex-) gelovige vrouwen zo moraliserend en denigrerend naar andere vrouwen wijzen vind ik ook een jammerlijke keuze. Laten ze 's naar 't manvolk wijzen denk ik dan.
Edoch..zoals ik al in mijn reactie over Coby schreef.. ik denk niet dat zij uit gemenigheid zo vrouwvijandig reageerde maar dat het -vrouwen zijn minderwaardig gevoel- er heel diep in gepaplepeld zit, dus ik heb er wel begrip voor.
Maar goed, ik ben nogal van de afdeling 'sisterhood'.

.
Robert Frans schreef:
Ik bedoel, laatst sprak ik hier heel positief over de exclusief vrouwelijke gave om kinderen te krijgen, maar kreeg ook van vrouwen best wel wat kritiek daarop. Waarom zou je dat dan doen? Waarom niet die gave als een kostbare schat dragen en waarderen, zeker omdat je er juist zoveel offers voor brengt?
Sja. Die kritiek kwam niet van mij. Ik vind het de grootste schat op aarde en juist daarom zo onbegrijpelijk dat veel gelovigen zo negatief over onze stoffelijkheid/lichamelijkheid zijn. Juist van vrouwen die zelf kinderen hebben gedragen vind ik het daarom dus onvoorstelbaar dat ze niet ademloos blij over hun eigen lijfelijkheid zijn. Hoe krijg je het voor elkaar om van zoiets Goeds iets Slechts te maken, denk ik dan.

.
Robert Frans schreef:
In een van zijn shows gaf Lebbis als mooie handreiking: 'Wees trots op wat jezelf kan en niet jaloers op wat een ander kan.' Waarbij hij grapte dat als mannen van oudsher huisman zouden zijn, zij daar trots op zouden geweest, dat de vrouw dan niet eens in de buurt van ZIJN AANRECHT! zou hebben kunnen komen, dat het aanrecht mee zou zijn gegaan op de camping, etc.
Natuurlijk is dat luchtig bedoeld, maar zou daar misschien niet toch een kern van waarheid in kunnen zitten? Dat veel minachting jegens vrouwelijke eigenschappen gebeurt, omdat vrouwen het zélf toelaten of zelfs aanjagen?
Nee daar zit geen kern van waarheid in. Hij vergeet het belangrijkste te benoemen!
Het gaat om het verschil tussen mensen die zelf ergens voor kiezen en -de huisvrouw jaren 50- die niet te kiezen had. Er was al voor haar gekozen. Dat leidde tot de "groene weduwes". Zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom

Robert Frans schreef:
Petra schreef:
02 mei 2021, 01:59
Daarom ben ik juist niet voorzichtig met dat begrip.
Als ik discriminatie zie in handelingen of uitingen dan ga ik er (in eerste instantie) vanuit dat het onbewust is, en dus slechts een kwestie van onder de aandacht brengen. Pas als dat geen gehoor vindt... ga ik me afvragen of het mogelijk bewust is.
Dat kan ook; er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Maar je hebt dan wel kans dat de ander het niet met jou eens is, niet omdat diegene discrimineren wil, maar er simpelweg geen enkele discriminatie inziet. Omdat die de handeling of het symbool heel anders interpreteert.
Ja dat is mogelijk. MAAR zie ook Kroes die eerst geen discriminatie zag en later wel. En bedenk.. dat dat nou juist de definitie is van onbewust. (Dat iemand niet wil discrimineren, er zelf geen discriminatie in ziet maar het toch doet).
Doet me ook denken aan de Zwarte Piet discussie. Of jij er nou wel of niet racisme in ziet of het zo bedoelt doet niet ter zake aangezien er een grote groep getroffenen is die het wel zo ervaren. Daar kun je naar luisteren.. of niet.

Robert Frans schreef:
Soms geef ik inderdaad extremere voorbeelden, omdat die dan mijn punt duidelijker kunnen maken..
Dat snap ik. Doe ik ook. Zoals ik al schreef "gebruik maken van schrijfstijlen". Absurdisme, hyperbolen, omgekeerd evenredig terugwerpen e.d. willen nog wel eens een punt kunnen verduidelijken.

Robert Frans schreef:
Geweld zit altijd al wel in de mens, ook in de niet-religieuze mens. Zo zag ik laatst een filmpje van een vrouw die vond dat het veganisme overal afgedwongen moest worden, of van lhbt-ers die onnodig aggresief tot gewelddadig reageerden op een vreedzame demonstratie van voorstanders van het traditionele gezin.
Als argumenten niet meer voldoende zouden zijn, dan is dat mijns inziens inderdaad ook een teken van zwakte. Een goed argument, een goed woord is scherper dan het zwaard en kan het dikste pantser doorbreken, meer nog dan kogels en bommen.
Grappig dat je dat zo noemt.
Als je niet in staat bent om met rede anderen te overtuigen van de juistheid/schoonheid etc. van je mening, overtuiging of religie.. dan zie ik dat ook als een teken van zwakte.
Daarom vind ik misbruik van geweld (aanslagen, kruistochten, de inquisitie, of -bekeer U want anders de brandstapel- en alle vormen van dwingelandij) een teken dat er iets niet goed zit. Of in de overtuiging/religie zelf of in degenen die het uitdragen.
En daarom is ook verbale agressie (kleineren, denigreren, uitschelden etc.) een vorm van geweld en een teken van zwakte.
Hier een aardig artikel: https://www.icoba.be/Agressie%20buitengewoon

Robert Frans schreef:
En die sombere gelovigen zijn natuurlijk niet somber omdat ze het nuttig vinden, maar omdat ze oprecht geloven dat zij hierin de waarheid leren en daarom daarnaar moeten leven. Zouden ze de échte Blijde Boodschap geloven, dan zouden ze natuurlijk niet meer somber zijn.
8-) :lol:
De échte Blije Boodschap... die komt natuurlijk van jou. :) :flower1:
Petra

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef:

Ook wel interessant: de archetypen animus en anima van Jung.
Anima is volgens de psycholoog Carl Gustav Jung een van de archetypen uit het collectief onbewuste, dat deel van de innerlijke psyche dat met de vrouwelijke zijde van de man overeenkomt. Net zo is het archetype van de mannelijke zijde van een vrouw de animus. Ieder mens heeft volgens Jung namelijk kenmerken van de beide seksen, niet alleen biologisch maar ook in psychologische zin.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anima_(Jung)
... En alle menselijke foetussen zijn in eerste instantie vrouwelijk. De hersenen zelf zijn in wezen vrouwelijk totdat hormonen erop inwerken om het structureel mannelijk te maken.

Dus in werkelijkheid zijn alle mannen gemodificeerde vrouwen. Waar denk je dat die tepels vandaan kwamen, jongens?"

George Carlin
:lol:

Misschien kunnen we wat biologie betreft beter ons oog te lezen leggen bij de hedendaagse wetenschap.

https://www.uzgent.be/nl/home/Lists/PDF ... keling.pdf
Bij de aanmaak van zaadcellen en eicellen wordt slechts de helft van de chromosomen doorgegeven. Zo krijgt het nieuwe kindje de helft van moeder haar chromosomen en de helft van vader zijn chromosomen. Wanneer eicel en zaadcel versmelten komen er dus ook twee geslachtschromosomen samen. Omdat de vrouw twee X-chromosomen heeft, geeft zij altijd een X-chromosoom door. De zaadcel kan ofwel een X-chromosoom of een Y-chromosoom bevatten. Het is dan ook de zaadcel die het geslacht van het kind bepaalt. Op dat moment is het “chromosomale geslacht” van het embryo eigenlijk al bepaald
De mannelijke zaadcel is dus bepalend voor het geslacht van het kind.
En dan te bedenken hoeveel ellende vrouwen is aangedaan omdat er geen mannelijke stamhouder geworpen werd maar een meisje.
Petra

Bericht door Petra »

Bonjour schreef:
25 apr 2021, 10:17
Want hoor wat ze zegt:
10 Ze zei tegen ​Abraham: ‘Jaag die ​slavin​ weg met haar zoon. Ik wil niet dat mijn zoon ​Isaak​ later de ​erfenis​ moet delen met het ​kind​ van die ​slavin.' 11 Abraham​ wilde ​Hagar​ en ​Ismaël​ niet wegsturen, want hij was Ismaëls vader.
Hier lezen we tenminste wat van de emotie van Abraham. Want was was er aan de hand? Sara vond het gedrag van een jongen die net van de borstvoeding af was zo erg dat ze vond dat die weg bij zijn vader moest.
En als dat nu een gevolg was van een stiekeme relatie. Nee het was het kind van een regeling van Sara.

Petra, zijn dit de opmerkingen van een vrouw waar een man naar moet luisteren?
Hi Bonjour.

" zijn dit de opmerkingen van een vrouw waar een man naar moet luisteren?"

Hiermee plaats je het in de context van de tegenwoordige tijd.

Je kijkt nu met heel andere ogen naar oudtestamentische geschiedenissen dan een gelovige toen maar ook nu.
We zitten hier in subforum "open christelijk gedeelte" maar om nu het in moderne context te plaatsen terwijl het een vertelling van ver vóór onze jaartelling is geeft toch een wat vreemde combinatie. Probeer het voortaan wat anders. Probeer je meer in te leven bij wat voor boodschap je er in kunt zien door het in een juiste context te plaatsen.

Dit is bv. een context uit de midrash.
viewtopic.php?p=342667#p342667
The midrash asserts that all the Patriarchs and Matriarchs were termed “prophets” (Seder Olam Rabbah 21). The Rabbis note that God himself attested to Sarah’s being a prophet when He told Abraham (Gen. 21:12): “Whatever Sarah tells you, do as she says” (BT Sanhedrin loc. cit.). Another exegetical tradition lists Sarah among the seven women prophets, the others being Miriam, Deborah, Hannah, Abigail, Huldah and Esther. Her prophetic ability is also learned from her name Iscah, for she saw [sokah] the spirit of divine inspiration (BT Megillah 14a).

The Rabbis applied to Sarah Prov. 12:4: “A capable wife [eshet hayyil] is a crown for her husband.” While she was not ennobled through her husband, he was ennobled through her
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dat ik een andere mening heb betekent niet dat ik me niet inleef of in een verkeerde context plaats.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Petra

Re: Vrouw en man (open christelijk gedeelte)

Bericht door Petra »

Toevallig las ik net in de krant een eye opener over de negatieve invloed van de patriarchale mentaliteit op seks en de hele maatschappij.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/07/ho ... t-a4042833
Recht op seks
Publiek en privé waren onmiskenbaar verstrengeld. Als Strauss-Kahn geen maatschappelijk aanzien had gehad, was hem niet zo lang de hand boven het hoofd gehouden.

In de Netflix-documentaire tekent zich een groter verhaal af – maar dat wordt nu juist niet verteld. DSK was een monsterlijk geval, maar de mensen die hem omringden, zo blijkt uit de interviews, delen grotendeels zijn patriarchale mentaliteit – wie macht heeft, heeft recht op seks.

Tussen de regels door wordt een hele generatie aangeklaagd, een generatie waarin het publieke gezicht (DSK gold als een progressief politicus) een schril contrast vormt met het persoonlijk gedrag. Het is juist deze generatie geweest die zich de afgelopen decennia schijnprogressiviteit aanmat, die vooral met de mond werd beleden.

Met die mentaliteit wordt nu, begrijpelijk, hard afgerekend door een jongere generatie: voor gelijkheid pleiten en tegelijk niets doen aan de ongelijkheid, goede sier maken met feminisme en strijd tegen discriminatie, maar genoegen nemen met lege gebaren. Saamhorigheid en solidariteit bepleiten en tegelijk alles aan de vrije markt overlaten, weinig of geen belasting betalen, de klimaatcrisis betreuren zonder er echt werk van te maken.
dingo

Bericht door dingo »

Petra schreef:
10 mei 2021, 03:44
Toevallig las ik net in de krant een eye opener over de negatieve invloed van de patriarchale mentaliteit op seks en de hele maatschappij.

Als je denkt dat een matriarchale mentaliteit in essentie andere resultaten zou opleveren heb je een erg optimistisch wereldbeeld. Zodra mensen macht, rijkdom of invloed hebben zie je het verschijnsel dat ze gecorrumpeerd raken. Daarbij zie ik weinig verschil in sekse, etniciteit of welk menselijk onderscheid dan ook.
Er is niets nieuws onder de zon.
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
10 mei 2021, 14:30
Petra schreef:

Als je denkt dat een matriarchale mentaliteit in essentie andere resultaten zou opleveren heb je een erg optimistisch wereldbeeld. Zodra mensen macht, rijkdom of invloed hebben zie je het verschijnsel dat ze gecorrumpeerd raken. Daarbij zie ik weinig verschil in sekse, etniciteit of welk menselijk onderscheid dan ook.
Precies! Daarom denk ik dat ook niet :!:
Macht corrumpeert; het is makkelijker om er misbruik van te maken dan om het te laten. Daar ben ik me erom van bewust omdat ik dat aan alle kanten om me heen zie gebeuren. Daarom heb ik bv. tegen mijn kroost of werknemers nooit de leus -wie betaalt bepaalt- o.i.d. gebezigd, maar zelfs les laten geven over hun rechten en het recht op staking e.d. Dat viel bij ons in het "Care" programma.

Ik denk dat een gelijkwaardigheids mentaliteit in een democratisch bestel het meest menswaardig is.. we zijn op weg, maar zover zijn we helaas helaas helaas nog niet.
Op dit moment wordt de roep om gelijkheid door vrouwen vaker in de kiem gesmoord dan gesteund, vaak zelfs onbewust. Meestal omdat alleen al echte gelijkheid in de praktijk van alledag nog steeds een bedreiging is voor veel mannen die daardoor het gevoel krijgen van hun erepodium te worden gestoten. I.p.v. zich gelijkwaardig te voelen voelen zij zich overheerst door gelijkwaardige vrouwen.

Pro feminisme met de mond belijden is natuurlijk andere koek dan het in de dagelijkse praktijk DOEN. Zoals je ook in dit topic kunt lezen: Internationale Vrouwendag
is NL gedaald op de Gendergelijkheid ladder en scoort slechter dan andere welvarende landen.
Dat is natuurlijk niet zomaar, dat is omdat het bewust en/of onbewust wordt tegengewerkt.
Wat denk jij?
dingo

Bericht door dingo »

Petra schreef:
11 mei 2021, 02:32
dingo schreef:
10 mei 2021, 14:30
Petra schreef:

Precies! Daarom denk ik dat ook niet :!:
Macht corrumpeert; het is makkelijker om er misbruik van te maken dan om het te laten. Daar ben ik me erom van bewust omdat ik dat aan alle kanten om me heen zie gebeuren. Daarom heb ik bv. tegen mijn kroost of werknemers nooit de leus -wie betaalt bepaalt- o.i.d. gebezigd, maar zelfs les laten geven over hun rechten en het recht op staking e.d. Dat viel bij ons in het "Care" programma.

Ik denk dat een gelijkwaardigheids mentaliteit in een democratisch bestel het meest menswaardig is.. we zijn op weg, maar zover zijn we helaas helaas helaas nog niet.
Op dit moment wordt de roep om gelijkheid door vrouwen vaker in de kiem gesmoord dan gesteund, vaak zelfs onbewust. Meestal omdat alleen al echte gelijkheid in de praktijk van alledag nog steeds een bedreiging is voor veel mannen die daardoor het gevoel krijgen van hun erepodium te worden gestoten. I.p.v. zich gelijkwaardig te voelen voelen zij zich overheerst door gelijkwaardige vrouwen.

Pro feminisme met de mond belijden is natuurlijk andere koek dan het in de dagelijkse praktijk DOEN. Zoals je ook in dit topic kunt lezen: Internationale Vrouwendag
is NL gedaald op de Gendergelijkheid ladder en scoort slechter dan andere welvarende landen.
Dat is natuurlijk niet zomaar, dat is omdat het bewust en/of onbewust wordt tegengewerkt.
Wat denk jij?
Het verschil tussen met de mond belijden en in de praktijk doen geldt voor alles en iedereen. Dat geldt voor milieumaatregelen (toch gaan vliegen zodra het weer kan), gelovigen, politiek etc. Het enige wat werkt is het signaleren, benoemen en aanspreken. Dat laatste is het moeilijkste omdat we al geconstateerd hebben dat machthebbers corrumperen en gecorrumpeerd worden. Een van de belangrijkste redenen om de vrije pers te koesteren en te beschermen.
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
11 mei 2021, 09:35

Het verschil tussen met de mond belijden en in de praktijk doen geldt voor alles en iedereen. Dat geldt voor milieumaatregelen (toch gaan vliegen zodra het weer kan), gelovigen, politiek etc. Het enige wat werkt is het signaleren, benoemen en aanspreken. Dat laatste is het moeilijkste omdat we al geconstateerd hebben dat machthebbers corrumperen en gecorrumpeerd worden. Een van de belangrijkste redenen om de vrije pers te koesteren en te beschermen.
Ik ben het helemaal met je eens!
Mijn gedachte is dat er bij de pro feministische roep om gelijke behandeling ten onrechte visioenen van matriarchale roep worden opgeroepen.
ik denk dat jij daarom het idee had dat ik voor matriarchale mentaliteit pleit, terwijl ik het over gelijkheid heb.
Kennelijk dringt het door dat de roep om gelijkheid vele maatschappelijke consequenties heeft.
Meneer verliest zijn erepodium en -wie betaalt bepaalt- positie. En homorechten e.a. mensenrechten komen erdoor in beeld.
Dus het hele op christelijke leest geschoeide normen en waarden stelsel wordt aan getornd.
Alle mannen moeten dus wat van hun superieure status en positie inleveren. Helemaal blanke meneren omdat die altijd al wat verhevener zijn geweest dan de rest van al het gepeupel.
Alle anderen... hebben alleen maar te winnen.
Niet onbegrijpelijk.. dat er zoveel weerstand is als het niet alleen met de mond beleden gaat worden.. maar ook in daden.
Mensen geven nou eenmaal niet graag hun eigen status, positie, verhevenheid op. En al helemaal niet als het om meer gaat dan wat mooie woorden over anderen afroepen maar als je ZELF degene bent aan wiens verhevenheid gemorreld wordt.

En gooi weer een artikel naar binnen, wat daarover veelzeggend is.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/09/vr ... 2-a4043021
Kift over rechtenpact hindert aanpak van geweld tegen vrouwen
Tien jaar Istanbul Conventie Hoe is een schijnbaar breed gesteund verdrag om geweld tegen vrouwen tegen te gaan in tien jaar uitgegroeid tot een splijtzwam in Europa? En wat zijn de effecten voor de bestrijding van het probleem?

Er is niet veel waar de voor- en tegenstanders van de Istanbul Conventie het over eens zijn, maar op één punt kunnen ze elkaar volledig vinden: het verdrag van de Raad van Europa, dat deze week tien jaar bestaat, is meer dan een bindend akkoord om vrouwen te beschermen tegen geweld. Het is een pact met verstrekkende gevolgen.

„Het is bedoeld om wezenlijke maatschappelijke verandering teweeg te brengen”, zegt voorstander Andrea Krizsan, Hongaars feministe en hoofddocent aan de Central European University. „Het is een politiek en ideologisch pact dat ons probeert hervormingen op te dringen die ingaan tegen onze normen en tradities”, zegt tegenstander Karolina Pawlowska, jurist van de ultra-katholieke Poolse ngo Ordo Iuris.

Daar houdt de eensgezindheid ook meteen op. Want terwijl de conventie volgens Krizsan beoogt „de positie van vrouwen en meisjes te verbeteren, in een meer gelijkwaardige samenleving”, ziet Pawloska een totaal andere agenda. „Om het homohuwelijk en homo-adopties op te leggen.”

Hoe heeft het zover kunnen komen met een pact waar zich een decennium geleden nog 45 Europese landen achter schaarden? En wat zijn de praktische consequenties van de ondermijning van het verdrag?
dingo

Bericht door dingo »

Petra schreef:
12 mei 2021, 04:44
dingo schreef:
11 mei 2021, 09:35

Ik ben het helemaal met je eens!
Mijn gedachte is dat er bij de pro feministische roep om gelijke behandeling ten onrechte visioenen van matriarchale roep worden opgeroepen.
ik denk dat jij daarom het idee had dat ik voor matriarchale mentaliteit pleit, terwijl ik het over gelijkheid heb.
Kennelijk dringt het door dat de roep om gelijkheid vele maatschappelijke consequenties heeft.
Meneer verliest zijn erepodium en -wie betaalt bepaalt- positie. En homorechten e.a. mensenrechten komen erdoor in beeld.
Dus het hele op christelijke leest geschoeide normen en waarden stelsel wordt aan getornd.
Alle mannen moeten dus wat van hun superieure status en positie inleveren. Helemaal blanke meneren omdat die altijd al wat verhevener zijn geweest dan de rest van al het gepeupel.
Alle anderen... hebben alleen maar te winnen.
Niet onbegrijpelijk.. dat er zoveel weerstand is als het niet alleen met de mond beleden gaat worden.. maar ook in daden.
Mensen geven nou eenmaal niet graag hun eigen status, positie, verhevenheid op. En al helemaal niet als het om meer gaat dan wat mooie woorden over anderen afroepen maar als je ZELF degene bent aan wiens verhevenheid gemorreld wordt.

(...)
Vraag me af of het inderdaad zo duidelijk is. Het is pas sinds kort dat ook vrouwen dienstplicht hebben bijvoorbeeld. Bovendien wil iedereen graag rechten maar niet graag plichten ook daar is geen onderscheid tussen man en vrouw.

Overigens heb ik al jaren te maken met vrouwelijke leidinggevenden, directeuren etc. En hoewel die aanstellingen duidelijk politiek gemotiveerd waren, zijn daar weinig problemen mee omdat de dames in kwestie duidelijk competent zijn. Daar tegenover hebben we in Den Haag een poosje een vrouwelijke burgemeester gehad die duidelijk niet competent was maar toch benoemd werd omdat er een vrouwelijke burgemeester in Den Haag moest komen. Verkeerde keuze dus die tegenstanders van gelijke rechten (en plichten) enorm in de kaart gespeeld heeft.

Ik vind het overigens opvallend dat je "het hele op christelijke leest geschoeide normen en waarden stelsel" noemt. Ongelijkheid tussen man en vrouw is a) niet per definitie een christelijk uitgangspunt b) in het merendeel van de bekende culturen een gegeven, er zijn maar weinig matriarchale culturen in de wereld.
Bastiaan73
Contacteer:

dingo schreef:
12 mei 2021, 09:05
er zijn maar weinig matriarchale culturen in de wereld.
Olifantenkoeien leven in groepen, onder leiding van een matriarch, de oudste en grootste koe. De overige leden bestaan uit haar volwassen dochters en zussen en hun onvolwassen kinderen en kleinkinderen. Meestal splitsen groepen zich als ze te groot worden; groepen bestaan zelden uit meer dan twintig dieren, en veel groepen splitsen al als ze uit meer dan tien dieren bestaan. Verwante groepen houden echter nog jaren contact met elkaar.

Als de mannetjes tussen de tien en veertien jaar oud zijn, worden ze verdreven uit de kudde. Dan sluiten ze zich aan bij mannengroepjes of leven ze solitair. Oudere mannetjes leven over het algemeen alleen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Savanneolifant#Leefwijze
Petra

Bericht door Petra »

dingo schreef:
12 mei 2021, 09:05

Ik vind het overigens opvallend dat je "het hele op christelijke leest geschoeide normen en waarden stelsel" noemt. Ongelijkheid tussen man en vrouw is a) niet per definitie een christelijk uitgangspunt b) in het merendeel van de bekende culturen een gegeven, er zijn maar weinig matriarchale culturen in de wereld.
Dat klopt.
Maar ik noemde het zo omdat het de NL (en EU) wortels zijn.
Plaats reactie